Onko teillä ateistit synnintuntoa

tosipahahihhulisori

Meillä uskovilla on se kovaa luokkaa. Jos ajatellaan varhaisia esisiä, niin kyllä apinoillakin on sama tunne kajuutassa. Se ei tarkoita että olisimme apinoita. Miten te ateistit käsittelette asiat, missä huomaatte selkeästi että nyt ei menny palikat kohdalleen ja tulee katumusta. . Tuli tehtyä vääryyttä. ei ole mikään ylpeyden aihe. Onko anteksiannolla ja pyynnöllä sellaista merkitystä joka avaa hienoja väyliä elämässä.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykologiaa

      Totta kai jokaisen ihmisen sisäinen oikeudentunto ja kulttuurin normit ja lait kertovat, milloin on tehnyt väärin. Ei ateismi sulje pois omaatuntoa, joka on ihmisen sisälle rakennettu normirakennelma oikeasta ja väärästä. Anteeksiantaminen on yksi onnellisen elämän perusehdoista - uskaltaisin väittää että ihminen on sinut ihmisyytensä kanssa vasta opittuaan antamaan anteeksi itseään vastaan rikkoneelle. Vaatii elämänkokemusta ja pohdiskelua.

      • Hehhah_

        Juuri näin. Me ateistit emme vaan tyypillisesti kutsu tuota synnintunnoksi, koska synti sanana on sen verran uskonnollismääritteinen, ettei se oikein sovi rationaalisen ihmisen suuhun. Ihan vaan omatunto tms. on oikein hyvä.


      • Omatunto käsitteenä tunnettiin paljon aikaisemmmin kuin mikään uskonto, myös kristinusko, oli edes keksitty.
        Kristityt vaan keksivat sille uuden nimen ja yrittävät omia tän saman tapaan kuin joulun. Ja sehän on myös kätevä väline kun pitää hallita massoja kun voi keksiä ihan vapaasti mikä krsistinuskon mukaan on synti.


    • Kulttuurionikuista

      Omatunto = ihmisen kyky arvioida itseään moraalisessa mielessä ja samalla kyky erottaa hyvä pahasta (Mackenzie 1901).
      Tietynlainen tuntemus yhteiskunnassa vallitsevista hyvistä tavoista (Clifford 1879)

      - tuossa pari määritelmää, ei-Raamatullista

      Itse pitäisin Raamattua historiallisena oman aikansa kuvauksena, moraalin ja etiikan pohdintana historiallisessa kontekstissa, josta voi poimia tietynlaista eettistä ohjeistusta tuon ajan yhteiskunnan rakentamiseen ja koossa pysymiseen - lait ovat tiukkoja ja rangaistukset julmia, etenkin Vanhan T:n puolella, kunnes Uudessa T:ssä asioista keskustellaan tuo ajan liberaaleimman filosofian eli kristinuskon valossa. Raamatussa ei ole mitään mitä ei luonnontieteissä ole esitetty myös, ja historiallisessa valossa sen voi asettaa hyvinkin samoille viivoille esim. metaforistisen Iilian ja Odysseyn kanssa.

    • uskova-urpo

      Meillä uskovaisilla on synnintunto. Kun ottaa käteensä pussillisen tämmöisiä, niin kyllä tuntuu: http://www.rengastarvike.fi/tuotekuvat/900x600/Venttiilinsielu-lyhyt.jpg

      • ihmettelenvaan

        Uskovana on turha helliä semmoista ajatusta, että ateisti on jotain vähemmän ihmisenä kuin teisti. Monestikin on päinvastoin: ateistiksi tullaan pitkäänkin jatkuneen harkinnan ja mietinnän tuloksena, ei ns. paukahdeta uskoon.


    • maailmaonpaha

      vaikea käsittää miten uskovaisissa piireissä on pedofiliaa. Se kyllä kertoo ettei usko ole saavuttanut ihmisiä oikeasti. Jos olisi valtaa niin kaikki ulos omista yhteisöistään. Oma käsitys on etteivät nämä henkilöt kadu koska ovat sairaita. Tietylle tasolle noustessaan, uskonnollisuus ja valta nousee selvästi päähän. Karmeinta hommaa paaville pyydellä anteeksi heidän puolestaan. Kyllä siinä on katolinen kirkko menettänyt kasvonsa ja myös suppeammassa lahkolaisuudessa on samoja ilmiöitä. Kolmen lapsen isänä tuntee suurta vastenmielisyyttä ja inhoa.

      • tosipahahihhulisori

        Minun mastoni sojottaa pystyssä kuin kolumbiksen frekadi. Edes uskovainen nuortenleffa nonneborn ei sitä kykene laskemaan


    • tosipahahihhulisori

      Meillä uskovilla on SE kovaa luokkaa. Jos ajatellaan varhaisia esisiä, niin kyllä apinoillakin on sama tunne alakajuutassa: tykinkuulat voisi lentää jonkun karun merimiehen karvaiseen rahtiruumaan, kokoajan. Se ei tarkoita että olisimme noita. Miten te ateistit "käsittelette" seksiasiat, missä huomaatte selkeästi että nyt ei menny palikat kohdalleen ja tulee (katumusta. .) Tuli tehtyä jypyjyp-vääryyttä. ei ole mikään ylpeyden aihe.

      Onko (anteksi)annolla ja pyynnöllä sekä saannilla sellaista merkitystä joka avaa hienoja väyliä elämässä.
      Minun väylääni ainakin syyhyttää mielestäni
      ns. perkeleesti

    • a-a-a-a-a

      Ei, minulla ei ole synnintuntoa, koska syntikäsite on turha ja keinotekoinen massojenhallintakäsite, jolla ei ole minulle minkäänlaista merkitystä.

    • Clauss

      "Meillä uskovilla on se kovaa luokkaa."

      Esitit itse hyvin kuinka pistät itsesi jollekin erityis jalustalle. Tuo ajattelu ei ole sitä nöyryyttä, mitä Raamattu opettaa.
      Tuo koko käsite on välillä jopa äärimmäisen kiero. Yllättävän monella kristityllä ei tunnu omatunto kolkuttavan ollenkaan vaikka esittää härskejä valheita. Minkäänlainen rationaalinen keskustelu ei onnistu, vaan pahimmillaan asetutaan itse jumalan paikalle tuomitsemaan, kun argumentit loppuvat.
      Haluan kuitenkin muistuttaa, että suurinosa kristityistä osaa käyttäytyä asiallisesti ettei kukaan saa väärää kuvaa.

      Omatunto ja anteeksianto ovat sosiaalisille lajeille välttämättömyys selviytymisen kannalta. Kyseessä ei ole mikään kristittyjen keksintö. Niiden merkitys jopa muuttuu kulttuurillisen evoluution myötä. Jos lukee VT "moraalia" niin se on hyvin paljon julmempi kuin tänäpäivänä, jossa oli jopa ohjeet orjien pitämiseen. Todennäköisesti muutaman tuhannen vuoden päästä meidän tämän päivän kulttuuri voi tuntua barbaariselta.

    • AteistiVaan

      "Se ei tarkoita että olisimme apinoita."

      Niin tai jos tarkkoja ollaan, niin ihminen luokitellaan suuriin apinoihin.

    • Ei ainakaan minulla ole synnintuntoa ja kaiken lisäksi minulle on tehty omantunnon ohitusleikkaus.
      Olen siin uskomattoman synnitön.

      • Minulla on kauhea synnintunto: alakerta on tulessa ja laivakocckki haluaa päästä laineille lipumaan
        ja ruutata soossinsa lestakajuttaan


    • uskovaisensynti

      Synti on valehdella jostain jumalasta, jota ei ole. Se on syntiä ja äärimmäisen tuomittavaa.

    • heitänekankiven

      Mikä sitten on syntiä? Kristittyjen mielestähän syntejä ovat olleet esimerkiksi se, jos nainen käyttää housuja, tai jos naisen sääri näkyy nilkkaa ylempää, tai jos nainen ratsastaa hevosella hajareisin.

      Erittäin paha synti on ollut se, jos nainen ei olekaan ollut herralleen miehelle nöyrän kuuliainen alamainen ja synnytyskone joka pitää turpansa tukossa, vaan itsenäisesti ajatteleva ja puhuva, oman sukunimensä pitänyt tasa-arvon kannattaja - tai vielä pahemp synti - feministi!

      Syntejä ovat myös olleet tanssiminen, teatteri, elokuvat, television katsominen, masturbointi, seksin harrastaminen muuten kuin lisääntymistarkoituksessa ja muussa kuin lähetyssaarnaaja-asennossa, sekä tietenkin se kaikkein kauhein synti maailmassa ikinä, eli seksin harrastaminen samaa sukupuolta olevan kanssa.

      Sen sijaan ristiretket, inkvisitio, noitavainot, kolonialismi, orjakauppa, alkuasukas- ja intiaaniheimojen kansanmurhat ja kulttuurien tuhoaminen eivät koskaan ole olleet syntejä.

    • Hanki.moraali

      Meillä ateisteilla on moraali. Meidän ei tarvitse lukea Raamatusta onko tappaminen tai raiskaaminen väärin, tietääksemme, että on.

      • TuskanParahdus

        Raamatussa on hyviä ja huonoja opetuksia.

        Uskovat harrastavat kirsikan poimintaa, kun he ottavat sieltä sellaisia missä voivat olla samaa mieltä mutta jättävät huomioimatta asioita mistä ovat erimieltä.

        Selvimmin moraalisesti huonot opetukset koskevat orjuutta. Uskovat taitelevat nuoralla kun sanovat Paavalin tuomitsevan orjuuden vaikka Paavali vain kehoittaa orjaa palaamaan isäntänsä taloon. Lisäksi uskovaiset tyystin jättävät huomioimatta Mooseksen kirjojen määräykset ja ohjeet.

        Lisäksi kannattaisi ajatelle "hyvän" Jahven toimintaa sekä käskyjä. Jahve nimittäin tappaa talossa ja puutarhassa. Lapsia ja aikuisia.


    • >>>>>Miten te ateistit käsittelette asiat, missä huomaatte selkeästi että nyt ei menny palikat kohdalleen ja tulee katumusta. . Tuli tehtyä vääryyttä. ei ole mikään ylpeyden aihe. Onko anteksiannolla ja pyynnöllä sellaista merkitystä joka avaa hienoja väyliä elämässä.<<<<<<

      ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      Luin juuri Michael L. Brownin kirjasta "Hyper-Grace" (suomal. käännös, KKJMK OY: Mitä on armo?) s. 124:

      Monissa tapauksissa ihmisen kääntymyksen syvyys on suorassa suhteessa siihen, miten suurta synnintuntoa hän on kokenut ennen uskoontuloaan. Vuonna 1975 kuolleen skotlantilaisen evankelistan James A. Stewartin sanat pitävät yhä paikkansa:

      "Kieltäydyn viihdyttämästä syntisiä heidän matkallaan helvettiin. - - Haluan saarnata joka kerta niin kuin se olisi viimeinen mahdollisuuteni, En halua sielujen kiroavan nimeäni tulisessa järvessä ja sanovan: `Menin kyllä siihen ja siihen herätyskokoukseen, mutta se saarnaaja Stewart vain viihdytti ja vitsaili. Hän teki kristinuskosta farssin!´"

    • TuskanParahdus

      Yksi uskovaisten antama kuvaus synnille on ero Jumalasta. Kun kaikki todisteet ja järkevät syyt puhuvat sen puolesta, että Jahve on ihmisten keksimä jumaluus kuten kaikki muutkin niin silloin synnin käsitteessä ei ole järkeä. Mitä merkitystä sillä on että on erossa sellaisesta mitä ei ole olemassa?

      Synti terminä tulisi heittää roskakoriin. Harmi voisi olla parempi termi haitalliselle asialle tai toiminnalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe