Tässäpä yksi kokemus Liian pitkästä öljynvaihtovälist.
työkaveri osti Auton. Honda Civic 1.7 turbodiesel.
Alkuun auto toimi ihan ok mut sitten alkoi tehdä sitä että
tiputti tehot ja piti sammuttaa , odottaa hetki ja jostain kojelaudan
sisältä kuuluvan klikin jälkeen käyntiin. Kulki normaalisti aikansa
mutta useimmiten tiputti tehot mm ohituskiihdytyksissä tai muuten kiihdytettäessä.
Auto vietiin Hondalle kyseisen vian takia. Kertoivat voidelleensa turbon akselin.
Taas auto toimi noin viikon ja tiputteli tehoja.
Vikaa etsittiin ja tutkittiin. Vikakoodeja tuli milloin mistäkin paikasta.
Sit kaveri oli vaihtanut öljyt ja tietenkin filtterin. Ei ajatellut sen enempää
koko asiaa ja auto toimikin muutaman tehon tiputtelun jälkeen aika normaalisti.
Minä ostin sit sen. Meni noin kuukausi ja sama vika ilmeni taas.
Tuli meleen et mitenhän öljyt ja sit vaihdoin ne.
Muutaman kerran katosi taas tehot mut sitten menikin melko kauan
ja kun auto oli muun perheen käytössä en seurannut kovin tarkoin et paljonko
oli ajeltu. Vaimo alkoi sanoa sit että se ei haluu kulkea. Eli sama vika.
Tutkittiin taas vika koodeja ja niitä oli monia erilaisia. Nollattiin koodit.
Tuli uusia.Sitten puhuin ihan sattumalta tutun korjaamopäällikön kanssa.
Kerroinkin ihan hetken mielijohteesta tuosta viasta.
Hän kertoi että kun ajaa tarpeeksi kauan samoilla öljyillä niin nehän ei enää
voitele kunnolla ja sanoi että se tarkoittaa sitä että turbo ei saa voitelua vaan karstaa
ja likaa kertyy turbon liukulaakerihin ja turbo jumii.
Sanoi että kannattaa tutkia turbon pyörimisherkkyys. Tutkittiin ja eihän se ollut herkkä.
Kertoi samalla että tietää kymmeniä tapauksia joissa on käynyt jopa niin et turbo pysähyy
ja joutuu nytkyttelemään ihan käsin liikkeelle.
Korjaus keinoksi antoi tämän.
Vaihda öljyt ja filtteri, Aja kuumaksi ja mielellään joku parisataa kilsaa ja uusi vaihto.
Ja sama uudelleen. Jos ei vielä ala toimia niin sanoi et yleensä kolmannen vaihdon jälkeen
toimii. ja suositteli käytettäväksi hyvää synteettistä öljyä.
Itse tein niin et vaihtelin öljyt. käytin tosin ihan 10-50 mineraaliöljyä
ja sillä se korjaantui. Hän sanoi vielä että yleensä ei kannata ajaa ainakaan
yli 10000 km samoilla öljyillä johtuen siitä että henkilöautossa on niin onnettoman
pieni öljyn tilavuus joten ihan yksinkertaisesti öljy likaantuu suhteellisen nopeasti.
Kannattaa siis huolehtia oikeaaikaisesta öljynvaihdosta niin selviää tuosta
suhteellisen pienillä kuluilla. Pahimmassa tapauksessa jos jättää verstaalle niin vaihtavat
turbon ihan turhaan ja sama vika uusii sit kun ajaa liian kauan samoilla öljyillä.
Öljynvahtokokemuksia
7
192
Vastaukset
- turboton
tuon minä oon tiennyt jo kauan aikaa, vaikka ei ole turboa.
- jukenpoika
Voi juma mitä tietoo passatissani on vaihdettu 30-40 000km välein öljyt kun ohjelman mukaan koska se sitten menee tukkoon nyt sillä on ajettu 400 000km ja kymmen öljynvaihtoo eikä edes kultua sitä niinkuin kuulemma uutena eli alle 200 000 ajettuna.
- eipäOleOllutOngelmia
Kun käyttää suositeltuja öljyjä ja suositeltua huoltoväliä, niin ei tule millään merkillä ongelmia.
Suurin syy ongelmiin on nykyinen ajotapa jossa ei käytetä kierroksia ja kuormiteta moottoria tarpeeksi. Kone tykkää kun se ajetaan kuumaksi aina välillä ja annetaan kierroksia varsinkin talvella.
Toinen suuri syy on kun omistaja alkaa säästää öljyn laadussa.- Mitänepelköö
Joo. Se on ihme hissuttelua nykyään monella tuo ajaminen.
- TyhmätKuskitHissuttelee
Höpö höpö, jos käyttää laadukkaita öljyjä ja tottelee ajotietokoneen ilmoituksia ei tule ongelmia öljyn kanssa. Autolla pitää ajaa ja käyttää välillä kunnolla kierroksia ja kiihdytellä reilusti, siitä moottori tykkää.
- 30000kmväli
Kyllä öljyt kestää , minusta nykyää niin monella automaatti ja ajetaan pieneillä kierroksilla tai sopivilla ainakin tekee vaikeuksia joskus pitää vähän polkaista ja rasittaa turboakin....
- jgjgfjdgfdsf
Autoissakin jo ajotietokoneet ja reippaan ajon kulutus sitten monia säikyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973