Geneettinen sulaminen viidessä sukupolvessa

Itäinen tasankomaagorilla on noin sadassa vuodessa kokenut nopean geneettisen monimuotoisuuden katoamisen. Neljä-viisi sukupolvea on riittänyt siihen, että sen genomi on köyhtynyt sellaiselle tasolle, että sitä uhkaa sukupuutto. Se on mm. IUCN: punaisen listan mukaan kaikkein vakavimmalla tasolla uhanalaisuuden suhteen. Jos se ei saa geneettistä apua, se kuolee sukupuuttoon.

Tutkijat vertasivat sen genomia museoista löydettyihin itäisen tasankomaagorillan luunäytteisiin ja totesivat, että noin sadassa vuodessa gorillan genomi on kokenut paljon LoF-mutaatioita (loss of functions).

Havainto herättää paljon ajatuksia:

Teoriat miljoonien vuosien hitaasta evoluutiosta ovat naurettavia iltasatuja. Geneettinen sulaminen voi tapahtua muutamassa sukupolvessa samoin kuin kuin ns. lajiutuminenkin, mikä johtuu epigeneettisestä säätelystä tai informaation katoamisesta. Emme havaitse luonnossa minkäänlaista evoluutiota. Adaptoituminen ja sitä usein seuraava varioituminen eivät johdu geneettisen monimuotoisuuden kasvusta vaan epigeneettisestä säätelystä. Mutaatiokuorma on kaikissa eliöissä biologinen tosiasia ja koska genomissa ei ole roska-DNA:ta, kohdistuvat mutaatiot hyödylliseen, käyttökelpoiseen ja toiminnalliseen DNA:han. Geneettinen entropia on aivan varma asia.

Voimme kuitenkin havaita apinoiden ja gorillojen nopeaa lajiutumista (hakusanat: new primate species discovered). Ihminen ei kuitenkaan lajiudu, vaikka menetämme biologista informaatiota ja DNA:hamme tulee virheitä. Ihmistä ei luotu varioitumaan. Tämän vahvistaa Raamattu.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • MaaOnVanha

        Miksi postaat omalle roskasivustoollesi. Ei sitä kukaan palstalainen lue. Laitahan alkuperäinen tutkimus, niin taas siinä todetaan populaation pienentyneen ja sen jälkeen genomin heikentyneen.
        Et ole vieläkään useista väitteistäsi huolimatta kyennyt osoittamaan ainoankaan lajin kuolleen sukupuuttoon genomin rappeutumisen takia ilman, että populaatio on sitä ennen pienentynyt liian pieneksi.

        Miljoonien vuosien aikana tapahtunut evoluutio on kiveen kirjoitettua faktaa. Maapallon eliöstö on paleontologisten tutkimusten mukaan vaihtunut useita kertoja eri maailmankausina. Vaikka nykyään on joidenkin arvioiden mukaan n. 10 miljoonaa eliölajia, niin ne edustavat vain alle prosenttia kaikkina aikoina eläneistä. Vanhat ovat joko lajiutuneet tai kuolleet sukupuuttoon. Ja kuten sanoin, todisteet ovat kiveen tallennettuja.

        Ps. Neljä toisitaan riippumtonta ajoitusmenetelmää antoi tiedeviikolla sinun kannaltasi aivan liian vanhan Maan iän. Muistatko. Miljoonat vuodet ovat totta.


      • Anonyymi
        MaaOnVanha kirjoitti:

        Miksi postaat omalle roskasivustoollesi. Ei sitä kukaan palstalainen lue. Laitahan alkuperäinen tutkimus, niin taas siinä todetaan populaation pienentyneen ja sen jälkeen genomin heikentyneen.
        Et ole vieläkään useista väitteistäsi huolimatta kyennyt osoittamaan ainoankaan lajin kuolleen sukupuuttoon genomin rappeutumisen takia ilman, että populaatio on sitä ennen pienentynyt liian pieneksi.

        Miljoonien vuosien aikana tapahtunut evoluutio on kiveen kirjoitettua faktaa. Maapallon eliöstö on paleontologisten tutkimusten mukaan vaihtunut useita kertoja eri maailmankausina. Vaikka nykyään on joidenkin arvioiden mukaan n. 10 miljoonaa eliölajia, niin ne edustavat vain alle prosenttia kaikkina aikoina eläneistä. Vanhat ovat joko lajiutuneet tai kuolleet sukupuuttoon. Ja kuten sanoin, todisteet ovat kiveen tallennettuja.

        Ps. Neljä toisitaan riippumtonta ajoitusmenetelmää antoi tiedeviikolla sinun kannaltasi aivan liian vanhan Maan iän. Muistatko. Miljoonat vuodet ovat totta.

        "Et ole vieläkään useista väitteistäsi huolimatta kyennyt osoittamaan ainoankaan lajin kuolleen sukupuuttoon genomin rappeutumisen takia ilman, että populaatio on sitä ennen pienentynyt liian pieneksi. "

        Populaation rapautuminen näkyy ensimmäisenä lisääntymisongelmina joka johtaa populaation pienenemiseen. Jokaisesta kuolee se viimeinen.

        Yritä jatkossa kertoilla satuja hieman johdonmukaisemmin ettet sisällytä samaan lauseeseen räikeitä ristiriitoja vaikka saatana kuinka mieltä vääntääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et ole vieläkään useista väitteistäsi huolimatta kyennyt osoittamaan ainoankaan lajin kuolleen sukupuuttoon genomin rappeutumisen takia ilman, että populaatio on sitä ennen pienentynyt liian pieneksi. "

        Populaation rapautuminen näkyy ensimmäisenä lisääntymisongelmina joka johtaa populaation pienenemiseen. Jokaisesta kuolee se viimeinen.

        Yritä jatkossa kertoilla satuja hieman johdonmukaisemmin ettet sisällytä samaan lauseeseen räikeitä ristiriitoja vaikka saatana kuinka mieltä vääntääkin.

        Taas mennään perä edellä puuhun. Geneettistä degeneraatiota ei ole osoitettu yhdenkään sukupuuton primääriseksi syyksi; ei vaikka ROT esittää sitä väitettä melko lyhyin väliaijoin. Alkuun hän jopa yritti postata tutkimusta asiasta, mutta siinäkin populaation pieneneminen oli edeltänyt genomin köyhtymistä.


    • Ihmettelen_suuresti

      Voisikohan sillä olla mitään tekemistä asian kanssa, että ihmisen toiminnan seurauksena niiden elinalue on kutistunut 87% 1900 -luvulla mikä on johtanut kannan romahtamiseen ja sisäsiittoisuuteen? Mikä ihme siinä on ettet ymmärrä aivan perusasioita ekologiasta vaikka ne on selitetty sulle satoja kertoja?

      • Anonyymi

        Todennäköisesti Tomi ymmärtää kyllä, mutta ei suostu hyväksymään, koska luulee saavansa siitä Jumalalta rangaistuksen. Hän saa sen kuoltuaan joka tapauksessa mutta eri syystä, koska valehtelua Jumala vihaa aivan erityisesti.

        - Ilkimyksen teologitäti


    • Rot.on.sekaisin

      Ei s***tana noin tyhmä ihminen voi opettaa lapsia!

      Olisiko geneettisellä köyhtymisellä mitään tekemistä sen kanssa, että vuorigorillojen määrä on romahtanut ja kanta on pirstaloitunut saarekkeiksi?

      • Huom.! Tasankogorilla on eri kuin vuorigorilla.


      • Anonyymi

        Yrtitä edes opetella lukemaan. "Itäinen tasankomaagorilla" Muuta kun on pakko vääntää, niin sekoaahan sitä jopa pieni piruparka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrtitä edes opetella lukemaan. "Itäinen tasankomaagorilla" Muuta kun on pakko vääntää, niin sekoaahan sitä jopa pieni piruparka.

        No sama pätee kumpaankin, elintilan katoaminen suurimpana syynä populaatioiden kutistimiseen ja siten genettiseen köyhtymiseen.


    • Ewokki

      ROT tekee hyvää kreationismin vastaista työtä kirjoittamalla tuollasta p*skaa.

      Nopealla googlauksella selvisi, että itäisen gorillan populaatio on romahtanut viimeisen 20 vuoden kuluessa 70%:lla johtuen pääasiassa salametsästyksestä. Että se siitä "rappeutumisesta".

      "The eastern gorilla has suffered a 70% population collapse over the past 20 years, primarily due to illegal hunting."
      https://www.theguardian.com/environment/2016/sep/04/eastern-gorilla-critically-endangered-illegal-hunting-iucn-red-list

    • Ne on ne 2 asiaa mitkä on ongelmana melkein kaikille maaeläinpopulaatioille:

      1) elinalueiden pirstoutuminen ja häviäminen
      2) populaatioiden pieneneminen

      Näistä seuraa sitten se geneettinen yksipuolistuminen.

    • jaa nyt geeneillä ja monimuotoisuudella on taas merkitystä. päättäisit jo onko geeneillä merkitystä vai ei.....

      • Eliöt tarvitsevat DNA:ta RNA-molekyylien valmistamiseen. RNA-molekyylit ovat varsinaisia toiminnallisia ohjelmia, DNA on raaka-aine, jota lukemalla niitä valmistetaan. Kun DNA-jaksoihin, jotka on suunniteltu optimaalisiksi informaation tiiviyden ja energiansäästön kannalta, tulee virheitä, vaikeutuu solun kyky valmistaa vaadittuja RNA-molekyylejä. Siksi geneettiset mutaatiot aiheuttavat geneettistä rappeutumista.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eliöt tarvitsevat DNA:ta RNA-molekyylien valmistamiseen. RNA-molekyylit ovat varsinaisia toiminnallisia ohjelmia, DNA on raaka-aine, jota lukemalla niitä valmistetaan. Kun DNA-jaksoihin, jotka on suunniteltu optimaalisiksi informaation tiiviyden ja energiansäästön kannalta, tulee virheitä, vaikeutuu solun kyky valmistaa vaadittuja RNA-molekyylejä. Siksi geneettiset mutaatiot aiheuttavat geneettistä rappeutumista.

        Eli muutokset dna.ssa, muuntelu lisää populaation elinvoimaisuutta. Tuotantoeläin puolella asia on hyvin tiedossa ja tunnettu ilmiö, risteytysjalostus on kansanomainen termi... voisit muuten selittää miksi ay- hol risteymä on aina mustavalkoinen jos kerta geeneillä ei ole vaikutusta fenotyyppiin, ja tämä risteymä kasvaa isommaksi kuin ay...

        kuten sanoitkin, geenit määräävät fenotyypin, ympäristön vaikutus on ollut iät ja ajat tiedossa, mutta geenit rajoittavat... Vai kasvaako tomin todellisuudessa samassa pensaassa viinimarjat ja vadelmat?


      • Anonyymi
        ravenlored kirjoitti:

        Eli muutokset dna.ssa, muuntelu lisää populaation elinvoimaisuutta. Tuotantoeläin puolella asia on hyvin tiedossa ja tunnettu ilmiö, risteytysjalostus on kansanomainen termi... voisit muuten selittää miksi ay- hol risteymä on aina mustavalkoinen jos kerta geeneillä ei ole vaikutusta fenotyyppiin, ja tämä risteymä kasvaa isommaksi kuin ay...

        kuten sanoitkin, geenit määräävät fenotyypin, ympäristön vaikutus on ollut iät ja ajat tiedossa, mutta geenit rajoittavat... Vai kasvaako tomin todellisuudessa samassa pensaassa viinimarjat ja vadelmat?

        Tuotantoeläimet ovat tuotantonsa äärirajoilla samoin kuin viljelyskasvitkin. Kummatkaan eivät tule luonnossa toimeen ilman ihmistä. Eivät enää ole luonnonvaraisia. Siemenettömät lajikkeet eivät edes lisäänny kuin kloonaamalla silmuista, mikä nopeutta geneettistä rapautumista entisestään. Eläimillä on viime aikoina alkanut ilmenemään hedelmättömyyttä. On vain ajasta kiinni koska siirrytään kokonaan alkiosiirtoihin. USA:ssa porsaat ostetaan Monsantolta. Emakot ovat käytännöllisesti katsoen jo steriilejä. Moni toisinajattelija on menetänyt siitoskarjunsa, emakkonsa ja tilansa.


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eliöt tarvitsevat DNA:ta RNA-molekyylien valmistamiseen. RNA-molekyylit ovat varsinaisia toiminnallisia ohjelmia, DNA on raaka-aine, jota lukemalla niitä valmistetaan. Kun DNA-jaksoihin, jotka on suunniteltu optimaalisiksi informaation tiiviyden ja energiansäästön kannalta, tulee virheitä, vaikeutuu solun kyky valmistaa vaadittuja RNA-molekyylejä. Siksi geneettiset mutaatiot aiheuttavat geneettistä rappeutumista.

        Sinulta on edelleen todistamatta, että koko luomankunta rappeutuu.

        Ja muutama muukin väite, mutta palataan niihin sitten myöhemmin. Mahdollisesti myös opetusministeriön taholta.


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Eliöt tarvitsevat DNA:ta RNA-molekyylien valmistamiseen. RNA-molekyylit ovat varsinaisia toiminnallisia ohjelmia, DNA on raaka-aine, jota lukemalla niitä valmistetaan. Kun DNA-jaksoihin, jotka on suunniteltu optimaalisiksi informaation tiiviyden ja energiansäästön kannalta, tulee virheitä, vaikeutuu solun kyky valmistaa vaadittuja RNA-molekyylejä. Siksi geneettiset mutaatiot aiheuttavat geneettistä rappeutumista.

        "Kun DNA-jaksoihin, jotka on suunniteltu optimaalisiksi informaation tiiviyden ja energiansäästön kannalta,..."

        Milloin ne muka ovat olleet optimaalisia? Ihmisen genomi on duplikoitunut ja jopa kominkertaistunut, jota kutsutaan informaatioteoriassa informaation rappeutumiseksi. Lisäksi genomissamme on n. 10 % muinaisia retroviruksia.
        Jos joku tekisi tietokoneohjelman, jossa olisi täsmälleen samoja toimintoja useaan kertaan ja lisäksi vanhoja tietokoneviruksia läjäpäin, sitä tuskin sanottaissiin optimaaliseksi.

        Ethän sinä näytä tietävän genomista edes perusteita. Kirjoittelet omia haaveitasi, joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotantoeläimet ovat tuotantonsa äärirajoilla samoin kuin viljelyskasvitkin. Kummatkaan eivät tule luonnossa toimeen ilman ihmistä. Eivät enää ole luonnonvaraisia. Siemenettömät lajikkeet eivät edes lisäänny kuin kloonaamalla silmuista, mikä nopeutta geneettistä rapautumista entisestään. Eläimillä on viime aikoina alkanut ilmenemään hedelmättömyyttä. On vain ajasta kiinni koska siirrytään kokonaan alkiosiirtoihin. USA:ssa porsaat ostetaan Monsantolta. Emakot ovat käytännöllisesti katsoen jo steriilejä. Moni toisinajattelija on menetänyt siitoskarjunsa, emakkonsa ja tilansa.

        "Kummatkaan eivät tule luonnossa toimeen ilman ihmistä. Eivät enää ole luonnonvaraisia. "

        Ai niinkö? Esimerkiksi turkiseläimeksi jalostettu minkki tulee aivan liiankin hyvin toimeen luonnossa. USA:ssa possut ostetaan Mosantolta, koska Monsanto omistaa geenimanipuloitujen lajien patentit. Ei sen takia, etteivät eläimet lisääntyisi. Tuohon steriliyteen sinulla on varmaan linkki.

        Etkö uskalla kirjoittaa nikilläsi, kun pelkäät taas mokaavasi?


    • "Emme havaitse luonnossa minkäänlaista evoluutiota. Adaptoituminen ja sitä usein seuraava varioituminen eivät johdu geneettisen monimuotoisuuden kasvusta vaan epigeneettisestä säätelystä. Mutaatiokuorma on kaikissa eliöissä biologinen tosiasia ja koska genomissa ei ole roska-DNA:ta, kohdistuvat mutaatiot hyödylliseen, käyttökelpoiseen ja toiminnalliseen DNA:han. Geneettinen entropia on aivan varma asia.

      Voimme kuitenkin havaita apinoiden ja gorillojen nopeaa lajiutumista (hakusanat: new primate species discovered). Ihminen ei kuitenkaan lajiudu, vaikka menetämme biologista informaatiota ja DNA:hamme tulee virheitä. Ihmistä ei luotu varioitumaan. "



      Kyllä 'me' havaitsemme evoluutiota

      Tässä esimerkki mutaatioista ihmisessa sekä kehityksestä (lähde Chris Stringer Vain yksi jäi)
      Kyseessä on siis vertailu nedun ja nykyihmisen genomista (meillä on noin 2 % nedujen genejä viimeisimpien tutkimusten mukaan)

      "Vertailut paljastavat neandertalilaisten dnan siirron lisäksi, että meillä on yli 200 sellaista perimän muutosta, joita ei ole ollut neandertalinihmisillä eikä simpansseilla. Näitä on geeneissä, jotka liittyvät muun muassa aivojen toimintaan, kallon ja luurangon rakenteesen ja sen yhteydessä oleviin elimiin (kuten hikirauhaset ja hiukset)"

      Tämä on selvä evoluution ja hyödyllisten mutaatioiden todiste (vai ajatteletko, että ihminen kehittyi neandertalilaisesta jotenkin alaspäin? Kiinnostava teoria...).
      Jos tämän jälkeen väität ettei hyödyllisiä mutaatioita ole(tai kehitystä tapahdu),toimit vilpillä.
      Mutaatioita hyödynnetään myös,kun halutaan mitata esim kuinka monessa sukupolvessa jonkin lajin eriytyminen on kestänyt.

    • Missä kohtaa Raamatussa lukee, että "ihminen ei varioidu"?
      Ihminen varioutui jo ennen nykyihmistä moniin eri lajeihin. Mutta voihan siihen olla "uskomatta", mitä se lienee tarkoittavankin.

      • Anonyymi

        Kyllä vaurioituu siinä missä kaiki muukin. Ainakin JohnSanford, Jim Pamplin& Christopher RupeFMS Foundationnin mukaan.

        https://docs.wixstatic.com/ugd/a704d4_f63118a62a1a4866a5b27a62ef32f4ee.pdf

        Tuossa vielä lista, geneetisestä mutatoitumisesta
        http://www.hgmd.cf.ac.uk/ac/index.php
        Ja mutatoitumisajoista.
        https://www.nature.com/news/past-5-000-years-prolific-for-changes-to-human-genome-1.11912#/b3

        Johannes 14 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. 2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? 3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. 4Ja mihin minä menen — tien sinne te tiedätte."5Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" 6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. 7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? 10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. 11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaurioituu siinä missä kaiki muukin. Ainakin JohnSanford, Jim Pamplin& Christopher RupeFMS Foundationnin mukaan.

        https://docs.wixstatic.com/ugd/a704d4_f63118a62a1a4866a5b27a62ef32f4ee.pdf

        Tuossa vielä lista, geneetisestä mutatoitumisesta
        http://www.hgmd.cf.ac.uk/ac/index.php
        Ja mutatoitumisajoista.
        https://www.nature.com/news/past-5-000-years-prolific-for-changes-to-human-genome-1.11912#/b3

        Johannes 14 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. 2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? 3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. 4Ja mihin minä menen — tien sinne te tiedätte."5Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" 6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. 7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? 10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. 11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

        Yritäpäs erottaa vario- ja vaurio- toisistaan ettet puhu aivan höpöjä.


    • Jos geneettisessä tutkimuksessa (jota edes sinä voi oikein tiedemetodina kyseenlaistaa. Tai varmaan voit jos iskä käskee, mistä minä tiedän? ;)) olisi havaittu, että eliöiden genomi rappeutuu säännönmukaisesti (ja se olii kyllä havaittu jo tässä vaiheessa, kun dna-sekvensointi on huipputasoa), niin miksi ihmeessä he eivät olisi kertoneet siitä? Päinvastoin kuin yect mielellään kuvittelevat uskonsa vahvisteeksi, tiedemaailma ei ole mikään yhtenäinen salaliitto jumalaa vastaan.
      Onhan tutkijoiden joukkoon voinut putkahtaa jokunen fundamentalistikin? Jos hän ihan oikean tutkimuksen puitteissa olisi havainnut että koko luomakunta rappioituu, kyllä se jo olisi tullut esille.

      Tai vaikka TIEDE havaitsisi (kaikkien suureksi ällistykseksi) että oho, Maa on 6 000 v vanha, miksi se vaiettaisiin?
      Ihan oikeasti, voivathan halukkaat edelleen sanoa, että ei se mitään, yhteensattuma on silkka yhteensattuma.
      Tiede ei valehtele työkseen, päinvastoin kuin no niinjoo.

    • rfsu

      "Geneettinen sulaminen voi tapahtua muutamassa sukupolvessa samoin kuin kuin ns. lajiutuminenkin, mikä johtuu epigeneettisestä säätelystä tai informaation katoamisesta. "

      Mikä on lajiutumisen ja informaation katoamisen suhde?

    • Anonyymi

      Äh prkle, tämä onkin vanha ketju jonka joku nosti esiin.

      • Anonyymi

        Mutta sisältö on ajaton. Rotikan viimeiset sanat tulevat olemaan: "Evoluutiolle ei ole mekanismia......"


    • Anonyymi

      "Ihmistä ei luotu varioitumaan."
      No katsohan ympärilläsi olevia ihmisiä. Ja jos saat katsoa telkkaria näet varmaan hyvinkin erillaisia ihmisiä kuvissa. Myös aikoinaan on ollut rinnakkaisia ihmislajelakin (neanderdahl ja denisova etc. 100 000 v sitten ainakin 6 erillaista ihmislajia). Sapiens vaan sopeutui paremmin eri variatioillaan ympäristöönsä, ja siksi ainakin vielä on täällä väittelemässä näistäkin asiosta.

    • Anonyymi

      Rottis on siis taas kerran sekoittanut syyn ja seurauksen.

      Suomenkielisessä tieteessä ei muuten tunneta termiä "geneettinen sulaminen". Jo tunnettaisiin, Google löytäisi muutakin kuin tämän ketjun.

      - Päivystävä ilkimys

    • Anonyymi

      "Ihmistä ei luotu varioitumaan. Tämän vahvistaa Raamattu."

      Mitkä Raamatun sanat tämän tarkkaan ottaen vahvistavat? Etkö laske euroja, afroja, aasialaisia jne. variaatioiksi, ja jos et, mitä ihmisen varioituminen mielestäsi tarkoittaa? Kunhan kysyn.

    • Miten tyhmä voi peruskoulun opettaja olla? Viimeaikaisten sukupuuttojen syynä on ihmisen toiminta, ei mikään hedelmänsyönnistä johtuva mielikuvitusrappeutuminen. Australian megafauna koki massasukupuuton jo ennen Raamatun luomiskertomusta kun ihminen saapui mantereelle. Täsmälleen sama juttu on gorilloilla. Ne kuolevat sukupuuttoon ihmisen toiminnan seurauksena, ei geneettisen rappeutumisen vuoksi.

    • Anonyymi

      "Voimme kuitenkin havaita apinoiden ja gorillojen nopeaa lajiutumista (hakusanat: new primate species discovered)."

      Itse asiassa kyse on enemmänkin siitä, että vasta viime aikoina on osoitettu, etteivät esimerkiksi eri orankilajit olekaan yksi ja sama laji. Lisäksi on löydetty lajeja, joiden olemassaolosta ei ole aiemmin tiedetty - esimerkiksi siksi että ne asuvat alueilla, joita ei ole juuri tutkittu. Ja sinäkö luulet (tai annat ymmärtää että luulet), että ne ovat jostakin muusta lajista aivan vastikään lajiutuneita?

      Ja aina kun havaitsemme lajiutumista, kysymys on nimenomaan evoluutiosta - aivan riippumatta siitä, mitä jotkut uskonnolla päänsä lahottaneet kreationistit luulevat evoluution olevan.

      On tää kans kun opettajaa pitää opettaa...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe