Ocd +trauma =vaikea selvitä.

neurootikko

Moro
Pakkoneuroosin kanssa olen elänyt elämääni ihan lapsesta 40 vuotiaaksi. Lapsena/nuorena en vain tiennyt mistä oli kyse, nyt toki tietämystä tästä sairaudesta on karttunut.

Minua on vuosia piinannut eräs sama ongelma mielessä josta en pääse millään eroon, siinä on toki klassisia ocd tyyppisiä juttuja mutta sen sitkeys ja se että sama ongelma piinaa niin sitkeästi ja pitkään kertoo siitä että siinä on muutakin. Onneksi viimeinkin tämä selvisi minulle.

Tähän en halua kertoa kokemaani pitkäkestoista tapahtumaa lapsuudestani mutta itse nimitän sitä traumaksi, toki tässä ei sellaisesta traumasta ole kyse jossa mielijakaantuu tai mitään mutta ehkä jostain lievemmästä mutta pahasta silti.

Ocd oli puhjennut minulla ennen kuin tämä lapsuuden trauma tapahtui ja kun selvisin siitä niin asiat jotka jotenkin muistuttavat sitä itse trauma tapahtumaa ahdistavat minua, en tahdo päästä niistä eroon.
Minua vieläkin hiertää eräs lapsuudentapahtuma joka ei ole itse trauma ja tämä tapahtuma on vaaraton sinänsä mutta se "tilanne" muistuttaa vähän kokemaani traumaa jonka takia olen jäänyt siihen kiinni.

Se että tämä asia jumittuu minun päähäni niin osasyy siihen on itse ocd, eli en siedä tästä asiasta minkäänlaista epävarmuutta, epävarmuus tämän asian suhteen ahdistaa minua todella paljon.
Tästä asiasta on kaksi vaaratonta vaihtoehtoa miten se voisi olla MUTTA se ei kelpaa minun mielelleni vaan minun pitää olla ehdottoman varma.

Trauma tekee tästä asiasta tärkeän (mitä se muuten ei olisi) ja ocd vaatii ehdotonta varmuutta asian suhteen, minkäänlaista epävarmuutta en tunnu sietävän tämän asian suhteen.
Oikein en tiedä mitenkä tässä nyt etenisi, vanhan typerän asian vatvominen ihmisten kanssa jotka olivat mukana tuntuu vaikealta ja sitä on vatvottu jo aikaisemmin mutta ei se auttanut.
Pitääkö sitä sitten hakeutua terapiaan tämän takia... ?

3

2890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perrrkele22

      Itelläni on myös trauma ja ocd. Ne tavallaa liittyvät osittain yhteenkin. Ocd:ta pidän kuitenkin suuressa määrin synnynnäisenä juttuna. Eipä lapsena arvannut kuinka veemäiseks elämä voi mennä trauman (ja ocd:n) takia. Hengissä ainaki toistaseks, positiivista sekin. Toimintakyky on kohtalainen ja on parantunu jonkun verran viimeisen vuoden aikana. Veemäistä sekin ettei muilla perheenjäsenillä oel neuroottisuutta eikä oikein traumojakaan. Et sikäli yksin tarvotaan. Tsemppiä sinulle aloittaja, en osaa paremmin neuvoa!

    • Tsemppiäsinulle

      Minä koin trauman nyt aikuisiällä ja olen sen takia masentunut. Mielestäni ahdistukseni on osittain pakkoajatuksia eli kierrätän samaa traumaa ja siihen liittyvää epävarmuutta alituiseen ajatuksissa. Sanoin jo sairaalassa itselläni olevan pakkoajatuksia, mutta eivät ottaneet sitä ehkä todesta.
      Näen joka yö traumaan liittyvää painajaisunta ja olen myös miettinyt tarvivani terapiaa.

    • Hei!
      Hankala lähteä antamaan tarkkoja vinkkejä kun en tiedä mitä käynyt, mutta luulen että saattaisit hyötyä keinoista joita olen oman ocdni kanssa oppinut käyttämään.

      "Minua vieläkin hiertää eräs lapsuudentapahtuma joka ei ole itse trauma ja tämä tapahtuma on vaaraton sinänsä mutta se "tilanne" muistuttaa vähän kokemaani traumaa jonka takia olen jäänyt siihen kiinni."

      Epävarmuus- eli ocd vaatii aina 100%, varmaan ymmärrät mitä tarkoitan. Hyvä vinkki on se , ettei ikinä voi tietää kaikkea varmaksi, ikinä ei voi muistaa kaikkea, tai ajatella kaikkia skenaarioita. Anna itsellesi lupa päästä irti, edes sen kannalta että olet jo TARPEEKSI käynyt sitä läpi. Tarpeeksi sanalla tarkoitan sitä, että olet jo tehnyt "ocd" n vaatiman työn sillä että olet antanut sille enemmän aikaa kun se ansaitsisi. On hyvä ajatella että me ocdt teemme aina "liiallisen" työn asioiden setvimisessa versus "normaalit" ihmiset.

      Toinen vinkki on itselläni hyväksyminen. Perseestä, mutta välillä auttaa. Vituttavaa ja ärsyttävää välillä "myöntää" asiaa joka tuntuu olevan oikeasti valhetta, mutta joissakin ocd asioissa se auttaa. Esim. mitä vittu sitten vaikka asia olisikin näin. Kun asian hyväksyy sen stigma vähenee, tietenkin kaikkeen tämä ei toimi mutta mikäli asia on sellainen voi tätä käyttää jotta ei turhaan kuormita aivoja.

      Asian läpi käyminen. Kokeile eri keinoja, esim kirjoitus, piirtäminen, runo. ym keino jolla saisit asian pois systeemistasi. Tuo trauma esille uudella keinolla.

      Tee mielikuvaharjoitus esim youtube ja päästä irti. Terapiaa suosittelsiin kaikille jotka ocd vaivasta kärsivät.

      Voi olla että asian ympärillä on jotain mitä pieni lapsi sisällä tarvitsee tulevan huomatuksi. Siellä voi olla myös tunnelukko joka vain haluaa tulla huomatuksi. Älä pelkää sitä tunnetta vaan kuule se ja kuuntele mitä sillä on kerrottavana. Hyvä kirja tunne tunnelukkosi, kannattaa tutustua.

      Voi olla että olet ocdn kehittänyt suojelemaan itseäsi trauman aiheuttamien tunteiden vuoksi. Tämä tilanne minkä kerooit ettei ole itse trauma vaan muistuttaa siitä, on taas ocdn keino suojella sinua todennäköisesti alkuperäiseltä traumalta. Omat selviytymis keinot traumoille on juurikin ollut tämänkaltaisiin "triggeröiviin" tapahtumiin tarttuminen ja vatvominen niiden ympärillä.

      Itsellänikin tämä epävarmuus ollut aina paha ocdn triggeri. Ehkä se, että älysin että ikinä et tule saamaan 100pros ocdlle hyvää vastausta auttoi lieventämään tarvetta käydä asiaa läpi uudelleen ja uudelleen.

      Tärkeää näihin on pysähtyä, mutta tärkeää on myös huomata milloin ocd puhuu. Tuolloin tärkeintä on rauhoittaa tilanne aivoissa, sillä tuona hetkenä aivosi käyvät hätätilassa ja tarvitsevat huilin. Siksi itse pyrin siihen, että esim kirjoitan asian ylös ja palaan asiaan kolmen päivän kuluttua tarkastelemaan sitä ns. kauempaa, aikuisen lailla ja rauhassa. En tartu ocd hetkeen vaan jätän sen siihen kun tiedän pahimman ocd hälinän rauhoittuneen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe