Kymsoten lastensuojelu
KymenSanomat 17.1.2019
Lastensuojelu on vaativimpia sosiaalityön toimialoja, ellei vaativin. Kun asiakkaita on paljon, työntekijät eivät ehdi syventyä heidän tilanteisiinsa niin paljon kuin haluaisivat ja niin paljon kuin kuuluisi. Työ on kuormittavaa — asiakkaiden määrä on kuluneen vuoden aikana lisääntynyt ja heidän ongelmansa tuntuvat koko ajan monimutkaistuvan.
Carean ja kuntien palveluksessa olleet työntekijät siirtyivät Kymsoteen vanhoina työntekijöinä entisillä palkoillaan. Lähiaikoina Kymsotessa alkaa työn vaativuuden arviointi, jonka yhteydessä tarkastellaan myös palkkoja.
Koulutus auttaa käytännön töissä. Vakituiseen virkaan pääsy edellyttää alan maisterintutkintoa ja sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston myöntämää laillistusta.
Kymsoten lastensuojelu, vaativaa työtä
8
160
Vastaukset
- IkäväKylläNäinOn
Kyllä vanhemmilla on vastuu lapsista niin kauan, kun jalat saman pöydän alla. Se vastuu on nykyään hukassa. Ja se näkyy muutoinkin nuortemme hyvinvoinnissa (lue: pahoinvoinnissa).
- Loivakoti2
Lastensuojelun keskeiset periaatteet
Lastensuojelun on edistettävä lapsen suotuisaa kehitystä ja hyvinvointia. Lastensuojelun on tuettava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa. Lastensuojelun on pyrittävä ehkäisemään lapsen ja perheen ongelmia sekä puuttumaan riittävän varhain havaittuihin ongelmiin. Lastensuojelun tarvetta arvioitaessa ja lastensuojelua toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.
Lapsen etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimenpidevaihtoehdot ja ratkaisut turvaavat lapselle:
1) tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin sekä läheiset ja jatkuvat ihmissuhteet;
2) mahdollisuuden saada ymmärtämystä ja hellyyttä sekä iän ja kehitystason mukaisen valvonnan ja huolenpidon;
3) taipumuksia ja toivomuksia vastaavan koulutuksen;
4) turvallisen kasvuympäristön ja ruumiillisen sekä henkisen koskemattomuuden;
5) itsenäistymisen ja kasvamisen vastuullisuuteen;
6) mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan; sekä
7) kielellisen, kulttuurisen ja uskonnollisen taustan huomioimisen. - KahdenHuikkakoti
Viikonvaihteet vaikeita lastensuojelullisesti, jos pitää suojella lapset pois jaloista.
- PekkaStadista
Oletteko käytännössä olleet tekemisissä "monipuolisten sosiaalityön ammattiosaajien" kanssa? Kokemukseni mukaan he korostavat omaa erinomaisuuttaan ja etevyyttään vailla näyttöjä. Jos ei ehdi asioihin perehtyä, koulutuksesta ei juurikaan ole hyötyä.
Normaali aikuinen ihminen on satoja vuosia kohtuullisessa määrin osannut kasvattaa lapsia, omia tai vieraita.
Elämää kokematon nuori, lapseton "korkeakoulututkinnon suorittanut" ja toimeen valittu, omasta mielestään etevästi tuntee lapsen kasvatuksen salat.
Mitä hyötyä työssä on englannin, ranskan, saksan, espanjan, matematiikan tai tilastotieteen perusteiden jne. hyvästä osaamisesta suomenkielisen lapsen elämän konkreettisten ongelmien ratkaisussa?- Avutonna
Ja kokemuksesta asiakkaana puhut?
- PekkaPuupääMLL
Normaalit vanhemmat joilla järkeä ja vastuuntuntoa päässä ei lastensuojelun apua tarvitse. Eikä joudu avustettavaksi.
- SuperKuuTäynnä
Kouluterveydenhoitaja toivoo aikuisten pitävän itsestään huolta.
Lapsille ja nuorille ei ole yhdentekevää, mitä aikuiset tekevät ja siksi olisi tärkeää, että myös he miettisivät millaisen esimerkin antavat nuorille somekäyttäytymisen osalta.
Kannattaa muistaa, että lapset ja nuoret ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin. Kasvaakseen ja kehittyäkseen oikeaan suuntaan he tarvitsevat vanhempien tukea ja ohjausta, läsnäoloa ja perustarpeista huolehtimista. Se ei ole muuttunut mihinkään.
Julkisessa keskustelussa puhutaan paljon yhteiskunnan ja perheiden jakautumisesta hyväosaisiin ja huono-osaisiin. Kokemuksen mukaan ongelmia ja haasteita voi olla kaikenlaisissa perheissä. Toisilla huolet liittyvät toimeentuloon ja toisilla siihen, että vanhemmat eivät ole läsnä.
Perheen yhteinen aika onkin toive, joka nousee usein nuorten kanssa keskusteluissa esiin. On tärkeää kysyä, mitä kuuluu, vaikka päivä toisensa jälkeen saisi vastaukseksi vain murahduksen ja mulkaisun. - NäinhänSeMenee
Moni nuori toivoo lisää perheen yhteistä aikaa, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kouluterveyskyselystä.
Tulosten mukaan yli kolmannes 4.‒5.-luokkalaisista, 8.‒9.-luokkalaisista ja toisella asteella opiskelevista haluaisi viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa. Näiden lasten huoltajista vain 40 prosenttia kokee, ettei perhe vietä riittävästi aikaa yhdessä.
Perheen yhteinen aika on tärkeää lasten hyvinvoinnille. Lapset ja nuoret, jotka kokevat perheen yhteisen ajan riittämättömäksi, osallistuvat useammin kiusaamiseen ja kokevat terveydentilansa huonommaksi, kyselyssä todetaan. He kokevat myös enemmän yksinäisyyttä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358