Kuka päättää sen uskooko ihminen

Kuka päättää sen, uskooko ihminen vai ei?

Kuka päättää sen, muuttaako ihminen mielensä vai ei?

Kuka päättää sen, ottaako ihminen vastaan Jumalan armon vai ei?

Kuka päättää sen, kääntyykö ihminen pois pahuudestaan vai ei?

Jumala vai se kutsuttu ihminen?

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trik

      Tuomiolla sen näet

    • 653476347348

      Jumala ei oikeastaan päätä vaan hän näkee, onko ihminen uskossa, onko ihminen ottanut armon vastaan.

      Hebrealaiskirje:
      4:13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

      • Jos Jumala ei "päätä", niin silloin ihminen siis päättää?

        Jos ihminen ei ole koskaan kuullut Jeesuksesta eikä edes Raamatusta, niin mitä hän silloin päättää?


      • Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu. Room. 11: 29.


        Mikä voimakas lohdutus näissä sanoissa onkaan! Tämän tekstin pääajatus on se, ettei Jumala kadu eikä peruuta ennen päättämäänsä armoa ja valitsemista. Niinpä on meilläkin autuuden toivomme perustuksena sangen varhain annettu kutsu ja valitsemus. Kalleimmat ja suurimmat lupaukset ovat meille annetut. Sovittakaamme nyt siihen tämä lause: »Armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.»

        Hän »valitsi meidät Kristuksessa ennen kuin maailman perustus oli laskettukaan.» Tämä Jumalan pelastusneuvo oli aivan muuttumaton ja meistä riippumaton, koska Jumala päätti sen niin varhain, ettei ainoakaan ihminen voinut siihen vaikuttaa. Se tehtiin ennen kuin maailman perustuskaan oli laskettu.

        Ennen kuin ainoakaan päivä oli valjennut, ennen kuin aurinkoa ja kuuta olikaan, päätti Herra Jumala oman iankaikkisen olentonsa vapaassa neuvossa luoda maailmat ja maan päälle päätti hän luoda sukukunnan oman kuvansa mukaan lapsikseen ja kaikkien lahjojensa perilliseksi, sukukunnan, joka oli iloitseva hänen töistään.

        Jotta oppisimme tuntemaan hänen jumalallisen vanhurskautensa ja laupeutensa, päätti hän panna meidät koetukselle. Edeltä hän jo näki kuinka langenneen enkelin kateus ja kavaluus meidät pettäisi, tulisimme lankeamaan ja joutuisimme turmioon. Niin, kaiken sen turmion ja surkeuden, joka lankeemusta seurasi, hän näki jo edeltäpäin.

        Silloin laati hän pelastusneuvon. Hän päätti antaa meille välittäjäksi oman iankaikkisen Poikansa, joka oli tuleva maan päälle ihmiseksi ja oli ottava asiamme omakseen. Hän oli täyttävä lain, hän oli kärsivä rangaistuksen meidän puolestamme, jotta jokainen synnin hätään joutunut, joka pakenee hänen luokseen ja uskossa tarttuu häneen, ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.

        Tämä oli Jumalan oma vapaa pelastusneuvo, Jumalan iankaikkinen armon valinta, josta apostoli sanoo: »Hän oli ennen maailman perustamista hänessä valinnut meidät edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan armonsa kirkkauden kiitokseksi».

        Tämän päätöksensä hän itse ilmoitti jo lankeemuksen päivänä. Sitten hän monien todistajien ja miljoonien kuvaannollisten uhrien kautta alinomaa uudisti lupauksensa, kunnes aika oli täytetty. Jeesus syntyi, kärsi, kuoli ja nousi kuolleista.

        Silloin Johannes Kastaja todisti: »Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!» Herra itse todisti: »Minun vereni vuodatetaan teidän edestänne syntien anteeksi antamiseksi.» Suuri evankelistain joukko todisti, että hänessä ainoastaan on autuus, sekä hänen verensä puhdistaa meidät kaikista synneistä.

        Tämä pelastusneuvo on siis sangen varhain tehty ja sitä on runsaasti julistettu. Katuisiko ja peruuttaisiko Herra Jumala nyt iankaikkisen kutsunsa ja lahjansa? Etsisikö hän nyt vanhurskautta meistä ja kostaisiko meille syntiemme mukaan? Eikö suuri Herra Jumala olekaan uskollinen ja muuttumaton? Muuttaisiko hän koskaan sen, minkä hän itse on päättänyt ja ilmoittanut?

        Näin emme Jumalasta ajattelekaan muulloin kuin silloin, kun synti meitä kauhistuttaa. Silloin luulemme Jumalan kostavan meille syntiemme mukaan. Juuri syntiemme tähden hän antoi Poikansa meidän Vapahtajaksemme.

        Katsoiko hän nyt syntejämme ja olisiko hän niiden tähden meille armoton, meille, jotka kaikessa kurjuudessamme sittenkin uskomme Kristukseen ja hänessä pelastusta etsimme. Väsyikö hän nyt ja synnin tähden hylkäisi meidät? Silloinhan hänen oma iankaikkisuusneuvonsa raukeaisi tyhjiin. Näin ei koskaan voi tapahtua. »Sillä armolahjojaan ja kutsumustansa Jumala ei kadu.»

        ... jatkuu ( C.O.Rosenius )


      • Saviseutulainen kirjoitti:

        Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu. Room. 11: 29.


        Mikä voimakas lohdutus näissä sanoissa onkaan! Tämän tekstin pääajatus on se, ettei Jumala kadu eikä peruuta ennen päättämäänsä armoa ja valitsemista. Niinpä on meilläkin autuuden toivomme perustuksena sangen varhain annettu kutsu ja valitsemus. Kalleimmat ja suurimmat lupaukset ovat meille annetut. Sovittakaamme nyt siihen tämä lause: »Armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.»

        Hän »valitsi meidät Kristuksessa ennen kuin maailman perustus oli laskettukaan.» Tämä Jumalan pelastusneuvo oli aivan muuttumaton ja meistä riippumaton, koska Jumala päätti sen niin varhain, ettei ainoakaan ihminen voinut siihen vaikuttaa. Se tehtiin ennen kuin maailman perustuskaan oli laskettu.

        Ennen kuin ainoakaan päivä oli valjennut, ennen kuin aurinkoa ja kuuta olikaan, päätti Herra Jumala oman iankaikkisen olentonsa vapaassa neuvossa luoda maailmat ja maan päälle päätti hän luoda sukukunnan oman kuvansa mukaan lapsikseen ja kaikkien lahjojensa perilliseksi, sukukunnan, joka oli iloitseva hänen töistään.

        Jotta oppisimme tuntemaan hänen jumalallisen vanhurskautensa ja laupeutensa, päätti hän panna meidät koetukselle. Edeltä hän jo näki kuinka langenneen enkelin kateus ja kavaluus meidät pettäisi, tulisimme lankeamaan ja joutuisimme turmioon. Niin, kaiken sen turmion ja surkeuden, joka lankeemusta seurasi, hän näki jo edeltäpäin.

        Silloin laati hän pelastusneuvon. Hän päätti antaa meille välittäjäksi oman iankaikkisen Poikansa, joka oli tuleva maan päälle ihmiseksi ja oli ottava asiamme omakseen. Hän oli täyttävä lain, hän oli kärsivä rangaistuksen meidän puolestamme, jotta jokainen synnin hätään joutunut, joka pakenee hänen luokseen ja uskossa tarttuu häneen, ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.

        Tämä oli Jumalan oma vapaa pelastusneuvo, Jumalan iankaikkinen armon valinta, josta apostoli sanoo: »Hän oli ennen maailman perustamista hänessä valinnut meidät edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan armonsa kirkkauden kiitokseksi».

        Tämän päätöksensä hän itse ilmoitti jo lankeemuksen päivänä. Sitten hän monien todistajien ja miljoonien kuvaannollisten uhrien kautta alinomaa uudisti lupauksensa, kunnes aika oli täytetty. Jeesus syntyi, kärsi, kuoli ja nousi kuolleista.

        Silloin Johannes Kastaja todisti: »Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!» Herra itse todisti: »Minun vereni vuodatetaan teidän edestänne syntien anteeksi antamiseksi.» Suuri evankelistain joukko todisti, että hänessä ainoastaan on autuus, sekä hänen verensä puhdistaa meidät kaikista synneistä.

        Tämä pelastusneuvo on siis sangen varhain tehty ja sitä on runsaasti julistettu. Katuisiko ja peruuttaisiko Herra Jumala nyt iankaikkisen kutsunsa ja lahjansa? Etsisikö hän nyt vanhurskautta meistä ja kostaisiko meille syntiemme mukaan? Eikö suuri Herra Jumala olekaan uskollinen ja muuttumaton? Muuttaisiko hän koskaan sen, minkä hän itse on päättänyt ja ilmoittanut?

        Näin emme Jumalasta ajattelekaan muulloin kuin silloin, kun synti meitä kauhistuttaa. Silloin luulemme Jumalan kostavan meille syntiemme mukaan. Juuri syntiemme tähden hän antoi Poikansa meidän Vapahtajaksemme.

        Katsoiko hän nyt syntejämme ja olisiko hän niiden tähden meille armoton, meille, jotka kaikessa kurjuudessamme sittenkin uskomme Kristukseen ja hänessä pelastusta etsimme. Väsyikö hän nyt ja synnin tähden hylkäisi meidät? Silloinhan hänen oma iankaikkisuusneuvonsa raukeaisi tyhjiin. Näin ei koskaan voi tapahtua. »Sillä armolahjojaan ja kutsumustansa Jumala ei kadu.»

        ... jatkuu ( C.O.Rosenius )

        ... jatkoa

        Kiitetty ja iankaikkisesti ylistetty olkoon Jumala, joka jo ennen kuin maailman perustus oli laskettu, valitsi meidät Kristuksessa ja on luvannut ainoastaan hänessä olla meille armollinen! Tätä iankaikkisuusneuvoansa hän ei koskaan kadu.

        Sitten on hän kasteessa jo varhain tehnyt erityisen liiton jokaisen meidän kanssa. Kasteessa, joka on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, otti hän meidät lapsikseen ja puetti meidät Kristukseen, että me, hänessä ainoastaan hänessä olisimme vanhurskaat ja aivan puhtaat.

        Peruuttaisiko Jumala tämän liiton ja alkaisiko hän tuomita uskovaista sielua siihen nähden, mitä se itsessään on? Jos olen epäuskossa luopunut hänestä, niin olen, samoin kuin uskoton juutalainen, viinipuusta murtunut oksa, enkä sellaisena ole osallinen rungon mehuun ja voimaan, Kristuksen armoon. Mutta Herra Jumala »muistaa iankaikkisen liittonsa» ja tahtoo vetää minua takaisin erityisellä armokutsullaan.

        Siis, meidän uskottomuutemme ei voi Jumalan uskollisuutta tyhjäksi. Herra Jumala ei voi muuttaa ja peruuttaa liittoansa. »Armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.»

        ( C.O.Rosenius )


      • itse.näinen

        Saviseutulainen
        Miksi ratsastat aina toisten ihmisten ajatuksilla?????????
        Oletko koskaan ajatellut asioista ite???????
        Onko sinulla koskaan omia mielipiteitä ja näkemyksiä?????
        Perustuuko uskosikin toisen ihmisen ajatuksille?????????


      • s-seutulainen
        itse.näinen kirjoitti:

        Saviseutulainen
        Miksi ratsastat aina toisten ihmisten ajatuksilla?????????
        Oletko koskaan ajatellut asioista ite???????
        Onko sinulla koskaan omia mielipiteitä ja näkemyksiä?????
        Perustuuko uskosikin toisen ihmisen ajatuksille?????????

        Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.
        ( Room.11:29 )


      • jokusanoiniin
        s-seutulainen kirjoitti:

        Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.
        ( Room.11:29 )

        eli edes kysymykseen et saa omaa vastausta, mikähän siihen on syynä, koitasa miettiä.


      • itse.näinen
        s-seutulainen kirjoitti:

        Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.
        ( Room.11:29 )

        Jos sinulla on armolahja, niin käytä sitä........

        Toisen ihmisen ajatuksien kopioiminen ei ole armolahja, vaan itsensä pettämistä. Ei kuulu Jeeukseen uskovalle ihmiselle. On myös vastoin foorumin sääntöjä. Kopioiminen.

        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Toisen ihmisen ajatusten kopioiminen ei ole uskonsa suun tunnustamista. Sinä tunnustat muiden ihmisten uskoa.
        Miksi???????????


      • s-seutulainen
        jokusanoiniin kirjoitti:

        eli edes kysymykseen et saa omaa vastausta, mikähän siihen on syynä, koitasa miettiä.

        Vuosien varrella olen saanut ammentaa runsaasti hengellistä ravintoa mm. juuri Carl Olof Roseniuksen ja Olavi Peltolan raittiista Raamatun sanan totuuden rakkauteen perustuvista kirjoituksista ja opetuksista.
        Jumalan johdatuksena ja siunauksena olen saanut kokea sen, että sain joitakin vuosia sitten löytää rovasti Olavi Peltolan kotisivut ja niiden kautta C.O.Roseniuksen.


      • markku.lievonen
        s-seutulainen kirjoitti:

        Sillä armolahjojaan ja kutsumistansa Jumala ei kadu.
        ( Room.11:29 )

        Niin, sitä kyllä ihmettelen, miten herkästi OMIN sanoin tuomitset ihmistä, mutta taas uskoon liittyvissä asioissa et omaa mitään näkemystä, vaan todellla kopioit toisen ihmisen ajatuksia. Huomaatko tämän käytäytymisen itsestäsi?
        Tuohan ilmentää juuri, miten reppu on tyhjä eli Raamatun sanoin kuvaten, et ole sanan tekijä,- vaan kuulia,- pettäen itsesi.

        Sanan tekijähän tarkoittaa sitä,miten ihminen aistejaan käyttäen imuroi JUMALAN aivoituksia / Kuulee sanan ja ajattelee sitä ja kasvaa ymmärrykseen. Hienosti sanottuna on sisäistänyt Sanan ja näin mahdollistuu kertomaan opetuksen / viisauden omin sanoin kuvaten eli ON SITEN SANAN TEKIJÄ.

        22Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        23Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
        24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli. 25Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

        Kyse on ihmisen ajattelemisesta. Jos ihminen ei ITSE ajattele, niin kaikki on turhaa. Raamatussa on erittäin paljon opdetusta juuri ihmisen ajattelusta ja sitä kautta ymmärryksen laajnetumisesta.


      • s-seutulainen
        markku.lievonen kirjoitti:

        Niin, sitä kyllä ihmettelen, miten herkästi OMIN sanoin tuomitset ihmistä, mutta taas uskoon liittyvissä asioissa et omaa mitään näkemystä, vaan todellla kopioit toisen ihmisen ajatuksia. Huomaatko tämän käytäytymisen itsestäsi?
        Tuohan ilmentää juuri, miten reppu on tyhjä eli Raamatun sanoin kuvaten, et ole sanan tekijä,- vaan kuulia,- pettäen itsesi.

        Sanan tekijähän tarkoittaa sitä,miten ihminen aistejaan käyttäen imuroi JUMALAN aivoituksia / Kuulee sanan ja ajattelee sitä ja kasvaa ymmärrykseen. Hienosti sanottuna on sisäistänyt Sanan ja näin mahdollistuu kertomaan opetuksen / viisauden omin sanoin kuvaten eli ON SITEN SANAN TEKIJÄ.

        22Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        23Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
        24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli. 25Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

        Kyse on ihmisen ajattelemisesta. Jos ihminen ei ITSE ajattele, niin kaikki on turhaa. Raamatussa on erittäin paljon opdetusta juuri ihmisen ajattelusta ja sitä kautta ymmärryksen laajnetumisesta.

        Koetko sen tuomitsemiseksi, että olen lukuisissa viesteissäni julistanut sinut harhaoppiseksi eksyttäjäksi ja loputtomiin ihmisviisautesi ja omahyväisyytesi värittämiin filosofeerauksiisi nojaavaksi, erehtymättömyyden perikuvaksi.
        Sinä olet UNITARISMISSASI harhaoppinen eksyttäjä.


      • s-seutulainen kirjoitti:

        Koetko sen tuomitsemiseksi, että olen lukuisissa viesteissäni julistanut sinut harhaoppiseksi eksyttäjäksi ja loputtomiin ihmisviisautesi ja omahyväisyytesi värittämiin filosofeerauksiisi nojaavaksi, erehtymättömyyden perikuvaksi.
        Sinä olet UNITARISMISSASI harhaoppinen eksyttäjä.

        lisäys:

        Unitarismia edustat siinä, että kiellät Jumalan Pyhän kolmiykseyden - ja universalismia siinä, että sanot KAIKKIEN PELASTUVAN.


      • Eikiitosjeesus

        Varsinainen narsistijumala teillä kun edellyttää palvontaa ja uskoa. Miksi ihmeessä muutoin olisi moinen tahtotila. Miksi yksinkertaisesti ei lupaa kaikille kaikkea kivaa kuin anttirinteet.


      • markku.lievonen
        s-seutulainen kirjoitti:

        Koetko sen tuomitsemiseksi, että olen lukuisissa viesteissäni julistanut sinut harhaoppiseksi eksyttäjäksi ja loputtomiin ihmisviisautesi ja omahyväisyytesi värittämiin filosofeerauksiisi nojaavaksi, erehtymättömyyden perikuvaksi.
        Sinä olet UNITARISMISSASI harhaoppinen eksyttäjä.

        Ajattele JUMALAN sanaa ja viisastu;

        32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36 Sillä,,,,,,, hänestä ,,,,,ja,,,,, hänen,,,,,, kauttansa,,,,,,, ja ,,,,,,,häneen,,,, on ,,,,,,kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.


      • itse.näinen
        s-seutulainen kirjoitti:

        Vuosien varrella olen saanut ammentaa runsaasti hengellistä ravintoa mm. juuri Carl Olof Roseniuksen ja Olavi Peltolan raittiista Raamatun sanan totuuden rakkauteen perustuvista kirjoituksista ja opetuksista.
        Jumalan johdatuksena ja siunauksena olen saanut kokea sen, että sain joitakin vuosia sitten löytää rovasti Olavi Peltolan kotisivut ja niiden kautta C.O.Roseniuksen.

        Missä näkyy tämä ammentaminen????????????
        Eihän tuo ole kasvattanut tippaakaan hengellistä ymmärrystäsi. Et ole sanan tekijä, vaan petät vainn itseäsi kuvitellen ammentavasi ravintoa.

        Tajuatko mitä on olla sanan tekijä eikä vain kuulija???????????

        Nyt sinä kuuntelet näitä ihmisiä, mutta et kykene keskustelemaan asioista keskustelupalstalla omin sanoin. Olet todella muistamaton mies eli et ymmärrä koko asiaa itse. Keskity itseesi älä muihin.


      • s-seutulaine
        itse.näinen kirjoitti:

        Missä näkyy tämä ammentaminen????????????
        Eihän tuo ole kasvattanut tippaakaan hengellistä ymmärrystäsi. Et ole sanan tekijä, vaan petät vainn itseäsi kuvitellen ammentavasi ravintoa.

        Tajuatko mitä on olla sanan tekijä eikä vain kuulija???????????

        Nyt sinä kuuntelet näitä ihmisiä, mutta et kykene keskustelemaan asioista keskustelupalstalla omin sanoin. Olet todella muistamaton mies eli et ymmärrä koko asiaa itse. Keskity itseesi älä muihin.

        Voin todella lämpimästi suositella rovasti Olavi Peltolan kotisivuja. Kannattaa tutustua. Löytyvät helposti osoitteesta Rovasti.fi - ja kuten jo aiemmin totesin C.O.Rosenius Peltolan sivujen kautta. Roseniuksen Elämän Leipää-teos on kokonaisuudessaan luettavissa vuoden jokaiselle päivälle jaettuna päivän Sanana.


      • s-seutulaine kirjoitti:

        Voin todella lämpimästi suositella rovasti Olavi Peltolan kotisivuja. Kannattaa tutustua. Löytyvät helposti osoitteesta Rovasti.fi - ja kuten jo aiemmin totesin C.O.Rosenius Peltolan sivujen kautta. Roseniuksen Elämän Leipää-teos on kokonaisuudessaan luettavissa vuoden jokaiselle päivälle jaettuna päivän Sanana.

        Tuopa selittääkin miksi et mahdollistu ajattelemaan itse asioista. Niin, pettäen itsesi.

        Kysyppä ihan aikuisen oikeesti rovasti Peltolalta tai C.O Roseniukselta mitä tarkoittaa tämä
        JUMALAN ilmoitus.

        32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36 Sillä,,,,,,, hänestä ,,,,,ja,,,,, hänen,,,,,, kauttansa,,,,,,, ja ,,,,,,,häneen,,,, on ,,,,,,kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

        Niin, ja siten toimien sinäkin mahdollist käsittelemään asiaa. Vai osaatko jo nyt ITSE ajatella mitä tuo JUMALAN ilmoitus opettaa ihmislajista.


      • s-seutulainen
        markkulievonen kirjoitti:

        Tuopa selittääkin miksi et mahdollistu ajattelemaan itse asioista. Niin, pettäen itsesi.

        Kysyppä ihan aikuisen oikeesti rovasti Peltolalta tai C.O Roseniukselta mitä tarkoittaa tämä
        JUMALAN ilmoitus.

        32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36 Sillä,,,,,,, hänestä ,,,,,ja,,,,, hänen,,,,,, kauttansa,,,,,,, ja ,,,,,,,häneen,,,, on ,,,,,,kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

        Niin, ja siten toimien sinäkin mahdollist käsittelemään asiaa. Vai osaatko jo nyt ITSE ajatella mitä tuo JUMALAN ilmoitus opettaa ihmislajista.

        Kovin ikävässä hengessä kirjoitat.
        Ehken sentään häiritse 90-vuotiasta rovastia enkä näe siihen mitään tarvettakaan. Hänen kotisivujensa seurassa olen saanut viettää hengellisesti niin ruokkivia hetkiä, etten kyllin Jumalaa siitä kiittää saata, että sain löytää Olavi Peltolan sivut keskellä menestysteologian ja äärikarismaattisuuden aikaan saamaa ahdistustani ja suoranaista uskonkriisiä, jonka myllerryksessä siihen aikaan elin. Armon evankeliumi alkoi aueta minulle Olavi Peltolan opetusten ja hänen sielunhoidollisten kirjoitustensa kautta. Paavalin Roomalaiskirje alkoi myös elää kaikessa hengellisessä rikkaudessaan kuin olisin saanut sitä lukea, siihen syventyä, uusin silmin.
        En suostu koskaan olemaan panematta kyllin paljon painoa hyvälle ja raittiille, Hengen eläväksi tekevevälle, opetukselle.
        Eikä Olavi Peltola ole suinkaan ainoa Jumalan armoittama tällä saralla.
        Mitä tulee Carl Olof Roseniukseen hänen kuolemastaan on kulunut yli 140 vuotta. Tässä ajassa ei enäå ole kirjeitsekään mahdollista häntä lähestyä.


      • markku.lievonen
        s-seutulainen kirjoitti:

        Kovin ikävässä hengessä kirjoitat.
        Ehken sentään häiritse 90-vuotiasta rovastia enkä näe siihen mitään tarvettakaan. Hänen kotisivujensa seurassa olen saanut viettää hengellisesti niin ruokkivia hetkiä, etten kyllin Jumalaa siitä kiittää saata, että sain löytää Olavi Peltolan sivut keskellä menestysteologian ja äärikarismaattisuuden aikaan saamaa ahdistustani ja suoranaista uskonkriisiä, jonka myllerryksessä siihen aikaan elin. Armon evankeliumi alkoi aueta minulle Olavi Peltolan opetusten ja hänen sielunhoidollisten kirjoitustensa kautta. Paavalin Roomalaiskirje alkoi myös elää kaikessa hengellisessä rikkaudessaan kuin olisin saanut sitä lukea, siihen syventyä, uusin silmin.
        En suostu koskaan olemaan panematta kyllin paljon painoa hyvälle ja raittiille, Hengen eläväksi tekevevälle, opetukselle.
        Eikä Olavi Peltola ole suinkaan ainoa Jumalan armoittama tällä saralla.
        Mitä tulee Carl Olof Roseniukseen hänen kuolemastaan on kulunut yli 140 vuotta. Tässä ajassa ei enäå ole kirjeitsekään mahdollista häntä lähestyä.

        Mitä ikävää - ikävässä hengessä on kysyä. Mitä ajattelet tästä ilmoituksesta;

        32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36 Sillä,,,,,,, hänestä ,,,,,ja,,,,, hänen,,,,,, kauttansa,,,,,,, ja ,,,,,,,häneen,,,, on ,,,,,,kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

        ilmoitus, jota ei Rosenius ja Peltola sinulle opeta. Yritäppä ajatella itse ja kerro miten ymmärrät ilmoituksen?


      • Rovastin.sivut
        s-seutulaine kirjoitti:

        Voin todella lämpimästi suositella rovasti Olavi Peltolan kotisivuja. Kannattaa tutustua. Löytyvät helposti osoitteesta Rovasti.fi - ja kuten jo aiemmin totesin C.O.Rosenius Peltolan sivujen kautta. Roseniuksen Elämän Leipää-teos on kokonaisuudessaan luettavissa vuoden jokaiselle päivälle jaettuna päivän Sanana.

        Löytyi, kiitos. 🙂
        Siis pienellä alkukirjaimella rovasti.fi

        Minulla on Roseniuksen kirja sekä mm. Manna.
        Muist. sen Roseniuksen löysin erään talon roskiksesta, nk. kirpparilaatikosta.

        Minulle kelpasi.
        .


      • Rovastin.sivut
        Rovastin.sivut kirjoitti:

        Löytyi, kiitos. 🙂
        Siis pienellä alkukirjaimella rovasti.fi

        Minulla on Roseniuksen kirja sekä mm. Manna.
        Muist. sen Roseniuksen löysin erään talon roskiksesta, nk. kirpparilaatikosta.

        Minulle kelpasi.
        .

        Vielä kerran, suora linkki: https://rovasti.fi
        .


      • Rovastin.sivut kirjoitti:

        Löytyi, kiitos. 🙂
        Siis pienellä alkukirjaimella rovasti.fi

        Minulla on Roseniuksen kirja sekä mm. Manna.
        Muist. sen Roseniuksen löysin erään talon roskiksesta, nk. kirpparilaatikosta.

        Minulle kelpasi.
        .

        Kiitos viestistäsi!

        Siunausta


      • markku.lievonen

        Mutta, onko näiden rovastien ja lutherien opetus sitä, mitä JUMALA tahtoo, Niin, mihin on kadonnut selkeä usko JUMALAN aivoittamaan opetukseen;


        27 Mutta te — teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

        Kuka ihminen voi sanoa, että voitelu ihmisessä - JUMALAN ohjaama ajattelu - ei ole oikeaa,- vaan ihmisen tulisi mieluimmin kuunnella ihmistä. Ihminen ihmiselle opettaja.

        Juuri tuohon liityy, miten JUMALAN tahto on olla sanan tekijä,- eikä vain kuulija. Muutoin pettää itsensä ja ymmärrettävästä syystä.


    • Se.on.menoa

      Lihallinen ihminen ei nk Lihassaan voi uskoa. Mutta Lihassaankin hän voi kuulla Jumalan kutsun ja joko suostua siihen tai kieltäytyä siitä.

      Tästä eteenpäin kaikki on scifiä. Ihminen joutuu keskelle nk. yliluonnollisia tapahtumia. Ei pidä pelästyä, vaan olla paikoillaan ja pitää huivista kiinni kun karuselli pyörii tai istua silmät tapittaen kun mennään pitkin vuoristorataa. Kummitusjunassa tekee mieli kirkua.

      Sitten soitto loppuu ja laskeutuu rauha.

      Ohho. Uskonko minä nyt?

    • capiche

      Jumala kutsuu ja tarjoaa iankaikkisen elämän lahjaa. Ihminen päättää ottaako hän lahjan vastaan vai ei.

      • markku.lievonen

        Niin, mitä AJATTELET tapahtuvan ihmisessä kun ihminen on JUMALAN johdatuksessa ja tekee siten JUMALAN tahdon?

        Onko helluntalaisuus jo muuttunut niin paljon pois todelisuudesta, ettei usko ja ymmärrä mite JUMALA johdattaa ihmistä? Uskoon tulemisesta ja aina kuolemaan saakka ja kaikilla alueilla. Ainakin harvassa on ihmiset, jotka uskovat raamatulisesti JUMALAN johdatksen.
        Muuten itse koin muutama kuukausi sitten JUMALAN voimakasta johdatusta, asiassa ja aueella jota en olisi alkuunkaan uskonut vuosi sitten. Siis tänä päivänä AJATTELEN asian juuri päin vastoin kuin 180 /astetta ajatukset kääntyneinä.
        Niin, ja ihan omila aivoilla edelleen tässä ajattelen uudessa tilanteessa. Mutta,- kenen ajatuksia nyt ajattelen? Omia,- vaiko JUMALAN ?

        Niin, raamatun ilmoituksia tuskin on hyödyllisä ottaa esille, koska ihmisellä uskominen tänä aikana niihin on erittäin vaikeaa,- vaikka niistä juuri ilmentyy miten JUMALA on taho, joka vaikutti = ohjaa tahtomisen ja tekemisen. JUMALAN johdatuksesta niissä on kysymys.

        Niin, oletko capiche ajatellut - miten turmeltunut ihminen,- joka on vihollisuudessa JUMALAA kohtaan - voisi toteuttaa tämän ajatuksesi;

        >Ihminen päättää ottaako hän lahjan vastaan vai ei.<

        Jos JUMALA antaisi turmeltuneessa tilassa olevalle ihmiselle päätösvallan pelastuuko ihminen, niin yksikään ihminen ihmislajista ei mahdollistuisi pelastumaan, juuri turmeltuneen tilan / viholllisuuden tähden.

        Punainen lanka juuri on tuossa. Kuka uskoo ihmisen = koko lajin olevan turmeltuneesssa tilassa eli KUOLLUT synteihinsä?

        Ja taas kenelle kuuluu kunnia ja kiitos kun ihminen saa uskon /tekee uskon Jeesukseen? Uskon, joka vaikuttaa juuri ajattelemisen.

        Siis jumalattoman ihmisen eroittaa Jeesukseen uskovasta juuri ajattelemisesta. No, kenen ajatuksia Jeesukseen uskova ihminen ajattelee? Lihanko, vaiko JUMALAN?


    • VapahtajaOletSinä

      Terve ajatteleva ihminen ei uskontoa tarvitse
      yhtään mihinkään.
      Katsele ympärillesi niin tajuat että ihminen sortuu uskovaiseksi yleensä ryhmäpaineen alla. Uskonnolla on susilauman säännöt ja käyttäytymismalli saalistuksessa, ja erilaiset syödään pois.

      • tgtfddfgtr

        Ateisteilla on tuollaiset säännöt.


      • markku.lievonen

        >>Katsele ympärillesi niin tajuat että ihminen sortuu uskovaiseksi yleensä ryhmäpaineen alla. <<

        Oikaisen oleellisen asian. Uskonnollisuus kyllä toimii ja tekee kuvaamallasi tavalla, mutta taas ihminen,joka omaa sydämenuskon Jeesukseen on JUMALA tehnyt uskon tähän ihmiseen. Itse sain aikoinaan JUMALALTA uskon ja tianteessa, jossa en kohdannut yhtään uskovaa ihmistä eli mistään paineesta tai ihmisen johdattelusta ei taatusti ollut kysymys. Oma osani oli vain havainnoida tämä uusi tila itsestäni.

        "Varoitan" sinua. Älä rönsyile ajatuksissasi, koska voi tulla päivä jo tässä ajassa / elämässäsi aika, jolloin sinäkin havainnoit omaavasi uskon Jeesukseen. Siis JUMALA on vaikuttanut sinun tahtomisesi ja tekemisesi eli omaat siten uuden ajattelun. Ajattelet asioista eri tavalla.


    • uskomatonta

      Ei päätä kukaan. Päättäminen on vain aivojen muodostama harhatunne. Aivot ovat samalla tavalla aineelliset ja noudattavat samoja lakeja kuin muukin maailma, siis sattumaa ja kausaalisuutta. "Päätös" on näiden prosessien lopputulema.

    • Usein.miettinyt

      Oikein, aivojen toimintaa on uskominen.
      Vaikka kuinka haluaisi uskoa niin ei se vain onnistu.

      Elänyt, kasvanut ja tutustunut raamattuun silti en ole vakuuttunut uskonnosta koska se perustuu liian hataralle pohjalle.

      • markku.lievonen

        >>Vaikka kuinka haluaisi uskoa niin ei se vain onnistu.<<

        Erityisesti kunnioitus rehellisestä vastauksestasi. Vaikka ihminen lukisi Raamattua kannesta kanteen kymmeniä kertoja, niin asia on todella vain tiedollisella tasolla. Ihminen ei mahdollistu päättämään uskooko vai ei mitä tiedostaa. Näin se vain on. Onhan JUMALAN ilmoituksen mukaankin koko paketti hullutus tavalliselle ihmiselle. Ei kukaan täys järkinen ihminen usko hullutuksiin. Väitämpä, miten tavallinen ihminen uskoo jopa ihmisen tekemiin uskomuksiin Raamatun ilmoituksista, mutta ei todellista ilmoitusta,miten JUMALA aivoittaa.

        Mutta, niin vain on kun näkymätön kaikkivaltias JUMALA tekee ihmiseen uskon Jeesukseen, niin tämä on jo ihme. Itse pidän tätä tapatumaa JUMALAN luomistyönä. Kukaan muu taho ei voi tehdä tätä kuten itsekkin tunnet itsestäsi. Vaikka kuinka pinistaisit uskoa, niin ei onnistu. Ei aukea.

        Niin, erikoisesti kun ihminen omaa oikean uskon JUMALAN aivoituksiin, niin tähän tekijään liittyy Jeesuksen opettama lepo ja rauha, joka on todellisuutta. Työtä tekeville ja raskautetuille.

        4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, ....sitä ...ajatelkaa;

        Niin, kuten tiedämme, niin sillä on erikoisen suuri merkitys, mitä ihminen ajattelee ja usko ohjaa juuri ihmisen ajattelua. Ajattelu vaikuttaa rauhattomuuteen kuin myös lepoo - turvallisuuden tunteen kokemiseen.


    • Paavo.Ruotsalainen

      Päätämme tämän hedelmättömän keskustelun markku.lievosen eduksi ja toteamme sen, että Jumala on päättänyt ennen maailman perustamista sen, ketkä uskovat häneen tämän elämän aikana ja sen, ketkä nöyrtyvät hänen edessään vasta myöhemmin (tulen puhdistuksen jälkeen).

      Jumalan ihmeellinen Henki on todella avannut markku-veljen mykän suun puhumaan ikuisia totuuksia!

      • jahas.tähän.sanon

        Kuinkahan sinuakin olisi luettava?
        Kun katselen kirjoituksia ja opetuslasten loukkaantumista Jeesukseen, niin alkoiko Jeesus mittaamaan, että hei!!!! Sinun ja sinun paikka on jo aikojen alusta ollut opetuslapseus ja sinun ei!
        Ei hän niin sanonut. Hän totesi näille lähimmillekin vapauden! "Tahdotteko TEKIN mennä - ja mihin mennä? ----- POIS!

        Jaa'a, eikös tuossa sitten tehty nyt hetken OMA ratkaisu?
        Ei, ei Herra, - Sinulla ON iankaikkisen elämän sanat!

        Ja tämähän se ratkaisee omassa sydämessä suunnan ja ajatuksen.
        Eli ei ennalta määräten minun valintaa, vaan minä valinnassa käsitän, että Jumalan sunniltemissa on se itu - että siinä on valintani tähden, tässä ja nyt hetkessä se - että seuraan HÄNTÄ. Hänellä on elämä!


    • Miksi.näin

      Mikä ohjaa ajatusta ?

      Uskonto, olkoon mikä uskonto tahansa niin ollut ammoisista ajoista lähtien, siitä lähtien kun ihminen alkoi miettimään miten tämä kaikki on mahdollista ja kun ymmärrättömyys tiedon puute mielikuvitus loi jumalat jokaiseen kulttuuriin, kristin uskon läntiseen maailmaan, tai melkein poikkeuksena juutalaisten usko ilman kristusta.
      Itse en usko koska ei ole todistetta minkään uskonnon jumalasta, uskonnoista buddhalaisuus on lähempänä ajatustani koska siihen ei liity jumalia.

      • jahas.mitähän.sanois

        Kuis päätät ajatusta juutalaisuudesta, että he tavallaan ovat ilman Kristusta.?

        Jo Jeesus itse kertoi, että wanhatestamentti kirjoittaa Hänestä ja kuinka paljon oli juutalaisia, jotka uskoivat ja heidät kastettiin.

        Mutta, kuinka paljon on kristittyjä, jotka ilman kristusta vainoavat juutalaisia?
        Eli he muotojumalisina Martin oppilaina vihaavat Jumalan omaisuuskansaa ja saavat teoillaan aikaiseksi sen peitteen juutalaisten silmille, että he EIVÄT VOI uskoa kristittyjen muoto- jumaliin, jota he puukkojen ja puntareiden kanssa palvovat.
        Siksi kun lukee MEIDÄN historiaa, on se karseeta luettavaa ja siitä MEidän pitää tehdä parannus. Parannus siksi, että meillä olisi tämä, hmmm - juutalainen Messias = Jeesus.

        Tätäkin voi miettiä aivan vapaasti.


    • Kakka = kaunista!

    • rakkaus.avain.idea

      Se on päätetty, että kuinka ihminen pelastuu Jumalanpuolelta. Eli on Isän koti olemassa.
      Mutta, ihminen itse päättää sen, että mikä on hänen rakkautensa kohde, se on aivan vapaehtoinen päätös.

      Siihen ei Jumala puutu, sillä jo ajatus siitä, -rakkaus!
      Avioliitossakin on kestävä rakkaus se, että kumpikin omaltapuoleltaan sitoutuu toisiinsa.

      Ei mies voi akkaasa nyrkin avulla auttaa rakastamaan itseään, vaikka niin monta ukkoa ko. tapaa yritää toteuttaa. Vaan se, että ukko todella rakastaa, se saa aikaiseksi sen, että toinen voi yhtyä ja rakkaudesta oppia - rakastamaan.

      Miettikääs aivan ite!

      Terve mieli, terveessä ruumiissa, se saa aikaan ihmeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe