Elämä CXVI - kevättä odotellen - "räystäät nyt tippuu yllä pään..."

Yritän avata uuden ketjun, mutta en tiedä onnistuuko?

Kaikki mukaan! Ollaan mitä ollaan, mutta toimehen me tullaan...
Ilmoita

Oho - taisi onnistua! Cee, onko järjestysnumero oikein?

Kiitos aurora edellisestä. Täytetään se niin kauan kuin saadaan täyttää ja sitten kaikki tänne!
Ilmoita
Ihan oikein on. 115 ketjua olemme täyttäneet, nyt on 116. vuorossa. Kiitos sinulle uudesta ja Auroralle entisestä!
2 VASTAUSTA:
Räystäiden tippuminen on vielä alullaan ainakin täällä pohjoisessa, mutta valoa kohti mennään hyvää vauhtia.

Musiikiksi valitsen Mauino Koiviston lempilaulun. Koskeeko muuttumisen mahdollisuus myös meitä vanhoja https://youtu.be/Tmy6G222LuI, se tulee nähtäväksi.
aurora5 kirjoitti:
Räystäiden tippuminen on vielä alullaan ainakin täällä pohjoisessa, mutta valoa kohti mennään hyvää vauhtia.

Musiikiksi valitsen Mauino Koiviston lempilaulun. Koskeeko muuttumisen mahdollisuus myös meitä vanhoja https://youtu.be/Tmy6G222LuI, se tulee nähtäväksi.
Meillä täällä putoili katoltakin lunta kun aurinko päivällä lämmitti, joten näytti hyvinkin keväiseltä.

Kiitos musiikista. Oli kiva aloittaa ketju sävelin - luottamuksen ja ystävyyden voimin!
+Lisää kommentti
https://youtu.be/Tmy6G222LuI

Ajattelin että laittaisin tänne mausteeksi naistennimisiä kappaleita tuosta tuubista. Cee varmaan tietää niitä "oikealta" lattaripuolelta. Ekaksi tulee tangoklassikko Eeva, Virran aloittama jokaisen tangokilpailijan "koetinkivi".
3 VASTAUSTA:

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

https://youtu.be/IIGjwmFWhGk

Edellinen meni mönkään, mutta voisiko Henry Theel mennä mökään. Marjatta oli 40-luvun alussa yksi suosituimpia naistennimiä.
Virran laulama Eeva on U:n yksi lempikappaleista. Hänellä on ollut monta Eevaa työkavereina, joita muistelee lämmöllä, juuri äsken ruokapöydässä puhuimme parista eevasta, ennen kuin tulin tänne. Itse lauloin ekalla taikka tokalla luokalla kansakoulussa Olavi Virran laulusta ekan säkeistön jossa puhuttiin merestä ja tähdestä. Opettaja oli etunimeltään Meri. Hän kysyi, osaanko toisen säkeistön, sanoin, etten muista, olin niin jännittynyt, kun piti olla luokan edessä. Isäpuoleni tiesi kertoa, että opettajan mies oli merimies, Siksi hän kai niin tykästyi lauluuni. Sain laulusta ysin todistukseen ja se pysyi koko kouluni ajan muillakin luokilla. Kymppiin en ikinä päässyt. Meillä oli grammari ja mainittu levy, jota isäpuolemme soitti aina silloin tällöin.
Cee-Lila kirjoitti:
Virran laulama Eeva on U:n yksi lempikappaleista. Hänellä on ollut monta Eevaa työkavereina, joita muistelee lämmöllä, juuri äsken ruokapöydässä puhuimme parista eevasta, ennen kuin tulin tänne. Itse lauloin ekalla taikka tokalla luokalla kansakoulussa Olavi Virran laulusta ekan säkeistön jossa puhuttiin merestä ja tähdestä. Opettaja oli etunimeltään Meri. Hän kysyi, osaanko toisen säkeistön, sanoin, etten muista, olin niin jännittynyt, kun piti olla luokan edessä. Isäpuoleni tiesi kertoa, että opettajan mies oli merimies, Siksi hän kai niin tykästyi lauluuni. Sain laulusta ysin todistukseen ja se pysyi koko kouluni ajan muillakin luokilla. Kymppiin en ikinä päässyt. Meillä oli grammari ja mainittu levy, jota isäpuolemme soitti aina silloin tällöin.
Sen laulamani laulun nimi oli Tähti ja meripoika.
+Lisää kommentti
https://youtu.be/00H1bFnwSeI

Kolmas kerta toden sanoo.
Ilmoita
Aurinko paistaa kirkkaasti, joten keväältä näyttää, mutta eiköhän sitä oikeaa kevättä joudu vielä odottelemaan.

Minä palelen ja yskin. Pitäisi ruveta vaihtamaan lakanat, mutta kun tuntuu ettei jaksaisi millään. Pakko se kuitenkin on. Muuten en aio tehdä yhtään mitään, mikä rasittaa.

Hyvää lauantaita kaikille.
1 VASTAUS:
Minä suosittelisin sinua olemaan vaihtamatta nyt yskäisenä niitä lakanoita, vaihda vasta parannuttuasi, niin et bakterisoi heti niitä puhtaita tässä akuuttivaiheessa.
+Lisää kommentti
Piti vielä kirjoittaa vihon viimeinen kommentti Linkolagateen tonne edelliseen ketjuun, mutta tulkoon nyt tähän:

Linkola on siis epäilemättä ristiriitaisia ajatuksia herättävä henkilö. Kuitenkin laajasti sivistynyt mies ja loistava kirjoittaja. Ehän miekään allekirjoita moniakaan hänen teeseistään, mutta siitähän nyt ei ole kyse.

Kyse on siitä, että on aika matalamielistä, jos hänestä mitään tietämättömät alkavat mitätöimään ja pilkkaamaan häntä esimerkiksi muutamien naissuhteiden tai epämiellyttävän hajun todistusvoimalla. Tämän vuoksi minä ja käsittääkseni aika selväsanaisesti myös A närkästyi. Minä ojensin myös Ceetä siksi, että meni kehumaan kyseistä akentin kirjoitusta hauskaksi. Ilmeisesti kuitenkin (ainakin toivoakseni) vain "hyväntahtoisesti" ohittaen akentin asiattoman kirjoituksen Linkolan osalta. Akenttihan jo pahoitteli aiheuttamaansa närkästystä, joten se siitä.

Ja vielä, minulla ei koskaan ole ollut tapana gategorisoida kirjoittajia mitenkään. Toisin sanoen kirjoitan kaikille kuten tasavertaisille kirjoitetaan. Koulutuksilla tms. ei ole mitään merkitystä. Päinvastoin, täällähän ollaan melkein kuin saunan lauteilla: ilman virkapukuja ja arvomerkkejä, ainoana työvälineenä omat ajatukset ja elämänkokemus.

Se siitä. (tai sitten ei)
18 VASTAUSTA:
Minä pidän Akentin kirjoituksista yleensäkin, enkä alleviivaa hänen kirjoituksensa eri lauseita hauskaksi tai ei, enkä aio pyytää anteeksi mitään omalta osaltani. Itse haukut minua tyhmäksi, vaikka et tunne minua kuin täällä laukomieni mielipiteideni takia. Mainitsin jo edellisessä ketjussa sinulle, että se tyhmyyden ja hyväntahtoisuuden oheneva viivani on jo hävinnyt.

Nyt skismaa pitääkin olla sinun mielestäsi ja minä kun muistelen, että sinä toimit rauhanrakentajana yhdessä vaiheessa toivoen saavasi meidät kaikki samaan ketjuun ilman riitoja. Kärsit siitä riitaisuudesta ja pysyttelit pois pitkiä aikoja.
Minusta skisma ja raju riitely ovat eri asioita. Itse olen osapuolena riidassa, jolle ei varmaan löydy sovintoa, sen verran kovia aseita on puolin ja toisin käytetty.

Viimeksi olen ollut osallisena Linkola-skismassa, jossa mielestäni aika mukavasti kantojamme perustellen ollaan päästy jossain määrin etenemään.

Pidetään ero näiden välillä.

Linkola jääköön vanhuudenlepoon minun puolestani. Mutta mistä sitten puhumme, jotta olisi edes jotain mukavaa "särmää"?

Meitä on niin älyttömän vähän ja ilmeisesti vielä vähentymässä, että kohta tarvitaan ideoita, mitä tästä "puolinukkumisesta" eteenpäin.

Olisimmepa täälläkin jotain autotuntijoita, että olisi yksi vakioaihe, josta keskustella.
Tuo onkin hyvä idea, keksi sinä Aurora jokin aihe, josta voimme keskustella muiden omien asioidemme ohella, mikäli intoa ja tietoa riittää, minäkään en autoista mitään teidä, istun vain etupenkillä kuskin vieressä silloin tällöin. Nuorena tiesin jotain, esim katkojankärjet moottorissa, joita ei kai nykyautoissa ole ollenkaan.

Yksi hyvä uutinen on lähipiiristäni: pojantytär sai töitä.
aurora5 kirjoitti:
Minusta skisma ja raju riitely ovat eri asioita. Itse olen osapuolena riidassa, jolle ei varmaan löydy sovintoa, sen verran kovia aseita on puolin ja toisin käytetty.

Viimeksi olen ollut osallisena Linkola-skismassa, jossa mielestäni aika mukavasti kantojamme perustellen ollaan päästy jossain määrin etenemään.

Pidetään ero näiden välillä.

Linkola jääköön vanhuudenlepoon minun puolestani. Mutta mistä sitten puhumme, jotta olisi edes jotain mukavaa "särmää"?

Meitä on niin älyttömän vähän ja ilmeisesti vielä vähentymässä, että kohta tarvitaan ideoita, mitä tästä "puolinukkumisesta" eteenpäin.

Olisimmepa täälläkin jotain autotuntijoita, että olisi yksi vakioaihe, josta keskustella.
Loppujen lopuksi maailmahan olisi täynnä melko viattomia yhteisen väittelyn aiheita: kerrostalo - omakotitalo, lähiö - keskusta, matalalla - korkealla asuminen, kissat - koirat.

Minä valitsisin kerrostalon ja melko matalalla asumisen, kissat ja koirat.

Mitä mieltä ollaan huikean korkeista tornitaloista? Näköalat olisivat eittämättä upeat, mutta hissipelkoiselle painajainen.

Matalahkossa kerrostalossa taas on aina vaara, että kaupunki keksii lisärakentamista tontille, jolloin huomaakin katsovansa keittiön ikkunasta vieraaseen keittiöön. Tällaista tapahtui tutuillemme Malmilla joskus 70-luvulla.

Minunkin entisen kotitaloni tontti on niin avara, että kaupunki joka tontin omistaa voi milloin tahansa saada päähänsä täydentää tontin rakentamista. Täällä pikkukaupungissakin kerrostalollamme on iso tontti, mutta rakentamisen vaaraa ei ole, koska poismuuton takia entinenkin rakennuskanta riittää yli tarpeen.

Tytär tuleekin kohta hakemaan minua kauppaan. Saan sen kaurapuuron päälle ainakin voisilmän.

Hyvää lauantai-iltaa.
Cee-Lila kirjoitti:
Minä pidän Akentin kirjoituksista yleensäkin, enkä alleviivaa hänen kirjoituksensa eri lauseita hauskaksi tai ei, enkä aio pyytää anteeksi mitään omalta osaltani. Itse haukut minua tyhmäksi, vaikka et tunne minua kuin täällä laukomieni mielipiteideni takia. Mainitsin jo edellisessä ketjussa sinulle, että se tyhmyyden ja hyväntahtoisuuden oheneva viivani on jo hävinnyt.

Nyt skismaa pitääkin olla sinun mielestäsi ja minä kun muistelen, että sinä toimit rauhanrakentajana yhdessä vaiheessa toivoen saavasi meidät kaikki samaan ketjuun ilman riitoja. Kärsit siitä riitaisuudesta ja pysyttelit pois pitkiä aikoja.
Minäkin pistän sorkkani kaukaloon. Olen, Who, hieman eri mieltä viestisi (10.1. 0720) sisällöstä, siitä minkä minä sain irti sanoistasi - no, minäkin sitten olen tyhmä, kun en ymmärrä. Siinä käskit Akentin hävetä ja väitit, että A. ei muka edes ymmärtäisi, mitä pitää hävetä saati, että ymmärtäisi L:n kirjoituksia/ajatuksia. Minusta se oli todella po. kirjoittajan vähättelyä ja pahemman lajin kategorisointia. Myös hyväntahtoisuuden rinnastaminen tyhmyydeksi on mielestäni aika keljusti sanottu. Yhdessä viestissäni kysyinkin, kuka sen tyhmyyden määrittelee.

Sori, Who. Pidän sinua tolkun miehenä. Ja varmaan sitä oletkin. Joskus itse kullakin sanan säilä on terävämpi kuin olisi tarpeen. Aina ei kuitenkaan "minä sanon suoraan"-mentaliteetti ole se paras metodi. Sanoa voi ja pitää, kun aihetta on, mutta sanomisen tapaa kannattaa joskus hieman tuumata. Itsekään en sitä tuumausta aina muista tehdä, mutta ehkä minäkin tästä opin.
"Yhdessä viestissäni kysyinkin, kuka sen tyhmyyden määrittelee".

Siteerasin Dr Wholle hänen haukkuessaan minua tyhmäksi, sitä "Siunattu hulluus" kirjaa, jossa nuorimman veljen vanhemmat veljet olivat viemässä tätä hullujenhuoneelle, niin nuorin veli olikin fiksuin koko porukasta, paljastui lopuksi. Siis mikä on tyhmyyden määre loppujen lopuksi. Se on ikuinen arvoitus.

amummu kirjoitti:
Minäkin pistän sorkkani kaukaloon. Olen, Who, hieman eri mieltä viestisi (10.1. 0720) sisällöstä, siitä minkä minä sain irti sanoistasi - no, minäkin sitten olen tyhmä, kun en ymmärrä. Siinä käskit Akentin hävetä ja väitit, että A. ei muka edes ymmärtäisi, mitä pitää hävetä saati, että ymmärtäisi L:n kirjoituksia/ajatuksia. Minusta se oli todella po. kirjoittajan vähättelyä ja pahemman lajin kategorisointia. Myös hyväntahtoisuuden rinnastaminen tyhmyydeksi on mielestäni aika keljusti sanottu. Yhdessä viestissäni kysyinkin, kuka sen tyhmyyden määrittelee.

Sori, Who. Pidän sinua tolkun miehenä. Ja varmaan sitä oletkin. Joskus itse kullakin sanan säilä on terävämpi kuin olisi tarpeen. Aina ei kuitenkaan "minä sanon suoraan"-mentaliteetti ole se paras metodi. Sanoa voi ja pitää, kun aihetta on, mutta sanomisen tapaa kannattaa joskus hieman tuumata. Itsekään en sitä tuumausta aina muista tehdä, mutta ehkä minäkin tästä opin.
Kirjoitin kommenttini sinulle, amummu ja kerroin olevani iloinen, kun ehdit ketjuun. Toivoin myös samalla, että Akentti tulee myös heti kun ehtii.

Kerroin vielä, että sain lakanat vaihdettua, vaikka voimille otti ja pähkäilin suihkuun menoa, kun viluttaaa muutenkin ja kylpyhuone on kylmä. No, ihmettelin kyllä minäkin noita Whon arvosteluja meistä kirjoittajista?

Se tuli kyllä ketjuun, jopa ilman kuvien valintaa, mutta ei sitä nyt täällä ole?

Yksi "sääntöjen vastainen poisto" näkyy tuossa hieman alempana, mutta en kyllä keksi, jos tuo poistettu on minun kommenttini, että mitä sääntöjen vastaista siinä oli?
amummu kirjoitti:

Tarkemmin tekstiäni lukien voisi huomata, että en ole rinnastanut hyväntahtoisuutta tyhmyyteen, vaan että joskus niiden ero näyttää niin pieneltä, ettei voi olla varma kummasta on kyse. Vielä tarkemmin lukien voisi huomata, että tyhmyys/hyväntahtoisuus vertaukseni sisältää olettaman, että kyseinen henkilö, siis tässä tapauksessa Cee nimenomaisesti kirjoittajan (siis minun) käsitykseni mukaan ei ole niin hölmö ettei tosissaan olisi ymmärtänyt mikä akentin tekstissä oli sellaista mistä joku voisi närkästyä. Siksi moitin häntä siitä että kehuskeli akentin kirjoitusta. Tämähän on aika lailla eri asia kuin että olisin väittänyt Ceetä tyhmäksi?

Se on tietysti totta että itse kukin käyttää toisinaan tarpeettoman kovaa kieltä. Lisäksi monimutkaista kieltä, kuten minä. Jokainen kuitenkin tulkitsee lukemansa itse, se ei välttämättä ole aina (jos koskaan) tämälleen se mitä kirjoittaja tarkoittaa. Tähän tulkintaan vaikuttaa myös aika paljon se ennakkokäsitys mikä lukijalla kirjoittajasta on. Tähän kyllä toisinaan syyllistyn itsekin, niin pitkälle vietyyn "gategorisoimattomuuteen" en taida siis yltää.
Cee-Lila kirjoitti:
"Yhdessä viestissäni kysyinkin, kuka sen tyhmyyden määrittelee".

Siteerasin Dr Wholle hänen haukkuessaan minua tyhmäksi, sitä "Siunattu hulluus" kirjaa, jossa nuorimman veljen vanhemmat veljet olivat viemässä tätä hullujenhuoneelle, niin nuorin veli olikin fiksuin koko porukasta, paljastui lopuksi. Siis mikä on tyhmyyden määre loppujen lopuksi. Se on ikuinen arvoitus.
"Hiljainen on hulluista viisain" taitaa olla tuo aiemmin siteeraamasi Lao Tsen aforismin suomalainen versio.

Oiskohan tyhmyyden kanssa vähän samaa henkeä kuin sanonnassa "kauneus on katsojan silmässä".
Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:
Kirjoitin kommenttini sinulle, amummu ja kerroin olevani iloinen, kun ehdit ketjuun. Toivoin myös samalla, että Akentti tulee myös heti kun ehtii.

Kerroin vielä, että sain lakanat vaihdettua, vaikka voimille otti ja pähkäilin suihkuun menoa, kun viluttaaa muutenkin ja kylpyhuone on kylmä. No, ihmettelin kyllä minäkin noita Whon arvosteluja meistä kirjoittajista?

Se tuli kyllä ketjuun, jopa ilman kuvien valintaa, mutta ei sitä nyt täällä ole?

Yksi "sääntöjen vastainen poisto" näkyy tuossa hieman alempana, mutta en kyllä keksi, jos tuo poistettu on minun kommenttini, että mitä sääntöjen vastaista siinä oli?
Rapunen, kerkisin kyllä lukea viestisi. Kummallista, miksi se on poistettu. Onhan näillä foorumeilla ollut tosi törkeitä kirjoituksia eikä niitäkään poistettu. Ehkä robolla on senat sakaisin ja tulkitsee sanoja oman "sanakirjansa" mukaan. Mutt ei hätää. Tästä jatketaan. Hyvää vointia!
aurora5 kirjoitti:
Loppujen lopuksi maailmahan olisi täynnä melko viattomia yhteisen väittelyn aiheita: kerrostalo - omakotitalo, lähiö - keskusta, matalalla - korkealla asuminen, kissat - koirat.

Mitä mieltä ollaan huikean korkeista tornitaloista? Näköalat olisivat eittämättä upeat, mutta hissipelkoiselle painajainen.

Matalahkossa kerrostalossa taas on aina vaara, että kaupunki keksii lisärakentamista tontille, jolloin huomaakin katsovansa keittiön ikkunasta vieraaseen keittiöön. Tällaista tapahtui tutuillemme Malmilla joskus 70-luvulla.

Minunkin entisen kotitaloni tontti on niin avara, että kaupunki joka tontin omistaa voi milloin tahansa saada päähänsä täydentää tontin rakentamista. Täällä pikkukaupungissakin kerrostalollamme on iso tontti, mutta rakentamisen vaaraa ei ole, koska poismuuton takia entinenkin rakennuskanta riittää yli tarpeen.

Tytär tuleekin kohta hakemaan minua kauppaan. Saan sen kaurapuuron päälle ainakin voisilmän.

Hyvää lauantai-iltaa.
Minun nuoremmalla tyttärellä on kaksi kissaa ja kaksi hevosta heidän vapaa-ajan asunnokseen ostamalla vanhalla tilalla. Tytär asuu kyllä Helsingissä, mutta aina kun suinkin, niin siellä maalla.

Minä sain eilen kaksi kassillista kaikenlaisia painavia ruoka- ja siivoustarvikkeita kun tytär kävi kaupassa ja toi ne minulle, kun olivat menossa lentokentälle. Halaukset täytyi jättää väliin, kun en halunnut heidän saavan tartuntaa juuri lomalle lähtiessään.

Katselin äsken kuvia Singaporesta. He ovat siellä nyt. Kovasti tiedoissa kehutaan Singaporen puhtautta, varakkuutta ja turvallisuutta. Lento sinne kestää Helsingistä 11,5 tuntia.

Nyt odottelen kuvia ja matkakertomuksia sähköpostiini.
aurora5 kirjoitti:

Hyvää lauantai-iltaa.
Itse olen aina asunut kerrostalossa, joko 1, 2,3 tai 4 kerroksessa, paitsi lapsena, jolloin aina asuin puutalossa, jossa oli monta rappua, ei ollut siis omakotitaloja.

Nyt asumme toisessa kerroksessa. Korkeita tornitaloja kammoksun, meillähän on lähellä tuo 26 kerroksinen Cirrus. Yksi nainen oli jo varannut siitä asunnon itselleen sen ollessa rakennusvaiheessa, mutta oli kerran käynyt siellä ja sanoi, että tuli niin korkean paikan kammo, että perui sen asunnon oston. Nyt näitä torneja on aikeissa rakentaa lisää. U kyllä tykkäisi asua mahdollismman korkealla.

Sisareni on aina asunut omakotitalossa, mutta sanoi, että alkaa olla raskaita piha- ja lumityöt, kun ikää tulee ja jos miehestään aika jättää ennen häntä, muuttaa pois sieltä heti kaupunkiin ja kerrostaloon.
Dr.Whoo kirjoitti:
Tarkemmin tekstiäni lukien voisi huomata, että en ole rinnastanut hyväntahtoisuutta tyhmyyteen, vaan että joskus niiden ero näyttää niin pieneltä, ettei voi olla varma kummasta on kyse. Vielä tarkemmin lukien voisi huomata, että tyhmyys/hyväntahtoisuus vertaukseni sisältää olettaman, että kyseinen henkilö, siis tässä tapauksessa Cee nimenomaisesti kirjoittajan (siis minun) käsitykseni mukaan ei ole niin hölmö ettei tosissaan olisi ymmärtänyt mikä akentin tekstissä oli sellaista mistä joku voisi närkästyä. Siksi moitin häntä siitä että kehuskeli akentin kirjoitusta. Tämähän on aika lailla eri asia kuin että olisin väittänyt Ceetä tyhmäksi?

Se on tietysti totta että itse kukin käyttää toisinaan tarpeettoman kovaa kieltä. Lisäksi monimutkaista kieltä, kuten minä. Jokainen kuitenkin tulkitsee lukemansa itse, se ei välttämättä ole aina (jos koskaan) tämälleen se mitä kirjoittaja tarkoittaa. Tähän tulkintaan vaikuttaa myös aika paljon se ennakkokäsitys mikä lukijalla kirjoittajasta on. Tähän kyllä toisinaan syyllistyn itsekin, niin pitkälle vietyyn "gategorisoimattomuuteen" en taida siis yltää.
Jep, jep. Olen aikoinaan useammankin kerran kirjoittanut, että itselleni nämä some-foorumit ovat sellaisia paikkoja, missä en innostu ihan "oikeista" asioista keskustelemaan. Minulle keskusteluun kuuluvat oleellisena osana myös kumppanin/kumppanien kehon kieli ja ilmeet, silmät. Niitähän ei täällä ole. Kylmä teksti on silloin sitä mitä siinä lukee. Jos pitää tulkita, niin eletty elämä, taustat, kokemukset, omat mielipiteet jne luovat tulkinnoille pohjan. Ja just niin: se tulkinta ei välttämättä ole mitä kirjoittaja tarkoittaa.

Jos nyt sitten vielä luetaan Akentinkin tekstiä, niin hän tosiaankaan ei kertonut omiaan vaan referoi sitä mitä oli saamastaan kirjasta lukenut, siis sitä mitä tuo Finlandia-palkittu kirjailija (joka myös oli ne hajut havainnut, ei apteekin neiti) on kirjoittanut. Käskit hänen hävetä sanomisiaan, vaikka epäilit hänen ymmärrystään edes siitä, mitä pitäisi hävetä, saati ymmärrystään PL:n ajatuksia kohtaan. Se oli aika limboa. Siksi närkästyin Akentin puolesta.

Tyhmyys ja hyväntahtoisuus lähes rinnastettuna on minusta nimenomaan tässä yhteydessä hyvinkin kyseenalainen teko. Selityksesi kuitenkin avasi hieman. Me kaikki tiedämme, että Cee on hyväntahtoinen isolla hoolla. kaukana tyhmästä. Siksi närkästyin hänenkin puolestaan.

Kaikesta huolimatta leppoisaa lauantai-iltaa!
amummu kirjoitti:
Jep, jep. Olen aikoinaan useammankin kerran kirjoittanut, että itselleni nämä some-foorumit ovat sellaisia paikkoja, missä en innostu ihan "oikeista" asioista keskustelemaan. Minulle keskusteluun kuuluvat oleellisena osana myös kumppanin/kumppanien kehon kieli ja ilmeet, silmät. Niitähän ei täällä ole. Kylmä teksti on silloin sitä mitä siinä lukee. Jos pitää tulkita, niin eletty elämä, taustat, kokemukset, omat mielipiteet jne luovat tulkinnoille pohjan. Ja just niin: se tulkinta ei välttämättä ole mitä kirjoittaja tarkoittaa.

Jos nyt sitten vielä luetaan Akentinkin tekstiä, niin hän tosiaankaan ei kertonut omiaan vaan referoi sitä mitä oli saamastaan kirjasta lukenut, siis sitä mitä tuo Finlandia-palkittu kirjailija (joka myös oli ne hajut havainnut, ei apteekin neiti) on kirjoittanut. Käskit hänen hävetä sanomisiaan, vaikka epäilit hänen ymmärrystään edes siitä, mitä pitäisi hävetä, saati ymmärrystään PL:n ajatuksia kohtaan. Se oli aika limboa. Siksi närkästyin Akentin puolesta.

Tyhmyys ja hyväntahtoisuus lähes rinnastettuna on minusta nimenomaan tässä yhteydessä hyvinkin kyseenalainen teko. Selityksesi kuitenkin avasi hieman. Me kaikki tiedämme, että Cee on hyväntahtoinen isolla hoolla. kaukana tyhmästä. Siksi närkästyin hänenkin puolestaan.

Kaikesta huolimatta muistutan mummua, että jos jollain on käsissä tunnetun henkilön elämäkerta, siitä ei pitäisi tänne referoida vain likaisimpia juttuja. Ilman muuta saamme käsityksen, että referoija ei koko tekstistä ymmärrä muuta kuin seksiin viittaavat kohdat. Ja sen että päähenkilö kehtaa kulkea apteekkiasioilla väärissä vaatteissa,

Voi tätä tirkistelykulttuuria!
amummu kirjoitti:

Kiitos A-mummu, sekä itseni että Akentin puolesta.

Katsoin eilen illalla uuden Uutisvuodon toisen jakson ja siinä vitsailtiin aika rankasti eräästä kansanedustajasta ja mahdollisesta hajusta. Näinköhän nousee äläkkä. Uutisvuodon jutun aiheetkin on yleensä käsikirjoitettu etukäteen. Ällistyin siksi, että osui niin ajan hermolle.
Cee-Lila kirjoitti:
Kiitos A-mummu, sekä itseni että Akentin puolesta.

Katsoin eilen illalla uuden Uutisvuodon toisen jakson ja siinä vitsailtiin aika rankasti eräästä kansanedustajasta ja mahdollisesta hajusta. Näinköhän nousee äläkkä. Uutisvuodon jutun aiheetkin on yleensä käsikirjoitettu etukäteen. Ällistyin siksi, että osui niin ajan hermolle.
Ei tartte kiitellä. Joskus sitä kai on tavallista herkempi reagoimaan. Ainakin nyt on vaihdettu mielipiteitä puolin ja toisin. Ehkäpä jotain oppiakin tuli.

Minä katsoin Uutisvuodon loppuosan, mutta mainitsemasi vitsailu oli kai ollut sitä ennen. Sitä ihmettelin, että mitähän varten Rädyn joukkueessa oli tuo Westerbacka (hänhän se kai oli??), kun ei mitään puhunut. Tosin Räty räpätti niin, ettei siihen väliin kukaan olisi päässytkään. En tiedä. oliko alkuosakin samaa räpätystä.
aurora5 kirjoitti:
Kaikesta huolimatta muistutan mummua, että jos jollain on käsissä tunnetun henkilön elämäkerta, siitä ei pitäisi tänne referoida vain likaisimpia juttuja. Ilman muuta saamme käsityksen, että referoija ei koko tekstistä ymmärrä muuta kuin seksiin viittaavat kohdat. Ja sen että päähenkilö kehtaa kulkea apteekkiasioilla väärissä vaatteissa,

Voi tätä tirkistelykulttuuria!
Niin kai se sitten on. Voi tätä aikaa! Eikä se tirkistelyyn lopu!
amummu kirjoitti:
Ei tartte kiitellä. Joskus sitä kai on tavallista herkempi reagoimaan. Ainakin nyt on vaihdettu mielipiteitä puolin ja toisin. Ehkäpä jotain oppiakin tuli.

Minä katsoin Uutisvuodon loppuosan, mutta mainitsemasi vitsailu oli kai ollut sitä ennen. Sitä ihmettelin, että mitähän varten Rädyn joukkueessa oli tuo Westerbacka (hänhän se kai oli??), kun ei mitään puhunut. Tosin Räty räpätti niin, ettei siihen väliin kukaan olisi päässytkään. En tiedä. oliko alkuosakin samaa räpätystä.
Hän oli Peter Westerbacka eikä juurikaan suunvuoroa saanut. Ei juuri saanut puheenvuoroa toinenkaan vieras, Alina Voronkova jonka kapteenina oli Ile Uusivuori. Ile Uusivuoren vaimo, Marja Hintikka, on myös sellainen räpätäti, etten kestä katsoa hänen ohjelmiaan. En myöskään Vappu Pimiän, jonka kanssa Hintikalla alkaa joku keskusteluohjelma olikohan helmikuussa. Harmi kun kaikki ohjelmat pilataan muutamilla juontajilla, eikö meillä ole todellakaan valinnanvaraa ottaa uusia ihmisiä remmiin. Yksi heistä, Jenni Pääskysaari on niitä, joka pilaa hyvän ohjelman. Pitääkö olla huolissaan -ohjelmassa on mielenkiintoisia kirjailijoita, joiden sanomisien päälle Pääskysaari kikattaa koko ajan. Onkohan se merkki studioyleisölle, että naurakaa. Ei siinä meinaa ehtiä kuulla, mitä kirjailijoilla on sanottavaa ja yleensä ne ovat todella hauskoja. Tuokin ohjelma on varmaan etukäteen sovittu, mitä vastaavat, koska lukevat ne yleensä papereista, joten Jenni on ne kuullut jo harjoituksissa.
+Lisää kommentti
Huomenta

Katsoin eilen Venla-gaalan, mutta en saanut siitä juuri mitään irti. Useimmat palkitut ohjelmat ovat sellaisia, joita en ole katsonut ollenkaan joko myöhäisen katseluajan tai kanavan maksullisuuden takia. Katsojien äänestyksen parhaasta ohjelmasta voitti Puoli seitsemän. No jaa, ainakin se on harmiton.

Viimevuotiset voittajat, Eränkävijät, jäivät nyt ilman palkintoa, Äijä-koiran sympaattisesta pörröisyydestä huolimatta. Viime vuonna Eränkävijät voitti ja veikkaan että paljolti ilomantsilaisten karhunkaatajaveljesten ansiosta. Heidän hiiviskelynsä toi ohjelmaan todellista erämetsien jännitystä. Aitoa murretta puhuvien metsämiesten karkoittamisen jälkeen sarjasta on tullut "sisäsiisti"; ketä kiinnostaa veden piiskaaminen virveleillä tai kanalinnun kyttäys.

Elämäntyöpalkinto osui oikealle henkilölle. Ritva Valkama oli huikean hauska sketsien kuningatar, jonka komiikka kumpuaa älystä. Nykyään luullaan sisäpiirin vitsailun juuri valkaistuilla hampailla riittävän huumorin synnyttämiseen.

Karpin päähenkilöä Pihla Viitalaa pidän genreensä sopivana poliisina, koska hän ei juuri hymyile.

Sohviksia en voi edes ajatella katsovani. Koko konseptissa ei ole mielestäni mitään järkeä. Pitäisi kai yksi jakso katsoa ärsytyksen uhallakin että näkisi, mikä siinä on palkinnon arvoista.
Ilmoita
Minä en katsonut Venla gaalaa mutta luin heti illalla voittajalistan ja se Äijä-koira sai jonkun palkinnon, samoin sen isäntä, mutta itse ohjelma ei saanut.

Sohvaperunoita olen joskus katsonut 5 minuuttia ja en käsitä sen suosiota. Siinä ihmiset katsovat televisiota kodeissaan ja arvioivat koko ajan ohjelmaa ja sen henkilöitä. Ovat ikäänkuin ohjelmakriitikoita.
Ilmoita
Paskan hajusta puheen ollen tytär kertoi juuri vaihtaneensa yhteisen mökkimme huusin alustaan uuden saavin. Täyttynyt vanhakin onneksi mahtui vielä saman katon alle ja tyhjennetään kuoppaan, kunhan keväällä routa sulaa. Tämmöisistä onnistumisista me kaksi "sivistynyttä" iloitsemme.

Olipa taas ollut karmea kohtaaminen tuolla syrjäkylän tiellä. Tukkirekka tulee hirmuista vauhtia suoraan päin. Viime hetkessä tytär oli ehtinyt kiepauttaa Hiluxinsa syrjään, mutta rekka ajoi ojaan pitkin pituuttaan. Palattuaan kyläkaupalta hän oli joutunut odottamaan tunnin, kunnes rekka traktorien avulla saatiin "jaloilleen".

Perun ehdotukseni, että kertoisimme taloista ja asumismuodoista. Eiköhän edellä tullut jotain oleellista selväksi?

Ceen pojantytär on saanut työpaikan. Monikaan ei ymmärrä, mitä se merkitsee. Täällä päin sitä sanotaan onnenpotkuksi.
1 VASTAUS:
Kyllä se työnsaanti oli onnenpotku pojantyttärellekin, eikä asu siellä päinkään. Luulen, että on koko Suomea koskeva ongelma.

Nuo huussiasiat olivat jokapäiväistä arkea mm asuessani tädilläni Malmilla teini-ikäisenä. Pihalla oli pitkä rakennus, jossa oli joka asukkaalle oma yksityisloossinsa, saavit sielläkin oli, jotka kaupunki tietyin ajoin vaihtoi. Talot olivat nimittäin kaupungintaloja, kussakin 8 samanlaista asuntoa ja taloja oli 8. Meidän huussirivissä oli siis 16 neliön kokoista pikkulaa, eli aina kahden talon satseissa. Vieläkin joskus näen unta, että on hätä ja kun menen puuseehen, ei sinne voi istua koska on pytty reunoja myöten täynnä! Kauhea painajainen.
+Lisää kommentti
Kun mietin tuota ainoaa lastani, aika pitkä matka on tultu ajoista, jolloin hän kuunteli pehmea-äänisiä brittien poikayhtyeitä, istui Carrollsilla ja vietti viisi tuntia farkkuostoksilla saadakseen juuri ne oikeat.

Vanhan kasettinauhurin "perintökasettien" kautta voin eläytyä siihen, miten täyteläistä elämä joskus olikin. Nyt olen vanha ja autettava. Onneksi tämä puun hakkaajaksi muuttunut Body Shoppaileva pikkupimu on apunani.

Silti hän tuntuu kuuntelevan yhä brittipoppia.
Ilmoita
Terveisiä Malmin sairaalan päivystyksestä. Nyt kyllä kotona. Yskiminen ja vilunväristykset jatkuivat ja pienikin liike vei voimat kokonaan. Soitin pojalleni ja hän tuli ja vei minut päivystykseen. Kuume oli silloin 39 astetta. Sitä ennen sain ohjeina ottaa kaksi Panadolia ennen päivystykseen lähtöä.

Mukava lääkäri oli ja kokeita otettiin heti, sekä keuhko rtg. Virus se on joka jyllää. Keuhkokuvissa ei mitään, eikä ihmeempiä verikokeissakaan. Keuhkoputki näissä tapauksissa yleensä ärtyy ja minulla on nyt vain lääkitys tuon kuumeen alentamiseksi. Panadolia kuuden tunnin välein, ja lämmintä juotavaa.. Nyt on jo olo aivan toisenlainen, kuin oli muutama tunti sitten.

Hyvää yötä, minä menen nyt lepäämään.
3 VASTAUSTA:
Huomenta,

Ai niin pahaksi äityi että piti päivystykseen lähteä. Yskän kyllä kestää mutta korkea kuume on varoitusmerkki. Hyvä että sait poikasi viemään.

Se onkin tärkeää, että lapset asuvat lähellä. Juuri tyttären kanssa puhuttiin, kuinka hankalaa hänen olisi auttaa minua missään asiassa, jos olisin jäänyt Helsinkiin. Nyt voin luottaa siihen, että jos liikuntakykyni huononee entisestään, voimme yhdessä keksiä uusia asumisratkaisuja. Koirallekin hän paikkakuntaa tuntevana osaa etsiä tilapäisen hoitopaikan, jos tarvitaan.

Hyvää sunnuntaita ja koeta parantua.

si viemäänSI VIEMÄÄN. sE ONKIN TÄRKEÄÄ, ETTÄ LAPSET ASUVAT LÄHELLÄ. mE JU, että lapset asuvat lähelläURI TYTTÄREN KNSSA PUHUTTIIN, ETTÄ AIKA VAIKEA HÄNEN OLISI OLLUT uttaa, jos oisin jäänyt Helsinkiin.
aurora5 kirjoitti:
Huomenta,

Ai niin pahaksi äityi että piti päivystykseen lähteä. Yskän kyllä kestää mutta korkea kuume on varoitusmerkki. Hyvä että sait poikasi viemään.

Se onkin tärkeää, että lapset asuvat lähellä. Juuri tyttären kanssa puhuttiin, kuinka hankalaa hänen olisi auttaa minua missään asiassa, jos olisin jäänyt Helsinkiin. Nyt voin luottaa siihen, että jos liikuntakykyni huononee entisestään, voimme yhdessä keksiä uusia asumisratkaisuja. Koirallekin hän paikkakuntaa tuntevana osaa etsiä tilapäisen hoitopaikan, jos tarvitaan.

si viemäänSI VIEMÄÄN. sE ONKIN TÄRKEÄÄ, ETTÄ LAPSET ASUVAT LÄHELLÄ. mE JU, että lapset asuvat lähelläURI TYTTÄREN KNSSA PUHUTTIIN, ETTÄ AIKA VAIKEA HÄNEN OLISI OLLUT uttaa, jos oisin jäänyt Helsinkiin.
Anteeksi sotku, taas oli nuoli hävyksissä. ja minulta tarkkaavaisuus. Mikä siinäkin on, että koko ajan teksti vaihtuu versaaliin, ja sitten kun alan alusta gemenalla, aiempi sotku jää poistamatta. Köpelökouralle sopisi kynä ja paperi paremmin.

Onnuin juuri sisään koiran kanssa. Hirvittävän noloa antaa sen kakata omalle pihalle ja yrittää raapia ruskeaa pois lumesta. Jalka ei kerta kaikkiaan kanna kauemmas.
aurora5 kirjoitti:
Huomenta,

Ei tee mitään, vaikka kone kompuroi. Yrittää se tehdä sitä minullekin.

Oli todella onni, että poika oli kotona. Hän oli mukanani koko ajan ja toi sitten kotiin. Soitti juuri ja kyseli vointia.

En jaksa nyt enempää, mutta ehkä tämä tauti jo ensiviikolla hellittää.

Kiitos "myötätunnosta."
+Lisää kommentti
Hyvää sunnuntaita kaikille!

Rapu joutui siis lähtemään päivystykseen lauantaina, jouduitko tuntikausia istumaan siellä? Virus siis jyllää, siihen ei ole muuta kuin kestämistä, kunnes talttuu.

Tyttäresi on Singaporessa. Se on todella upea kaupunki. Siellä on aivan upeita suihkulähteitä, monumenttejä ja hotelleja. Siellä on todella siistiä, sakotetaan, mikäli heität roskia kadulle. Yöpyväthöhän he siinä Marina Bay Sandsissa, jonka katolla on niin upea uima-allasalue, että näyttää kuin ihmiset valuisivat reunojen yli ja voisivat pudota alas, mikä on vain illuusio. En tiedä, miten se on saatu aikaan. Sieltä on huimat näköalat yli kaupungin. En uskaltaisi sen altaan reunalle mennä uimaan. Mutta olen uskaltanut katsoa videolta kun muut sitä tekevät.
3 VASTAUSTA:
Niin jouduin lähtemään, kun kunto romahti neljän yskityn päivän jälkeen ja kuume nousi.

Tytär oli juuri lähettänyt kuvia Singaporesta, mutta en nyt muista onko meillä ollut puhetta missä hotellissa asuvat. No sen tiedän, etteivät ainakaan missään huonossa.

Kiitos huomioimisestasi. Nyt tuntuu, että on mentävä pitkäkseen, ei jaksa.
Niin jouduin lähtemään, kun kunto romahti neljän yskityn päivän jälkeen ja kuume nousi.

Tytär oli juuri lähettänyt kuvia Singaporesta, mutta en nyt muista onko meillä ollut puhetta missä hotellissa asuvat. No sen tiedän, etteivät ainakaan missään huonossa.

Kiitos huomioimisestasi. Nyt tuntuu, että on mentävä pitkäkseen, ei jaksa.
Unohdin kertoa, että viivyimme vain parituntia. Verikokeiden tutkinta vie aina aikansa.

Kaikki plussat nyt Malmin päivystykselle. Lääkäri jäi jopa ylitöihin, etten joutunut uudelle lääkärille selittämään.
Sait siis todella hyvää kohtelua siellä sairaalassa. Nyt toivotan nopeaa paranemista sinulle.
+Lisää kommentti
Näillä vuosilla yskän ja kuumeen kanssa saa ja pitää olla varovainen. Keuhkokuume kun niistä usein on jälki-/lisätautina, joka voi viedä jopa kuukausia ennen kuin siitä toipuu. Monet oikein iäkkäät eivät enää toivukaan. Rapunen, ole nyt hissuksiin ja unohda kaikki tekemiset, kunnes taas tunnet olevasi kunnossa. Ei ne tekemiset mihinkään karkaa.

Itse otin vuosi sitten syksyllä pneumokokkirokotuksen. Viime talvena en kunnon influenssaa joutunut potemaan, nk. räkätauti kyllä oli pari kertaa. Saa nähdä, miten käy tänä talvena. Jos tauti iskee kohdalle, niin sen kanssa sitten kai tuon rokotuksenkin teho tulee punnittua. Lasten pneumokokkisairaudet ovat rokotusten myötä vähentyneet huomattavasti, joten aikuistenkin todennäköisyys saada tuo kokki on sen(kin) mukana pienentynyt.

Kävelylenkki tuli tehtyä äsken. Tosin ilman koirapoikia. No, olihan tuo "iso poika" kyllä mukana - lähti ihan vapaaehtoisesti. Ilma oli just sopiva reippaalle menolle, ja kun oli pitovarmat jalkineet, niin olisin voinut kävellä vaikka pidemmänkin lenkin, mutta siipalla vähän käytetyt lenkkarit alkoivat hiertää, joten piti kurvata kotiin päin aiemmin kuin suunnittelimme.. Tänään oli HS:ssäkin juttu kävelyn terveellisyydestä. Kävelyähän liikuntaintoilijat pitävät enempi nyhveröiden hommana, koska siinä ei mennä veren maku suussa. Po.artikkelissa kävelylle annettiin ansaitsemansa arvo. Jospa vanhojakin asioita vähin erin alettaisiin uudelleen arvostaa. Olihan taannoin jossain lehdessä artikkeli perunankin uudelleen tulosta. Itse en ymmärräkään sen halveksuntaa.

Kurja juttu Aurora tuo kinttusi tila. On merkillistä, jos et julkisen kautta pääse tutkimuksiin, kun liikkumisesi on mennyt ymmärtääkseni tosi huonoksi. Luulisi, että iäkkään liikkumisongelma kuuluisi automaattisesti hoidon piiriin. Olisihan se ihan perustavaa laatua oleva vaatimus ikäihmisen kotonaan pärjäämiselle. Minäkin pääsen julkisen kautta mammografiaan ja ultraääneen, kun pyysin sitä - enhän enää kuulu kunnan seulottaviin. Minulla ei edes ole mitään vaivoja, eikä lääkäri minut tutkiessaan löytänyt mitään poikkeavaa. Kerroin lääkärille, että isän puolen suvussa on parin viime vuoden aikana tullut esille monta syöpätapausta, myös sisareni kuuluu siihen joukkoon. Toivottavasti asiasi etenee kuitenkin suotuisasti.

Nyt pitäisi lähteä purkamaan kuusta ja muuta joulurekvisiittaa. En oikein raaskisi sitä tehdä, kun kuusi on edelleen hyvässä kunnossa ja se ja muut joulutavarat ovat silmänilo. Mutta kaipa tässä täytyy antaa tilaa uudelle vuodenajalle.

Hyvää Nuutin iltaa kaikille!
2 VASTAUSTA:
Kiitos amummu. Nyt tuntuu jo huomattavasti paremmalta olotila kun tuo yskiminen tulee vain puuskittain enää. Kysyin rtg:n hoitajalta, että onko ollut paljon yskiviä keuhkojenkuvauksissa? ja hän sanoi että kyllä on ollut.

En jaksa edelleenkään edes istua koneella, joten menenpä taas ja laitan pääni tyynylle.
Kiitos amummu. Nyt tuntuu jo huomattavasti paremmalta olotila kun tuo yskiminen tulee vain puuskittain enää. Kysyin rtg:n hoitajalta, että onko ollut paljon yskiviä keuhkojenkuvauksissa? ja hän sanoi että kyllä on ollut.

En jaksa edelleenkään edes istua koneella, joten menenpä taas ja laitan pääni tyynylle.
"Uni paras lääke on, siitä nauttikaamme. Nalle-raukan kuntohon aamuksi jo saamme":)))
+Lisää kommentti
Sainpas raahattua itseni suihkuun. Olisiko tämä merkki, että elämä alkaa voittaa?

Lunta on tullut ja lisää on luvattu oikein rutkasti. Se on nyt minulle ongelma.

Nyt on taas ruvettava lepäämään.
1 VASTAUS:
Kyllä se elämä vähitellen voittaa. Rajua lumisadetta on luvattu lähinnä viikonlopulle. Kyllä poikasi tulee pihasi auraamaan kun pyydät. Eikös hänellä ole melkein teini-ikäinen poikakin.

Muistan kun minä sain aikoinaan ns aasialaisen vai mikä hongkongilainen flunssa se nyt oli, niin viiden päivän sairastelun jälkeen menin pikkupoikani kanssa lääkärille ja minulla oli jo jälkitautina ns kuumeeton keuhkokuume ja pojallani keuhkoputken katarri. Oloni pysyi tosi huonona ainakin kuukauden, en jaksanut oikein mitään, vaikka kuumetta oli aina alle 38. Kesken tiskauksenkin piti mennä lepäämään. Ruoka ei maistunut joten vähäinenkin painoni tippui monta kiloa. Poika parani melko nopeasti.

Oli minulla 7-vuotiaana ihan oikeakin keuhkokuume ja samalla hinkuyskä ja vielä kesällä, eka luokka oli käyty ja koko kesä meni sairastaessa.
+Lisää kommentti
Täältä vielä kirjoittaa pilkkaaja ivaileva tirkistelijä vielä kerran. Olen päätynyt siihen tulokseen etten enää kirjoittele mitään. Närkästyneitä tarkoitan. Saavat olla omissa oloissaan. Omituista että henkilö josta kirjoitettiin antoi päiväkirjansa ja muistiinpanonsa kirjan tekijälle. Antoi haastatteluja kotonaan ja kertoi ihan itse asioistaan. Jotenkin tuntuis jos ei olis tahtonut kenenkään lukea kirjaa olisi kieltänyt tykkänään julkaisun. Näin ajattelen vaikka minulla on pienet aivot kuten Nalle Puhilla joka asuu 7hehtaarin metsässä ystävineen. Mutta eihän sitä jos joku taho vielä sen estääkin tiiä häntä vaikka luokiteltaisiin lainvastaiseksi. Ehkäpä joskus jos nyt luette sitä "tabukirjaa" ehkä huomaatte etten omiani kertonut. Minä kyllä tykkään istua punasena saunassa ja pappa lyö löylyä lissee se kruunaa lauantai-illan mutta eihän kaikki tykkää saunomisesta ja se ei kuulu minulle. Jotenkin minua syytetään aivankuin olisin itse kirjoittanut tämän kirjan mutta en ole mitään koskaan tekelettä julkaissut. Suoraan kirjasta lainattua oli ja tuskinpa ikinä saan Finlandia palkintoa yhtään mistään. En olisi kyllä maininnutkaan mitään koko kirjasta mutta kuten aiemmin sanoin että elämäkerrat kyllä kiinnostaa.
Pahoitin kyllä mieleni joten sanon sen suoraan. Mutta onhan siellä sielussa entisiäkin mustelmia joista olen yrittänyt selvitä. Luulin jo että menneittein vuosien vaikeudet olis hävinneet mutta kappas vaan sieltähän sitä kuraa tulee taas. X-säni sairasti skitsofreeniä 15v. Hän lokeroi minut niin että oli määrätyt asiat joista sain puhua ja jopa nauroinkin väärissä kohdin. Aina oli perseen takana vahtimassa missä kävin ja kenen kanssa puhuin. Töihin vei joka aamu nurkalle ja illalla haki. Piti selvitellä päivän tekemiset ja puhumiset. Pelkäsin miten lasten käy kun sitä meininkiä katsoivat mutta onne ksi kasvoivat terveiksi kansalaisiksi. Ero oli vaikeeta mutta viime onnistui. Pojan kanssa torstaina kauppareissulla hän sanoi että kyllä sait paljon kestää mutta selvisit.
Menikin kaikki erinomaisen hyvin tähän asti kunnes hölmöyksissäni siihen kirjaan takerruin.
Kiitän teitä Rapu- Cee-Amummu kun tuitte minua ja puolustelitte. Muistan kun vuosia sitten kyselin sopisko sinne kirjoittajien joukkoon tulla olisko pääsyvaatimuksia ja ei mitään vaatimuksia ollut ja niinhän minä sitten kirjoitin mitä kirjoitin. Kiitos näistä vuosista. Toivottavasti rouva-ravun lentsu hellittää,rouva Ceen jalat tulevat kuntoon ja Amummun "perheasiat"lutviutuu parhain päin ja mukavia kettis-lenkkejä niin mummulle kuin koirillekkin.
Kirjoitan tähän lopuksi edesmenneen isäni sanonnan Ei pidä luulla vaan pitää tietää!
Koneeni sulkeutuu nyt ja uutta tekstiä ei tule! Hyvästi!
7 VASTAUSTA:
Voi Akentti, älä jätä meitä, pyydän tuhannesti, älä jätä. Nyt minua ihan itkettää, että otit tämän Linkola-kirjan aiheuttaman skisman niin raskaasti. Kyllä me täällä olemme toisiamme ruotineet viimeiseen asti, välillä kovemmin, välillä hellemmin ja kuranneet toisiamme milloin milläkin tavalla. Mutta aina täällä pysymme ja olemme saaneet sovittua välimme. Ihmisiä kaikki olemme, kellä mitkäkin mielipiteet milloinkin kuohuttaneet, mutta aina aallot ovat laantuneet tyyneksi vedeksi ja välillä rajuiksi myrskyiksi. Sellaista elämä on.

Sinulle on sanottu pahasti, mutta älä sinä sano meille hyvästi ikuisiksi ajoiksi. Kaikki meistä kaipaa sinua ja mukavia leppoisia kirjoituksiasi. Niitä on aina ollut ilo lukea.
Olisitpa vain heti siinä ekassa kirjoituksessasi sanonut, että kyseinen teos on Linkolan itsensä hyväksymä elämäkerta eikä vain kohujuttuja sisältävä paikallinen juorukirja, niin väärinkäsityksiä ei olisi syntynyt.

Noin viisi kertaa olen koettanut selittää miksi Who ja minä käsitimme niin kuin käsitimme, mutta kun ei vaan mene perille.

Minä lupaan vastedes olla kommentoimasta sinun juttujasi, joten voit rauhassa kirjoittaa tänne.
Älä nyt Akentti lakkaa kirjoittamasta. Olemme me kaikki kait vuorollamme saaneet aivan ansaitsematonta kurmmuutusta, milloin keneltäkin, ja kyllä minäkin näiden vuosien, varsinkin alkuaikoina, ajattelin lopettaa, mutta onneksi en kuitenkaan lopettanut, koska aina ne sanomiset ovat unohtuneet ja kyllä tämä tuo iloa hyvin paljon.

Tuo, mitä kerrot eksästäsi ja hänen sairaudestaan, on tuttua minulle yhden tutun avioparin elämän kautta ja olen ollut sen perheen vaimon kuuntelijana niin kauan, että tiedän, missä tilanteessa olet joutunut elämään X-säsi kanssa. Se ei ole kenellekään helppoa elämää.

Toivon ja pyydän, älä lopeta tänne kirjoittamistasi. Olet jo hyvin tiiviisti yksi tästä porukasta.

Nyt minun on taas otettava lepotuokio. Poikani soitti kyllä tänäänkin ja kysyi tarvitsenko jotain vaikka kaupasta, mutta en nyt tarvitse, kun ei ruoka maista, en kyllä jaksaisi kokatakaan mitään.
Minä olen saanut sen käsityksen, että Akentti viettää vanhukseksi aivan ihanne-elämää kaksine koteineen ja puutarhaharrastuksineen. Mutta näköjään taustalla on pimeitäkin aikoja.

En kuitenkaan pidä asiallisena tuollaista leppymättömyyttä, että muutaman ajattelemattoman, väärinkäsityksestä johtuvan sanan takia tutun ketjun kirjoittajaa pidetään samanlaisena "hakkaajana" kuin mustasukkaista, mielisairasta eksää. Melkein itkettää minuakin.

Jos täältä joku lähtee, niin minä. Inhottaa olla tuollaisen vihan kohteena.
aurora5 kirjoitti:
Minä olen saanut sen käsityksen, että Akentti viettää vanhukseksi aivan ihanne-elämää kaksine koteineen ja puutarhaharrastuksineen. Mutta näköjään taustalla on pimeitäkin aikoja.

En kuitenkaan pidä asiallisena tuollaista leppymättömyyttä, että muutaman ajattelemattoman, väärinkäsityksestä johtuvan sanan takia tutun ketjun kirjoittajaa pidetään samanlaisena "hakkaajana" kuin mustasukkaista, mielisairasta eksää. Melkein itkettää minuakin.

Jos täältä joku lähtee, niin minä. Inhottaa olla tuollaisen vihan kohteena.
Tyttäreni aina tapasi sanoa minulle, jos ihastelin jonkun elämää, kun itselleni kävi niin kuin kävi, että sinä et tiedä, mitä heidänkin elämä on oikeasti, joten "lopeta tuo." Olen aika hyvin mielestäni pystynyt siihen, koska ei sitä todellakaan voi tietää, mitä vaikeuksia kenenkin elämään kuuluu, tai on kuulunut.

Pysy sinä aurorakin ketjussa. Ei sinua, sen enempää kuin muitakaan kukaan "vihaa." Viha on aivan liian voimakas sana melkein mihin tahansa asiayhteyteen. Kyllä me toisemme "tunnemme", mutta pyritään käsittelemään asioita, vaikka välillä hieman "murjottaen."

Akentti on loukkaantunut ja minä ymmärrän häntä hyvin. Minullahan on ollut tapana, kun olen jostakin "loukkaantunut", vaieta. Saarenmies tajusi tuon aina (varsinainen "psygologi") ja hän sitten aina saattoi kirjoittaa, että lopeta nyt se murjotus, tai siihen tyyliin!
Tyttäreni aina tapasi sanoa minulle, jos ihastelin jonkun elämää, kun itselleni kävi niin kuin kävi, että sinä et tiedä, mitä heidänkin elämä on oikeasti, joten "lopeta tuo." Olen aika hyvin mielestäni pystynyt siihen, koska ei sitä todellakaan voi tietää, mitä vaikeuksia kenenkin elämään kuuluu, tai on kuulunut.

Pysy sinä aurorakin ketjussa. Ei sinua, sen enempää kuin muitakaan kukaan "vihaa." Viha on aivan liian voimakas sana melkein mihin tahansa asiayhteyteen. Kyllä me toisemme "tunnemme", mutta pyritään käsittelemään asioita, vaikka välillä hieman "murjottaen."

Akentti on loukkaantunut ja minä ymmärrän häntä hyvin. Minullahan on ollut tapana, kun olen jostakin "loukkaantunut", vaieta. Saarenmies tajusi tuon aina (varsinainen "psygologi") ja hän sitten aina saattoi kirjoittaa, että lopeta nyt se murjotus, tai siihen tyyliin!
No kai minäkin lakkaan tuntemasta vihaa tai aavistelemasta sitä toisten taholta. Unilääkäri antoi sellaiset tropit, että varmasti nukun enkä taatusti vaivaa mieltäni ajatuksilla, hyvillä tai huonoilla.

Minä kysyinkin häneltä, onko tämä nyt niitä onnellisuuspillereitä, jotka puuduttavat kaikki tunteet. Valkotakkinen vain hymyili. Joko siksi että ei virolaisena ymmärtänyt mitä tarkoitin tai sitten sillä mielellä, että saatpa nähdä houkka.

"They're coming to take me away, hahaa, hihii"
aurora5 kirjoitti:
No kai minäkin lakkaan tuntemasta vihaa tai aavistelemasta sitä toisten taholta. Unilääkäri antoi sellaiset tropit, että varmasti nukun enkä taatusti vaivaa mieltäni ajatuksilla, hyvillä tai huonoilla.

Minä kysyinkin häneltä, onko tämä nyt niitä onnellisuuspillereitä, jotka puuduttavat kaikki tunteet. Valkotakkinen vain hymyili. Joko siksi että ei virolaisena ymmärtänyt mitä tarkoitin tai sitten sillä mielellä, että saatpa nähdä houkka.

"They're coming to take me away, hahaa, hihii"
Tuo laulu olikin aika hauska yhteen aikaan, kun ekoja kertoja kuulin.
+Lisää kommentti
Näistä kirjoitusfoorumeista: olen lueskellut nykyään paljon Vauva.fi -keskustelupalstan kirjoituksia, niitä missä ei tarvitse olla kirjautunut. Siellä on aiheita joka lähtöön, lähes kaikki ovat nimimerkillä Vierailija. Siellä on myös havainnut rajua moderointia, esim tänään luin kahta ketjua, toisessa intialainen professori on sitä mieltä, että naisen on oltava neitsyt avioon mennessään, kuka nyt ostaa valmiiksi korkatun cocispullon. Siellä tuli jo heti vastauksia, kuka nainen nyt ostaa valmiiksi kuoritun banaanin jne. Sitten yhden mielipide oli että kaikki naiset jotka asuvat näissä maissa, missä neitsyys on ehdoton ehto, siellä naisia ei arvosteta pätkääkään ja ovat siis miehen omaisuutta. Tuli mieleeni illalla katsomani dokumentti saudiprinsessan Latifan kohtalosta, aioin kirjoittaa oman vastineeni, niin sivua ei löytynytkään. Se oli juuri poistettu koko ketju.

Toinen tänään sieltä poistettu ketju koski persujen asemaa tulevissa vaaleissa. Aloittaja kehotti olemaan äänestämättä persuja jne. Eli politiikka ja uskonto (mihin liittyy naisen asema islamilaisissa maissa ainakin tällä hetkellä vuonna 2018!) ovat todella mieltä kiihottavia aiheita joista syntyy sellaiset sodat nettipalstoilla, että ainakin tuolla Vauva.fi- sivuilla ne saavat huutia todella nopeasti. Välillä ne saavat vain lukon, joka välillä aukaistaan, eli mode tutkii niitä, jonka jälkeen se joko aukeaa tai poistuu kokonaan.
Ilmoita
Minäkin olen tosi surullinen siitä, että Akentti meidät jätti. En ihmettele reaktiotaan , mutta toivon, että kuitenkin muuttaisi mielensä ja palaisi. Minusta oli mukava lukea hänen leppoisia ja hauskoja kirjoituksiansa. Aika iso aukko syntyi, jos niitä emme tänne enää saa luettavaksi. Toivotan hänelle kaikkea hyvää.

Huusholli näyttää nyt niin pimeältä, kun kuusen kynttilät ovat poissa. Aatonaattona ne sytytin ja siitä saakka paloivat tauotta tähän päivään - eilen en vielä niitä raaskinut sammuttaa. Tänään en kuitenkaan vielä käynyt kukkakaupassa, kuten kuusen hävityksen jälkeen tapanani on. Maljakossa on vielä hyväkuntoiset, ystävien tuomat tulppaanit, tosin valkoisia ja vaaleanpunaisia. Keltaisia ostan sitten kun uusia menen kukkakaupasta hakemaan.

Olen koko iltapäivän palellut. Toivottavasti se ei ole merkki taudista. Kettisten emäntä on ollut kipeänä, ja tänään tietysti koirapoikia ulos hakiessamme niitä piti vähän nuttuuttaa, kun ei olla neljään päivään nähty. Jos niiden turkkiin on pöpöjä jäänyt niin ne on nyt meissä. Tosin flunssatartunta ei kai ihan samana päivänä anna oireita. Jospa tää paleleminen olisi vain pitkän lenkin jälkimaininkeja, niin ainakin toivon.

Nyt kuumaa kahvetta naamaan. Jospa tytinät häviäisivät.

Leppoisaa härkäviikkojen aloittelua!
Ilmoita
Minäkin poistin tänään saamani joulukortit kaappien seinistä, osa jenkkikaapista, isompi osa keittiön kuivakaapin seinästä. Pikkukuusi on vielä nököttämässä olkkarin kaiuttimen päällä ja käpykoriste keittiön ikkunalla. Niin on joulu taas ohitse.

A-mummu ostaa heti keltaisia tulppaaneja, eli kaipaat jo kohta kevättä ja pääsiäistä. Sehän on sellainen auringonväri.
Ilmoita
Viha on sana, josta itse en oikein edes tiedä, mitä se on. Joskus kyllä joku ihminen voi saada raivoon, mutta vihaa ei sekään ole. En usko, että täälläkään vihaa tunnettaisiin ketään kohtaan.

Yhtä asiaa kuitenkin vihaan: lasten kaltoin kohtelua ja etenkin juuri nyt tapetilla olevaa lasten seksuaalista hyväksi käyttöä. Niiden tekijöiden soisin saavan sellaisen rangaistuksen, että itse joutuisivat tuntemaan sen tuskan ja pelon, minkä lapsille ovat aiheuttaneet. Olen kuullut monen sanovan, että kuolemanrangaistus heille kuuluisi. En ole samaa mieltä; selviäisivät silloin liian helpolla.

Meillä ollaan oltu liian sinisilmäisiä kaikkien rikosten suhteen. Se näkyy mm. siinä, että poliisien määrää on pienennetty kaiken aikaa. Tavallinen kansalainen on sitä ihmetellyt, mjutta nyt vasta ovat päättäjätkin alkaneet reagoida. Jospa jotain saisivat aikaan. Vihdoin.
1 VASTAUS:
Poliiseja kouluihin kertomaan, mitä vaaroja netissä vaanii. Luokan edessä varoittamaan, että jos tyttö tapaa netissä mukavasti juttelevan "omanikäisensä" kaverin ja alkaa lähetellä tälle ujoja tissikuvia, ne kuvat jäävät pyörimään nettiin ikuisiksi ajoiksi. Kaverin, joka paljastuukin nelikymppiseksi mieheksi, on sitten helppo kuvilla kiristää tyttöä suostumaan vaikka mihin.

Vanhemmat tarkkailemaan, millaisilla sivuilla lapsi älypuhelimellaan liikkuu ja laittamaan tarvittaessa eston. Katupartiot, eivät kuitenkaan mitkään Odinin soturit, iltaisin kaduille sinne missä nuoria kokoontuu.

Maahanmuuttajat ovat yhtä kauhuissaan kuin muutkin. Täällä Itä-Suomessa on ollut aika hiljaista, koska kotoutus on ilmeisesti onnistuneempaa. Pahimmat tyypit pyrkivät isoihin kaupunkeihin.

Pekka Haaviston mielipide, että jokaiselle nuorelle miehelle tulisi hankkia töitä tulopäivästä alkaen, on hyvä mutta epärealistinen. Mistä niitä töitä saadaan, kun kaikki palkka-aletkin on tuomittu ay-liikkeen taholta.

Harmi että kaikki valtatiet ja lentokentät on jo rakennettu valmiiksi. Joku iso työsiirtolamainen homma voisi ratkaista joitakin pakolaisongelmia. Sotien jälkeen Suomessa oli paljon enemmän joutomiehiä ja jonnekin ne saatiin mahtumaan. Mutta kun tämä on tämmöinen maailman Onnela, tuskin lapiohommia enää kenellekään kehdataan järjestää, mainehan siinä menisi.

Nyt vain nuorten tyttöjen maine ja terveys uhrataan edistyksen (netin) alttarille.
+Lisää kommentti
Oma äitini oli sitä mieltä, että netti on pe...leestä. Alan kohta kallistua hänen mielipiteensä puolelle. Ainahan edistys (mitä se sitten lieneekään, ja onko edes aina sitä) on vaatinut uhrinsa, mutta ei todellakaan voi ja saa olla niin, että lapset ovat maksumiehinä.

Tämä yhteiskunta, koko maailma, on niin seksistynyt, että tuntuu siltä, että elämän kolme tärkeintä pointtia ovat seksi, seksi ja seksi. Ja että nimenomaan aikuisen oikeus siihen on pitelemätön. Ja noista maista, missä naisella ei ole mitään arvoa, tulleet kokevat kai, että täällä sitä sitten saa (ottaa), kun kaikki näyttää olevan vapaata ja tarjolla.

Toinen asia, mikä huolettaa on juuri nuo netissä nuorille tehdyt tarjoukset tyyliin "tuu tänne, kaunis tyttö, saat viinaa ja tupakkaa". Onhan nuoret aina kokeilleet kaikkea, viinaa ja tupakkaa, vaarallisempaakin, eikä siihen varmaan koskaan muutosta tulekaan; nuori on nuori. Mutta tänä päivänä po. aineiden oheisvaarat ovat niin isoja, että hengen menokin voi olla yksi seurauksista, elämän romahtamisesta puhumattakaan. Etenkin nuorten tyttöjen omaan ulkonäköönsä kohdistuva epävarmuus pistää hakemaan hyväksyntää ja kehuja vierailta, missä vaara vaanii. Vaan ihmekös tuo, kehujahan hakevat aikuiset naisetkin FB:ssa (ja kai muillakin foorumeilla, joita en itse tunne ollenkaan) pistämällä jatkuvasti uusia lärviensä kuvia toisten ihailtaviksi.

Nuoret jäävät/jätetään? omilleen kovin aikaisin. Itsenäistyä tietysti halutaan, mutta kun se ei monelta täysi-ikäiseltäkään onnistu, niin miten sitten teiniltä, siis vielä lapselta? Jo se, että vanhemmat eivät saa lain mukaan lastensa terveystietoja on aivan käsittämätöntä. Yksilön oikeudet menevät yksilön turvallisuuden edelle. Ei käy kateeksi nykyvanhempia. Miten tässä ajassa turvaa oman lapsensa elämän! Vanhempien pitäisi voida tietää, missä ja kenen kanssa lapsi kulkee, mitä tekee, jotta siihen voisivat parhaalla tavalla vaikuttaa. Läheskään aina eivät kuitenkaan tiedä.

Toivottavasti lääkkeitä löytyisi nopeasti. Mutta kun tietää, kuinka hidasta asioiden eteneminen päättävillä tahoilla on, en jaksa paljon uskoa sieltä tulevaan pikaiseen apuun. Kodeissa ja kouluissa työtä tulisi nyt tehdä urakalla, että saataisiin lapset ymmärtämään netin vaarat, luottamaan ja turvaamaan aikuisiin. Oleellista sen lisäksi olisi saada lapsiin kohdistuvat kaikenlaiset rikokset niin ankarasti rangaistuiksi, että tekijät tekonsa seuraukset nahoissaan varmasti tuntisivat.

Tulipas nälkä tässä vaahdotessa. Eiku syömään. Hyvää päivää!
Ilmoita
Hyvää iltapäivää. Olen lukenut kuohuttavia juttuja tänään lehdistä, juuri noista asioista, mitkä nyt kuohuttavat itse kutakin. Myös minua.

Nyt kuitenkin olen keittämässä jauhelihakeittoa ja huomasin, ettei meillä ole tuoretta persiljaa. Tuli mieleeni Uuno Turhapuron leffa, jossa hän kauhisteli, kun ruokana oli ossobuccoa, että salvia puuttui.

Kohta syömme ja ilman tuoretta persiljapläjäystä, joka kruunaisi sen keiton.
Ilmoita
Minulla ei ole edelleenkään nälkä, mutta jaksoin lämmittää pakastimesta löytämäni pinaattikeiton ja söin sen myös.

Silmänruokaa sain kun tytär lähetti kuvia sähköpostiini Singaporesta, Botanical gardenista, missä he olivat kävelemässä. Siellä on myös orkideapuutarha, mistä sain upeita kuvia.

Poika kävi tekemässä lumityöt ja tulee sitten kun taas tarvitsen apua. Tuo myös mitä tarvitsen kaupasta, niin minä saan vain levätä. Yskin edelleen, mutta ei se yskiminen ole enää jatkuvaa. Yöllä kyllä yskitti ja rinnasta kuului kummaa lurinaa, joten enpä juuri nukkunut.

No kyllä se taas siitä - elämä voittaa?
Ilmoita
Hyvää keskiviikkopäivää.

Eilen sukumme nuorin täytti 3 v. Näin hänet skypellä. Oli saanut uuden ison pehmolelun, se oli Pipsa-possun isoäiti. Tänään hän menee äitinsä äidin 50 v synttäreille, jolle leipoi eilen äitinsä kanssa juustokakun.
Ilmoita
Kolmevuotias on kyllä ihanassa iässä. Tai onhan tietysti niinkin, että jokainen lapsen ikä on ihana, mutta nuo pienet ovat niin hellyyttäviä. Meilläkin on semmoinen kuvakone (on laitteella joku oikeakin nimi, mutta en muista sitä), mihin on taltioitu kuvia pojan lapsista kun ovat olleet 2-5-vuotiaita. Myös muutama ekaluokkalaisenkin kuva siinä on. Kuvat vaihtuvat automaattisesti, kun kone on päällä - meillä se on aina. Vaikka ne olen nähnyt varmaan jo tuhat kertaa, niin aina vain niitä katson uudelleen ja uudelleen. Ihanaa, mutta nyt asioiden muututtua myös haikeata on katsella lasten kuvia ajalta, jolloin he olivat vielä onnellisia ja iloisia, tulevista tietämättömiä. Nykyään ovat hyvin vakavia ja hiljaisia.

Nyt lähdettävä kauppaan. En tykkää, mutta samalla saan putsattua monta päivää paikallaan seisoneen autoni lumesta, jotta uutta taas sen katolle mahtuu. Hyvää päivää!

Upea ilma ulkona. Se kyllä on vain tyyntä myrskyn edellä. Uhkaavat kovilla lumisateilla. Lapiohommiahan se taas tietää. Onneksi on tuo siippa enimmäkseen kotosalla ja jaksaa lumien kanssa taistella. Pakkaslunta minäkin jaksan luoda kevytlapiollani, sitä kun voi työnnellä edellään, mutta raskaan nuoskan kanssa selkä tekee pian stopin.
Ilmoita
Höh, oli jostain syystä vaihtunut kappaleiden järjestys juuri lähettämässäni viestissä, mutta haitanneeko tuo mittää. Hyvää päivää silti!
Ilmoita

Ilmoita
Tänään on ollut tavanomainen päivä, astiat pesin astianpesukoneella, tummaa pyykkiä pesin koneellisen 60 asteessa ja sen jälkeen koneen tyhjänä 95 asteessa. Ei aina muistu mieleen, että koneetkin pitäisi välillä pestä tyhjinä, että puhdistuvat, ainakin kerran vuodessa.

U on vielä töissä ja sitten on valmista keittoa eilisestä lämmittää. Persiljaa tuo tullessaan ja vähän jotain muutakin, että särvintä riittää.

Huomista pyryä odotellessa.
2 VASTAUSTA:
Kirjoitin äsken todella pitkän kirjoituksen ja se on poistettu sääntöjen vastaisena. Aivan uskomatonta. Siinä ei ollut mitään sääntöjen vastaista todellakaan. Kerroin siinä mitä itse muistan lapsuudestani alle 3-vuotiaana.
Kerroin siinä poistetussa myös siitä, että yleensä nuoret muuttuvat hiljaisemmiksi ja vakavammiksi murrosiän alettua. Niin oma poikammekin, samoin hänen lapsensa siinä murrosiän alussa. Poikamme ja vaimonsa erosivat kun pojantytär oli 8 ja pojanpoika 11. Lapsille alkoi tulla kaikenlaisia vaikeuksia vaikka hyväksyivät äidin uuden miehen hyvin. Siksi meistä muodostui lapsenlapsille kuin uusi äiti ja isä, jotka touhusimme heidän kanssaan viikonloppuisin ja kesälomillamme kaiken aikaa. Kunnes muuttivat pois Vantaalta ja näemme heitä enää harvoin. Muuten olemme ahkerasti edelleen kanssakäymisessä puhelimitse ja skypessä.
+Lisää kommentti
En uskalla pelotella omaisiani (omaistani) mutta joillekin on pakko kertoa.

Sain elämäni ensimmäisen vakavan rytmihäiriökohtauksen. Olin lähtenyt seitsemältä terveysasemalle päästäkseni labrajonon kärkeen. Labra aukeaa puoli kahdeksalta. Sitä ennen olin käyttänyt koiran ja ruokkinut sen. Matka sujui hyvin nelipyöräisellä potkurilla. Kadut olivat hyvin aurattuja huomenna torstaina uhkaavaa lumimyrskyä silmällä pitäen. Tulin kotiin, käytin koiran tokan kerran. Olin labrakokeiden takia ollut syömättä.

Toisen mandariinin kohdalla se iski: omituinen sydämen puoliskojen paritanssi. Toinen puolikas jykyttää kuin juna, toinen lepattaa avuttomasti kuin perhonen suuressa hädässä. Verenpainemittarini laski sykkeeksi 184. Yritin levätä; toinen mittaus näytti sykkeeksi vielä 151.

Soitin terveysasemalle, josta olin juuri palannut. Käskivät tulla nopeasti, jotta kohtaus olisi viela "päällä". Taksi alle ja heti sydänfilmiin. Siitä alkoi noin viiden tunnin odottelu tutkimuksen eri vaiheisiin.

Näköjään minulla on se sukuni tauti, josta luulin jo välttyneeni. Kerroin naapurille. Hän reagoi yllättävästi ja upeasti. Hän pyysi näyttämään mitä koirani syö ja missä remmi. Omasta aloitteestaan koiraton päätti jakaa kanssani koirankäyttövuorot, jotta saisin levätä.

Olen sanaton kiitollisuudesta sekä naapurille että terveyshoidon ystävällisille ammattilaisille. Heti aamulla apteekkiin hakemaan kahta sydänlääkettä, joista toinen kuulemma hyvin kallis. Tällä hetkellä arvostan hinnakseni kalliin eikä halvan.
3 VASTAUSTA:
Voi hyvänen aika, onneksi pääsit takaisin terveysasemalle ja heti. Sanoivatko syyksi eteisvärinän vai jotain vakavampaa. Itselläni on ollut kaksi poikkeavaa kohtausta pumpussa, toinen oli uudenvuoden aattoyönä ja toinen 10.1. yöllä. Pumppu ei tiennyt minne päin menisi. En noussut mittaamaan sykettä, vaan odottelin että menisi ohitse. Menihän se kestettyään pari tuntia ja sen jälkeen oli huono olo monta tuntia. Meillä on tämä pumppuvika myös ihan lähisuvussa ja isosti.

Onneksi sinulla on hyviä naapureita.
Olet tainnut saada "ensimmäisen" flimmerin, aurora? Siltä ainakin vaikuttaa, kun syke on noin korkea ja nopea. Niin se ensimmäinen tuli minullekin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensimmäisellä kerralla ja vielä monella muullakin kerralla, rytmi saatiin Maimin sairaalassa palaamaan sinus-rytmiksi tipalla, mutta sitten myöhemmillä kerroilla jouduttiin siirtämään sähköllä. Se kyllä tepsi heti ensimmäisellä kerralla, niin ettei tarvinnut iskuja toistaa.

Siirtyy se rytmi usein myös itsekseen "oikeaksi" ilman mitään toimenpiteitä. Sinä kuitenkin toimit just niin oikein kuin ikinä! Pääsit heti tuon asian selvittelyyn. Aivan tuoreeltaan.

Hyvä myös kun olit jo tutustunut tuohon naapuriisi, niin koirasikin sai hoitajan. Ei rytmihäiriöihin kuole, tunnen monia jo hyvin kauan niistä kärsineitä, mutta ei se ole heitä haitannut. Hymyä huuleen vain, elämä voittaa!

Minä kipitän kuuntelemaan uutisia.
Olet tainnut saada "ensimmäisen" flimmerin, aurora? Siltä ainakin vaikuttaa, kun syke on noin korkea ja nopea. Niin se ensimmäinen tuli minullekin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensimmäisellä kerralla ja vielä monella muullakin kerralla, rytmi saatiin Maimin sairaalassa palaamaan sinus-rytmiksi tipalla, mutta sitten myöhemmillä kerroilla jouduttiin siirtämään sähköllä. Se kyllä tepsi heti ensimmäisellä kerralla, niin ettei tarvinnut iskuja toistaa.

Siirtyy se rytmi usein myös itsekseen "oikeaksi" ilman mitään toimenpiteitä. Sinä kuitenkin toimit just niin oikein kuin ikinä! Pääsit heti tuon asian selvittelyyn. Aivan tuoreeltaan.

Hyvä myös kun olit jo tutustunut tuohon naapuriisi, niin koirasikin sai hoitajan. Ei rytmihäiriöihin kuole, tunnen monia jo hyvin kauan niistä kärsineitä, mutta ei se ole heitä haitannut. Hymyä huuleen vain, elämä voittaa!

Minä kipitän kuuntelemaan uutisia.
Minullakin rytmi siirrettiin tipalla. Onneksi niin, sillä sähköllä siirtämistä varten olisi pitänyt matkustaa keskussairaalaan Joensuuhun. Olin letkuissa monta tuntia ja vähän toruivat, kun kaksikin kertaa jouduin pyytämään vessaan pääsyä. Toisella kerralla kuljin sen telineen kanssa läpi odottavan ihmisjoukon. Olin lähtenyt kotoa ilman kampaa ja siltä näytinkin. Vanha höpsähtänyt tarhapöllö sukkasillaan.

Aamulla rymysin apteekkiin, ja kyllä se toinen lääke todella kallis oli. Satasen jouduin pulittamaan kuukauden satsista. Marevania olisin saanut halvemmalla, mutta sen kanssa pitäisi jatkuvasti juosta kontrollissa. Olenkin ihmetellyt, keitä ne vanhahkot immeiset ovat, joita terkkari on aamuisin pullollaan.

Lääkärin B-todistuksella tästä kalliista saa jonkin verran alennusta. Farmaseutti kehoittikin menemään saman tien viemään anomukset Kelaan, mutta on aika kova pakkanen, joten jätin huomiseen. Samalla haen kirjastosta varaamani Helena Ruuskan Simberg-elämäkerran.

Eipä tullut Hesaria tänään. Sillä on yhteisjakelu paikallisen aviisin kanssa ja koska tänään se pikku lehtinen jaetaan merkkipäivänsä kunniaksi jokaiseen talouteen, Hesari lienee jäänyt massajakelun jalkoihin. Tein tietenkin ilmoituksen ja saan torstain lehden maanantaina postissa. Vanhaa tietoa se on silloin, mutta ihan periaatteessa valitan, on se niin kallis lehti.

PS Tipan ansiota pulssini oli aamulla melkein normaalit 71.
+Lisää kommentti
Hurjalta kuullostaa tuo Auroran rytmihäiriö. Flimmeriin todellakin harvemmin kuolee, mutta riski sen aikana sydämessä helposti syntyvän verihyytymän joutumiselle aivoihin on iso. Sen takia pitäisi kiireesti päästä/mennä lääkäriin. - Cee, muista seuraavan kerran!!! - Pari ikäistäni tuttavaa on ihan hiljakkoin sen kokenut, mutta selvisivät lievästä aivohalvauksesta lähes ennalleen. Heille verenohennuslääke loppuelämäksi oli rutiininomainen hoitotoimenpide.

Minullakin rytmihäiriöitä on aika usein, ja lähes aina ne tulevat yöllä, mikä tekee niistä pelottavia. Flimmereitä ne kuitenkaan eivät ole. Inhottavia ovat joka tapauksessa; tinnitukseni toimii sydämen lyöntien tahdissa ja epärytmin tuntemisen lisäksi kuulen sen korvissani.

Taisi onneksi jäädä lumisade vähäisemmäksi kuin luvattiin. Hyvä niin. Meidän kotikäytävälle lunta kuitenkin kinostui niin, että lehdenjakaja on joutunut kahlaamaan polviaan myöten lumessa.

Hiihtokansa kylläkin on varmaan lumesta innoissaan. Täällä meidän maisemissamme jäällä hiihtely on suosittua, mutta sinne ei kuulemma latua voi tehdä. Jää lumen alla on sen verran heikkoa, että ei kestä latukoneita. Joku yksittäinen tyyppi jo ilmoitti FB:ssa, että aikoo mennä tekemään järvelle latuja mönkijän perään pykäämällään latukoneella. Saas nähdä, toimiiko. Jos toimii, niin varmaan kiitoksia sataa, ja kansa rientää laumoin suksimaan. Aurinkoisina kevättalven pyhäpäivinä jäällä onkin semmoisia ruuhkia, että ainakin minulta menisi hiihtämisen ilo, kun koko ajan joutuu varomaan muita menijöitä.

Nyt lähden tekemään broilerista pastakastiketta. Aamupalasta ei itselläni ole monta tuntia, kun taas valvoin seitsemään ja vasta sen jälkeen taas nukuin kymmeneen kuin tapettu mato. Siippa sen sijaan joutui nousemaan ihmisten aikaan, kun free lance-homma odotti tekijäänsä. Hän kohta tulee sieltä kotiin maha kurnien.

Mukavaa talvipäivää!
6 VASTAUSTA:
Minä odottelen poikaani tekemään lumitöitä. Hän käy sitä ennen kaupassa minulle. Olen edelleen tosi kipeä. Yskä ei hellitä, eikä kuumekaan kokonaan poistu. Välillä tulee vilunväristyksiä. Hengitys lyhyttä. Haukon kuin "kala kuivalla maalla" edelleenkin.

Toivottavasti auroran olo on jo kohentunut. Rytmi taisi sitten kuitenkin olla kohdallaan, kun kotihoito auttaa? Oli vain tavallinen, vaikka tosi raju, rytmihäiriö, mikä ei vienyt rytmiä "vääräksi?"

Minulle ei ruoka maista, mutta pakko sitä on jo jotain yrittää syödä. Poika sanoi tuovansa jotain valmista, minkä voi lämmittää mikrossa.

Tyttäreltä oli tullut viestiä, nyt Thaimaasta Samuin saarelta, minne ovat nyt juuri tulleet. Kyselee, että joko flunssa on hellittänyt, enkä ole saanut hänelle vastattua, kun en minäkään haluaisi enää huolestuttaa häntä ja pilata lomaa. Mutta en haluaisi sanoa, että olen kunnossa, koska en ole, kun tässä sairastamisessa tuli takapakkia. Täytyy katsoa tänään, tai jos jaksaa huomiseen, onko mentävä uudestaan lääkäriin?
Sano nyt jotain sille tyttärellesi, ettei huolestu toden teolla, jos mitään ei kuulu. Jotain pitäisi kuulua, vaikka ei kovin hyvää, niin ainakin jotain, ettei luule sinun olevan henkitoreissasi sairaalassa.

Hyvä, että poikasi tuo kauppatavarat ja luo lumet. On hän sinulle tukena ja turvana joka tapauksessa.

Aurora ei ole vielä kirjoittanut mitään, saiko haettua apteekista uudet lääkkeet. Koiranhoitaja ainakin ilmaantui, ettei sen kanssa tarvitse hangessa juosta.

Meille on tullut lunta tänne rannikolle, mutta ei mitenkään hurjaa määrää. Pihatiemme on hyvin aurattu. Pihan ainoa kuusi ja muutamat katajat ovat lumenpeitossa kyllä. Lehtipuut ilman lehtiä ovat aivan paljaina, niiden ohuilla riukuoksilla ei lumi pysy koska se ei ole pakkashuuraa.
Cee-Lila kirjoitti:
Sano nyt jotain sille tyttärellesi, ettei huolestu toden teolla, jos mitään ei kuulu. Jotain pitäisi kuulua, vaikka ei kovin hyvää, niin ainakin jotain, ettei luule sinun olevan henkitoreissasi sairaalassa.

Hyvä, että poikasi tuo kauppatavarat ja luo lumet. On hän sinulle tukena ja turvana joka tapauksessa.

Aurora ei ole vielä kirjoittanut mitään, saiko haettua apteekista uudet lääkkeet. Koiranhoitaja ainakin ilmaantui, ettei sen kanssa tarvitse hangessa juosta.

Meille on tullut lunta tänne rannikolle, mutta ei mitenkään hurjaa määrää. Pihatiemme on hyvin aurattu. Pihan ainoa kuusi ja muutamat katajat ovat lumenpeitossa kyllä. Lehtipuut ilman lehtiä ovat aivan paljaina, niiden ohuilla riukuoksilla ei lumi pysy koska se ei ole pakkashuuraa.
Nyt huomasin, että Aurora on ilmoittanut olostaan tuolla ylempänä. Nyt kiinnostaa sen verenohennuslääkkeesi nimi. Minullakaan ei ole Marevan, vaan Clopidogrel. Ei se noin kallista ole. Sinulla on jotain uutta, josta olen jotain kuullutkin. Minulle tuo määrättiin jo toissa vuonna, vaikka minulla ei ole ollut flimmereitä, vaan vasemman jalan valtimoissa ahtaumia, joita pallolaajennettu jo kahdesti, sekä ohitusleikattu kahdesti. Viime elokuun laajennusoperaation jälkeen lääkäri sanoi, että verenohennuslääkkeeni on loppuelämän voimassa.
Ceelle: sen kalliin lääkkeen nimi on Eliquis. Se on verenohennuslääke, otetaan 5 mg tabl. aamuin illoin. Toinen lääke on Bisoprolol, 2,5 mg tabletti kerran päivässä rytmihäiriökohtausten estoon. Siitä Kela korvaa puolet ilman mitään B-todistuksia.
aurora5 kirjoitti:
Ceelle: sen kalliin lääkkeen nimi on Eliquis. Se on verenohennuslääke, otetaan 5 mg tabl. aamuin illoin. Toinen lääke on Bisoprolol, 2,5 mg tabletti kerran päivässä rytmihäiriökohtausten estoon. Siitä Kela korvaa puolet ilman mitään B-todistuksia.
Luin tuosta Eliquisista, se on niitä uusia lääkkeitä, joita ei jostain syystä ole vielä otettu Kela-korvattaviin ilman B-todistusta. Aika kallis, kun kerran kuussa saa pulittaa melkein 90 euroa. Mutta tuolla menolla lääkekattosi ylittyy jo puolessa vuodessa ja sen jälkeen saat sen ilmaiseksi. Tai ainakin melkein. Eli kannattaa hankkia se B todistus.

Sinulla on myös Bisoprolol 2,5 mg kerran päivässä. Minulla on sama mutta 2 x 5 mg päivässä. Söin aiemmin samaa lääkettä mutta Emconcor-nimisenä 5 mg/pvässä. Se on beetasalpaaja. Nykyäänkin, vaikka annokseni on päivässä 10 mg, ei pumppuni syke juuri alle 70 ole.
Cee-Lila kirjoitti:
Luin tuosta Eliquisista, se on niitä uusia lääkkeitä, joita ei jostain syystä ole vielä otettu Kela-korvattaviin ilman B-todistusta. Aika kallis, kun kerran kuussa saa pulittaa melkein 90 euroa. Mutta tuolla menolla lääkekattosi ylittyy jo puolessa vuodessa ja sen jälkeen saat sen ilmaiseksi. Tai ainakin melkein. Eli kannattaa hankkia se B todistus.

Sinulla on myös Bisoprolol 2,5 mg kerran päivässä. Minulla on sama mutta 2 x 5 mg päivässä. Söin aiemmin samaa lääkettä mutta Emconcor-nimisenä 5 mg/pvässä. Se on beetasalpaaja. Nykyäänkin, vaikka annokseni on päivässä 10 mg, ei pumppuni syke juuri alle 70 ole.
Lääkäri kirjoittikin eilen sen B- todistuksen minun mukaani. Hän arveli että voisin saada jo ekan satsin apteekista korvattuna. Farmaseutti sanoi ei ja käski minun mennä heti viemään todistuksen Kelaan. No, onhan se iso summa mutta kai jaksan odottaa ne muutamat viikot, jotka Kela harkitsee tapaustani.

Muita kalliinpuoleisia lääkkeitäni on astmaan tarkoitettu Symbicort. Astmamerkintä minulla onkin jo Kela-kortissani. Samoin siinä on diabeteksen numero, vaikka luulen olevani vasta esiasteella siitä päätellen, että vahva pilleri vaihdettiin äsken huomattavasti heikompaan. Nythän uusissa tutkimuksissa on havaittu, että diabetestä on viisi eri astetta. Ilmeisesti olen vasta "kokelas" kuten monet muutkin vanhana sairastuneet.

Vielä tuosta beetasalpaajasta keuhkolääkäri sanoi muinoin, että ne eivät sovi astmaatikolle. Eilinen lääkäri totesi että enää niistä ei ole vaaraa. Kun olin ollut huolissani siitä, että käytän niin monia lääkkeitä moneen eri vaivaan, eilinen lääkäri pyysi minua luettelemaan kaikki nimeltä - ilmeisesti myös testatakseen muistiani - eikä pitänyt määrää liiallisena. Monilla on kuulemma enemmänkin.
+Lisää kommentti
Minäkin olen tuota Bisoprololia käyttänyt kohta jo 10v, ja sitä ennen jo viisi v. toista beetsalpaajaa Aikoinaan iskivät rytmihäiriöt samaan aikaan kun sain burn out'in, mistä kai ne sitten alun saivatkin. Nyt on semmoinen tunne, että en enää uskalla edes yrittää olla ilman po. lääkettä. Vaikka sitä käytänkin, silti häröjä ilmaantuu, juuri yöaikaan, tosin jotenkuten siedettävinä, mutta minkälaisia ne olisivat, jos en pilleriä illalla ottaisi, sitä en halua edes kokeilla.

Olisikohan Rapunen lähtenyt uudelleen lääkäriin. Voisi olla hyvä. Oireet kuullostavat jo keuhkokuumeelta. Takavuosina sairastin itse kahden vuoden aikana kolme keuhkokuumetta, ja oireet olivat juuri samat kuin Rapusellakin. Iäkkäämmällähän keuhkokuume voi venyä tosi pitkäksi, voi mennä monta kuukautta huonossa kunnossa.

Nyt lähden naputtelemaan granaattiomenasta siemeniä raejuuston sekaan. Siitä saa hyvän iltapalan, kunhan vähän aikaa jääkaapissa keskenään "keskustelevat". Tulee loistavan makuinen yhdistelmä.

Parempaa vointia kaikille!
Ilmoita
Talvista perjantaita. Korkkasin vain tämän avatuksi tänään, ei ole juuri asiaa nyt muuta. Lakanan vaihtoon sänkyihin, plääh.
Ilmoita
Minäkin lähetän vain tervehdykseni, että hengissä ollaan, vaikka eilinen oli paha! En mennyt kuitenkaan Malmille päivystykseen ja viimeyönä nukuin putkeen lähes kymmenen tuntia, yskimättä. Nyt taas yskittää jonkunverran mutta olo on aika paljon parempi, kuin mitä se on ollut. Kunhan ei taas huononisi.

Hyvää viikonlopunalkua!
1 VASTAUS:
Hyvä, että ilmoitit olostasi. Parempaan päin olet menossa. Elämä voittaa.
+Lisää kommentti
Kelassa kovasti tenttasivat, miksi otin sen kalliin lääkkeen enkä Marevania. Lupasivat käsitellä erityiskorvattavuuden 4-6 viikossa, joten joudun vielä helmikuun satsinkin ottamaan täydellä hinnalla. Jos korvaus evätään, siirryn Marevaniin, mutta annan kyllä lääkärin kuulla kunniansa.

Uudet sydänlääkkeet tuntuvat kyllä auttavan. Verenpaineeni on hyvissä lukemissa ja pulssi ainoastaan 52.

Ja taas tulee lunta. Auraajat toimivat hikipäässä, mutta kinokset vain kasvavat. Minne tää kaikki lumi mahtuu?

Ravun taudissa pahin alkaa olla voitettu, onnea siitä!
1 VASTAUS:
Myöhäishuomenta kaikille!

Ei meinaa tauti hellittää millään. Nyt taas tuntuu paremmalta kuin eilen, mutta takana on yskitty ja aamupuolelle valvottu yö. Nukuin muutaman tunnin ja heräsin vähän yli yhdeksän.

Lunta näyttää olevan, mutta ei ole tainnut pahemmin sataa viimeyönä lisää. Lumitöihin ei minulla ole menemistä.

Nostin tämän ketjun nyt tähän päivään. Jatkakaa tämän mukana päivässä pysymistä. Minä vähän taas lepään.
+Lisää kommentti
Aurinkoista pakkaspäivää.

Illalla kadullamme tehtiin auraustöitä ja kyllä lunta oli tullut niin paljon, että nyt on komeat vallit nurmikon reunalla. Yöllä ei kai ole lisää tullut.
Ilmoita
Vanha koulukaveri soitti. Kyllä harmittaa, että tulin kertoneeksi siitä sydänjutusta. Alkoi kauhea saarna, kuinka minun on välittömästi tehtävä edunvalvonta-valtakirja tyttärelleni. Itse en pidä tuota ensimmäistä ja nopeasti ohimenevää kohtausta niin tärkeänä, että heti pitäisi ruveta varautumaan kykenemättömäksi hoitamaan asioitani. Oma äitini eli kymmenen vuotta ensimmäisen sydänkohtauksensa jälkeen ja lääkkeet olivat sentään huonompia kuin nykyiset.

Melkein suutahdin, vaikka en tiedä miksi. Jotenkin vain tuntui liialliselta henkilökohtaisiin asioihini puuttumiselta. Olen sentään elänyt yksin yli kaksikymmentä vuotta ja itse ratkaissut ongelmani. Onneksi älysin sanoa, että eikö se että liki kahdeksankymppisenä jaksoin muuttaa koko elämäni Helsingistä täysin vieraaseen pikkukaupunkiin, todista, että tiedostan vaaran tulla avuttomaksi hoitamaan itse asioitani?

Joskus tuntuu melkein vastenmieliseltä, että ihmiset luottavat viimeisen päälle järkiratkaisuunsa. Minä en ole koskaan pitänyt kiinni viisaimmasta vaihtoehdosta, vaan antanut sattumallekin tilaisuuden. Olen enemmän sellainen 'comme si, comme sa' - tyyppi tai 'que sera, sera', kuten Doris Day lauloi Hitchcockin filmissä Mies joka tiesi liikaa.

No hyvää kai ystäväni ajatteli. Toivottavasti hän soittaa ensi synttärinä uudestaan. Silloin osaan kai vastata napakammin. Tai sitten en.
1 VASTAUS:
Hyvää syntymäpäivää Aurora! Olin aivan unohtanut. Kohta se on A-mummullakin.
+Lisää kommentti
Hyvä, että Rapunen malttaa levätä. Se onkin yksi tehokkaimmista konsteista selättää taudit.

Minulla ei ainakaan vielä ole edes oireita flunssista, vaikka koiratalossa niitä on ollut. Koirain emäntä oli tosi kipeä, poikamme vähän miedommin. En halua itselleni edes sitä mietoa versiota. Maanantaina kuitenkin alkaa taas kettislenkkirupeama sen jälkeen, kun olivat viime viikolla kaksi päivää tarhalomalla. Ja lenkityksen puuttuminen tuntuu. Eilen kävelin Hesan bussilta reilun kilometrin kotiin ja tuntui siltä, etten olisi kävellyt vuoteen. Puuskututti ja kinttuun sattui.

Tänään taas olen harjoittanut tätä arkiliikuntaa: käynyt kaupat ja seissyt hellan vieressä. minulla on tapana kerran kuussa tehdä ruokaa molempien poikien huusholliin niin paljon, että voivat pistää sitä pakkaseenkin. Tänään tein neljän litran annoksen nakkikastiketta, saman verran siskonmakkarakeittoa ja siitä vielä isomman annoksen lihamakaronilaatikkoa. Niissä riittää jälkipolville muutamaksi päiväksi. Lapset vallankin tykkäävät mummun "erikoisista". Viikolla syövät aika pienesti. Isä laittaa kyllä ruokaa, mutta ei mitään kovin ravinteikasta, äitinsä ei laita mitään, korkeintaan keittää makaronia ja paistaa jauhelihaa. Hänen rintakehälleen ei hellahommat sovellu;(

No, eihän nuo minunkaan sapuskat kovin kummia ole, mutta ainakin ne maistuvat lapsille. Ja olen ottanut asiakseni lisätä terveellisiä aineksia jokaiseen lasten tykkäämään ruokaan: makaronilaatikossa on porkkanaa, siskosopassa on tupla-annos soppajuureksia. Nakkikastikkeeseen lisään reilusti kuivattua sokerijuurikasrouhetta, mistä saavat kuituja.

Siippakin on hieman lisännyt tietoisuuttaan terveellisemmästä ruokavaliosta. Tosin aina kun silmä välttää, niin ruokaa kuin ruokaan on livahtanut köntti voita, jos en ole vahtimassa. Nyt sen voin asemesta pistää - jos minä näkösällä - rypsiöljyä. Mutta kyllä minäkin kunnon pihvin haluan voissa paistettuna. Sellainen herkku on tarjolla max pari kertaa vuodessa, joten siihen käytetty voi ei hautaan vie; se hoituu ilmankin, jos niikseen tulee.

Nyt hellahikoilun jälkeen sauna palamaan. Sen jälkeen pieni mozzarella-iltapala, sen kanssa lasi hyvää punaviiniä ja kun silmä alkaa lupsua, niin punkkaan odottamaan uutta päivää.

Hyvää iltaa!
Ilmoita
Uusi
Iltapäivää!

Toivottavasti yskiminen ei hyppäytä kirjaimia minne sattuu, enkä ehkä huomaa sitä, niin tulee kirjoitettua "siansaksaa." Eikös tuollainen sanonta ole?

Ensimmäisen kerran melkein kahteen viikkoon yritän laittaa ruokaa. Koville otti kaali-jauhelihalaatikon uuniin saanti, mutta nyt se on siellä, joten moneen päivään ei ruoka lopu.

Yskittää, mutta nyt se "lohkeaa", eikä ole aivan jatkuvaa kuitenkaan. Muutaman tunnin sain nukuttuakin viimeyönä.

Nyt vain toivottelen sunnuntain jatkoja!
Ilmoita
Uusi
On talven kaunein mutta tähän mennessä myös kylmin päivä. 23 astetta pakkasessa taivas on vaaleanpunainen ja puut valkoista pitsiä. Mustat linnut kerääntyvät koivujen latvoihin lähekkäin kuin etsisivät lämpöä toisistaan.

Hesarissa oli huikea juttu naisesta joka lähti etsimään Stalinin vainoissa Siperiaan karkoitetun inkerilässyntyisen isoäitinsä jälkiä. Loputtoman pitkällä junamatkalla pari sukulaista oli sairastunut ja heitetty joltakin asemalta tien poskeen. Täyteen ahdetussa karjavaunussa huusin virkaa toimitti lattiaan porattu reikä.

Perillä isoäidin tehtävä oli kalastaa Jäämerestä paljain käsin. Lopulta isoäidin jäljet johtivat hautausmaalle, mutta siellä oli vain lahonneita arkunjäännöksiä. Routa oli estänyt kaivamasta kunnon hautoja, joku ruumiskin oli vielä näkyvillä muistona kymmenien vuosien takaisista tragedioista.

Jossain vaiheessa kertoja sai käsiinsä isoäidille kirjoitetun rehabiliointitodistuksen, jolla tuomio peruttiin ja kunnia palautettiin. Sillä ei tietenkään ollut enää merkitystä. Isoäiti jäi sille tielleen.

Tapauksesta tuli mieleen mieheni isoäiti, joka myös oli syntynyt Inkerinmaalla ja oli lapsena joutumaisillaan Stalinin vainon uhriksi, mutta onnistui pakenemaan Suomenlahden yli reellä isänsä ja sisarustensa kanssa. Äitinsä jäi venäläisten käsiin ja menetti siellä järkensä. Tullessani sukuun 50-luvun lopulla ihmettelin, miksei tästä henkilöstä koskaan puhuttu mitään.
1 VASTAUS:
Uusi
Muutamia vuosia sitten tyttäreni oli valokuvausmatkalla jossakin Venäjällä. Jossakin köyhässä kyläpahasessa olivat nuo köyhät ihmiset ottaneet heidän innolla vastaan ja vierasvaraisina "taikoneet" pöytään vaikka mitä tarjottavaa vieraille.

He olivat kertoneet aivan kauhujuttuja siitä, kuinka ihmisiä kuoli leireillä ja muutenkin nälkään ja sairauksiin ja jäätyneeseen maahan oli mahdotonta kaivaa kovin syvää hautaa, kun ei ollut kovin kummoisia työkalujakaan, joten metsän pedot saivat nuo matalat haudat auki helposti ja "mässäily" alkoi.

Minä en ole käynyt koskaan venäjällä, mutta tytär on tehnyt noita valokuvausmatkoja useampiakin.

Katselin tuon Tuntemattoman sotilaan ja saapas nähdä, mitä unissa näkyy ensi yönä?

Hyvää yötä!
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Elämä CXVI - kevättä odotellen - "räystäät nyt tippuu yllä pään..."

Yritän avata uuden ketjun, mutta en tiedä onnistuuko?

Kaikki mukaan! Ollaan mitä ollaan, mutta toimehen me tullaan...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta