Voinhan sen julkaista

TämäOnEpäjumalansa

Mitä Seppo Parviainen sanoi eräälle sisarelle. Hänen surunsa oli se, ettei lapinvanhimpia toteltu.
Tämä kertoo kaiken tarvittavan johtavan saarnaajan arvomaailmasta ja uskon kohteesta.

103

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AivanTurhaanLäksVät

      Uskoisin että kymmensien tuhansien ihmisten mielestä se on juurikin näin Oltaisiin säästytty hajannukseilta Kun loppujen lopuksi mikään ei muuttunut seurakäytännössa
      Kaikki ehroolliset jotka rukkoushuoneilla on vietetty eivät ole häirinneet seuratoimintaa

      • KokenutKaikkiTietää

        Ei varmasti ja sama Jumalan Sana saarnataan!


      • NäinSeMeni

        10 vuotta aikaisemmin, Jo 1990 luvun alussa hän kävi. Bror Erkstam sanoi hänelle tuttuni kuullen: Se tietää sitten hajaannusta.

        Eli tietoisesti nämä evankeeliset puhujat raivattiin pois liikkeestä.


      • EläIlkeeValehella
        KokenutKaikkiTietää kirjoitti:

        Ei varmasti ja sama Jumalan Sana saarnataan!

        Mikä sama? Taidat olla ihan napero, kun et esikoislestadiolaisen julistuksen muutoksista tiedä?


    • MoskaSiisKäy

      Kristityt eivät usko lapinvanhimpiin. Tuo usko ei ole kristinuskoa, - eikä kristinuskoksi muutu.
      Ottakaapa Jumalan sana Raamattu esiin, niin tiedätte millanen usko on kristinusko.

    • Erkki3354545

      Ongelma oli juuri siinä, ettei oltu kuuliaisia sille mitä saarnaajat yhdessä tutkien päättivät. Ei pelkästään lapinvanhimmat vaan suomen saarnaajat olivat mukana. Myös Purtanen ja Siltala. Mutta sitten he eivät uskaltaneet seisoa totuudessa ja lähtivät eriseuran matkaan.

      Purtanen oli mukana työryhmässä joka valmisteli ehtoollista ja sakramenttien ottoa seurakunnan tehtäväksi.

      Mutta joukko mukana kulkevia eivät halunneet seurata tätä kristillisyyttä ja he halusivat perustaa oman ja paremman. Ei heille kelvannut se vanha josta heidän vanhempansa ovat päässeet taivaaseen.

      Heillä oli halua parantaa kristillisyyttä, tuoda mukaan musiikki, kuorotoiminta, saunaoluet, monet muut maailman tavat. Perusteena se ettei Jumala ole voinut sanoa niitä synniksi. Sama henki täsmälleen kuin Eevalla paratiisissa kun käärme oli saanut hänet vietellä. Ei niin pieni asia kun hedelmän syönti voi olla synti.

      Mutta syntiä on kaikki joka erottaa meitä jumalasta. Myös se ettei halua olla kuuliainen seurakunnan opettajille ja ei myöskään täten heidän lähettäjälleen joka on Jumala.

      synnin luvallisuus on se joka esikoisilla tuli esteeksi mahtua samaan pöytään kristittyjen kanssa. Eiväthän he olisi voineet tulla rukoushuone-ehtoolliselle. Vihollinen ei olisi sallinut sitä että heidän olisi pitänyt tehdä parannusta omasta vanhurskaudesta. Kirkossa heillä olis takaportti osallistua kuolleeseen Jumalan palvelukseen, jossa suurin rooli on teatterilla ja kauniilla musiikilla.

      Kun elävä henki loppuu tulee mukaan kaikki mikä lihaa miellyttää. Mutta elävässä seurakunnassa tarvitaan puhdas Jumalan sana joka saarnataan pyhän hengen valkeudessa.

      Ei auta mitään jos tätä haukkuu seurakunta Jumalaan uskomiseksi, koska sitä se ei ole. Ei seurakunta ole meille Jumala mutta rakas äiti se on. Ja kun siinä saa Jumalan armosta elää saa siinä myös Jumalan armosta kerran kuolla. Ja kun yksi matkamies pääsee pois matkan vaivoista saa kristityt kiittää Jumalaa ja laulaa ” Vanhurskaat iloon kannetaan, kuin armosta heille annetaa, ei suinkaan ansion tähden....”

      Kristillisyys on muuttumaton ajan loppuun asti. Ihmiset sotkee ja säätää, mutta kristuksen seurakunta pysyy.

      Vain sydämen viha saa kristityn jättämään kotinsa, vaikkakin suurin osa esikoisista oli jättänyt kristillisyyden jo osa kymmeniä vuosia sitten.

      Mutta kerran tulee se päivä jolloin ei auta selittelyt että kyllä kristillisyydessä oli kaikki pielessä, silloin kysytään vaan henkilökohtaista uskoa. Ei auta silloin syyttää kristittyjä, vaan kyllä silloin tulee esiin kaikki ne syyt miksi ihminen on jättänyt elävän kristillisyyden.

      • Slalombacken

        Kerran tulee se päivä, jolloin kysytään Ruotsin Lapin kirjoittajilta, miksi kirjoititte sen kiitoskirjeen?

        Kun Suomen saarnaajilta tuli Lappiin kirje, jossa he pyysivät saada vielä neuvotella sakramenttiasiasta, GP , OM ja kumpp. lähettivät Malmivaarasta kirjeen, joka käskettiin lukea Suomen joka paikkakunnalla ja jossa he kiittivät suomalaisten yksimielisestä päätöksestä ottaa sakramentit itselle.

        Kuinka tämän jälkeen enää voi panna luottamusta Lappiin = OM ja GP ?
        Pelkästään tämä valheellinen propaganda temppu vie pohjan vaikka mitään muuta ei olisi tapahtunut.


      • Eräsvain

        Erkki, minulla ei ole mitään halua parantaa kristillisyyttä. Minä ennen iloitsin erityisesti HP:n saarnoista, kun ne vapauttivat minua aika ajoin tämän maailman ahdistuksista ja antoivat iloa elämääni, uskosta Herraan Jeesukseen, minun sieluni rakastajaan. Minullakin oli edes yksi ilonaihe, Vapahtaja, Herra Jeesus, joka minut on lunastanut. Vaikka muut ylenkatsoo ja jättää yksin, totaalisen yksin.

        Vierastan tätä uutta Kristillisyyttä, jossa Vapahtaja on kuin sivuroolissa, kaikki muu tekeminen tai tekemättä jättäminen on saarnojen pääasiallinen sisältä. Se ahdistaa, niin tavattoman paljon, mutta silti yritän roikkua tässä Siunatussa kristillisyydessä, vaikka kerta, kerran jälkeen olen niin surullinen ja pahoinvoiva seuroista kotiin palaessani.

        Näitä rukoushuone-ehtoollisia vältän, koska niistä tulee niin ahdistava olo.

        Erkki, suoltamasi teksti on niin lohduttoman ahdistavaa, että et varmaan itsekään tajua sitä.

        Minun köyhä rukous kuuluu, Auta Herra Jeesus.


      • Kireepipo

        Erkki ei näköjään ymmärrä mitä kirjoittaa. Toistaa vaan fraaseja, joita on kuullut.
        Lyhennelmä kahdesta viimeisestä lauseestasi.
        Kerran tulee se päiväivä, jolloin kysytään vain henkilökohtaista uskoa.
        Kyllä silloin tulee esiin miksi ihminen on jättänyt elävän kristillisyyden.


      • HengellisestiVaivaiswt
        Eräsvain kirjoitti:

        Erkki, minulla ei ole mitään halua parantaa kristillisyyttä. Minä ennen iloitsin erityisesti HP:n saarnoista, kun ne vapauttivat minua aika ajoin tämän maailman ahdistuksista ja antoivat iloa elämääni, uskosta Herraan Jeesukseen, minun sieluni rakastajaan. Minullakin oli edes yksi ilonaihe, Vapahtaja, Herra Jeesus, joka minut on lunastanut. Vaikka muut ylenkatsoo ja jättää yksin, totaalisen yksin.

        Vierastan tätä uutta Kristillisyyttä, jossa Vapahtaja on kuin sivuroolissa, kaikki muu tekeminen tai tekemättä jättäminen on saarnojen pääasiallinen sisältä. Se ahdistaa, niin tavattoman paljon, mutta silti yritän roikkua tässä Siunatussa kristillisyydessä, vaikka kerta, kerran jälkeen olen niin surullinen ja pahoinvoiva seuroista kotiin palaessani.

        Näitä rukoushuone-ehtoollisia vältän, koska niistä tulee niin ahdistava olo.

        Erkki, suoltamasi teksti on niin lohduttoman ahdistavaa, että et varmaan itsekään tajua sitä.

        Minun köyhä rukous kuuluu, Auta Herra Jeesus.

        Ei se ole Erkin vika jos sinua ahdistaa Ehtoolliselle meno tai parannuksen teko
        Kyllä nyt näyttää siltä nuotta omantuntosi kanssa sinulla on vaikeuksia
        Hyvä alku sinulla nyt kuitenkin on
        AUTUAAT OVAT HENGELLISESTI VAIVAISIA


      • Sen hajanaisen tiedon mukaan, joka minulla on, Purtanen oli siinä ryhmässä, joka valmisteli ne kaavat. Tehtävänanto oli Lapista ja seuraavana jouluna kaavat piti tarkistaa ja hyväksyä tai hylätä joulukokousten aikana. Tätä tarkistusvaihetta ei ainakaan julkisen tiedon mukaan ollut lainkaan. Kun alkoi kuulua kysymyksiä missä milloin ja kuka päättänyt, niin vastattiin: suurinpiirtein näin, että vanhimmat kehottivat ja se oli siinä. Taisi tiedon valtatie olla ainakin kaksikaistainen, joista toinen oli nopeampi. Jokainen porukka tekee mitä tekee, enkä ota kantaa mikä on tässä asiassa oikein, mutta oikeustajuni sanoo, että tehtiin kaksihaaraisella kielellä työtä. (intiaanitermi)


      • Eiköpä_näin_ole
        HengellisestiVaivaiswt kirjoitti:

        Ei se ole Erkin vika jos sinua ahdistaa Ehtoolliselle meno tai parannuksen teko
        Kyllä nyt näyttää siltä nuotta omantuntosi kanssa sinulla on vaikeuksia
        Hyvä alku sinulla nyt kuitenkin on
        AUTUAAT OVAT HENGELLISESTI VAIVAISIA

        Ei ole tosiaankaan Erkin vika, että hänet on tuohon uskoon esikoislestadiolaisella saarnaperinteellä tuuditettu, kuten sinutkin. Herätkää, sillä ette tiedä päivää tai hetkeä kun teiltä kysytään mihin olette uskoneet. Jos vastaatte, että no totta kai ”tähän seurakuntaan, Esikoislestadiolaiset ry, jossa vain oli elävää uskoa, muut lähtivät sikoja paimentamaan, olivat meistä mutta eivät olleet meitä”, miten luulet käyvän?


    • Voi voi niin. Kaikesta tuollaisesta oman vanhurskauden rakentamisesta Jeesus vapauttaa meidät, KUN ME USKOMME HÄNEEN vapahtajanamme, syntiemme maksajana ja sovittajana.

      Puheet luvallisista synneistä ja luvattomista synneistä on ihmisoppia, osa tätä raskasta omanvanhurskauden tietä.

      Veljeään vihaava henkilö on jo murhaaja, eikä murhaajassa ole iankaikkista elämää. Näin Jeesus kertoo meille todellisista raskaista synneistämme.

      Ei ole olemassa syntiä joka ei kadottaisi. Ihminen ei todellisista synneistään edes tajua kun pienen prosentin. On esim. raskas synti jättää todistamatta Jeesuksesta lähimmäisilleen. Tai laiminlyödä lähetystyö kaikkeen maailmaan.

      Ajatus synnittä elämisestä omien parannusten ja kieltäymyksien avulla, on Kristuksen pilkkaamista.

      Nämä ihmisten keksimät syntiluettelot ja niiden ympärillä pyöriminen palvelevat ainoastaan omanvanhurskauden rakentamista.

      Kymmenestä käskystä näemme synnit. Getsemanessa ja Golgatalla tapahtui syntien TÄYDELLINEN sovitus. Joka tämän uskoo hän peladtuu. Joka ei usko hän joutuu kadotukseen.

      Jos joku luulee etteivät fariseukset olleet tarkkoja, hän erehtyy. Yksikään esikoislestadiolainen ei ole niin tarkka kun fariseukset olivat.
      Vaan miten kävi? Eivät he tarvinneet Jeesusta, eivätkä häntä rakastaneet, vaan kyttäsivät esikouslestadiolaisten tavoin, missä saisivat Jeesuksen synneistään kiinni.

    • OtaJeesusVastaan

      Miten syntinen ihminen siis pelastuu? Uskomalla Jeesukseen hän saa kaikki syntinsä anteeksi.

      Sen suurempaa lahjaa ei ihminen voi saada. Hänet vapautetaan kaikista syytteistä ja tuomiosta. Jotka poika tekee vapaiksi, ne ovat totisesti vapaita. Miksi ihmisparka kieltäytyy tällaisesta lahjasta ja vaihtaa sen mielestään parempaan.

      Ryhtyy omanvanhurskauden rakentajaksi, armottomaksi lähimmäistensä syyttäjäksi tuomitsijaksi ja syntikytäksi?

      Kun on lapsesta saakka elänyt syntikyttänä itselleen ja toisille, niin siitä on vaikea parantua. Olen kaiken tuon itse kokenut, siitä tiedän miten raskasta lain alla elävän ihmisen elämä on. Taivaan toivossa ja helvetin pelossa. En doisi tuollaista ahdistusta vihollisillenikaan, saati rakkaille ystävilleni.

      Silti moni pitää kouristuksen omaisesti kiinni tilastaan itsesovittajana, eikä anna Jeesuksen puhdistaa sydäntään.

      Lakihenkinen yhteisö on kamala, se koko ajan pyrkii vahvistamaan omavanhurskautta. Vapaus koittaa vasta sinä päivänä kun ohminen tunnistaa ja tunnustaa Jeesuksen Kristuksen vapahtajakseen.

      Piru suuttuu siitä vapaudesta kyllä rsjusti, taistelu alkaa. Onneksi olemme voittajan matkassa. Kuolema on nielty ja voitto on saatu. Hallelujaa kiitos Jeedus.

      • Erkki62636

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Enkä pidä ollenkaan elävän uskon tuntomerkkinä syntien kyttäämistä. Mutta sellaisia ihmisiä on aina. Mutta Jumalan lasten joukossa on vapaus. Ja sellaisessa uskossa minä saan elää. Mutta jos me jätetään seurakunta sen takia että joku on lakihenkinen, onko meidän oma usko elävä.

        Ei minun uskoani lakihenkiset kaada. Minulla on vahva turva eikä se horju, vaikka kaikki seuroissa vaatisivat mitä tahansa. Usko on Jumalan lahjoittama ja hän siitä pitää huolen.

        En minä pelkää lakihenkisten hyökkäyksiä. Melskatkoon rauhassa. Minun turvani on ikiaikojen Jumala. Ja sitä he eivät voi kaataa.

        Koskaan ei minulta ole vaadittu kristillisyydessä mitään. On vain paljas kristuksen armo minkä olen saanut uskolla vastaanottaa.


      • Kireepipo
        Erkki62636 kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Enkä pidä ollenkaan elävän uskon tuntomerkkinä syntien kyttäämistä. Mutta sellaisia ihmisiä on aina. Mutta Jumalan lasten joukossa on vapaus. Ja sellaisessa uskossa minä saan elää. Mutta jos me jätetään seurakunta sen takia että joku on lakihenkinen, onko meidän oma usko elävä.

        Ei minun uskoani lakihenkiset kaada. Minulla on vahva turva eikä se horju, vaikka kaikki seuroissa vaatisivat mitä tahansa. Usko on Jumalan lahjoittama ja hän siitä pitää huolen.

        En minä pelkää lakihenkisten hyökkäyksiä. Melskatkoon rauhassa. Minun turvani on ikiaikojen Jumala. Ja sitä he eivät voi kaataa.

        Koskaan ei minulta ole vaadittu kristillisyydessä mitään. On vain paljas kristuksen armo minkä olen saanut uskolla vastaanottaa.

        " Jos me jätetään seurakunta sen takia, että joku on lakihenkinen, onko meidän oma usko elävä."
        Oikeampi toteamus on:
        Me jätettiin seurakunta, koska elävä uskomme ilmoittaa, että koko sen johto ( hengellinen hallitus) on lakihenkinen.


      • Häijyjäonhedelmät
        Kireepipo kirjoitti:

        " Jos me jätetään seurakunta sen takia, että joku on lakihenkinen, onko meidän oma usko elävä."
        Oikeampi toteamus on:
        Me jätettiin seurakunta, koska elävä uskomme ilmoittaa, että koko sen johto ( hengellinen hallitus) on lakihenkinen.

        Hedelmistä puu tunnetaan


    • Erkki63636

      Tällöinhän sinulla on täysin erilainen usko kuin esikoislestadiolaisilla, olemmeko me siis menemässä tällö hetkellä kadotukseen?

    • Erkki627363

      Eli olit mukana vuosia seurakunnassa, jonka oppi ei autuuta.

      Lauseesi kertoo sen ettemme ole saman isän lapsia. Sinun ajatuksesi on että meidän oppi on väärä ja minun että teidän.

      Väittelemään ei siis kannata lähteä. Mutta on yksi turvallinen rukous jonka kumpikin voi rukoilla yhdessä loukkaamatta toista: Rakas Jumala kuljeta minua siten että kerran saan viettää iankaikkisuuden luonasi taivaan kunniassa, aamen

      Kaikkea hyvää elämääsi ja toivon elämääsi Jumalan siunausta. Mitä se sitten kunkin kohdalle tarkoittaa?

      • OnkoOppiMuuttunut

        Jaahas eikö se enään olekaan usko joka autuuttaa


    • töttörööööö

      Historiaa:
      Lapin vanhimmille lähetettiin 25.10.2015 Suomen saarnaajien (31 allekirjoittajaa 13 eri paikkakunnalta) vetoomus, että vielä harkitaan sakramenttien omiin käsiin ottamisen seurauksia ja pyritään järjestämään kirkkosuhteemme kirkon järjestyksen puitteissa, ettei heräysliikkeemme hajoaisi ja kristittyjen keskinäinen yhteys särkyisi.
      ”Seurausten johdosta meistä tulee väistämättä erillinen kirkko. Gunnar Jönsson oli aikanaan jäsenenä Ruotsin kirkolliskokouksessa. Kun kirkon vanhalla perustalla olevia kehotettiin perustamaan oma yhteisö, hän sanoi kirkolliskokouksessa 14.2.1979 vakaumuksenaan: ’Kun perusnäkemyksemme mukaan kirkko on Jumalan eikä ihmisten työ, täytyy sellaisen askeleen olla viimeinen hätäratkaisu.’(Isän Ääni 1970-79, s.859). Tämä perusnäkemys kirkosta oli myös Lars Levi Laestadiuksella.”
      Tähän vetoomukseen ei saatu minkäänlaista vastausta Lapin vanhimmilta.
      Hallitus antoi 13.11.2015 paikallisosastoille tiedotteen, jossa annetaan käytännön ohjeita ehtoollisen toimittamisesta omilla rukoushuoneillamme.
      Heikki Purtanen lähetti 16.11.2015 Suomen saarnaajille seuraavan tiedotteen:
      Eräiden lähetysmiesten toimesta on osalle saarnaajia jaettu Kari Niemen sakramenttiasiaan liittyvä, 16.10.2015 päivätty täydennyslausunto. Sakramenttityöryhmän käyttämä toinen asiantuntija Juhani Henttula on laatinut 12.11.2015 päivätyn muistion täydennyslausunnon johdosta. Kumpaakaan asiakirjaa ei ole käsitelty yhteisesti saarnaajien kokouksessa. Tasapuolisuuden vuoksi on perusteltua, että kaikki herätysliikkeen saarnaajat saavat saman informaation. Tästä syystä ja hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti kummatkin edellä viitatut asiakirjat lähetetään kaikille saarnaajille tiedoksi. Selvyyden vuoksi voidaan todeta, että jo toimintansa lopettanut sakramenttityöryhmä ei ole esittänyt sakramenttien omiin käsiin ottamista eikä sellaista päätöstä ole tehty myöskään saarnaajien kokouksessa.

      Tämän jälkeen Reino Haimilahti avasi Pandoran lippaan, joka johti esikoislestadiolaiset vapaakirkoksi.

      • Pienilammas

        Kyllä kaikki tietävät, ketkä olivat seurakunnan Juudaksia. Suutelevat Jeesusta ja takanapäin menevät pappilaan kavaltamaan. Mutta kerran ne hopearahat polttavat tunnolla.


      • 757576
        Pienilammas kirjoitti:

        Kyllä kaikki tietävät, ketkä olivat seurakunnan Juudaksia. Suutelevat Jeesusta ja takanapäin menevät pappilaan kavaltamaan. Mutta kerran ne hopearahat polttavat tunnolla.

        Kerran kysytään... Viimeisellä Tuomiolla väärät työntekijät eriseuraan lähteneet


      • näinseainamenee

        Joku viisas on joskus sanonut "Pahat miehet eivät toiveidensa toteuttamiseen tarvitse muuta, kun sen että hyvät miehet ovat näkemättä mitään, eivätkä tee mitään."

        Tämä pätee Lapin Paavien edesottamuksissa tänäkin päivänä.


    • KiittääSaamme

      Nii Tästä päätöksestä jonka saarnaajat ovat tehneet sakramenttien käyttöön otosta eivät kaikki seurakuntalaiset nyt varmasti pidä Julkilausumassaan H Purtanen ilmoitti seurakunnalle
      Nyt saamme nauttia täysin rinnoin H Purtanen laatimasta sakramenttikaavasta
      Kiitos Jumalalle

      • jankutajankuta

        Missäs tällänen julkilausuma on luettu.
        Ei ainakaan Hesan seuroissa-14.
        Pärsäter kiitti iltasaarnassa päätöstä, jota ei oltu tehty.


    • kirkaskuinpläkki

      Luulis sitä kyllä aikaihmisillä olevan senverran tervettä ajattelua, että ensin erotaan kirkon opista ja sen vaatumuksista ennenkuin aletaan perustaa uutta omaa toimintamallia.

      Ei kirkon sisälle voi mitään vapaakirkkoa perustaa sen enempää kuin että menisi ja alkaisi perustaa naapurin kotiin olohuoneeseen omaa pikku kämpppää, eikä edes savupiippua ulos asti !

      miten tuolalinen asia ei ole itsestäänselvyyssitä sivusta seuraava ihmettelee.

      ei voi palvella samaan aikaan lutteria ja omaa Jumalaa.

      • Pienilammas

        Minulla on nauhoite HP lukemasta julkilausumasta. Hän puhui vielä lukemisen jälkeen, että yhteiset päätökset tuovat siunausta ym.


      • Pienilammas kirjoitti:

        Minulla on nauhoite HP lukemasta julkilausumasta. Hän puhui vielä lukemisen jälkeen, että yhteiset päätökset tuovat siunausta ym.

        Työryhmä teki työnsä ja loppulausahdus on tärkeä. Jos siitä olisi edetty yhteistä päätöstä etsien, niin siinä olisi ollut suuri siunaus.


      • Pienilammas

        Oletko sitä mieltä, että he, jotka kokouksen jälkeen ja siellä salaisesti olivat hengellistä hallitusta vastaan, olisiko heidän pitänyt taipua yhteisen ymmärryksen alle? Mutta eriseuranhengen pitikin tulla ilmi. Vierestä kuultiin uho, että periksi ei anneta. Oliko sillä siunausta ja siitä yhteisestä päätöksestä H P puhui, mutta eriseuranhenki oli muutamilla voimakas ja painostus kova, että asia vesitettiin ja päätös vääristeltiin oman mielen mukaan kokouksen jälkeen. Koorankapinasta tuli totta tälläkin ajalla. Voi,voi.


    • EtteiTotuusUnohdu

      Tässäpä se juuri onkin, kun kristinuskossa ei tunneta hengellistä hallitusta.

      Tämä omavaltainen seurakunnan selän takana kähmivä seurakuntaa hallitseva, johtavista puhujista muodostettu ryhmä on kristinuskon vastainen valtarakennelma. Puhujien hallitseminen asettaminen ja erottaminen on seurakuntaneuvoston tehtävä. Tämä seurakuntalaisista valittu neuvosto puuttuu esikoislestadiolaisuudesta kokonaan.

      Tällainen valtarakennelma on mahdollistanut seurakunnan selän takana käytävät salaiset valtataistelut. Ja tuloksethan me kaikki jo tiedämme.

      Herätysliikkeenä toimineen yhdistyksen muuttaminen itsenäiseksi kirkoksi omine sakramantteineen olisi vaatinut ehdottomasti virallisen äänestyksen, ja 4/5 puoltoääniä taakseen.

      Kuten tiedämme johto tiesi ettei LAILLISESTI TOIMIEN onnistu. Niimpä muutama johtava saarnaaja alkoi muiden selän takana agitoimaan salaisesti paikallisyhdistyksiin omat sakramentit.

      • joolisiaika

        Joku mainitsi, että löytyy paperi, jossa on päätös sakramenttien omiinkäsiin otosta, sitä on pitkään odoteltu.
        Voisitko ystävällisesti laittaa se jakoon kaikille, niin asia selviäisi kokonaisuudessaan.
        Kiitos etukäteen!


    • Erkki63737377

      Seurakunta neuvostosta kun löydät raamatusta ohjeen niin laita tänne. Olisi mukava löytää se paikka.

      Yhdistys on vain ja ainoastaan maallisia asioita varten. Ei Jumalan pyhää kansaakaan ohjattu yhdistyksien puitteissa.

      Esikoislestadiolaisuudessa saarnaajat tutkivat asiat ja yhdessä päättävät.

      Raamatussa Mooses tuli yksin vuorelta ja kansa taipui Jumalan tahtoon paitsi ne jotka eivät halunneet olla Jumalalle kuuliaisia.

      Jumala ei anna valtaansa ihmisille. Se antaa sen vain ja ainoastaan omalle järjestykselleen. Hän on lähettänyt saarnaajat ja ne jotka ovat löhettäjälleen kuuliaisua, ne saaavat keistittyjen luottamuksen. Valitettavasti kaksi löhetysmiestä ja osa paikkakunnan saarnaajista eivöt olleet lähettäjälleen kuuliaisia. Ja siksi kristityt eibät voineet heihin luottaa. Heitä ei enää lähetetty saarnaamaan muille paikkakunnille. He eivät halunneet taipua lähettäjänsä päätökseen, joten he alkoivat lähettää itse itseään perustamalla uuden seurakunnan.

      • penkokaa

        Missä viipyy saarnaajienkokouksen yhteinen päätös.Jos se löytyy, niin sillä on vasta painoarvoa, ei pelkillä höpinöillä, joita vuodesta toiseen jahkaatte.
        Tuntuu kierolta touhulta, kun näin tärkeä paperi on hukassa.


      • 19012019

        Moosekselle puhui vuorella Jumala. Kansa taipui Jumalan tahtoon. Ei ole ollenkaan sama asia kiivetä Jellivaaraan ja taipua lapinmiesten tahtoon.


      • 000007

        Nytkö sitä Erkki pitää ohjata nimenomaan ja vain sen yhden yhdistyksen puitteissa. Niin sinä uskot, vaikka muuta niin innokkkaasti väität.


    • Erkki6263626

      Kuinka monta paperia ja kokouspöytäkirjaa olet löytänyt apistolien päätöksistä. Nekin on luettavissa läheryskirjeistä eri paikkakunnille. Samoin myös ehtoollispäätös.

      Ja päätös on silti yhteinen vaikka siellä olisi ollut saarnaajia jotka ovat päätöstä vastaan. Mehän olemme nähneet mitä tapahtui kun heitä ei kuunneltu. He loukkaantuiva kuin pienet lapset ja lähtivät kiukutellen pois. Pois sellaisten ihmisten kanssa jotka olivat pahentuneet kristillisyyteen jo vuosia sitten.

      Ei lammas jätä laumaansa koettelemusten aikana, vaan silloin laittaa jalat tiukemmin haralleen ettei kaadu tuulissa. Seisoo paikallaan ja Jumalan voimalla sotii vihollista vastaan. Mutta mitä tekee palkka paimen, hän pakenee ja jättää lampaat suden raadeltavaksi.

      Tälleen tekivät saarnaajat jotka jättivät seurakunnan ja lähtivät eriseuraan.

      Ei auta mitään jos on kirkon sisällä oleva herätysliike, jos on menettänyt voimansa, Jumalan voiman. Silloin on taistelemassa omassa voimassa ja viisaudessa perkelettä vastaan. Kaunis voi olla seurajoukko, mutta se on kuitenkin erillään siitä seurakunnasta missä he ovat ennen olleet. Ja täten eriseura.

      • 210119

        Vastoin omaatuntoa ei voi toimia... Omaan kuplaan ei voi linnottautua. Se ei ole Jeesuksen opetuksen mukaista.
        Hmm...Suden raadeltaviksi... Se juuri niin surullista onkin... Sudet, jotka eivät laumaa säästä...eksyttävät lammaspoloisia niin ovelasti, etteivät ne enää tunnista Hyvän paimenen ääntä. Kummallista on, että vaikka keskuudessanne monia asioita tehdään eritavalla kuin seurakunnassa aiemmin, mielestänne eriseuraa on se, joka ei toimintatapojaan muuttanut. Kiviä on kuitenkin turha viskellä, syntisiä olemme kaikki tyynni ja yksin armosta meillä on mahdollisuus pelastua.


      • Vitsiseon
        210119 kirjoitti:

        Vastoin omaatuntoa ei voi toimia... Omaan kuplaan ei voi linnottautua. Se ei ole Jeesuksen opetuksen mukaista.
        Hmm...Suden raadeltaviksi... Se juuri niin surullista onkin... Sudet, jotka eivät laumaa säästä...eksyttävät lammaspoloisia niin ovelasti, etteivät ne enää tunnista Hyvän paimenen ääntä. Kummallista on, että vaikka keskuudessanne monia asioita tehdään eritavalla kuin seurakunnassa aiemmin, mielestänne eriseuraa on se, joka ei toimintatapojaan muuttanut. Kiviä on kuitenkin turha viskellä, syntisiä olemme kaikki tyynni ja yksin armosta meillä on mahdollisuus pelastua.

        Niin. piirejä tulee kuin sieniä sateella se siitä, vanhassa pysyminen. :D :D hah emä vale. matka jatkuu kirkko kierrosten lomassa


    • MiksiPetätteItseänne

      JOs omassa seurakunnassa tulee Kristuksen todistamisen tähden vaimotuksi ja johto on täysin taipumaton kristinuskoa tuntematon jäärä, silloin ei jää vaihtoehtoja. Turha runoilla täällä mitään eriseurasta, kun ei tiedä edes mikä kristinuskossa on eriseuraa.

      Eriseura on sellainen seura jolle ei Jeesus Kristus ja hänen vanhurskautensa kelpaa lahjaksi, se on eriseura.

    • EtteiTotuusUnohdu

      Esikoiset ry;ssä ei esikoislestadiolaisista puhuta eriseurana, eikä muistakaan Jeesuksen Herrakseen tunnustavista yhteisöistä. Sellainen ihmislihalla tehty karsinointi kun ei kuulu lainkaan kristinuskoon. Kristinuskossa jokaisen kutsutun suhde Jeesukseen Kristukseen ratkaisee pelastuksen, eivät mitkään laisuudet.

      • Eivähempää

        Raamattu sanoo että eriseuraa karta


      • OikeassaOlet

        Ei varmastikaan Eskareissa puhuta eriseurasta Sillähän hehän 8vat se eriseura itse ei siellä koreudestaakaan puhuta
        NO kukas hömö. Sitä nyt itseään alkaisikaan haukkumaan ja tuomitsemaan


    • TämäOnEpäjumalansa

      Avaukseen mennäkseni, on täysin kristinuskon vastaista propagandaa vaatia kristtyjä luottamaan ja tottelemaan ihmiskäskyjä ja tottelemaan ihmisten epäjumalikseen korottamia ihmisiä.

      Me kristityt uskomme Jeesukseen Kristukseen ja tunnustamme vain sen uskon, joka me kolmessa alkukirkon uskontunnustuksessa tunnustamme. Emme tunnusta minkään nimisiä laisuuksia tai ihmisiä herroina.

      Sinänsä mitenkään puuttumatta kenenkään pelastumiseen, me ihmiset emme tuomitse ketään, se ei ole ihmisten vallassa, siitä päättää Jeesus Kristus sitten kun sen aika on. Rukoilen kuitenkin että nämä asiat kirkastuisivat heillekkin.

      • Kuka_tiesi

        Ovat voineet jo kirkastuakin. Mutta mitä voisivat enää tehdä, eivät kai mitään muuta kuin jatkaa samalla tiellä? Voihan olla, että tällä oli johdatus ylhäältä ja hänet ja muutama muu vain siihen jostain syystä valittiin toteuttamaan käänteinen ”uskonpuhdistus”.


    • AvaajanTerveiset

      Esikoislestadiolaisuus on taakse jäänyttä elämää. Siinä mielessä en kirjoittele. Meillä on hyvä hengellinen koti ja siellä puhdas evankeliumi Kristuksesta ravintonamme.

      Hallelujaa kiitos Jeesuksen, hän on kuullut rukouksemme ja antanut paljon enemmän kun osasin odottaakkaan. :)

    • Totuus.esiin

      Kertokaa nyt ihmeessä, että missä oli tehty se yksimielinen päätös ottaa sakramentit Suomessa itselle, koska nykyajan Beetlehemistä lähetettiin siitä kiutoskirje, joka määrättiin luettavaksi seurakunnalle joka paikkakunnalla.
      Siis heti sen jälkeen, kun saarnaajat olivat pyytäneet saada keskustella lapinvanhinten kanssa vielä sakramenttiasiasta.

      Kovin kummalliselta tuntuu, että Suomen saarnaajat pyytävät saada keskustella vielä sakramentyiasiasta, mutta samalla tekevät yksimielisen päätöksen ottaa sakramentit itselle.

      Siis, voisiko kukaan kertoa, että missä tehtiin tämä yksimielinen päätös lapinmiehille tapaamispyyntökirjeen ja lapinmiesten kiitoskirjeen välissä?
      Näin tärkeästä asiasta täytyy olla kirjallinen päätös.

      Miksi tätä piilotellaan, kun sen julkaiseminen toisi suuren selvyyden ???

      • MitestesNytSuupannaan

        Löysin pienen penkomisen jälkeen sen julkilausuman ja HP:n lukeman esipuheen loppulauseineen Helsingin seuroissa 6.7.2014. Harkitsin sen kirjoittamista tälle palstalle, sitä päätökstä, kun moni väittelee väittämistä päästäkseen, ettei sellaista ole olemassakaan. Siitä kuulee aivan varmasti m.m. näin: "Suomen lähetysmiehet ja me olemme päätyneet yhteiseen ajatukseen, täysin yksimieliseen ajatukseen, jonka me olemme äsken esittäneet isolle saarnaaja kokoukselle....". Pariinkin kertaan HP niin sanoo jo ennen kuin lukee julkilausuman. Sitten luki julkilausuman. Ihan lopuksi HP sanoo: "Jumala antakoon meille yhtä ja yhteistä mieltä ja siunatkoon meitä tässä kysymyksessä ja PÄÄTÖKSESSÄ, joka on ehkä monille vaikea ymmärtää, mutta uskomaamme, että Jumala siunaa ja Jumala on ennenkin siunannut yhteisen ajatuksen." Täytyy olla aikamoisia jesuiittoja , jotka vääristeli päätöksen jälkeen, että ei siinä niin sanottu ja tarkoitettu, mitä muut kuuli ja ymmärsi. Vanhimmat eivät valehdelleet, vaan uskoivat asian olevan niinkuin kuultiin. Kokouksen jälkeen alkoi painostus vastahakoisilta . Kaikki on totta, mitä sanoin.


    • Voi_meitä_muita

      mahdollisesti vielä oikeaa uskoa etsivienkin on hyvä nähdä millaista uskoa on olemassa esikoislestadiolaisessa seurakunnassa. Erkkikin taisi käydä tänään hakemassa sitä lisää. Hänen kirjoituksistaan paljastuu lukijalle selvästi, mihin tilaan saattaa ihminen joutua kyseisessä liikkeessä.

      Mutta toisaalta voimme lukea noita erilaisia kirjoituksia niiltä ”joiden silmät Perkele on sokaissut” Erkin mielestä.

    • VoiErkkiParkaa

      Siis, joiden silmät Jeesus Kristus on avannut.

      • Voi_meitä_muita

        Juuri heidän kirjoituksiaan tarkoitin.


    • ImehelSuopPäivästToisee

      Tämä on niin metkaa, esikoislestadiolaiset eivät näet millään usko, että uskolla Kristukseen tulee vanhurskaaksi, sovitetuksi Jumalan kanssa ja saa kaikki syntinsä anteeksi.

      He käyttävät päivätolkulla aikaa saadakseen Kristuksessa vanhurskaat pyhät ja puhtaat luopumaan Kriostuksesta ja hänen vanhurskaudestaan ja alentumaan esikoislestadiolaisen liikkeen orjiksi heidän laillaan. Kuka hullu vaihtaisi Kristuksen jossa olemme vanhurskaiksi ja vapaiksi tulleet uskon kautta, tällaisten ristiriitaisten ja vaihtuvien ihmioppien orjuuteen.

    • Metsätokkaa

      Kyllä esikot on nähty

    • RukoileParannuksenArmoa

      Kyllä näkee että et ole halunnutkaan nähdä. Tuollaista nimittelyä, Jeesuksen lunastamista Jumalan lapsista!

      Mikä oikein luulet olevasi?

      Mutta siitä vastaat aivan varmasti jos jatkat Kristuksen kieltäjänä loppuelämäsi, niin ei käy hyvin.

    • Voipimeyttä

      Lihalliseen vapauteen lähteneet, eriseuran perustaneet, joille "Kristuksen ies ja hallitusmuoto" Raattamaan sanoin, on tullut työlääksi ymmärtää, väittävät yksin omistavansa Kristuksen!? Miksi aina jankutus, että se seurakunta, josta lähditte ovet paukkuen, ei kirkasta jokaisessa saarnassa Jeesuksen lunastustyön olevan ainoa mahdollisuus. Mutta ei terveet tarvitse parantajaa. Jos synnin tunto puuttuu, eikä parannussaarna koske sydämen tilaan. Ei silloin lunastajaakaan tarvita. Sydämen ympärileikkaus on maailmanrakastajalla tuntematon käsite.

      • 946786

        Se on juuri sitä


      • Eiköpä_näin_ole

        Minä ainakaan en ole jankuttanut, ettei seurakunnassasi kirkastettaisi myös Jeesuksen lunastustyön olevan ainoa mahdollisuus.
        Olen jankuttanut sitä, että siellä pääasiallisesti nykyisin kirkastetaan esikoislestadiolaisuuden myös olevan ainoa mahdollisuus.
        Niin asia ei voi olla, vaikka sinut siihen uskoon tuolla jälkimmäisellä kirkastamiseksi.
        Kirjoituksesi neljä viimeistä riviä on hyvä todistus, että olet paljon tarkkaan kuunnellut tuota seurakuntaopin kirkastamista


    • yksplusyksonkaks

      Juupas eipäs kisa jatkuu ja jatkuu. Tämä palsta on monelle mielipahan purkupaikka. Sitä ihmettelen, että miten voidaan toinen uskova tuomita eriseuraiseksi, kun tai jos ei kuulu tai voi kuulua tai halua kuulua samaan yhdistykseen. Meidän silmät eivät voi erottaa missä kulkee Jumalan seurakunnan rajat. Meillä on Raamatun Sana joka asettaa rajat ja Pyhä Henki kulkee niin, että emme tiedä mistä se tulee ja mihin se menee. Jo alkuseurakunnan ajoista lähtien on syntynyt erilaisia pienempiä seurakuntia, jotka kuuluvat maailman laajuiseen Kristuksen seurakuntaan. Ramattu kertoo kirjeistä näihin seurakuntiin. Ne olivat eripuolilla sen aikaista tunnettua maailmaa, mutta ei esim. kerro, että heillä olisi ollut yhteisiä, kaikkia koskevia suuria seuroja. Kirkkohistoria kertoo suurista linjoista, mutta ei juurikaan yksittäisten seurakuntien. Jumalan tiet ovat tutkimattomat - ovat olleet ja ovat yhä edelleen, mutta Jumalan Sana pysyy ja se on se sana, joka meidänkin keskellämme on saarnattu.
      Esikoislestadiolaisuus niinkuin muutkin -laisuudet ovat putkahtaneet esiin silloin kun on niiden aika tullut. En millään jaksa uskoa, että Pyhä Henki vieläkään toimii Sanan ja Hengen kautta vain yhdessä yhdistyksessä kerrallaan. Silti kilpahuuto on kova, että se on juuri meidän yhdistys, jossa yksistään on Jumalan Voima. Tällainen kilpailu on surullista ja turhaa. Ainoa, joka voittaa on sielun vihollinen ja hänen palveliansa, kun voivat nauraa kristittyjen typerälle käytökselle. Itseämme me sillä kiusaamme ja saamme palkaksi toistemme vihat. Se ei voi olla oikein. Jeesus on pyytänyt viimeisessä rukouksessaan, että me olisimme yhtä ja että me rakastaisimme toisiamme. Se vain on niin vaikeaa, mutta voisimme ainakin rukoilla, että se joskus toteutuisi myös tämän maan päällä kristittyjen keskuudessa.

      • Aivanoikein

        Juuri näin.


    • AvaajanTerveiset

      Juupas ja eipäs, tässä ei ole sellaisesta kysymys, vaan johtavasta puhujasta, jonka murheena oli ettei toteltu lapinvanhimpia.

      Kristinuskossa ei tunneta tällaisia valtarakenteita, että joitakin ihmisiä pitäisi totella. Kristinuskossa Jeesus on Herra ja hänen seurakuntansa jäsenet ovat kaikki tasavertaisia sisaruksia keskenään. Toimintaohjeena on Kristuksen sana ja esikuva palvelevasta rakkaudesta.

      • yksplusyksonkaks

        Olet oikeassa tämän ketjun aloituksen suhteen ja siihen vastaamisessa. Olisi pitänyt pysyä asiassa. Halusin vain kommentoida sitä surkeaa ominaisuuttaa, että ketju aina luisuu ja lukittuu samalle 'juupas eipäs linjalle' ja uskovat ihmiset kiihottuvat toinen toistensa uskoa mollaamaan.
        Itse olen iloinen ja kiitollinen, että syntyi toisiaan rakastavien uskovien yhteisö, johon voi tulla kuulemaan ja kokemaan Kristuksen rakkautta ja jossa toimii jatkuva anteeksiantamus. Sehän ei ole pelkästään sanoissa vaan myös todellisuutta jokapäiväisessä elämässä - ilman sanojakin.


      • AvaajanTerveiset
        yksplusyksonkaks kirjoitti:

        Olet oikeassa tämän ketjun aloituksen suhteen ja siihen vastaamisessa. Olisi pitänyt pysyä asiassa. Halusin vain kommentoida sitä surkeaa ominaisuuttaa, että ketju aina luisuu ja lukittuu samalle 'juupas eipäs linjalle' ja uskovat ihmiset kiihottuvat toinen toistensa uskoa mollaamaan.
        Itse olen iloinen ja kiitollinen, että syntyi toisiaan rakastavien uskovien yhteisö, johon voi tulla kuulemaan ja kokemaan Kristuksen rakkautta ja jossa toimii jatkuva anteeksiantamus. Sehän ei ole pelkästään sanoissa vaan myös todellisuutta jokapäiväisessä elämässä - ilman sanojakin.

        Otit myös tärkeitä asioita kirjoituksessasi esiin. Erilaiset näkökulmat ovat tärkeitä. Opillisesta puolesta olen kanssasi samaa mieltä.

        Näin se Kristuksen seurakunnassa on kansainvälisesti, eri maissa ja eri kulttuureissa on toisistaan poikkeavia jumalanpalvelusmenoja. Näin siitä huolimatta, vaikka olemme samassa Hengessä, yhden ja saman Kristus-ruumiin jäseniä.

        Tämä muista kristityistä eristäytyvien laumojen joukko ei ole mikään pieni, eivät Esikoislestadiolaiset ja vanhoillislestadiolaiset ole lähellekkään yksinäisiä "vain me" joukkoja.

        "Ainoita oikeassa olevia"- joukkoja on kirkon piirissä. ja niitä on kirkkomme ulkopuolella, - todella paljon. Esimerkiksi Helluntaikirkko ja pitkin maatamme olevat erilliset itsenäiset helluntaiseurakunnat, on yksi tällainen toisistaan irti repeytynyt joukko-kokonaisuus.

        Kristuksen ruumis on nykyisin yhtä silppua, toinen toisiaan vieroksuvia joukkoja, tämä on fakta.

        Miltä tämä näyttää heidän silmissään, jotka tänään etsivät Jeesusta, - synninhädässään!!??


      • Anonyymi
        AvaajanTerveiset kirjoitti:

        Otit myös tärkeitä asioita kirjoituksessasi esiin. Erilaiset näkökulmat ovat tärkeitä. Opillisesta puolesta olen kanssasi samaa mieltä.

        Näin se Kristuksen seurakunnassa on kansainvälisesti, eri maissa ja eri kulttuureissa on toisistaan poikkeavia jumalanpalvelusmenoja. Näin siitä huolimatta, vaikka olemme samassa Hengessä, yhden ja saman Kristus-ruumiin jäseniä.

        Tämä muista kristityistä eristäytyvien laumojen joukko ei ole mikään pieni, eivät Esikoislestadiolaiset ja vanhoillislestadiolaiset ole lähellekkään yksinäisiä "vain me" joukkoja.

        "Ainoita oikeassa olevia"- joukkoja on kirkon piirissä. ja niitä on kirkkomme ulkopuolella, - todella paljon. Esimerkiksi Helluntaikirkko ja pitkin maatamme olevat erilliset itsenäiset helluntaiseurakunnat, on yksi tällainen toisistaan irti repeytynyt joukko-kokonaisuus.

        Kristuksen ruumis on nykyisin yhtä silppua, toinen toisiaan vieroksuvia joukkoja, tämä on fakta.

        Miltä tämä näyttää heidän silmissään, jotka tänään etsivät Jeesusta, - synninhädässään!!??

        Nimimerkki avaajanterveiset !
        Luin kirjoituksesi ja haluan muutamalla sanalla kommentoida kirjoitustasi .
        Esitän tämän kysymyksen : Tunnustatko että kristinusko on ainoa oikea usko ?
        Nyt oletan että tunnustat !
        Nyt pääsevät jotkut vihaamaan sinua ja sanomaan : avaajanterveiset on ainoa oikeassa muut väärässä ja että vain avaanjanterveiset pääsevät taivaaseen !
        Kun tekee suuria pukkeja logiikassa kehoitan sinua lakaisemaan puhtaaksi oman porraspääsi . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa ja oikea armonjärjestys saarnataan edelleen esikoislestadiolaisen nimen alla olevassa seurakunnassa


    • EtteiTotuusUnohdu

      Miten tämä väännetään aina mielipahaksi? Eihän kysymys ole kenekään mielipahasta, vaan sen totuuden kertomisesta, mikä on kristinusko. Miten kristinusko toimii, keneen kristityt uskovat, miten syntinen voi saada syntinsä anteeksi ja pelastua.

      Kristinusko on äärimmäisen yksinkertainen, valmiina taivaasta tuotu, sitä ei kukaan voi ottaa mistään, päättämällä alkaa uskomaan, vaan se annetaan kenelle Jumala tuon uskon antaa.

      Ensiksi tapahtuu herätys, Jumalan sana koskettaa, ihminen alkaa tuntemaan syntinsä. Ymmärtää Jumalan sanan kautta että on teoillaan ansainnut kadotuksen. Tämä prosessi voi kestaa pitkäänkin.

      Alkaa kulutuksen laskeminen. Pyhä Henki kehoittaa ottamaan evankeliumin vastaan, kääntymään parannukseen, liha laskeskelee mitä kaikkia menetän tunnustaessani Jeesuksen Herrakseni. Miten voi sovittaa väärintekoni heidän kanssaan joille olen tehnyt väärin, varastanut, valehdellut, sekstaillut, jne. Miten kaikesta tästä selviän?!

      Jumala kuitenkin vetää, ihminen menee paikkaan, jossa kuulee Jumalan sanaa ja näkee muita uskovia. Alkutaivat on sellaista elämäntapojen fixailua, yrityksiä elää Jumalan tahdon mukaisesti, epäonnistumisia, pettymyksiä, syyllisyyttä, häpeää. Tämä vaihe voi kestaa vuosia jopa vuosikymmeniä, että ihminen jää yrittämisten alle, laki vaatii ja tuomitsee omatunto syyttää ja rankaisee. Omavanhurskaus ahdistaa, ei Jeesus tuollaisista epäonnistujista välitä, paremmaksi sinun pitää tulla. Ihmisparka on koko ajan on "viittä vaille" kristitty.

      Tämä on myös tärkeä koulutusvaihe JUmalan koulussa, tulla aina vain enemmän tietoiseksi itsensä ja JUmalan välillä olevasta kuilusta, synnistä joka minussa asuu. Kun kaikki omat mahdollisuudet on käytetty ja kristitty huokailee, ei minusta tullut hyvää kristittyä, tahto minulla on mutta voimaa pyhään elämään ei ole. Silloin jää jäljelle vain PALJAS ja pouhdas USKO KRISTUKSEEN. Vankkumaton luottamus Jumalansanan lupauksiin.

      Jes. 1:18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.

      Ps. 35:3 Sivalla keihäs ja salpaa tie minun vainoojiltani. Sano minun sielulleni: "Minä olen sinun pelastuksesi".

      Joh. 1:23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."

      Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

      • Voi_meitä_muita

        EtteiTotuusUnohtuisi, kirjoitat ”ihminen menee paikkaan, jossa kuulee Jumanan sana ja näkee muita uskovia”.

        Missä tai mikä on tuo paikka, onko se tarkkaan kristinopissasi määritelty? Käykö mikä tahansa paikka, jossa kuulee Jumalan sanaa ja näkee muita uskovia?


      • EiEi
        Voi_meitä_muita kirjoitti:

        EtteiTotuusUnohtuisi, kirjoitat ”ihminen menee paikkaan, jossa kuulee Jumanan sana ja näkee muita uskovia”.

        Missä tai mikä on tuo paikka, onko se tarkkaan kristinopissasi määritelty? Käykö mikä tahansa paikka, jossa kuulee Jumalan sanaa ja näkee muita uskovia?

        Ei!


      • Voi_meitä_muita
        EiEi kirjoitti:

        Ei!

        Kumpaan kysymykseen oli vastauksesi ”ei”?
        Jos vastaus oli viimeiseen kysymykseeen, kertoisitko missä paikka on?


      • sivullinenvastasi

        Katekismuksessa seurakunta on määritelty ja se on se paikka.


      • EtteiTotuusUnohdu
        Voi_meitä_muita kirjoitti:

        EtteiTotuusUnohtuisi, kirjoitat ”ihminen menee paikkaan, jossa kuulee Jumanan sana ja näkee muita uskovia”.

        Missä tai mikä on tuo paikka, onko se tarkkaan kristinopissasi määritelty? Käykö mikä tahansa paikka, jossa kuulee Jumalan sanaa ja näkee muita uskovia?

        Kyllä. :)


      • eihyvänenaika
        sivullinenvastasi kirjoitti:

        Katekismuksessa seurakunta on määritelty ja se on se paikka.

        vai katekismuksessa !!

        sekö se on teidän Raamattunne, miksi ett e sieltä katso millainen oli se seurakunta ja miten s eoli koostettu ja kenestä, oliko siellä pitäjän parhaat konkareissa hyppääjät vanhimpina kuten yhdessä likisysteemissäkin näkyy olevan vaalien jälkeen!?

        Raamatulliseen seurakuntaan EI tulla luonnollisen syntymän perusteella, se on yksi peruspylväs, mutta teille nyt ei kannat ajuuri mitään selittää, ennemmin puuäijälle menee perille kuin kirkkokansalle.


      • Voi_meitä_muita
        EtteiTotuusUnohdu kirjoitti:

        Kyllä. :)

        Ei siis ole rajattu mihinkään yhdistykseen tai eriseuraankaan, kiitos tiedosta ja kiitos myös kirjoituksestasi.
        Sitä on ilo lukea. Selkeästi kirjoitit siitä miten asian koet ja näet.


      • osaatko_sanoa
        eihyvänenaika kirjoitti:

        vai katekismuksessa !!

        sekö se on teidän Raamattunne, miksi ett e sieltä katso millainen oli se seurakunta ja miten s eoli koostettu ja kenestä, oliko siellä pitäjän parhaat konkareissa hyppääjät vanhimpina kuten yhdessä likisysteemissäkin näkyy olevan vaalien jälkeen!?

        Raamatulliseen seurakuntaan EI tulla luonnollisen syntymän perusteella, se on yksi peruspylväs, mutta teille nyt ei kannat ajuuri mitään selittää, ennemmin puuäijälle menee perille kuin kirkkokansalle.

        Koska noin tomerasti arvostelit muisen käsitystä oikesta seurakunnasta,
        selittäisitkö mikä se oikea Raamatullinen seurakunta on Sinun käsityksesi mukaan ja mistä kohdasta Raamatusta löytyy perusteita käsityksellesi?


      • UskoRiittää
        osaatko_sanoa kirjoitti:

        Koska noin tomerasti arvostelit muisen käsitystä oikesta seurakunnasta,
        selittäisitkö mikä se oikea Raamatullinen seurakunta on Sinun käsityksesi mukaan ja mistä kohdasta Raamatusta löytyy perusteita käsityksellesi?

        Edellyttikö Jeesus pelastumisen ehdoksi seurakunnan? Kaikki kirkkoisien Raamatun järkeilyt, katekismukset ja opissa erehtymättömättömät paavit (Roomassa tai Jellivaarassa), heitäkö Jeesus edellytti pelastumisen ehdoksi? Aivan oikein - ei edellyttänyt ihmisten järkeilyjä olleenkaan!

        Täälläkin selvitetään pitkissä tarinoissa, ihmisten keksimistä "Jumalan koulusta" yms. jota kristityn tulisi pelastuakseen kilvoitella. Edellyttikö Jeesus pelastumisen ehdoksi tälläisiä "Jumalan kouluja"? Vastaus on sama kuin edellisiin - ei edellyttänyt ollenkaan!

        Piru asuu yksityiskohdissa. Piru asettaa ehtoja, vaatimuksia ja virheettömiä oppeja. Jeesus ei sellaista ole puhunut sanaakaan. Hän puhui uskosta ainoana pelastumisen ehtona.


      • Anonyymi
        osaatko_sanoa kirjoitti:

        Koska noin tomerasti arvostelit muisen käsitystä oikesta seurakunnasta,
        selittäisitkö mikä se oikea Raamatullinen seurakunta on Sinun käsityksesi mukaan ja mistä kohdasta Raamatusta löytyy perusteita käsityksellesi?

        Osaatkosanoa !
        Sanassa sanotaan : Te olette tulleet taivaallisen Jerusalemin monen enkelien joukon tykö ja esikoisten seurakunnan tykö joka parempia puhuu kuin Aabelin veri . Esikoisten seurakunta on ensiksi syntynyt seurakunta


    • PysytäänAsiassa

      yksplusyksonkaks 21.1.2019 klo 8:15

      Ei ole mitää kilpahuutoa Esikoiset ry:n ja Esikoislestadiolaiset ry;n välillä.

      Koska et selvästikään tunne näitä liikkeitä ja niihin kuuluvia henkilöitä omakohtaisesti, niin älä tee vääriä johtopäätöksiä. Vain esikoislestadiolaiset meuhkaavat "eriseuroista". Tämä on tärkeä tietää!

      Esikoiset ry:ssä puhujat eivät koskaan huuda, eivärkä meuhkaa, esikoislestadiolaisia ei saarnoissa tuomita halveksivilla nimittelyillä.

      Esikoiset ry jatkaa lestadiolaisia perinteitä kirkkomme herätysliikkeenä, yhteistyössä kirkon kanssa. Luterilaisilla kirkoilla on myös yhteys, Suomen, Inkerin ja Viron kirkoilla. Me esikoiset teemme lähetysyhteistyötä myös Rauhan Sanan kanssa Virossa.

      Mitään mielipahaa ei ole, vaan suuri ilo ja kiitollisuus Kristukselle, joka on meitä runsaasti siunannut. Esikoiset ry:n tilaisuuksiin ovat kaikki tervetulleita tutustumaan. Saarnoja voi kuunnella livenä esikoiset.fi nettisivulta.

      Kaikenlaiset höpinät ja valheet riitelyistä pitää jättää, koska sellaisia ei ole.

      Tämä suomisen palstalla käytävä nokkakiekko värittyy lestadiolaisuutta tuntemattomien henkilöiden provokaatioviesteistä ja vihapostista. Sillä ei ole leastadiolaiauuden kanssa MITÄÄN TEKEMISTÄ.

      • yksplusyksonkaks

        Tuota noin. Sinähän pyyhit roskat maton alle edelleen uudessakin yhteisössä. Tosiasioiden tunnistaminen ja tunnustaminen on ensi askel parannukseen ja mielen muutokseen. Itse olen ollut esikoislestadiolaisten 'riveissä' 50v. ja nyt esikoisissa alusta alkaen ja iloinnut rakkaudellisesta yhteisöstä ja puhtaasta Sanasta. Ihmettelen suuresti, mistä vedit herneet nenään. Olen samaa mieltä, että saarnaajamme eivät todellakaan meuhkaa, mutta ei tässä siitä olekaan kysymys vaan tämän palstan tyylistä jota näytät itsekin edustavasi. Lestadiolaiset täällä pääasiallisesti taistelevat. Trollit on asia erikseen.
        Itse en halua nostaa myöskään esikoisia muiden seurakuntien yläpuolelle ja virheettömiksi. Sellaisia me emme ole, emmekä tule. Minulle ja monelle muulle riittää Kristuksen armo ja uskon ystävien yhteys - emme todellakaan tarvitse uutta, erinomaista 'puhtaiden käsien' seurakuntaa, joksi olet meitä ehkä tietämättäsi nostamassa. Suokoon Jumala meille ensi viikonloppuna ravitsevat ja virkistävät isot seurat Lahdessa Jovilla. Rukoilkaamme että ymmärrys ja yhteys syntyisi ja säilyisi. Tervetuloa.


      • KysyKunEtTiedä
        yksplusyksonkaks kirjoitti:

        Tuota noin. Sinähän pyyhit roskat maton alle edelleen uudessakin yhteisössä. Tosiasioiden tunnistaminen ja tunnustaminen on ensi askel parannukseen ja mielen muutokseen. Itse olen ollut esikoislestadiolaisten 'riveissä' 50v. ja nyt esikoisissa alusta alkaen ja iloinnut rakkaudellisesta yhteisöstä ja puhtaasta Sanasta. Ihmettelen suuresti, mistä vedit herneet nenään. Olen samaa mieltä, että saarnaajamme eivät todellakaan meuhkaa, mutta ei tässä siitä olekaan kysymys vaan tämän palstan tyylistä jota näytät itsekin edustavasi. Lestadiolaiset täällä pääasiallisesti taistelevat. Trollit on asia erikseen.
        Itse en halua nostaa myöskään esikoisia muiden seurakuntien yläpuolelle ja virheettömiksi. Sellaisia me emme ole, emmekä tule. Minulle ja monelle muulle riittää Kristuksen armo ja uskon ystävien yhteys - emme todellakaan tarvitse uutta, erinomaista 'puhtaiden käsien' seurakuntaa, joksi olet meitä ehkä tietämättäsi nostamassa. Suokoon Jumala meille ensi viikonloppuna ravitsevat ja virkistävät isot seurat Lahdessa Jovilla. Rukoilkaamme että ymmärrys ja yhteys syntyisi ja säilyisi. Tervetuloa.

        Herneet nenään. Päivittäisestä ateistien harjoittamasta keskustelut sotkevasta propagandatoiminnasta. Tällainen provokatiivinen toiminta vääristää kuvan kaikista lestadiolaisista liikkeistä. Toinen hernejuttu on nämä nimimerkkikytät, jotka ovat täysin
        tyhjiä muutoin, siis kykenemättömiä keskustelemaan viestien asiasisällöistä.

        Itse en välitä muista nimimerkeistä kuin niistä, jotka laittavat minun nimiäni eri muodoissaan milloin kenenkin viesteihin perään, häpäisytarkoituksessa.

        Esikoiset ry ei ole koskaan esiintynyt erehtymättömänä, eikä ainoana pelastettujen joukkona. Tämä on aivan ratkaiseva ero hajaannuksissa syntyneisiin "vain me pelastumme" - liikkeisiin.

        Nuorempien, esikoisten puhujiksi asetettujen miesten myötä julistuskin on edelleen selkeytynyt, evankeliumi- ja Kristus keskeiseksi.

        Tuo lainauksen loppuosa on puhtaasti sinun täysin väärä käsityksesi minusta ja kirjoituksistani.

        "Minulle ja monelle muulle riittää Kristuksen armo ja uskon ystävien yhteys
        - emme todellakaan tarvitse uutta, erinomaista 'puhtaiden käsien' seurakuntaa, ...
        ***) ... joksi olet meitä ehkä tietämättäsi nostamassa."

        - Tuo loppu kirjoituksestasi on täyttä paskaa.

        Kannattaa paremmin perehtyä viesteihini, jotka ovat tarkoituksellisesti eri nimimerkeillä kirjoitettu, jotta keskitytään ainoastaan asiaan josta, kirjoitan, - ei kirjoittajaan.

        Herra meitä varjelkoon puhdaskätisyydestä, (= tekopyhyydestä), ja johdattakoon meitä esikoisia koko kansamme pariin, ja edelleen siitä kansainvälisiin evankelioimistehtäviin.
        Merkit tästä kehityksestä ovat jopa hämmästyttävän selkeitä. :)


      • KysyKunEtTiedä
        KysyKunEtTiedä kirjoitti:

        Herneet nenään. Päivittäisestä ateistien harjoittamasta keskustelut sotkevasta propagandatoiminnasta. Tällainen provokatiivinen toiminta vääristää kuvan kaikista lestadiolaisista liikkeistä. Toinen hernejuttu on nämä nimimerkkikytät, jotka ovat täysin
        tyhjiä muutoin, siis kykenemättömiä keskustelemaan viestien asiasisällöistä.

        Itse en välitä muista nimimerkeistä kuin niistä, jotka laittavat minun nimiäni eri muodoissaan milloin kenenkin viesteihin perään, häpäisytarkoituksessa.

        Esikoiset ry ei ole koskaan esiintynyt erehtymättömänä, eikä ainoana pelastettujen joukkona. Tämä on aivan ratkaiseva ero hajaannuksissa syntyneisiin "vain me pelastumme" - liikkeisiin.

        Nuorempien, esikoisten puhujiksi asetettujen miesten myötä julistuskin on edelleen selkeytynyt, evankeliumi- ja Kristus keskeiseksi.

        Tuo lainauksen loppuosa on puhtaasti sinun täysin väärä käsityksesi minusta ja kirjoituksistani.

        "Minulle ja monelle muulle riittää Kristuksen armo ja uskon ystävien yhteys
        - emme todellakaan tarvitse uutta, erinomaista 'puhtaiden käsien' seurakuntaa, ...
        ***) ... joksi olet meitä ehkä tietämättäsi nostamassa."

        - Tuo loppu kirjoituksestasi on täyttä paskaa.

        Kannattaa paremmin perehtyä viesteihini, jotka ovat tarkoituksellisesti eri nimimerkeillä kirjoitettu, jotta keskitytään ainoastaan asiaan josta, kirjoitan, - ei kirjoittajaan.

        Herra meitä varjelkoon puhdaskätisyydestä, (= tekopyhyydestä), ja johdattakoon meitä esikoisia koko kansamme pariin, ja edelleen siitä kansainvälisiin evankelioimistehtäviin.
        Merkit tästä kehityksestä ovat jopa hämmästyttävän selkeitä. :)

        Siis kaikki väärä tieto mitä Esikoiset ry:n opetuksesta ja toiminnasta tällä palstalla levitetään, se korjataan faktoilla.

        - Tästä on kysymys.


    • EtteiSotketaAsioita

      Kuvaavaa on Esikoislestadiolaisen johtavan saarnaajan puheet oman veljensä kanssa. "Ei puhu mitään uskon asioista". Näillä useimmiten mennään. :)

    • Pienilammas

      Löysin pienen penkomisen jälkeen sen julkilausuman ja HP:n lukeman esipuheen loppulauseineen Helsingin seuroissa 6.7.2014. Harkitsin sen kirjoittamista tälle palstalle, sitä päätökstä, kun moni väittelee väittämistä päästäkseen, ettei sellaista ole olemassakaan. Siitä kuulee aivan varmasti m.m. näin: "Suomen lähetysmiehet ja me olemme päätyneet yhteiseen ajatukseen, täysin yksimieliseen ajatukseen, jonka me olemme äsken esittäneet isolle saarnaaja kokoukselle....". Pariinkin kertaan HP niin sanoo jo ennen kuin lukee julkilausuman. Sitten luki julkilausuman. Ihan lopuksi HP sanoo: "Jumala antakoon meille yhtä ja yhteistä mieltä ja siunatkoon meitä tässä kysymyksessä ja PÄÄTÖKSESSÄ, joka on ehkä monille vaikea ymmärtää, mutta uskomaamme, että Jumala siunaa ja Jumala on ennenkin siunannut yhteisen ajatuksen." Täytyy olla aikamoisia jesuiittoja , jotka vääristeli päätöksen jälkeen, että ei siinä niin sanottu ja tarkoitettu, mitä muut kuuli ja ymmärsi. Vanhimmat eivät valehdelleet, vaan uskoivat asian olevan niinkuin kuultiin. Kokouksen jälkeen alkoi painostus vastahakoisilta . Kaikki on totta, mitä sanoin.

    • LoppuunKäsitelty

      Se oli tarkoituksellisesti viritetty ansa Heikille, panna tuollainen kirje lukemaan. Kaikkihan sen tiesimme ettei Heikistä separatisia tule!

      Mutta todistaa samalla myös, ettei Purtanen, sen paremmin kun Siltalakaan olelleet uuden seurakunnan perustajia. Uutta seurakuntaa näet puuhattiin jo tuolloin seurakuntalaisista kootussa toimikunnassa.

      Hommahan eteni vauhdilla, kun 2015 juhannuksen vuosikokouksessa tehtiin selväksi, että separatisteilla ei ole kirkon julistajiksi mitään asiaa.

      Ei ole Purtanen ikinä osallistunut separatistien sakramenttitouhuihin, eikä Siltalakaan. Ja tästä syystä lähtäpassit tuli johtavien puhujien asemasta kirjeitse koteihin. Kummankin kanssa olen keskustellut henkilökohtaisesti puhelimitse näistä asioista noihin aikoihin.

      Homma on loppuun käsitelty 2016. Esikoislestadioplaiset jatkavat valitsemallaan tiellä. Palvoen lapinvanhimpia ja esikoislestadiolaisuutta. Jeesus on vain kävelykepiksi kelvannut siinä seurakunnassa. Mikä on aivan hämmästyttävää, onhan Jeesus sentään ainut tie taivaaseen, eikä muita teita ole. Jeesus on Herra.

      • OmatkoiratPurivat

        Jo alkoi selitykset ja pulinat taas ku lyödään FAKTOJA PÖYTÄÄN Sama vääntely ja kääntely mistä Gunnar silloin sanoi Joensuussa sanani Heikki oli etunenässä puuhaamassa tätä asiaa Kunnes omat koirat alkoivat purra ja tais olla oma vaimokin kurkussa kiini


      • tyhjättynnyritkolisee
        OmatkoiratPurivat kirjoitti:

        Jo alkoi selitykset ja pulinat taas ku lyödään FAKTOJA PÖYTÄÄN Sama vääntely ja kääntely mistä Gunnar silloin sanoi Joensuussa sanani Heikki oli etunenässä puuhaamassa tätä asiaa Kunnes omat koirat alkoivat purra ja tais olla oma vaimokin kurkussa kiini

        TÄSSÄ FAKTAA PÖYTÄÄN;
        Missä se päätös sinulla on? Kuulimme juhannuksena 2016 vuosikokouksessa vaatimuksesta ( kun sitä ei vapaehtoisesti luettu) toiminnantarkastajan kertomuksen vuoden 2015 toiminnasta. Siinä kerrottiin mm. , että SITÄ SAKRAMENTTIEN OMIIN KÄSIIN OTTAMISESTA PÄÄTÖSTÄ EI OLE MISSÄÄN TEHTY ja hän moitti hallitusta toimivallan ylitystä myös siinä asiassa, lisäksi muissakin asioissa. Sen todisti myös paikkansa pitäväksi vuosikokouksen puheenjohtajan avustaja toiminut Juh.. Raut..”.ei ole yhteistä päätöstä sakramenttien omiin käsiin ottamisesta tehty missään , se on totta," näin hän sanoi. Paikalla siellä olivat kuulemassa myös kaikki lähetetyt lapinvanhimmat, lähetysmiehet, saarnaajat, EI TULLUT YHTÄÄN puolustuspuhetta sakramenttien omiin käsiin ottamisen puolesta. Sellaista paksua valhesoopaa yritetään levittää yhä edelleen täällä julkisilla palstoilla. Kokouksesta on äänite, josta voi kuulla tuon asian yhä uudelleen, jos muisti pätkiin tai halu valehdella jatkuu. "Lyhyet ovat valheen jäljet", sanoo vanha sananlasku. JOTEN EIPÄ VALEHDELLA täällä palstoilla. Valhe on syntiä. Raamattu sanoo, "ei ole totuutta niissä, jotka valhetta rakastavat ja valehtelijan osakin siellä on sanottu, valehtelijalla ei ole iankaikkista elämää.


    • Kristitynvapaus

      Herra perkaa riihensä. Edellisestä kirjoitukseta kuultaa selvästi eri henki, mitä meillä Amerikan ja koko Pohjoismaiden kristityillä on. Lisäksi kristittyjä löytyy kaikkialta sieltä, missä Jumalan henki on saanut ihmisiä uudestisynnyttää ja kaikki pienet lapset maailmassa. Taivaanvaltakunta on lastenvaltakunta. Jumala johdattaa lampaansa omaan laumaansa. Heillä on yksi henki ja yksi sydän, yksi usko, yksi seurakunta, jonka pää on Kristus ja hengen yhteys keskenään. Ulkona ovat koirat ja velhot. Kyllä me jo silloin tiesimme samaa, kuin tuossa sanoit, että eriseura oli jo pinnan alla aika kauan. Tämä sakramentti asia oli järjelle liikaa. Pyhänhengen ilmoituksia ei uskottu. Kirkko itse on luopumassa Lutherin alkuperäisestä opista ja tuomassa uhrirukoukset ym. hömpötykset katolisen kirkon paimenet häiveitä.

      • 000007

        Se mieli, se mieli, tulee minulle mieleen luettuani "Kristitynvapaus" -nimimerkin kirjoituksen.

        Hänenkin mielensä on saatu "vain-ME -opin" saarnoilla puolustamaan täysin kestämättömällä pohjalla olevaa seurakuntaoppia.
        Tueksi otetaan kaikki seurakunnan koossa pitämiseksi saarnatuista Raamatun ja ihmisopin sekoituksista muistiin jääneet "faktat".

        Erittäin surullista luettavaan. Ja kun ei uskalleta sanoa suoraan, että vain esikoislestadiolaiset voivt päästä taivaaseen. Höpötetään vielä sekavampaa omaa oppia kuin saarnoissa konsanaan.


      • NäinSiinäKäy
        000007 kirjoitti:

        Se mieli, se mieli, tulee minulle mieleen luettuani "Kristitynvapaus" -nimimerkin kirjoituksen.

        Hänenkin mielensä on saatu "vain-ME -opin" saarnoilla puolustamaan täysin kestämättömällä pohjalla olevaa seurakuntaoppia.
        Tueksi otetaan kaikki seurakunnan koossa pitämiseksi saarnatuista Raamatun ja ihmisopin sekoituksista muistiin jääneet "faktat".

        Erittäin surullista luettavaan. Ja kun ei uskalleta sanoa suoraan, että vain esikoislestadiolaiset voivt päästä taivaaseen. Höpötetään vielä sekavampaa omaa oppia kuin saarnoissa konsanaan.

        Pilkkaa ne pirut, ja nauravat, kun Kristusta koittaa kirkastaa heille.

        Ei olisi uskonut kuinka alas osa esikoisledtadiolaisia on omassa vanhuskaudessaan ja hengellisessä ylpeydessään vajonnut.


      • hölynpölyälaskettelet

        " Edellisestä kirjoitukseta kuultaa selvästi eri henki, mitä meillä Amerikan ja koko Pohjoismaiden kristityillä on. "

        Taidat taas lasketella valheita kuten tapoihisi kuuluu.

        Saamieni tietojeni mukaan vaikkapa vain pohjoismaista Tanskan (sisältäen itsehallintoalueet Färsaaret ja Grönlanti) ja Islannin kristityistä kukaan ei ole valmis allekirjoittamaan sinun edustamasi lahkon ajatuksia ja henkeä.

        Myös valtaosa Amerikan valtioiden kristityistä (sisältäen kaikki Etelä-Amerikan valtiot sekä suurin osa Pohjois-Amerikan valtioiden, osavaltioista ja provinsseista ) pitänee edustamasi lahkon ajatuksia ja henkeä täytenä hölynpölynä, kuten minäkin.


    • Vaifeikki

      Helppo H. eikki en paremmin sano

    • älä_valehtele

      Kerrataanpa.

      Suomesta lähetettiin pyyntö Lappiin saada vielä keskustella sakramenttiasiasta vanhinten kanssa ja tähän tuli vastauskirje Ruotsista, joka kirje käskettiin lukea kaikilla paikkakunnilla rukoushuoneissa.
      Vanhinten vastaus oli suomalaisten kiittäminen yksimielisestä päätöksestä ottaa sakramentit itselle.

      "Vanhimmat eivät valehdelleet, vaan uskoivat asian olevan niin kuin kuultiin", kirjoittaa Pienikristitty.

      Koska asia ei ollut ensinkään niin yksimielinen, jotkut olivat puhuneet palturia vanhimmille tai vanhimmat kirjoittivat palturia, jos tiesivät ettei yksimielisyyttä ole.

      Suomesta tullut saarnaajien kirje saada keskustella vielä asiasta, osoitti vanhimmille viimeistään silloin, ettei yksimielisyyttä ollut.
      Miksi he sitten lähettivät vastauksena siihen tämän kaikille luettavaksi määrätyn kiitoskirjeen?

      Miten tähän vielä sopii, että GP saarnasi heidän olevan erehtymättömiä päättäessään kristillisyyden asioista?
      Nyt kuitenkin olisi päätetty vain luulon pohjalta.

      Milloin se päätös on sitten tehty seurakunnassa yhdistyksen sääntöjen mukaisesti?
      Siitä nyt ainakin pitää olla kirjallinen dokumentti, vaikkei esim. kirkkolaista ja kristittyjen mielipahasta mitään olisi välitettykään.
      Nyt sitä päätöstä ei enää kannata tehdä.

      Mistä lähtien kristillisyyden asioita on alettu hoitamaan valehtelulla?

    • Totuustotuus

      Ei maallinen yhdistys voi päättää hengellisistä asioista. Päätös tehtiin saarnamiesten kokouksessa. Sen jälkeen alkoi kova painostus ja tarve, etsiä takaporttia, että ei vaineskaan. Faktaa löytyy ja jokin semmoinen tieto mitä en tässä paljasta, etten panettelisi.

      • Jonkinsortinänkyrä

        Hei Totuustotuus
        Tarkoitat siis sitä, että kun esikoislestadiolaiset kristityt kokoontuvat esim. Lahden juhannusseurojen yhteydessä vuosikokoukseen, kyseessä ei ole seurakunnan kokous, vaan maallisen yhdistyksen maallisten henkilöiden pitämä kokous.

        Kertoisitko minkälainen on seurakunnan kokous ja ketkä siinä on paikalla?

        Jos tuo saarnaajien kokous oli seurakunnan kokous, ja mistä lähetettiin pyyntö Lappiin saada vielä keskustella asioista ilmeisten erimielisyyksien tähden, niin mistä voi lukea lopullisen päätöksen lisäselvityksien jälkeen?


      • älä_valehtele

        Valitettavasti sakramenttien itselle otto ei ollut mikään hengellinen asia, koska esim.kirkon jakama ehtoollinen tai kastaminen ovat edelleen päteviä ja hyväksyttäviä.
        Kysymyksessä oli vain yhdistyksen itselle ottama uusi käytäntö.

        Itse kastetut lapset yritetään vieläpä erilaisilla selittelyillä liittää evl-kirkon jäseniksi.

        Avioliittoon vihkimiseen ei joillekin kelpaa miespappi, mutta nainen maistraatissa käy vaikka olisi julkilesbo. Kirkon papin vihkimisen lisäksi esim. saarnaaja vielä voisi siunata parin, jos tuntuisi, että pappi ei riitä. Saarnaajallahan ei ole vihkimisoikeutta.
        Ei käy, mutta maistraatin suorittamassa tapauksessa sopii hyvin.

        Mitä hengellistä siinä muka on ??


      • TämäPäätösPitää
        Jonkinsortinänkyrä kirjoitti:

        Hei Totuustotuus
        Tarkoitat siis sitä, että kun esikoislestadiolaiset kristityt kokoontuvat esim. Lahden juhannusseurojen yhteydessä vuosikokoukseen, kyseessä ei ole seurakunnan kokous, vaan maallisen yhdistyksen maallisten henkilöiden pitämä kokous.

        Kertoisitko minkälainen on seurakunnan kokous ja ketkä siinä on paikalla?

        Jos tuo saarnaajien kokous oli seurakunnan kokous, ja mistä lähetettiin pyyntö Lappiin saada vielä keskustella asioista ilmeisten erimielisyyksien tähden, niin mistä voi lukea lopullisen päätöksen lisäselvityksien jälkeen?

        Siput pyysyvät vielä. Keskustelua vihollinenyrittibiel. Pelata aikaa ja. Saada. Vanhimpien päät kääntymään Heille kuitenkin. keroottiin Neuvot on annettu ja päätös on tehty. Sillä siisti
        Niinkuin Purtanen itse sen sanoi Helsingissä.
        Mitä päivänselvää asiaa sitten enempi jahkaa Näittehän että. Seurakuntakin oli sakramenttien oton kannalla Vain pieni joukko 550 eriseuralaista vastusti

        Löysin pienen penkomisen jälkeen sen julkilausuman ja HP:n lukeman esipuheen loppulauseineen Helsingin seuroissa 6.7.2014. Harkitsin sen kirjoittamista tälle palstalle, sitä päätökstä, kun moni väittelee väittämistä päästäkseen, ettei sellaista ole olemassakaan. Siitä kuulee aivan varmasti m.m. näin: "Suomen lähetysmiehet ja me olemme päätyneet yhteiseen ajatukseen, täysin yksimieliseen ajatukseen, jonka me olemme äsken esittäneet isolle saarnaaja kokoukselle....". Pariinkin kertaan HP niin sanoo jo ennen kuin lukee julkilausuman. Sitten luki julkilausuman. Ihan lopuksi HP sanoo: "Jumala antakoon meille yhtä ja yhteistä mieltä ja siunatkoon meitä tässä kysymyksessä ja PÄÄTÖKSESSÄ, joka on ehkä monille vaikea ymmärtää, mutta uskomaamme, että Jumala siunaa ja Jumala on ennenkin siunannut yhteisen ajatuksen." Täytyy olla aikamoisia jesuiittoja , jotka vääristeli päätöksen jälkeen, että ei siinä niin sanottu ja tarkoitettu, mitä muut kuuli ja ymmärsi. Vanhimmat eivät valehdelleet, vaan uskoivat asian olevan niinkuin kuultiin. Kokouksen jälkeen alkoi painostus vastahakoisilta . Kaikki on totta, mitä sanoin.

        Ongelma oli juuri siinä, ettei oltu kuuliaisia sille mitä saarnaajat yhdessä tutkien päättivät. Ei pelkästään lapinvanhimmat vaan suomen saarnaajat olivat mukana. Myös Purtanen ja Siltala. Mutta sitten he eivät uskaltaneet seisoa totuudessa ja lähtivät eriseuran matkaan.

        Purtanen oli mukana työryhmässä joka valmisteli ehtoollista ja sakramenttien ottoa seurakunnan tehtäväksi.

        Mutta joukko mukana kulkevia eivät halunneet seurata tätä kristillisyyttä ja he halusivat perustaa oman ja paremman. Ei heille kelvannut se vanha josta heidän vanhempansa ovat päässeet taivaaseen.

        Heillä oli halua parantaa kristillisyyttä, tuoda mukaan musiikki, kuorotoiminta, saunaoluet, monet muut maailman tavat. Perusteena se ettei Jumala ole voinut sanoa niitä synniksi. Sama henki täsmälleen kuin Eevalla paratiisissa kun käärme oli saanut hänet vietellä. Ei niin pieni asia kun hedelmän syönti voi olla synti.

        Mutta syntiä on kaikki joka erottaa meitä jumalasta. Myös se ettei halua olla kuuliainen seurakunnan opettajille ja ei myöskään täten heidän lähettäjälleen joka on Jumala.

        synnin luvallisuus on se joka esikoisilla tuli esteeksi mahtua samaan pöytään kristittyjen kanssa. Eiväthän he olisi voineet tulla rukoushuone-ehtoolliselle. Vihollinen ei olisi sallinut sitä että heidän olisi pitänyt tehdä parannusta omasta vanhurskaudesta. Kirkossa heillä olis takaportti osallistua kuolleeseen Jumalan palvelukseen, jossa suurin rooli on teatterilla ja kauniilla musiikilla.

        Kun elävä henki loppuu tulee mukaan kaikki mikä lihaa miellyttää. Mutta elävässä seurakunnassa tarvitaan puhdas Jumalan sana joka saarnataan pyhän hengen valkeudessa.

        Ei auta mitään jos tätä haukkuu seurakunta Jumalaan uskomiseksi, koska sitä se ei ole. Ei seurakunta ole meille Jumala mutta rakas äiti se on. Ja kun siinä saa Jumalan armosta elää saa siinä myös Jumalan armosta kerran kuolla. Ja kun yksi matkamies pääsee pois matkan vaivoista saa kristityt kiittää Jumalaa ja laulaa ” Vanhurskaat iloon kannetaan, kuin armosta heille annetaa, ei suinkaan ansion tähden....”

        Kristillisyys on muuttumaton ajan loppuun asti. Ihmiset sotkee ja säätää, mutta kristuksen seurakunta pysyy.

        Vain sydämen viha saa kristityn jättämään kotinsa, vaikkakin suurin osa esikoisista oli jättänyt kristillisyyden jo osa kymmeniä vuosia sitten.
        Mutta kerran tulee se päivä jolloin ei auta selittelyt että kyllä kristillisyydessä oli kaikki pielessä, silloin kysytään vaan henkilökohtaista uskoa. Ei auta silloin syyttää kristittyjä, vaan kyllä silloin tulee esiin kaikki ne syyt miksi ihminen on jättänyt elävän kristillisyyden.


    • PysytäänKristinuskossa

      Kristinusko perustettiin jo 2000 vuotta sitten. Ei siitä voi piiruakaan muuttaa minkäänlainen konklaavi. Konklaavi on kopio paavin kirkon toimintatavoista.

      Sehän esikoislestadiolaisuudessa on juuri vikana, kun mikään ei toimi kristinuskon mukaisesti.

      Tuo on kyllä totta että evankeeliset puhujat olivat aivan liian kilttejä ja antoivat muiden selkien takana hääräävän lakihenkisen siiven tuhota ruotsalaisten kanssa koko liikkeen.

      • Kristinuskontie

        "PysytäänKristinuskossa" Kyllä, se on ainut tie. Elävä usko kulkee " uskosta uskoon". Ei uskoista uskoon. Mutta näyttää ettet tunne sitä itse. Se näkyy tuossa panettelevassa tyylissäsi, miten halveksivasti puhut siitä elävästä Kristuksen seurakunnasta josta olet kenties joskus lähtenyt. Voihan olla ettet ole koskaan sinne oven kautta päässyt sisälle ja saanut maistaa sen opinsuloisuutta ja voimaa. Ei uskon salaisuus täällä palstoilla voi syttyä, vaan se vähäinenkin uskonkipinä sammuu tässä pahansuopumuksen suossa. "Voi maailmaa pahennusten tähden, mutta voi sitä ihmistä ,keneltä se tulee." Tervetuloa sanankuuloon. Siellä Jumala puhuu Pyhänhengen kautta, kuten Jeesus käski meidän tehdä. Parannusta ja syntienantamusta. Tulkaa ja kuulkaa, mitä henki seurakunnassa puhuu. Ei se ole tärkeintä, kuka pahemmin loukkaa ja moittii toista, vaan että on elävä, autuaaksi tekevä usko ja synnit anteeksi murheelliselle sielulle. Yksin olemme kerran Jumalan edessä. Hän tietää kaikki.


    • ElääOmaaElämäänsä

      Esikoislestadiolaisuus on sisäänlämpiävä eristäytynyt liike. Heidän rakkautensa riittää vain liikkeen, sen johtajien, puhujien ja jäsenistön ihailuun ja muiden kristittyjen halveksivaan panetteluun.

      Jos ihan rehellinen olen, niin liike pitäisi jättää ihan omaan arvoonsa kristinuskosta ja sen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta todistettaessa.

      Esikoislestadiolainen liike on nyt jo etääntynyt niin kauaksi kristinuskosta. Ihan perusteetkin ovat erilaiset kun kristinuskossa.

      Kristinuskossa julistetaan koko maailmalle Kristusta, joka on sovittanut koko maailman synnit. Kristusta johon uskomalla pelastuu jokainen joka uskoo. Näin Raamattu opettaa.

      Esiklislestadiolaisuus julistaa esikoislestadiolaisuutta. Itseään ja johtajiaan ihailevaa ja kiittelevää ryhmää, joka halveksii ja panettelee Kristuksessa uskon kautta vanhurskaita Jumalan lapsia.

      Aikanaan itsekin tuossa kuplassa olleena ja eläneenä tunnen systeemin luissani ja ytimissäni. Se on puistattavaa.

      Mutta myös säälittää sen uhreina olevat harhaan johdetut vilpittömät kristityt.

      • lessari

        KIITOS myötäelämisestä!


    • Voipimeyttä

      Siionin vuori on lopunajalla kaikkia vuoria korkeampi ja se se yksinäinen. Tulee aika että ihmiset huutavat vuorille ja kukkuloille: " Peittäkää meitä"! Silloin on opin vuoret ja kukkulat paljosta vastuussa ja niiden johdattamat. He eivät enää silloin voi auttaa.

      • voisurkeuttaoo

        ohoo no siinä s itä on taas sitä omatekoista Raamatunselitystä mittatilauksena aina johonkin vaivaan ja säätöön.

        opin vuoret.... hehe


    • Bvhgfd

      Kaanaan kieli, se kielestä kaunein....

    • hiiriä.ja.rottia

      Mitä sellaista hengellistä sakramenttiseparatismissa on , jonka perusteella lapinvanhimmat käskivät ottaa sakramentit itselle ja kielsivät lähettämästä seuramatkalle Suomeen ja Venäjälle sellaisia saarnaajia, jotka eivät alistuneet heidän määräykseen?
      Tavallinen seurakuntalainen sai kuiten toistaiseksi käydä kirkossa ehtoollisella.
      Tämän sakramenttien itselleoton päätöksen perusteluna oli taivuttaminen itsensä lapinvanhimpien päätöksen alle (sillä he ovat virheettömiä uskonasioista päättäessään).

      • 3556556

        Kitarat esiin takahuoneessa


      • Mitä ? Eihän virheetöntä ihmistä olekaan .
        -


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe