Moi.
Haluaisin tietää että onko kellään sama ongelma, tai onko ollut ja selvinnyt jollain tavalla.
Olen 22v tyttö. Mun koulunkäynti ja muut asiat ei toimi sillain kun "pitäisi". Lukiota vaihdoin kolme kertaa kun joka kerta kyllästyin ja päätin lopettaa. Kirjoitin 4,5 vuodessa, lopulta iltalukiosta. Keskiarvo oli hyvä, kirjoituksista L, M, M ja b. Peruskoulussakin keskiarvo oli 9.
Nyt olen ollut 3 eri ammattikoululinjalla, nykyinen on yo-pohjainen. Mikään niistä ei tunnu mun ammatilta, sellaiselta mitä jaksaisin tehdä päivästä toiseen.
Lisäksi mulla on aina ollut vaikeuksia päästä aamuisin sängystä ylös. Kesätöihin ei ole niin vaikea mennä, mutta kouluun ei jaksaisi millään lähteä. Yleensä kun herään ennen 7, laitan kellon soimaan 10ltä ja menen sinne ruokailun jälkeen.
Nykyisellä linjalla on vieläpä niin vaikeita aineita että lintsaaminen on jotenkin liian helppoa kun tunnilla ei kuitenkaan jaksaisi paneutua niihin asioihin. Keskittymiskyky herpaantuu jo tunnissa, kun samaa ainetta saattaa olla jopa 6 tuntia putkeen.
Ja uskokaa minua, en ole millään tavalla laiska. Jaksan siivota ja touhuta kotona ja poikaystävän kotona, harrastaa harrastuksiani vaikka tuntikausia, ja tehdä kaikkea mitä haluan tehdä. Koulu vaan tuntuu niin pakolliselta ja epämiellyttävältä, siltä se on tuntunut ekalta luokalta asti. Koulukokemukset eivät muutenkaan ole ihan siitä miellyttävimmästä päästä johtuen eräistä opettajista (ja luokkakavereista).
Haluaisin oman asunnon, oman ammatin, työpaikan... OMAN elämän. Tuntuu vaan että koulunkäynti on jotain muuta varten, ei minua.
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Ammatinvalinnan ohjaajista ei ole apua. En halua "rikkaan miehen kotirouvaksi", jos sellaista edes löytyisi, heh;) En halua enää kolmekymppisenä opiskella tietämättä mitä oikeasti haluan. En vaan tiedä mitä haluan, mutta minusta tuntuu että olen pakotettu käymään koulua. Opiskelu tuntuu vapaudenriistolta.
Itseäni en pysty ottamaan niskasta kiinni ja jatkamaan opiskelua, sitä on yritetty ja jatkettu peruskoulusta asti.
Osaako kukaan auttaa?
Opiskelu ei kiinnosta, en tiedä mitä haluan.
9
4892
Vastaukset
- tahija
Moi,
mutta ajattele että koulutus on kuitenkin yksi avain sen "oman elämän" saamiselle. Nykyään koulutuksesta, siitä että on jonkin tutkinnon suorittanut, on hyötyä töitä hakiessa, varsinkin jos haluaa vähänkin valita millaista työtä haluaa tehdä. Kaikkiin töihin päästäkseen ei luennoilla istumista vaadita.
Eihän opiskelu mitään herkkua aina ole mutta siihen pitää vain osata asennoitua oikein. Hyvä että on valmis visio mielessä mitä elämältä haluaa (töitä, palkkaa, asunnon) mutta pitää jaksaa ponnistella kun mikään ei tule valmiina eteen.- Estranged83
Kiitos vaan tsemistä, mutta pelkään pahaa ettei se auta. Kaverit, porukat, poikakaveri, opettajat, opot ym ovat kannustaneet, uhkailleet ja kaikkea siltä väliltä jo niin kauan kun muistan.
Tiedän hyvin että koulu olisi käytävä jotta saa edes jotain töitä, mutta koulussa käyminen ei vaan luonnistu multa kovin menestyksekkäästi. Olen koittanut asennoitua siihen vaikka millä tavalla, mutta se asenne kestää pari päivää (korkeintaan), ja "arki" tulee eteen.
Aina uuteen kouluun mennessäni jaksan innostua kaikesta, mutta innostus kestää silloinkin vain pari kuukautta. Puoli vuotta on mulle jo aikamoinen saavutus, ja yleensä opiskelu jääkin siihen että joulun jälkeen alan etsimään uutta opiskelupaikkaa tai suunnittelemaan töihin menemistä.
- En_ole_Teinixi
on olla onnellinen. Ei ole mitään pakkoa tehdä mitään mitä ei itse halua. Muut ihmisethän voivat sanoa että sinun "pitäisi" käydä koulua, mutta eivät he voi tietää mikä tekee sinun olon hyväksi, mikä tekee sinut onnelliseksi, vain sinä voit tietää mitä haluat.
Yhteiskunta opettaa että meidän "pitäisi" olla tällaisia ja käydä koulua tai toimia jollakin tietyllä tavalla, mutta miksi, jos se ei itsestä tunnu oikealta?
Toimit niinkuin itse parhaaksi näet.- Estranged83
En ole onnellinen koulussa, se on minulle kuin vankila. Haluaisin tehdä itsenäistä työtä, sellaista missä saa olla ihmisten kanssa mutta pomo ei hengitä niskaan. En voi sietää toimistomeininkiä, joten tällä hetkellä olen ainakin lukemassa täysin väärää alaa. En jaksaisi panostaa mihinkään mitä en tosissani HALUA tehdä. Ja minähän en edes tiedä mitä haluaisin.
Tuntuu että omassa päässä on jotain vikaa kun en pysty opiskelemaan niinkuin muut, tai kun en halua.
- Shetar
minulla oli kutakuinkin sama tilanne jonkin aikaa sitten. kävin lukiota pakolla vaikka inhosin sitä. sitten yhtenä päivänä tajusin, että tämä ei ole minulle. lopetin lukion kesken. minulta jäi 13 kurssia suorittamatta mutta annan niiden olla. elämä on sitä varten että eletään. en tarkoita että bailataan päivästä toiseen ja ei suunnitella mitään tulevaisuudelta. mutta miksi et hakisi jotain työtä? tai työharjoittelua paikkaan joka olisi harrastuksiesi kaltaista? itse pyrin opiskelemaan oppisopimuksella mikä on työtä josta maksetaan palkka ja opitaan asiat siinä sivussa. täytyy kylläkin välillä käydä suorittamassa kokeita mutta mitään koulu tyyppistä opiskelua se ei ole. on myös kouluja jossa on enemmän käytäntöä kuin lukemista ja pänttäämistä. pidä välivuosi ja mieti vaihtoehtoja rauhassa. me eletään vain kerran.
- moona
Hae itsellesi oppisopimuspaikka alalta, joka kiinnostaa. Siinä on vähemmän koulua, varmasti jaksaisit skarpata sen ajan !
- tuttua
Been there...
Hyvä, kun tiedostat ongelmasi, eli et ole ihan sekaisin... ?
Elämäni on nykyään ns. ''tuillaan, koska nuorempana kärsin samasta kuin sinäkin. Emme me kaikki vaan mahdu yleisten normien mukaisiin toimintamalleihin. Aikanaan tuli kokeiltua kaikkea oppisopimusta myöten, mutta kun ei niin ei. Ja sama jatkuu nyt kolmekymppisenäkin vaikka pitäisi vissiin jo "aikuistua". Ilmeisesti olet senverran fiksu, että osaat opetella asiat itsenäisestikin ja sekös ei kaikkia miellytä. Näin oli mulla ja sen seurauksena nykyään olen tämmöinen täydellinen alisuorittaja ja ns.syrjäytynyt - "vapaasielu"
Onneksi on pääkoppa vielä edes jossain kunnossa, ei sitä muuten selviäisi. Pitää varmaan ruveta taiteilijaksi... ;) - ahkera
tuttua kirjoitti:
Been there...
Hyvä, kun tiedostat ongelmasi, eli et ole ihan sekaisin... ?
Elämäni on nykyään ns. ''tuillaan, koska nuorempana kärsin samasta kuin sinäkin. Emme me kaikki vaan mahdu yleisten normien mukaisiin toimintamalleihin. Aikanaan tuli kokeiltua kaikkea oppisopimusta myöten, mutta kun ei niin ei. Ja sama jatkuu nyt kolmekymppisenäkin vaikka pitäisi vissiin jo "aikuistua". Ilmeisesti olet senverran fiksu, että osaat opetella asiat itsenäisestikin ja sekös ei kaikkia miellytä. Näin oli mulla ja sen seurauksena nykyään olen tämmöinen täydellinen alisuorittaja ja ns.syrjäytynyt - "vapaasielu"
Onneksi on pääkoppa vielä edes jossain kunnossa, ei sitä muuten selviäisi. Pitää varmaan ruveta taiteilijaksi... ;)Ois hyvä ymmärtää, että aina ei voi olla kivaa, ja että jotain saadakseen joutuu usein tekemään uhrauksia ja ponnistelemaan. Erityisen huolestuttavaa, että joku kolmekymppinen yhä vaan "etsii ja etsii sitä oikeeta alaa" tai kokee olevansa liian fiksu joillekin aloille.
Leipänsä pitää tienata, tavalla tai toisella. Ei toki ole pakko olla koulutusta, mutta ilman sitä voi olla vaikea päästä "kivoihin" töihin. Sitäpaitsi ei mikään koulu eikä mikää työ ole lähtökohtaisesti "kivaa". Siksi se on työtä, eikä esim. harrastus.
Vielä koittaa se aika, että Suomessakin kaikki joutuu tekemään työtä jos ei hyvällä niin sitten pahalla. - Anonyymi
ahkera kirjoitti:
Ois hyvä ymmärtää, että aina ei voi olla kivaa, ja että jotain saadakseen joutuu usein tekemään uhrauksia ja ponnistelemaan. Erityisen huolestuttavaa, että joku kolmekymppinen yhä vaan "etsii ja etsii sitä oikeeta alaa" tai kokee olevansa liian fiksu joillekin aloille.
Leipänsä pitää tienata, tavalla tai toisella. Ei toki ole pakko olla koulutusta, mutta ilman sitä voi olla vaikea päästä "kivoihin" töihin. Sitäpaitsi ei mikään koulu eikä mikää työ ole lähtökohtaisesti "kivaa". Siksi se on työtä, eikä esim. harrastus.
Vielä koittaa se aika, että Suomessakin kaikki joutuu tekemään työtä jos ei hyvällä niin sitten pahalla.Haista sinäkin apina vittu, itse olet huolestuttava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680