Työmarkkinoiden työntekijäpuoli ja yrittäjäpuoli ovat eri näkemyksissä hallituksen onnistumisesta. Niinhän yleensä, eli jos on vasemmistojohtoinen ja -enemmistöinen hallitus, se saa työntekijäpuolelta kehut ja työnantajapuolelta moitteet. Porvarijohtoinen ja -enemmistöinen hallitus saa kehut yrittäjäpuolelta ja moitteet työntekijäpuolelta.
Nyt asetelma näkyy kääntyneen toisinpäin. Se on erikoista, yllättävääkin! STTK:n pääekonomisti Ralf Sund twiittasi tänään, että ”Työllisyysaste 72%. Hurraa. Kiitos kansainvälinen talous, työmarkkinajärjestöt ja yritykset. Ai niin meinasi unohtua: kiitos myös hallitus.”
Vanhimmat täällä saattavat muistaa, että Ralf Sund oli aikoinaan Vasemmistoliiton puoluesihteeri ja hänen isänsä Jarl Sund oli elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja. No, asettaahan Sund tuossa nuo eräät muut tekijät ensisijaisiksi vaikuttajiksi, mutta totta on tuo, mitä sanotaan aluksi tuossa linkkikirjoituksessa: ”Silloin kun kriittinen työmarkkinaekonomisti intoutuu kiittämään hallitusta, on se tehnyt ehkä jotain oikein”.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267702-nakokulma-sipilan-hallitus-onnistui-tyollisyydessa-vaikka-todennakoisyydet-olivat
Yllättävänä voitaneen pitää yrittäjäpuolelta tullutta sanomaa, josta tässä:
Tuore, Suomen Yrittäjien teettämä Yrittäjägallup ei ole jouluiloa tuottavaa luettavaa Juha Sipilän (kesk) johtamalle hallitukselle. Itsekin yrittäjänä toiminut pääministeri Sipilä ei kyselyn perusteella ole onnistunut vakuuttamaan pk-yrittäjiä keskustapuolueensa tueksi tuleviin vaaleihin. Yrittäjägallupiin vastanneista yrittäjistä vain 11 prosenttia aikoo äänestää keskustaa ensi kevään eduskuntavaaleissa.
Hallituskumppani kokoomuksen suosio on keskustan tavoin laskussa. Romahduksesta huolimatta keskusta ja kokoomus tarjoavat porvaripohjalla suosituimman vaihtoehdon tulevaksi hallituspohjaksi. Sitä kannattaa joka kolmas pk-yrittäjä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267708-karu-tulos-juha-sipilalle-yrittajien-gallupista
Noiden linkkien takana asiasta enemmän; kannattaa lukea! Kun en pidä itseäni asiassa parempana asiantuntijana kuin ovat nuo Ralf Sund ja Suomen Yrittäjät -yhdistys, joudun yhtymään heidän näkemyksiinsä. Siis kummanko puolen? ”That is the question” - Hamletia lainatakseni!
No, ehkä kuitenkin yhdyn enemmän tuohon yrittäjäpuolen näkemykseen, joista enemmistö, 54 prosenttia vastaajista arvioi Sipilän johtaman hallituksen työn arvosanahaarukkaan 4-7. Tämä vain ns. ”perstuntumalta”, sillä eihän minulla - tällaisella eläkeläisvaarilla - voi olla kokemuspohjaisia perusteluja. Siksipä varmuuden vuoksi komppaan myös tuota työntekijäpuolelta esitettyä, eli: ”Silloin kun kriittinen työmarkkinaekonomisti intoutuu kiittämään hallitusta, on se tehnyt ehkä jotain oikein”.
Jos jollakulla täällä on asiasta varmempia näkemyksiä kuin minulla, mielelläni kuulisin niistä. Ne voisivat innoittaa minua keskusteluunkin asiasta vielä huomenna, ennen kuin keskityn "päätoimisesti" joulun viettoon.
Erikoista, yllättävääkin!
33
51
Vastaukset
Sopinee, että tässä pahoittelen edellisen avaukseni ”kohtaloa”. Se avaukseni oli nimeltä ”Mikä on Keskustan tulevaisuus”. Se herätti varsin asiallistakin keskustelua, kunnes eräs - en muista nimimerkkiä - laittoi luettelon maailman suurimmista kaupungeista ja kysyi minulta, missä niissä olen käynyt. Vastasin rehellisesti, mutta kun sitä epäiltiin, jouduin laittamaan itseni ottamia kuvia noista kaupungeista. Siitä alkoi show, joka veti avaukseni täysin pois aiheestaan. Olin siis itsekin siihen syyllinen.
Niinpä sitten tein poistopyynnön avauksestani. Kun avaukseni ei kuitenkaan poistunut, myöhään eilen illalla tein vielä uuden, edellistä enemmän perustellun poistopyynnön, ja se sitten näkyi toimineen. Kiitos siitä palstan valvonnalle!
Toivottavasti tämä avaukseni pysyy avaukseni asiassa, myös teidän muiden taholta. Jos niin tapahtuu, kiitos siitä jo etukäteen!- SääliväNainen
Onko karjakon äpärällä, kapi reppanalla kinkkua pöydässä tänä jouluna, viime jouluna ei ollut??
- kikkailut
Yhdyn yrittäjien näkemyksiin, vaikka en ole pk-yrittäjä. Tilastokikkailu, nollatuntisopimukset ja telkänpönttökurssit eivät paranna maamme mikrotaloutta, kun palkka on 9 €/pv. Tähän päälle vielä kansainväliset talousongelmat, kuten kallis euro, joka vaikeuttaa teollisuusmaiden ulkomaankauppaa. Samoin EKP:n ohjauskorko on liian matala, jolloin sekä yritysten että kansalaisten velkaantuminen on todennäköisempää.
Aktivointimalli kaunistaa tilastoja tilastonikkarina ja ansiosidonnaisen kauden lyhentäminen 400 päivään tietää työnantajille hakemusten ruuhkautumista. Ennen EU:ta ollut "10 kk kahden vuoden vuoden aikana työssä, niin saa 500 päivän ansiosidonnaisen" on parempi ratkaisu kuin yksittäiset yhdeksän euron päivät, kun matkoihin menee esim. metropolissa 11 €/pv, jolloin päivän tase on negatiivinen (9-11= -2). Tämä näkyy heikentyvänä kansantaloutena.
"Kela maksaa työttömyyspäivärahaa yli 340 000:lle, vaikka työttömiä on 168 000."
Mihin ryhmään ne 172 000 (yli puolet) kuuluvat? Ne ovat tilastokikkailun 9 €/pv orjatyövoimaa, joiden työpäivän tase jää miinukselle matkakustannusten takia. Sitä paitsi orjatyö rikkoo ihmisoikeuksia (Wikipedia/Ihmisoikeudet).Kuten avaukseni lopussa sanon, minulla ei ole omakohtaista kokemusta ja siihen perustuvaa tietoa noista asioista. Jos joskus sellaista olikin, se oli toisesta ajasta, sillä jo 20 vuotta olen olut eläkeläinen. Noista vanhemmista ajoista kertomaasi kyllä vielä muistan, ja niin oli, kuin kerrot. Noista tämän päivän ”kiemuroista” joudun vain toteamaan, että todella erikoista on, jos on noin kuin kerrot! Miksipä ei olisi, sillä asiantuntevalta vaikutat ja hyvin kirjoitat.
Ymmärrettävää siis on, että ei siellä yrittäjäpuolellakaan nyt hyristä vain pelkästään tyytyväisyydestä. Ei sillä toisellakaan puolella, vaikka Ralf Sund tuossa hallitusta kiittääkin, tosin mainiten ensin mielestään kai hyvään kehitykseen enemmän vaikuttaneet asiat.
Huomasin eilen illalla, että täällä nuo palstan ahkerikot toivat heti paljonkin sanomaansa tälle avaukselleni. Sanomansa oli tietysti sitä heiltä tavanomaista, tietenkin minä siinä pääosassa. Palstan valvonta ei kuitenkaan näy pitäneen sanomaansa kovin merkittävänä, kun on sen poistellut. No, onhan tuohon yksi sellainen vielä jäänyt, mutta se ei kaivanne vastaustani.
Enpä minäkään nyt jatka enempää tällä erää, sillä nyt täytyy lähteä vielä ”joululahjomaan” viimeiset lahjottavani. He eivät ole kaukana, sillä jälkeläiseni Länsi-Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kävin jo viime viikonvaihteessa ”lahjomassa”. Palaan illemmalla kotiin ja käyn vilkaisemassa tänne ja jos on tullut jotain asiallista, siihen palaan kyllä.- Silakkaa-
Ota valokuva taas joulupöydästä.
- MaissiPyllyAUnKASVATUSTA
Sinähän noita poistoja täällä pyytelet, ei kukaan muu ole niin neitimäinen ja itsetunnoltaan vinksahtanut.
Ei täältä tosiaankaan yksikään viesti lähde pyytämättä.
Mutta tee mitä teet. Entistäkin enemmän halveksuntaa saat.
Ei Sinulla ole täällä asemaa, jonka perusteella olisi oikeus muiden viestejä arvioida eikä kukaan ole kiinnostunut muista tekemisistäsi kuin oksentelustasi puskista täällä.
Sanohan nyt selkeällä suomella kun kysyn: Oletko sitä mieltä, että olet harjaantunut ihan oikeaksi sotilaaksi esikunnan toimistoissa ja käytävillä maleksimalla. Silakkaa- kirjoitti:
Ota valokuva taas joulupöydästä.
Enpä taida ottaa kuvaa joulupöydästäni. Ei se ole mitenkään yltäkylläinen, eihän sellaiseen ole varaa vaatimattomilla tuloillani. Kyllä minä sentään kinkun ostin ja paistoin ja olen sitä jo maistellutkin, en tiedä, minkämaalainen kinkku on, mutta hyvää se on. Toki yhtä ja toista muutakin jouluruokaa on myös omassa pöydässäni, puhumattakaan hyvistä joulujuomista. Kutsuttuna vieraana pääsen onnekseni käymään joulun aikana kahdessakin, varmaan varsin runsaassa joulupöydässä.
Tammikuussa lähden sitten kaksiviikkoiselle Etelä-Afrikan kiertomatkalle. Varmaan myös siellä saamme nauttia runsaita aterioita, jotka eivät tosin sisälly jo maksettuun perushintaan, 3.146 euroon, joka sisältää vain aamiaiset ja eräitä tilaisuuksien aterioita. Ellen sitten itse joudu leijonan ateriaksi Krugerin valtavassa kansallispuistossa, jossa teemme parin päivän safarin.- Aika.halpa
kapi_ kirjoitti:
Enpä taida ottaa kuvaa joulupöydästäni. Ei se ole mitenkään yltäkylläinen, eihän sellaiseen ole varaa vaatimattomilla tuloillani. Kyllä minä sentään kinkun ostin ja paistoin ja olen sitä jo maistellutkin, en tiedä, minkämaalainen kinkku on, mutta hyvää se on. Toki yhtä ja toista muutakin jouluruokaa on myös omassa pöydässäni, puhumattakaan hyvistä joulujuomista. Kutsuttuna vieraana pääsen onnekseni käymään joulun aikana kahdessakin, varmaan varsin runsaassa joulupöydässä.
Tammikuussa lähden sitten kaksiviikkoiselle Etelä-Afrikan kiertomatkalle. Varmaan myös siellä saamme nauttia runsaita aterioita, jotka eivät tosin sisälly jo maksettuun perushintaan, 3.146 euroon, joka sisältää vain aamiaiset ja eräitä tilaisuuksien aterioita. Ellen sitten itse joudu leijonan ateriaksi Krugerin valtavassa kansallispuistossa, jossa teemme parin päivän safarin.Vähän yli 3 euron matka.
MaissiPyllyAUnKASVATUSTA kirjoitti:
Sinähän noita poistoja täällä pyytelet, ei kukaan muu ole niin neitimäinen ja itsetunnoltaan vinksahtanut.
Ei täältä tosiaankaan yksikään viesti lähde pyytämättä.
Mutta tee mitä teet. Entistäkin enemmän halveksuntaa saat.
Ei Sinulla ole täällä asemaa, jonka perusteella olisi oikeus muiden viestejä arvioida eikä kukaan ole kiinnostunut muista tekemisistäsi kuin oksentelustasi puskista täällä.
Sanohan nyt selkeällä suomella kun kysyn: Oletko sitä mieltä, että olet harjaantunut ihan oikeaksi sotilaaksi esikunnan toimistoissa ja käytävillä maleksimalla.Täytyy kai sanoa sanansa sinullekin, kun jo monta kertaa olet taas sitä ruinannut tuollaisilla, joihin et voine uskoa itsekään. Vai uskotko, oletko vielä pahemmin sekopää kuin olen luullut?
Se oma edellinen avaukseni poistettiin pyynnöstäni kuten kerroin syytkin sille mainiten. Muita poistopyyntöjä en ole tehnyt. Palstan valvonta näkyy osaavan hoitaa tehtävänsä ihan oma-aloitteisesti.
Vain sinä ”näet” minut niissä puskissasi, ei kukaan muu. Minun ei todellakaan tarvitse laillasi itseäni hävetä puskaan piiloutuen, vaan ihan tällä omalla naamallani täällä olen. Et kai sentään sinäkään voine oikeasti uskoa minun olevan niissä sellaisissa, joita sinä enimmäkseen minuksi ”näet”. No, olethan tosin alkanut ”nähdä” minut yhä useammassa rekisteröityneessäkin, joihin samastumisesta en olisi loukkaantunut, eivätkä kai hekään minuksi samastumisesta, kun tietävät pääsi tilanteen.
Selkeällä suomella vastaan tuohon viimeiseen kysymykseesi, että en enää oikein muista, millainen sotilas koin olevani silloin, kun olin vielä sotilas. Siitä ajasta on jo kovin kauan ja kovin paljon muuta on ollut elämässäni sen ajan jälkeen. Mutta esimieheni varmaan näkivät minut erinomaiseksi sotilaaksi, kun silläkin uralla niin mainiosti menestyin. Ilmeisesti myös palvelustoverini näkivät samoin; näin olen ymmärtänyt noissa evp-yhteisöissä, joissa ei ole mukana muitakaan sellaisia, joilla olisi syytä uraansa hävetä. Miksi sinua ei niissä yhteisöissä nähdä?- MaissiPyllyAUnKASVATUSTA
kapi_ kirjoitti:
Täytyy kai sanoa sanansa sinullekin, kun jo monta kertaa olet taas sitä ruinannut tuollaisilla, joihin et voine uskoa itsekään. Vai uskotko, oletko vielä pahemmin sekopää kuin olen luullut?
Se oma edellinen avaukseni poistettiin pyynnöstäni kuten kerroin syytkin sille mainiten. Muita poistopyyntöjä en ole tehnyt. Palstan valvonta näkyy osaavan hoitaa tehtävänsä ihan oma-aloitteisesti.
Vain sinä ”näet” minut niissä puskissasi, ei kukaan muu. Minun ei todellakaan tarvitse laillasi itseäni hävetä puskaan piiloutuen, vaan ihan tällä omalla naamallani täällä olen. Et kai sentään sinäkään voine oikeasti uskoa minun olevan niissä sellaisissa, joita sinä enimmäkseen minuksi ”näet”. No, olethan tosin alkanut ”nähdä” minut yhä useammassa rekisteröityneessäkin, joihin samastumisesta en olisi loukkaantunut, eivätkä kai hekään minuksi samastumisesta, kun tietävät pääsi tilanteen.
Selkeällä suomella vastaan tuohon viimeiseen kysymykseesi, että en enää oikein muista, millainen sotilas koin olevani silloin, kun olin vielä sotilas. Siitä ajasta on jo kovin kauan ja kovin paljon muuta on ollut elämässäni sen ajan jälkeen. Mutta esimieheni varmaan näkivät minut erinomaiseksi sotilaaksi, kun silläkin uralla niin mainiosti menestyin. Ilmeisesti myös palvelustoverini näkivät samoin; näin olen ymmärtänyt noissa evp-yhteisöissä, joissa ei ole mukana muitakaan sellaisia, joilla olisi syytä uraansa hävetä. Miksi sinua ei niissä yhteisöissä nähdä?Kyllä Sinä noita viestejä poistoon esität, ihan hyvän joulun toivotuksista lähtien. Se on faktaa.
Sinun törkyviestisi säilyvät. Eikös ole vähän ristiriitaa tuossa typerässä lässytyksessäsi.
Ei esikunnissa voi millään muotoa ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantua. Tarvitaan monipuolisempaa osaamista.
Tiedän, etä noissa evp-riennoissa on lähes kaikki esikunta-, huolto yms taustaisia. Siellä on kovin vähän ihan aitoja taistelijoita; luotettavia ja avoimia. - Siksi.sossu.onkin
kapi_ kirjoitti:
Täytyy kai sanoa sanansa sinullekin, kun jo monta kertaa olet taas sitä ruinannut tuollaisilla, joihin et voine uskoa itsekään. Vai uskotko, oletko vielä pahemmin sekopää kuin olen luullut?
Selkeällä suomella vastaan tuohon viimeiseen kysymykseesi, että en enää oikein muista, millainen sotilas koin olevani silloin, kun olin vielä sotilas. Siitä ajasta on jo kovin kauan ja kovin paljon muuta on ollut elämässäni sen ajan jälkeen. Mutta esimieheni varmaan näkivät minut erinomaiseksi sotilaaksi, kun silläkin uralla niin mainiosti menestyin. Ilmeisesti myös palvelustoverini näkivät samoin; näin olen ymmärtänyt noissa evp-yhteisöissä, joissa ei ole mukana muitakaan sellaisia, joilla olisi syytä uraansa hävetä. Miksi sinua ei niissä yhteisöissä nähdä?https://crop.kaleva.fi/oWYvjYcq9jxGIDooNua0NA3_lIc=/smart/http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/d51cc9354bdc44a0900aa9026bdf10ca.jpg
Kuva kertoo Kapin älyn. - T.K.Jytilä
kapi_ kirjoitti:
Tammikuussa lähden sitten kaksiviikkoiselle Etelä-Afrikan kiertomatkalle. Varmaan myös siellä saamme nauttia runsaita aterioita, jotka eivät tosin sisälly jo maksettuun perushintaan, 3.146 euroon, joka sisältää vain aamiaiset ja eräitä tilaisuuksien aterioita. Ellen sitten itse joudu leijonan ateriaksi Krugerin valtavassa kansallispuistossa, jossa teemme parin päivän safarin.1976 vierailin tuolla Paul Krugerin luonnonpuistossa, kun laivamme oli telakassa Durbanissa.
Mieleen tuolta safarilta on jääneet puolikesyt strutsit, kirahvit ja apinat jotka kävivät kerjäämässä makupaloja autostamme, oppaallamme oli mukanaan keksejä niitä varten.
Vierailimme myös tuolla alueella olleessa alkuasukaskylässä, siellä nuoret tytöt kauppasivat muovihelmistä, juurista ja heinänkorsista punomiaan taidokkaita love lettereitä https://reviewonline.co.za/209920/an-african-love-letter/
Kylän pikkupojat juoksivat automme rinnalla kilometri tolkulla kerjäten. ( kannattaa varata vaikka purkkapaketteja)
Olen reilut kymmenen vuotta Sinua nuorempi, mutten enää jaksa noin pitkiä reissuja tehdä.
Hyvää matkaa Sinulle, olet onnekas mies, kun vielä jaksat reissata. T.K.Jytilä kirjoitti:
1976 vierailin tuolla Paul Krugerin luonnonpuistossa, kun laivamme oli telakassa Durbanissa.
Mieleen tuolta safarilta on jääneet puolikesyt strutsit, kirahvit ja apinat jotka kävivät kerjäämässä makupaloja autostamme, oppaallamme oli mukanaan keksejä niitä varten.
Vierailimme myös tuolla alueella olleessa alkuasukaskylässä, siellä nuoret tytöt kauppasivat muovihelmistä, juurista ja heinänkorsista punomiaan taidokkaita love lettereitä https://reviewonline.co.za/209920/an-african-love-letter/
Kylän pikkupojat juoksivat automme rinnalla kilometri tolkulla kerjäten. ( kannattaa varata vaikka purkkapaketteja)
Olen reilut kymmenen vuotta Sinua nuorempi, mutten enää jaksa noin pitkiä reissuja tehdä.
Hyvää matkaa Sinulle, olet onnekas mies, kun vielä jaksat reissata.Sorry, että en huomannut tuota laittaessani tuon lähtöviestini. Kiitos toivotuksista! Varmaan tuo Krugerin kansallispuisto on hieno alue, jolla saamani matkaesitteen mukaan tulemme luultavasti näkemään monenlaista, myös norsuja ja leijonia. Toki tuleva matkani on oikein hieno muiltakin osin, monenlaista sillä näemme ja koemme.
Kyllähän nuo tuollaiset matkat alkavat olla minullekin jo varsin rasittavia, mutta ovat ne myös niin antoisia, että niille yhä mieli vetää ja niitä teen niin kauan kuin suinkin jaksan.- Toinen.sossu
T.K.Jytilä kirjoitti:
1976 vierailin tuolla Paul Krugerin luonnonpuistossa, kun laivamme oli telakassa Durbanissa.
Hyvää matkaa Sinulle, olet onnekas mies, kun vielä jaksat reissata.Lienet se Aito Arska ?
- pyyntö.taistelijalle
MaissiPyllyAUnKASVATUSTA kirjoitti:
Kyllä Sinä noita viestejä poistoon esität, ihan hyvän joulun toivotuksista lähtien. Se on faktaa.
Sinun törkyviestisi säilyvät. Eikös ole vähän ristiriitaa tuossa typerässä lässytyksessäsi.
Ei esikunnissa voi millään muotoa ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantua. Tarvitaan monipuolisempaa osaamista.
Tiedän, etä noissa evp-riennoissa on lähes kaikki esikunta-, huolto yms taustaisia. Siellä on kovin vähän ihan aitoja taistelijoita; luotettavia ja avoimia.Kerroppas missä olet aidot taistelusi käynyt? Kerro luotettavasti ja avoimesti niin saadaan ihailla sinua. Täälä nähty vain taistelusi kapin ja ylläpidon kanssa. Hävinnyt niissä aina.
- T.K.Jytilä
Toinen.sossu kirjoitti:
Lienet se Aito Arska ?
Kyllä olen.
- MaissiPyllyAUnKASVATUSTA
pyyntö.taistelijalle kirjoitti:
Kerroppas missä olet aidot taistelusi käynyt? Kerro luotettavasti ja avoimesti niin saadaan ihailla sinua. Täälä nähty vain taistelusi kapin ja ylläpidon kanssa. Hävinnyt niissä aina.
Etkö tosiaankaan ymmärrä että ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantuu monipuolisten muiden kuin esikuntatehtävien avulla.
Totuus on ja pysyy. Kyllä Sinä sen näytät ymmärtävän koska poistoon keplottelit vastaukseni. - T.K.Jytilä
Toinen.sossu kirjoitti:
Lienet se Aito Arska ?
Kyllä olen.
Nyt eduskunta ja poliitikot ovat jo joululomalla, joten joululomalle saanen jäädä jo minäkin, sillä ei pyhien aikana tulle mitään sellaista, jota tarvitsisi tulla tänne kommentoimaan. Kun tälle avaukselleni ei näy tulleen sellaista, johon minun tarvitsisi vastata, joten palsta saa jäädä minulta nyt rauhaan.
Ohjelmassani on muuta, jouluisempaa. Onhan tässä jo pari viikkoa joulutunnelmaakin ollut. Paljon minulla on vielä sellaisia ystäviä, joita täytyi vanhaan tapaan muistaa joulukortein ja itsekin olen heiltä kortteja saanut ja sain nytkin. Eräitä olen muistanut ”vain” puheluin tai sähköpostiviestein, ja tuollaisia muistamisia on tullut minullekin. Kaikki ”lahjottavani” olen jo ”lahjonut” ja itsekin muutaman ”lahjuksen” saanut.
CD-soittimelleni lataamani joulumusiikki on jo muutaman päivän soinut hiljaisena taustamusiikkina silloin, kun ei ole ollut tv:sta katsottavaa. Onhan sitä ollut varsinkin urheilupuolella, jossa suomalaisilla on ollut aihetta iloonkin, mutta myös pettymykseen. Mikä lienee vienyt Kaisa Mäkäräisenkin alkukilpailuissa esittämän loistokkuuden.
Rauhaisaa joulua vietän enimmäkseen yksin täällä kotonani. Kahdeksan vuoden ajan useimpina jouluina luonani oli tamperelainen naisystäväni, jonka kanssa teimme eron jo toista vuotta sitten. On minulla nytkin naisystävä, ”stadin friidu”, jonka kanssa kohta lähdemme kaukomatkalle, mutta ei hän tänne luokseni tule, kun hänellä on jouluvieraina jälkipolveaan täältä pääkaupunkiseudulta. Minä käyn hänen luonaan tapaninpäivänä. Huomenna menen kotikirkkooni laulamaan joululauluja, joulupäivän varhaiseen joulukirkkoon en mene, mutta menen ehkä iltapäivän joulumessuun. Joulutunnelmassa nyt kuitenkin jo olen ja pysyn pyhien ajan. Nyt toivottelen vain Oikein Hyvää Joulua kaikille tämän kauniin joululaulun myötä:
https://www.youtube.com/watch?v=L4FUvBercNA- Sesevaanonsillälailla
Siinä sen taas näkee, ettei kapi ole oikea stadilainen. Kirjoittaa nimittäin "stadin friidusta".
Stadi kirjoitetaan isolla keskellä lausettakin.
Mutta mitäpä tuollainen kollo stadilaisuudesta tajuaisi. Rautavaaralta kotoisin oleva junan tuoma itsensäkehuja. - Maalaisharvinaisuus
Sesevaanonsillälailla kirjoitti:
Siinä sen taas näkee, ettei kapi ole oikea stadilainen. Kirjoittaa nimittäin "stadin friidusta".
Stadi kirjoitetaan isolla keskellä lausettakin.
Mutta mitäpä tuollainen kollo stadilaisuudesta tajuaisi. Rautavaaralta kotoisin oleva junan tuoma itsensäkehuja.Ookkos sinä sitten Stadilainen? Tuntuu että olet enemmänkin kepulainen. On niitä muutama sielä Stadissakin. Siellä kai se Sipiläkin.
Kyselee maalainen mutta ei kepulainen. - Korjataanpa
Maalaisharvinaisuus kirjoitti:
Ookkos sinä sitten Stadilainen? Tuntuu että olet enemmänkin kepulainen. On niitä muutama sielä Stadissakin. Siellä kai se Sipiläkin.
Kyselee maalainen mutta ei kepulainen.Ei Sipilä ole stadilainen. On täällä vain työnsä puolesta. Toistaiseksi, vielä vähän aikaa virka-asuntonsa on Kesäranta. Pääkaupunkiseudulle kai hän asettuu, kun on ostanut komean kodin Sipoosta. Kempeleen entisen kotinsa ilmoitti luovuttavansa maahantulijoille, mutta ei kai sinne ketään liene vielä majoittunut.
- enkoskaankepulainen
Maalaisharvinaisuus kirjoitti:
Ookkos sinä sitten Stadilainen? Tuntuu että olet enemmänkin kepulainen. On niitä muutama sielä Stadissakin. Siellä kai se Sipiläkin.
Kyselee maalainen mutta ei kepulainen.Stadilainen kirjoitetaan pienellä lauseen keskellä, vaikka Stadi kirjoitetaankin isolla. Voi hyvänen aika teitä maalaistolliskoja.
- Rautavaaralainen
Tampereen mötky huomasi loputa kapin ääliömäisyyden. Ei ihme ,että antoi kenkää kapireppanalle.
Eihän tuota idioottia kukaan kestä, ei edes karjakko äitinsä halunnut pitää äpäräänsä. Taas on yksi joulu ohi. Varsin hiljaiset joulupyhät minulla nyt oli. Aattona ennen puolta päivää kävin vaimoni haudalla viemässä sinne kynttilät ja iltapäivällä olin kotikirkossani laulamassa joululauluja. Varsinainen joulukirkko jäi tänä jouluna käymättä.
Joulua vietin eniten täällä kotonani mm. joulumusiikkia kuunnellen ja tv:n jouluohjelmia katsoen. Mieleeni nousi paljon erilaisia joulumuistoja: sodanajan lapsuuteni köyhistä jouluista, nuoruuteni tukkikämpän joulusta, jouluistamme silloin kun omat pojat olivat pieniä, kahdesta joulusta Pyhällä maalla - ne toi mieleeni tv-lähetys Betlehemistä Jeesuksen syntymäkirkosta, jossa olen käynyt pari kertaa. Paavin joulutervehdys Vatikaanista Pietarinkirkon parvekkeelta muistutti minua siitä, että olenpahan tuollakin käynyt, en tosin jouluna. Valitettavasti mieleeni nousi myös elämäni raskain joulu 14 vuotta sitten kaksi kuukautta vaimoni kuoleman jälkeen.
Tapaninpäivänä kävin sitten kylässä, jossa tarjottiin erinomainen jouluateria. Muina päivinä olen joutunut tyytymään vain itse laittamiini aterioihin, tietysti vaatimattomiin, ei näillä tuloilla ole varaa parempiin.
Täällä esiintyminen ei kuitenkaan ole kuulunut jouluohjelmaani kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Hieman yksinäisen joulupäivän iltana avasin tämän palstan ja kun näin täällä OikeistoSosDemin avauksen ”Näin joulun kunniaksi” en voinut vastustaa kiusausta heittää sinne viestini. Kun avaaja vastasi siihen, vastasin hänelle vielä minäkin. Ihan asiallista ja kivaakin keskustelua. Enempään ei kuitenkaan ole ollut tarvetta.
Eräillä muilla - ehkä vain muutamilla, varsinkin tietyllä ahkerikolla - sellaiseen näkyy olleen enemmän tarvetta. Turhaan kuitenkin häntä näkyy viime yönäkin valvottaneen huoli ruokani riittävyydestä ja pelko matalan majani katon romahtamisesta. Tässähän vielä olen ihan hyvin syöneenä ja alan jo vähitellen pakkailla Etelä-Afrikan matkaani varten. Siellä varmaan saan nauttia erilaisia aterioita - ellen itse joudu leijonan ateriaksi safarillamme Krugerin kansallispuiston alueella.Vastaampa minäkin, kun olet palstan asiallisimpia kirjoittajia, ja kerrot itse asiaa mitä nyt tapahtunut itsellä. Siihen pidemmittä ottamatta kantaa.
Myös itsellä oli taas yksi joulu takana, 66 kerta. Meillä ei säpinä puuttunut, ai että se on ihanaa katsoa jälkikasvun toimia. Juuri vein viimeisen lähtijän lentoasemalle, kun jälkikasvu on pääosin niin kauas asettunut asumaan ulkomaille. Mutta se heidän valintansa. Maailma niin muuttunut minunkin aikani, se vain pitää ymmärtää nuoria, tai eihän nuo niin nuoria ole, kun vanhin täyttää kohta 50 v, kun hänet "rustattiin 17 v iässä molemmat silloin, samoin meillä kohta kultahäät, 50 v tulee täyteen avioliittoa, ja 6 muksua siinä tekaistiin vuosien saatossa sitten. Voi sanoa " en päivääkään antaisi pois".
Tässä nyt touhuillaan pariviikkoa, ja Espanja kutsuu tammikuun toiselle viikolle on lentoliput hankittuna, siellä ollaan määräämätön aika. Jäi niin pahasti kesken joulun alus vajaan viikon matka sinne, kun on niin mukavia imisiä paikalla, fuengirolassa on niin paljon Suomalaisa, kun meitä kokoontuu, se on sauna sitten saunahulluille myös jokapäivä lämmin Suomi-seurassa, jossa olen jäsen myös. Ilmat yleensä siellä tähän aikaan on siinä 15 asteen paremmalla puolen päivisin, ja yötkään ei paljoa viilempiä, muutaman asteen vain. Ohjelma Fuengirolassa on täysin auki, se tulee mikä on tullakseen. Kuvittelisin että pari-kolmeviikkoa ollaan siellä. Meillä ei kotona ihmeempiä ole, kun oikeastaan koira on ainoa elävä kissan ohella. He molemmat on tässä lähistöllä hoidossa sen ajan, ja he aina haluaisi heitä pitää pidempäänkin, ja en ihmettele sitä lainkaan.
Tästä nyt tuli kuin alaluokan ainekirjoitus. Mutta toivoisi, että muutkin käyttäisi tätä tyyliä, kertokaa, jos on kerrottavaa, kaikkilla sitä aina on, jos ei mieleen, se helppo täällä ohittaa.
Näillä sanoilla nyt lähdemme katselemaan television hankintaa, kun senkin aika olisi uusia. Pisti silmään selailtua nettiä siihen, että tuo se tiattaa olla, halpa ja hyvä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59908/kdrfx/LG-65UK7550-65-Smart-4K-Ultra-HD-LED-televisio
Hyvää päivänjatkoa kaikille, ulkoilkaa jos mahdollista ! Nämä säilyy täällä ulkoilunkin ajan.Mari_ kirjoitti:
Vastaampa minäkin, kun olet palstan asiallisimpia kirjoittajia, ja kerrot itse asiaa mitä nyt tapahtunut itsellä. Siihen pidemmittä ottamatta kantaa.
Myös itsellä oli taas yksi joulu takana, 66 kerta. Meillä ei säpinä puuttunut, ai että se on ihanaa katsoa jälkikasvun toimia. Juuri vein viimeisen lähtijän lentoasemalle, kun jälkikasvu on pääosin niin kauas asettunut asumaan ulkomaille. Mutta se heidän valintansa. Maailma niin muuttunut minunkin aikani, se vain pitää ymmärtää nuoria, tai eihän nuo niin nuoria ole, kun vanhin täyttää kohta 50 v, kun hänet "rustattiin 17 v iässä molemmat silloin, samoin meillä kohta kultahäät, 50 v tulee täyteen avioliittoa, ja 6 muksua siinä tekaistiin vuosien saatossa sitten. Voi sanoa " en päivääkään antaisi pois".
Tässä nyt touhuillaan pariviikkoa, ja Espanja kutsuu tammikuun toiselle viikolle on lentoliput hankittuna, siellä ollaan määräämätön aika. Jäi niin pahasti kesken joulun alus vajaan viikon matka sinne, kun on niin mukavia imisiä paikalla, fuengirolassa on niin paljon Suomalaisa, kun meitä kokoontuu, se on sauna sitten saunahulluille myös jokapäivä lämmin Suomi-seurassa, jossa olen jäsen myös. Ilmat yleensä siellä tähän aikaan on siinä 15 asteen paremmalla puolen päivisin, ja yötkään ei paljoa viilempiä, muutaman asteen vain. Ohjelma Fuengirolassa on täysin auki, se tulee mikä on tullakseen. Kuvittelisin että pari-kolmeviikkoa ollaan siellä. Meillä ei kotona ihmeempiä ole, kun oikeastaan koira on ainoa elävä kissan ohella. He molemmat on tässä lähistöllä hoidossa sen ajan, ja he aina haluaisi heitä pitää pidempäänkin, ja en ihmettele sitä lainkaan.
Tästä nyt tuli kuin alaluokan ainekirjoitus. Mutta toivoisi, että muutkin käyttäisi tätä tyyliä, kertokaa, jos on kerrottavaa, kaikkilla sitä aina on, jos ei mieleen, se helppo täällä ohittaa.
Näillä sanoilla nyt lähdemme katselemaan television hankintaa, kun senkin aika olisi uusia. Pisti silmään selailtua nettiä siihen, että tuo se tiattaa olla, halpa ja hyvä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59908/kdrfx/LG-65UK7550-65-Smart-4K-Ultra-HD-LED-televisio
Hyvää päivänjatkoa kaikille, ulkoilkaa jos mahdollista ! Nämä säilyy täällä ulkoilunkin ajan.Voe mahotonta! Noin sanoisi savolainen ja noin kai minäkin sanoin lapsena. Mahdottomalla tarkoitan ihan hyvässä mielessä sitä, että vaikka ilmeisesti olet minua 17 vuotta nuorempi - minä olen 83 v. ja ymmärsin, että sinä olisit 66 v. - niin olet ehtinyt minua paljon enempään tuolla avioliittorintamalla. Aviossa olon ajassa ja lasten määrässä. Minä olen ollut aviossa vain 42 vuotta, vaikka avioliittoja oli kolme (keskimmäinen tosin vain yhden vuoden kestänyt erehdys) ja lapsia on vain kaksi poikaa, ensimmäisestä avioliitostani.
Nuorena minäkin ensi kerran avioiduin, 21-vuotiaana, ja 23-vuotiaana olin jo kahden pojan isä, eikä niitä lapsia sitten enempää hankittukaan, kun alettiin ehkäistä, eikä vain ähkäistä:)) Jos avioiduitte jo 17-vuotiaana, siihen kai tarvittiin peräti presidentin lupa, vai?
Vai Fuengirolaan olet taas aikeissa mennä. Siellä minäkin olin pari kuukautta sitten fysioterapeuttiemme vetämällä kuntoutuslomalla. Saatanpa heti loppiaisen jälkeen lentää siitä yli alkumatkalla vähän kauemmas - no, jos Lontoon Heathtrowsta Etelä-Afrikan Johannesburgiin mahdollisimman suoraan lennetään, Euroopan manner taidetaan jättää hieman idempänä, Ranskan ja Italian rajan paikkeilla.- HyvääMatkaa
Tämäkö on se matkasi? Vaikuttaa kiinnostavalta.
https://www.albatros-travel.fi/matkat/mandelan-afrikka?gclid=EAIaIQobChMI0s3P29bA3wIVQ9OyCh18bgK6EAAYASAAEgJiP_D_BwE&gclsrc=aw.ds
On kai loppuun myyty se tammikuun matka. Tämä maaliskuun matka näkyy olevan sinun matkaa halvempi. Vai onko sinulla oman huoneen lisä? Kai teillä on yhteinen huone naisystäväsi kanssa. HyvääMatkaa kirjoitti:
Tämäkö on se matkasi? Vaikuttaa kiinnostavalta.
https://www.albatros-travel.fi/matkat/mandelan-afrikka?gclid=EAIaIQobChMI0s3P29bA3wIVQ9OyCh18bgK6EAAYASAAEgJiP_D_BwE&gclsrc=aw.ds
On kai loppuun myyty se tammikuun matka. Tämä maaliskuun matka näkyy olevan sinun matkaa halvempi. Vai onko sinulla oman huoneen lisä? Kai teillä on yhteinen huone naisystäväsi kanssa.Kyllä se sama matka nimeltään on, mutta tuossa taitaa olla hieman niukempi ohjelma, ja ehkä siksi on vähän halvempi. Saattaa ehkä johtua siitäkin, että maaliskuussa siellä on jo syksy, tammikuussa on keskikesä kuten meillä heinäkuussa. Ihan mukava ohjelma tuollakin matkalla näkyy olevan, eli jos kiinnostaa, mene toki matkalle!
kapi_ kirjoitti:
Kyllä se sama matka nimeltään on, mutta tuossa taitaa olla hieman niukempi ohjelma, ja ehkä siksi on vähän halvempi. Saattaa ehkä johtua siitäkin, että maaliskuussa siellä on jo syksy, tammikuussa on keskikesä kuten meillä heinäkuussa. Ihan mukava ohjelma tuollakin matkalla näkyy olevan, eli jos kiinnostaa, mene toki matkalle!
Korjaus edelliseen. Kyllä tuollakin matkalla näkyy olevan ihan sama ohjelma kuin meilläkin. Perushintakin sama. Tuon hinnan ja maksamamme hinnan ero johtuu siitä, että me olemme jo etukäteen maksaneet eräistä tapahtumista ja retkistä, joille aiomme osallistua. Mm. Robben Islandilla - Mandelan vankilasaarella - ja Pöytävuorella käynti ovat sellaisia.
Ei kai aihetta enempään tämänkään tiimoilta.- TokihanTodisteetLöytyy
Mari_ kirjoitti:
Vastaampa minäkin, kun olet palstan asiallisimpia kirjoittajia, ja kerrot itse asiaa mitä nyt tapahtunut itsellä. Siihen pidemmittä ottamatta kantaa.
Hyvää päivänjatkoa kaikille, ulkoilkaa jos mahdollista ! Nämä säilyy täällä ulkoilunkin ajan.Varauduhan kameralla kun sinne Fuengirolaan menet. Me sitten ilmoitamme mitä paikallista passinkantesi vieressä haluamme kuvassa nähdä kun haluat todistaa pelipaikalla olevasi.
- Ei.sitä.tarvita
TokihanTodisteetLöytyy kirjoitti:
Varauduhan kameralla kun sinne Fuengirolaan menet. Me sitten ilmoitamme mitä paikallista passinkantesi vieressä haluamme kuvassa nähdä kun haluat todistaa pelipaikalla olevasi.
Miksi passi ? Eu:ssa kuljetaan henkilötodistuksella.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2241958Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse551227Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801065Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89854- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784