Jeesus on Jumala

trinitaari

Tällä palstalla on esiintynyt paljon harhaoppisia, jotka kieltävät Jeesuksen jumaluuden. Pyhä Kolmiyhteinen Jumala on se yksi ainoa Jumala, josta Raamattu kertoo, mutta Jeesuksen jumaluutta on joidenkin vaikea ymmärtää. Raamattu osoittaa kuitenkin sen, että Jeesus Kristus on Jumala itse eikä jokin häntä alempi olento. Tässä pari todistetta:

Johanneksen evankeliumi:
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Tuomas todistaa tässä väkevästi sen, että Jeesus on kaiken olevaisen luoja ja Herra Jumala Kaikkivaltias.

Jesaja:
40:1 "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani", sanoo teidän Jumalanne.
40:2 "Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä."
40:3 Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.

Tämä on profetia Jeesuksesta, joka on JHVH (Herra). Luukas vahvistaa tämän:

Luukkaan evankeliumi:
1:15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
1:16 Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
1:17 Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."

Johannes kävi Jeesuksen edellä ja valmisti Herralle (JHVH Jeesus) tien, joka Herra (JHVH) on Israelin Jumala (se sama, joka mainitaan Vt:ssa).

Sakarja:
13:8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
13:9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani."
14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
14:2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
14:3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
14:4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
14:5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
14:6 Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat.
14:7 Se on oleva yhtämittaista päivää - Herralle on se tunnettu - ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata.
14:8 Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista: toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet.
14:9 Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi.

Näin ennusti Sakarja paljon ennen kuin Jeesus edes syntyi. Ja kuka mahtaakaan olla se Herra Jumala Kaikkivaltias, joka laskeutuu alas taivaasta Öljymäelle? Jeesus!

Apostolien teot:
1:9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
1:10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

Raamattu todistaa aukottomasti ja ilman ristiriitaa sen, että Jeesus Kristus on Jumala ja että Jumala on kolmiyhteinen. Tämän palstan Jumalan kieltävät ja häntä rienaavat ihmiset joutuvat kadotukseen (exap, adviss, ei-kirj, jne.). Sen siitä saa, kun ei usko Raamattua!

79

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyh239874928374

      Juu.

    • No_häh

      Asia on niin loppuun käsitelty, etten aio komentoida sitä ainoallakaan raamatunlauseella. Alkuteksti ei puhu Jeesuksen Jumaluuden puolesta. Niin että puolustele sinä vain Jeesuksen jumaluuttasi käännöksellä, joka on ennakkoasenteellisesti sellaisten ihmisten kääntämä, jotka puolustavat Jeesuksen jumalallisuutta. Lapsikin sen ymmärtää, että todisteesi joutaa suoraan viemäristä alas.

      • Kiva, kun olet selvinnyt sängynpohjalta kuumeesta. Kolmiyhteyttä tosiaankin käsiteltiin perusteellisesti kahdessa aloittamassasi ketjussa. Johtopäätös oli, että Jeesus on totisesti Jumala yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa. On ristiriitaista sanoa, että Jeesus olisi henkilökohtainen Vapahtaja mutta samalla tämä kieltää Jeesuksen jumaluuden. Kukaan ihminen ei selviäisi elossa Jumalan näkemisestä, mutta Jeesus on Isän luona.


      • No_häh
        Pyhpyh kirjoitti:

        Kiva, kun olet selvinnyt sängynpohjalta kuumeesta. Kolmiyhteyttä tosiaankin käsiteltiin perusteellisesti kahdessa aloittamassasi ketjussa. Johtopäätös oli, että Jeesus on totisesti Jumala yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa. On ristiriitaista sanoa, että Jeesus olisi henkilökohtainen Vapahtaja mutta samalla tämä kieltää Jeesuksen jumaluuden. Kukaan ihminen ei selviäisi elossa Jumalan näkemisestä, mutta Jeesus on Isän luona.

        Näinhän teille on opetettu. Mutta mistä ihmeestä sinä tuon johtopäätöksen luit? Et ainakaan aloittamistani ketjuista. Joten epäilen, että yrität kuitata sadat kolminaisuuden kumoavat viestit perusteluineen yhdellä omalla yhden miehen lausunnollasi.

        Ei ole kovin uskottavaa sekään.

        Mutta minulle oli noissa ketjuissa pääasiana tuoda kirkkojen valheet esille. Itse kukin päätyköön omaan johtopäätöksensä, ihan niin kuin sinäkin teit.

        Minä olen hyvin vakaa uskossani. Voin toki muuttaa mielipidettäni jos joku pystyy perustelemaan kolminaisuuden tai Jeesuksen Jumaluuden alkutekstien kanssa perustellen ja kumoten aiemmissa keskusteluissa esitetyt alkuteksteihin perustuneet väitteet. Mutta kukaan ei ole vielä pystynyt. Enkä ole löytänyt sellaista tutkijaa, joka pystyisi vaikka olen kovin etsinyt. Mutta olen kyllä löytänyt runsaasti ihmisten kehittelemiä harhaoppeja adventtikirkon opetuksista, kuten tutkivan tuomion oppi ja oppi oman luonteensa kehittämisestä ( on muuten sama oppi kuin mormoneilla!). Adventtikirkossa on lukuisia armoa ja Jumalan rakkautta vähätöiviä ja jopa mitätöiviä oppeja, joiden ansiosta adventistien on hyvin vaikea ymmärtää mitä armo todellisuudessa tarkoittaa. Onneksi adventisteja on monenlaisia ja jotkut ovat tästä kaikesta huolimatta saaneet nähdä vilahduksen siitä todellisesta meille annetusta armosta ja rauhasta.


      • trinitaari

        En puolustellut Jeesuksen jumaluutta käännöksillä vaan lainaamalla selvää Raamatun sanaa. Jos et sitä ymmärrä, niin vika on sinun päässäsi, ei Raamatussa.


      • trinitaari
        No_häh kirjoitti:

        Näinhän teille on opetettu. Mutta mistä ihmeestä sinä tuon johtopäätöksen luit? Et ainakaan aloittamistani ketjuista. Joten epäilen, että yrität kuitata sadat kolminaisuuden kumoavat viestit perusteluineen yhdellä omalla yhden miehen lausunnollasi.

        Ei ole kovin uskottavaa sekään.

        Mutta minulle oli noissa ketjuissa pääasiana tuoda kirkkojen valheet esille. Itse kukin päätyköön omaan johtopäätöksensä, ihan niin kuin sinäkin teit.

        Minä olen hyvin vakaa uskossani. Voin toki muuttaa mielipidettäni jos joku pystyy perustelemaan kolminaisuuden tai Jeesuksen Jumaluuden alkutekstien kanssa perustellen ja kumoten aiemmissa keskusteluissa esitetyt alkuteksteihin perustuneet väitteet. Mutta kukaan ei ole vielä pystynyt. Enkä ole löytänyt sellaista tutkijaa, joka pystyisi vaikka olen kovin etsinyt. Mutta olen kyllä löytänyt runsaasti ihmisten kehittelemiä harhaoppeja adventtikirkon opetuksista, kuten tutkivan tuomion oppi ja oppi oman luonteensa kehittämisestä ( on muuten sama oppi kuin mormoneilla!). Adventtikirkossa on lukuisia armoa ja Jumalan rakkautta vähätöiviä ja jopa mitätöiviä oppeja, joiden ansiosta adventistien on hyvin vaikea ymmärtää mitä armo todellisuudessa tarkoittaa. Onneksi adventisteja on monenlaisia ja jotkut ovat tästä kaikesta huolimatta saaneet nähdä vilahduksen siitä todellisesta meille annetusta armosta ja rauhasta.

        Tutki vaikka Petri Paavolan jumaluusoppia. Hän on pysynyt katolisen kirkon alkuperäisessä näkemyksessä, jonka mukaan Jumalan persoonien välillä on valtajärjestys (hierarkia): Isä on suurin ja ainoa kaikkivaltias, Jeesus on isää alempi poika-Jumala ja kaikkien luotujen herra ja Jumala, Pyhä Henki on näiden molempien käskyläinen ja palvelija, koska Isä ja Poika ohjaavat Hengen kulkua ja toimintaa (mm. lähettävät Hänet).

        Jos voit kumota Raamatulla kolmiyhteisen jumalan opin, niin olet taikuri tai fakiiri, sillä järkevä ihminen ei löydä Raamatusta muuta kuin sen, olipa hän sitten syntyperältään juutalainen tai ei. Kysy vaikka Joseph Shulamilta... joka on tosin "Jesus alone" (Jeesus yksin) opin kannalla - tietääkseni. Ja onhan William Marrion Branham sotkenut tätä soppaa omilla tulkinnoillaan myös...

        Näyttää siltä, että Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan vastustajien kommentit perustuvat muuan kristinuskosta luopuneen ateistin näkemyksiin, joten niitä ei tule ottaa vakavasti.

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/uus.shtml
        http://www.kolumbus.fi/~w462389/index.htm

        Ei ole mikään uutinen, että uskosta luopuminen johtaa Jumalan kieltämiseen ja kaikenlaiseen syntielämään. Niin tässäkin tapauksessa ja jotkut typerykset pitävät kyseisen luopion opetuksia Jumalan sanaan verrattavana totuutena.


      • No_häh
        trinitaari kirjoitti:

        Tutki vaikka Petri Paavolan jumaluusoppia. Hän on pysynyt katolisen kirkon alkuperäisessä näkemyksessä, jonka mukaan Jumalan persoonien välillä on valtajärjestys (hierarkia): Isä on suurin ja ainoa kaikkivaltias, Jeesus on isää alempi poika-Jumala ja kaikkien luotujen herra ja Jumala, Pyhä Henki on näiden molempien käskyläinen ja palvelija, koska Isä ja Poika ohjaavat Hengen kulkua ja toimintaa (mm. lähettävät Hänet).

        Jos voit kumota Raamatulla kolmiyhteisen jumalan opin, niin olet taikuri tai fakiiri, sillä järkevä ihminen ei löydä Raamatusta muuta kuin sen, olipa hän sitten syntyperältään juutalainen tai ei. Kysy vaikka Joseph Shulamilta... joka on tosin "Jesus alone" (Jeesus yksin) opin kannalla - tietääkseni. Ja onhan William Marrion Branham sotkenut tätä soppaa omilla tulkinnoillaan myös...

        Näyttää siltä, että Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan vastustajien kommentit perustuvat muuan kristinuskosta luopuneen ateistin näkemyksiin, joten niitä ei tule ottaa vakavasti.

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/uus.shtml
        http://www.kolumbus.fi/~w462389/index.htm

        Ei ole mikään uutinen, että uskosta luopuminen johtaa Jumalan kieltämiseen ja kaikenlaiseen syntielämään. Niin tässäkin tapauksessa ja jotkut typerykset pitävät kyseisen luopion opetuksia Jumalan sanaan verrattavana totuutena.

        Sinä lainasit tuossa suomenkielistä raamatunkäännöstä. Et voi sille mitään, että lainauksesi on käännetty tarkoitushakuisesti kolminaisuutta tukemaan. Näin se vaan on kaikkien suomenkielisten käännösten kanssa.

        Miksi valehtelet Paavolan omasta todistuksesta? Paavolalla on ihan omat käsitykset kolminaisuudesta, jotka poikkeavat useiden kirkkokuntien kolminaisuusopetuksesta, myös katolisen kirkon, sillä Paavola ei usko katolisen kirkon kolminaisuuteen. Tässä suora lainaus Paavolalta:

        "Olen sanonut ja kirjoittanut etten usko kolminaisuusoppiin ja tarkoitan sillä katolisen kirkon muotoilemaa kolminaisuusoppia, johon en usko kokonaisuudessaan, vaikka siinä onkin mukana oikeaa Raamatun sanan mukaista opetusta."

        Paavolan opetukset ovat Nikean kirkolliskokouksen kolminaisuusjulistusta vastaan. Sekä katolinen kirkko, että Nikean julistus sanovat, että kaikki kolminaisuuden Jumalat ovat tasavertaisia Jumalia eikä yksikään ole toistaan suurempi. Tutustuisit oppiisi ja päättäisit mitä julistat, ennen kuin julistat sitä täällä suureen ääneen. Toisaalta, ei kai sen niin väliä ole millasta kolminaisuuden harhaoppia kannattaa. Pieleen se menee joka tapauksessa.

        Mitä tulee esittämiisi kahteen nettilinkkiin, kiitos, että toit ne lukijoiden nähtäville. Minä lainaan myös noiden sivujen kirjoittajaa mutta tuonpa tähän vielä uudenkin linkin niille, joita Jumalan sana kiinnostaa:

        https://kristinusko.wordpress.com/2012/01/30/kristuksen-oppi-jumalasta/

        Ja onhan näitä sanan tutkijoita muitakin.

        Todituksestasi näkee, että että olet itsekin epävarma kolminaisuudesta. Kielenkäytöstäsi taas huomaaa, ettet ole ymmärtänyt Jumalaa oikein. Jos on väärässä yhdellä Jumalan tuntemisen osa-alueella, on todennäköisesti väärässä toisellakin. Ihminen, joka tuntee Jumalan ei tuomitse tai hauku ketään typeräksi.

        Koska sinulla ei ole mitään uutta ja uskottava sanottavaa aiheestasi, lopetan kommentointini tähän.


      • trinitaari
        No_häh kirjoitti:

        Sinä lainasit tuossa suomenkielistä raamatunkäännöstä. Et voi sille mitään, että lainauksesi on käännetty tarkoitushakuisesti kolminaisuutta tukemaan. Näin se vaan on kaikkien suomenkielisten käännösten kanssa.

        Miksi valehtelet Paavolan omasta todistuksesta? Paavolalla on ihan omat käsitykset kolminaisuudesta, jotka poikkeavat useiden kirkkokuntien kolminaisuusopetuksesta, myös katolisen kirkon, sillä Paavola ei usko katolisen kirkon kolminaisuuteen. Tässä suora lainaus Paavolalta:

        "Olen sanonut ja kirjoittanut etten usko kolminaisuusoppiin ja tarkoitan sillä katolisen kirkon muotoilemaa kolminaisuusoppia, johon en usko kokonaisuudessaan, vaikka siinä onkin mukana oikeaa Raamatun sanan mukaista opetusta."

        Paavolan opetukset ovat Nikean kirkolliskokouksen kolminaisuusjulistusta vastaan. Sekä katolinen kirkko, että Nikean julistus sanovat, että kaikki kolminaisuuden Jumalat ovat tasavertaisia Jumalia eikä yksikään ole toistaan suurempi. Tutustuisit oppiisi ja päättäisit mitä julistat, ennen kuin julistat sitä täällä suureen ääneen. Toisaalta, ei kai sen niin väliä ole millasta kolminaisuuden harhaoppia kannattaa. Pieleen se menee joka tapauksessa.

        Mitä tulee esittämiisi kahteen nettilinkkiin, kiitos, että toit ne lukijoiden nähtäville. Minä lainaan myös noiden sivujen kirjoittajaa mutta tuonpa tähän vielä uudenkin linkin niille, joita Jumalan sana kiinnostaa:

        https://kristinusko.wordpress.com/2012/01/30/kristuksen-oppi-jumalasta/

        Ja onhan näitä sanan tutkijoita muitakin.

        Todituksestasi näkee, että että olet itsekin epävarma kolminaisuudesta. Kielenkäytöstäsi taas huomaaa, ettet ole ymmärtänyt Jumalaa oikein. Jos on väärässä yhdellä Jumalan tuntemisen osa-alueella, on todennäköisesti väärässä toisellakin. Ihminen, joka tuntee Jumalan ei tuomitse tai hauku ketään typeräksi.

        Koska sinulla ei ole mitään uutta ja uskottava sanottavaa aiheestasi, lopetan kommentointini tähän.

        Petri Paavola uskoo, että Jumalan "persoonien" välillä on valtajärjestys eli hierarkia ja tämä on alkuperäinen katolisen kirkon oppi. Katolinen kirkko muutti näkemystään myöhemmin ja kolminaisuusoppia muotoiltiin 300-luvulta lähtien kirkolliskokouksissa.


      • No_häh
        trinitaari kirjoitti:

        Petri Paavola uskoo, että Jumalan "persoonien" välillä on valtajärjestys eli hierarkia ja tämä on alkuperäinen katolisen kirkon oppi. Katolinen kirkko muutti näkemystään myöhemmin ja kolminaisuusoppia muotoiltiin 300-luvulta lähtien kirkolliskokouksissa.

        Miten pystyt valitsemasn sen oikean opin liittyen kolminaisuuteen kun oppi on muuttunut viiden ensimmäisen vuosisadan ajan? Minä menen vielä taaemmas löytääkseni totuuden. Minä menen suoraan ensimmäiselle ja toiselle vuosisadalle, josta haen puhtaimman opin. Siellä ei uskottu kolminaisuusoppiin lainkaan. Ei Jeesuksen Jumaluuteen eikä siihen, että Pyhä henki olisi Jumala.


      • No_häh kirjoitti:

        Sinä lainasit tuossa suomenkielistä raamatunkäännöstä. Et voi sille mitään, että lainauksesi on käännetty tarkoitushakuisesti kolminaisuutta tukemaan. Näin se vaan on kaikkien suomenkielisten käännösten kanssa.

        Miksi valehtelet Paavolan omasta todistuksesta? Paavolalla on ihan omat käsitykset kolminaisuudesta, jotka poikkeavat useiden kirkkokuntien kolminaisuusopetuksesta, myös katolisen kirkon, sillä Paavola ei usko katolisen kirkon kolminaisuuteen. Tässä suora lainaus Paavolalta:

        "Olen sanonut ja kirjoittanut etten usko kolminaisuusoppiin ja tarkoitan sillä katolisen kirkon muotoilemaa kolminaisuusoppia, johon en usko kokonaisuudessaan, vaikka siinä onkin mukana oikeaa Raamatun sanan mukaista opetusta."

        Paavolan opetukset ovat Nikean kirkolliskokouksen kolminaisuusjulistusta vastaan. Sekä katolinen kirkko, että Nikean julistus sanovat, että kaikki kolminaisuuden Jumalat ovat tasavertaisia Jumalia eikä yksikään ole toistaan suurempi. Tutustuisit oppiisi ja päättäisit mitä julistat, ennen kuin julistat sitä täällä suureen ääneen. Toisaalta, ei kai sen niin väliä ole millasta kolminaisuuden harhaoppia kannattaa. Pieleen se menee joka tapauksessa.

        Mitä tulee esittämiisi kahteen nettilinkkiin, kiitos, että toit ne lukijoiden nähtäville. Minä lainaan myös noiden sivujen kirjoittajaa mutta tuonpa tähän vielä uudenkin linkin niille, joita Jumalan sana kiinnostaa:

        https://kristinusko.wordpress.com/2012/01/30/kristuksen-oppi-jumalasta/

        Ja onhan näitä sanan tutkijoita muitakin.

        Todituksestasi näkee, että että olet itsekin epävarma kolminaisuudesta. Kielenkäytöstäsi taas huomaaa, ettet ole ymmärtänyt Jumalaa oikein. Jos on väärässä yhdellä Jumalan tuntemisen osa-alueella, on todennäköisesti väärässä toisellakin. Ihminen, joka tuntee Jumalan ei tuomitse tai hauku ketään typeräksi.

        Koska sinulla ei ole mitään uutta ja uskottava sanottavaa aiheestasi, lopetan kommentointini tähän.

        Tuollakin on kritiikkiä kolmiyhteisen Jumalan opista ja kolminaisuusopista.

        https://salatturaamattu.fi/kolmiyhteinen-jumala/

        Pidän silti mainitun "ateistin" (taitaa olla todellisuudessa uskonnoton deisti) selityksiä ja opetuksia parempana sekä asiantuntevampina.

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/jumala/index.htm#uutta

        Ja hänen kimppakavereidensa hyväksymiä kirjoituksia Jumalan valtakuntablogissa.

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/

        Kolmiyhteisen jumalan oppi ei näytä olevan alkuperäinen Jeesuksen ja hänen opetuslastensa oppi: se on kehittynyt ajan saatossa ja muotoiltu lopulliseen muotoonsa vasta 300-luvun kirkolliskokouksista alkaen. Tätä ennen seurakunnissa oli erilaisia näkemyksiä Jeesuksen asemasta ja pyhästä hengestä, mutta katolinen kirkko hylkäsi ne 300-luvulla harhaoppeina ja hyväksyi vain kirkon virallisen kolminaisuusopin siitä lähtien. On kuitenkin selvää, että erilaisia näkemyksiä oli kirkossa jo tätä ennen eikä Areios ollut ensimmäinen, joka niitä toi esille (hän oli itse asiassa viimeinen).

        Oma kysymyksensä on se, milloin katolisen kirkon katsotaan syntyneen. Oliko katolinen kirkko syntynyt jo 100-luvun alussa tai ennen sitä (apostolien vielä eläessä)? Tähän voidaan tuskin antaa mitään yksiselitteistä vastausta, mutta katolinen kirkko alkoi muodostua 100-luvulla ja sen puoliväliin mennessä kolmiyhteisen jumalan opin siemen oli kaiketi alkanut kasvaa versoa (muotoutua hiljalleen). Varhaiset kirkkoisät eivät kuitenkaan näytä tunteneen kolmea yhdevertaista kaikkivaltiasta Jumalan persoonaa 100-luvun alussa ja sitä ennen eivätkä Jeesus ja apostolit sitä tunteneet.

        Paavola näyttäisi siis olevan varhaiskatolisella kannalla, kun näkee Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen välisen hierarkian tässä järjestyksessä suurimmasta pienimpään. Muuan luterilainen pappikin on muuten sitä mieltä, että tämä hierarkia on todellinen ja jopa alkuperäinen apostolien opetus... nimeä en viitsi sanoa, mutta kyseinen pappi on ollut mediassakin esillä useaan eri otteeseen.

        Toki voimme kyseenalaistaa sen, oliko Jumalan persoonien välinen hierarkia alkujaan katolinen oppi vai ei, mutta sitä on esiintynyt 100- ja 200 -luvuilla ja vielä 300-luvulla, kun kolminaisuusopista päätettiin kirkolliskokouksissa.


      • No_häh kirjoitti:

        Miten pystyt valitsemasn sen oikean opin liittyen kolminaisuuteen kun oppi on muuttunut viiden ensimmäisen vuosisadan ajan? Minä menen vielä taaemmas löytääkseni totuuden. Minä menen suoraan ensimmäiselle ja toiselle vuosisadalle, josta haen puhtaimman opin. Siellä ei uskottu kolminaisuusoppiin lainkaan. Ei Jeesuksen Jumaluuteen eikä siihen, että Pyhä henki olisi Jumala.

        Oppi kolmiyhteisestä jumalasta on todellakin muodostunut vasta toiselta vuosisadalta alkaen, joskin sen siemeniä on nähtävänä kenties jo ensimmäisellä vuosisadalla - oletan.

        On kuitenkin vaikea sanoa, mitkä Ut:n kirjoitukset ovat alkuperäisiä ja mitkä myöhempiä muutoksia alkuperäiseen tekstiin, koska alkuperäisiä tekstejä ei ole olemassa: on vain kopioiden kopioita seuraavilta vuosisadoilta.

        Osaa Ut:n kirjoituksista (erityisesti Johanneksen evankeliumia ja joitakin Paavalin nimiin pantuja vaikeatajuisia kohtia) on pidetty kuitenkin kolmiyhteisen jumalan opin ja Jeesuksen jumaluuden (tai areiolaisuuden) tukena.

        Olisi mukava tietää, mitä mieltä apostolit todella olivat ja Jeesuksen muut opetuslapset. He olivat toisaalta taikauskoisia (uskoivat mm. aaveisiin eli kummituksiin: kuolleiden henget saattoivat ilmestyä kummittelemaan) ja oppimattomia miehiä, joten heidän mielipiteensä ei ole välttämättä totuus.

        He ovat olleet luultavasti eri mieltä monista asioista aivan niin kuin nykyäänkin elävät kristityt ja jopa oppineet teologit ovat. On jännä huomata, että Raamatun henkilöt ja kirjoittajat ovat myös eri mieltä asioista. Esim. Daavid ja Salomo eivät uskoneet ihmisen hengen tai sielun jatkavan elämää ruumiin kuoleman jälkeen, mutta monet muut uskoivat niin...


      • No_häh kirjoitti:

        Sinä lainasit tuossa suomenkielistä raamatunkäännöstä. Et voi sille mitään, että lainauksesi on käännetty tarkoitushakuisesti kolminaisuutta tukemaan. Näin se vaan on kaikkien suomenkielisten käännösten kanssa.

        Miksi valehtelet Paavolan omasta todistuksesta? Paavolalla on ihan omat käsitykset kolminaisuudesta, jotka poikkeavat useiden kirkkokuntien kolminaisuusopetuksesta, myös katolisen kirkon, sillä Paavola ei usko katolisen kirkon kolminaisuuteen. Tässä suora lainaus Paavolalta:

        "Olen sanonut ja kirjoittanut etten usko kolminaisuusoppiin ja tarkoitan sillä katolisen kirkon muotoilemaa kolminaisuusoppia, johon en usko kokonaisuudessaan, vaikka siinä onkin mukana oikeaa Raamatun sanan mukaista opetusta."

        Paavolan opetukset ovat Nikean kirkolliskokouksen kolminaisuusjulistusta vastaan. Sekä katolinen kirkko, että Nikean julistus sanovat, että kaikki kolminaisuuden Jumalat ovat tasavertaisia Jumalia eikä yksikään ole toistaan suurempi. Tutustuisit oppiisi ja päättäisit mitä julistat, ennen kuin julistat sitä täällä suureen ääneen. Toisaalta, ei kai sen niin väliä ole millasta kolminaisuuden harhaoppia kannattaa. Pieleen se menee joka tapauksessa.

        Mitä tulee esittämiisi kahteen nettilinkkiin, kiitos, että toit ne lukijoiden nähtäville. Minä lainaan myös noiden sivujen kirjoittajaa mutta tuonpa tähän vielä uudenkin linkin niille, joita Jumalan sana kiinnostaa:

        https://kristinusko.wordpress.com/2012/01/30/kristuksen-oppi-jumalasta/

        Ja onhan näitä sanan tutkijoita muitakin.

        Todituksestasi näkee, että että olet itsekin epävarma kolminaisuudesta. Kielenkäytöstäsi taas huomaaa, ettet ole ymmärtänyt Jumalaa oikein. Jos on väärässä yhdellä Jumalan tuntemisen osa-alueella, on todennäköisesti väärässä toisellakin. Ihminen, joka tuntee Jumalan ei tuomitse tai hauku ketään typeräksi.

        Koska sinulla ei ole mitään uutta ja uskottava sanottavaa aiheestasi, lopetan kommentointini tähän.

        Petri Paavolan mukaan Raamattu opettaa selkeästi, että Jeesus on Jumala, mutta Jeesus ei ole kuitenkaan Isä. Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa taivaita ja maata. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

        Paavolan opetus linkkinä:
        http://www.kotipetripaavola.com/Jeesus_on_Jumala.html

        Ilmestyskirjassa enkeli käskee palvomaan vain Jumalaa (Ilm. 19:10). Raamatussa Jeesusta palvotaan monessa yhteydessä (Matt. 2:11, 14:33, 28:9,17, Luuk. 24:52, Joh. 9:38).

        Heprealaiskirjeessä (Hepr. 1:8) Isä Jumala todistaa Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä: "Mutta Pojastaan hän sanoo: Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka." Isä puhuu Jeesuksesta käyttämällä sanaa Jumala.

        Apt. 20:28 julistaa, että Jumala lunasti seurakunnan omalla verellään. Jeesus on siis Jumala.


    • Sen verran huomautan aloituksesta, että kenellekään ei pidä kadotustuomioita julistella. Aloituksen kaksi viimeistä lausetta ovat epäasiallisia.

      • trinitaari

        Äläpä vesitä totuutta! Jos kiellät sen, kuka ja mikä Jeesus on, niin joudut kadotukseen! Kirkko on alusta asti tiennyt sen, että antitrinitaarit joutuvat helvettiin, joten mikä sinä olet kumoamaan Jumalan sanan (Raamattu) ja tradition (kirkko)?

        Johanneksen evankeliumi:
        8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

        Jos et usko sitä, että Jeesus Kristus on kaiken luonut Kaikkivaltias Herra Jumala, niin joudut helvettiin. Niin se vain on...


    • No_häh

      Mikset julistanut/tuominnut minua nimeltä kadotukseen?

      Sellaisen ihminen, joka julistaa toisille uskoville kadotustuomioita, Jumala-suhteessa on pahasti jotain pilalla. Yksi adventistitutkijamme kirjoittaa, että helvetillä uhkaajilla on oma rakkaussuhde taivaalliseen Isäämme vinoutunut. He eivät ole ymmärtäneet Jumalaa oikein.

      Olisiko aloittajan aika tutustua huolella omaan Jumalansa, joka sanoo, että tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle. Jumalaan, joka käski rakastaa yhtä niistä vähäisimmistäkin eikä pilkata tai haukkua toisia. Jumala ei tarvitse puolustajia. Ei hän niin heikko ole. Jumala on todellakin niin suuri, että hän ei tarvitse puolustajia.

      • trinitaari

        Miten sinua voitaisiin tuomita nimeltä, kun et kerro nimeäsi vaan kirjoitat nimimerkin takaa?

        No voinhan sen sanoa, että No_hän nimimerkki ei ole taivasten valtakunnassa, koska kieltää Jeesuksen jumaluuden ja Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan. Jokainen Raamattua tunteva voi sanoa saman tai ajatella samoin, sillä vain Jumalasta syntynyt voi tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Kaikkivaltiaaksi kaiken luoneeksi Jumalaksi. Muut eivät voi sitä tehdä, joten tämä asia paljastaa sen, kuka on tosi kristitty ja Jumalan lapsi ja kuka ei. Areiolaiset, unitaarit ja Jehovan todistajat eivät voi pelastua, jos eivät muuta mieltään... näin on kirjoitettu ja se, mitä on kirjoitettu, on totuus ja iankaikkinen Jumalan Sana. Jos joku sitä muuttaa, niin helvetti soikoon...


      • Adventisti
        trinitaari kirjoitti:

        Miten sinua voitaisiin tuomita nimeltä, kun et kerro nimeäsi vaan kirjoitat nimimerkin takaa?

        No voinhan sen sanoa, että No_hän nimimerkki ei ole taivasten valtakunnassa, koska kieltää Jeesuksen jumaluuden ja Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan. Jokainen Raamattua tunteva voi sanoa saman tai ajatella samoin, sillä vain Jumalasta syntynyt voi tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Kaikkivaltiaaksi kaiken luoneeksi Jumalaksi. Muut eivät voi sitä tehdä, joten tämä asia paljastaa sen, kuka on tosi kristitty ja Jumalan lapsi ja kuka ei. Areiolaiset, unitaarit ja Jehovan todistajat eivät voi pelastua, jos eivät muuta mieltään... näin on kirjoitettu ja se, mitä on kirjoitettu, on totuus ja iankaikkinen Jumalan Sana. Jos joku sitä muuttaa, niin helvetti soikoon...

        Kielenkäytyösi kertoo sinusta paljon.


      • trolli.trolli
        Adventisti kirjoitti:

        Kielenkäytyösi kertoo sinusta paljon.

        trolli


      • Kyllä tuo teidän adventistitutkija on itse aivan hakoteillä. Luoja, kaiken Alku ja Loppu itse sanoo: Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, [Ilm. 13:16,17] joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. [Jes. 51:17; Jer. 25:15; Hes. 23:33 | 1. Moos. 19:24]

        Uhkaileeko Jumala tässä helvetillä? Ei uhkaile, vaan suuressa rakkaudessaan varoittaa. Tämähän on 3. enkelin sanomaa! Herätys! Eikä sinua ole kukaan pilkannut tai haukkunut, eikä mihinkään vielä tuominnut, vaan varoitettu ollaan sinua ja muita Jumalan kieltäjiä.


      • No_häh
        SAI kirjoitti:

        Kyllä tuo teidän adventistitutkija on itse aivan hakoteillä. Luoja, kaiken Alku ja Loppu itse sanoo: Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, [Ilm. 13:16,17] joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. [Jes. 51:17; Jer. 25:15; Hes. 23:33 | 1. Moos. 19:24]

        Uhkaileeko Jumala tässä helvetillä? Ei uhkaile, vaan suuressa rakkaudessaan varoittaa. Tämähän on 3. enkelin sanomaa! Herätys! Eikä sinua ole kukaan pilkannut tai haukkunut, eikä mihinkään vielä tuominnut, vaan varoitettu ollaan sinua ja muita Jumalan kieltäjiä.

        Se onkin nimen omaan Jumalan tehtävä, ei sinun! Sinun ymmärryksesi toisista ihmisistä ei riitä tuomion antamiseen.


      • No_häh kirjoitti:

        Se onkin nimen omaan Jumalan tehtävä, ei sinun! Sinun ymmärryksesi toisista ihmisistä ei riitä tuomion antamiseen.

        Olemme samaa mieltä. Eli kaikki, jotka sinua rakkaudessa varoittavat ovat vain Jumalan sanansaattajia. Ja oikein sanot; heidän ymmärryksensä tai valtuutensa eivät riitä tuomitsemiseen, siksi ainakaan minä en sitä tee. Vaan varoitan ja kehoitan parannuksentekoon, kuten kaikki VT:n profeetat teki. Niin, eivät hekään Israelia tuominneet, vaan Jumalan oli tuomio, kun lähetti Assyrian ja Babylonin joukot tuhoamaan Israelin. Esim. Jeremia vain varoitti ja kehoittti parannukseen. Tee siis parannus !


      • No_häh
        SAI kirjoitti:

        Olemme samaa mieltä. Eli kaikki, jotka sinua rakkaudessa varoittavat ovat vain Jumalan sanansaattajia. Ja oikein sanot; heidän ymmärryksensä tai valtuutensa eivät riitä tuomitsemiseen, siksi ainakaan minä en sitä tee. Vaan varoitan ja kehoitan parannuksentekoon, kuten kaikki VT:n profeetat teki. Niin, eivät hekään Israelia tuominneet, vaan Jumalan oli tuomio, kun lähetti Assyrian ja Babylonin joukot tuhoamaan Israelin. Esim. Jeremia vain varoitti ja kehoittti parannukseen. Tee siis parannus !

        No mitäs minä sitten parantelen? Tai kenet?


      • No_häh
        SAI kirjoitti:

        Kyllä tuo teidän adventistitutkija on itse aivan hakoteillä. Luoja, kaiken Alku ja Loppu itse sanoo: Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, [Ilm. 13:16,17] joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. [Jes. 51:17; Jer. 25:15; Hes. 23:33 | 1. Moos. 19:24]

        Uhkaileeko Jumala tässä helvetillä? Ei uhkaile, vaan suuressa rakkaudessaan varoittaa. Tämähän on 3. enkelin sanomaa! Herätys! Eikä sinua ole kukaan pilkannut tai haukkunut, eikä mihinkään vielä tuominnut, vaan varoitettu ollaan sinua ja muita Jumalan kieltäjiä.

        Sinulta meni nyt kyllä koko jutun idea ihan pieleen. Tutkijan pointti oli se, että sellainen ihminen, joka tuntee todella Jumalan ja hänen rakkautensa, ei ole heti ensimmäisenä tuomitsemassa toisia helvettiin vaan hänellä riittää rakkaudellista myötätuntuoa ottaa selvää mitä lähimmäisen tilanteeseen todella kuuluu. Rakkaudellisen ihmisen tuntee siitä, että hän heijastaa Jumalan rakkautta koko ajan ja kaikkialla minne hän menee. Tällaisen ihmisen hyve on myös kärsivällisyys tutustua toiseen Jumalan luomaan olentoon. Kärsivällisyyttä sietää aitä, että toinen voikin olla oikeamman totuuden jäljillä kuin itse olen. Ja kärsivällisyyttä opettaa rakkaudella toista, jos toinen on omaata mielestä väärän totuuden jäljillä. Tuomion julistaminen sillä varjolla, että Raamattukin tekee niin ei siltikään kuulu ihmiselle. Kun julistat Raamatun tuomiota ilman rakkautta lähimmäiseen, julistat omaa tuomiotasi. Sinäkään et näköjään tajua sitä. Se on se malka siellä omassa silmässä niin syvällä, ettei edes tajua sen siellä olevan. Synti on kovettanut sen silmän näkemästä muiden ihmisten ongelmia ja omaa syntisyyttään.

        En voi sille mitään että nämä tuomitsijat eivät ole kiinnostunet tuomiokohteittensa uskonelämästä eivätkä henkilöstä jo ennen tuomionsa julistamista, oli tuo tuomio sitten Raamatusta lainattua taikka ei. Vain nuo ihmiset itse voisivat tehdä asialleen jotakin mutta heidän ylimielisyytensä toisia kohtaan estää sen. Heidän kyvyttömyytensä tunnustaa kuinka heikolla pohjalla heidän uskonsa on kun eivät uskalla tutustua toisten ihmisten uskomusmaailmaan.

        Sitä minä ihmettelen, että kun maailmassa on satoja eri kirkkokuntia opetuksineen, niin miten ylimielistä onkaan väittää omaavansa sen ainoan oikean totuuden tutustumatta noiden toisten opetuksiin. Se on todella kapeakatseista. Minä olen tutustunut useiden kirkkokuntien ja yksilöiden oppeihin suurella mielenkiinnolla, kunnioituksella ja nöyryydellä ollen avoin kaikelle uudelle opetukselle vaikkei se aina helppoa ole ollutkaan.

        Mutta minä sanoisin asian vähän suoremmin kuin tuo tutkija. Tuomioiden julistajien omat itsetunto-ongelmat saavat aikaan sen, että he ensikädessä julistelevat helvetin tuomiota ihmisille. He saavat tästä jonkinlaisia kicksejä ja voiton tunnetta. Heidän mieltään hivelee kun he luulevat toimivansa jonkun suuremman auktoriteetin palveluksessa julistaessaan näitä tuomioita, varsinkin kun he luulevat, että heillä on ainoa oikea totuus. Heiltä puuttuu nöyryyttä ja harvoin he tunnustavat julkisesti olevansa itse suuria syntisiä. He luulevat tutkivansa itse Raamattua mutta todellisuudessa kirkkoisien pelottelut vääristä opeista ja oma epävarmuus ohjaavat heidän oppeihin liittyvää elämäänsä niin, että he ovat kyvyttömiä hyväksymään ja ymmärtämään sitä faktaa, että he ovat voineet ymmärtää jonkin opin aivan väärin. He julistavat oppejaan täytenä totuutena. Minä myönnän, että olen voinut oppia väärää totuutta ja olen aina valmis tutkimaan uusia väitteitä aiemmin oppimiani mahdollisia vääriä totuuksia vastaan. Olen valmis muuttamaan uskomuksiani mutta en vain siksi, että joku on joskus sanonut jotakin. Minä tutkin asiat tarkkaan rukouksessa.

        Kyllä sen kuule näkee helpostikin päälle päin milloin joku todella välittää lähimmäisestä ja milloin ei. Sen todella näkee, milloin jollakulla on rakkautta lähimmäisiään kohtaan. Sellainen ihminen ei anna oman luonteensa olla esteenä lähimmäisen rakastamiselle.

        Mutta jatkakaa vain tuomioiden julistamista valitsemallanne tiellä. Mikä vain sopii teille parhaiten...ettei vain tarvitsisi tehdä asioille mitään. Ei se minua liikuta. Minä en ole täällä julistamassa kenellekään tuomioita. Tarjoan vain vaihtoehtoja Jumalan tuntemiseen. Päättäköön itse kukin mihin uskoo.


      • No_häh kirjoitti:

        Sinulta meni nyt kyllä koko jutun idea ihan pieleen. Tutkijan pointti oli se, että sellainen ihminen, joka tuntee todella Jumalan ja hänen rakkautensa, ei ole heti ensimmäisenä tuomitsemassa toisia helvettiin vaan hänellä riittää rakkaudellista myötätuntuoa ottaa selvää mitä lähimmäisen tilanteeseen todella kuuluu. Rakkaudellisen ihmisen tuntee siitä, että hän heijastaa Jumalan rakkautta koko ajan ja kaikkialla minne hän menee. Tällaisen ihmisen hyve on myös kärsivällisyys tutustua toiseen Jumalan luomaan olentoon. Kärsivällisyyttä sietää aitä, että toinen voikin olla oikeamman totuuden jäljillä kuin itse olen. Ja kärsivällisyyttä opettaa rakkaudella toista, jos toinen on omaata mielestä väärän totuuden jäljillä. Tuomion julistaminen sillä varjolla, että Raamattukin tekee niin ei siltikään kuulu ihmiselle. Kun julistat Raamatun tuomiota ilman rakkautta lähimmäiseen, julistat omaa tuomiotasi. Sinäkään et näköjään tajua sitä. Se on se malka siellä omassa silmässä niin syvällä, ettei edes tajua sen siellä olevan. Synti on kovettanut sen silmän näkemästä muiden ihmisten ongelmia ja omaa syntisyyttään.

        En voi sille mitään että nämä tuomitsijat eivät ole kiinnostunet tuomiokohteittensa uskonelämästä eivätkä henkilöstä jo ennen tuomionsa julistamista, oli tuo tuomio sitten Raamatusta lainattua taikka ei. Vain nuo ihmiset itse voisivat tehdä asialleen jotakin mutta heidän ylimielisyytensä toisia kohtaan estää sen. Heidän kyvyttömyytensä tunnustaa kuinka heikolla pohjalla heidän uskonsa on kun eivät uskalla tutustua toisten ihmisten uskomusmaailmaan.

        Sitä minä ihmettelen, että kun maailmassa on satoja eri kirkkokuntia opetuksineen, niin miten ylimielistä onkaan väittää omaavansa sen ainoan oikean totuuden tutustumatta noiden toisten opetuksiin. Se on todella kapeakatseista. Minä olen tutustunut useiden kirkkokuntien ja yksilöiden oppeihin suurella mielenkiinnolla, kunnioituksella ja nöyryydellä ollen avoin kaikelle uudelle opetukselle vaikkei se aina helppoa ole ollutkaan.

        Mutta minä sanoisin asian vähän suoremmin kuin tuo tutkija. Tuomioiden julistajien omat itsetunto-ongelmat saavat aikaan sen, että he ensikädessä julistelevat helvetin tuomiota ihmisille. He saavat tästä jonkinlaisia kicksejä ja voiton tunnetta. Heidän mieltään hivelee kun he luulevat toimivansa jonkun suuremman auktoriteetin palveluksessa julistaessaan näitä tuomioita, varsinkin kun he luulevat, että heillä on ainoa oikea totuus. Heiltä puuttuu nöyryyttä ja harvoin he tunnustavat julkisesti olevansa itse suuria syntisiä. He luulevat tutkivansa itse Raamattua mutta todellisuudessa kirkkoisien pelottelut vääristä opeista ja oma epävarmuus ohjaavat heidän oppeihin liittyvää elämäänsä niin, että he ovat kyvyttömiä hyväksymään ja ymmärtämään sitä faktaa, että he ovat voineet ymmärtää jonkin opin aivan väärin. He julistavat oppejaan täytenä totuutena. Minä myönnän, että olen voinut oppia väärää totuutta ja olen aina valmis tutkimaan uusia väitteitä aiemmin oppimiani mahdollisia vääriä totuuksia vastaan. Olen valmis muuttamaan uskomuksiani mutta en vain siksi, että joku on joskus sanonut jotakin. Minä tutkin asiat tarkkaan rukouksessa.

        Kyllä sen kuule näkee helpostikin päälle päin milloin joku todella välittää lähimmäisestä ja milloin ei. Sen todella näkee, milloin jollakulla on rakkautta lähimmäisiään kohtaan. Sellainen ihminen ei anna oman luonteensa olla esteenä lähimmäisen rakastamiselle.

        Mutta jatkakaa vain tuomioiden julistamista valitsemallanne tiellä. Mikä vain sopii teille parhaiten...ettei vain tarvitsisi tehdä asioille mitään. Ei se minua liikuta. Minä en ole täällä julistamassa kenellekään tuomioita. Tarjoan vain vaihtoehtoja Jumalan tuntemiseen. Päättäköön itse kukin mihin uskoo.

        Kuinka monta kertaa minun täytyy sanoa, että minä en sinua tuomitse. Edes Jumalan Poika ei tuomitse sinua vielä. Vielä on armonaikaa jäljellä. Tee siis parannus.

        Ai että mistä?! Pojan Jumaluuden kieltämisestäsi. Tästähän olemme viikko tolkulla keskustelleet. Eikö aihekaan ollut sinulle vielä selvillä.

        Ja kyllä. Minäkin olen yhtä suuri syntinen kuin sinäkin. Tasoissa ollaan siinä. Mutta eromme on siinä, että minä olen katunut ja tehnyt parannuksen.

        No ok. Mitä sulle muuta kuuluu? Kerro vaan. Pyhitätkö sapatin?


    • Jne

      Mitä enemmän luin noita sinun raamatunkohtiasi, sitä vakuuttuneemmaksi tulin siitä, että kolminaisuuden kieltävä uskoni on oikea. Että Jeesus ei ole Jumala vaan puhtaasti pelkkä ihminen. Kiitos näistä Raamatun lainauksista!

      • trinitaari

        Kylläpä sinulla on erikoinen tapa tulkita Raamattua! Lainaamani Raamatun kohdat todistavat aukottomasti sen, että Jeesus Kristus on Kaikkivaltias Herra Jumala ja kaiken luoja. Mitenkään muuten noita kohtia ei ole mahdollista tulkita, jos järkeään käyttää.

        Olet Jumalan (Jeesuksen) kieltäjä ja pilkkaaja, joka joutuu kadotukseen jo pelkästään sen vuoksi, että ei usko Jeesuksen olevan Herra Jumala Kaikkivaltias ja kaiken luoja. Se on suuri synti se eikä sitä saa anteeksi, ellei muuta mieltään ja tunnusta: "Jeesus Kristus on Herra Jumala Kaikkivaltias kaiken luoja". Jos voit tuon tunnustaa etkä tee enää ikinä syntiä, niin saatat pelastua, mutta sinun kohtalosi päättäminen ei ole minun vallassani: Herra Jumala Kaikkivaltias Jeesus Kristus tuomitsee sinut ja minut aikanaan.

        Miten joku ihminen voisi toisen oikein tuomita (unitaarit hei!) ja miksi vain Jumalalla on tuomiovalta (Jeesus tuomitsee): haloo? Jeesus Kristus on kaikkivaltias kaiken luonut Jumala. Miksi tämä asia on niin vaikea ymmärtää ja todeksi tunnustaa? Ai niin - se on uskon asia ja vain uudestisyntyneet Jumalan lapset voivat sen tunnustaa ja myös YMMÄRTÄÄ.

        On ateistien sekä antitrinitaarien panettellua, että kristityt eivät mukamas ymmättä kolmiyhteistä jumalaa, vaikka me ymmärrämme hänet hyvin!


      • trinitaari
        trinitaari kirjoitti:

        Kylläpä sinulla on erikoinen tapa tulkita Raamattua! Lainaamani Raamatun kohdat todistavat aukottomasti sen, että Jeesus Kristus on Kaikkivaltias Herra Jumala ja kaiken luoja. Mitenkään muuten noita kohtia ei ole mahdollista tulkita, jos järkeään käyttää.

        Olet Jumalan (Jeesuksen) kieltäjä ja pilkkaaja, joka joutuu kadotukseen jo pelkästään sen vuoksi, että ei usko Jeesuksen olevan Herra Jumala Kaikkivaltias ja kaiken luoja. Se on suuri synti se eikä sitä saa anteeksi, ellei muuta mieltään ja tunnusta: "Jeesus Kristus on Herra Jumala Kaikkivaltias kaiken luoja". Jos voit tuon tunnustaa etkä tee enää ikinä syntiä, niin saatat pelastua, mutta sinun kohtalosi päättäminen ei ole minun vallassani: Herra Jumala Kaikkivaltias Jeesus Kristus tuomitsee sinut ja minut aikanaan.

        Miten joku ihminen voisi toisen oikein tuomita (unitaarit hei!) ja miksi vain Jumalalla on tuomiovalta (Jeesus tuomitsee): haloo? Jeesus Kristus on kaikkivaltias kaiken luonut Jumala. Miksi tämä asia on niin vaikea ymmärtää ja todeksi tunnustaa? Ai niin - se on uskon asia ja vain uudestisyntyneet Jumalan lapset voivat sen tunnustaa ja myös YMMÄRTÄÄ.

        On ateistien sekä antitrinitaarien panettellua, että kristityt eivät mukamas ymmättä kolmiyhteistä jumalaa, vaikka me ymmärrämme hänet hyvin!

        Sorry. Olen sokea ja avustajani häippäsi ennen postaamista, joten tuli muutama kirjoitusvirhe edellisen viestini loppuun. Avustajani tuli nyt takaisin, joten tässä viestissä ei pitäisi olla enää kirjoitusvirheitä.


    • Kirjakääröt

      1Kor.15:47 Biblia (1776) Ensimmäinen ihminen on maasta maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. Joh.3:13, 31

    • "Adventismissa" Jeesus Kristus on aina korotettu yli kaiken- Jeesuksen jumaluus on "adventismissa" selviö. Yksikään adventtikirkkolaonen ei Jeesuksen jumaluutta kiellä eikä kiistä.

    • 4G4

      Jeesus on Raamatun mukaan ihminen, ei Jumala.

      Jokainen voi miettiä itsekseen sitä, millainen olento on ihminen.

      Ihminen ei ole todellakaan Jumala ja jos Jeesus on ihminen, niin hän ei voi olla samalla myös Jumala: sehän on mahdotonta. Ihminen ja Jumala ovat kaksi kokonaan eri olevaista: ihminen on Jumalan luoma olento, mutta ei Jumala.

      • trinitaari

        Jumalalle on kaikki mahdollista sanoo Pyhä Raamattu, joka on kokonansa totuus, Jumalan iankaikkinen Sana, joka ei muutu. Jumalalle ei ollut temppu eikä mikään tulla ihmiseksi ja olla samaan aikaan Jumala taivaassa sekä maan päällä - Jeesus näki jopa tuonelaan ollessaan ihminen, koska hän on samalla myös Jumala.

        Jeesuksen jumaluuden kieltäjillä ei ole perustelunaan mitään muuta kuin järkipuhetta ja ihmisten viisautta. Jumalan viisaus on hullutusta näille omaan järkeensä luottaville piruparoille, jotka palavat lopulta helvetin tulessa ikuisesti kuolematta enää koskaan. Se on ihan oikein niille, jotka alentavat Kaikkivaltiaan Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi.

        Jeesuksen jumaluuden kieltäjät ovat sanoneet mm. sen, että Jeesus ei voinut tulla alas taivaasta ja olla Jumalan lähettämä, jos hän on kuitenkin Jumala ja jäi ylös taivaaseen silloin, kun tuli neitsyt Marian kohtuun ja sikisi Pyhästä Hengestä syntyen lopulta ihmislapseksi. Miten Jeesus voisi olla taivaassa ja maan päällä yhtä aikaa, niin että olisi Jumalan lähettämä Vapahtaja (tullut alas taivaasta Marian kohtuun, jos jäi kuitenkin taivaaseen)? Helposti! Jumalalle kaikki on mahdollista ja viisaat teologit ovat tämän asian jo juurta jaksain selittäneet, niin että se voidaan ymmärtää. Ja selitys on tämä:

        Jeesuksella oli taivaassa vain Jumalan luonto, mutta ei ihmisen luontoa. Kun hän tuli Isän Jumalan lähettämänä alas taivaasta ja siirtyi neitsyt Marian - Jumalan äidin - kohtuun, niin hän omaksui "ihmisen luonnon" Jumalan luonnon lisäksi: hänestä tuli ihminen. Siis: Jumala tuli ihmiseksi! Tämä on täysin järkevä ja totuudellinen selitys siitä, miten Jumala tuli ihmiseksi ja eli ihmisenä maan päällä, kunnes siirtyi takaisin taivaaseen ja on nyt siellä Jumalana Isänsä valtaistuimella.

        Jeesus Kristus on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä! Hän on kaiken luoja ja Herra Jumala Kaikkivaltias, aivan niin kuin Raamattu ja Ilmestyskirja kertoo! (Ilm 1:8 jne.) Uskoo ken uskoo: usko ei ole joka miehen ja Jeesuksen jumaluuden kieltäjiltä puuttuu Jumalan vaikuttama usko, sillä vain siinä on mahdollista tunnustaa Jeesus Kristus Kaikkivaltiaaksi Herraksi Jumalaksi ja Luojaksi. Muilta se ei onnistu (onnistuu vain Pyhässä Hengessä!)!


      • trinitaari
        trinitaari kirjoitti:

        Jumalalle on kaikki mahdollista sanoo Pyhä Raamattu, joka on kokonansa totuus, Jumalan iankaikkinen Sana, joka ei muutu. Jumalalle ei ollut temppu eikä mikään tulla ihmiseksi ja olla samaan aikaan Jumala taivaassa sekä maan päällä - Jeesus näki jopa tuonelaan ollessaan ihminen, koska hän on samalla myös Jumala.

        Jeesuksen jumaluuden kieltäjillä ei ole perustelunaan mitään muuta kuin järkipuhetta ja ihmisten viisautta. Jumalan viisaus on hullutusta näille omaan järkeensä luottaville piruparoille, jotka palavat lopulta helvetin tulessa ikuisesti kuolematta enää koskaan. Se on ihan oikein niille, jotka alentavat Kaikkivaltiaan Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi.

        Jeesuksen jumaluuden kieltäjät ovat sanoneet mm. sen, että Jeesus ei voinut tulla alas taivaasta ja olla Jumalan lähettämä, jos hän on kuitenkin Jumala ja jäi ylös taivaaseen silloin, kun tuli neitsyt Marian kohtuun ja sikisi Pyhästä Hengestä syntyen lopulta ihmislapseksi. Miten Jeesus voisi olla taivaassa ja maan päällä yhtä aikaa, niin että olisi Jumalan lähettämä Vapahtaja (tullut alas taivaasta Marian kohtuun, jos jäi kuitenkin taivaaseen)? Helposti! Jumalalle kaikki on mahdollista ja viisaat teologit ovat tämän asian jo juurta jaksain selittäneet, niin että se voidaan ymmärtää. Ja selitys on tämä:

        Jeesuksella oli taivaassa vain Jumalan luonto, mutta ei ihmisen luontoa. Kun hän tuli Isän Jumalan lähettämänä alas taivaasta ja siirtyi neitsyt Marian - Jumalan äidin - kohtuun, niin hän omaksui "ihmisen luonnon" Jumalan luonnon lisäksi: hänestä tuli ihminen. Siis: Jumala tuli ihmiseksi! Tämä on täysin järkevä ja totuudellinen selitys siitä, miten Jumala tuli ihmiseksi ja eli ihmisenä maan päällä, kunnes siirtyi takaisin taivaaseen ja on nyt siellä Jumalana Isänsä valtaistuimella.

        Jeesus Kristus on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä! Hän on kaiken luoja ja Herra Jumala Kaikkivaltias, aivan niin kuin Raamattu ja Ilmestyskirja kertoo! (Ilm 1:8 jne.) Uskoo ken uskoo: usko ei ole joka miehen ja Jeesuksen jumaluuden kieltäjiltä puuttuu Jumalan vaikuttama usko, sillä vain siinä on mahdollista tunnustaa Jeesus Kristus Kaikkivaltiaaksi Herraksi Jumalaksi ja Luojaksi. Muilta se ei onnistu (onnistuu vain Pyhässä Hengessä!)!

        Unohtui sanoa, että Jeesuksen "jumalallinen luonto" jäi taivaaseen silloin, kun hän sai Marian kohdussa sen lisäksi "ihmisen luonnon" ja syntyi lopulta ihmiseksi (poikalapseksi). Ja tästähän on ennustettu Jesajan kautta, että se Poika on Totinen Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miksi te ette usko Jumalan Sanaa?

        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä."

        Tässä sanotaan ihan selvästi suomenkielellä, että Jeesus Kristus on Väkevä Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miten tämä on mahdollista ymmärtää väärin? Sanoja "Väkevä Jumala" on käytetty hepreankielisessä Raamatussa vain Herrasta Jumalasta Kaikkivaltiaasta ja se, että sitä käytetään Jumalan Pojasta Jeesuksesta todistaa hänen olevan iankaikkinen Totinen Jumala, Herra Kaikkivaltias ja kaiken Luoja! Sanoohan sen jo sekin, että Häntä kutsutaan "Iankaikkiseksi Isäksi!" Ketä muuta kuin kaiken Luojaa kutsutaan tuolla nimellä?!

        Pahasti te olette eksyneet ja yritätte eksyttää muitakin kanssanne ikuiseen helvetin tuleen, mutta jos Jumala sen suo, niin valitut eivät eksy! Ja valitut tuntee siitä, että he tunnustavat suullaan Jeesuksen Kristuksen Herraksi Jumalaksi Kaikkivaltiaaksi ja kaiken Luojaksi! Te harhaoppiset ette voi sitä tehdä, koska teistä puuttuu Jumalan Pyhä Henki ja jos se teissä vielä olisi, niin Hän tulee murheelliseksi ja lähtee teistä pois, jos te ette tee parannusta!

        Olen nyt varoittanut teitä useamman kerran, joten eiköhän tämä riitä. Jumala tuntee omansa ja jokainen luopukoon pahasta (sekä harhaopeista), joka Herran Jumalan nimeä tunnustaa (tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi)!


      • Jne
        trinitaari kirjoitti:

        Unohtui sanoa, että Jeesuksen "jumalallinen luonto" jäi taivaaseen silloin, kun hän sai Marian kohdussa sen lisäksi "ihmisen luonnon" ja syntyi lopulta ihmiseksi (poikalapseksi). Ja tästähän on ennustettu Jesajan kautta, että se Poika on Totinen Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miksi te ette usko Jumalan Sanaa?

        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä."

        Tässä sanotaan ihan selvästi suomenkielellä, että Jeesus Kristus on Väkevä Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miten tämä on mahdollista ymmärtää väärin? Sanoja "Väkevä Jumala" on käytetty hepreankielisessä Raamatussa vain Herrasta Jumalasta Kaikkivaltiaasta ja se, että sitä käytetään Jumalan Pojasta Jeesuksesta todistaa hänen olevan iankaikkinen Totinen Jumala, Herra Kaikkivaltias ja kaiken Luoja! Sanoohan sen jo sekin, että Häntä kutsutaan "Iankaikkiseksi Isäksi!" Ketä muuta kuin kaiken Luojaa kutsutaan tuolla nimellä?!

        Pahasti te olette eksyneet ja yritätte eksyttää muitakin kanssanne ikuiseen helvetin tuleen, mutta jos Jumala sen suo, niin valitut eivät eksy! Ja valitut tuntee siitä, että he tunnustavat suullaan Jeesuksen Kristuksen Herraksi Jumalaksi Kaikkivaltiaaksi ja kaiken Luojaksi! Te harhaoppiset ette voi sitä tehdä, koska teistä puuttuu Jumalan Pyhä Henki ja jos se teissä vielä olisi, niin Hän tulee murheelliseksi ja lähtee teistä pois, jos te ette tee parannusta!

        Olen nyt varoittanut teitä useamman kerran, joten eiköhän tämä riitä. Jumala tuntee omansa ja jokainen luopukoon pahasta (sekä harhaopeista), joka Herran Jumalan nimeä tunnustaa (tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi)!

        En viitsi edes vastata. Teitä hengellisesti sokeita taluttajia on kristikunta pullollaan.

        Mutta pääasia, että sait varoitettua. Tekstistäsi tosin huomaa, että et varoita rakkaudesta. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa lähimmäisesi uskon tila. Haluat vain päästä heristelemään sormeasi, päällepäsmäröimään ja yrittämään olla oikeassa.

        Ei millään pahalla mutta sinulla on vielä pitkä matka uskon tiellä kohti Jumalan rakkautta.


      • trinitaari kirjoitti:

        Unohtui sanoa, että Jeesuksen "jumalallinen luonto" jäi taivaaseen silloin, kun hän sai Marian kohdussa sen lisäksi "ihmisen luonnon" ja syntyi lopulta ihmiseksi (poikalapseksi). Ja tästähän on ennustettu Jesajan kautta, että se Poika on Totinen Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miksi te ette usko Jumalan Sanaa?

        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä."

        Tässä sanotaan ihan selvästi suomenkielellä, että Jeesus Kristus on Väkevä Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miten tämä on mahdollista ymmärtää väärin? Sanoja "Väkevä Jumala" on käytetty hepreankielisessä Raamatussa vain Herrasta Jumalasta Kaikkivaltiaasta ja se, että sitä käytetään Jumalan Pojasta Jeesuksesta todistaa hänen olevan iankaikkinen Totinen Jumala, Herra Kaikkivaltias ja kaiken Luoja! Sanoohan sen jo sekin, että Häntä kutsutaan "Iankaikkiseksi Isäksi!" Ketä muuta kuin kaiken Luojaa kutsutaan tuolla nimellä?!

        Pahasti te olette eksyneet ja yritätte eksyttää muitakin kanssanne ikuiseen helvetin tuleen, mutta jos Jumala sen suo, niin valitut eivät eksy! Ja valitut tuntee siitä, että he tunnustavat suullaan Jeesuksen Kristuksen Herraksi Jumalaksi Kaikkivaltiaaksi ja kaiken Luojaksi! Te harhaoppiset ette voi sitä tehdä, koska teistä puuttuu Jumalan Pyhä Henki ja jos se teissä vielä olisi, niin Hän tulee murheelliseksi ja lähtee teistä pois, jos te ette tee parannusta!

        Olen nyt varoittanut teitä useamman kerran, joten eiköhän tämä riitä. Jumala tuntee omansa ja jokainen luopukoon pahasta (sekä harhaopeista), joka Herran Jumalan nimeä tunnustaa (tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi)!

        "Tässä sanotaan ihan selvästi suomenkielellä, että Jeesus Kristus on Väkevä Jumala ja Iankaikkinen Isä! Miten tämä on mahdollista ymmärtää väärin?"

        No helposti. Joku voisi vaikkapa kuvitella, että Jumalan poika olisi sama persoona kuin iankaikkinen isä eli oma isänsä, mistä loogisesti seuraa, että jos poika on isä, on hän siis samalla oma isoisänsä. Ja lapsenlapsensa. Ja isoisoisänsä. Ja lapsenlapsenlapsensa.

        Jeesusko siis olisi Jeesuksen lapsenlapsenlapsen lapsi ja Jeesuksen isoisoisoisän isä ? Et voi olla tosissasi jos tuota väität oikeaksi tulkinnaksi.

        Onneksi Jesaja ei kuitenkaan lainkaan viittaa Jeesukseen Jumalana, joten järkikultakin säästyy moiselta humpuukilta.


    • Lihassa...sinussa...jos vain antaudut ja turvaat jumalaan.

    • Jne

      Kovin sinä uhoat mutta et pysty esittämään ainoatakaan raamatunpaikkaa, jossa sanottaisiin suoraan, että hän joka ei usko kolminaisuusoppiin, joutuisi kadotukseen. Et pysty esittämään ainoatakaan raamatunpaikkaa, jossa sanottaisiin, että hän joka ei usko, että Jeesus on Jumala, joutuisi kadotukseen. Ja turha yrittää väittää, että se, että Raamattu sanoo Jeesuksen olevan Herra, tarkoittaisi sitä, että Jeesus olisi Jumala. Tuo herra-sana Raamatussa merkitsee samaa kuin orjan isäntä eli orjien herra. Ei sen kummempaa. Jeesus on siis asetettu Jumalan toimesta ihmisten yläpuolelle. Se ei tee hänestä kuitenkaan Jumalaa.

      • Exap

        Jokaista sellaista paikkaa kohden, (kuten nuo Tuomaksen sanat) jossa Jeesusta väitetään tituleeratun Jumalaksi, on varmaan kymmenen jollei kymmeniä kohtia jotka osoittavat hänen olleen vain ihminen, joka kuoli ja jonka Jumala herätti kuolleista ja korotti nykyiseen arvoonsa; ei Jumalaksi vaan ihmisten kuninkaaksi.

        Stefanus ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        ""Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella""

        Paavali ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        "Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!"

        Samoin Pietari.

        Näille kavereilla oli ilmiselvää, että Isä on Jumala ja Jeesus on taivaisiin korotettu herra, eikä Jumala.


      • Exap kirjoitti:

        Jokaista sellaista paikkaa kohden, (kuten nuo Tuomaksen sanat) jossa Jeesusta väitetään tituleeratun Jumalaksi, on varmaan kymmenen jollei kymmeniä kohtia jotka osoittavat hänen olleen vain ihminen, joka kuoli ja jonka Jumala herätti kuolleista ja korotti nykyiseen arvoonsa; ei Jumalaksi vaan ihmisten kuninkaaksi.

        Stefanus ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        ""Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella""

        Paavali ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        "Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!"

        Samoin Pietari.

        Näille kavereilla oli ilmiselvää, että Isä on Jumala ja Jeesus on taivaisiin korotettu herra, eikä Jumala.

        Trinitaarit luulevat Jeesuksen tunnustaneen itsensä Jumalaksi Tuomaan sanojen perusteella, koska tämä "uskoi" nähdessään Jeesuksen kuolleista heräämisen jälkeen ja kosketeltuaan hänen haavojaan. Ei Jeesus sitä sanonut, että Tuomas uskoi hänen olevan "kaikkivaltias Jumala": hän sanoi, että Tuomas uskoi hänen heränneen kuolleista vasta sitten, kun oli nähnyt hänet, mutta autuaita olisivat ne, jotka uskovat tähän sanomaan ja silminnäkijöiden todistukseen, vaikka eivät näe.

        Edes harhaoppisena pidetyssä Johanneksen evankeliumissa ei siis väitetä sitä, että Jeesus on Jumala tai että hän olisi tunnustanut tai sanonut olevansa Jumala.

        Johanneksen evankeliumissa todistetaan vain siitä, että Jeesus kristus on "Jumalan poika" ja tällä viitataan siihen messias-kuninkaaseen, jota piti Jumalan ja Korkeimman pojaksi kutsuttaman hänestä annettujen ennustusten mukaan, vaikka hän on pelkkä ihminen. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:8-10; Psa 45; 89:20-38; Luuk 1:32)

        Raamattu on täynnä kirjoituksia, joissa Jeesus kuvataan ihmiseksi, mutta siellä ei ole yhtä ainoaa selvää kohtaa, joka sanoisi hänen olevan kaiken luonut Jumala. Onkin ihmeellistä, että niin monet uskovat hänen olevan Jumala (ja ihminen yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalasta erillinen luotu olento).

        Mysteeriuskontoa... ja se on levinnyt katolisesta kirkosta kaikkiin sen tyttäriin. Mahtavatkohan aidot Jumalan lapset lähteä ikinä siitä pois (siitä portosta ja suursta kaupungista, josta Ilmestyskirjan mukaan Jumalan kansan pitää lähteä ulos)?


      • Jne
        G4G kirjoitti:

        Trinitaarit luulevat Jeesuksen tunnustaneen itsensä Jumalaksi Tuomaan sanojen perusteella, koska tämä "uskoi" nähdessään Jeesuksen kuolleista heräämisen jälkeen ja kosketeltuaan hänen haavojaan. Ei Jeesus sitä sanonut, että Tuomas uskoi hänen olevan "kaikkivaltias Jumala": hän sanoi, että Tuomas uskoi hänen heränneen kuolleista vasta sitten, kun oli nähnyt hänet, mutta autuaita olisivat ne, jotka uskovat tähän sanomaan ja silminnäkijöiden todistukseen, vaikka eivät näe.

        Edes harhaoppisena pidetyssä Johanneksen evankeliumissa ei siis väitetä sitä, että Jeesus on Jumala tai että hän olisi tunnustanut tai sanonut olevansa Jumala.

        Johanneksen evankeliumissa todistetaan vain siitä, että Jeesus kristus on "Jumalan poika" ja tällä viitataan siihen messias-kuninkaaseen, jota piti Jumalan ja Korkeimman pojaksi kutsuttaman hänestä annettujen ennustusten mukaan, vaikka hän on pelkkä ihminen. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:8-10; Psa 45; 89:20-38; Luuk 1:32)

        Raamattu on täynnä kirjoituksia, joissa Jeesus kuvataan ihmiseksi, mutta siellä ei ole yhtä ainoaa selvää kohtaa, joka sanoisi hänen olevan kaiken luonut Jumala. Onkin ihmeellistä, että niin monet uskovat hänen olevan Jumala (ja ihminen yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalasta erillinen luotu olento).

        Mysteeriuskontoa... ja se on levinnyt katolisesta kirkosta kaikkiin sen tyttäriin. Mahtavatkohan aidot Jumalan lapset lähteä ikinä siitä pois (siitä portosta ja suursta kaupungista, josta Ilmestyskirjan mukaan Jumalan kansan pitää lähteä ulos)?

        Löytäneekö hän (alkuperäistä) uskoa maanpäältä...


      • Jne kirjoitti:

        Löytäneekö hän (alkuperäistä) uskoa maanpäältä...

        Kuten hän itse ennustikin, ei juurikaan löydä. Sen sijaan hän löytää katolisten isien huijaukseen langenneita, jotka yhdistivät pakanauskontojen kolminaisuuskäsitteen kristinuskoon ja alkoivat väittää Jeesusta Jumalaksi, samalla muutellen tekstejä ja lopulta kooten joskus satoja vuosia jälkeenpäin sellaiset muutamat tekstit jotka sopivat heidän valitsemaansa huijaukseen, yhdeksi kirjakokoelmaksi jota kutsutaan myös Raamatuksi.


      • G4G kirjoitti:

        Trinitaarit luulevat Jeesuksen tunnustaneen itsensä Jumalaksi Tuomaan sanojen perusteella, koska tämä "uskoi" nähdessään Jeesuksen kuolleista heräämisen jälkeen ja kosketeltuaan hänen haavojaan. Ei Jeesus sitä sanonut, että Tuomas uskoi hänen olevan "kaikkivaltias Jumala": hän sanoi, että Tuomas uskoi hänen heränneen kuolleista vasta sitten, kun oli nähnyt hänet, mutta autuaita olisivat ne, jotka uskovat tähän sanomaan ja silminnäkijöiden todistukseen, vaikka eivät näe.

        Edes harhaoppisena pidetyssä Johanneksen evankeliumissa ei siis väitetä sitä, että Jeesus on Jumala tai että hän olisi tunnustanut tai sanonut olevansa Jumala.

        Johanneksen evankeliumissa todistetaan vain siitä, että Jeesus kristus on "Jumalan poika" ja tällä viitataan siihen messias-kuninkaaseen, jota piti Jumalan ja Korkeimman pojaksi kutsuttaman hänestä annettujen ennustusten mukaan, vaikka hän on pelkkä ihminen. (2Sam 7:8-16; 1Aik 17:13; 22:8-10; Psa 45; 89:20-38; Luuk 1:32)

        Raamattu on täynnä kirjoituksia, joissa Jeesus kuvataan ihmiseksi, mutta siellä ei ole yhtä ainoaa selvää kohtaa, joka sanoisi hänen olevan kaiken luonut Jumala. Onkin ihmeellistä, että niin monet uskovat hänen olevan Jumala (ja ihminen yhtä aikaa olematta ihmisenä Jumalasta erillinen luotu olento).

        Mysteeriuskontoa... ja se on levinnyt katolisesta kirkosta kaikkiin sen tyttäriin. Mahtavatkohan aidot Jumalan lapset lähteä ikinä siitä pois (siitä portosta ja suursta kaupungista, josta Ilmestyskirjan mukaan Jumalan kansan pitää lähteä ulos)?

        Johanneksen evankeliumin jakeet puhukoon puolestaan:

        Jeesuksen sanat:
        "Jos tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
        Filippus sanoi hänelle:
        "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Jeesus vastasi:
        "Etko sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? *Etko usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. " (Joh. 14:7-11)

        Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). Jeesus ei kiellä jumaluuttaan, mistä syystä juutalaiset halusivat kivittää hänet:" Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33).


      • Petri.Helsinki kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumin jakeet puhukoon puolestaan:

        Jeesuksen sanat:
        "Jos tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
        Filippus sanoi hänelle:
        "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Jeesus vastasi:
        "Etko sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? *Etko usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. " (Joh. 14:7-11)

        Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). Jeesus ei kiellä jumaluuttaan, mistä syystä juutalaiset halusivat kivittää hänet:" Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33).

        "Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). "

        Jos näin on, niin töysin kiistämättömästi mekin olemme osa miljardiyhteistä jumaluutta, ja minä ja sinäkin olemme Jumalia ja osa miljardiyhteistö Jumalaa (Joh 17):
        "21 että he KAIKKI olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Joten tervepä vaan terve, Petri.Helsinki-Jumala, sanoopi Exappi-Jumala.


      • Petri.Helsinki kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumin jakeet puhukoon puolestaan:

        Jeesuksen sanat:
        "Jos tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."
        Filippus sanoi hänelle:
        "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
        Jeesus vastasi:
        "Etko sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? *Etko usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. " (Joh. 14:7-11)

        Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). Jeesus ei kiellä jumaluuttaan, mistä syystä juutalaiset halusivat kivittää hänet:" Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33).

        "Jeesus ei kiellä jumaluuttaan, mistä syystä juutalaiset halusivat kivittää hänet:" Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33)."

        Ja TIETYSTI unohdat lukea seuraavan jakeen. Voi herttileijaa teidän marjanpoimijoiden kanssa !!!

        Katsotaanpas:
        "33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
        34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-"

        Eli siis Jeesus kutsuu Jumaliksi kaikkia, joille Jumalan sana tuli. Menisikö pieneen ymmärrykseesi, ettö sana "Jumala" ei ehkä merkitsekään tässä yhteydessä ainoaa kaikkivaltiasta ???


      • Exap kirjoitti:

        "Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). "

        Jos näin on, niin töysin kiistämättömästi mekin olemme osa miljardiyhteistä jumaluutta, ja minä ja sinäkin olemme Jumalia ja osa miljardiyhteistö Jumalaa (Joh 17):
        "21 että he KAIKKI olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Joten tervepä vaan terve, Petri.Helsinki-Jumala, sanoopi Exappi-Jumala.

        Tervepä vaan exappi!

        Jeesus on Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21) kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuoleman.

        Tämän ymmärtämisessä meillä näyttää olevan iso juopa.


      • Petri.Helsinki kirjoitti:

        Tervepä vaan exappi!

        Jeesus on Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21) kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuoleman.

        Tämän ymmärtämisessä meillä näyttää olevan iso juopa.

        "Jeesus on Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä"

        No kuka sitten väittää, että Jeesuksen kuolema sovitti koko maailman synnit ? Mietipä sitä, ja havaitse, että vain ne kirjoitukset, joiden oletetaan olevan tarkoitushakuisia väärennöksiä, havaitaan näin vihjaavan.

        Mutta jos Jeesus taas olisi Jumala, hän ei olisi voinut kuolla, kuten Jumala Raamatussa määritellään: hänellä ainoalla on kuolemattomuus.

        "Tämän ymmärtämisessä meillä näyttää olevan iso juopa."

        Jees. Sinä Petri-Jumala mietit asioita sokeasti sen mukaan mitä sinulle on uskoteltu, minä exap-Jumala taas etsin sitä reaalisesti mahdollista.


      • YlistysHerralle1

        Oletko ateisti ?


      • Adviss
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus on Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä"

        No kuka sitten väittää, että Jeesuksen kuolema sovitti koko maailman synnit ? Mietipä sitä, ja havaitse, että vain ne kirjoitukset, joiden oletetaan olevan tarkoitushakuisia väärennöksiä, havaitaan näin vihjaavan.

        Mutta jos Jeesus taas olisi Jumala, hän ei olisi voinut kuolla, kuten Jumala Raamatussa määritellään: hänellä ainoalla on kuolemattomuus.

        "Tämän ymmärtämisessä meillä näyttää olevan iso juopa."

        Jees. Sinä Petri-Jumala mietit asioita sokeasti sen mukaan mitä sinulle on uskoteltu, minä exap-Jumala taas etsin sitä reaalisesti mahdollista.

        Ja minä, kuolleista noussut Adviss-jumala sanon, että jos nyt oletettaisiin, että Jumala todella olisi voinut kuolla, niin mikä ihmeen suoritus tai edes ihme se olisi jumalalta kuin Jumalalta kuolla syntisten puolesta ja herätä eloon? Siihenhän olisi pystynyt jumala kuin Jumala, ihan leikiten. Siksi sillä ei olisi ollut mitään painoarvoa kenenkään silmissä. Kyllä sen todellakin piti olla ihminen, joka kuoli syntisten puolesta. Siinä vasta oli ihme! Sillä vasta oli painoarvoa! Vasta kun toinen ihminen, Jeesus, korvaisi Adamin, hänet, joka oli sortunut syntiin pystymättä olemaan synnitön, saisi ihmiskunta jälleen takaisin hengellisen kuolemattomuutensa, jonka se Edenissä menetti.

        Sitä paitsi, mitä jonkun Jumalan kuolema olisi muka IHMISTEN puolesta auttanut? Jumala kuin jumala olisi myös pystynyt täyttämään lain. Ihme oli vasta siinä kun Jeesus, ihminen pystyi vihdoin täyttämään lain kun kukaan muu ihminen ei ennen häntä siihen pystynyt. Siihen tarvittiin ihminen, toinen Adam, ihmisen siemen. Vasta tällä oli todellista merkitystä.

        Mistä ihmeestä olet saanut Petri-jumala sellaisen käsityksen, että Jumala oli velkaa Jumalalle synnin rangaistuksen? Puhut ihan höpöjä. Edes ihminen ei ollut velkaa Jumalalle. Ja jos ihan tarkkaan asiaa mietitään, niin eikös se ollut Isä Jumala, joka oli velkaa ihmisille? Hän jätti ihmisen Saatanan kanssa samalle planeetalle ja antoi Saatanan kiusata ihmistä vaikka tiesi, että ihminen lankeaisi. Jumala oli velkaa ihmisille, ei kai hän muuten olisi omaa poikaansa uhrannut meidän tähtemme! Pelastussuunnitelmahan oli olemassa jo ennen ihmisen luomista (Ef. 1:3-7)!


      • Valoa_pimeyteen
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus on Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä"

        No kuka sitten väittää, että Jeesuksen kuolema sovitti koko maailman synnit ? Mietipä sitä, ja havaitse, että vain ne kirjoitukset, joiden oletetaan olevan tarkoitushakuisia väärennöksiä, havaitaan näin vihjaavan.

        Mutta jos Jeesus taas olisi Jumala, hän ei olisi voinut kuolla, kuten Jumala Raamatussa määritellään: hänellä ainoalla on kuolemattomuus.

        "Tämän ymmärtämisessä meillä näyttää olevan iso juopa."

        Jees. Sinä Petri-Jumala mietit asioita sokeasti sen mukaan mitä sinulle on uskoteltu, minä exap-Jumala taas etsin sitä reaalisesti mahdollista.

        Huonoon suuntaan näyttää ex. uskovan tie menevän, kun kieltää Jeesuksen olevan osa kolmiyhteistä Jumalaa. Nyt kielletään jo Jeesuksen työ syntien sovittamiseksi. Elämme tosiaan eksytysten aikoja ja silmävoidetta tarvitaan.


      • Jne
        YlistysHerralle1 kirjoitti:

        Oletko ateisti ?

        En ole ateisti. En vain usko kolmannella vuosisadalla keksittyyn kolminaisuusoppiin, jonka mukaan Jeesus ja Pyhä Henki olisivat Jumalia. Vanha testamentti ja eikä uusikaan tunne kolminaisuusoppia.


      • Adviss kirjoitti:

        Ja minä, kuolleista noussut Adviss-jumala sanon, että jos nyt oletettaisiin, että Jumala todella olisi voinut kuolla, niin mikä ihmeen suoritus tai edes ihme se olisi jumalalta kuin Jumalalta kuolla syntisten puolesta ja herätä eloon? Siihenhän olisi pystynyt jumala kuin Jumala, ihan leikiten. Siksi sillä ei olisi ollut mitään painoarvoa kenenkään silmissä. Kyllä sen todellakin piti olla ihminen, joka kuoli syntisten puolesta. Siinä vasta oli ihme! Sillä vasta oli painoarvoa! Vasta kun toinen ihminen, Jeesus, korvaisi Adamin, hänet, joka oli sortunut syntiin pystymättä olemaan synnitön, saisi ihmiskunta jälleen takaisin hengellisen kuolemattomuutensa, jonka se Edenissä menetti.

        Sitä paitsi, mitä jonkun Jumalan kuolema olisi muka IHMISTEN puolesta auttanut? Jumala kuin jumala olisi myös pystynyt täyttämään lain. Ihme oli vasta siinä kun Jeesus, ihminen pystyi vihdoin täyttämään lain kun kukaan muu ihminen ei ennen häntä siihen pystynyt. Siihen tarvittiin ihminen, toinen Adam, ihmisen siemen. Vasta tällä oli todellista merkitystä.

        Mistä ihmeestä olet saanut Petri-jumala sellaisen käsityksen, että Jumala oli velkaa Jumalalle synnin rangaistuksen? Puhut ihan höpöjä. Edes ihminen ei ollut velkaa Jumalalle. Ja jos ihan tarkkaan asiaa mietitään, niin eikös se ollut Isä Jumala, joka oli velkaa ihmisille? Hän jätti ihmisen Saatanan kanssa samalle planeetalle ja antoi Saatanan kiusata ihmistä vaikka tiesi, että ihminen lankeaisi. Jumala oli velkaa ihmisille, ei kai hän muuten olisi omaa poikaansa uhrannut meidän tähtemme! Pelastussuunnitelmahan oli olemassa jo ennen ihmisen luomista (Ef. 1:3-7)!

        "Mistä ihmeestä olet saanut Petri-jumala sellaisen käsityksen, että Jumala oli velkaa Jumalalle synnin rangaistuksen? Puhut ihan höpöjä."

        Enpä ole noin kirjoittanut. Jumala ei ole mitään velkaa, vaan rakkaudessaan Hän antoi Poikansa, ettei yksikään Häneen uskovat syntinen hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Synnin rangaistus on kuolema, mutta meillä on Isän luona puolustaja Jeesus Kristus, joka on koko maailman syntien sovittaja.

        Jeesuksen syntymäkertomuksessa erottuu, että hänellä on kaksi nimeä, joista toinen on Jeesus, pelastaja ja toinen Immanuel, Jumala kanssamme. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, jotta voisimme saada yhteyden ja sovinnon Jumalan kanssa.

        Matt. 1:22-23 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta (Jes. 7:14), joka sanoo:
        "Katso neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Tapanani ei ole tuomita tai jumalittaa toisia ihmisiä. Rauhaa ja hyvää jatkoa myös toisin uskoville.


      • Adviss
        Petri.Helsinki kirjoitti:

        "Mistä ihmeestä olet saanut Petri-jumala sellaisen käsityksen, että Jumala oli velkaa Jumalalle synnin rangaistuksen? Puhut ihan höpöjä."

        Enpä ole noin kirjoittanut. Jumala ei ole mitään velkaa, vaan rakkaudessaan Hän antoi Poikansa, ettei yksikään Häneen uskovat syntinen hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Synnin rangaistus on kuolema, mutta meillä on Isän luona puolustaja Jeesus Kristus, joka on koko maailman syntien sovittaja.

        Jeesuksen syntymäkertomuksessa erottuu, että hänellä on kaksi nimeä, joista toinen on Jeesus, pelastaja ja toinen Immanuel, Jumala kanssamme. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, jotta voisimme saada yhteyden ja sovinnon Jumalan kanssa.

        Matt. 1:22-23 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta (Jes. 7:14), joka sanoo:
        "Katso neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Tapanani ei ole tuomita tai jumalittaa toisia ihmisiä. Rauhaa ja hyvää jatkoa myös toisin uskoville.

        Jos Jumala ei ollut velkaa, niin miksi hän sitten maksoi Jumalalle?


      • Adviss kirjoitti:

        Jos Jumala ei ollut velkaa, niin miksi hän sitten maksoi Jumalalle?

        "Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen."

        Tässä ei mainita velasta mitään. Maksaa voidaan paljon muitakin asioita kuin velkaa.

        Jumala ei voi oman lakinsa mukaan antaa syntejä anteeksi tuosta vaan, niin että kenenkään ei tarvitse maksaa hintaa rikoksesta (synnistä). Jeesus kärsi ja maksoi ristillä rangaistuksen meidän puolestamme.

        Mikä on kerran maksettu, on maksettu; mikä on puhdistettu, on puhdistettu. Jumala ei vaadi, että ensin Kristuksen piti antaa hyvitys kaikista synneistä ja että sitten ihmisen pitäisi vielä toiseen kertaan niistä maksaa.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        Jokaista sellaista paikkaa kohden, (kuten nuo Tuomaksen sanat) jossa Jeesusta väitetään tituleeratun Jumalaksi, on varmaan kymmenen jollei kymmeniä kohtia jotka osoittavat hänen olleen vain ihminen, joka kuoli ja jonka Jumala herätti kuolleista ja korotti nykyiseen arvoonsa; ei Jumalaksi vaan ihmisten kuninkaaksi.

        Stefanus ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        ""Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella""

        Paavali ei pitänyt Jeesusta Jumalana:
        "Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!"

        Samoin Pietari.

        Näille kavereilla oli ilmiselvää, että Isä on Jumala ja Jeesus on taivaisiin korotettu herra, eikä Jumala.

        Uskon, että Jeesus on Jumala, mutta että Jeesus ei ole Jhwh.

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus messias on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Isä ja Poika ovat yhtä, mutta eivät sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon, että Jeesus on Jumala, mutta että Jeesus ei ole Jhwh.

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus messias on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Isä ja Poika ovat yhtä, mutta eivät sama.

        No tuossahan ei ole mitään järkeä, mutta missäpä tosiluulevaisten opeissa nyt olisikaan.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        "Jeesus sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että "minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30). "

        Jos näin on, niin töysin kiistämättömästi mekin olemme osa miljardiyhteistä jumaluutta, ja minä ja sinäkin olemme Jumalia ja osa miljardiyhteistö Jumalaa (Joh 17):
        "21 että he KAIKKI olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ-"

        Joten tervepä vaan terve, Petri.Helsinki-Jumala, sanoopi Exappi-Jumala.

        [Heb. 1:8] mutta Pojalle: Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.

        [1Joh. 5:20, v. 1776 käännös] Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

        [jakeesta Room. 9:5] joiden isät ja joista Kristus mukaan lihan, oleva yli kaikkien Jumala siunattu iäisyyksiin. Amen.

        [jakeesta 1.Tim. 3:16] ... ja tunnustettavasti suuri on jumalisuuden mysteeri, Jumala ilmestyi lihassa ....

        [jakeesta 2Kor. 5:19] Sillä Jumala oli Kristuksessa

        [Joh. 5:44] kuinka voitte te uskoa, kunniaa luota toistenne ottavat ja kunniaa luota ainoan Jumalan ei etsivät

        [Joh. 17:3 ] ja tämä on iäinen elämä että he tietäisivät sinut ainoan tosi Jumalan ja hänet, jonka sinä lähetit, Jeesuksen Kristuksen.

        [Psalmi 110:1, siteerattu seuraavissa: Mark. 12:36, Matt. 22:44, Luuk.20:42, Apt.t 2:34, osittain siteerattu myös jakeessa Heb. 1:13]

        Jhwh sanoi Herralleni: istu oikealleni kunnes asetan vihollisesi astinlaudaksi jaloillesi

        [Apt. 2:34-36]

        Sillä ei David ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: Jhwh sanoi Herralleni: istu oikealleni kunnes asetan vihollisesi astinlaudaksi jaloillesi.
        Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala teki hänet Herraksi ja Kristukseksi , tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte

        Uskon, että Jeesus on Jumala, mutta että Jeesus ei ole Jhwh.

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus messias on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Isä ja Poika ovat yhtä, mutta eivät sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        [Heb. 1:8] mutta Pojalle: Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.

        [1Joh. 5:20, v. 1776 käännös] Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

        [jakeesta Room. 9:5] joiden isät ja joista Kristus mukaan lihan, oleva yli kaikkien Jumala siunattu iäisyyksiin. Amen.

        [jakeesta 1.Tim. 3:16] ... ja tunnustettavasti suuri on jumalisuuden mysteeri, Jumala ilmestyi lihassa ....

        [jakeesta 2Kor. 5:19] Sillä Jumala oli Kristuksessa

        [Joh. 5:44] kuinka voitte te uskoa, kunniaa luota toistenne ottavat ja kunniaa luota ainoan Jumalan ei etsivät

        [Joh. 17:3 ] ja tämä on iäinen elämä että he tietäisivät sinut ainoan tosi Jumalan ja hänet, jonka sinä lähetit, Jeesuksen Kristuksen.

        [Psalmi 110:1, siteerattu seuraavissa: Mark. 12:36, Matt. 22:44, Luuk.20:42, Apt.t 2:34, osittain siteerattu myös jakeessa Heb. 1:13]

        Jhwh sanoi Herralleni: istu oikealleni kunnes asetan vihollisesi astinlaudaksi jaloillesi

        [Apt. 2:34-36]

        Sillä ei David ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: Jhwh sanoi Herralleni: istu oikealleni kunnes asetan vihollisesi astinlaudaksi jaloillesi.
        Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala teki hänet Herraksi ja Kristukseksi , tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte

        Uskon, että Jeesus on Jumala, mutta että Jeesus ei ole Jhwh.

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus messias on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Isä ja Poika ovat yhtä, mutta eivät sama.

        Enemmän kuin tuo litania Raamatun paikkoja minua kiinnostaisi tietää, miten juuri tuo uskomuksesi näkyy KÄYTÄNNÖN elämässäsi?

        Miten esimerkiksi sinun käytöksesi eroaa niiden käytöksestä, jotka uskovat eri tavalla kuin sinä?

        Anna konkreettisia esimerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän kuin tuo litania Raamatun paikkoja minua kiinnostaisi tietää, miten juuri tuo uskomuksesi näkyy KÄYTÄNNÖN elämässäsi?

        Miten esimerkiksi sinun käytöksesi eroaa niiden käytöksestä, jotka uskovat eri tavalla kuin sinä?

        Anna konkreettisia esimerkkejä.

        [jakeesta Matt. 7:12] kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille

        Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        [1.Piet. 1:17] ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee mukaan itsekunkin teon, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

        [Joh. 5:28-29] älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat hänen äänensä ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        [jakeesta Matt. 7:12] kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille

        Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        [1.Piet. 1:17] ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee mukaan itsekunkin teon, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

        [Joh. 5:28-29] älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat hänen äänensä ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion

        No tuota juuri tarkoitin. Et siis osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseeni.

        Eli "vastauksena" tuli pelkkää loputonta TEORIAA---TEORIAA---TEORIAA...millä ei ole paskankaan vertaa arvoa!

        Paska sentään kelpaa lannoitteeksi, mutta tuon litanian luettelemisesta ei ole mitään hyötyä kenellekään.

        Minäkin voisin kaivaa vaikka miten pitkän litanian Raamatun lauseita, jotka sitten läväyttäisin tähän ruutuun teidän "iloksenne" ja "siunaukseksenne", mutta enpä viitsi vaivautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän kuin tuo litania Raamatun paikkoja minua kiinnostaisi tietää, miten juuri tuo uskomuksesi näkyy KÄYTÄNNÖN elämässäsi?

        Miten esimerkiksi sinun käytöksesi eroaa niiden käytöksestä, jotka uskovat eri tavalla kuin sinä?

        Anna konkreettisia esimerkkejä.

        Käytännön elämässä usko tai uskomattomuus Jeesuksen jumaluuteen näkyy pääasiassa uskovaisten välisinä eriseuroina ja kiistoina. Uskovaiset eivät voi olla yhtä ja maailmalle todistukseksi, mikä vaikeuttaa ilosanoman eteenpäin viemistä ja palvelee sielunvihollisen asiaa. Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.

        Omassa hengellisessä elämässä usko tai uskomattomuus Jeesukseen jumaluuteen näkyy siinä ketä tai kenen nimissä rukoilee, keneen turvaa ja kenet katsoo tieksi Isän luo. Näissä on aste-eroja mitä kukin painottaa. Kristus meissä, kirkkauden toivo, näkyy kunkin uskovan käytännön elämässä yksilöllisesti. Hyvät teot eivät ole oikea tapa tehdä jaottelua eri lailla uskovien kesken. Tekojen vaikuttimissa on erilaisuutta, mutta niiden tulkinta jätettäköön Herran haltuun.


      • Anonyymi
        Pyhpyh kirjoitti:

        Käytännön elämässä usko tai uskomattomuus Jeesuksen jumaluuteen näkyy pääasiassa uskovaisten välisinä eriseuroina ja kiistoina. Uskovaiset eivät voi olla yhtä ja maailmalle todistukseksi, mikä vaikeuttaa ilosanoman eteenpäin viemistä ja palvelee sielunvihollisen asiaa. Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.

        Omassa hengellisessä elämässä usko tai uskomattomuus Jeesukseen jumaluuteen näkyy siinä ketä tai kenen nimissä rukoilee, keneen turvaa ja kenet katsoo tieksi Isän luo. Näissä on aste-eroja mitä kukin painottaa. Kristus meissä, kirkkauden toivo, näkyy kunkin uskovan käytännön elämässä yksilöllisesti. Hyvät teot eivät ole oikea tapa tehdä jaottelua eri lailla uskovien kesken. Tekojen vaikuttimissa on erilaisuutta, mutta niiden tulkinta jätettäköön Herran haltuun.

        "Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa."

        Ahaa...raja kristityn ja ei-kristityn kohdalla menee siis siinä, uskooko kolminaisuuteen ja Jeesuksen jumaluuteen, ja te sopuisat kristityt olette siis joutuneet rajaamaan nämä eriseuraiset ja kiistelevät ei-kristityt seurakuntanne ulkopuolelle...

        Näiden kriteerien perusteella siis jopa itse antikristus paavikin käy kristitystä...hmm...todella järkeenkäypää...

        https://www.youtube.com/watch?v=YnGaMMTq8x4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa."

        Ahaa...raja kristityn ja ei-kristityn kohdalla menee siis siinä, uskooko kolminaisuuteen ja Jeesuksen jumaluuteen, ja te sopuisat kristityt olette siis joutuneet rajaamaan nämä eriseuraiset ja kiistelevät ei-kristityt seurakuntanne ulkopuolelle...

        Näiden kriteerien perusteella siis jopa itse antikristus paavikin käy kristitystä...hmm...todella järkeenkäypää...

        https://www.youtube.com/watch?v=YnGaMMTq8x4

        Jos teidän sopuisien tosikristittyjen kuppikunnat eli adventistikristityt ja "me kristityt" (aloitetehtailijan porukka) ette kykene näkemään metsää puilta, niin metsä näyttää tältä: ainoa "järkevä" koko teidän "kristittyjen" joukossa on paavin kuppikunta.

        Ennen muinoin paavikunta "suojeli" seurakuntaa äärimmäisessä tapauksessa jopa tapattamalla kaikki seurakunnan "viholliset", mutta sitten tulivat pahat ateistit, jotka tekivät lopun paavin uskonpuhdistustyöstä.

        Kun paavi näin menetti valta-asemansa, niin hän keksi vieläkin paremman idean seurakunnan suojelemiseksi. Hän korotti Jeesuksen Jumalaksi, joka oikea oppi sitten erottaa lampaat vuohista. Mutta siinä samalla hän tuli korottaneeksi myös hieman itseään eli nyt hän on itse Jumalan sijainen!

        Näin paavi-isä suojelee seurakuntaa nykyään sisältäpäin käsin taistellen urheasti susia vastaan, jotka yrittävät raadella hänen lampaitaan ja turmella seurakunnan. Tai eihän hänen oikeastaan tarvitse enää edes taistella, sillä seurakunta on lain turvin suojattu ja hän senkun vaan nauttii ansaitsemastaan arvonnoususta ja kunniasta sekä kristittyjen, ateistien, juutalaisten, pankkiirien, poliitikkojen ym taholta....


      • Anonyymi
        Pyhpyh kirjoitti:

        Käytännön elämässä usko tai uskomattomuus Jeesuksen jumaluuteen näkyy pääasiassa uskovaisten välisinä eriseuroina ja kiistoina. Uskovaiset eivät voi olla yhtä ja maailmalle todistukseksi, mikä vaikeuttaa ilosanoman eteenpäin viemistä ja palvelee sielunvihollisen asiaa. Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.

        Omassa hengellisessä elämässä usko tai uskomattomuus Jeesukseen jumaluuteen näkyy siinä ketä tai kenen nimissä rukoilee, keneen turvaa ja kenet katsoo tieksi Isän luo. Näissä on aste-eroja mitä kukin painottaa. Kristus meissä, kirkkauden toivo, näkyy kunkin uskovan käytännön elämässä yksilöllisesti. Hyvät teot eivät ole oikea tapa tehdä jaottelua eri lailla uskovien kesken. Tekojen vaikuttimissa on erilaisuutta, mutta niiden tulkinta jätettäköön Herran haltuun.

        "Tämän johdosta ja seurakuntaa suojellakseen kristittyjen ulkopuolelle ollaan jouduttu rajaamaan ne, jotka eivät usko Jeesukseen Jumalana yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa."

        Niinkö meinaat? Miten sillä suojellaan kristittyjä, että Jos joku opettaa teidän mielestänne väärää oppia Jumalasta, ei häntä enää saa kutsua kristityksi?

        Ai niin...no minäpä vastaan: pakottamalla, kiristämällä ja uhkailemalla. Jos et ole kristitty, et saa syntejäsi anteeksi ja joudut helvettiin, jos et usko, että Jeesus on Jumala, pilkkaat Jumalaa ja joudut helvettiin. Jos et usko, että kolminaisuus on totta joudut...minne....no helvettiin.

        Vaan kun Raamatusta ei löydy sellaista tekstiä, jossa sanottaisiin, että siitä joutuu helvettiin, jos ei usko, että Jeesus on Jumala tai Pyhä henki tai että kolminaisuutta olisi edes olemassa.

        Näin tekemällä te todellisuudessa rajaatte itsenne pois muiden Jumalaan uskovien joukosta. Se siitä veljien ja sisarien yhteydestä Jumalassa.


      • Samaisessa jakeessa, kohta "... Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin" tarkoittaa sitä, että Jeesus syntyi tähän maailmaan (oltuaan sitä ennen Marian kohdussa). Jeesus on kuitenkin aina ollut. Sitten tuo kohta "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani" tarkoittaa lunastusta. Tästä on todella perusteellinen opetus Baruch Kormanilta yllä olevassa videossa.


    • 123d1312312f

      Mun oppi on se että Jeesus on Herra (sebaotin) poika.

      Sen voi ymmärtää kuten me ihmisetkin ymmärrämme pojan.

      Herra( sebaot) on meidän kaikkien uskovien taivaan isä.

      Monessa raamatun kohdassa kerrotaan että edes Jeesus ei tiedä milloin tulee ns maailmanloppu, se tarkoittaa sitä että Herra(sebaot) ja Jeesus ei ole sama yhteinen tietoisuus tai entiteetti. Molemmat on toki Jumalia koska Jumalan poika on eittämättä myös Jumala itsekkin.

      Kun Jeesus ristiin naulittiin niin Herra (sebaotia) ei käytännössä ristiin naulittu, kun Jeesus rukoili ristillä hän ei rukoillut itselleen vaan rukoili isäänsä. Kun Jeesus sanoi "miksi minut petit" niin hän ei tarkoittanut että petti itse itsensä.

      Loogisesti siis ei ole sama entiteetti.

      Se ei silti poista sitä mahdollisuutta että kolmiyhteys eli siis jeesus , taivaan isä ja pyhä henki ei olisi jollain meille käsittämättömällä tavalla yhteydessä toisiinsa.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan, mitkä kolme sanaa Jeesus sanoi Tuomaalle? Miksi muut opetuslapset haluaisivat kivittää Tuomaan näiden kolmen sanan johdosta?


      14. Jeesus sanoo oppilailleen: "Verratkaa minua ja kertokaa ketä minä muistutan." Simon Pietari sanoo hänelle: "Olet aivan enkelin kaltainen!" Matteus sanoo hänelle: "Olet viisaan miehen ja filosofin kaltainen!" Tuomas sanoo hänelle: "Mestari, kieleni ei voi löytää sanoja kuvaamaan, minkä kaltainen Sinä olet." Jeesus sanoo: "En ole kauempaa sinun mestarisi, sillä sinä olet juonut, sinä olet juopunut helmeilevästä lähteestä, joka on minun ja jonka minä olen lähettänyt esiin." Sitten hän veti hänet syrjemmälle; hän sanoi hänelle kolme sanaa. Ja kun Tuomas palasi tovereidensa luo, nämä kysyivät häneltä: "Mitä Jeesus sanoi sinulle?" Ja Tuomas vastasi heille: "Jos kerron yhdenkään sanoista, jotka hän sanoi minulle, te haluatte ottaa kiviä ja heittää niillä minua, ja tuli tulee ulos kivistä ja kuluttaa teidät."

    • Anonyymi

      Jos joku on ihminen, niin hän ei voi olla Jumala.

      Kristittyjen valtaosa on katolisen kirkon kehittämän kolminaisuusopin tai sen johdannaisten kannalla. Sen mukaan Jeesus on

      - ihminen, mutta ei ole silti luotu
      - on Jumala, mutta on silti myös ihminen
      - iankaikkinen ilman alkua, vaikka on syntynyt ennen maailman luomista Isästä Jumalasta ja on iankaikkinen Jumala syntymästään huolimatta sekä riippumatta siitä, että on myös ihminen, jolla on alku äitinsä Marian kohdussa
      - kaiken luonut iankaikkinen kaikkivaltias ja kaikkitietävä Jumala, vaikka on myös ihminen, joka ei ole luonut mitään vaan on syntynyt äitinsä Marian kohdusta ja on ihmisenä yhtä vajavainen kuin muutkin ihmiset, mutta ei tietenkään luotu olento, koska hän on kaiken luoja

      Menikö pää sekaisin? Ei hätää! Niin sen on tarkoituskin mennä, sillä kolmiyhteisen jumalan oppia ei ole mahdollista järjellä ymmärtää, joten se on pakko pitää totena uskon kautta tai muuten joutuu helvettiin tai ainakin joutuu eroon muista uskovista samassa seurakunnassa. Kirsikkana kakun päällä on väiten, jonka mukaan "me ymmärrämme uskon kautta, että se oppi on totta, mutta ne eivät ymmärrä, jotka eivät ole Jumalan lapsia ja joissa ei ole Jumalan Pyhää Henkeä, joka olisi opettanut heille tämän asian", joka on todellisuudessa suuri salaisuus, alkuisin muinaisen Babylonian mysteeriuskonnosta samoin kuin sielun elämän jatkuminen ruumiin kuoleman jälkeen ja helvettioppi, joka on kehittynyt siitä uskonnosta eri puolilla maailmaa samoihin aikoihin 2000-1000 -luvuilla eKr.

      • Anonyymi

        Onhan Jeesus voinut matkustaa ajassa taaksepäin ja luoda maailman, ja sen jälkeen vielä hedelmöittää Marian josta syntyy.
        Marian hedelmöitys oli siis Jumalan alkupiste, mutta aikamatkustuskyvyn takia Jumala on silti kaiken luonut, ja Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama asia. Toisen kerran vielä matkustaa taaksepäin ja liitelee pyhänä henkenä nuoren Jeesuksen ja opetuslapsien keskuudessa.
        Aikamatkustelun takia taivaassa istuu sama Jumala kolmeen kertaan itsensä kanssa vierekkäin.


    • Anonyymi

      Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
      8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

      Hebr 12:22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
      23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
      24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

    • Anonyymi

      Harvinaisen selvä juttu.
      Kysykää sitä itseltään Jesulta. Jos ei ole kotona, isiltä, ja jos ei vastausta vieläkään tule, niin siltä hengeltä. Siltä jonka nimeä ei saisi morkata. Kukaan ei tunnu tietävän mikä tämä on.
      Kannattaa jatkaa väittelyä jumalista raamatunkohdilla. Siinä se elämä hyvin tärväytyy.

      • Anonyymi

        Anteeksi vaan, mutta kyllä se välittyy sinunkin tämänpäiväisistä kirjoituksista missä hengessä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi vaan, mutta kyllä se välittyy sinunkin tämänpäiväisistä kirjoituksista missä hengessä olet.

        No onhan tuo kommentoija oikeassa. Jos Jumala ei vastaa, niin mennään sitten omin voimin.


    • Ihminen on Jumalan luoma olento, joka on eri olevainen kuin Jumala. Ihmisellä on oma tietoisuus, joka on eri kuin Jumalan tietoisuus. Jos Jeesus on ihminen, niin hän on Jumalan luoma olento, joka on eri olevainen ja eri persoona kuin Jumala. Jeesuksella on ihmisenä eri tietoisuus kuin Jumalalla.

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan Jeesus on "puolijumala" ja "puoli-ihminen"...siis sellainen ihmisen ja Jumalan sekoitus.

        Näin opettaa Raamattu.

        Raamatun mukaan Jeesus ei siis ole tosi-ihminen, eikä myöskään tosijumala, sillä toinen Jeesuksen vanhemmista on ihminen ja toinen Jumala.

        Tämä on ihan yhtä "järkevää" kuin koko "tietäväisten" intoilu kolminaisuusopista tai jostain muusta erittäin "tärkeästä" ja elämää mullistavasta "pelastavasta" opista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan Jeesus on "puolijumala" ja "puoli-ihminen"...siis sellainen ihmisen ja Jumalan sekoitus.

        Näin opettaa Raamattu.

        Raamatun mukaan Jeesus ei siis ole tosi-ihminen, eikä myöskään tosijumala, sillä toinen Jeesuksen vanhemmista on ihminen ja toinen Jumala.

        Tämä on ihan yhtä "järkevää" kuin koko "tietäväisten" intoilu kolminaisuusopista tai jostain muusta erittäin "tärkeästä" ja elämää mullistavasta "pelastavasta" opista.

        Löytyyhän näitä myyttejä.

        https://www.protu.fi/prometheus-leirit/prometheus-myytti

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kentauri_(taruolento)


      • Anonyymi

        "Jos Jeesus on ihminen, niin hän on Jumalan luoma olento, joka on eri olevainen ja eri persoona kuin Jumala. Jeesuksella on ihmisenä eri tietoisuus kuin Jumalalla."

        Ei, vaan Jeesuksen tietoisuus on samaa jatkumoa kuin Jumalan tietoisuus. Ne ovat yksi yksittäinen tietoisuus. Jeesus on myös sama olento kuin Jumala. Ylösnousemuksen jälkeen Jumala alkoi opettaa Jeesukselle aikamatkustustaitoja ja maailman luomiseen tarvittavia taitoja. Tähän saattoi mennä jopa miljardi miljardia vuotta, mutta tarvittavat taidot opittuaan Jeesus matkusti aikojen alkuun ja loi maailman, ja onnistui siinä heti ensimmäisellä yrityksellä. Jeesus ja Jumala ovat yksi ja sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan Jeesus on "puolijumala" ja "puoli-ihminen"...siis sellainen ihmisen ja Jumalan sekoitus.

        Näin opettaa Raamattu.

        Raamatun mukaan Jeesus ei siis ole tosi-ihminen, eikä myöskään tosijumala, sillä toinen Jeesuksen vanhemmista on ihminen ja toinen Jumala.

        Tämä on ihan yhtä "järkevää" kuin koko "tietäväisten" intoilu kolminaisuusopista tai jostain muusta erittäin "tärkeästä" ja elämää mullistavasta "pelastavasta" opista.

        Kolminaisuusopin mukaan Jumala, Jeeses ja Pyhä Henki ovat sama olento, eivät kolme erillistä olentoa vaikka heitä näyttäisi olevan kolme.
        Tätä voisi verrata 3 metrin pituiseen lankaan, joka asetetaan pöydälle siten että lanka menee ensin metrin yhteen eteenpäin, metrin taaksepäin ja taas metrin eteenpäin. Kun lankaa katsotaan puolen metrin kohdalta, näyttää siltä kuin siinä olisi kolme erillistä langanpätkää, vaikka langanpätkiä on vain yksi, pituudeltaan 3 metriä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      177
      3938
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      113
      2569
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2204
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2165
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1869
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1351
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1322
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe