Vanhusten hoito ateistien agendalla

vanhusten_hoito

Monille ateismi on humanismia, - eli inhimillisyyttä korostavaa välittämistä. Ja ettei jäätäisi aivan pelkän puheen tasolle, niin etiikkaa on tottakai hyvä testata myös käytännössä.

Tässä ketjussa pohditaan ratkaisuja vanhustenhoitoon:

<<<Uuden tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia Suomessa laitoksissa työskentelevistä työntekijöistä ei haluaisi vanhana ottaa vastaan oman yksikkönsä vanhuksille tarjoamaa hoitoa. Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan välisessä vertailussa tilanne Suomessa oli monella kriittisellä vanhustenhoidon alueella Pohjoismaiden heikon.>>>

https://www.aamulehti.fi/a/200781610

11

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja_

      Yli 85-vuotiaiden määrä Suomessa lähes nelinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä. Tilastokeskuksen tuoreen väestöennusteen mukaan tuolloin vanhuksia on lähes 350 000, kun nyt heitä on 94 000:

      https://yle.fi/uutiset/3-5788388

      • vanhusten_hoito

        Entäs sitten, ei se päivittelemällä parane, tai rukoilemalla ruokittu , aloittaja hyvä..


    • Ateismi on moraalinen kannanotto uskontoihin. Mitä tekemistä sillä on vanhusten hoidon kanssa? Ateisti ei tahdo muslimia pyyhkimään peppuaan ja vaihtamaan vaippoja, kun ateisti on vanhainkodissa tai hoitolaitoksessa.

      Eivät muslimit sen puoleen sitä suostu tekemäänkään, joten turha on sitä toivoa (kukkahattutätien salainen toive on saada muslimipojut siihen hommaan).

      • aloittaja_

        <<<Ateismi on moraalinen kannanotto uskontoihin. Mitä tekemistä sillä on vanhusten hoidon kanssa?>>>

        Sitä että uskontojen piirissä vanhuksia on hoidettu jo tuhansia vuosia. Nyt nähdään kuinka maallistunut yhteiskunta hoitaa samat tehtävät.

        Maallistuneen yhteiskunnanhan tulisi oletusarvoisesti hoitaa tällaiset asiat paremmin kuin uskontojen. Jos niin ei tapahdu, niin joudumme toteamaan että 2000-luvun maallistunut yhteiskunta on moraalisesti alempana kuin uskonnot.


      • aloittaja_ kirjoitti:

        <<<Ateismi on moraalinen kannanotto uskontoihin. Mitä tekemistä sillä on vanhusten hoidon kanssa?>>>

        Sitä että uskontojen piirissä vanhuksia on hoidettu jo tuhansia vuosia. Nyt nähdään kuinka maallistunut yhteiskunta hoitaa samat tehtävät.

        Maallistuneen yhteiskunnanhan tulisi oletusarvoisesti hoitaa tällaiset asiat paremmin kuin uskontojen. Jos niin ei tapahdu, niin joudumme toteamaan että 2000-luvun maallistunut yhteiskunta on moraalisesti alempana kuin uskonnot.

        Pääsääntöisesti kylläkin vanhusten hoito on tapahtunut kotipiirissä, ihan ihmisten toimesta, vailla mitään instituutioita. Toki joillain uskonnollisilla järjestöillä on ollut erinäköisiä laitoksia jonkin verran tarjolla, mutta en minä esimerkiksi eurooppalaista munkkilaitosta sellaiseksi laskisi, vaikka kuolemaan asti munkit hoisivatkin (ja satunnaisesti maallikkojakin, kunhan pätäkkää oli riittävästi).

        Vanhainkotilaitos taitaa olla pitkälti pohjoismaissa hyvinvointiyhteiskunnan tulosta, eli sitä sekulaaria perua. Korjatkaa jos olen väärässä.


    • Reseptittömät eutanasiapillerit apteekkeihin tulisi saada.

    • Mallia-naapurimaista

      "Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan välisessä vertailussa tilanne Suomessa oli monella kriittisellä vanhustenhoidon alueella Pohjoismaiden heikon"

      Suomi on mielipidemittausten perusteella pohjoismaista kaikkein uskonnollisin.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonto_Euroopassa

      Toisin sanoen uskonnollisuus huonontaa vanhustenhoidon laatua.

      • aloittaja_

        <<< uskonnollisuus huonontaa vanhustenhoidon laatua>>>

        Aktiiviuskovien keskuudessa ei ole mitään vanhustenhoidollista ongelmaa. Seurakuntalaiset ovat yhteisöllisiä ja pitävät toisistaan huolta.


      • Ruotsin-mallia
        aloittaja_ kirjoitti:

        <<< uskonnollisuus huonontaa vanhustenhoidon laatua>>>

        Aktiiviuskovien keskuudessa ei ole mitään vanhustenhoidollista ongelmaa. Seurakuntalaiset ovat yhteisöllisiä ja pitävät toisistaan huolta.

        Pysytäänpä nyt aloituksen aiheessa. Lehtiotsikko kertoi vanhusten hoidon olevan parempaa muissa pohjoismaissa.

        Ruotsi on Euroopan kolmanneksi ateistisin valtio. Miksi vanhusten hoito on Ruotsissa paremmalla tasolla?


      • gfdfgg
        Ruotsin-mallia kirjoitti:

        Pysytäänpä nyt aloituksen aiheessa. Lehtiotsikko kertoi vanhusten hoidon olevan parempaa muissa pohjoismaissa.

        Ruotsi on Euroopan kolmanneksi ateistisin valtio. Miksi vanhusten hoito on Ruotsissa paremmalla tasolla?

        Niillä on Ruottissa enempi rahaa käytössä Jos nää meidän vanhukset ois aikanaan tehneet tuottavampaa työtä niin niiden eläkkeet ois nyt niin suuret että niillä ois varaa ostaa kunnon palveluita.
        Eli tavallaan niiden oma syy että palvelut on puutteelisia ja huonoja


      • vanhusten_hoito
        aloittaja_ kirjoitti:

        <<< uskonnollisuus huonontaa vanhustenhoidon laatua>>>

        Aktiiviuskovien keskuudessa ei ole mitään vanhustenhoidollista ongelmaa. Seurakuntalaiset ovat yhteisöllisiä ja pitävät toisistaan huolta.

        Entäs jos pitää pitää huolta muistakin kuin omistaan? Onnistuuko se uskovaisilta, entä jos mummo unohti maksaa kirkollisveron kun ei päässyt nettipankkiin?!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe