Kuntouttava työtoiminta

AsiaaTutkiva

Minkälaisia kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta teillä on?

Itse olen kuullut montakin tarinaa siitä, kuinka ihmisiä esimerkiksi suoranaisesti huijataan sopimusten kanssa. Mahtaako pitää paikkansa?

9

944

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälläistä

9€/pvä, ja työt usein samoja kuin normipalkkaisella samassa paikassa. Jääköön paikkojen nimet mainitsematta.

• Eiharkkapakkojaenää

Itse en ole kuullut huijauksista mutta kyllähän yritykset tietyllä lailla hyväksikäyttää näitä työntekijöitä jos he siis tekevät samat työt kuin normaalit työntekijätkin saamatta oikeata palkkaa siitä. Itse siellä kuntouttavan työtoiminnan virkailijoilla käynneistä on vaihtelevia kokemuksia, osa kohtelee mielestäni hyvinkin alentuvasti joko tietoisesti tai tiedostamatta. Osa on asiallisia ja auttavaisia.

Kaikki täällä kuitenkin ihmisiä ollaan, riippumatta siitä että joitain on elämä potkinut päähän enemmän kuin toisia.
      En uskoisi työnantajia välttämättä, jos lupailee liian hyvältä kuulostavia soppareita tai jatkoa työlle. Sillä näitä kuntouttavia ym on jonoksi asti tietääkseni, nyt kun tämä aktiivimallikin on tullut.

• Vääristää

Kuntouttavaa työtoimintaa koskevassa laissa on itse asiassa kohta, jossa sanotaan ettei kuntouttava työtoiminta saisi vääristää kilpailua, mutta mutta, mitenköhän on? Kuntouttavilla teetetään jatkuvasti hommia jotka ennen on hoitanut tietyille aloille orientoituneet firmat tai työntekijät työehtosopimusten mukaisilla palkoilla.

Tuo 9 euroa päivässä ei sitä paitsi edes ole palkkaa, vaan ns. kulukorvaus, joten käytännössä kuntouttava työtoiminta on orjatyötä.

• Stoporjatyövoimalle

Monet ajattelevat, että on hyvä juttu, että työtön kuntoutuja tekee edes jotain. Siitä muka mieli virkistyy, kokee onnistumisen tunteita, ei syrjäydy ja on mukavana osana yhteiskuntaa. Ja paskat! Todellisuudessa se menee niin, että kuntoutettavilla teetetään härskisti palkatonta työtä ja vieläpä oletetaan/vaaditaan, että he tekevät työnsä mallikelpoisesti. Yleensä kuntouttava on huijattu tällaiseen, työnkuvasta on alunperin annettu aivan eri käsitys ja tätä systemaattista totuuden vääristelyä harrastavat sekä työvoimaviranomaiset että työnantajat. Työt saattavat usein olla fyysisesti raskaita tai sellaisia, joihin kuntoutujalla ei ole minkäänlaista osaavuutta tai pätevyyttä. Koe siinä sitten niitä onnistumisen tunteita. Todellisuudessa useat sairastuvat entisestään, vähintäänkin stressaantuvat ja ahdistuvat. Palkkaa ei siis makseta, etuuksia ei ole, etenemismahdollisuudet mitättömät ja kieltäytymisestä/ työtoiminnan keskeyttämisestä seuraa karenssi. Nämä kaikki virtaviivaisilta kuulostavat nimikkeet työelämäkokeilu, työelämävalmennus ja kuntouttava työtoiminta tarkoittavat käytännössä yhtä ja samaa paskaa: työntekoa ilman palkkaa. Paljon velvollisuuksia, ei mitään oikeuksia. Jatkuvaa turvattomuutta.

• DitaDarling

Kuntouttavasta työtoiminnasta hyötyvät työvoimavirkailija (tulospalkkio,provisio) ja palkattoman työntekijän saava taho. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa kun uuden työntekijän saa aina ilmaiseksi. Työmarkkinat vinoutuvat, mutta se ei näytä ketään huolettavan. Kuntouttavan työtoiminnan nimike pitäisi muuttaa palkattomaksi työnteoksi, silloin oltaisiin lähempänä totuutta.

Kuntouttava työntekijä ei saa mitään. Ai niin, unohdin. Olihan se ylläpitokorvaus 9 euroa päivässä, mutta täytyyhän kuntouttavan työntekijän työpäivän aikana myös syödä (ettäs kehtaa!), ehkäpä jopa heittäytyä pröystäileväksi ja juoda kupillinen kahvia. Eikä mikään ei ole ilmaista, paitsi se kuntoutettava työntekijä itse.

• DarkArto

Kuntouttavan työtoiminnan ainoa hyvä puoli on, että silloin on hetkellisesti tunne, ettei ole täysin tyhjän päällä. Onhan se nurinkurista, että mieluummin tekee ilmaista työtä kuin jää työkkärin armoille. Silloin kun joutuu koko ajan jänskäämään milloin tuet katkaistaan joko virkailijan mielivaltaisen päätöksen tai työkkärin oman tekemän virheen vuoksi.
      Ja sitten tuo aktiivimalli. Sen ehdot "aktiivisuudesta" on lähes mahdotonta täyttää. Ainoat vaihtoehdot ovat silloinkin työkkärin osoittama ilmainen työ tai työkkärin osoittama heissuliveissuli-kurssi.

• Näinjuuri

Hyvin kirjoitettu kaikilta, olen samaa mieltä, ei mitään lisättävää.
      Työttömien hyväksikäyttöä, joka naamioidaan toiseksi mitä on.

• mr.hanki

en oo kunnossa.

• monessamukanaollut

Itse monessa kuntouttavan paikassa olleena en voi kuin ihmetellä sitä että kuinka monet ahjot pyörivätkään juuri kuntoutettavien voimalla. Löytyy kierrätyskeskuksia ja vanhainkoteja. Jos kuntouttavassa olevat työttömät menisivät lakkoon, niin saattaisipa aika moni kierrätyskeskus,vanhainkoti,kirjasto ym. tässäkin maassa joutua pulaan.
      Ja arvatkaapa vain onko vanhustenhoidossa "työskentelevillä" työttömillä minkään sortin koulutusta
      hommiinsa tai vaaditaanko niitä edes? Arvasit oikein, ei.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      143
      3129
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1727
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1384
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1201
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1181
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe