Erilaiset Lisälyönnit/rytmihäiriöt RASITUKSESSA.

Huolestunut

Heippa. Nyt kaipaisin kipeästi mielipiteitä ja vertaistukea. Minua vaivaa lisälyönnit, kammio- ja eteisperäiset, yksittäiset, peräkkäiset ja myös niin, että jokatoinen lyönti on lisälyönti. En muuten olisi niin huolissani näistä, mutta kun nämä ilmestyvät aina rasituksessa! Toki jotain yksittäisiä saattaa tulla myös esim, kahvin jälkeen.. Mutta saattaa mennä jopa viikkoja, että sydän lyö ihan nätisti, mutta sitten kun menen kuntosalille alkavat taas! Välillä sydän ei rauhotu millään, vaan saattaa hyvin jonkun aikaa vielä rasituksen jälkee jäädä lisälyönnit päälle. Sillon tottakai keskeytän treenit kokonaan. Nämä rajottavast elämääni todella paljon ja huoli kova! Eiväthän nämä voi mitenkään olla normaalia terveessä sydämmessä??

Taustatietona olen 30- vuotias ja minulle on tehty muutama vuosi takaperin sydämmen ablaatio, silloisten STV-kohtauksien takia. Ablaation jälkeen tykytyskohtaukset ovat lähes loppuneet (ei tosian ikävä kyllä ihan kokonaan hävinneet). Operaation jälkeen alkoivat nämä erinlaiset lisälyönit rasituksessa. Voisiko näillä olla yhteyttä toisiinsa, vai onko ihan sattumaa?

Sydäntä tutkittu melko laajasti, mutta mitään merkittävää ei ole löytynyt. Ainoastaan merkitsemätön lievä läppävuota ja vaaraton haarakatkos. Holtteriin ei ole näitä oireita saatu koskaan kiinni. Nyt on lähete tulossa uuteen holtteriin ja toivon todellakin, että tällä kertaa edes jotakin saataisiin sinne kiinni! Nyt syky ja talvi ollut selkeesti pahempi. Eipä ole ollut yhtäkään salikertaa tai rappusten nousua ilman mitään oireita. Joten luulisi että edes jotain saataisiin kiinni! Myös Rasituskoke on taas tulossa. Viimeksi pari vuotta sitten, ei ilmennyt mitään poikkeavaa.

Alkaa olee jo niin toivoton olo koko tämän asian suhteen. Ei tämmöinen ole elämää! Tämän ikäisenä haluisi vielä elää täysillä eikä kantaa huolta tämmöisestä. Tämä rajoittaa niin paljon elämääni. En uskalla harrastaa mitään, näen painajaisia asiasta, en halua lähteä mihinkään, koska pelkään, että saan jonkun pahan rytmihäiriökohtauksen kun olen kaukana kotoa.

Löytyisikö täältä ketään kohtalontoveria? myös mielipiteet ovat enemmän kun tervetulleita!

7

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sydänongelmallinen

      Täällä on kohtalotoveri!

      Olen 19-vuotias nainen ja olen kärsinyt samasta vaivasta jo ainakin kolme vuotta. Sydän lyö suht kiltisti arjessa, mutta heti treenaamaan mennessä lisälyönnit alkavat ja jatkuvat usein myös koko loppupäivän. Holteriin saatii kerran nauhalle kolme peräkkäistä kammiolisälyöntiä, mutta koska rasitustestissä lisäkyöntejä ei tullut, niin tutkimukset lopetettiin. En koskaan saanut vastausta. Nyt olen menossa uudelleen tutkimuksiin, koska en itsekään jaksa tätä enää.

      Itselläni taustalla myös svt:n vuoksi tehty kaksi ablaatiota, joista toisella kerralla kohtaukset saatiin pois. Minulla on myös asd sekä raja-arvonen pitkä qt-aika, joten epäilen omalla kohdallani että lisälyönnit rasituksessa johtuvat jommasta kummasta.

      Menee todellakin elämä pilalle tämän vaivan kanssa, I feel you. Voidaan jutella lisää jos vaan kiinnostaa!

      • Huolestunut

        Kiitos, että vastasit tekstiini. Vaikka onkin todella kävä kuulla, että kärsit myös samasta vaivasta. Tämän kanssa eläminen on kyllä painajaista! Tämä rajoittaa kaikkia tekimisiä ja menemisiä. Tuntuu, että ei oikein kukaa muu, joka ei ole kokenut samaa, voi edes oikein ymmärtää mitä elämä on tämmöisen vaivan kanssa. Välillä tulevaisuus pelottaa. Mitä tämä tulee olemaan vanhempana??

        Lääkäritkin varmaan jo pitää minua hulluna ja pelkään, että kohta kukaan ei edes usko minua, koska mitään ei ole vielä saatu kiinni. Nyt tosiaan lisätutkimuksia tulossa, ja TODELLAKIN toivon, että nyt tulisivata!

        Hyvä, että sinulla onnistui toisella kerralla ablaatio. Svt-kohtaukset ei myöskään ole mukavia. Oliko sinulla muuten noita rasituksessa tulevia lisälyöntejä ennen ablaatio? Itselläni meinaan alkoivat selkeästi ablaation jälkeen. Ennen aina rasituksessa minulla alkoi svt-kohtaukset ja nykysin tosiaan nämä erilaiset lisälyönnit.

        Lisälyönneistä olen kärsinyt ainakin 10 vuotta. Siitä asti kun sairastin sydänlahastulehduksen. Mutta aikasemmin niitä ei koskaan tullut rasituksessa. Nyt tulee pahiten juuri rasituksessa ja paljon erillaisia! Välillä sydän sekookin ihan totaalisesti ja tuntuu, että lisälyönnit jää ns. Päälle.

        Otatko muuten säännöllisesti mitään beetasalpaajia? Itse otan vain tarvittaessa Propralia. Joskus minulle on suositeltu, että ottaisin joka päivä. Mutta tuntuisi hassulta popsia beetasalpaajia joka päivä, kun oireet tulevat vain silloin kun rasitan itseäni.

        Jaksamisia sinulle!<3


      • Sydänongelmallinen
        Huolestunut kirjoitti:

        Kiitos, että vastasit tekstiini. Vaikka onkin todella kävä kuulla, että kärsit myös samasta vaivasta. Tämän kanssa eläminen on kyllä painajaista! Tämä rajoittaa kaikkia tekimisiä ja menemisiä. Tuntuu, että ei oikein kukaa muu, joka ei ole kokenut samaa, voi edes oikein ymmärtää mitä elämä on tämmöisen vaivan kanssa. Välillä tulevaisuus pelottaa. Mitä tämä tulee olemaan vanhempana??

        Lääkäritkin varmaan jo pitää minua hulluna ja pelkään, että kohta kukaan ei edes usko minua, koska mitään ei ole vielä saatu kiinni. Nyt tosiaan lisätutkimuksia tulossa, ja TODELLAKIN toivon, että nyt tulisivata!

        Hyvä, että sinulla onnistui toisella kerralla ablaatio. Svt-kohtaukset ei myöskään ole mukavia. Oliko sinulla muuten noita rasituksessa tulevia lisälyöntejä ennen ablaatio? Itselläni meinaan alkoivat selkeästi ablaation jälkeen. Ennen aina rasituksessa minulla alkoi svt-kohtaukset ja nykysin tosiaan nämä erilaiset lisälyönnit.

        Lisälyönneistä olen kärsinyt ainakin 10 vuotta. Siitä asti kun sairastin sydänlahastulehduksen. Mutta aikasemmin niitä ei koskaan tullut rasituksessa. Nyt tulee pahiten juuri rasituksessa ja paljon erillaisia! Välillä sydän sekookin ihan totaalisesti ja tuntuu, että lisälyönnit jää ns. Päälle.

        Otatko muuten säännöllisesti mitään beetasalpaajia? Itse otan vain tarvittaessa Propralia. Joskus minulle on suositeltu, että ottaisin joka päivä. Mutta tuntuisi hassulta popsia beetasalpaajia joka päivä, kun oireet tulevat vain silloin kun rasitan itseäni.

        Jaksamisia sinulle!<3

        Moikka.
        En ole ihan varma, että lisääntyivätkö lisälyönnit ablaation jälkeen, koska ne ovat lisääntyneet vuosien varrella koko ajan. Kumma juttu.

        Minulla sama juttu, että välillä lisälyönnit jäävät päälle ja sydän tuntuu sekoavan. Ärsyttää, kun mitään rasittavaa ei voi tehdä ilman, että sydän oireilee.

        Jaksamista myös sulle<3 Tämän vaivan kanssa on todella väsyttävää elää.


    • SVT

      Täällä yksi " kohtalokaveri". Itseläni alkoi oireet jo nuorena ja jossain keski-iässä kardiologi kertoi kyseessä olevan SVT ja että tapahtui kiertoaktivaatio vasem eteisessä. Koska rytmäreitä tuli harvakseen, ensin n kerran viidessä vuodessa, sitten kerran vuodessa niin ei suositeltu ablaatiota. , kunnes alkoi olemaan jatkuva riesa. Joka kera rytmäri tuli päälle esim äkkikumarruksessa, kierrossa tai jos olin syönyt runsaasti ja pallea pääsi nousemaan ylöspäin. Rytmäri alkoi kuin nappia painamalla, syke yleensä 160-170 ja käännettiin tyksin polilla suoneen laitettavalla lääkkeellä. Ablaatiota siirsin ja siirsin pelokkaana. Sydän oli muuten ihan ok. No, kahdesti käyny ablaatiossa ja rytmäri ei tullut päälle, kuten ei yleensäkään selällä maaten. Mutta, viimisen ablaation jälkeen on tullut uusi vaiva, eli tuntuu usein että sydän jättää jonkun lyönnin väliin tai tekee jotain ihan muuta. Tulee hetken pysähdys ja odotan mitä tapahtuu. Tällaista ei ole koskaan ennen ollut. Tunne on aivan toinen kuin ennen rytmärin tultua päälle, Nyt viimeaikoina näitä ollut päivittäin ja aika pelottavaa.

      • Huolestunut

        Svt kohtaukset ovat kyllä tosi inhottavia! Minulla myös tulivat aluksi harvakseltaa ja lopuksi useamman kerran viikossa. Joten silloin päädyin myös ablaatioon.

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella ablaation jälkeen on tullut muita oireita tilalle. Itse kun olen ottanut asian puheeksi kardiologin kanssa ei ota edes vakavissaan asiaan. Eivätko sitten halua myöntää, että näin voi käydä, vai mistä johtuu.. Mutta minulla alkoi omat oireet kyllä ablaation jälkeen. Rasituksessa tulee hirveitä lisälyöntejä. Sydän on myös selkeästi herkempi. Esim. Vasemmalla kyljelläni en voi yhtään maata, heti tulee lisälyöntejä! Näin ei ollut ennen ablaatiota.

        Kuinka kauan sinun ablaatiosta on aikaa? Minulla oli ainaki ensimmäiset kuukaudet todella vaikeat. Tuli runsaasti lisälyöntejä. En saanu yölläkään nukuttua kun lisälyöntejä tuli niin paljon.


      • SVT
        Huolestunut kirjoitti:

        Svt kohtaukset ovat kyllä tosi inhottavia! Minulla myös tulivat aluksi harvakseltaa ja lopuksi useamman kerran viikossa. Joten silloin päädyin myös ablaatioon.

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella ablaation jälkeen on tullut muita oireita tilalle. Itse kun olen ottanut asian puheeksi kardiologin kanssa ei ota edes vakavissaan asiaan. Eivätko sitten halua myöntää, että näin voi käydä, vai mistä johtuu.. Mutta minulla alkoi omat oireet kyllä ablaation jälkeen. Rasituksessa tulee hirveitä lisälyöntejä. Sydän on myös selkeästi herkempi. Esim. Vasemmalla kyljelläni en voi yhtään maata, heti tulee lisälyöntejä! Näin ei ollut ennen ablaatiota.

        Kuinka kauan sinun ablaatiosta on aikaa? Minulla oli ainaki ensimmäiset kuukaudet todella vaikeat. Tuli runsaasti lisälyöntejä. En saanu yölläkään nukuttua kun lisälyöntejä tuli niin paljon.

        Minulla on jo vuosia ablaatioista, mutta myös vältän vasemmalla kyljellä nukkumista, kute nmyös täydellä vatsalla. Hyvin osasit ilmaista omatki tuntemukseni siitä, että " sydän on herkempi"- juuri noin koen itsekin...ja sitä on vaikeaa selittää kellekkään.


    • KatseEteenpäin

      Ellei häiriötä saa labrassa nauhalle niin tälle ehkä saisi: https://www.beat2phone.com/
      Minulla kyllä holderissa näkyi vaikka mitä. Sitten, kun yksin olin mökillä ja svt pahkusi melkein kahtasataa kolme tuntia, kävin yksityisellä sydänlääkärillä. Hän otti asian tosissaan ja antoi lausunnon keskussairaalalle. Vähän pidentynyt Qt- aika taisi tulla, missään ei näy aikaisempia EKG- tuloksia. Lisälyöntejäkin jo on ja betasalpaajalla niitä hillitään. Lääkitys kuitenkin saattaa edelleen pidentää Qt- aikaa ja alentaa sykkeen liian alas.

      Suo siellä ja vetelä täällä - ja sutta paetessa on karhu vastassa. Ainakin kahvi ja viina ovat haitallisia. Kohtuullinen liikunta ja hyvät unet korjaa tilannetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe