Kastajapapin paha moka armovarkaille

PietariJeesuksenSeuraaja

Apostolien teot 2
38: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Raamatullisen kasteen ohjeessa Jumala kehoittaa tekemään parannuksen jotta saa Pyhän Hengen lahjan. Tämä on raamatullinen yksi kaste.
Kastajapappi tekee pahan virheen jos kastaa sellaisen henkilön joka ei tee parannusta synneistään.
Helluntaikasteen käyville uskotellaan että he ovat pelastuneita.

Missä kuulee Helluntaikirkon parannussaarnat joissa ihan oikeasti tehdään parannusta synneistä?

53

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JeesuksenKäsky

      Jeesus:
      "PARANNUSTA syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista."

    • kllh

      Kastajapappi tekee suuren virheen, joka hän kastaa sellaisen henkilön, joka ei ole tunnustanut Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi. Yksikään pieni lapsi ei sellaista osaa sanoa, kun luterilainen pappi kastaa pienen lapsen. Raamattu kieltää kastamasta ketään, joka ei ole uskossa. Uskontunnustuksen puute on este kastamiseen.

      Ap.t 8:
      36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

      Johannes Kastaja ei suostunut kastamaan, jos ei tunnustanut syntejään. Tämä velvoittaa kastajapappia samalla tavalla. Jos pieni lapsi tai kuka muu tahansa ei osaa tunnustaa syntejään, niin häntä ei saa kastaa.

      Mark 1:
      4 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.
      5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.

      Matt 3:
      7 Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia* ja saddukeuksia*, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan?
      8 Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy!
      9 Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä.
      10 Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.

      • markku.lievonen

        >>Johannes Kastaja ei suostunut kastamaan, jos ei tunnustanut syntejään. Tämä velvoittaa kastajapappia samalla tavalla. Jos pieni lapsi tai kuka muu tahansa ei osaa tunnustaa syntejään, niin häntä ei saa kastaa. <<

        Huomioinet, miten Johannes kastoi vain Israelilaisia. Johannes oli lähetetty Israellilaisille tiedottamaan Jeesuksen tulemisesta.
        Kun Johannes kastoi ihmisiä, jotka uskoivat Johanneksen opetuksta Jeesuksesta / parannuksen tekemisestä, niin heidät Johannes kastoi vedellä.


      • kllh
        markku.lievonen kirjoitti:

        >>Johannes Kastaja ei suostunut kastamaan, jos ei tunnustanut syntejään. Tämä velvoittaa kastajapappia samalla tavalla. Jos pieni lapsi tai kuka muu tahansa ei osaa tunnustaa syntejään, niin häntä ei saa kastaa. <<

        Huomioinet, miten Johannes kastoi vain Israelilaisia. Johannes oli lähetetty Israellilaisille tiedottamaan Jeesuksen tulemisesta.
        Kun Johannes kastoi ihmisiä, jotka uskoivat Johanneksen opetuksta Jeesuksesta / parannuksen tekemisestä, niin heidät Johannes kastoi vedellä.

        Ja höpön pöpö. Johannes Kastajan kaste oli taivaasta, kuten Jeesus sanoi. Johanneksen kaste on kirjoitettu myös evankeliumeihin, koska se on ohje kastamiseen, jonka Jeesuskin itse otti.

        Johanneksen ja uuden liiton kasteella on vain yksi ero. Uuden liiton kaste otetaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tämän ohjeen antoi myös Johannes, joten kaste tulee ottaa ja antaa Johanneksen ohjeiden mukaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi.


      • BranhamHitler.666
        kllh kirjoitti:

        Ja höpön pöpö. Johannes Kastajan kaste oli taivaasta, kuten Jeesus sanoi. Johanneksen kaste on kirjoitettu myös evankeliumeihin, koska se on ohje kastamiseen, jonka Jeesuskin itse otti.

        Johanneksen ja uuden liiton kasteella on vain yksi ero. Uuden liiton kaste otetaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tämän ohjeen antoi myös Johannes, joten kaste tulee ottaa ja antaa Johanneksen ohjeiden mukaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi.

        Ootko sinä jotenkin sekasin?


      • sthsrtrj
        BranhamHitler.666 kirjoitti:

        Ootko sinä jotenkin sekasin?

        Miten niin.........vähän?


      • hgjr
        BranhamHitler.666 kirjoitti:

        Ootko sinä jotenkin sekasin?

        Sinussa on riivaajahenki. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?


      • Sivustavaan
        BranhamHitler.666 kirjoitti:

        Ootko sinä jotenkin sekasin?

        On kyse Pyhön Hengen kasteesta, joka on tulelle talletettu. Ei vesikasteesta. Niinkuin Johanneskin asian ilmoitti. Ymmärtäisin näin. Ei kyseinen kirjoittaja sekaisin ole. Ei suinkaan.


      • Judaisti.net
        hgjr kirjoitti:

        Sinussa on riivaajahenki. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?

        SINUSSA on kolme. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?


    • hell.rahauhreista

      Kuinka paljon uhraat Helluntaikirkolle ja uskot silloin saavasi synnit anteeksi?
      Heprealaiskirje 10
      11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;

      Muista että helluntaikirkon tai muunkaan kirkon rahauhrit eivät poista syntejäsi.

      • No tuskin nyt kukaan niin tyhmä on, että luulisi kolehdin poistavan syntejä.


    • VääräKastePapilta

      Kuka tietää kuuluuko Helluntaikirkon kasteeseen parannuksen teko synneistä?

      • tosiasia

        Eikös papit puhu enemmän rahasta, uhraamisesta ja kymmenyksistä kuin parannuksen teosta?


    • ytrewq

      Parannuksen teko on loputonta, vai uskotko ettet kasteen jälkeen ole enää ikinä kateellinen, itsekäs, tottelematon, laiska, ylpeä, himoitseva, vihainen, rakkaudeton...

      • pappiesimerkkinä

        Mistä näkyy että helluntaipastori on tehnyt parannuksen?
        Missä Helluntaikirkossa kuulee oikeita parannussaarnoja?


    • voiherrankengät

      ONko kaikki suomen luterilaiset yhtä tyhmiä vai ketä nämä tomppelikyselijät mahtaa olla, ovatko he ateisteja, kolmannen polven kommareita vaiko talitintistä hissukseen kehittyneitä, ei osaa arvata, mutta typeriä on kysymykset ja kommentit.

    • TodellisuusOnKristus

      Eivätkö nämä parannuksenteosta vaahtoavat todellakaan näe omaa a) omavanhurskauttaan (koska ilmeisestikin he OVAT "tehneet todella parannuksen" omasta mielestään) ja b) idiotismiaan. Eikö heidän pienen pikkuriikkistä ångströminlevyistä mieltään koskaan hierrä epävarmuus siitä, että joskohan he sittenkään ovat TODELLA tehneet elämässään "parannusta" kaikesta ja kaikessa, aivan läpikotaisin, halki, poikki ja pinoon, pituus-, syvyys- ja poikkisuunnassa sekä kaikissa sielun ilmansuunnissa? Nimittäin jos he todella OVAT sen tehneet, silloin heillä ei ole enää mitään, mistä tehdä parannusta. Jos on, he joko palaavat vanhoihin synteihinsä, mikä tarkoittaa sitä, että parannuksenteko ei ollut aito, tai sitten he keksivät uusia, mikä on aika pervessiä toimintaa parannuksen tehneeltä. Itse en ole koskaan tavannut ihmistiä, joka tällaisen idioottimaisen parannuskäsityksen puitteissa olisi sanonut tehneensä TODELLA parannusta (eli tarvitsematta enää sitä tehdä). Näillä parannuskoohkaajilla on täysin takapuolesta repäisty käsitys ja kuvitelma, että Jumala, joka on heidän mukaansa täydellisen pyhä, jostakin syystä täydellisessä kaikkitietävyydessään ja pyhyydessään antaa tässä parannusasiassa sen verran "löysää", että riittää, kun parannuksen on tehnyt "vilpittömästi" (vaikkei siis täydellisesti). Että kun aina uudestaan palaa "Jeesuksen jalkojen juureen" ja "vilpittömästi" itkee syntejään, joihin on kenties sadannen kerran taas langennut, niin Jeesus tämän vilpittömyyden perusteella antaa sitten tehdyt synnit anteeksi (vaikka vilpittömyys ei jostakin syystä saisi aikaan lopullista pidättäytymistä kyseisestä synnistä eli - blääh - parannuksentekoa). Minusta on kummallista, että Jeesus, joka näkee kaiken ja joka näin ollen tiesi jo edellisen "vilpittömän" parannuksenteon yhteyssä parannuksentekijän tulevan lankeemuksen samaiseen syntiin, pitää kyseistä "vilpittömyyttä" vilpittömyytenä. Mutta näin nämä parannuksenteosta itselleen epäjumalan tehneet tämän asian näkevät. He tekevät Jeesuksesta paitsi idiootin, myös madaltavat Hänen verensä härkien veren tasolle; heidän mielestään Jeesuksen veri suo VÄLIAIKAISEN puhdistuksen synneistä, ei suinkaan iankaikkista. Ja tuota VÄLIAIKAISTA puhdistusta ja armoa sitten pumpataan itselle tämän häräksi muuttuneen Jeesuksen avulla. Hiukan on sekopäistä touhua, sanoisin. Palvotaaan Kultaista vasikkaa nimeltä PARANNUKSENTEKO.

    • TodellisuusOnKristus

      Jeesuksen ristillä lakkautettiin siihenastinen (siis myös tämä nykyinen) universumi. Jumalan kronologiassa Jeesus oli viimeinen Aadam, joten Jeesuksen risti on koko aadamillisen ihmissuvun ja universumin ja siihen sisältyvien järjestelmien tuho. Meidät kaiken tuon sisällä, puitteissa ja ohessa lakkautettiin myös, PARANNUKSENTEKOINEMME. Aadamillinen ihmissuku ja -järjestelmä oli autonomisten, erillisten, itsestään omalletunnolleen/laille/Jumalalle vastuullisten ihmisten suku. Jumala näki kaiken tuon turhuuuden, voimattomuuden ja jumalanvastaisuuden ja lakkautti kaiken tuon ristillä. Meidät siis lakkautettiiin erillisinä, itsestämme vastuullisina autonomisina olioina ristillä, koska meidät todettiin voimattomiksi, ymmärtämättömiksi ja kelvottomiksi olemaan itsestämme Jumalan edessä vastuullisia, "parannusta tekeviä" olentoja. Jeesuksessa Kristuksessa me olemme absoluuttisen epäautonomisia, toisvaraisia "uloke"olioita. Joka kuvittelee voivansa muka vastuullisena, erillisenä minuutena olla tai tehdä Jumalan edessä jotakin, millä olisi jotakin merkitystä Jumalan silmissä, on kuin sormi, joka kuvittelee aivan hyvin pärjäävänsä myös kädestä irrallaan - tai joka kuvittelee kannattelevansa kättä ja koko kehoa. Jeesuksen Kristuksen kanssa kuollessamme meidät vapautettiin täydellisesti itsestämme, koska meidän erillisyytemme lakkautettiin, ja meidät liitettiin, YHDISTETTIIN Toiseen, Häneen, joka muodostaa nyt meidät, on meidän Elämämme ja uusi minuutemme. Se, ettei "meissä, meidän lihassamme" asu mitään hyvää, on osa tätä siunattua Kristus-ykseyttä ja -todellisuutta. Kuinka "meissä" voisi "asua" jotakin hyvää, kun me emme ole erillisiä joitakin, joissa voisi jotakin "asua"! Minun etusormellani ei ole erillistä, omaa identiteettiä; sen identiteetti olen minä; minä OLEN mm. etusormeni. Samoin on meidän laitamme Kristuksen ruumiinjäseninä; meillä ei ole Kristuksesta erillistä identiteettiä tai olemassaoloa; me olemme Häntä ja Hän on meitä; Hän ON me, muodostaa meidät. Viiniköynnöksen oksilla ei ole erillistä identiteettiä, vaan niiden identiteetti on Köynnös, ja niiden olemassaolo on köllöttelyä Köynnös-ykseydessä, jota ne eivät kannattele vaan joka kannattelee niitä. Ja Köynnöksen elämää virtaa niissä ja niinä täysin luonnollisesti ja pakottamatta. Samoin on meidän laitamme nyt, kun me olemme Kristuksessa.

    • TodellisuusOnKristus

      Harhakuvitelma etäisyydestä ja erillisyydestä minun ja Kristuksen välillä (olipa tuo kuvittelemani ja kokemani välimatka ja railo ulkopuolellani tai sisälläni) johtuu Kristuksen ristinkuoleman vaillinaisesta (lue: symbolisesta) käsittämisestä. Mitä symbolisempana näen ja koen kuolemani ristillä, sitä konkreettisempana näen ja koen erillisyyteni ja etäisyyteni Kristuksesta. Jos kuvittelen vanhan luomuksen edes jotenkin, vaikkapa vain varjomaisena olemuksena tai taipumuksena tms. heränneen henkiin kanssani (ja niin ollen myös Kristuksen kanssa!) tässä uudessa luomuksessani (esim. "lihana"), silloin en ole käsittänyt, mitä ristiinkuolema pitää sisällään. Silloin vähättelen Kristuksen ristintyön täydellisyyttä. Silloin Jeesuksen sanat: "Se on täytetty (=loppuun saatettu)!" ovat vain symbolista hölynpölyä, ja hänen kuolemansa vain puolitotuus (kun kerran Hän ei kuollessaan vienyt konkreettisesti ja lopullisesti mukanaan kaikkea sitä, mikä oli vanhaa, vaan ylösnoustessaan herätti itsessään henkiin myös heluntailaisten niin kovasti rakastaman "lihan", joka jostakin syystä riivaa meitä täällä maan päällä, mutta ei Häntä taivaallisissa - huolimatta siitä, mitä Johannes, Paavali ja Pietari kirjoittavat: 1Joh. 4:17, Room. 6:10-11, Gal. 2:19-20, Ef. 2:1, Kol. 1:22, 1 Piet. 1:23, Tiit. 3:5). Täydellinen Kristuksen-kaltaisuutemme paljastuu sanoissa: "Minussa, se on minun lihassani, ei asu mitään hyvää", sillä tuossa toteamuksessa meissä työntyy esiin Pojan ymmärrys: "Ei Poika voi itsestään käsin MITÄÄN tehdä." (Eli "liha" merkitsee ymmärtämättömyyttä, autonomiakangastuksesta nousevaa pyrkimystä toimia "itsestä käsin".) Se mikä oli Jeesukselle täydellisesti ja pakottamatta totta Hänen elämänsä jokaisena hetkenä (ja jonka totuuden hän muunsi kuulijoidensa kielelle, kuulijoiden, jotka kuvittelivat olevansa autonomisia olentoja), paljastuu omalle ymmärryksellemme aina vain kirkkaampana ja vapauttavampana sen jälkeen, kun ymmärryksemme on havahtunut Jeesuksen Kristuksen kanssakuoleman todellisuuteen ja vapautunut jonninjoutavasta symboliikasta, joka ainoastaan ja vain orjuuttaa ihmisten mieliä. Jumala ei ole puolinaisuuksien Jumala; hän ei kuolettanut meitä ristillä jotenkin puoliksi (jättäen riesaksemme mystisen "lihan", josta meidän on kaiken aikaa "tehtävä parannusta") eikä Hän niin ollen kaipaa kangastukseen perustuvia puolivillaisia paranuksentekojammekaan, koska täydellisenä syntiuhrina Kristus lakkautti kaikki väliaikaiset syntiuhrit, jollaiseksi ymmärtämättömät ymmärtämättömyydessään ja törppöydessään Kristuksen yhä vain uudestaan alentavat.

    • TodellisuusOnKristus

      Jeesuksen Kristuksen risti on kaikkien uskontojen ja parannuksentekojen loppu. Jeesuksen ruumiiiseen naulittiin uskonnollinen ja hengellinen vaihdantatalous. Joka tuota ristiä hyödyntää hengellisen kaupankäynnin välineenä ("TEE parannus, niiin SITTEN Jumala antaa sinulle Jeesuksen ristintyön perusteella anteeksi!"), harjoittaa juuri sitä toimintaaa, jonka Jeesus ristiinnaulittutti itseensä. Sellainen ihminen on kuin Finnairin lennolla oleva neurootikko, joka kuvittelee käsivarsiaaan räpyttämällä pitävänsä konetta ilmassa ja patistaa räpytyspuuhaan muitakin.

      • tämä.on.totuus

        >>>>Jeesuksen Kristuksen risti on kaikkien uskontojen ja parannuksentekojen loppu.<<<<

        Tämä ei pidä paikkansa. Jeesus vaati parannuksen tekoa, jotta hän antaa synnit anteeksi. Ei kaikki ne, jotka sanovat Jeesukselle "Herra, Herra" pelastu, vaan ainoastaan ne, jotka ovat tehneet parannuksen laittomuudesta.

        Ap.t 17:
        30 "Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen. [Luuk. 24:47; Ap. t. 14:16; Tit. 2:11]
        31 Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista." [Luuk. 20:18; Ap. t. 10:42]

        Ap.t 3:
        19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        Matt 7:
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • TodellisuusOnKristus

        ...synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
        ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
        ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
        Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

        Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".


      • kkkuy
        TodellisuusOnKristus kirjoitti:

        ...synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
        ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
        ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
        Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

        Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".

        Tässä luettelossa ei sanallakaan kumota sitä totuutta, että synnit saa anteeksi, kun tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Siis ilman parannuksen tekoa ei ole pelastusta.


      • TodellisuusOnKristus
        kkkuy kirjoitti:

        Tässä luettelossa ei sanallakaan kumota sitä totuutta, että synnit saa anteeksi, kun tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Siis ilman parannuksen tekoa ei ole pelastusta.

        Jumala antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle Tooran eli Lain eli Tien, jossa on 613 käskyä ja kieltoa sekä väliaikaisen sovituksen suova uhrijärjestelmä. Kyseinen järjestelmä lakkasi Kristuksen kuollessa ristillä. Paavali kirjoittaa: "Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." "Koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista." "Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: 'Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.'" "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.""Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.""Syntiä ei lueta, missä lakia ei ole."

        Paavali ilmoitti toisin sanoen kuolleensa pois käskyjen ja kieltojen ynnä väliaikaisen sovituksen suovasta uhrijärjestelmästä.

        Älkäämme tehkö Uudesta testamentista uutta Tooraa, käskyjen ja kieltojen järjestelmää, josta ajattelemme kuten juutalaiset Laista: "Joka ne täyttää, on niistä elävä" eli "Kun minä nämä täytän, minä saan elää. Ja niissä kohdin, missä en täytä, saan toivottavasti parannuksenteon ja anteeksipyynnön kautta Kristuksen uhrin perusteella Jumalalta anteeksi." Silloin alennamme Kristuksen uhrin härkäin ja kauristen veren tasolle; hänen verensä suo mielestämme ainoastaan väliaikaisen sovituksen niille lankeemuksillemme, joilla rikomme itse luomaamme uutta, uusitestamentillista Lakia. "Nyt sitä vastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?" "Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi."


      • tämä.on.totuus
        TodellisuusOnKristus kirjoitti:

        Jumala antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle Tooran eli Lain eli Tien, jossa on 613 käskyä ja kieltoa sekä väliaikaisen sovituksen suova uhrijärjestelmä. Kyseinen järjestelmä lakkasi Kristuksen kuollessa ristillä. Paavali kirjoittaa: "Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." "Koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista." "Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: 'Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.'" "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.""Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.""Syntiä ei lueta, missä lakia ei ole."

        Paavali ilmoitti toisin sanoen kuolleensa pois käskyjen ja kieltojen ynnä väliaikaisen sovituksen suovasta uhrijärjestelmästä.

        Älkäämme tehkö Uudesta testamentista uutta Tooraa, käskyjen ja kieltojen järjestelmää, josta ajattelemme kuten juutalaiset Laista: "Joka ne täyttää, on niistä elävä" eli "Kun minä nämä täytän, minä saan elää. Ja niissä kohdin, missä en täytä, saan toivottavasti parannuksenteon ja anteeksipyynnön kautta Kristuksen uhrin perusteella Jumalalta anteeksi." Silloin alennamme Kristuksen uhrin härkäin ja kauristen veren tasolle; hänen verensä suo mielestämme ainoastaan väliaikaisen sovituksen niille lankeemuksillemme, joilla rikomme itse luomaamme uutta, uusitestamentillista Lakia. "Nyt sitä vastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?" "Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi."

        Taas vääristelet Paavalia.

        Paavali käytti Golgatan kuolemaa ja ylösnousemusta vertauskuvana sen asian selittämiseen, että hän oli kuollut pois vanhasta liitosta ja syntynyt uudesti täyttämään Jumalan tahdon Jeesuksessa Kristuksessa. Kuten Paavali opettaa, Toora ei hävinnyt mihinkään Golgatan kuoleman myötä. Paavali itsekin noudatti Tooraan uuden liiton puolella.

        Room 3:
        31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. [Matt. 5:17; Room. 8:3,4]

        Ap.t 25
        8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".

        Paavali kehotti noudattamaan lakia ja opetti, että jos kristitty ei ala noudattaa lakia, hänet tuomitaan helvettiin. Laki ei ole hävinnyt mihinkään.

        Room 2:
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. [Luuk. 11:28; Jaak. 1:22]

        Room 2:
        27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia. [Matt. 12:41,42]

        1 Joh 3:4:
        4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Room 6:
        14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia. [Room. 8:12; Gal. 5:18; 1. Joh. 3:6]
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! [1. Kor. 9:21; Gal. 2:17,18]
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon. [Joh. 8:34; 2. Piet. 2:19]


      • Judaisti.net

        Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. TÄMÄ ON JUMALAN SANA.


      • fghf
        Judaisti.net kirjoitti:

        Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. TÄMÄ ON JUMALAN SANA.

        Miten tämä nyt tähän asian liittyy???


    • mietin.tätäkin

      Jaa'a että oikein armovarkaita.
      Kuis ne Jumalan taskuista käyvät armoa varastamassa.?
      Vai meinaako joku, että vihmoo hieman ohimolle vettä, niin kaikki on kunnossa ja lopu ovat armovarkaita - hmm. mistähän he sitten varastavat ja kenenmielestä?

      Taitaa niitä rosmoja olla enemmältikin ja vilunkiporukkaa siellä armovarkaissa.

      Kahtokaas, kenen taskut pullottaa. Löytyykö enemmän perkeleistä julistavilta ja että pitävät pesuvadista kiinni, sen reunalta, vai manataanko kastealttaan syövereistä?

      Pitäisikö palauttaa armovarkaitten hukuttaminen takaisin, että uskotaan, ettei määrättyä armovarkautta tapahtuisi ja perhekunnat saisi olla rauhassa.

    • Alottaja.Pietari.Paavi

      Alottaja on Rooman Paavi, Vatikaanin Pyhä Isä.

    • Jumalan.tuomiosta

      JUMALAN TUOMIO - KENELLE?

      - ESIM. ARMOVARKAILLE, niille joilla ei ole synnintuntoa ja ne jotka eivät kadu syntejään
      1. Piet. 4:17
      Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

      YDINKOHDAT
      1. Tuomio alkaa ensin Jumalan huoneesta (seurakunnista/uskovista)
      2. Jos ei ole evankeliumille ja Jumalalle kuuliainen niin joutuu Jumalan tuomiolle

      Missä on Helluntai- ja Ev.lut.Kirkon parannussaarnat?
      - ENNEN OLI SENTÄÄN PARANNUSSAARNOJA!

      • Jumalan.tuomiosta_2

        Kannattaisi uskoa Raamattua ja totella Jumalan Sanaa ===> KUULIAISUUS JUMALALLE
        Siitä se parannuksen teko alkaa.... tai sitten ei!

        Eihän tässä eksytyksen ajassa edes "uskovat" ja armovarkaat halua olla kuuliaisia Jeesukselle.

        "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, KUULIAISUUS on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva."

        Johannnes puhuu Jumalan vihasta
        "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä".

        KUULIAISET ovat viisaita neitsyitä!


    • Esim.pahastapapista

      1. Johannes Kastaja oli Jumalan valittu

      - millä kasteella Jeesus oli kastettu?
      - Johanneksen kasteella
      - Johanneksen kaste on pätevämpi kuin nykyisten korvasyyhy kastajapappien kasteet

      "Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa."
      - armovarkaat väittävät ettei Johanneksen kaste olisi pätevä

      2. Jeesus kastettiin Johanneksen kasteella

      JEESUKSEN KASTE JORDANILLA
      Matt. 3:13-17
      13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi.
      14. Tämä kuitenkin esteli ja sanoi: "Minä tarvitsen sinulta kasteen, ja sinä tulet minun
      luokseni!"
      15. Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki
      vanhurskaus." Niin Johannes suostui siihen.
      16. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja
      Johannes näki Jumalan Hengen tulevan alas kuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen
      päälleen.
      17. Taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon olen
      mieltynyt."

      Outoa että helluntailaiset väheksyvät kun Johannnes kastoi Jeesuksen.
      Kysyin Helluntaikirkon pastorilta että suostuuko hän kastamaan jos ei liity seurakuntaan?
      Ei suostunut ja vihaiselta helluntaipastorilta en enää viitsinyt kysyä miten hän sen Raamatulla perustelee.
      Eräs tunnettu evankelista sitten kastoi minut joka onneksi ei ollut helluntailainen.

      • tämä.on.totuus

        Hyvä pointti sinulla. Vaikka Johanneksen kaste ei ole sellaisenaan kristittyjen kaste, niin Johannes asetti myös kristittyjen kasteen kehottamalla uskomaan Jeesukseen Kristukseen. Kun kaste otetaan Johanneksen opettamalla tavalla ja Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin se Jeesuksen käskemä kaste. Kannattaa huomata, että Jeesus sanoi Johanneksen kasteen olevan taivaasta, joten se on pohjana uuden liiton kasteelle.

        Ap.t 19:
        3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." [Ap. t. 1:5 ]
        4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." [Matt. 3:11 ]
        5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,

        Ap.t 2:
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


      • Esim.pahastapapista

        Tänä päivänä hengellisellä saralla liikkuu vaikka minkälaista huutokauppiasta ja pilvin pimein papit yms. toimivat halvan armon kauppiaina.
        Tuskin ovat itse nämä suuret saarnamiehet tehneet parannusta.

        Jeesus varoitti kirjanoppineista, fariseuksista ja eksytyksistä. Ei nämä ole minnekään hävinneet.


      • varokaa.Mattilaa
        Esim.pahastapapista kirjoitti:

        Tänä päivänä hengellisellä saralla liikkuu vaikka minkälaista huutokauppiasta ja pilvin pimein papit yms. toimivat halvan armon kauppiaina.
        Tuskin ovat itse nämä suuret saarnamiehet tehneet parannusta.

        Jeesus varoitti kirjanoppineista, fariseuksista ja eksytyksistä. Ei nämä ole minnekään hävinneet.

        Yksi tällainen armon vääristelijä ja myös kasteesta omaa harhaoppia saarnaava on Mauno Mattila. Tässä keskustelussa on tarkkoja perusteluja siitä, miksi Mattilan oppi kasteesta ei ole raamatullinen: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15264659/mauno-mattilan-eksytys-kasteesta


    • Usko.Toivonen

      PARANNUS, kuinka se ilmeni.

      Yhden jakeen pohjalta saa hyvin vajavaisen kuvauksen asiayhteydestä.
      On siis hyvin vaarallista julistaa yhden jakeen pohjalta ja jättää asiayhteyden näin hyvin vajavaiseksi.

      Katsotaan asiayhteyttä tämä Apt. 2. luvun osalta laajemmin, niin selviää, mitä
      parannus, kääntyminen, saa aikaan.

      37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
      38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
      41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
      42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
      43. Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
      44. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
      45. ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
      46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
      47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      Tässä on siis kysymys siitä, että nämä Jumalan kutsumat antoivat pelastaa itsensä ( "Antakaa pelastaa itsenne") eivätkä suinkaan omilla teoillaan itseään pelastaneet. Sekin on hyvin halpaa armoa, jos ihminen luulee omilla parannuksillaan ansaitsevan armahduksen. Siitähän tässä ei ole kysymys.

      Mitä kääntyminen sai aikaan, se on tässä oleellista, se kuinka se ilmenee.

      Kuinka moni meistä tunnistaa itsensä sen perusteella, mitä kääntyminen sai aikaan.

      Heillä oli kaikilla suuri armo.

      32. Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
      33. Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.
      34. Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
      35. ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
      ( Apt. 4. )

      Tunnistammeko siis itsemme tämän Raamatun ilmoituksen pohjalta parannuksen tehneeksi?

      • tämä.on.totuus

        Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että lopettaa synnin tekemisen. Joku on aiemmin tehnyt huorin, mutta nyt lopettaa sen. Toinen on aiemmin varastellut, mutta nyt lopettaa. Tätä Jeesus tarkoitti parannuksen tekemisellä, että alkaa noudattaa Jumalan tahtoa. Jeesus sanoi armahtamalleen syntiselle naiselle, älä enää tee syntiä.

        Luuk 13:
        1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
        2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
        3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Matt 19:
        16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" [Mark. 10:17-31; Luuk. 18:18-30 : Luuk. 3:10,12,14, Luuk. 10:25-28; Ap. t. 16:30]
        17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." [3. Moos. 18:5; Neh. 9:29; Hes. 20:11; Room. 10:5; Gal. 3:12]
        18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, [2. Moos. 20:12-16; 5. Moos. 5:16-20; Room. 13:9]
        19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [3. Moos. 19:18 ; Matt. 5:43, Matt. 22:39; Gal. 5:14; Jaak. 2:8]


      • TodellisuusOnKristus
        tämä.on.totuus kirjoitti:

        Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että lopettaa synnin tekemisen. Joku on aiemmin tehnyt huorin, mutta nyt lopettaa sen. Toinen on aiemmin varastellut, mutta nyt lopettaa. Tätä Jeesus tarkoitti parannuksen tekemisellä, että alkaa noudattaa Jumalan tahtoa. Jeesus sanoi armahtamalleen syntiselle naiselle, älä enää tee syntiä.

        Luuk 13:
        1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
        2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
        3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Matt 19:
        16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" [Mark. 10:17-31; Luuk. 18:18-30 : Luuk. 3:10,12,14, Luuk. 10:25-28; Ap. t. 16:30]
        17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." [3. Moos. 18:5; Neh. 9:29; Hes. 20:11; Room. 10:5; Gal. 3:12]
        18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, [2. Moos. 20:12-16; 5. Moos. 5:16-20; Room. 13:9]
        19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [3. Moos. 19:18 ; Matt. 5:43, Matt. 22:39; Gal. 5:14; Jaak. 2:8]

        Eli jos teet parannuksen tekosi jälkeen edes kerrankin syntiä elämässäsi, et ole tehnyt parannusta kunnolla. Oletko kyennyt tähän? Pyydän, ettet tässä kohtaa vetoaisi Raamattuun, vaan vastaisit kysymykseen. Jos iankaikkiselta, pyhältä Jumalalta aikoo saada armahduksen TEKEMÄLLÄ PARANNUKSEN , täydellisen pyhä Jumala ei voi hyväksyä armonsa antamisen perusteeksi vajavaiseksi jäänyttä parannuksen tekoa, sillä silloinhan Hän kiistäisi oman pyhyytensä ja täydellisyytensä. Kysynkin: oletko sinä tehnyt täydellisen parannuksen?


      • tämä.on.totuus
        TodellisuusOnKristus kirjoitti:

        Eli jos teet parannuksen tekosi jälkeen edes kerrankin syntiä elämässäsi, et ole tehnyt parannusta kunnolla. Oletko kyennyt tähän? Pyydän, ettet tässä kohtaa vetoaisi Raamattuun, vaan vastaisit kysymykseen. Jos iankaikkiselta, pyhältä Jumalalta aikoo saada armahduksen TEKEMÄLLÄ PARANNUKSEN , täydellisen pyhä Jumala ei voi hyväksyä armonsa antamisen perusteeksi vajavaiseksi jäänyttä parannuksen tekoa, sillä silloinhan Hän kiistäisi oman pyhyytensä ja täydellisyytensä. Kysynkin: oletko sinä tehnyt täydellisen parannuksen?

        On olemassa ihmisiä, jotka ovat tehneet parannuksen synnin tekemisestä sellaisella tavalla, että se kelpaa Jumalalle.

        Room 6:
        16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

        On olemassa ihmisiä, joita täyttävät lain sillä tavalla, että se kelpaa Jumalalle.

        Room 2:
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Sitten on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka eivät edes viitsi tehdä parannusta ja he yrittävät elää Jeesuksen armon varassa laittomuudessa. Heidät tuomitaan kadotukseen.

        Hep 10
        26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Usko.Toivonen

        "tämä.on.totuus" otit esille kohdan:

        Luuk 13:
        1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
        2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
        3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Kysymys tuohon tekstikohtaan liityen sinulle:

        Herra Jeesus sanoo tässä, että kaikki Jerusalemin asukkaat ovat yhtä syntisiä, kuin nämäkin joille ikävästi kävi.

        Oletko sinä siis itsessäsi parempi, kuin kaikki Herran Jeesuksen aikaan Jerusalemisaa asuneet?

        Millä tavoin sinun tekemäsi parannus erottaa sinut Jerusalemin kaikista sen ajan asukkaista?


      • tämä.on.totuus
        Usko.Toivonen kirjoitti:

        "tämä.on.totuus" otit esille kohdan:

        Luuk 13:
        1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.
        2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?
        3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
        4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?
        5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

        Kysymys tuohon tekstikohtaan liityen sinulle:

        Herra Jeesus sanoo tässä, että kaikki Jerusalemin asukkaat ovat yhtä syntisiä, kuin nämäkin joille ikävästi kävi.

        Oletko sinä siis itsessäsi parempi, kuin kaikki Herran Jeesuksen aikaan Jerusalemisaa asuneet?

        Millä tavoin sinun tekemäsi parannus erottaa sinut Jerusalemin kaikista sen ajan asukkaista?

        Sinulla on tapana paeta totuutta tivaamalla muiden ihmisten uskoa. Et pysy asiassa.

        Paholainen uskoo Jeesukseen ja pelkää Jeesusta, mutta ei pelastunut, koska paholaisella ei ollut lain tekoja. Sinä saarnaat samanlaista väärä evankeliumia, että voisit elää kuin paholainen ja pelastua, mikä on tie kadotukseen.

        Jaak 2:
        17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Room 2
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • TodellisuusOnKristus
        tämä.on.totuus kirjoitti:

        On olemassa ihmisiä, jotka ovat tehneet parannuksen synnin tekemisestä sellaisella tavalla, että se kelpaa Jumalalle.

        Room 6:
        16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

        On olemassa ihmisiä, joita täyttävät lain sillä tavalla, että se kelpaa Jumalalle.

        Room 2:
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Sitten on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka eivät edes viitsi tehdä parannusta ja he yrittävät elää Jeesuksen armon varassa laittomuudessa. Heidät tuomitaan kadotukseen.

        Hep 10
        26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:
        21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Hyvin sinä kirjoitat. Mutta toistan: Oletko sinä tehnyt täydellisen parannuksen?


      • tämä.on.totuus
        TodellisuusOnKristus kirjoitti:

        Hyvin sinä kirjoitat. Mutta toistan: Oletko sinä tehnyt täydellisen parannuksen?

        Sinä kyselet samoja asioita koko ajan. Jos katuu syntejään uskossa Jeesukseen Kristukseen ja hylkää synnin tekemisen, saa synnit anteeksi.

        Sananl 28:
        13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Ap.t 3:
        19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        Mutta jos kieltää lain eikä edes aio sitä noudattaa, niin silloin ei saa syntejään anteeksi, vaikka sanoisi Jeesukselle "Herra, Herra". Armon alla ei saa tahallaan rikkoa lakia vastaan. Jos niin tekee, ei saa syntejään anteeksi.

        Room 6:
        14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
        15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
        16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

        1 Joh 3:
        4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Hep 10:
        26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • TodellisuusOnKristus
        tämä.on.totuus kirjoitti:

        Sinä kyselet samoja asioita koko ajan. Jos katuu syntejään uskossa Jeesukseen Kristukseen ja hylkää synnin tekemisen, saa synnit anteeksi.

        Sananl 28:
        13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Ap.t 3:
        19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        Mutta jos kieltää lain eikä edes aio sitä noudattaa, niin silloin ei saa syntejään anteeksi, vaikka sanoisi Jeesukselle "Herra, Herra". Armon alla ei saa tahallaan rikkoa lakia vastaan. Jos niin tekee, ei saa syntejään anteeksi.

        Room 6:
        14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
        15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
        16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

        1 Joh 3:
        4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Hep 10:
        26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Metkaa, ettet vastaa simppeliin kysymykseen. Mutta eihän sinun toki pakko ole.


      • Usko.Toivonen

        Kysymykseni liittyi itse esilleottamaasi tekstikohtaan, jossa Herra Jeesus ilmoittaa kaikki galilealaiset ja kaikki Jerusalemin asukkaat syntisiksi, syyllisiksi.

        Ja kysymykseni kuului, että:

        Millä perusteella sinä "tämä.on.totuus" katsot itsesi olevan heitä parempi?

        Jos vetoat lain noudattamiseesi, niin eikö kukaan galilealainen tai Jerusalemin asukas noudattanut lakia yhtä hyvin kuin sinä.
        Tai eikö kukaan heistä ollut tehnyt parannusta.

        Tottahan mielelläsi vastaat kysymykseeni, mikä liittyi omaan perusteluusi.

        Galilealaisia ovat esim. Maria, Jeesuksen äiti, Jaakob, Jeesuksen veli, myös ainakin osa opetuslapsista.

        Millä perusteella olet siis parempi kuin galilealaiset ja Jerusalemin asukkaat?
        Ymmärrän toki, että kysymykseni on sinulle ( lue opillesi ) hyvin kiusallinen.


      • Kirjakääröt
        Usko.Toivonen kirjoitti:

        Kysymykseni liittyi itse esilleottamaasi tekstikohtaan, jossa Herra Jeesus ilmoittaa kaikki galilealaiset ja kaikki Jerusalemin asukkaat syntisiksi, syyllisiksi.

        Ja kysymykseni kuului, että:

        Millä perusteella sinä "tämä.on.totuus" katsot itsesi olevan heitä parempi?

        Jos vetoat lain noudattamiseesi, niin eikö kukaan galilealainen tai Jerusalemin asukas noudattanut lakia yhtä hyvin kuin sinä.
        Tai eikö kukaan heistä ollut tehnyt parannusta.

        Tottahan mielelläsi vastaat kysymykseeni, mikä liittyi omaan perusteluusi.

        Galilealaisia ovat esim. Maria, Jeesuksen äiti, Jaakob, Jeesuksen veli, myös ainakin osa opetuslapsista.

        Millä perusteella olet siis parempi kuin galilealaiset ja Jerusalemin asukkaat?
        Ymmärrän toki, että kysymykseni on sinulle ( lue opillesi ) hyvin kiusallinen.

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt 5:19)

        "Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja." (Room 2:27)


      • Usko.Toivonen

        Kohdistatko nuo tekstikohdat itseesi ja näin julistat itsesi paremmaksi kuin kukaan Jeesuksen ajan galilealaisista tai kukaan Jerusalemin asukkaista?

        Eikö ollut galileassa ketään lain noudattajaa, ja eikö ollut Jerusalemissa yhtäkään lain noudattajaa?

        Vai mitä tarkoitat vastauksellasi?

        Vastaa suoraan, katsotko olevasi parempi kuin kukaan galilealaisista tai Jerusalemin asukkaista noudattamaan lakia?

        Kuten Maria-äiti, Jeesuksen veljet ja sisaret, opetuslapset, lainoppineet, papisto jne ..


    • YllänKASTEPYHYYTEEN

      KASTEPYHYYTEEN riittää
      -savuttomuus
      -täysraittius
      -rokin kuuntelemattomuus
      -dvd:issäsi ei ole maailmallisia elokuvia
      -olet leikannut tukkasi lyhyeksi ja laittanut jakaukselle
      -pukeudut kauluspaitaan
      -olet alkanut puhua KIRJAKIELTÄ

    • MenisitköSinä

      Itse en menisi armovarkaan papin kastettavaksi joka ei ole tehnyt parannusta ja salaa syntinsä.
      Menisitkö Sinä?

      Sananl 28:
      13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.
      Ap.t 3:
      19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

    • oottekotosissanne

      Helluntalaiskasteko se pelastaa mutta ei luterilainen kaste?

      • tämä.on.totuus

        Luterilaisten kaste ei ole ollenkaan kaste. Sitä ei edes lasketa kasteeksi. Sitä ei ole annettu uskovalle vaan pienelle lapselle, joka ei tajua rituaalista yhtään mitään. Raamattu kieltää kastamasta ei-uskovia, joten pientä sylivauvaa ei saa kastaa.

        Ap.t 8:
        36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.


      • Usko.Toivonen

        Kastoiko Filippos halvasta armosta hoviherran, kun ei parannusta mainita?


      • ghjg

        Kirjoittelet todella törkeitä. Sinussa on riivaajahenki. Mihin seurakuntaan kuulut?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      30
      2920
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      216
      1854
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      191
      1635
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      174
      1618
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      85
      1272
    6. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      190
      1143
    7. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      107
      1092
    8. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      188
      892
    9. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      318
      861
    10. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      72
      742
    Aihe