Muistaako kukaan vielä Oriveteläisen opiston tuhopolttoa 1960-luvulla? Taisi olla joitain isokenkäisten janttereita, pääsivät päänsilityksellä jä tänäpäivänä kuuluvat varmaankin kylän päättäjien klaanin terävimpään päähän! Otaksun.
Opiston tuhopoltto
12
781
Vastaukset
- Hauliu
Otaksut väärin!
- ohhohohhoh
Siis että olisivat jääneet Orivedelle aikuisikään asti?
- mää.vaan
Muistelen, että sanoivat yhden Kappen olleen osallisena. . .
- Läheltäseurannut
Kyllä toinen pojista oli entisen Oriveden eläinlääkärin Kalevi-poika. Tuo hutilointi ja siitä seuranneet korvaukset tuhosivat etevän, älykkään nuoren miehen elämän. Kannatti mieluummin vaan opiskella jotta ei tullut tuloja, joista olisi vouti vienyt lähes kaiken. Henkilökohtainen katastrofi hänelle. Toinen mestari taas tuntui ottavan asian varsin kevyesti, ilkeämielinen saattaisi sanoa edesvastuuttomasti.
- OksanenArvo
Menivät kattoluukun kautta vintille ja polttelivat siellä tupakkaa ja siitä se lähti.
- isomakkara
Mikä vuosi oli kyseessä? Minulla on hämärä muistikuva, että isän kanssa käytiin katsomassa hiiltyneitä raunioita.
- gamlakubbe
Onpahan vielä Orihvelellä asian muistava henkilö, kiitos tiedoista. Jotenkin tämä tuhopoltto on haluttu pimittää, niin kun moni muukin asia jostakin syystä. Harvoin näillä palstoilla yleensä asiasta saa asiallisen vastauksen, nämä tiedot mukava poikkeus.
Orihvesi on kuuluisa kirkkojen tuhopoltoista, niistä piisaisi vatulointia varsinkin näin kylmällä, kuuma aihe. - natsitpolttaaopistotkin
Natsia ne oli.
- Tupakalla
Eikö se ollut vuonna 1950?
- Anonyymi
Opiston päärakennuksen iso palo oli 3.4.1950, alkoi yöllä noin 2 aikaan ompelimosta. Tällöin tuhoutui pohjoismaiden suurin puurakennus.
Tuhopoltto oli noin -70 ja tälläöin tuhoului Opiston liikuntasali aj aula. Tais pojat käydä naisissa opistolla ja sivutuotteena palo sit osa opistoa. - Anonyymi
Orihvelen Opiston rakennukset ja miljöö pitäisi ehtottomasti kunnostaa, sekä ottaa sivistykselliseen käyttöön. Sitä Orihvelellä tarvitaan, jatkossa vielä enempi. Sikariportaan visio varmaan on : matalaksi ja homepömpeleitä tilalle, rynterit hamuaa jo lammelle saunalauttapaikkoja kovaan hintaan!
- Anonyymi
Eurolla olis saanut ostaa, mutta kaupunki ei halunnut.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569