Eläkkeelle siirtyminen

Kohtapoisoravanpyörästä

Mitä kannattaa huomioida, kun aion jäädä kohta eläkkeelle. Kesämökit ja omakotitalo on jo maksussa. Varsinaista eläkettä en vielä saa yli 20 vuoteen, koska olen 1976 syntynyt, mutta tarkoitus olisi elää vuokratuloilla. Vuokratuloja saan nettona normaalin duunarin palkan verran.

6

70

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljänvuodenkokemus

      Huomaathan, että jäädessäsi pois työelämästä 20 vuotta ’liian’ aikaisin, jää eläkekertymästäsikin pois nuo 20 vuotta. Eli käytännössä vähintää puolet ja enemmänkin. Tuleva vanhuuseläkkeesi on siten hyvin pieni verratuna siihen mitä se olisi, jos jatkaisit työelämässä nuo 20 vuotta. Sama koskee mahdollista työkyvyttömyyseläkettäsu tai sairausajan toimeentuloa. No jos vuokratulosi on varmaa seuraavat vuosikymmenet (ehkä 40 vuotta), niin ei hätää.

      Kesämökit ja omakotitalo maksussa? Vai maksettu? Siinä on melkoinen ero. Tuloistasihan jää pois nykyinen palkkatulosi.

      Vapaa-aikasi lisääntyy huimasti. Sinulla lienee ajatus mitä aiot sillä tehdä.
      Jos otat sen lomana, eli matkusteluna ja sen semmoisena, niin kulusi kasvavat reippaasti. Onko siihen varaa, kun ansiotulosi vähenee?
      Joillakin on riski juhlistaa vapaa-aikaan lähikuppilan palveluilla. Se vasta kalliiksi voi tulla.
      Sohvalla makoiluun joka tapauksessa kyllästyy nopeasti. Jotain muuta pitää olla.

      Jos nuo em jutut on mietitty, kohdallaan ja hallinnassa, niin elömänlaatusi saattaa parantua merkittävästi. Oletan siinä olevan nyt puutteita, koska kaipaat pois oravanpyörästäsi.

      • Neljänvuodenkokemus

        Niin ja unohtui vielä...

        Sinusta ei siis tule eläkeläistä etkä saa mitään eläkeläisille tarkoitettuja vähäisiä palveluja etkö niitä harvoja etujakaan, joita jossain on tarjolla. Alennuksia, matkoista ja palveluista, pääsylipuista jne. Ne eivät ole merkittäviä ja tuskin niiden varaan ole mitään laskenutkaan.

        Ajattelin vain varmistaa tämänkin, kun kirjoitit otsikossasi ’eläkkeelle siirtyminen’’. Virallisesti et siirry eläkkeelle etkä ole missää kirjoissa ja kansissa eläkeläinen, vaan jäät pois työelämästä ja elät ’vapaaherrana’.


      • roletaari

        Asiallinen erittely! Lisäisin siihen vielä kysymyksen, että olethan varautunut muihinkin kuin vuokratuloihin? Niihin saattaa liittyä yllättäviä häiriöitä riippuen vuoratuista kohteista, vuokralaisista ja sijainnista. Miten helposti vuokrakohteet ovat realisoitavissa?

        Olin aloittajaa 10 vuotta vanhempi kun "eläköidyimme" vaimoni kanssa. Olin seurannut kaukana tulevaisuudessa odottavaa eläkekertymää.
        Olimme varaustuneet reilun 10:n vuoden ajan hankkimalla pääasuntomme ( 163m2 rinnetalo ) lisäksi kaksi sijoitusasuntoa joista toinen Espanjassa, rannassa, keskellä kaupunkia, ylimmän kerroksen kolmio jonka vuokrausta hoiti portero. Yleismies. Päivysti ala-aulassa. teki kaiken sortin remppoja. Hankki tarvittavat palvelut jne.

        Myimme talomme ukrainalaiselle perheelle ja muutimme keskustan kolmioon. Panostimme enemmän aikaa urheiluseuran toimintaan ja, varsinkin vaimoni, paikallispolitiikkaan. Aloitin vanhan punttiharrastuksen herättelyn rajoituksineen.
        Olimme aikoneet olla Espanjassa pitempiä rupeamia mutta muutimme rytmiin keväät ja syksyt siellä. Sydäntalvella joku lämoimän alueen kiertomatka, viimeeksi Kuuba tai / ja lämpimän meren risteily jonka jatkona viikon, parin löhöäminen lähialueen AI:ssa.

        Tämä nyt on vain metalllin sekatyöläisen ja osa-aika marketin kassan tapa viettää eläkevuosia.
        Näin on mennyt yli 20 vuotta ilman muita yllätyksiä kuin muutama sairaus joista ei ole ollut pitempää kiusaa.

        Emme ole saaneet perintöä emmekä lottovoittoa. Lapsiamme ja lastenlapsiamme olemme sponssanneet maltillisesti.
        Olemme itse tyytyväisiä koska emme realisteina enempää suunnitelleetkaan.

        Ps. Siirryin "virallisesti" työttömyyseläkkeelle ja siitä huomaamatta "oikealle" eläkkeelle.
        Ennen työttömyyseläkeyyä olin tietenkin "putkessa" ja sitä ennen ansseilla ja niillä ne loppupään 500 päivää. Säännöt lienevät muuttuneet mutta otin ennalta huomioon nuo vaiheet.


      • ProletariaatinMielipide

        Tulihan se totuus esiin PS:ssä. Jos saa anssia ja on sen jälkeen putkessa, niin mielestäni se on eri asia kuin eläköityminen. Eläköityminen alkaa työttömyyseläkkeelle siirtymisestä, jos saa muita tukia ennen sitä. Itse irtisanouduin vuoden 2016 alussa ja aloin saada itse maksettua eläkettä viime vuoden lokakuussa 60-vuotiaana. Ei näkynyt Anssia, tukea, eikä putkea juomaputken lisäksi vajaaseen kolmeen vuoteen.


    • Haaveita

      Mökit ja omakotitalo maksussa, eli maksettu. Työnteossa ei motivoi enää mikään, ei edes raha, koska saan vuokratuloja enemmän. Kun on vapaata, tarkoitus on harrastaa enemmän metsästystä eri muodoissa, harrastaa kalastusta eri muodoissa, harrastaa mahdollisesti riistanhoitoa, tehdä kalastusvälineitä kuten vaappuja, morreja, verkkoja, katiskoja jne, ravustaa muulloinkin kuin viikonloppuisin, tehdä metsätöitä, tehdä polttopuita, mökkeillä ja puuhastella siellä kaikkea sekalaista. Vähän matkustella, tosin kovin palo matkusteluun on kaikonnut, kun tullut niin paljon jo matkusteltua. Joskus haaveilin että voidaan viettää talvet thaimaassa tms. mutta nykyään en pidä niin kuumasta. Mukavempaa on käydä metsällä ja kauden päättyessä talviverkoilla, koukuilla, pilkillä, moottorikelkkailla/ajella mönkijällä. Talvella on aikaa tehdä myös kalastusvälineitä. Vuokrakämppiä voi silloin tällöin myös remppailla, jos saa inspiraation, mutta nykyään teetän ne ulkopuolisilla, koska omasta työstä vähennykset 0 euroa ja kallista vapaa-aikaa kuluu hukkaan, mutta ehkä sitten kun on enemmän aikaa. Kultaa olen joskus yli 20 vuotta sitten käynyt huuhtomassa, sekin kiinnostaa tosin vain kullankaivajaliiton valtauksilla. Nyt aika ei riitä kuin kullanhuuhtomisesta haaveiluun. Omavaraisuuden lisääminen kiinnostaa myös, toisella mökillä olisi noin puoli hehtaaria vanhaa peltoa, jonne saisi kunnon kasvimaan.

      • Pera112

        Onhan tuossa tekemistä ihan tarpeeksi. Serkkuni jäi aikoinaan eläkkeelle armeijan leivistä hiukan yli 40-vuotiaana. Nyt hän lienee 70, eli on ehtinyt olla jo pitkään eläkkeellä.
        Itse jäin eläkkeelle 63-vuotiaana. Aluksi oli vähän outo olo, mutta kyllä olen jo tottunut siihen ettei töihin enää tarvitse mennä. Jotenkin tosin tunnen olevani liian nuori eläkeläiseksi, eikä se ole mukava tunne!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe