Vanhoilliset kristityt katsovat, että suhtautuminen uskontoon on henkilökohtaista. Varhainen ihminen ei näin ajatellut. Ei ollut eritystä uskontoa, jota ihminen olisi tuntenut harjoittavansa, vaan oli maailmankatsomus, jota koko heimo piti oikeana, eroa oli vain tiedon tasossa.
Oli perinteenkantajia, jotka kertoivat tietämättömämmille, mutta heidän tietoansa ei kyseenalaistettu. Ihmisheimojen pitkäaikainen ero toisistaan loi vähitellen erityispiirteitä, mutta heimon sisällä vallitsi yhteinen maailmakuva. Uskomusolentojen palvominen oli samallalailla luonnollista kuin heimon johtajien palvominen, ja palvontamenoja harjoitettiin yhteisesti.
Eriytyneitten heimojen asettuminen lähekkäin saattoi aluksi aiheuttaa maailmankatsomuksellisia törmäyksiä, mutta vähitellen katsomukset sulautuivat toisiinsa ja tulivat yhteiseksi. Esimerkiksi Rooman valloitussotien jälkeen vallitsi ajatuksellinen kirjo, mutta vähitellen kristinusko voitti, ja kaikkien edellytettiin olevan kristittyjä.
Jopa reformaation eli "uskonpuhdistuksen" jälkeen sovittiin, että "cuius regio, eius religio" eli kenen ruhtinaan hallinto, hän sai määrätä, oliko ruhtinaskunta katolinen vai evankelinen. Meillä ajatus säilyi vielä senkin yli, kun Ruotsi joutui menettämään Suomen Venäjälle.
Jo 1600-luvun lopussa alkoi kehittyä näkemys, että vain osa, herätyksen kokeneet, olisivat "oikeita" kristittyjä. Ajatus oli valtakunnan yhtenäisyydelle vahingollinen, joten sitä saarnaavat pantiin pitkiin vankeuksiin. Aikaa myöten tajuttiin, että samassa valtakunnassa voidaan myös ajatella eri tavoin. Yksilöllinen ajattelu voitti kollektiivisen.
Tätä perua on vapaasuuntalaisten ja palstalahkolaisten yksilöllinen ajattelu, itse asiassa ihmiskunnan historiassa melko uusi näkemys.
Kun varhaisen tai varhaiskantaisen heimon maailmankatsomus on selvitetty on itse asiassa selvitetty myös mitä ulkopuolisena nimitämme uskonnoksi. Se ei ole erillinen osa heimon ajattelusta ja toiminnasta, vaan kiinteä osa maailmankatsomusta. Uskontotieteellä, kulttuuriantropologialla ja sosiaaliantropologialla ei ole eroa. Nimitys johtuu vain tiedekunnan käytännöstä.
Yhteisöllinen ja henkilökohtainen uskomusjärjestelmä
31
<50
Vastaukset
"Esimerkiksi Rooman valloitussotien jälkeen vallitsi ajatuksellinen kirjo, mutta vähitellen kristinusko voitti, ja kaikkien edellytettiin olevan kristittyjä."
Tavallisten ihmisten oli kuitenkin pakko raivata peltoa, kylvää siementä, korjata kokoon, jauhaa viljaa, leipoa leipää, kasvattaa karjaa, lampaita ja sikoja, lypsää lehmiä ja pyytää riistaa. Synnyttää poikia, sotamiehiä. Pakko lähteä sotimaan kristinuskon levitykseen, että kirkollinen herrasväki, sodanjohto ja hallitukset, saivat elää kuin taivaan linnut toisten työn tuloksella ja verensä vuodatuksella.
Ei kansa voinut heittäytyä vain ihailemaan kedon kukkasia, kuinka ne on vaatettu paremmin Salomon loiste. Oli pakko huolehtia myös huomisesta, jopa muiden huomisesta. Mutta paavit saattoivat pukeutua kuin Salomo. Kansan oli ehdittävä vielä rakentamaan kirkkoja ja palatseja ja pakko ehtiä niihin sunnuntaisin kuulemaan, kuinka syntisiä ja tyhmiä ovat ja kunhan ovat nöyriä ja kumartuvat pappien eteen pyytämään anteeksi syntejä, niin kuoleman jälkeen työn raskaan ies raukeaa ja pääsevät taivaalisiin palatseihin ikuista juhlaa viettämään.
Ajatuksellinen kirjo, on siis muutamien joutilaiden keskinäistä kinakirjoittelua. Kansan ei edes odotettu ajattelevan, kuka silloin olisi työt tehnyt jos kaikki olisivat ryhtyneet filosofoimaan.
Se olisi myös heikentänyt ns. viisaiden ylivaltaista asemaa, jos kaikki olisivat olleet tietäväisia ja pohtivaisia ja ehkä ryntyneet kyseenalaistamaan heidän suuressa viisaudessaan laatimia sakramentteja. Niillä kun niin pikkuvaivalla, ulkoa osaamisella, pyhyyden viittaan puettuina, oli saatu mahtiasema, pelkoa herättävä jumalallinen voima, ei sitä kukaan halunnut menettää. Ja vankiloista vapautetut rikolliset ja heistä kootut vartiomiehet eivät kaihtaneet vääräuskoisten tappamista, he saivat synnit anteeksi etukäteen ja vielä osansa ryöstösaaliista.- kulttuuriantropologiaa
Varhainen ihminen näki perussoluna kollektiivin, perheen, suvun, heimon. Nykyihminen näkee perussoluna yksilön. Tämän muutoksen vaikutusta uskonnolliseen ajatteluun olen pyrkinyt kuvaamaan. Kulttuuriantropologiassa tuttu kehityksen suunta.
- näinsiiskirkko
"Vanhoilliset kristityt katsovat, että suhtautuminen uskontoon on henkilökohtaista. "
Kirkon papit tätä mantraa hokevat, että usko on ihmisen oma asia!- papin.poika
Funtamentalistit tuskin tuntevat iljettävämpää, turmeltuneempaa, valehtelevampaa ja alhaisempaa olentoa kuin kirkon papit.
papin.poika kirjoitti:
Funtamentalistit tuskin tuntevat iljettävämpää, turmeltuneempaa, valehtelevampaa ja alhaisempaa olentoa kuin kirkon papit.
Miten on teidän oma laitanne suhteessa Juudakseen ja juutalaisiin.
Mitä kylvää, sitä niittää.- papin.poika
fari.g kirjoitti:
Miten on teidän oma laitanne suhteessa Juudakseen ja juutalaisiin.
Mitä kylvää, sitä niittää.Veljiä ja sisaria.
- wqe4ty3
Miten kristinuskon olisi käynyt jos Jeesus ja apostolit olisivat pitäneet uskonsa yksityisasianaan?
Mikään muukana uskoto ei ole ihmisne yksityisasia miksi sitten kristinuskon pitäisi sitä olla?
Yritätkä lakaista kristiuskon matonalle? - capiche
wqe4ty3 kirjoitti:
Miten kristinuskon olisi käynyt jos Jeesus ja apostolit olisivat pitäneet uskonsa yksityisasianaan?
Mikään muukana uskoto ei ole ihmisne yksityisasia miksi sitten kristinuskon pitäisi sitä olla?
Yritätkä lakaista kristiuskon matonalle?Yksityinen on eri asia kuin henkilökohtainen. Ilman henkilökohtaista Jumala-suhdetta kukaan ei olisi lähtenyt toteuttamaan Jeesuksen lähetyskäskyä. Uskon täytyy olla ensin henkilökohtainen, ennen kuin siitä voi tulla yhteisöllinen kokemus.
Varhaisessa kirkossa oli ongelmana, että seurakuntalaiset eivät osanneet lukea, raamattua ei ollut seurakuntalaisten omalla kielellä ja messutkin olivat latinaksi. Oltiin sen varassa mitä papit kertoivat. Kun raamattu käännettiin kansankielelle ja lukutaito yleistyi, niin tavallinen kansalainenkin pystyi pohtimaan myös itse omaa uskoaan. - Lelele
capiche kirjoitti:
Yksityinen on eri asia kuin henkilökohtainen. Ilman henkilökohtaista Jumala-suhdetta kukaan ei olisi lähtenyt toteuttamaan Jeesuksen lähetyskäskyä. Uskon täytyy olla ensin henkilökohtainen, ennen kuin siitä voi tulla yhteisöllinen kokemus.
Varhaisessa kirkossa oli ongelmana, että seurakuntalaiset eivät osanneet lukea, raamattua ei ollut seurakuntalaisten omalla kielellä ja messutkin olivat latinaksi. Oltiin sen varassa mitä papit kertoivat. Kun raamattu käännettiin kansankielelle ja lukutaito yleistyi, niin tavallinen kansalainenkin pystyi pohtimaan myös itse omaa uskoaan.Todistajana ei voi toimia omassa voimassaan. Ilman Pyhää Henkeä ei kukaan voi olla Kristuksen todistaja. Apostolien tekojen luvussa 1 sanotaan: ”Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka. ”
Itse asiassa varsinainen todistaja on kuitenkin Pyhä Henki. Me olemme sitä vain välillisesti. Pyhä Henki käyttää meitä syntisiä ja vähäpätöisiä. Ja me emme vastaa todistuksemme tuloksesta, vaan Pyhä Henki itse.
Jumala on valinnut meidät heikot ja monella tapaa lahjattomat tähän todistajan tehtävään: 1. Kor 1:26 ”Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista.”
1:28. ”Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi ”.
Hän ottaa ihmisiä työtovereikseen. Se on hämmästyttävää ja valtava kunnia. Ja siitä saa elämälleen myös syvimmän mielekkyyden ja merkityksen.
Todistaminen on usein puhumista, mutta se voi olla myös tekemistä ja toimimista. Sen mukaan mitä taitoja meillä on. Ja sen mukaan paljonko rohkeutta meille on annettu. - totuusesille
Pyhä henki on Paavalin suusta - opetuslapset eivät olleet koskaan edes sellaisesta kuulleet, joten kaikki UT:ssa, kun on laitettu Pyhä henki Jeesuksen tai opetuslasten puheisiin, on jälkeen päin lisättyä.
Todiste tässä:
Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"
Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?"
He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.´ (Apt 19:1-7)
- ArtoTTTeikirjautunut
Otetaan tähän väliin raamatun kohta tälle päivälle.
Joh. 17:
6 »Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi 7 ja tietävät nyt, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on tullut sinulta. 8 Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että minä olen tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. 9 »Minä rukoilen heidän puolestaan. Maailman puolesta minä en rukoile, vaan niiden, jotka sinä olet minulle antanut, koska he kuuluvat sinulle. 10 Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minun kirkkauteni on tullut julki heissä.
11 »Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. 12 Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut. Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua kadotukseen, jotta kirjoitus kävisi toteen.
13 »Nyt minä tulen sinun luoksesi. Puhun tämän, kun vielä olen maailmassa, jotta minun iloni täyttäisi heidät. 14 Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.- kulttuuriantropologiaa
UT on syntynyt lyhyenä aikana, joten se on poikkileikkaus. Itse pyrin kuvaamaan katsomuksellinen kehityksen pitkä linjaa. Kuvaukseni oli pitkittäisleikkaus.
- ArtoTTTeikirjautunut
kulttuuriantropologiaa kirjoitti:
UT on syntynyt lyhyenä aikana, joten se on poikkileikkaus. Itse pyrin kuvaamaan katsomuksellinen kehityksen pitkä linjaa. Kuvaukseni oli pitkittäisleikkaus.
Voidaan ottaa kohta vanhasta testamentista.
1 Kun. 19
Ääni sanoi hänelle: »Miksi olet täällä, Elia?» 14 Hän vastasi: »Hellittämättä olen taistellut puolestasi, Herra, kaikkivaltias Jumala, kun israelilaiset ovat hylänneet sinun liittosi. He ovat hajottaneet alttarisi ja tappaneet profeettasi, niin että vain minä olen jäänyt jäljelle. Nyt he etsivät minua riistääkseen minultakin hengen.» 15 Herra sanoi hänelle: »Lähde takaisin samaa tietä, jota tulit, ja mene autiomaahan lähelle Damaskosta. Voitele sitten Hasael Syyrian kuninkaaksi. 16 Israelin kuninkaaksi voitele Jehu, Nimsin poika, ja seuraajaksesi profeetan tehtävään Elisa, Safatin poika, joka asuu Abel-Meholassa. 17 Jos joku pääsee pakoon Hasaelin miekkaa, hänet tappaa Jehu, ja jos joku pääsee Jehun miekkaa pakoon, hänet tappaa Elisa. 18
Vain seitsemäntuhatta minä jätän jäljelle Israeliin, kaikki ne, joiden polvet eivät ole notkistuneet Baalin edessä ja joiden suu ei ole Baalia suudellut.» - kulttuuriantropologiaa
ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
1 Kun. 19
Ääni sanoi hänelle: »Miksi olet täällä, Elia?» 14 Hän vastasi: »Hellittämättä olen taistellut puolestasi, Herra, kaikkivaltias Jumala, kun israelilaiset ovat hylänneet sinun liittosi. He ovat hajottaneet alttarisi ja tappaneet profeettasi, niin että vain minä olen jäänyt jäljelle. Nyt he etsivät minua riistääkseen minultakin hengen.» 15 Herra sanoi hänelle: »Lähde takaisin samaa tietä, jota tulit, ja mene autiomaahan lähelle Damaskosta. Voitele sitten Hasael Syyrian kuninkaaksi. 16 Israelin kuninkaaksi voitele Jehu, Nimsin poika, ja seuraajaksesi profeetan tehtävään Elisa, Safatin poika, joka asuu Abel-Meholassa. 17 Jos joku pääsee pakoon Hasaelin miekkaa, hänet tappaa Jehu, ja jos joku pääsee Jehun miekkaa pakoon, hänet tappaa Elisa. 18
Vain seitsemäntuhatta minä jätän jäljelle Israeliin, kaikki ne, joiden polvet eivät ole notkistuneet Baalin edessä ja joiden suu ei ole Baalia suudellut.»En ymmärrä, mitä pyrit Raamatun sitaateilla sanomaan. Vaikuttaa siltä, että puhumme tyystin eri asioista.
- ArtoTTTeikirjautunut
En ymmärrä, mitä pyrit Raamatun sitaateilla sanomaan. Vaikuttaa siltä, että puhumme tyystin eri asioista.
Koko Raamatun historian ajan on ollut kyse myös yksilöistä, mitä yksilö päättää, minkä tien hän valitsee, kuka on Jumalalle kelvollinen, se toistuu raamatussa yhä uudestaan ja uudestaan, Ketkä pelastettiin Sodomasta, ketkä pelastettiin tuhotulvalta, Aabelin uhri oli Jumalalle kelvollinen, Kainin ei. Kokonainen kansa lähti Egyptistä, mutta vain muutamat pääsivät perille. Kaksijakoisuus näkyy myös käskyissä, kostan niille jotka minua vihaavat, mutta teen laupeuden niille jotka minua rakastavat.
2 Moos: 20:
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 6
mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. - kysymyssinulle
ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
1 Kun. 19
Vain seitsemäntuhatta minä jätän jäljelle Israeliin, kaikki ne, joiden polvet eivät ole notkistuneet Baalin edessä ja joiden suu ei ole Baalia suudellut.»Kuka sai tulenkin laskeutumaan taivaasta maanpäälle? Pedon merkki Ilmestyskirjassa.
Ilmestyskirjan luku 13
13. Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
Toinen aikakirja, luku 9:
13. Kullan paino, mikä yhtenä vuotena tuli Salomolle, oli kuusisataa kuusikymmentä kuusi talenttia kultaa, - poistapaha
Ja lisää:
Ensimmäinen kuningastenkirja luku 13
Ja hän huusi alttaria kohti Herran käskystä ja sanoi: "Alttari, alttari, näin sanoo Herra: Katso, Daavidin suvusta on syntyvä poika, nimeltä Joosia. Hän on teurastava sinun päälläsi uhrikukkulapapit, jotka polttavat uhreja sinun päälläsi, ja sinun päälläsi tullaan polttamaan ihmisten luita."
1. "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa
sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
2. ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
3. niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
4. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
5. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi. - lisäysedelle
poistapaha kirjoitti:
Ja lisää:
Ensimmäinen kuningastenkirja luku 13
Ja hän huusi alttaria kohti Herran käskystä ja sanoi: "Alttari, alttari, näin sanoo Herra: Katso, Daavidin suvusta on syntyvä poika, nimeltä Joosia. Hän on teurastava sinun päälläsi uhrikukkulapapit, jotka polttavat uhreja sinun päälläsi, ja sinun päälläsi tullaan polttamaan ihmisten luita."
1. "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa
sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
2. ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
3. niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
4. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
5. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.Unohtui - tuo ihmeidentekijän tappomääräys on VT 5Moos ja 13 luku, jäi viite uupumaan.
- NetilixFix
Heimo on ryhmä sukuja tai klaaneja, joita yhdistää naapuruus, kieli ja kulttuuri. Sosiaaliantropologiassa heimo tarkoittaa yleensä muutaman sadan tai muutaman tuhannen ihmisen yhteisöä, jolla on löyhä yhteinen identiteetti, mutta ei poliittista hierarkiaa tai keskitettyä valtajärjestelmää. Identiteetti syntyy usein oletetusta yhteisestä esi-isästä. Monesti heimoa johtaa osa-aikaisesti big man. Sosiaaliantropologisen määritelmän mukaisessa heimoyhteiskunnassa ei ole periytyvää päällikkyyttä.
Toisaalta heimo tarkoittaa voi tarkoittaa kansatieteellisenä, historiallisena tai sosiologisena käsitteenä myös muunlaista kylien, sukujen, klaanien, asutusten tai muiden vastaavien yhteisöjen muodostamaa ykseyttä, jossa yleensä vallitsevat sama kulttuuri ja kieli. Heimo-sana saattaa tällöin olla etnisen ryhmän synonyymi.
Kulttuuriantropologiassa heimolla tarkoitetaan kylässä asuvaa muutaman sadan ihmisen joukkoa, jolta puuttuu voimakas johtajuus. Heimoa yhdistää lähinnä sukulaisuus ja heimo on teoriassa ryhmien joukko. Väestömäärä on aina yleensä alle 1 000. Heimo voi hankkia elatuksensa joko yksinkertaisella maanviljelyllä tai paimentolaisuudella. Suotuisissa oloissa heimo voi hankkia ravintoa metsästyksellä ja kalastuksella jolloin puhutaan ”kompleksisista metsästäjä-keräilijöistä”.
Heimo on etnisesti yhtenäinen. Heimoa hallitaan suhteellisen tasa-arvoisesti tai mahtimiehen johdolla. Mahtimies on yleensä neuvoa-antava karismaattinen johtaja jonka on monesti kuunneltava yleistä mielipidettä. Silti kaikki päätökset eivät ole enemmistöpäätöksiä niin kuin hopeilla. Mahtimiehelläkään ei ole suurta valtaa, hänen pitää ansaita johtajuutensa. Yksityisomistus on yleensä niukkaa.
Heimon sisällä on eriarvoisia ryhmiä, muttei varsinaisia yhteiskuntaluokkia. Yksilön asema heimossa määräytyy sukulaisuuden mukaan.
Yhteiskunta koostuu esimerkiksi sukupohjaisista klaaneista. Heimo ei ole niin vahvasti johdettu ja yhteiskunnallisesti kerrostunut kuin päällikkökunta. Heimossa ei ole asutuksen hierarkiaa ja työnjakoa. Heimossa ei ole vallan ja esimerkiksi uskonnollisen tiedon monopolia. Heimossa ei myöskään ole lakia tai vastaavaa kiistojen tai rikosten keskitettyä sovittelua eikä työnjakoa.
Heimojen arvellaan syntyneen maanviljelyn myötä, eli noin 13 000 vuotta sitten hedelmällisen puolikuun alueella Lähi-idässä. Heimot olisivat eräs tapa runsaisiin, mutta saatavuudeltaan etukäteen vaikeasti ennustettaviin luonnonvaroihin. Esimerkiksi maanviljelyä rasittavat kuivuudet ovat ennalta arvaamattomia ja haittaavat viljelyä lähekkäisilläkin alueilla eri tavoin. Kuivuudesta paremmin selvinnyt heimon jäsen saattoi auttaa muita niukkoina vuosina. Heimoilla oli kiinteyttä kyllin, jotta ne saattoivat ohjata ruoan jakelua ja tuotantoa niukkoina vuosina, mutta eivät rajoittaneet yksilön vapautta Toisten mielestä heimot olisivat syntyneet vasta valtioiden synnyn jälkeen, eli vuoden 3700 eaa jälkeen. Nämä sekundaariset, toisen vaiheen heimot olisivat saattaneet Morton H. Friedin mukaan syntyä valtioiden järjestäessä ryhmiin kuuluvia ihmisiä hallinnollisiin joukkoihin, tai ryhmien yhteistyönä taisteltaessa ryhmien alueelle laajenevaa valtiota vastaan. Esimerkkinä eurooppalaisten kohtaamista heimoista olivat Arizonan hopi-intiaanit.
---
Siksi populistien puheissa viljelty ajatus siitä, että uskonnot olisivat diktaattorimaisen dyspootin vallan pönkittämiseksi sepitettyjä satuja on väärä. Sen sijaan uskonnot ovat vain yksi kulttuurin ilmenemisen muoto ja kuten muullakin kulttuurilla, myös uskonnolla on alakulttuureita. Siksi uskontoja ei tulisi käsitellä kulttuurista erillisenä omana aihealueenaan vaan osana kulttuuria ja sen sisäisenä ilmiönä.
Tämä Big man (kirjaimellisesti "suuri mies" tai "iso mies") on heimossa tai ryhmässä oleva johtaja, jonka asema ei periydy. Big man on ryhmänsä uskonnollinen, poliittinen, yhteiskunnallinen ja/tai taloudellinen johtaja. Käsite syntyi Melanesian alkuperäiskansojen tutkimuksessa, mutta sitä on sittemmin käytetty myös muualla maailmassa elävien alkuperäiskansojen sekä erilaisten esihistoriallisten ja historiallisen yhteisöjen tutkimuksessa. Big man hankkii asemansa sillä, että saa ihmiset tuottamaan yhteisön tarvitsemia hyödykkeitä. Big manillä on merkittävä asema myös heimon shamaanina ja parantajana. Shamaania voidaan myös pitää jonkinlaisena pappien ja profeettojen esiasteena. Näin varsinkin nomadisilla heimoilla.
Nomadeista ja päällikkökunnista lisää tuonnenpana.- kulttuuriantropologiaa
Valaisevaa tietoa, joka perustuu erääseen määrittelyyn. Kun itse opiskelin, sana heimo oli kokonaan pannassa. Piti sanoa kansa.
Olipa ryhmä minkä niminen tahansa, yhteiseen toimintaan osallistuvilla näyttää olleen melko yhteinen maailmakuva. - NetilixFix
Valaisevaa tietoa, joka perustuu erääseen määrittelyyn. Kun itse opiskelin, sana heimo oli kokonaan pannassa. Piti sanoa kansa.
Olipa ryhmä minkä niminen tahansa, yhteiseen toimintaan osallistuvilla näyttää olleen melko yhteinen maailmakuva.Kävin itse peruskoulua 2000-luvun puolella. Heimoista, päällikkökunnista ja nomadeista opetettiin historian tunnilla. Tuon tekstin hain Wikipediasta. Siellän todella kattava ja tarkka artikkeli. Toinen mistä nykyään opetetaan on populaatiot. Populaatio on nykyään käytössä oleva nimitys ja sillä on korvattu ihmisrodut tieteellisessessä keskustelussa. Pääosin ihmiset luokitellaan nykyään populaatioikdi genomien ja haploryhmien mukaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ihmispopulaatiot tai rodut olisivat eriarvoisia vaan eroosta juolimatta olemme kaikki samanlaisia ja tasa-arvoisia keskenämme. Jatkan pakinaani pikapuoliin. Laitan tänne ensin Nomadeista.
- NetilixFix
Nomadit ovat ihmisiä, jotka eivät asetu vakinaiseen asuinpaikkaan vaan liikkuvat esimerkiksi laiduntavien eläinten mukana. Monet kulttuurit ovat olleet perinteisesti nomadisia, mutta nomadismi on maatalous- ja edelleen teollisuusyhteiskunnissa yhä harvinaisempaa. Nomadeista tunnetuimpia ovat paimentolaiset eli pastoraaliset nomadit, jotka paimentavat karjaa ja liikkuvat sen perässä, kun entinen alue ei enää elätä sitä, ja metsästäjä-keräilijät, jotka liikkuvat riistan, kalan ja ravintokasvien perässä esimerkiksi vuotuiskierron mukaisesti. Nomadismin vastakohta on sedentismi, paikoillaan asuminen.
Sitten on puolinomadit eli seminomadit viettävät osan vuodesta asuen paikallaan, osan liikkuen. Esimerkki tästä ovat osan aikaa maata viljelevät, enimmäkseen lampaita hoitavat puolipaimentolaiset. Monesti Afrikan ja Aasian puolinomadit viljelevät maata sateisempana vuodenaikana ja laiduntavat lampaita kuivempana. Kuivien alueiden puolinomadien asuinalue on yleensä täysnomadien asuinaluetta sateisempi. Se on Afrikassa tai Aasiassa monesti puolikuiva metsä- ja pensasalue. Pohjois-Afrikan puolinomadit asuvat osan vuotta kylissä ja vaeltavat osan vuotta arolla ja autiomaassa eläinlauman kanssa asuen teltassa. Monesti puolinomadit suosivat karjana pienikokoista eläimiä, lampaita ja vuohia.
Transhumanssi on viljely-yhteisöjen karjanhoitoa siten, että erilliset paimenet hoitavat karjaa kylän peltojen ulkopuolella hyvinkin kaukana ja viipyvät paimennusretkillään jopa vuosia siirtyen karjan mukana aina vuodenaikojen mukaan. Tälläiset ovat esimerkiksi poronkasvatusta harjoittavat saamelaiset. Tyypillisesti transhumanssia harjoittava yhteisö asuu alhaalla laaksossa viljellen maata, ja osa yhteisöstä lähtee kesällä ylemmäs vuoristoon paimentamaan karjaa. Vain paimenet ja karja liikkuvat, ei koko yhteisö. Joskus transhumanceksi sanotaan nomadista pastoralismia, joka on pitkien matkojen kulkemista paimennettavan karjan mukana. - NetilixFix
Päällikkökunta on päällikön johtama yhteisö. Päällikkökunnan käsite yleistyi tieteessä 1960-luvulla, ja se on kulttuuriantropologiassa ja arkeologiassa yhä yleisessä käytössä. Käsitettä on toisaalta kritisoitu liian epämääräiseksi ja yleistäväksi.
Päällikkökunta on yhteisö, jota hallitsee perinnöllinen päällikkö. Päällikkö erottuu arvomerkein muista. Päällikkö käskee alaisiaan ja hänellä on yleensä enemmän omaisuutta kuin muilla. Hän hallitsee maata. Silti päällikön valta perustuu yleensä kansansuosioon, ei pakkovaltaan. Päälliköllä ja mahdollisilla alipäälliköillä on suuri valta ja hyvä taloudellinen asema, mutta myös erityinen vastuu koko yhteisön hyvinvoinnista. Päällikön tehtäviin kuuluu suurta työtä vaativien hankkeiden johtaminen, uskonnollisten juhlien toimitus, riitojen sovittelu ja sotapäällikkönä toimiminen. Vahvan päällikkyyden tarkoitus on tehostaa päätöksentekoa suuressa joukossa. Päällikkökuntaa hallitsevalla eliitillä on voiman ja tiedon monopoli. Päällikkö esimerkiksi tietää mitä sadonjumalat ovat luvanneet. Päällikköä tukee monesti uskonnollinen ideologia. Uskonto pitää osaltaan lakia ja järjestystä yllä, toisaalta kannattelee päällikön valtaa. Päällikön väitetään usein olevan jumala, jumalan jälkeläinen tai jumalaan läheisessä yhteydessä. Orjuus ei ole tavallista. Päällikön valtaa tukee yliluonnollinen sanktiosysteemi niin kuin Polynesian tabu-systeemi. Tällöin hierarkiatasoja on yksi tai kaksi.
Päällikkökunnassa päälliköllä on erityinen rituaalinen tai poliittinen asema joka monesti periytyy. Yhteiskunnallinen asema päällikökunnassa määräytyy sen mukaan miten läheinen sukulainen päällikölle on. Päällikkökunta on heimoa mutkikkaampi, mutta valtiota yksinkertaisempi. Monesti päällikkökunnassa on ylipäällikkö, joka johtaa keskuskylästä käsin ympäröiviä kyliä, joita johtavat pienpäälliköt. Päällikkökuntia pidetään valtiotyyppisten yhteiskuntien esimuotoina tai rinnakkaismuotoina.
Esimerkkeinä esihistoriallisista päällikkökunnista pidetään muun muassa muinaista olmeekkikulttuuria Keski-Amerikassa ja useita pronssikautisen Euroopan yhteiskuntia. Antropologien tutkimia päällikkökuntia ovat muun muassa polynesialaisten perinteiset yhteiskunnat Tyynen valtameren saarilla. Eurooppalaisten saapuessa joillain Orinoco-joen keskijuoksuilla ja Amazonin seuduilla oli päällikkökuntia, joista jotkut valtasivat sotien avulla itselleen alueita.
Päällikkökunta on heimoyhteiskuntaa mutkikkaampi, mutta vähemmän monimutkainen yhteisö kuin valtio. Päällikkökunta liittyy monesti tehokkaan maanviljelyn tuottamaan suureen väestötiheyteen. Siinä on noin 5000 – 20 000 asukasta, joskus jopa monia kymmeniä tuhansia. Vaihtoehtoisesti päällikkökunnassa on 1-2 hierarkiatasoa ja yleensä alle 10 000 asukasta.
Päällikkökunta on epätasa-arvoisempi kuin heimo, jonka johtaja on vain osa-aikainen suurmies. Heimossa ei ole erilaisia yhteiskuntaluokkia, mutta päällikkökunnassa niitä jo esiintyy. Eliitillä on monesti kaupan kautta tuotuja ylellisyystavaroita toisin kuin heimossa. Orjuutta esiintyy vain hiukan. Orjat hankittiin ryöstämällä. Kiistojen sovittelu on keskitettyä toisin kuin heimossa. Tämä johtuu halusta eliminoida rikoksia, esimerkiksi murhia ja ryöstöjä jotka ovat heimoissa yleisiä. Laki ja uskonto kietoutuvat päällikkökunnan johtajakeskeiseen sosiopoliittiseen rakenteeseen. Työnjakoa ja julkisia rakennuksia joko on tai ei, eri seikoista riippuen.
Päällikkökunta eroaa heimosta siten että sen mahtimiehellä on paljon valtaa, kun heimo voi olla joko tasa-arvoinen tai sillä on vain heikko mahtimies. Kostojen sovittelu on heimossa epämuodollista, päällikkökunnassa keskitettyä. Päällikkökunta on kerrostunut suvun mukaan, heimo ei ole kerrostunut . Heimo ei oikeuta pakkoveroon perustuvaa kleptokratiaa niin kuin päällikkökunnassa tapahtuu. Päällikkökunnassa on ylellisyystavaroita, mutta ei heimossa.
Toisin kuin heimoissa päällikkökunnassa voi olla monia kyliä, byrokratiaa, muita kyliä hallitsevia keskuskyliä, tehokasta ruoan tuotantoa, työnjakoa ja julkisia rakennuksia. Valtio eroaa päällikkökunnasta siten, että valtioissa on keskitetty, monia byrokratiatasoja sisältävä hallinto, joka hallitsee ainakin kymmeniä tuhansia ihmisä. Kiistojen sovittelun hoitavat laki ja tuomarit, joita päällikkökunnissa ei ole. Valtioissa on monia maanomistajia, maa ei ole ryhmän, heimon tai päällikön omaisuutta Ruoan tuotanto on valtiossa aina tehokasta, ja työnjakoa esiintyy aina.
Osa 1 - NetilixFix
Päällikkökunnassa on hallinnollinen, uskonnollinen ja/tai taloudellinen keskus/keskuksia. Siinä on merkkejä arvoasteikosta ja yhteiskuntaluokista. Päällikkökunnassa on ainakin kaksi yhteiskuntaluokkaa, perinnölliset johtajat ja tavallinen kansa. Päällikökunnan statukset ovat tarkoin määriteltyjä. Yhteiskunnallinen asema määräytyy yhteiskuntaluokan ja asuinpaikan mukaan. Yhteiskunta on kerrostunut suvun mukaan. Niinpä asema päällikkökunnassa on monesti riippuvainen siitä, miten läheinen sukulainen päällikölle tai muinaiselle esi-isälle on. Esi-isä pääsi päälliköksi tehtyään merkki- ja tai urotekoja. Päällikkökunnassa avioituminen tapahtuu saman sosiaaliluokan sisällä. Päällikköä saattavat koskea muut käyttäytymisnormit kuin muita heimolaisia. Monet päällikkökunnat ovat monivaimoisia, nimenomaan ylemmissä sosiaaliluokissa, ja päälliköiden jälkeläisten avioliitot muiden heimojen päälliköiden kanssa laajentavat päällikkökuntaa. Yleensä yhteiskunta on miesten johdossa ja vanhemmat miehet ohjaavat yhteisöä.
Erään määritelmän mukaan joko päällikkökunnassa ei ole välijohtajuusportaita (byrokratiaa) tai alipäällikköportaita on vain yhdestä kahteen. Jos kyliä on monta, muita hallitaan keskuskylästä käsin. Päällikkökunta voidaan luokitella esimerkiksi sen mukaan, kuinka monta hierarkiatasoa niissä on. Yksinkertaisessa päällikkökunnassa on vain yksi päällikkö, joka johtaa muita. Monen hierarkiatason päällikkökunnissa on päälliköitä ja eri asteisia alipäälliköitä.
Päällikkökunta on itsenäinen kokonaisuus. Päällikkökunnassa asuu tuhansia samaan etniseen ryhmään kuuluvia ihmisiä paikallaan yhdessä tai useammassa kylässä. Ruoan tuotantoa esiintyy, se on voimaperäistä maanviljelyä tai erityisen rikkaalla alueelle metsästystä, kalastusta ja/tai keräilyä. Uskonto oikeuttaa kleptokratian eli tavallisen kansan verotuksen. Näin esimerkiksi tuotettua ruokaa jaettiin uudelleen niille jotka eivät ruokaa tuottaneet. Näin päälliköt, käsityöläiset jne elävät muiden tuottamalla ravinnolla. Omaisuuden vaihdanta on uudelleen jakavaa pakkoveroa. Päällikkökunnat syntyivät Hedelmälliseen puolikuuhun 5500 eaa. ja Väli-Amerikkaan ja Andeille noin 1000 eaa. Kiineen ne ilmestyivät joskus 4000-3500 eaa.
Yksinkertaisessa päällikkökunnassa päällikkö johtaa yhtä tai montaa kylää. Jos kyliä on monta, kussakin kylässä on oma paikallispäällikkö, jota keskuskylässä asuva ylipäällikkö käskee. Se on useimmiten tuhansien ihmisten muodostama itsenäinen kokonaisuus, joka koostuu monista pikkukylistä, joiden yllä on yhteinen johto isossa kylässä. Yleensä kokonaisuutta hallitsee perinnöllinen ylipäällikkö, joka tavallisesti teettää palveluksia pikkukylillä ja kerää veroja niiltä kuten myös oman kylänsä tavalliselta kansaltakin. Ylipäällikön valvomia pikkukyliä johtavat alipäälliköt. Ylipäällikkö johtaa joko yksin tai jonkinlaisen neuvoston avustamana. Päällikkökunnat kehittyvät nopeasti, pyrkivät helposti luhistumaan ja uusiutumaan jaksoittain. Heimot liittyvät yhteen, laajentavat aluettaan, heimojen rypäs hajoaa, syntyy uusi yhden päällikön johtama heimorypäs.
Kompleksisessa päällikkökunnassa on 2-3 hierarkiatasoa. Esimerkiksi kolmen hieararkiatason päällikkökunnassa ylipäällikkö käskee alipäälliköitä, jotka käskevät ali-alipäälliköitä. Päällikön henkivartijat ovat eräänlainen armeija. Suuria päällikkökuntia luonnehtivat monesti yhteiskuntakerrokset, periytyvä johtajuus ja pappeus, erikoistuminen eri ammatteihin, linnoitukset ja suuret monumentaalirakennelmat. Päällikkökunta käy kauppaa. Useimmiten päällikkökunnat liittyvät kiinteään kyläasutukseen ja maanviljelyyn, mutta myös paimentolaisuuteen tai puutarhaviljelyynkin. Päällikkökunta syntyy yhteisten uskonnollisten rituaalien ja/tai puolustuksen pohjalta, ja johtajalla on merkittävä osa uskonnollisissa rituaaleissa. Mutkikkaita päällikkökuntia oli esimerkiksi Ugandan bagandoilla ja bunyoroilla.
Päällikkökunta on suora suomennos englannin sanasta chiefdom. Jared Diamondin Guns, Germs and Steel suomennoksessa käytetään hieman epätarkkaa termiä valtakunta. Joissakin yhteyksissä päällikkökuntia on myös kutsuttu kuningaskunniksi, kun huomio on kiinnitetty päällikön vahvaan asemaan. Yleensä kuningaskunta-käsitettä käytetään kuitenkin valtiotyyppisistä yhteiskunnista.
Osa 2 - capiche
Olipa ryhmä minkä niminen tahansa, yhteiseen toimintaan osallistuvilla näyttää olleen melko yhteinen maailmakuva.Maailma on täynnä kansoja, joissa ollaan erittäin heimotietoisia. Eivät ole ilmeisesti kuulleet, että sana heimo on pannassa.:)
- KoiranKusettaja
capiche kirjoitti:
Maailma on täynnä kansoja, joissa ollaan erittäin heimotietoisia. Eivät ole ilmeisesti kuulleet, että sana heimo on pannassa.:)
Tarveitsetko pantaasi liekankin?
" Se ei kuitenkaan tarkoita, että ihmispopulaatiot tai rodut olisivat eriarvoisia vaan eroosta juolimatta olemme kaikki samanlaisia ja tasa-arvoisia keskenämme."
Emme ole kaikki samanlaisia, esim. miehet ja naiset ovat hyvin erilaisia.
En kannata myöskään ajatusta " tasa-arvoinen" , koska kunniallisesti elämisellä ei olisi silloin mitään merkitystä, jos rikolliset ovat saman arvoisia.
Se, että ihmiset ovat tasa-arvoisia lain edessä, tarkoittaa sitä, että myös naiset ja köyhät saavat oikeutta ja laki koskee myös kuninkaita ja muita valtiaita, pappeja, piispoja paaveja ym. Eikä heillä ole mitään erityisoikeuksia hallitusvaltaam tai pyhyyteen vetoamalla.- capiche
"En kannata myöskään ajatusta " tasa-arvoinen" , koska kunniallisesti elämisellä ei olisi silloin mitään merkitystä, jos rikolliset ovat saman arvoisia. "
Ihmisellä on ihmisarvo. Mutta tasa-arvolla ei ole mitään tekemistä samanarvoisuuden kanssa.
Tasa-arvo tarkoittaa vain yhdenvertaisia mahdollisuuksia tai yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa. Ihmiset ovat kuitenkin lahjoiltaan erilaisia ja jokainen käyttää näitä mahdollisuuksia hyväkseen omien kykyjensä mukaan.
Esim. mainitsemasi rikollinen tausta sulkee tosiasiassa monia ovia. - capiche
"Emme ole kaikki samanlaisia, esim. miehet ja naiset ovat hyvin erilaisia."
Absurdi väite ainakin meikäläisen näkökulmasta. Miehet ovat hyvin erilaisia ja naiset ovat hyvin erilaisia, mutta jotkut miehet ja naiset saattavat olla hyvinkin samanlaisia. Siis päänsä sisällä.
Niin kauan kuin on ollut ihmisiä, on myös ollut individualisteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854