Briteillä ongelmia ydinvoimaloiden rakentamisessa

farssin.ainekset

Hitachi ilmoitti juuri pysäyttävänsä Angleseyn voimalan (Wylda Newydd) rakennustyöt kun hallituksen ja Hitachin välisissä neuvotteluissa on tullut kiistaa rahasta. Hitachi ilmoitti samalla keskeyttävänsä työt myös Olburyn voimalan osalta. Molempien reaktoreiden oli tarkoituksena valmistua vuoden 2020 puoliväliin mennessä.

Moorsiden voimalan osalta kirves on jo heitetty kaivoon. Briteillä on ilmeisesti varaa tuollaiseen. Toisaalta, brexit - farssia kun on seurannut niin kohta en ihmettele mitään uutisia siitä suunnasta.

3

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noinkohan

      Hitachi on puhtaasti yksityinen yhtiö eikä Japanin valtio tue sitä esim takuiden kautta. Sille luvattu sähköntuotannon takuutariffi on 30 % pienempi kuin Hinkley Point C:n vastaava eli 60 €/MWh luokkaa. Hitachi käsittääkseni toivoo Britannian hallituksen myötävaikuttavan edullisten lainajärjestelyjen saamiseksi, jotta ei olisi riskiä pääomakustannusten karkaamisesta korkojen noustessa.

    • K.Late

      Suomalaisten ydinvoimafanaattikkojen liturgiasta huolimatta teollisuusmaa ei pysty rakentamaan ydinvoimaloita edes takuutariffeilla. Brittejä närkästyttänyt Hinkley Point näyttää rakentuvan historiallisella takuuhinnalla ja jättimäisillä rakennuskustannuksilla.

      Ei siinä mitään, itsekkin olen todennut, että kestävät ratkaisut tulevat maksamaan paljon, mutta ne saavatkin maksaa. Mutta onko ydinvoima mitenkään kestävä ratkaisu? Näyttää siltä, ettei edes valtiovalta Britanniassa oikein usko siihen, koska muuten Hitachin ja Toshiban projekteihin okisi löytynyt rahaa ja tahtoa.

      En oikeastaan ihmettele, jos Fennovoimalle käy samalla lailla. Koko projektin uskottavuus on vaakalaudalla ja Rosatom itsekkin on jo harkinnut vetäytymistä.

      • NoinhanSeOn

        Briteissä on menty äärimmäisyydestä toiseen. Ennen oli valtion UKAEA joka suunnitteli ja rakennutti itse ydinvoimalat: vain yksi voimala, Sizewell B on länsimaistyyppinen PWR. Sitten tuli yksityistäminen eikä valtio puutu ydinvoimarakentamiseen kuin takuutariffien muodossa. Mikä on hyvin kallis ratkaisu, koska Briteistä ei näy löytyvän yksityistä voimayhtiötä, vaan laitoksen käyttäjänkin tulee olla ulkomainen. Mankalaperiaatteella saisi paljon halvempaa ydinvoimaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4305
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2669
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2421
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      434
      1656
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      163
      1517
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1514
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1318
    9. 79
      1281
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1239
    Aihe