Kävin taas varmistumassa etten ainakaan Daciaa osta.

pariff

Tuolla keskustelupalstalla Duster osastolla. Tulee mieleen ihan kuin siellä jotkut auton harrasterakentelijat keskustelisivat värkkäämisistään projektiensa kanssa ja miettivät siellä ""mistähän mikäkin vika johtunee, onko kellään muulla samanlaista""? Siis kyse on uusista tai melkein uusista autoista ja vanhemmistakin jos ne yleensä saadaan liikkeelle, ei voi muuhun johtopäätökseen tulla kuin, että on se varmaan hauskaa puuhastelua omistaa Dacia merkkinen värkki. Minä ainakin aion keskittyä sellaiseen autoon jolla saa ajaa ajattelematta koko ajan mistä alkaa piiputtaa, lukekaa itse. Toki siellä on joitakin yksittäistapauksia, että auto on pelannut ihan hyvin, mutta...
http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewforum.php?f=39

66

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 65555tt

      Kyllä se eläkeläiselle käy puuhasteluksi, eikös ne kokoonnutkin Dacioidensa kanssa vaihtamaan kuulumisia säännöllisesti. Takuuajan se kyllä menee jos on aikaa hyppiä huollossa, mutta entäs sen jälkeen, ollaan omillaan jos joku paikka pettää?

    • kolmaskertako

      Ekkö kerralla usko, että ei noihin kannata sekaantua muuta kuin harrastemielessä?

    • Näin.se.menee

      Köyhän ei kannata ostaa halpaa.

      • SeMeneeNäinkin

        Ja kallista ei taas ole köyhällä varaa ostaa....


    • Justus1952

      Kyllä se Suomessa aina on ollut tuo sama pinttynyt toteamus ,köyhän ei kannata ostaa halpaa,,tekis mieli jatkaa tuohon että vaikka paita vietäs päältä. Kun on tullut oltua pikku elämänsä autoalalla töissä ja on nähnyt ylivelkaantuneita perheitä (autovelkojen takia) niin ei käy kateeksi , kun vielä ulosottomies sattuu hakemaan vehkeet takaisin. Onhan niitä rahamiehiäkin ja suotakoon heille se ilo ostaa mielihalujensa mukaan ,eivätkä he yleensä kirjoittele näillä palstoilla tällaisista asioista. Itse ostelen kulkuvehkeeni lompakon mukaan kun en ole mitään elämässäni saanut ilmaiseksi eikä velkojat ole tulleet vielä mitään hakemaan takaisin. Kyllä auton pitää palvella omistajaa eikä omistajan autoa. Siis auto varojen mukaan, johtajaa on liian kallista leikkiä jos ei ole todellisuudessa sitä !!

      • varakekkonen

        Rauha sinun liitoksistaan natisevalle dacialle. Niin paljon koitat sitä täällä puolustella, että olet jo varmaan itsekin huomannut kuinka shaisse auto kyseessä ja koitat oikeuttaa ostopäätöstäsi puolustamalla merkkiä kynsin hampain. Osuiko lähelle?


    • Dacisti

      Koska nykyautot ovat täynnä turhina pitämiäni varusteita,joista en halua maksaa mitään ,ostin Dacian, vaikka kalliimmankin olisin pystynyt ostamaan. Mutta olisiko se kalliimpi ollut vastaavasti parempi,sitä en usko. Olen ollut tyytyväinen.

      • Köyhän.ei.kannata

        Tämä on taas dacistin tunnulause, muut täynnä turhia varusteita. Miksi sitten ostatte dacioihinne niitä lisävarusteita. Toinen on rellun koiteltua tekniikkaa, sitä se onkin 😂.


    • takuuvoimassa

      Onko monta kuukautta auto ollut käytössä?

    • Dacisti

      Ajettu 18kk. joten takuu on voimassa. Ei mitään korjattavaa.

      • r5t55tt

        Onneks olkoon, aika hyvin.


      • ToinenDacisti

        Dacia Loganilla 8 kk kovaa käyttöä ja 15.000 km mittarissa. Ei pienintäkään vikaa toistaiseksi.


      • peevelleoisjolukema

        Onnittelen saavutuksesta!


    • Justus1952

      Köyhän.ei.kannata
      Enpä uskoisi tuohon että dacistit ostaa niinkään lisävarusteita kuten muun merkin omaavat. Se on kuitenkin dacian ostajalla pääasia väistää ne turhanpäiväiset härpäkkeet. Vetokoukut ja moottorilämmittimet tietenkin kuuluu kuvioihin

    • Justus1952

      Ihmisillä on kumma uskomus että kun maksaa mitä korkeamman summan autosta niin viat loppuvat siihen , tuo kun olisi totta niin luksus autot vain rullais liikenteessä vielä 40 -50 vuoden iässä joka ikinen. Todellisuus kuitenkin on että niissä on niin paljon kalliita osia rikki että korjaukset menee yli hilseen, eikä ruostetautikaan ole hylkinyt kalliimpia merkkejä,. Kyllähän noita on vuosien varrella nähnyt vaikka mihin lähtöön ja vikoja voisi kertoa eri merkeistä tuntikausia ihan niinsanotuista premium merkeistäkin mutta tutkikoot kaikki itse näitä asioita ajallaan

      • Dacisti

        Justus on oikeassa. Autossani on lisävarusteena talvirenkaat,moottorinlämmitin ja viimasuojat. Siitä puuttuu esim. sadetunnistin, sähköpenkit,sähköllä toimiva takaluukku,kaistavahti.jalankulkijatunnistin,liikennemerkkitunnistin jne.


      • Voihan.viima
        Dacisti kirjoitti:

        Justus on oikeassa. Autossani on lisävarusteena talvirenkaat,moottorinlämmitin ja viimasuojat. Siitä puuttuu esim. sadetunnistin, sähköpenkit,sähköllä toimiva takaluukku,kaistavahti.jalankulkijatunnistin,liikennemerkkitunnistin jne.

        Kyllä nykyaikana pitää sadetunnistin kuulua jo vakiovarusteisiin. Viimasuojat 😂🤣.


      • Dacisti
        Voihan.viima kirjoitti:

        Kyllä nykyaikana pitää sadetunnistin kuulua jo vakiovarusteisiin. Viimasuojat 😂🤣.

        Parempi pysyä poissa ratista, jos ei tunnista sadetta.


      • Anonyymi
        Dacisti kirjoitti:

        Justus on oikeassa. Autossani on lisävarusteena talvirenkaat,moottorinlämmitin ja viimasuojat. Siitä puuttuu esim. sadetunnistin, sähköpenkit,sähköllä toimiva takaluukku,kaistavahti.jalankulkijatunnistin,liikennemerkkitunnistin jne.

        Mitkä viimasuojat?


    • Justus1952

      Kyllä se on näin että mitä yksinkertaisempi kulkuneuvo niin sitä nukkuukin paremmin ja jos on halua ostaa auto jossa on härpäkkeitä mistä muille jakaa niin merkkivalikoimaa riittää . !!

    • Justus1952

      Dacisti
      Ajattelin vielä jatkaa noita sinun lauseitasi että kohta varmaan nämä " premium " autokansa alkaa vaatia uusiin autoihin vilä jarrutus automatiikan kun peltipoliisi on jo liian lähellä . Eiköhän tuonkin vielä varmaan saisi kytkettyä ABS ja ESP systeemiin, ja siihen vielä pari vikakoodi lamppua kaiken varalle. !!!

    • rfrgrtgtg

      Nuo näyttät olevan iloista porukkaa tuolla foorumilla, jotka tykkäävät haasteista ja nauttivat
      harrastuksestaan Dacioidensa kanssa. Saavat kaiken kukkuraksi vielä ajaa autoillaan.

    • näinsevaanonn

      Voihan sitä ostaa Dacian jos on vaikka 150 tonnia ylimääräistä pankissa, mitä sillä on sitten väliä vaikka auto vähän haastaa kuskiaan. Ompahan puuhastelua ja sosiaalista kanssakäymistä muiden harrastelijoiden kanssa. Mutta köyhän ei kannata ostaa osamaksulla Daciaa kun on muutakin rahan menoa kuin autoaan sitten takuun jälkeen käyttää korjaamolla.

    • Pera112

      Minulla eläkeläisellä on kolme Hyundai i30-autoa. Kaksi on lasteni käytössä. Huolettomia ajopelejä ovat.

      • Voiminua

        Mulla on vain vanha sotka. Sillä täytyy pullistella sakumerkkejä vastaan.


    • Justus1952

      Lueskelin tuota viestin aloittajan linkkiä jossa oli kohta kolmas osa kylmäkäynti ongelmia. Todeta täytyy että paljon oli vialla omistajien tai huoltamoitten taholta. Tottakai se voi olla polttoainekkin joka ei kestä kylmää tai vettä mukana. Sen verran olen kyllä elin ikänäni ollut Dieseliautojen kanssa ammattielämässä että polttoaine filttereillä ei ajeta noita kilometrejä mitä sieltä luin (paras oli 60000km ) Jos autonpito menee noin huolimattomaksi niin siitä ei pitäis enää suutaan aukoa,paras paikka olisi tunnustaa huolimattomuus (laiskuus). Toinen oli tuo ylipaine venttiilin jumittuminen öljypumpussa,,,, kun venttiili on männän mallinen niin se on altis tarttumaan ja sama malli on luultavasti Daciassa .Se on ranttu myös epäpuhtauksista oljyssä ja pienistä metallin hiukkasista jotka kiilaa männän kiinni. Kun olin ammatti elämässä niin Peugeotteihin ja Citroeneihin vaihdettiin p.a. 15000-20000 km välein ja filtterimerkilläkin on osansa. Kannattaa käyttää sitä merkkiä mitä merkkihuoltamo myy . Pienemmät oljynvaihtovälit auttavat varmaan jumittumis asiaa ja polttoainefiltterit ajallaan uusiksi niin nuokin palstat saisivat aiheellisempaa sisältöä !!

    • Justus1952

      Korjaus edelliseen kirjoitusvirheeseen...........Peugeotteihin ja Citroeneihin vaihdettiin p.a.filtteri 15000-20000 km välein

    • wikipediaautot

      Ja tiesitkö että MERSUSSA samat moottorit kuin daciassa...

      hintaa kyllä kolme x enemmän mesessä...

    • Justus1952

      Mersu osti noita Renaultin dieseli moottoreita autoihinsa koska Renaultilla oli paremmin kehitetty pakokaasunpuhdistus systeemi . Nyttemmin on Mersu ottanut oppia tuosta jarjestelmästä ja kopioi ja kehittää omia moottoreitaan ajanmukaiseen euro 6 luokkaan. On varmaan ajan kysymys kuinka pitkään he tarvitsevat Renaultin moottoreita enää kun omat mallit kehittyy. Siellä on tällä hetkellä 2L dieseli Vitossa etuvetomallissa ja sitten tuo 1,5L pienemmissä malleissa !

    • Justus1952

      Unohdin mainita että MB Citanhan on kokonaan Renault !

    • Justus1952

      Ja on niitä Nissaneissakin ja Ladoissa myös !!

    • Justus1952

      Ajattelin vielä tarkentaa noita ylläolevia käyntihäiriöitä kylmänä. Kun Dieseli autossa ei satu olemaan sähköpumppua tankissa niin p.a. filtteri on imupuolella ja se on rantumpi filtterin epäpuhtaudesta ja filtterin merkistä myös. 80-ja90 luvulla Peugeoteissa ja Citroeneissa ei käynyt käyttää PURFLUXIA ilman ongelmia,,( aaltoileva tyhjäkäynti) . Tällaisissa autoissa on viisainta vaihtaa filtteri 15000km välein ainakin talviajossa. Sitten nuo jumittuvat öljynpainerajoittimet (mäntämalliset ) ovat muissakin automerkeissä ja on silloin viisainta vaihtaa oljyt kuten 80- 90 luvulla eikä ole mitään syytä ostaa Long-Life öljyjä kun ne vaihtuvat useammin . Silloin saadaan sisältö puhtaammaksi öljytilassa,kunhan vain oljyn laatuluokka on moderneihin autoihin ja täys synteettinen !

    • Justus1952

      En muistanut mainita että jos autossa on takuu niin silloin on takuitten vuoksi noudatettava öljyluokka suosituksia ,,mutta nekin voi kuitenkin vaihtaa silti useammin peräti takuuaikanakin !!

    • valinta
      • näinmuodoin

        Suomen olosuhteista otetut Suomen katsastustilastot jättävät kaikki muut merkit vaihtoehdoksi, koska logan ja sandero olivat pahimmat vikapesät. Jopa Fiatit parempi vaihtoehto.


    • inssii

      Ei tuossa ollut katsastus tilasto vaan autojen luotettavuus telematiikan .voimansiirron .moottorin ja ajo avustimien osalta. Aika karua luettavaa kun autot on 1-3 v. Niiden korjaaminen takuun jälkee saattaa tulla kalliimmaksi ku Dacian 20 € raidepään vaihto katsastukseen.

      • näinmuodoin

        Sulle jäi jotain himmeetä, että ihan suomen käytännön testissä nimeltä katsastus ollut vikaisin merkki? Suomalaiseen katsastukseen ei voi luottaa vai mitä koitat sanoa?


    • 4x4

      näinmuodoin. Onko sulla BMW.

      • näinmuodoin

        Renault megane. En minä nyt sentään mulkku ole.


    • tipot
    • automyyjä

      On se kumma kun ihmiset ei ymmärrä hyvän päälle, Fiatteja myytiin 2018 204 kpl ja Dacioita 1937 samana aikana.

      • markkinointiosasto

        Fiatin pitää palkata suomalainen keski-ikäinen mies verkkareissa mörisemään mainokseen niin jo alkaa kauppa käydä.


      • hampaatkalisee

        Eivät ymmärrä hyvän päälle, sinäpä sen sanoit. Kyllä ostan mielummin sellaisen auton, jota ei tarvi
        pelolla viedä katsatukseen jo siihen ensimmäiseenkään.


      • katsastuskammo

        Minä kans pelkään katsastusta joudun vaihtaan dacian kolmen vuoden välein niin pelko ei aiheuta paniikkia.


    • Anonyymi

      Minäkin onneton kävin lukemassa noita Dacia omistajien masentavia keskusteluja autokuumeessa. Olin niin varma että ostan Dusterin seuraavaksi autoksi, mutta olen alkanut empimään, kun ei kehuja foorumilla tahdo löytyä millään, onko nuo provoilijoita siellä vai ihan oikeita valituksia autoistaan, voi kun tietäs.

    • Anonyymi

      No eipähän tule vaivoiksi ostettua, se hyvä puoli noissa jutuissa on.

    • Anonyymi

      Joo,,, en kyllä osta minäkään Daciaa,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ennen kuin tämä nykyinen on ajettu loppuun, sitten vasta !!!!!

    • Anonyymi

      Meillä on 2 daciaa ja suosittelen tekemään TCO laskelmia hieman.
      TCO= Total cost of Ownership.
      Jos haluaa mukavaa, hiljaista ja paljon nappuloita kojelautaan niin ei kannata Dacian liikkeessä käydä.
      En itse voi kehua autoa jos pitää verrata premium merkkeihin.

      Esimerkkinä vanhempi Dacia, Sandero 0.9 Turbo.
      Auto maksoi n. 10.500€ Arvo nyt 2-3000€ (ajettu 127 000 km.) ja 5 vuotta vanha. Tuosta saa hinnan alennukseksi 1700€ about/vuodessa.
      Huollot olleet n. 200€/20 000 km välein. eli 1200€
      Lisäksi jarrulevyt 240€
      Valoviiksi 170€
      Renkaat 14 tuumaisella vanteella n 350€/4 kpl kesä ja 550€/4kpl talvi.
      Polttoainetta 7l/100km keskimäärin. 80% kaupunkiajoa.

      Summarum. Jos tulee itsensä kanssa toimeen niin why not.
      Jos naapurin mielipide merkkaa niin sitten kannattaa kysyä häneltä millä ajaa.

      Mutta mukavuudella autoa ei voi perustella. TCO:lla kyllä.
      Uusin hankinta Logan MCV Stepway 1.5DCI on ollut nyt vuoden.
      Siinä on jo hieman mukavuuttakin, mutta kauan jää vielä siitä, mitä Passatissa on istua.
      Mutta se TCO onkin sitten toinen näkökulma.

      • Anonyymi

        Renkaiden hinnat ihmetyttää tuossa koossa. Joku vetänyt välistä ja pahasti.


    • Anonyymi

      140 tuhatta, eikä muka mitään vikoja kuluvia osia lukuunottamatta ( jarrulevyt) valoviiksi heikko? Mulla on 21 v vanha auto ja valoviiksi pelaa edelleen? Paljompa olet ajanut 5 vuodessa (127.000) suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa? Mitä tai mikä on TCO?

    • Anonyymi

      Anteeks 127.000 km piti laittaa. Onko Sandero mennyt aina läpi katastuksesta?

    • Anonyymi

      Minä ajoin MCV.llä 104000km kolmessa vuodessa ilman mitään muuta vikaa kuin kulutusosat. Auto oli vanha kun ostin sen 266000km.,, etupään tutkin silloin kun ostin sen ja totesin silloin että viimeisen puolenvuoden sisällä ei ainakaan ole uusittu etupään niveliä ja ne oli kunnossa. 300000km paikkeilla vaihdoin välimmäisen äänenvaimentimen. vähän sen jälkeen vilkkuviiksen, jonkin aikaa sen jälkeen takajarrut kuntoon , myös etujarrut levyineen. . 367000km vaihdoin oikealle eteen pallonivelen ja raisetangon päät. Vasen pallonivel on vielä sen ostohetken jälkeen ehyt ja katsastus parinviikon päästä . Ei ole valittamista. EN OSTA DACIAA................ennen kuin tämä edellinen on ajettu loppuun !!!!

    • Anonyymi

      Välimmäisen äänenvaimentimen? Eikös Daciassa ole yhtä putkea koko pakoputki? Ainakin Logdyssä on ollut, tuollaisen kilometrimäärän ajetun Dacian haluaisin kyllä nähdä. Ilmoita ihmeessä Dacian facebookiin autosi ja laita mittarista, eli ajomäärästä myös kuva sinne ja nimesi tietenkin niin saamme ihailla kuinka kestäviä Daciat ovatkaan? Eikös? Muuten en usko pätkääkään juttuasi.

    • Anonyymi

      Jos kuitenkin tuollaisen ostaisi kakkosautoksi, niin kuinka vähällä väännöllä Noi takuukorjaukset hoituu? Saako myös veloituksetta sijaisauton siksi aikaa?
      Takuun loputtua voisi sitten taas vaihtaa uuteen. Arvon alenema harvassa autossa on pieni.

    • Anonyymi

      Dacioissa on saumaton putki mutta siihen saa säästö osan kun katkaisee putken oikeista kohdista !!

      • Anonyymi

        Niin voihan sen katkoa vaikka kymmenee osaan lentävällä.


    • Anonyymi

      Miten se osaa porukasta kirvelee jos joku ajaa Dacialla, itelleen ne on sen ostaneet . Joku tietämätön kyseli mikä on viimasuoja, Soita merkkiliikkeisiin ja kysele niin tiedät.

    • Anonyymi

      Anonyymi 10.5.2019 18:17

      Sen tulet näkemään lähipäivinä !!!

    • Anonyymi

      Anonyymi 10.5.2019 18:17 Kokeile Faacebok Martti Räisänen ( Taivalkoski ) ja sieltä elokuvat. Jos se ei onnistu niin silloin lähetän vain sähköpostiin !!!!

    • Anonyymi

      Kävin taas Dacia-foorumilla päivittämässä mielipiteen, etten osta tuollaista autoa, mainokset alkoivat taas liikaa vaikuttamaan mieleeni. Sen kun maistette ja pidätte autoa jonkun aikaa ja sitten valitatte Dacia-foorumilla autonne moninaisia vikoja.
      Tässä lainaus yhdestä riesasta.

      ""Mistäs lähtiä vuotokohtaa paikantamaan? Eli vesi kerääntyy siihen kattovalaisimen alle kun sataa. Putoaa sieltä pois kun raottaa kattoverhoilua siitä peilin kohdalta.

      Tapaus on siis gen1. En olisi muuten huomannu mutta töistä lähtiessäni sadepäivän jälkeen ihmettelin kun vaihdekepissä oli pisaroita, oli siihen noppassut sieltä katosta vesi.

      Nyt kun taas satoi niin raotin verhoilua ja työnsin sormet sinne väliin niin tuntui jälleen kosteutta.""

      Voitte itse käydä sen sieltä toteamassa.

    • Anonyymi

      Autoissa joissa on kattoantenni niin vuoto on varmaan antennin juuressa jos ei tuulilasin liimaus. Siitä on kokemusta ammattivuosilta Mitsubishi / Peugeot/ Citroen. Antennin juurivuotoja oli joissain Peugeot ja Citroeneissa . Mitsubishi Lancereissa vm. 88:ssa oli vuotavia takalasin liimauksia. Tällaisia vikoja autoissa löytyy silloin tällöin jotka lasketaan pikkuvikoihin. Löytyy niitä isompiakin vikoja jo takuuaikana ja takuuajan jälkeenkin kun alkaa tutkii kaikkia automerkkejä,vaihteistot, nokkakettingit, dieseleitten suihkuvuodot ,hiukkasfiltterin tukkeumat yms !!!

    • Anonyymi

      Jos tällaisia vikoja löytyy takuuaikana ,niistä täytyy ilmoittaa takuuaikana , jos tullilasinliimaus vuotaa takuuajan jälkeen, täytyy ajatella onko tuulilasi vaihdettu ja lasimestarilta tuli huono työ !!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Linkki ei näytä toimivan mutta tämä: YOUTUBE Koeajossa Dacia Sandero vuosimallia 2008

    • Anonyymi

      2017 vuosimallin logan mcv tce90 ja mittariin ajellut 54 tkm. Ei mitään ongelmia, lähivalopolttimo kerran palanut.

      • Anonyymi

        On kyllä upea saavutus Dacialle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe