meidän finskien antama kuten on luultu. Nev = uusi ja a = joki eli siis Uusijoki.Sanasta a on ruotsin kielen lausumisen vääntyessä tullut å. Uusi ja maininnan arvoinen suuruutensa takia se oli viikingeille.
Nevajoen nimi on läntinen, ei
15
210
Vastaukset
- ÄläTuleUudelleen
Mitä jos jättäisit nimiasiat niistä edes jotakun ymmärtäville.
- heh-heeee
Niinkun sinulle esimerkiksi, niinkö :)
- totta-väliin
Nevajokea ei "löydetty" viikinkiaikana, vaan sitä pitkin on liikuttu tuhansia vuosia. "Neva" taas on itämerensuomea ja tarkoittaa aavaa puutonta suota. Tälläistä Nevan rannat olivatkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neva_(suotyyppi)- niille-uusi
Juu, on se joki ollut siinä toki olemassa mutta viikingeille se oli uusi. Eivät ne olleet siellä mesoneet tuhansia vuosia !
- totta-väliin
Mutta skandinaavit ovat. Kauppaa on käyty jo kivikaudella sekä pronssikaudella jolloin sen lämpimällä jaksolla Fennosskandiassa oli enemmän asukkaita kuin viikinkiaikana. "Viikingit" olivat rosvojokkoja joita varten mm. Svealainen Sigtuna oli linnoitettu viikinkejä peläten! Alueella asui jo vanhastaan itämerensuomalaisia inkerikkoja ( nimi myöhemmältä ajalta) joten joen nimitys on heiltä.
- vaikeaa-puuhaa
totta-väliin kirjoitti:
Mutta skandinaavit ovat. Kauppaa on käyty jo kivikaudella sekä pronssikaudella jolloin sen lämpimällä jaksolla Fennosskandiassa oli enemmän asukkaita kuin viikinkiaikana. "Viikingit" olivat rosvojokkoja joita varten mm. Svealainen Sigtuna oli linnoitettu viikinkejä peläten! Alueella asui jo vanhastaan itämerensuomalaisia inkerikkoja ( nimi myöhemmältä ajalta) joten joen nimitys on heiltä.
-----Alueella asui jo vanhastaan itämerensuomalaisia inkerikkoja ( nimi myöhemmältä ajalta) joten joen nimitys on heiltä.----
Kyllä paikallisilla jokin nimi käytössään totta kai on ollut mutta viikinkien nimi on se joka on tullut yleisesti tunnetuksi. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut alkuasukkaitten käyttämästä nimestä. Kaikkialla maailmassa on alkuasukkailla ollut omat nimensä paikoille mutta yleensä ne ovat hävinneet ja valloittajan antama nimi on tullut tunnetuksi.
- eineajatpaljonmuuttuneet
Sanoisin kauppiaita oli ,niin rosvoja kuin rehellisenpiä, ihan niiku nykyäänkin.
- nylandelainen
Vastaava juttu on Uusimaa eli Nyland. Eivät ennen viikinkejä aluetta asuttaneet suomalaisheimot ole sitä kutsuneet nimellä Uusimaa. Viikinkien antama nimi tämäkin.
- totta-väliin
"Uusimaa" eli Hämeenranta sai asukkaita Ruotsista 1250-luvulta alkaen. Näitä ei enää nimitetty viikingeiksi, koska tämä aika loppui 1066. Rannikko oli suomalaisten asuttana tätä ennen.
"Neva" on aivan selkeästi suomalainen nimi, koska Nevan ympäristä on.....nevaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neva_(suotyyppi)
"-----Alueella asui jo vanhastaan itämerensuomalaisia inkerikkoja ( nimi myöhemmältä ajalta) joten joen nimitys on heiltä.----"
Tarkoitin "inkerikkojen" nimeä, en Nevaa. - Anonyymi
Kun ensin oli tapettu suomalaisväestö pois ellei ehtinyt paeta sisämaahan.
- Oravala
Se on jaarankaa palvovien muinaissuomalaisten nevada, jos ei rakasta sanoja, on tarkkis.
- Anonyymi
Avaus on ylivoimaisesti palstan historian typerin. Onnittelut sen tehneelle ääliölle tämän typeryyden esille nostamisesta.
- Anonyymi
Tietenkin ovat typeriä, stallareita, tarkkiksia, tiltuja jne. kaikki jotka eivät palvo sinua ja sinun "nerokkaita" tekstejäsi. Tiedetään !
- Anonyymi
Viikingit ovat tuhatluvulla Keskieuroopasta poispotkittua rikollisjoukkoa jotka tunkeutivat skandinavian kalevlaissivilisaation maille. Siità làhtien on sota ja verevuodatus vallinnut tààllàkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikingit ovat tuhatluvulla Keskieuroopasta poispotkittua rikollisjoukkoa jotka tunkeutivat skandinavian kalevlaissivilisaation maille. Siità làhtien on sota ja verevuodatus vallinnut tààllàkin.
Soistunutta aluetta, siksi tulvii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473235Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002837- 1362540
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572480- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172397Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212344Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100