Tuulisähkön ostajalle vain tuulisähköä

tuulityttönen

Jo pitkään sähköyhtiöt ovat valheellisesti myyneet tuulisähköä vihreille huuhaa ihmisille. Mutta eihän sitä nytkään pakkasilla riitä. Nykyisin on etäluettavat mittarit. Pitäisi säätää rehellisyyslaki. Kun sitä tuulisähköä ei riitä, niin sen ostajalta pitää sähkö katkaista. Se onnistuu helposti etäluettevasta mittarista. Tulisi vihreällekin tietoon mistä se sähkö tulee.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasaisen.valkoista
    • Tuulisähkön myyjä ei luultavasti valehtele. On todennäköistä, että ostajan kulutusta vastaava määrä tuulisähköä on tuotettu viimeisen kuukauden aikana jossain päin Eurooppaa.

      • todennäköisestiVale

        Miten todennäköistä?

        Pitäsihän tavaran olla sitä, mitä sen sanotaan olevan, eikä mitä se todennäköisesti on.


      • todennäköisestiVale kirjoitti:

        Miten todennäköistä?

        Pitäsihän tavaran olla sitä, mitä sen sanotaan olevan, eikä mitä se todennäköisesti on.

        Erittäin todennäköistä. Rehellinen toimija luovii siellä valheen ja totuuden rajamailla, mutta yrittää kuitenkin pysyä totuuden puolella. Valitettavasti jotkut sähkön myyjät eivät joskus noudata sääntöjä.

        EU:n alkuperätakuujärjestelmä on perin monimutkainen ja byrokraattinen. Ei voi olla täysin varma, toimiiko se aina oiken, tai onnistuuko joku ketjussa huijaamaan.

        Mutta epätodennäköisyyksistä puhumisen sijasta on hyvä arvioida vain tuulisähkön ostajan saamaa sähköä. Aitoa tuulisähköä tulee pistorasiasta kovin vähän. Kysymys on kannatusmaksusta, jota joku on myös aneeksi kutsunut.

        Pohjimmiltaan EU:n alkuperätakuujärjestelmä on oikean suuntainen. Kun suomalainen tuulisähkön myyjä ostaa Kreikasta alkuperätakuita, tuulisähköä on todennäköisesti siis myös tuotettu Kreikassa, mikä on niinikään todennäköisesti korvannut muuten jossain tuotettavaa fossiilisähköä, ja eurooppalaisen kansalaisen laskennallinen hiilijalanjälki pienenee.


    • iskuvaara

      Koko tämä erisähköjen myyminen asiakkaille samojen lankojen kautta on kusetusta ja rahastusta, ei mitenkään voi erotella kenen tuottamaa sähköä se on, koska sähkö tulee samoja lankoja pitkin, olipa se mitä sähköä tahansa, herätkää ihmiset.

      • Enevpk1

        Kysymys on nimenomaan rahastuksesta, ihan rehellisesti se tuodaan julki. Ostaja maksaa tuulisähkön tuottajalle alkuperätakuusta. Tuo maksu on nykyisellään niin pieni, että se ei vaikuta mitenkään tuulivoimaloiden rakentamispäätöksiin. Tuulivoiman tuottamiseen se ei myöskään vaikuta, koska tuulivoimaa tuotetaan tasan tarkkaan sen mukaan, miten sattuu tuulemaan.

        Tuo tuulivoiman kannatusmaksun maksaminen on täysin vapaaehtoista. Voi myös ostaa tuulivapaata sähköä halvemmalla.


      • kankkulan.kaivoon
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kysymys on nimenomaan rahastuksesta, ihan rehellisesti se tuodaan julki. Ostaja maksaa tuulisähkön tuottajalle alkuperätakuusta. Tuo maksu on nykyisellään niin pieni, että se ei vaikuta mitenkään tuulivoimaloiden rakentamispäätöksiin. Tuulivoiman tuottamiseen se ei myöskään vaikuta, koska tuulivoimaa tuotetaan tasan tarkkaan sen mukaan, miten sattuu tuulemaan.

        Tuo tuulivoiman kannatusmaksun maksaminen on täysin vapaaehtoista. Voi myös ostaa tuulivapaata sähköä halvemmalla.

        Maksaahan moni aurinkopanelista vuokraa 4,4 euroa/kk, vaikka ei saa aurinkosähköä kuin noin 10 eurolla vuodessa.


    • Aneidenostot

      Tuulisähkön tuotantoa huimat n. 50 MW tällä hetkellä.
      Ei saisi ladattua sitä sähköautoa huomiseen ajoon, jos vain tuulisähköä olisi tarjolla.

      Sama hommahan se on niillä ketkä ostaa "biokaasua", käytännössä suurimman osan tankkiin menee maakaasua, kun samassa putkistossa kulkee sekaisin.

      • onneksi

        Sähköautolla ajaminen vähentää ilmastoahdistusta.


    • Ydinrajoite

      Entäs ydinvoima, samalla tavalla ajatellen ydinsähköä osatavilta määrärajoitukset 53 päivälle vuodessa, eli sähköä saa, mutta kiuasta ei saa päälle ja uuni toimii esim 100 asteeseen saakka. Sopisiko aloittajalle tämmöinen?

      https://www.tvo.fi/vuosihuollot

      Ei taida olla 100% varmuudella ja 24/7 toimivaa voimalaitosta. Vesivoimalat huoltoväleiltään pisimmät, mutta kyllä niillekkin huollot & seisakit joudutaan tekemään.

      • Ei ole eikä tule 100 % luotettavuudella toimivaa yksittäistä voimalaitosta. Mutta olemme totuttautuneet siihen, että yhteskuntamme tarjoaa meille 99,99 % luotettavuudella toimivan sähköjärjestelmän. Sitä ei siis saa horjuttaa yksittäisten voimaloiden toimimattomuudet. Tulevaisuudessa lienee kuitenkin pakko tinkiä luotettavuudesta.

        Ydinvoimalan suunniteltu huoltoseisokki on vähän eri juttu. Seisokit ajoitetaan kesäajalle ja limitetään eri aikaan eri voimaloille.

        Tuulivoiman vähittäismyyjäkin ostaa sähkön pörssistä. Kuluttaja saa siis aina sähkönsä, vaikka tuulivoiman tuotanto olisi 0.


      • Ydinrajoite

        Kyllä minä tuon ymmärrän, ottaa vain päähän tuommoiset aloittaja tyyliset näkökulmat, joissa asiaa katsotaan vain yhdestä mahdollisimman kapeasta näkövinkkeistä ainoana ajatuksena torpata kehitys yhteen ongelmaan nojaten.

        Uusiutuvilla on kaikilla omat ongelmansa, eika sitä kukaan kiellä. Mutta niin on nykyisilläkin ja silti verkko on saatu pelaamaan.

        Sitten joskus kun älyverkko toimii ja energian varastointi isommassa mittakaavassa on ratkaistu niin tämän päivän uusiutuvien energiamuotojen kokeilujen ja näpertelyiden tuloksilla on käyttöä.

        Minä harkitsen muutaman aurinkopaleelin laittoa katolle. Ratkeaako maailman energiaongelmat, eipä vissiin, mutta miksi en laittaisi koska minun talous ei siihen kaadu siirtoverkkoyhtiö saisi minun osalta pikkuisen laihemman tilin. Ne minun mielestä niitä pahimpia rosvoja ovat.


      • Rahastajat-liikkeellä
        Ydinrajoite kirjoitti:

        Kyllä minä tuon ymmärrän, ottaa vain päähän tuommoiset aloittaja tyyliset näkökulmat, joissa asiaa katsotaan vain yhdestä mahdollisimman kapeasta näkövinkkeistä ainoana ajatuksena torpata kehitys yhteen ongelmaan nojaten.

        Uusiutuvilla on kaikilla omat ongelmansa, eika sitä kukaan kiellä. Mutta niin on nykyisilläkin ja silti verkko on saatu pelaamaan.

        Sitten joskus kun älyverkko toimii ja energian varastointi isommassa mittakaavassa on ratkaistu niin tämän päivän uusiutuvien energiamuotojen kokeilujen ja näpertelyiden tuloksilla on käyttöä.

        Minä harkitsen muutaman aurinkopaleelin laittoa katolle. Ratkeaako maailman energiaongelmat, eipä vissiin, mutta miksi en laittaisi koska minun talous ei siihen kaadu siirtoverkkoyhtiö saisi minun osalta pikkuisen laihemman tilin. Ne minun mielestä niitä pahimpia rosvoja ovat.

        Naapurin vanhuksille kauppamiehet kävivät asentamassa 15000 € hintaisen aurinkopaneeli-patteriston katolle. Reilusti yli 70 vuotiaiden asukkaiden mukaan hankinta oli tehtävä kun on tämä ilmastonmuutos ja investointi tulee takaisin muutamassa vuodessa.

        Mietin vaan, että mahtaakohan tuo paneelien päälle kertyvä lumi kuulua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ääri-ilmiöihin, kun jo vuonna 2009 ennustettiin termisen talven häviävän kymmenessä vuodessa Etelä-Suomesta kokonaan.

        Onneksi heidän ei tarvinnut ostaa jätevesiasetuksen mukaisia kakkapyttyjä, kun talo on kytketty kunnalliseen viemäriverkostoon.


      • Ydinrajoite
        Rahastajat-liikkeellä kirjoitti:

        Naapurin vanhuksille kauppamiehet kävivät asentamassa 15000 € hintaisen aurinkopaneeli-patteriston katolle. Reilusti yli 70 vuotiaiden asukkaiden mukaan hankinta oli tehtävä kun on tämä ilmastonmuutos ja investointi tulee takaisin muutamassa vuodessa.

        Mietin vaan, että mahtaakohan tuo paneelien päälle kertyvä lumi kuulua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ääri-ilmiöihin, kun jo vuonna 2009 ennustettiin termisen talven häviävän kymmenessä vuodessa Etelä-Suomesta kokonaan.

        Onneksi heidän ei tarvinnut ostaa jätevesiasetuksen mukaisia kakkapyttyjä, kun talo on kytketty kunnalliseen viemäriverkostoon.

        Eli sinun mielestäkö ilmasto ei vaikuttaisi muuttuvan? Et vissiin muista viime kesää?

        Jos vanhuksilla oli varaa ja halu, missäkohtaa joku meni pieleen? Oletko kateellinen kenties?

        Minä en kyllä jaksa ymmärtää tuommoisia vastaanvänkääjiä, jotka väen vängällä vain haluavat nähdä asioissa vain huonot puolet. Mietippä vaikka 40 vuotiasta autoa. Vertaa sitä tämän päivän kulkupeliin. Huomaatko eroa?

        Jos kaikki kehitys olisi sinunlaisten varassa, ihmiset asuisivat puussa ja rikkaimmat ajelisivat T-Ford:lla.


    • Antti_Kalevi

      Aloittajalle tiedoksi ettei hänen ehdotuksensa ole käytännössä mahdollista. Suomessa , kuten muuallakin on yleisessä sähköverkossa sekasähkö ja sähköverkkoon on liitety kaikki sähköntuotannossa olevat voimalat. Jos joku välttämättä haluaa samasta tuotteesta maksaa kalliimmin kuin toiset niin siitä vaan vapaassa Suomessa. Kesämökkien irralliset aurinkokennot akustoineen on sitten eri asia. Silloin oikeasti saa mistä on maksanut.

    • hauskoja.juttuja

      Helenkin myy alkuperätakuin varmennettua aurinko-, tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Ettei vain olisi sitä samaa kivihiilellä tupruteltua.

      • Pistorasiasta

        Kaikkia tuotantoja tulee jakeluverkosta kuitenkin. Maksakoon joku ylihintaa jos välttämättä haluaa, mutta sekasähköä se todellisuudessa on, kuten ylempänä asiallisesti opasteaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      317
      10696
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2361
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2189
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1944
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      162
      1838
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1398
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      18
      1335
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1334
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1329
    Aihe