Vuoden vaihtuessa

Ensi yönä vuosi vaihtuu. Tulevan vuoden merkkitapaus meillä on eduskuntavaalit. Niissä vaihtunee pääministeripuolue, sillä Keskusta ei vaaleissa kolmatta sijaa korkeammalle nouse. Mutta onko vaalien voittaja ja hallituksen muodostaja SDP vai Kokoomus? Se ei ole vielä varmaa. Olkoon kumpi tahansa, Keskusta voisi olla sille mieluinen kumppani. Suostuisiko Keskusta vai ei? Molemmissa vaihtoehdoissa olisi hyvät puolensa. Ai, mitkä? Koettakaapa arvailla!

Olkoonpa hallituksen kokoonpano mikä tahansa, työsarkaa sillä tulee riittämään. Sen tukena ei tulle olemaan sellaisia ulkoisia apuja, joista tämä hallitus on saanut nauttia. Taantumaahan asiantuntijat ennakoivat ja siitä on jo merkkejä. Vaikeuksia on siis odotettavissa, mutta kyllä maamme niistä selviää, on selvinnyt pahemmistakin. Lauantai-illan tv-uutisissa kerrotun tutkimuksen mukaan suomalaisten enemmistö uskoo itsellään ja maallamme menevän ensi vuonnakin ihan hyvin, jopa paremmin kuin muissa EU-maissa! Vaikka tuo näkemys on ehkä epärealistinen, silti hienoa on tuollainen optimismi tässä enimmäkseen pessimistiseksi mielletyssä kansassa!

Seuraavissa vaaleissa vallasta kamppailee kaksi nimeltään vanhinta puoluettamme. SDP on perustettu v. 1903 ja Kokoomus v. 1918. Nuo puolueet olivat olleet jo melko kauan noilla nimillään minun syntyessäni v. 1935. Muita ”nykynimisiä” puolueita ei tuolloin ollut. Ei Keskustaakaan, joka minunkin elinaikanani on nyt jo kolmannella nimellään. Ehkä sille jo taas suunnitellaan uutta nimeä. Tehkääpä täällä olevat puolueen kannattajat ehdotuksia siitä!

Näissä sopuisuushakuisissa ajatuksissa Isänmaallemme Suomelle parasta mahdollista ja Keskustallekin uutta, nykyistä vetävämpää nimeä toivoen toivotan myös Teille kaikille täällä Oikein Hyvää Uutta Vuotta!

80

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps. Laitoin n. tunti sitten avauksen, joka on näköjään poistettu. Syytä sille en ymmärrä? No, olisiko ollut liian pitkä, kun pohdiskelin siinä myös maailmantilannetta, joka taas taitaa olla muutoksessa. Jätin kaiken sellaisen pois tästä, jossa on kai oleellisin siitä poistetuksi joutuneesta avauksesta. Jos tämäkin poistetaan, silloin joudan minäkin lopullisesti jättämään täällä esiintymiseni, joka on jo käynyt varsin vähäiseksi, varsinkin, jos sitä vertaa täällä vellovaan kaipaukseeni.

• NäinOnNäreet

Parempi sinun kapi on keskittyä munakarvojesi esittelyyn ja valokuvaamiseen, senhän sinä tunnetusti osaat. heikkolahjainen evp aliupseeri ei politiikasta , eikä maailman tilanteesta mitään ymmärrä.

• Enhän minä maailmantilanteesta paljon ymmärrä, mutta jotain kuitenkin. Laitanpa siitä näytteeksi saman, jonka sanoin poistetuksi tulleella avauksellani:

>> Maailma on käymistilassa. On kai taas tapahtumassa Rooman tuhatvuotisen valtakunnan luhistumisen jälkeen monta kertaan tapahtunut pyrkimys maailmanjärjestyksen muutokseen. Sitä ovat tavoitelleet ja tuntemassaan maailmassa laajalti saaneetkin mm. mongolit Tšingis-kaanin johdolla, myös osmanit eli ottomaanit, sittemmin Euroopan mahtimaat siirtomaavalloituksillaan. 1800-luvulla maailman johtaja oli Britannian imperiumi, jonka yllä aurinko ei koskaan laskenut. Siihen kai pyrki myös 1900-luvun alun kansainvälinen kommunistinen liike, mutta ei päässyt. Sen aseman sai sitten USA, joka nyt Trumpin johdolla taitaa olla asemastaan luopumassa teemalla America First. Maailmanherruuteen on nyt nousemassa Kiina. Ei sotilaallisella voimalla, ei kommunismilla, vaikka muodollisesti kommunistinen maa on, vaan kapitalistisiksi miellettyjen markkinavoimien avulla!!<<

Ei kai tuo kuitenkaan sinua kiinnosta, kun niin kovin paljon kiinnostavammissa asioissa ajatuksesi askartelevat, sen näytät tuossakin.

• Marstio

Jumalauta pääseekö mielisairaalan suljetulta palstoille? Sellaiselta tuo kommentointisi kyllä vaikuttaa, taitaa olla hiukan vihanhallinta ongemia.

• Uskomatonta.toimintaa

Häiriintynyttä on ollut palstatoimintasi, ja näköjään vain pahenee. Kannataisiko Ossi nyt jättää palsta ja koittaa saada tasapaino ja rauha mieleesi, lääkkeet kun eivät tunnu enää tehoavan.

• NäinOnNäreet

Koettakaapa punikit nyt rauhottua. Punakapinasta on jo sata vuotta ja silloinkin se meni mönkään

• pikku_toivomus
        NäinOnNäreet kirjoitti:

Koettakaapa punikit nyt rauhottua. Punakapinasta on jo sata vuotta ja silloinkin se meni mönkään

Mutta toista kertaa ei mene.

Tulisipa Suomeen nyt nopeasti uusi sisällissota, niin olisi silloin todella mukavaa laittaa teitä nyrkillätapettavia säälittäviä pullämössölahtareita pinoon kylmiämään.

• Ossin.uhoa.taas
        NäinOnNäreet kirjoitti:

Puniikkipakkomielteisyys ja uho, mielisairauttahan tuollainen on.

• Laitetaan.herjat.kiinni
        pikku_toivomus kirjoitti:

Mutta toista kertaa ei mene.

Tulisipa Suomeen nyt nopeasti uusi sisällissota, niin olisi silloin todella mukavaa laittaa teitä nyrkillätapettavia säälittäviä pullämössölahtareita pinoon kylmiämään.

"Käräjäoikeus katsoi, etteivät Facebookissa kirjoitelleen miehen herjaavat mielipiteet kuuluneet sananvapauden suojan piiriin. Hovioikeus vahvisti tuomion."
        Uskonrauhan rikkominen
        Herjaat tai häpäiset minkä tahansa uskonnollisen yhdyskunnan pyhiä arvoja tai uskonnonharjoitusta.

Joudut vastuuseen kirjoituksistasi.
        Et ole uskonut kun sinua on pitkin aikaa varoiteltu.

• Olen avaukseni alussa siis sitä mieltä, että olisi hyvät puolet siinä, jos kepu olisi mukana seuraavassakin hallituksessa, ja olisi hyvät puolet myös siinä, jos se ei olisi mukana. Pyysin arvailuja siitä, mitkä ne hyvät puolet mielestäni olisivat kummassakin vaihtoehdossa.

Ei ole arvailuja esitetty, joten kerrottakoon:

Jos kepu olisi mukana seuraavassa hallituksessa, sen tuloksena se vihdoin saisi sille kuuluvan luonnollisen kokonsa, eli kuihtuisi pikkupuolueeksi. Lähivuosien Suomen parasta ajatellen on kuitenkin parempi, että kepu ei ole hallituksessa edes kakkospuolueena.

• Kapiressukalle

Sinulla on noita päähänpinttymiä. No, heikkolahjaiselta ei kait muuta voi odottaa.

Yksi päähänpinttymäsi on tuo hallituksessa ollessa suosion menettäminen. Se on kuitenkin täysin siitä kiinni, mitä tekee siellä hallituksessa. Keskusta on tehnyt erinomaista tulosta hallituksessa ollessaan, ja se merkitsee hyvää kannatusta tulevissa eduskuntavaaleissa. Vertailukohtana voisi pitää vaikkapa Lipposen hallitusta, joka teki moninverroin kovempia leikkauksia ja kurmootti köyhiä oikein olan takaa, mutta silti SDP säilytti asemansa varsin hyvin. Talouden kuntoon saattaminen on niin Lipposen kuin Sipilän kohdalla kansan silmissä paljon parempi saavutus kuin vastuuton jakopolitiikka. Sen tulet näkemään keväällä.

Toinen paha päähänåinttymäsi on tuo ulkoisten tekijöiden vaikutus. Ulkoiset tekijät selittävät 2008 vuoden romahduksen, mutta sen jälkeen olemme niin möhlineet kuin onnistneet ihan sisäisin toimin. Möhlimme ennenkaikkea Kataisen-Stubbin hallitusten toimesta, joissa SDP jarrutti kaikkea mahdollista ja esti talouden tervehdyttämisen aloittamisen. Niinpä jäimme puoleksi vuosikymmeneksi rypemään siihen taantuman suohon, josta Sipilän hallitus meidät sitten pelasti. Rohkeat ja osin kovatkin toimet ovat tuoneet 120 000 työpaikkaa, nostaneet työllisyysasteen 72 %:iin ja lopettaneet valtion velkaantumisen. SDP ja ay-väki kitisee, mutta tervejärkinen enemmistö kansasta kyllä ymmärtää, että julkisen talouden toimitakyvyn edellytys on hyvä työllisyystilanne.

• Ossilla.aivosieni
        Kapiressukalle kirjoitti:

Sinulla on noita päähänpinttymiä. No, heikkolahjaiselta ei kait muuta voi odottaa.

Yksi päähänpinttymäsi on tuo hallituksessa ollessa suosion menettäminen. Se on kuitenkin täysin siitä kiinni, mitä tekee siellä hallituksessa. Keskusta on tehnyt erinomaista tulosta hallituksessa ollessaan, ja se merkitsee hyvää kannatusta tulevissa eduskuntavaaleissa. Vertailukohtana voisi pitää vaikkapa Lipposen hallitusta, joka teki moninverroin kovempia leikkauksia ja kurmootti köyhiä oikein olan takaa, mutta silti SDP säilytti asemansa varsin hyvin. Talouden kuntoon saattaminen on niin Lipposen kuin Sipilän kohdalla kansan silmissä paljon parempi saavutus kuin vastuuton jakopolitiikka. Sen tulet näkemään keväällä.

Toinen paha päähänåinttymäsi on tuo ulkoisten tekijöiden vaikutus. Ulkoiset tekijät selittävät 2008 vuoden romahduksen, mutta sen jälkeen olemme niin möhlineet kuin onnistneet ihan sisäisin toimin. Möhlimme ennenkaikkea Kataisen-Stubbin hallitusten toimesta, joissa SDP jarrutti kaikkea mahdollista ja esti talouden tervehdyttämisen aloittamisen. Niinpä jäimme puoleksi vuosikymmeneksi rypemään siihen taantuman suohon, josta Sipilän hallitus meidät sitten pelasti. Rohkeat ja osin kovatkin toimet ovat tuoneet 120 000 työpaikkaa, nostaneet työllisyysasteen 72 %:iin ja lopettaneet valtion velkaantumisen. SDP ja ay-väki kitisee, mutta tervejärkinen enemmistö kansasta kyllä ymmärtää, että julkisen talouden toimitakyvyn edellytys on hyvä työllisyystilanne.

Kyllä tuntuu se pakkomielle olevan "vastaanottavassa" päässä. Touhusi on niin ala-arvoista ja naurettavaa, että et voi olla kuin vakavasti mielisairas.

• eripalstalta

Tärkeintä on, että kokoomus ei ole seuraavassa hallituksessa, niin maan talous lähtee nousuun sekä tuloerot kapenevat.

Nimim. "Vastakarva" kirjoitti ennusteensa eduskuntavaalien tuloksesta Maailman menoa-palstalla, mutta se lienee poistettu. Oli jotenkin tähän tapaan (ulkomuististani): "Seuraavan vaalin voittajat yllättäen ovat Tupu, Hupu, Lupu. Pahiten ryvettynyt puolue on oppositiossa."
        Mitä sitten ovat Tupu, Hupu ja Lupu puolueina, niin se jää tässä vaiheessa arvoitukseksi.

• Esille ottamani tulevan vuoden tapahtumat meillä ja maailmalla eivät näy kiinnostavan palstan ”vakioväkeä”, kun jokin - näette, mikä - on kiinnostavuudessaan niin ylivertainen. No, ehkä vain yksi ja sama on noissa kaikissa ahkeroinut. Hyvin hänet on näköjään jo määritelty täällä.

Minua kuitenkin kiinnostavat tuollaisetkin asiat, vaikka ensi yönä alkaa jo 85. kalenterivuosi elämässäni. Vaikka näin vanhaksi elänyt ja ”niin monena ollut” on jo nähnyt ja kokenut paljon ja monenlaista elämässään ja ympärillään, silti on niin kuin sanon profiilillani: ”Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla”. Tuosta kaikesta on kai nähty näyttöjä täälläkin.

• Laskuoppia

Laskutaitosi heittää. Vai oletko valehdellut ikäsi kun sanot olevan nyt 83 vuotta? Miten sitten ensi vuonna jo 85 vuotta?

• Laskuoppia kirjoitti:

Laskutaitosi heittää. Vai oletko valehdellut ikäsi kun sanot olevan nyt 83 vuotta? Miten sitten ensi vuonna jo 85 vuotta?

Joo, nyt olen tosiaankin ”vasta” 83-vuotias. Olen syntynyt 1.7.1935, joten 1.7. 2019 täytän 84, jos sinne asti elän. Mutta silti on totta tuo, jonka sanoin, eli ensi yönä alkaa jo 85. kalenterivuosi elämässäni. Näytänpä sen vähennyslaskulla: 2019 -1935 = 85.

Sinulla taitaa olla huonompi laskupää kuin minulla. Vai onko vikaa ymmärryksessä?

• kapi_ kirjoitti:

Joo, nyt olen tosiaankin ”vasta” 83-vuotias. Olen syntynyt 1.7.1935, joten 1.7. 2019 täytän 84, jos sinne asti elän. Mutta silti on totta tuo, jonka sanoin, eli ensi yönä alkaa jo 85. kalenterivuosi elämässäni. Näytänpä sen vähennyslaskulla: 2019 -1935 = 85.

Sinulla taitaa olla huonompi laskupää kuin minulla. Vai onko vikaa ymmärryksessä?

Vähennyslaskusi meni päin honkia, mutta oikeassa olet siinä, että ensi vuosi on 85. vuosi elämässäsi. Paavo Väyrynenkin oli oikeassa kehuessaan olleensa ministerinä viidellä vuosikymmenellä. Hän on nimittäin ollut ministerinä 1970-, 1980-, 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla, vaikka hänen ministerivuotensa mahtuvatkin vain 34 vuoden sisään.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Vähennyslaskusi meni päin honkia, mutta oikeassa olet siinä, että ensi vuosi on 85. vuosi elämässäsi. Paavo Väyrynenkin oli oikeassa kehuessaan olleensa ministerinä viidellä vuosikymmenellä. Hän on nimittäin ollut ministerinä 1970-, 1980-, 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla, vaikka hänen ministerivuotensa mahtuvatkin vain 34 vuoden sisään.

Heh heh. Tietenkin piti olla 2019 - 1934 = 85. Olinhan jo elossa mukana jo v. 1935, eli kyseinen vuosi siis sisältyy niihin 85:een kalenterivuoteen, jonka määrän huomenna saavutan. Oikein laskin, mutta väärin kirjoitin tuohon edelliseen.

Joo, noin on Paavo Väyrysen kohdalla. Minä olen kai ollut aliupseeri seitsemällä vuosikymmenellä, kun aloitin 1950-luvulla ja olen sitä edelleen täällä eräiden mielestä, vaikka jo v. 1980 päättyi aktiiviurani varusmiesaikakin mukaan lukien kestettyään vain 25 vuotta;))

• kapi_ kirjoitti:

Heh heh. Tietenkin piti olla 2019 - 1934 = 85. Olinhan jo elossa mukana jo v. 1935, eli kyseinen vuosi siis sisältyy niihin 85:een kalenterivuoteen, jonka määrän huomenna saavutan. Oikein laskin, mutta väärin kirjoitin tuohon edelliseen.

Joo, noin on Paavo Väyrysen kohdalla. Minä olen kai ollut aliupseeri seitsemällä vuosikymmenellä, kun aloitin 1950-luvulla ja olen sitä edelleen täällä eräiden mielestä, vaikka jo v. 1980 päättyi aktiiviurani varusmiesaikakin mukaan lukien kestettyään vain 25 vuotta;))

Jos olet syntynyt vuonna 1934, silloinhan vuosi 2019 on jo 86. kalenterivuosi elämässäsi.

• Kun.koulutus.puuttuu
        kapi_ kirjoitti:

Tuskin aliupseeri työvuosien perusteella siitä muuksi muuttuu.

Jos olet syntynyt vuonna 1934, silloinhan vuosi 2019 on jo 86. kalenterivuosi elämässäsi.

Noin olisi, jos olisin syntynyt v. 1934. Mutta en ole, niin en ole koskaan sanonutkaan. Tuossa, johon ensiksi vastasit, ilmoitin tämän tosiasian: "Olen syntynyt 1.7.1935, joten 1.7. 2019 täytän 84, jos sinne asti elän. Mutta silti on totta tuo, jonka sanoin, eli ensi yönä alkaa jo 85. kalenterivuosi elämässäni".

• RautavaaranFaari

"Monena on elämässä oltu", sano kapi, kun munakarvansa palstalle kuvasi. (vanha Rautavaaralainen tokaisu.)

• Ossilla.mielisairaus

Et taida tajuta, kuinka lapselliselta ja pakkomielteiseltä vaikutat tuon munakarva hulluutesi vuoksi.

• pasipaloheinästä
        Ossilla.mielisairaus kirjoitti:

Et taida tajuta, kuinka lapselliselta ja pakkomielteiseltä vaikutat tuon munakarva hulluutesi vuoksi.

Olise kyllä oikeasti tapaus kun kapi saitille tälläsi valokuvan munakarvoistaan. Moista ei oltu ennen eikä jälkeen nähty.

• Ossilla.menee.lujaa
        pasipaloheinästä kirjoitti:

Olise kyllä oikeasti tapaus kun kapi saitille tälläsi valokuvan munakarvoistaan. Moista ei oltu ennen eikä jälkeen nähty.

Niin no, vain jos on riittävän lapsellinen ja jämähtää jonkun karvoitukseen, eiköhän ongelma ole silloin enemmän sen "katsojan silmissä".

• pasipaloheinästä
        Ossilla.menee.lujaa kirjoitti:

Niin no, vain jos on riittävän lapsellinen ja jämähtää jonkun karvoitukseen, eiköhän ongelma ole silloin enemmän sen "katsojan silmissä".

Sinä et siis näe mitään ongelmaa munakarvojen esittelyssä politiikkasaitilla?

Mielenkintoista.

• Uuden vuoden toivotukseni näkyvät menneen perille, kun niihin on noinkin mukavasti reagoitu, innokkain ihailijani jopa omia avauksiaan tehden;)) Näin ollen voinen päättää tältä illalta.

Kohtapuolin varmaan alkaa melkoinen räiske tuolla vajaan kilometrin päässä olevalla Paloheinän mäellä. Se onkin jo niitä harvoja paikkoja täällä Stadissa, jossa saa vielä raketteja räiskiä. Sellainen on nyt kiellettyä kantakaupungilla, jossa takavuosina räiskittiin ainakin Tähtitornin mäellä, Kaivopuistossa ja Kaisaniemen puistossa.

Eipä se räiske minua pahemmin häiritse, vaikka niitä raketteja saattaa viuhua tänne lähellekin. Minulla palaa jo kynttilälyhdyt ulkona ja kynttilät ja tuikut sisälläkin. Olen saanut uuden vuoden toivotuksia puhelimitse ja olen itsekin soitellut mm. jälkeläisilleni ja omien jälkeläistensä kanssa uutta vuotta vastaanottavalle naisystävälleni, jonka kanssa kohta lähdemme Etelä-Afrikan kiertomatkalle.

Kierränpä kohta kuohuviinipullon auki, lataan sopivaa musiikkia CD-soittimeeni ja sitä kuunnellen keskityn lukemaan Nelson Mandelan elämäkertaa - onhan tuleva matkamme nimeltään Mandelan Afrikka. Ensin kuitenkin katson tv 1:ltä puolen tunnin pätkinä tulevaa, juuri alkavaa Jari Tervon vetämää ”Kekkosen elämäkertaa”, tämänkertaisen jakson nimi näkyy olevan ”Suomalainen paradoksi”.

Näkemiin tältä illalta, mutta ehkä huomenna taas tavataan - siis tällä palstalla!

• Tässä se on vuoden viimeinen ilta mennyt musiikkia kuunnellen ja lueskellen ja televisiotakin iltauutisten verran katsoen. Kuohuviinipullokin on siinä sivussa tyhjentynyt ja nyt jo iltapesuilla käytyäni laitoin lasiini hieman tuhdimmankin ”yömyssyn”, mutta ennen sen nauttimista vielä pistäydyin tänne.

Ihan mukavasti on mennyt ilta, vaikka se onkin olut yksinäinen. Ei minulla ennen ole ollut tällaisia uuden vuoden aattoiltaa kuin muutamassa poikkeustapauksessa. Enhän tosin ole ollut koskaan ennen näin vanhakaan, joten siinä lienee selitystä muutokselle;))

Räiske tuolla Paloheinänmäellä on ollut vähäisempää kuin aikaisemmin. Olisiko asiaan vaikuttanut viime päivinä julkisuuteen noussut varsin negatiivinen suhtautuminen sellaiseen vuoden vastaanottoon? Saattoi vaikuttaa illan myötä kovin puuskaiseksi muuttunut sääkin. Minun täytyi ottaa pois ikkunoiden eteen ripustettuja kynttilälyhtyjä, jotteivät ne heiluessaan rikkoisi ikkunoita.

Joo, yksinäinenhän on nyt ollut minunkin iltani, mutta ei kuitenkaan niin yksinäinen kuin näköjään eräillä. Palstaa nyt silmäiltyäni näin, mitä tänne on tullut. Minua täällä on tietysti kaipailtu ja myös ”nähty” muutamassa sellaisessa, johon samastumisesta en ylpeile. Siksipä kysyin itseltäni: ”Haluatko olla täällä, oletko mielestäsi itsellesi sopivassa seurassa?”. Vastasin itselleni: ”En todellakaan!” Sitten näin samastuneeni myös erääseen toisenlaiseen, joten pannaanpa vastaus vielä harkintaan;))

Pahus, tätä kirjoittaessani tuo ”yömyssynikin” lähes tyhjeni, joten kai nyt on aika mennä vuoteeseen ja toivottaa teille kaikille hyvää yötä!

• Kallis humala menee hukkaan, jos nukkuu.

Toivottavasti yksityisen paukuttelun vähäisyys kertoo, että kansalaisetkin ovat vastuuntuntoisia tai ainakin pelkäävät lumimyräkkää. En kuitenkaan hirveästi usko, että pelkkä julkinen keskustelu on vedonnut noihin aikuisiin lapsiin.

Vielä on kahtalaista tietoa, paukutellaanko Senaatintorilla vai ei. Oma kotikaupunkini ilmoitti jo varhemmin illalla, että keskiyöksi suunniteltu ilotulitus on peruutettu. Hyvä niin.

• RautavaaranFaari

Yksinäinen alkoholisoitunut aliupseeri raakki. Ei reppanan elämä ole enää elämisen arvoista.

• äksyfaari
        RautavaaranFaari kirjoitti:

Yksinäinen alkoholisoitunut aliupseeri raakki. Ei reppanan elämä ole enää elämisen arvoista.

Nyt täytyy Kapin puolustukseksi kysyä, että mistä helvetistä sinä sen muka tiedät? Huolehtisit vaan omasta elämästäsi, joka kommenttien perusteella ei liene mikään riemuvoittoa kohti kulkeva polku. Yrittäisit edes olla asiassa mukana kuten Kapi on, mutta se voi olla sinulta liikaa vaadittu.

• Pystyyn_kuollut
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Kallis humala menee hukkaan, jos nukkuu.

Toivottavasti yksityisen paukuttelun vähäisyys kertoo, että kansalaisetkin ovat vastuuntuntoisia tai ainakin pelkäävät lumimyräkkää. En kuitenkaan hirveästi usko, että pelkkä julkinen keskustelu on vedonnut noihin aikuisiin lapsiin.

Vielä on kahtalaista tietoa, paukutellaanko Senaatintorilla vai ei. Oma kotikaupunkini ilmoitti jo varhemmin illalla, että keskiyöksi suunniteltu ilotulitus on peruutettu. Hyvä niin.

Senaatintorilla paukuteltiin, mutta Yleisradio katkaisi lähetyksen heti sen alkamiseen. Ylipäätään Helsingin kaupungin virallinen rooli uuden vuoden valtakunnallisessa avauksessa on nykyään pienempi kuin Ilaskiven ja Siitosen aikoina. Tähänkin voi todeta, että hyvä niin. Saahan Yleisradio kuitenkin varansa veronmaksajilta koko maassa. Me Helsingin ulkopuolella asuvat emme halua enää kuulla valtakunnalliselta kanavalta pormestarilta puhetta, jossa vaaditaan uudistuksia yhteisöverojen jakoon pääkaupungin hyväksi.

Senaatintorilla paukuteltiin, mutta Yleisradio katkaisi lähetyksen heti sen alkamiseen. Ylipäätään Helsingin kaupungin virallinen rooli uuden vuoden valtakunnallisessa avauksessa on nykyään pienempi kuin Ilaskiven ja Siitosen aikoina. Tähänkin voi todeta, että hyvä niin. Saahan Yleisradio kuitenkin varansa veronmaksajilta koko maassa. Me Helsingin ulkopuolella asuvat emme halua enää kuulla valtakunnalliselta kanavalta pormestarilta puhetta, jossa vaaditaan uudistuksia yhteisöverojen jakoon pääkaupungin hyväksi.

Enpä minäkään mennyt eilen illalla nukkumaan vielä silloin, kuin aioin. Silloin vasta todellinen pauke alkoi Paloheinänmäellä. Katsoin vielä tv:sta Senaatintorilta tullutta siihen asti kunnes vuosi vaihtui. Joten kallis humala ei mennyt ihan hukkaan;))

Vitsailet varmaan tuossa: ”Me Helsingin ulkopuolella asuvat emme halua enää kuulla valtakunnalliselta kanavalta pormestarilta puhetta, jossa vaaditaan uudistuksia yhteisöverojen jakoon pääkaupungin hyväksi”. Toki tiedät, että asia on toisinpäin, eli meiltä helsinkiläisiltä ja pääkaupunkiseutulaisilta yleisemminkin menee verorahojamme sinne muualle Suomeen moninkertaisesti se määrä, joka sieltä ehkä tännepäin tulee.

• pasipaloheinästä
        kapi_ kirjoitti:

Enpä minäkään mennyt eilen illalla nukkumaan vielä silloin, kuin aioin. Silloin vasta todellinen pauke alkoi Paloheinänmäellä. Katsoin vielä tv:sta Senaatintorilta tullutta siihen asti kunnes vuosi vaihtui. Joten kallis humala ei mennyt ihan hukkaan;))

Vitsailet varmaan tuossa: ”Me Helsingin ulkopuolella asuvat emme halua enää kuulla valtakunnalliselta kanavalta pormestarilta puhetta, jossa vaaditaan uudistuksia yhteisöverojen jakoon pääkaupungin hyväksi”. Toki tiedät, että asia on toisinpäin, eli meiltä helsinkiläisiltä ja pääkaupunkiseutulaisilta yleisemminkin menee verorahojamme sinne muualle Suomeen moninkertaisesti se määrä, joka sieltä ehkä tännepäin tulee.

Mutta sinähän olet ollut saamamiehenä jo 40 vuotta. Ei paljon kannattaisi hourailla veronmaksusta kun elää veronmaksajien piikkiin.

• kapi_ kirjoitti:

Ilmaukseni oli huono. Pormestareilla on puheissaan ollut tietenkin sama näkökulma kuin sinullakin.

• Hyvää uutta vuotta myös sinulle. Onnea reissuillesi.

• keputtaakos

Kepu huuta oppositiossa mitä se hallitus aikoo tehdä.

• Minullekko

Kelle sinulle ?
        Reissuun ollaan lähdössä.

• kysynpähän_vaan
        Minullekko kirjoitti:

Kelle sinulle ?
        Reissuun ollaan lähdössä.

Pankkisko taas lähdössä mielikuvitusmatkoilleen?

• MjuriEvp
        kysynpähän_vaan kirjoitti:

Pankkisko taas lähdössä mielikuvitusmatkoilleen?

Ne ovat virtuaalimatkoja eivät mitään mielikuvitusmatkoja.

• Kiitos, kiitos - sekä uuden vuoden että hyvän matkan toivotuksistasi! Sinä lienet edelleen siellä Portugalissa, vai olisitko tullut Suomeen pyhiä viettämään?

• pyhiä.viettämään.heh
        kapi_ kirjoitti:

Kiitos, kiitos - sekä uuden vuoden että hyvän matkan toivotuksistasi! Sinä lienet edelleen siellä Portugalissa, vai olisitko tullut Suomeen pyhiä viettämään?

heh..
        kyllä edelleen Tampereen kulmillla

• Ihme.palsta
        kapi_ kirjoitti:

Kiitos, kiitos - sekä uuden vuoden että hyvän matkan toivotuksistasi! Sinä lienet edelleen siellä Portugalissa, vai olisitko tullut Suomeen pyhiä viettämään?

Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta.
        Puoluerajat ylittävää poliittista debattia löydät Iltakoulusta.

Miten tuo voi olla keskustan palstalla, kun muutkin poistuu ??

• muutos2019

• Olipa hieno tuo Tasavallan Presidentin Uudenvuodenpuhe! Koostui aikamme tärkeimmistä asioista ja erinomaisen hyvin presidenttimme sen esitti. Olen noita puheita katsonut niin kauan kuin minulla tv on ollut, eli 1960-luvun alusta alkaen, noita puheita näytettiin meille nauhoituksina myös Kyproksella, Siinailla ja Golanilla - Kekkonenhan niissä aina puhui - ja kyllä tuo Niinistön puhe nyt oli hienoimpia näkemiäni..

Puhujalle eduksi on tietysti tuo nykyinen tekniikka, kun puhuja voi lukea tekstin laitteesta - mikä sen nimi onkaan - niin, että katsoja saa vaikutelman puhujan katsovan juuri häneen, puhuvan hänelle. Toisin oli vielä Kekkosen viimeisinä aikoinakin, sillä papereista hän puheensa luki ja kerran - olikohan viimeinen kertansa v. 1980 - hän sekoili papereissaan niin että katsojaa huvitti, jos ei säälittänyt.

Meillä on hieno presidentti! Tuon puheen kirjoittajina oli tietysti myös muita, mutta varmaan Niinistö itsekin pääsi vaikuttamaan sen sisältöön ja todella hienosti hän puheen esitti. Tuo puhe osaltaan vaikutti varmaan paljonkin siihen, että sen nähneillä suomalaisilla - luultavasti aikuisväestön enemmistöllä - vuosi 2019 alkaa hyvissä tunnelmissa.

• VaaitsijaHki

Joutavanpäiväistä höpinää Niinistöltä.
        Hän ei näköjään vieläkään ymmärrä, että on Suomen, ei EU:n saati koko maailman päämies.

• VaaitsijaHki kirjoitti:

Joutavanpäiväistä höpinää Niinistöltä.
        Hän ei näköjään vieläkään ymmärrä, että on Suomen, ei EU:n saati koko maailman päämies.

Sinä olet tuota mieltä, minä toista mieltä ja luulenpa, että enemmistö tuon puheen katsoneista on enemmän minun kuin sinun kannalla.

Olkoonpa niin tai näin, mutta nyt alan katsoa tv:sta urheilua. Vaikka palstalle on tullut nyt näköjään enemmän minusta kuin kepusta, saavat jäädä keskustelemaan ilman minua, eräs noista tietysti itsensä kanssa. Minä alan nyt katsoa tv:sta urheilua - siinä ei tarvita telerompteria, laitetta, jonka nimi ei tullut mieleeni presidentin puheesta kertoessani, jonka vuoksi eräs on nähnyt tärkeäksi valistaa minua ihan avauksellaan;))

• MaissiPyllyAUnKASVATUSTA
        kapi_ kirjoitti:

Sinä olet tuota mieltä, minä toista mieltä ja luulenpa, että enemmistö tuon puheen katsoneista on enemmän minun kuin sinun kannalla.

Olkoonpa niin tai näin, mutta nyt alan katsoa tv:sta urheilua. Vaikka palstalle on tullut nyt näköjään enemmän minusta kuin kepusta, saavat jäädä keskustelemaan ilman minua, eräs noista tietysti itsensä kanssa. Minä alan nyt katsoa tv:sta urheilua - siinä ei tarvita telerompteria, laitetta, jonka nimi ei tullut mieleeni presidentin puheesta kertoessani, jonka vuoksi eräs on nähnyt tärkeäksi valistaa minua ihan avauksellaan;))

Mistä Sinä enemmistön mielipiteen tiedät?
        Olen melko paljon samaa mieltä tuon vaaoittajan kanssa.

• VaaitsijaHki
        kapi_ kirjoitti:

Puheessa ei ollut sanaakaan Suomen köyhistä eikä eriarvoisuudesta joka syvenee koko ajan.
        Tyhjiä, merkityksettömiä sanoja oli puhe täynnä.

• Arvoituksena
        VaaitsijaHki kirjoitti:

Puheessa ei ollut sanaakaan Suomen köyhistä eikä eriarvoisuudesta joka syvenee koko ajan.
        Tyhjiä, merkityksettömiä sanoja oli puhe täynnä.

Aivan. Kuka maalaisliittolainen aikanaan sanoi:
        "Kansakunnan menestys vaatii sisäistä rauhaa. Mitä pienemmiksi vastakohdat käyvät, olipa sitten kysymys kielellisistä tai eri yhteiskuntaluokkien ja aatesuuntien välisistä eroavaisuuksista, sitä parempi isänmaalle."

• ReunaSuomalainen

Pyysit ehdotusta uudeksi nimeksi puolueelle.. Ehdotan Koko Suomen Puolue. Olisi oikeampi nimi. Puolue haluaa pitää huolta koko Suomesta ei vain Suomen keskustasta.

• KeskustanÄänestäjä

Meillä on nyt hyvät johtajat. Hieno presidentti ja upea Sipilän hallitus. Herra antakoon äänestäjille ymmärrystä äänestäjille, jotteivat hairahdu vihervasemmiston kelkkaan. Se tie Suomelle olisi tuhontie.

• brainwashmachine

• Lestaton
        brainwashmachine kirjoitti:

Ollaanko rauhanyhdistyksellä tuota mieltä? Eipä tullut yllätyksenä.

https://www.youtube.com/watch?v=ictKCRsSOmQ

https://www.youtube.com/watch?v=R-jYCtYvjaE

Minulle oli yllättävää, että lestalaisuudella on niin merkittävä ja ainakin Oulun seudulla myös vahva asema politiikassakin.
        Lestojen näkemyksissä on paljon hyvääkin, mutta sillä ei pitäisi ratsastaa politiikassa, se on uskon asiaa.
        Arvostusta kuitenkin sille, että saavat aikaan tuollaisia joukkotapahtumia. Niihin ei puolueemme pysty.

• tämätarinaontosi

Söin munan aamiaisella. Munassa oli karva. Omasta parrasta. Hihii!

• Viimeisessä viestissäni eilen illalla klo 22.49 sanon näin: ”Palstaa nyt silmäiltyäni näin, mitä tänne on tullut. Minua täällä on tietysti kaipailtu ja myös ”nähty” muutamassa sellaisessa, johon samastumisesta en ylpeile. Siksipä kysyin itseltäni: ”Haluatko olla täällä, oletko mielestäsi itsellesi sopivassa seurassa?”. Vastasin itselleni: ”En todellakaan!” Sitten näin samastuneeni myös erääseen toisenlaiseen, joten pannaanpa vastaus vielä harkintaan;))”

Sama älytön meno palstalla on jatkunut jopa eilistä pahempana myös tänään. Vaikka sitä on ylläpitänyt ilmeisesti vain yksi ja sama lukemattomilla nikeillään, en halua ottaa vastuulleni tuon hyvin sairaan henkilön mielen lopullista murtumista minun vuokseni. Niinpä olen nyt tehnyt päätökseni: jätän palstan ainakin joksikin aikaa. Jospa hän edes hieman paranisi sinä aikana. Niin toivon; jospa te täällä kävijät näkisitte siitä myönteisiä merkkejä.

Kohta lähden matkalle. Siltä palattuani tulen käymään palstalla ja silloin täällä näkemästäni riippuu, jatkanko täällä enää vai laitanko vain matkakuviani jäähyväisikseni. Itseni vuoksi vähät välitän hänen minuun kohdistamastaan, mutta eihän se tunnu minustakaan mukavalta, että niin monet teistä jatkuvasti joutuvat minuksi hänen silmissään. Eniten huolestunut olen hänestä itsestään; sairaudestaan tuollainen kertoo hyvin vakavaa. En halua läsnäolollani saattaa häntä lopulliseen romahdukseen. Onhan hänkin sentään ihminen, hyvin pieni ihminen, ja pieniä täytyy yrittää varjella pahimmalta.

Näkemiin!

• WanhaUpseeri

Herra Kapteeni

Upea avaus tälle vuodelle, vuoden ensimmäinen päivä ja heti lähtöilmoitus !!! Voisiko enää paremmin palstapäivystysvuotta aloittaa.

Viime vuosi näytti jo uhkaavasti, että lähtöilmoitustenne määrä hiipuisi, vain 62 lähtöilmoitusta armon vuonna 2018. Se on todella vähän teidän, herra Kapteeni, urallanne palstan ahkerimpana kirjoittajana. Onhan keskiarvo näistä 20 palstapäivystysvuodestanne 102 lähtöilmoitusta vuodessa.

Onnea siis uudelle vuodelle ja kaikkea parasta teille, sekä ennenkaikkea jaksamista tässä vaativassa tehtävässänne palstan päivystäjänä.

Kolminkertainen Uraa huuto kapteenillemme

Uraa
        Uraa
        Uraa

WanhaUpseeri

• NäinOnNäreet

Mitä hittoa matkakuvasi tekevät palstalla, työnnä ne hanuriisi. heikkolahjaisen evp aliupseerin jorinoihin on jo kyllästytty. Postaamasi munakarvakuvat riittävät täällä koko loppuiäksesi.

• Tarkkasilmälle
        WanhaUpseeri kirjoitti:

Herra Kapteeni

Upea avaus tälle vuodelle, vuoden ensimmäinen päivä ja heti lähtöilmoitus !!! Voisiko enää paremmin palstapäivystysvuotta aloittaa.

Viime vuosi näytti jo uhkaavasti, että lähtöilmoitustenne määrä hiipuisi, vain 62 lähtöilmoitusta armon vuonna 2018. Se on todella vähän teidän, herra Kapteeni, urallanne palstan ahkerimpana kirjoittajana. Onhan keskiarvo näistä 20 palstapäivystysvuodestanne 102 lähtöilmoitusta vuodessa.

Onnea siis uudelle vuodelle ja kaikkea parasta teille, sekä ennenkaikkea jaksamista tässä vaativassa tehtävässänne palstan päivystäjänä.

Uraa
        Uraa
        Uraa

WanhaUpseeri

WanhaUpseeri on vanha entinen aliupseeri ossi-kossi inkerossi. Ei täällä kukaan muu ole kapin vuoksi noin tiiviisti päivystänyt. Ei kukaan muu olisi täällä nähnyt noin paljon kapeja.

• MaissiPyllyAUnKASVATUSTA
        WanhaUpseeri kirjoitti:

Herra Kapteeni

Uraa
        Uraa
        Uraa

WanhaUpseeri

Uraa! Uraa! Uraa! HO HOO, HO HOO!

• Oletkohan oikeassa siinä, että SDP ja Kokoomus olisivat vanhimmat samalla nimellä toimineet puolueet. SDP toki taitaa olla vanhin, mutta minusta tuntuu, että toiseksi vanhin on SFP eli RKP vuodelta 1906.

Kepun uuden ja paremman nimen tulisi kaiketi heijastaa puolueen muuttunutta politiikan sisältöä. Ehkä nimenä voisi olla Maakuntahenkinen pienyrittäjäpuolue. Jos haluaa mystifioida Kepua, se voisi olla "Maahiset" eli maanalainen ja ilkikurinen porukka, siis syvällä turpeessa.

• Väärin

Ylättävän heikot tiedot sinulla on MPP tästä asiasta. Tideätkö edes milloin SDP muutti viimeksi puoleensa nimeä ? Heitän tuon auki vuosiluvun, joka tapahtui 2000 luvulla ? Vaika yksi kerjain muuttuu, tai poitetaan, se on nimenmuutos.

Nyt juuri hetki sitten SDP muutti nimeään, jäi yksi ii pois. Sosialidemokraatti.
        SDP perustettiin vuonna 1899 nimellä Suomen Työväenpuolue.
        Puolueen nimi vaihdettiin Suomen Sosiaalidemokraattiseksi Puolueeksi Forssassa vuonna 1903 pidetyssä II puoluekokouksessa. Forssan ohjelma on miltei suoraan peräisin Saksan sosiaalidemokraattisen puolueen vuonna 1891 hyväksymästä Erfurtin ohjelmasta. mm vaatimuksena -kirkon ja valtion eroa, -koulujen uskonnonopetuksen lakkauttamista jne
        pankkien ym sosialisointia vielä 70-80 luvulla.
        Eduskunnan porvarillinen enemmistö julisti Suomen itsenäiseksi 6. joulukuuta 1917. SDP vastusti julistusta äänin 88-100. Punakaartilaiset kaappasivat vallan suomalaisten valitsemalta porvarilliselta eduskunnalta Etelä-Suomessa 28. tammikuuta 1918. Suomen sisällissodassa punaisen puolen hallitukseen, Kansanvaltuuskuntaan, kuului sosiaalidemokraattien jäseniä ja suuri osa puolueen jäsenistä toimi punaisten puolella.

Suomen Keskusta;
        Vuodesta 1908 Suomen Maalaisväestön Liitto (sittemmin muihin maalaisliittoihin yhdistyneenä Maalaisliitto ja Keskustapuolue, nykyisin Suomen Keskusta). Keskustapuolue vuoteen 1988 asti, jolloin otettiin käyttöön nykyinen nimi. Puolueen voidaan katsoa syntyneen vuonna 1906, jolloin perustettiin Suomen Maalaisväestön Liitto sekä Etelä-Pohjanmaan Nuorsuomalainen Maalaisliitto, jotka yhdistyivät vuonna 1908 Maalaisliitoksi. Vuonna 1965 nimeksi muutettiin Keskustapuolue.

Kansallinen Kokoomus;
        Kokoomus perustettiin 9. joulukuuta 1918 vanhalla ylioppilastalolla Suomalaisen ja Nuorsuomalaisen puolueen kuningaskunta-valtiomuotoa kannattaneiden jäsenten toimesta. Puolueesta käytettiin vuoteen 1951 asti nimeä Kansallinen Kokoomuspuolue.
        Kokoomuksen juuret ovat 1800-luvun suomalaisuusliikkeessä. Suomalainen puolue syntyi niin sanotun kieliriidan myötä 1860- ja 1870-luvuilla, mutta se oli 1900-luvun alkuun saakka lähinnä niin sanottu valtiopäiväpuolue ilman varsinaista organisaatiota. Se järjestäytyi moderniksi puolueeksi vasta vuonna 1906. Puolue lakkasi toimimasta vuoden 1918 lopulla sen jäsenten siirryttyä pääasiassa kokoomuspuolueeseen. Sen jälkeen kun Suomalaisesta puolueesta oli 1800-luvun lopussa irtaantunut nuorsuomalaisina tunnettu ryhmä, alkuperäiseen puolueeseen viitataan usein ”vanhasuomalaisina”.

Julkaistu: 13.6.2010 17:33

Ruomen ruotsalainen kansanpuolue
        1800-luvulla svekomanian poliittiseksi ilmentymäksi perustettiin Ruotsalainen puolue, joka oli (muiden ajan puolueiden tavoin) lähinnä parlamentaarikkojen ympärille muodostuva parlamentaarinen eliittipuolue. Suomen muututtua demokratiaksi puolue vaihtoi nimensä Ruotsalaiseksi kansanpuolueeksi.

Eduskuntauudistuksen jälkeen vuonna 1906 pidetyssä Ruotsalaisen puolueen puoluekokouksessa sen nimi muutettiin Svenska Folkpartietiksi.
        RKP muutti nimeään 2010 ;
        Ruotsalainen kansanpuolue on tästä eteenpäin suomeksi nimeltään Suomen ruotsalainen kansanpuolue. Puolue hyväksyi ehdotuksen nimenmuutoksesta puoluekokouksessaan Tampereella.

• Teillekkin.jotain
        Väärin kirjoitti:

Ylättävän heikot tiedot sinulla on MPP tästä asiasta. Tideätkö edes milloin SDP muutti viimeksi puoleensa nimeä ? Heitän tuon auki vuosiluvun, joka tapahtui 2000 luvulla ? Vaika yksi kerjain muuttuu, tai poitetaan, se on nimenmuutos.

Nyt juuri hetki sitten SDP muutti nimeään, jäi yksi ii pois. Sosialidemokraatti.
        Puolueen nimi vaihdettiin Suomen Sosiaalidemokraattiseksi Puolueeksi Forssassa vuonna 1903 pidetyssä II puoluekokouksessa. Forssan ohjelma on miltei suoraan peräisin Saksan sosiaalidemokraattisen puolueen vuonna 1891 hyväksymästä Erfurtin ohjelmasta. mm vaatimuksena -kirkon ja valtion eroa, -koulujen uskonnonopetuksen lakkauttamista jne
        Eduskunnan porvarillinen enemmistö julisti Suomen itsenäiseksi 6. joulukuuta 1917. SDP vastusti julistusta äänin 88-100. Punakaartilaiset kaappasivat vallan suomalaisten valitsemalta porvarilliselta eduskunnalta Etelä-Suomessa 28. tammikuuta 1918. Suomen sisällissodassa punaisen puolen hallitukseen, Kansanvaltuuskuntaan, kuului sosiaalidemokraattien jäseniä ja suuri osa puolueen jäsenistä toimi punaisten puolella.

Suomen Keskusta;
        Vuodesta 1908 Suomen Maalaisväestön Liitto (sittemmin muihin maalaisliittoihin yhdistyneenä Maalaisliitto ja Keskustapuolue, nykyisin Suomen Keskusta). Keskustapuolue vuoteen 1988 asti, jolloin otettiin käyttöön nykyinen nimi. Puolueen voidaan katsoa syntyneen vuonna 1906, jolloin perustettiin Suomen Maalaisväestön Liitto sekä Etelä-Pohjanmaan Nuorsuomalainen Maalaisliitto, jotka yhdistyivät vuonna 1908 Maalaisliitoksi. Vuonna 1965 nimeksi muutettiin Keskustapuolue.

Kansallinen Kokoomus;
        Kokoomus perustettiin 9. joulukuuta 1918 vanhalla ylioppilastalolla Suomalaisen ja Nuorsuomalaisen puolueen kuningaskunta-valtiomuotoa kannattaneiden jäsenten toimesta. Puolueesta käytettiin vuoteen 1951 asti nimeä Kansallinen Kokoomuspuolue.
        Kokoomuksen juuret ovat 1800-luvun suomalaisuusliikkeessä. Suomalainen puolue syntyi niin sanotun kieliriidan myötä 1860- ja 1870-luvuilla, mutta se oli 1900-luvun alkuun saakka lähinnä niin sanottu valtiopäiväpuolue ilman varsinaista organisaatiota. Se järjestäytyi moderniksi puolueeksi vasta vuonna 1906. Puolue lakkasi toimimasta vuoden 1918 lopulla sen jäsenten siirryttyä pääasiassa kokoomuspuolueeseen. Sen jälkeen kun Suomalaisesta puolueesta oli 1800-luvun lopussa irtaantunut nuorsuomalaisina tunnettu ryhmä, alkuperäiseen puolueeseen viitataan usein ”vanhasuomalaisina”.

1800-luvulla svekomanian poliittiseksi ilmentymäksi perustettiin Ruotsalainen puolue, joka oli (muiden ajan puolueiden tavoin) lähinnä parlamentaarikkojen ympärille muodostuva parlamentaarinen eliittipuolue. Suomen muututtua demokratiaksi puolue vaihtoi nimensä Ruotsalaiseksi kansanpuolueeksi.

Eduskuntauudistuksen jälkeen vuonna 1906 pidetyssä Ruotsalaisen puolueen puoluekokouksessa sen nimi muutettiin Svenska Folkpartietiksi.
        Ruotsalainen kansanpuolue on tästä eteenpäin suomeksi nimeltään Suomen ruotsalainen kansanpuolue. Puolue hyväksyi ehdotuksen nimenmuutoksesta puoluekokouksessaan Tampereella.

ps älkää demarit hermostuko, kun palsta alaannekin siinä aloituksessa kutkuttelen. Ja etsiä muualtakin pari kieliopillista virhettä.
        Eli, saatte tarkistaa oikeinkirjoituksen, joka teerevänä sitten tulee esille aina kun muu osaaminen on hakoteillä. Eli, teillekkin jotain, ettei päivä mene pilaan.

• PolitiikanTietäjä

Puolueiden nimiä tärkeämpää on niiden poliittinen sisältö.

SDP:n politiikka on vaihdellut ääriradikaalista vasemmistosta (ennen vuotta 1918) äärioikeistolaiseen markkinaliberalismiin (Lipposen kausi).

Maalaisliitto-Keskusta on ollut puolueena vakaampi, vaikka puolueen rivistä on noussut yksittäisiä hyvin vasemmistolaisia toimijoita (Kekkonen) kuin myös markkinaliberaaleja edustajia (Olli Rehn). Puolueen peruslinja on kuitenkin aina ollut maltillinen.

Kokoomus on suurista puolueistamme myöskin varsin vakaana linjansa pitänyt, vaikka sielläkin on ollut esimerkiksi Pertti Salolaisen kaltaisia liki demareita.

Vihreät tulivat politiikkaan ympäristöpuolueena, ja ovat sittemmin päätyneet 180 asteen käännöksen, ollen nykyisin ääriympäristövihamielinen puolue, ainakin City-vihreitten osalta (hiilivuoto).

• Analyysiä
        PolitiikanTietäjä kirjoitti:

Puolueiden nimiä tärkeämpää on niiden poliittinen sisältö.

SDP:n politiikka on vaihdellut ääriradikaalista vasemmistosta (ennen vuotta 1918) äärioikeistolaiseen markkinaliberalismiin (Lipposen kausi).

Maalaisliitto-Keskusta on ollut puolueena vakaampi, vaikka puolueen rivistä on noussut yksittäisiä hyvin vasemmistolaisia toimijoita (Kekkonen) kuin myös markkinaliberaaleja edustajia (Olli Rehn). Puolueen peruslinja on kuitenkin aina ollut maltillinen.

Kokoomus on suurista puolueistamme myöskin varsin vakaana linjansa pitänyt, vaikka sielläkin on ollut esimerkiksi Pertti Salolaisen kaltaisia liki demareita.

Vihreät tulivat politiikkaan ympäristöpuolueena, ja ovat sittemmin päätyneet 180 asteen käännöksen, ollen nykyisin ääriympäristövihamielinen puolue, ainakin City-vihreitten osalta (hiilivuoto).

Voisihan sitä pohtia myös miltä nykypuolueet näyttävät.

Keskusta on ainakin Sipilän kaudella markkina- ja yrittäjämyönteinen, tiukan talouslinjan suosija. Selkeästi vastuullisen politiikan tekijä, poikkeuksena maaseutu jota tuettava valtion piikkiin.

Kokoomuksesta voi sanoa samaa kuin Keskustasta, markkinavetoisuus on vielä Keskustaakin vahvemmin esillä, eikä valtion tukea huudeta samassa määrin.

SDP on äärivanhoillinen jarrupuolue, joka sanoo ei kaikille rakenteita muuttaville toimille. Kaiken pitäisi pysyä ennallaan, vain valtion rahanjakoa lisätä kaikkeen mahdolliseen. Myös maaseudulle (vrt Rinteen puheet).

Vihreät ovat puhdas indetiteettipolitiikkaa tekevä puolue, äärisuvaitsematon kaikkea muuta kuin omaa viiteryhmää kohtaan. Luonnonsuojelun varjolla he ajavat asioita, jotka eivät mitenkään liity luonnonsuojeluun, useimmiten ovat sille vastakkaisia (kuten kotimaisen teollisuuden systemaattinen alasajo). Taikausko hallitsee vihreää ajattelua esimerkiksi ydinvoimaan suhtautumisessa.

Perussuomalaiset ovat taasen puhdas eurooppalainen oikeistopopulistipuolue, joka ratsastaa maahanmuuttovastaisuudella.

• sekavaonsepustuksesi
        Väärin kirjoitti:

Suomen Keskusta;

Kansallinen Kokoomus;

Mitä sinä nyt hourailet?

"Nyt juuri hetki sitten SDP muutti nimeään, jäi yksi ii pois. Sosialidemokraatti."

Luepa täältä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Sosialidemokraattinen_Puolue

• Opi.ja.omaksu
        sekavaonsepustuksesi kirjoitti:

Mitä sinä nyt hourailet?

"Nyt juuri hetki sitten SDP muutti nimeään, jäi yksi ii pois. Sosialidemokraatti."

Luepa täältä.

Älä lue sieltä, kun siellä on runsaasti asiavirheitä, kun on avoin, voi kuka tahansa sinne kirjoituksia laittaa.

Opettele asiat muutoin, ja etsi milloin SDP pudotti yhden iin pois, nyt on sosialidemokraatti.

esim tuossa on asiavirhe:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosialidemokraatti_(lehti)

• Mitähäntarkoittanee
        sekavaonsepustuksesi kirjoitti:

Mitä sinä nyt hourailet?

Luepa täältä.

On siinä muutama hetki kulunut tosiaan, kun nimi muutettiin Suomen sosialidemokraattiseksi puolueeksi 1903. Ja sama nimi sillä on edelleenkin. Ei sen nimi ole 2000-luvulla enää muuttunut.

• pidäharhasi
        Opi.ja.omaksu kirjoitti:

Älä lue sieltä, kun siellä on runsaasti asiavirheitä, kun on avoin, voi kuka tahansa sinne kirjoituksia laittaa.

Opettele asiat muutoin, ja etsi milloin SDP pudotti yhden iin pois, nyt on sosialidemokraatti.

esim tuossa on asiavirhe:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosialidemokraatti_(lehti)

Asiasta lienee turha kinata, kun olet täyspölvästi. Vai on asiavirheitä ja silti itsekin lainailet Wikipediasta tekstiä:))))

• Tuskin.ymmärrät

• TotuusTuostakin

• SDP.sisään.hengittävä

SDP:n on vaikea hoitaa kokomaan asioita, kun se oma " lahkolaisuus" tulee aina päällimmäiseksi.

Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen entinen puheenjohtaja Jutta Urpilainen oli määritellyt SDP:n nykyisen linjan keskustavasemmistolaiseksi. Puolueen oikeistolaisempaan laitaan kuuluvia on pitkään kutsuttu "oikeistodemareiksi", esimerkiksi EU-parlamentaarikko Lasse Lehtinen käyttää tätä ilmaisua itsekin itsestään. Oikeistodemarien ideologia on usein lähellä sosiaaliliberalismia.

SDP jakaantui Venäjällä 1918.
      Kommunistit erkanevat omaksi puolueeksi
      Neuvosto-Venäjälle paenneet puolueen radikaalit perustivat elokuussa 1918 Moskovassa Suomen kommunistisen puolueen, joka otti lähtökohdakseen bolševikkien mallin mukaisen vallankumouksellisen ohjelman.

1950-luvulla SDP puolue ajautui vaikeaan tilanteeseen, kun Neuvostoliiton taholta suhtauduttiin puolueeseen vihamielisestilähde? ja Urho Kekkosen hyvät idänsuhteet kasvattivat hänen ja maalaisliiton sisäpoliittista valtaa. Kun sosiaalidemokraatit valitsi 1957 puheenjohtajakseen sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä tuomitun Väinö Tannerin ja puoluesihteeriksi niin kutsuttuihin ”leskisläisiin” kuuluvan Kaarlo Pitsingin, puolueen idänsuhteet kärsivät. Tämä johti vuoden 1958 vaihteessa kriisiin, kun Neuvostoliitto ei hyväksynyt Suomeen enää hallitusta, jossa puolue oli mukana. Alkoivat yöpakkaset eli Neuvostoliiton diplomaattinen ja kauppapoliittinen painostus Suomen hallituksen kaatamiseksi. Hallitus kaatui ja alkoi sosiaalidemokraattien pitkä oppositiokausi ulkopoliittisesti arveluttavana puolueena.
      1950-luvun aikana suhteet puolueen sisällä kärjistyivät. Entisen puheenjohtajan ympärille aluksi kerääntyneet "skogilaiset" irtaantuivat puolueesta Kekkosen ja Neuvostoliiton tukemina perustaen vuonna 1959 Työväen ja Pienviljelijäin Sosialidemokraattisen Liiton. Myös ammattiyhdistysliike hajosi. Suomen Ammattiyhdistysten Keskusliitto jäi Työväen ja Pienviljelijäin Sosiaalidemokraattisen Liiton vaikutuspiiriin ja puolue perusti rinnakkaisen Suomen Ammattijärjestön.

Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa SDP:n kannatus oli sen historian pienin. SDP:llä on 35 kansanedustajaa 16,5 % ja se on eduskunnan neljänneksi suurin puolue. Vuoden 2014 europarlamenttivaalien jälkeen puolueella on kaksi edustajaa Euroopan parlamentissa. Sosiaalidemokraattien puheenjohtaja on vuodesta 2014 ollut Ay-johtaja Antti Rinne.
      Puolueen johtoelimissä on suurimpana ryhmänä SAK ja Ay-liike. Siten " demokraattinen" on kaukaa haettu, kun Ay-liike hyväksyy vain edustajikseen vasemmistotaustaiset.
      Surkea " demokratia" viimeisin AKT puheenjohtajavaali. Myös ns " kokokansan " presidentti palasi SDP jäsenkirja jäseneksi. Ett ä se siitäkin kokokansasta.

• HalIaahon.äänestäjä44

Sipilän uudenvuoden puhe oli hanurista

"Sipilä joko tarkoituksella valehtelee, tai on väärässä jälleen kerran. Vihapuhetta ei edelleenkään löydy rikoslaista, eikä sitä tule sieltä löytymäänkään, ennen kuin laki sananvapaudesta lakkautetaan.
      Kerta toisensa jälkeen suvaitsevaiston poliitikot yrittävät puheillaan "kirjoittaa" maamme lakeja mieleisekseen.
      Meillä tavallisilla kansalaisilla on edelleen oikeus suuttua ja ilmaista suuttumuksemme ja meillä pitää olla tuo oikeus tehdä se myös omalla tyylillämme, ilman mitään äidinkielen/asianajajan tutkintoa.
      Meillä on oikeus kritisoida typeriä poliitikkojamme ja hulluja päätöksiään.
      Meillä on oikeus tuomita raiskaajat ja heidät tänne päästäneet päättäjät.
      Meillä on oikeus tuomita sellainen kulttuuri, joka pitää lähes kaikkea edustamaamme vääräoppisena ja jopa taistelee meitä vastaan.
      Meillä on jopa oikeus vihata, sekä myös ilmaista tuo vihamme kirjoituksin ja sanoin!
      On tietysti ymmärrettävää, että kun tehdään selkeästi kansamme edun vastaisia päätöksiä, olisi ensin vietävä kansalta mahdollisuus ilmaista, joskus jopa pelottavan yhtenäinenkin vastustuksensa."

• SamaaMenoa

Vuosi on vaihtunut. Onko mikään muuttunut? On. Demarien Antti Rinne on kokenut saman kuin viheriäitten Touko Aalto. Kävi voimille liian raskaaksi johtaa puoluetta, jonka kannatus ensin nousi kovasti ja sitten tyssäsi. Kokee molemmat sen syykseen. Rinne nyt vielä sairaalassa. Sieltä päästyään varmaan tekee saman kuin Aaltokin. Viheriät otti johtoonsa entisen, Haaviston. Onkohan nyt Urpilaisella sama tehtävä demareissa?

• Matkamiess

Olin Uudenvuodenlomalla Espanjassa, sattumoisin samassa paikassa A Rinteen perheen kanssa.

Kovasti otti tuleva pääministeri sangriaa ja muuta nestettä. Taisi ottaa vähän liikaakin, kun "keuhkokuume" iski. Pari päivää lepoa niin kyllä se siitä selviää, ja sydän taas kestää lennon kotiin.

• NäinPitääOlla
        Matkamiess kirjoitti:

Olin Uudenvuodenlomalla Espanjassa, sattumoisin samassa paikassa A Rinteen perheen kanssa.

Kovasti otti tuleva pääministeri sangriaa ja muuta nestettä. Taisi ottaa vähän liikaakin, kun "keuhkokuume" iski. Pari päivää lepoa niin kyllä se siitä selviää, ja sydän taas kestää lennon kotiin.

Ei käy Urpilainen Rinteen seuraajaksi. Ei vihreätkään ottaneet edellistä vaan kauempaa. Jos demarit joutuu vihtamaan puheenjohtajaa, Paavo Lipponen se pitää olla.

• TarkennustaOdotan
        Matkamiess kirjoitti:

Missäpä päin Espanjaa matkamies lomaili? Ettei vain olisi palstalla hyvin tunnettu mielikuvitusmatkailija.
        Nyt googlettamaan, että missä se Rinne lomaili ja sitte ilmoitat, että siellähän minäkin.

• hahonäänestäjä45

Kokoomus: Hullu Kempele-Sipilä tuhosi Suomen
      https://www.verkkouutiset.fi/tasta-hallituskaudesta-ja-seuraavasta/
      Isoimmaksi epäonnistumiseksi lasken silti sen, miten hitaasti oivallettiin Eurooppaan vuonna 2015 suuntautuneen kansainvaelluksen todellinen luonne. Aluksi asialle ei tehty Suomessa mitään, ja lopulta virtaa vain kiihdytettiin lupailemalla tulijoille

kartanoita Kempeleeltä. Tuosta nopeasti Al-Jazeeralla levinneestä haastattelusta tuli muuten varmaan kalleimman laskun suomalaiselle veronmaksajalle koskaan tuottanut yksittäinen lausunto, mikä himmentää ikävästi hallituksen muuten ansiokasta työtä julkisen talouden tasapainottamisessa.

• HaIIaahon.äänestäjä45

Sipilä haki maahan päänleikkaajia ja sai: tulkaa tänne ja Kempeleelle
      Riikka Purra on uusmaalainen tuleva kansanedustaja PS
      Päänkatkojille tiedoksi: ei linnaa, elanto Suomessa veronmaksajien piikki auki

Purra 10.1. "Suomalainen oikeusvaltio on taas puhunut:
      Päänkatkominen tehty Irakissa.
      Tuomittu Suomessa.
      Ehdollista 1 v 6 kk.
      Bonus: Kaikki muut valtiomme tarjoamat edut ja palvelut.
      Hinta suomalaiselle veronmaksajalle: Go figure"

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/735179-irakilaiselle-ex-sotilaalle-ehdollista-vankeutta-helsingissa-leikkasi-irti-isis

• hahon44

sipilä on kaikkein pahin
      matunkutsuja
      paskalakibisneksellä rikastunut maalaisihmisten rahojen tyhjentäjä
      tarpeettoman maakuntahallinnon luoja (= kepun vaaliorganisaatio)
      Kremlin päästäminen omistajaksi kepu-Fennovoimaan, jossa Rosatom
      pääsee kantaverkkoon käsiksi (rosatom on putinin ydinasevakoilujärjestö)
      Nordsteram putken vetäjä jonka käyttäjät USA voi panna boikottiin

Suomen hörhölehdistö on hyvin hiljainen huaweistä jonka trump uhkaa panna
      boikottiin JOLLOIN koko Kiinan digitalisointi kaatuu koska se ei voi ostaa USA-patentoituja osia

Nokia on nousussa tämän uhan takia
      https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-17/huawei-probe-buttresses-u-s-case-that-company-poses-threat

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8039
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      62
      5974
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      82
      3361
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3123
    5. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      215
      1730
    6. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1728
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      343
      1463
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1212
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1209
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1141
    Aihe