kamppailulajit..(!?)

jaanor

Olen kuullut että Jehovan todistajat eivät saa harrastaa esim judoa, karatea. Onko tämä totta? Ja jos on niin mikä Raamatun kohta kieltää kamppailulajien harrastamisen?

18

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuljetko..

Miksi pitäisi opetella vahingoittamaan ihmisiä? Sekö olisi lähimmäisenrakkauden osoittamista. Entä Jeesus Kristus, osallistuiko hän lähitaistelukoulutuksiin tai muihin kamppailulajeihin. Meidän tulee toimia Jeesuksen antaman mallin mukaan, kulkea hänen askeleissaan.

• on kielletty

väkivaltaisuutensa takia

• HALOO!!??!!"#¤%

Jos joku hullu hyökkää kadulla kimppuun, niin mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Päästä hengestään??

Kommentteja kiitos!!

• jaanor
        HALOO!!??!!"#¤% kirjoitti:

Jos joku hullu hyökkää kadulla kimppuun, niin mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Päästä hengestään??

Kommentteja kiitos!!

Niinpä niin. Jos joku hyökkaäisi minun kimppuuni, niin varmasti käyttäisin KAIKKIA keinoja mitä siinä tilanteessa voi käyttää. Kamppailulajit eivät pelkästään opeta itsepuolustautumaan, vaan niissä opetetaan myös toisten ihmisten kunnioittamista. Kun tekniikat tekee oikein, ei mitään elinikäistä vammaa edes tule. Tiedän tämän koska itse harrastan erästä lajia . Ja meillä ei koskaan ole seurassa ollut meininkiä, että "me ollaan kovia, mennään hakkaan kaikki". Ja siksi toiseksi, useimmista seuroista erotetaan jos käyttää taitoaan väärin.

• joo-o
        on kielletty kirjoitti:

väkivaltaisuutensa takia

aika hassua.

• koulutettu voimankäyttöön
        jaanor kirjoitti:

Niinpä niin. Jos joku hyökkaäisi minun kimppuuni, niin varmasti käyttäisin KAIKKIA keinoja mitä siinä tilanteessa voi käyttää. Kamppailulajit eivät pelkästään opeta itsepuolustautumaan, vaan niissä opetetaan myös toisten ihmisten kunnioittamista. Kun tekniikat tekee oikein, ei mitään elinikäistä vammaa edes tule. Tiedän tämän koska itse harrastan erästä lajia . Ja meillä ei koskaan ole seurassa ollut meininkiä, että "me ollaan kovia, mennään hakkaan kaikki". Ja siksi toiseksi, useimmista seuroista erotetaan jos käyttää taitoaan väärin.

Kamppailulajeissa opetetaan myös vaarallisia yksinkertaisia teknikkoja, joilla on helppo surmata. Toisinaan vaarallisia opetetaan siksi, ettei niitä "vahingossa" käyttäisi, mutta hätävarjelutilanteessa saattaa menettää itsehillintänsä. Myöskin stressi ja vaaratilanteessa ei toimikaan muistinsa varaisesti,harkiten, vaan silloin toimii alitajuntaisesti, refleksinomaisesti. Monella toistolla "selkärankaan" istutetut tekniikat tulevat esiin itsehillinnän päätyttyä.

• ZuluFox

Se raamattu mitä jeppuloissa luin.. niin siinä jeesus ei menny naimisiin.. joten sovelletaanko tuota oppia..ja seurataanko jeesuksen jalanjälkiä.

• soturi
        ZuluFox kirjoitti:

Se raamattu mitä jeppuloissa luin.. niin siinä jeesus ei menny naimisiin.. joten sovelletaanko tuota oppia..ja seurataanko jeesuksen jalanjälkiä.

Vertaa Raamatun ohjeistukseen kristityille.

- ei ole kamppailua lihaa ja verta vastaan; teokraattinen sota-asu, mitä siihen kuuluu? ...myös rauhan ja hyvänuutisen kengät.

- "kieltävät naimisiinmenonkin"

• Nynny
        jaanor kirjoitti:

-> Niinpä niin. Jos joku hyökkaäisi minun kimppuuni, niin varmasti käyttäisin KAIKKIA keinoja mitä siinä tilanteessa voi käyttää.

Jos joku hyökkää kimppuusi, olet jo menettänyt parhaan keinosi puolustautua - nimittäin karkuun juoksemisen.

-> Kamppailulajit eivät pelkästään opeta itsepuolustautumaan, vaan niissä opetetaan myös toisten ihmisten kunnioittamista.

Toki tuollaista soopaa esitetään vaikkapa lajinäytöksissä. Totuus on kuitenkin sama kuin se, että jehovantodistaja väittäisi rakastavansa lähimmäisiään.

-> Kun tekniikat tekee oikein, ei mitään elinikäistä vammaa edes tule. Tiedän tämän koska itse harrastan erästä lajia .

Mitähän lajia mahdat harrastaa, kuinkahan monta treenivuotta on takanasi ja oletko koskaan tapellut oikeasti? Todellisessa ip-tilanteessa saat olla melkoinen guru, jos luulet selviäväsi tekniikalla. Oikeassa elämässä pärjää se, joka uskaltaa olla härski. Elinikäinen vamma taas voi tulla ihan mistä tahansa, et sinä sitä tekniikalla korjaa. Oletko muuten koettanut pitää ihan tavallista miestä hallinnassa viittä minuuttia kauemmin? Jos olet, niin kuvittelepa tilalle vaikka joku amfetamiinihörhö. Sellaista kannattaa vetää kerralla pataan, juosta sen jälkeen niin perkeleesti ja olla miettimättä tuliko tyypille elinikäinen vamma vai ei.

-> Ja siksi toiseksi, useimmista seuroista erotetaan jos käyttää taitoaan väärin.

Paskapuhetta!

• heh heh
        HALOO!!??!!"#¤% kirjoitti:

Kommentteja kiitos!!

Jos joku hullu hyökkäisi kimppuuni, en varmasti antaisi sen vaan runnella mua vaan yrittäisin taistella vastaan..

• jaanor
        Nynny kirjoitti:

-> Niinpä niin. Jos joku hyökkaäisi minun kimppuuni, niin varmasti käyttäisin KAIKKIA keinoja mitä siinä tilanteessa voi käyttää.

Jos joku hyökkää kimppuusi, olet jo menettänyt parhaan keinosi puolustautua - nimittäin karkuun juoksemisen.

-> Kamppailulajit eivät pelkästään opeta itsepuolustautumaan, vaan niissä opetetaan myös toisten ihmisten kunnioittamista.

Toki tuollaista soopaa esitetään vaikkapa lajinäytöksissä. Totuus on kuitenkin sama kuin se, että jehovantodistaja väittäisi rakastavansa lähimmäisiään.

-> Kun tekniikat tekee oikein, ei mitään elinikäistä vammaa edes tule. Tiedän tämän koska itse harrastan erästä lajia .

Mitähän lajia mahdat harrastaa, kuinkahan monta treenivuotta on takanasi ja oletko koskaan tapellut oikeasti? Todellisessa ip-tilanteessa saat olla melkoinen guru, jos luulet selviäväsi tekniikalla. Oikeassa elämässä pärjää se, joka uskaltaa olla härski. Elinikäinen vamma taas voi tulla ihan mistä tahansa, et sinä sitä tekniikalla korjaa. Oletko muuten koettanut pitää ihan tavallista miestä hallinnassa viittä minuuttia kauemmin? Jos olet, niin kuvittelepa tilalle vaikka joku amfetamiinihörhö. Sellaista kannattaa vetää kerralla pataan, juosta sen jälkeen niin perkeleesti ja olla miettimättä tuliko tyypille elinikäinen vamma vai ei.

-> Ja siksi toiseksi, useimmista seuroista erotetaan jos käyttää taitoaan väärin.

Paskapuhetta!

->Jos joku hyökkää kimppuusi, olet jo menettänyt parhaan keinosi puolustautua - nimittäin karkuun juoksemisen.

Totta!Mutta sen jäkeen minun täytyykin puolustautua muilla tavoin.

->Toki tuollaista soopaa esitetään vaikkapa lajinäytöksissä. Totuus on kuitenkin sama kuin se, että jehovantodistaja väittäisi rakastavansa lähimmäisiään.

Jaahas, sinulla taitaakin olla siis kokemusta kamppailulajeista? Oletko kertaakaan nähnyt dojolla epäkunnioittavaa köytöstä?

->Mitähän lajia mahdat harrastaa, kuinkahan monta treenivuotta on takanasi ja oletko koskaan tapellut oikeasti? Todellisessa ip-tilanteessa saat olla melkoinen guru, jos luulet selviäväsi tekniikalla. Oikeassa elämässä pärjää se, joka uskaltaa olla härski. Elinikäinen vamma taas voi tulla ihan mistä tahansa, et sinä sitä tekniikalla korjaa. Oletko muuten koettanut pitää ihan tavallista miestä hallinnassa viittä minuuttia kauemmin? Jos olet, niin kuvittelepa tilalle vaikka joku amfetamiinihörhö. Sellaista kannattaa vetää kerralla pataan, juosta sen jälkeen niin perkeleesti ja olla miettimättä tuliko tyypille elinikäinen vamma vai ei.

Niin, taisin ilmaista asian huonosti. Kun osaa tekniikan hyvin, ja tekee liikkeen oikein, vältytään yleensä vakavimmilta vammoilta. Tietenkään, itsepuolustustilanteessa ei katsota, meneekö jokin liike teknillisesti oikein vaan yritetään itse selvitytyä tilanteesta ehjin nahoin.Olen sitä mieltä, että ip-tilanteessa kaikki keinot ovat sallittuja.

->->Paskapuhetta!

Tuttuni sai viikon treenikiellon huonosto käytöksestä. Meidän seurassamme junnuille kerrotaan alkeiskursseilla, että jos he käyttävät tekniikoita joissakin muissa kuin ip-tilanteessa, heidät erotetaan.

• jussi

millä ihmeen oikeudella olette mennyt vääristelemään raamattua???

• jaanor
        jussi kirjoitti:

millä ihmeen oikeudella olette mennyt vääristelemään raamattua???

Jos joku Jehovan todistaja alkaa harrastamaan jotakin kamppailulajia, niin erotetaanko hänet?

Nimimerkki jussi:Ihmettelen itsekkin samaa. Jeesus ei kieltänyt harrastamasta esim. judoa tai karatea.

• Nynny
        jaanor kirjoitti:

->Jos joku hyökkää kimppuusi, olet jo menettänyt parhaan keinosi puolustautua - nimittäin karkuun juoksemisen.

Totta!Mutta sen jäkeen minun täytyykin puolustautua muilla tavoin.

->Toki tuollaista soopaa esitetään vaikkapa lajinäytöksissä. Totuus on kuitenkin sama kuin se, että jehovantodistaja väittäisi rakastavansa lähimmäisiään.

Jaahas, sinulla taitaakin olla siis kokemusta kamppailulajeista? Oletko kertaakaan nähnyt dojolla epäkunnioittavaa köytöstä?

->Mitähän lajia mahdat harrastaa, kuinkahan monta treenivuotta on takanasi ja oletko koskaan tapellut oikeasti? Todellisessa ip-tilanteessa saat olla melkoinen guru, jos luulet selviäväsi tekniikalla. Oikeassa elämässä pärjää se, joka uskaltaa olla härski. Elinikäinen vamma taas voi tulla ihan mistä tahansa, et sinä sitä tekniikalla korjaa. Oletko muuten koettanut pitää ihan tavallista miestä hallinnassa viittä minuuttia kauemmin? Jos olet, niin kuvittelepa tilalle vaikka joku amfetamiinihörhö. Sellaista kannattaa vetää kerralla pataan, juosta sen jälkeen niin perkeleesti ja olla miettimättä tuliko tyypille elinikäinen vamma vai ei.

Niin, taisin ilmaista asian huonosti. Kun osaa tekniikan hyvin, ja tekee liikkeen oikein, vältytään yleensä vakavimmilta vammoilta. Tietenkään, itsepuolustustilanteessa ei katsota, meneekö jokin liike teknillisesti oikein vaan yritetään itse selvitytyä tilanteesta ehjin nahoin.Olen sitä mieltä, että ip-tilanteessa kaikki keinot ovat sallittuja.

->->Paskapuhetta!

Tuttuni sai viikon treenikiellon huonosto käytöksestä. Meidän seurassamme junnuille kerrotaan alkeiskursseilla, että jos he käyttävät tekniikoita joissakin muissa kuin ip-tilanteessa, heidät erotetaan.

-> Jaahas, sinulla taitaakin olla siis kokemusta kamppailulajeista? Oletko kertaakaan nähnyt dojolla epäkunnioittavaa köytöstä?

Budolajit ja näin ollen myös dojot jäivät taakse muutama vuosi sitten. Ja totta, epäkunnioittavaa käytöstä en niissä piireissä 18 vuoteen nähnyt. Nykyisin treenaan hieman toisenlaisia juttuja ja niiden tiimoilta en ole nähnyt sen enempää kunnioittavaa kuin epäkunnioittavaakaan käytöstä.

IP-tekniikoihin liittyvät pohdinnat on syytä jättää niille kuuluville foorumeille. Myönnän, syyllistyin täällä pohdintaan itsekin.

-> Tuttuni sai viikon treenikiellon huonosto käytöksestä.

Ei tainnut olla kyse a) iältään kovinkaan vanhasta tai b) lajianne kovinkaan kauan harrastaneesta kaverista.

Mukavaa jatkoa sinulle hyvän harrastuksesi parissa.

• kysynpä
        jaanor kirjoitti:

Jos joku Jehovan todistaja alkaa harrastamaan jotakin kamppailulajia, niin erotetaanko hänet?

Nimimerkki jussi:Ihmettelen itsekkin samaa. Jeesus ei kieltänyt harrastamasta esim. judoa tai karatea.

suositteliko Jeesus harrastamaan judoa tai kadatea?

• jaanor
        kysynpä kirjoitti:

suositteliko Jeesus harrastamaan judoa tai kadatea?

->suositteliko Jeesus harrastamaan judoa tai kadatea?

Ei suosittellut, mutta ei sitä missään kieltänytkään.

En siis todellakaan tiedän ,mitä mieltä Jehovan Todistajat tai oikeastaan Vartiotorni on mieltä kamppailuljeista.Olen kuullut, että he eivät suvaitsisi kamppailulajeja harrastettavan, mutta haluaisin nimenomaan Jehovan todistajan/todistajien mielipiteen.Voisiko joku Jehovan todistaja/ex-Jehovan todistaja kertoa minulle, erotetaanko ihminen jos hän harrastaa kammpailulajeja?Pelkkä Kyllä/Ei vastaus riittää!!

• Rasvattu_jämä
        jaanor kirjoitti:

->suositteliko Jeesus harrastamaan judoa tai kadatea?

Ei suosittellut, mutta ei sitä missään kieltänytkään.

En siis todellakaan tiedän ,mitä mieltä Jehovan Todistajat tai oikeastaan Vartiotorni on mieltä kamppailuljeista.Olen kuullut, että he eivät suvaitsisi kamppailulajeja harrastettavan, mutta haluaisin nimenomaan Jehovan todistajan/todistajien mielipiteen.Voisiko joku Jehovan todistaja/ex-Jehovan todistaja kertoa minulle, erotetaanko ihminen jos hän harrastaa kammpailulajeja?Pelkkä Kyllä/Ei vastaus riittää!!

>>Voisiko joku Jehovan todistaja/ex-Jehovan todistaja kertoa minulle, erotetaanko ihminen jos hän harrastaa kammpailulajeja?Pelkkä Kyllä/Ei vastaus riittää!!

Tyhjentävää Kyllä/Ei-vastausta ei ole olemassa. Käytännössä kamppailulajit ovat kartettavien luettelossa, mutta eri seurakunnissa asioita tulkitaan kovin eri tavoilla. Sinänsä kamppailulajien harrastaminen ei ole yksinään erotusperuste. Ammattinyrkkeilyä pidetään erotusperusteena.

• jaanor
        Rasvattu_jämä kirjoitti:

>>Voisiko joku Jehovan todistaja/ex-Jehovan todistaja kertoa minulle, erotetaanko ihminen jos hän harrastaa kammpailulajeja?Pelkkä Kyllä/Ei vastaus riittää!!

Tyhjentävää Kyllä/Ei-vastausta ei ole olemassa. Käytännössä kamppailulajit ovat kartettavien luettelossa, mutta eri seurakunnissa asioita tulkitaan kovin eri tavoilla. Sinänsä kamppailulajien harrastaminen ei ole yksinään erotusperuste. Ammattinyrkkeilyä pidetään erotusperusteena.

Kiitos vastauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      101
      4954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      250
      2037
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      89
      1673
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1190
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      337
      1163
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1100
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1099
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      148
      1070
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe