Taksiyrittäjäksi kannattavuuden laskenta?

Yrittääää

Oon viisi vuotta ajellut taksia renkinä,aikomuksena kokeilla hommaa yrittäjänä.

Miten kulu rakenne lasketaan?
Auton hinta 10 t ajetaan 2v.
Löpöt 10t v.
Huollot 1000e v.
Taksamittari ja korttimaksupääte 2000e.

Jos saisi v. Ajettua 85000e kassan alv 0%.
Ni v jäisi 67t.
Siitä yel ja verot n. 50% joten käteen jäisi 335000e.
Onko miten päin puuta laskettu?

34

1919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuutus

      Ja ammattiliikenne vakuutukset 3000e v.

    • anonyymi_ofE

      Just oikein laskettu. 67 tuhannesta jää verojen ja yel:in jälkeen käteen 335 000 €. Ei muuta kun ostamaan autoa ja yrittämään. Mulla oli vähän kevyempi kulurakennne, joten 60 000 €:sta mulla olis jääny käteen vähän vajaa puol milliä verojen jälkeen.

      Mutta ihan kokemuksesta voin kertoa, että aika kova luotto sulla on, että ajaisit melkein 95000 alvillista kassaa villinä. Mulla on kokemusta reilu 10 vuotta renkinä ja kävin ajamassa muutaman kuukauden villinä ennen alan vaihtoa ja kassat oli kyllä selkeästi pienempiä kuin Taksi Helsingin alaisuudessa. Toki omillaan ajamisessa oli vapaus tehdä töitä kun huvitti. Mut jos oot valmis tinkimään palkasta hieman ja kantamaan riskin niin ei muuta kun koittamaan. Itse ajoin syyskuun lopusta tammikuun alkuun, joten yrittämisen riskiä pienensi se, että puolet ajasta oli pikkujouluja.

      • Ososoososos

        Miten paljon pienempiä? Käytitkö appeja?


      • öalsdghköasldgh

        Käytin Uberia. Slushin aikaan, pikkujouluviikonloppuisin ja varsinkin uutenavuotena se oli todella kannattavaa, mutta ilman kertoimia hyvinkin turhaa. Suurin osa ajasta Uberin hinnoissa ei ollut kertoimia. Kyllä sen kautta keikkoja saa, mutta pääosin kyydit lyhyitä ja jos sai kentälle keskustasta, niin siitä jäi käteen Uberin provision jälkeen noin 25 €. Ja jos kentältä ei saanut paluuta niin voitte laskea miten kannattavaa on ajaa reilu 40 km 25 €:n liikevaihdolla. Joulukuun alussa alko kentällä näkymään iltaisin todella paljon enemmän autoja Muut-jonossa. Loka- ja marraskuun sieltä pysty illalla hakee keikan läpiajoilla.

        Yangon kyytejä subventoidaan ja niistä maksetaan ainakin alkuun kuskeille enemmän mitä kyyti asiakkaalle maksaa, mutta jossain vaiheessa se varmasti tulee muuttumaan. Itsellä oli tarkoitus käydä ajamassa hetki ennen alan vaihtoa ja siksi en jaksanut edes alkaa miettimään Taxifyta ja muita alalle tulleita ride sharing vaihtoehtoja. Pitää kyllä ihmetellä miksi porukka hankkinu yli 50k€ autoja Uberia varten.

        Kassat oli ehkä sellasen 25% - 30% pienemmät kuin TH:n alaisuudessa. Hiljaisena aika ero oli suurempikin. Jos tarkoitus olisi ollut pysyä alalla niin tuskin olisin lähtenyt kokeilemaan. Pääsääntöisesti laidoilta ajettiin tyhjänä takasin ja ajetut/maksetut oli jossain 40 % tietämillä. Ajaminen on huomattavasti tehokkaampaa keskuksen alaisuudessa kun voi saada hyvin pyörimään myös laidoilla.

        Joku tossa alempa kirjoitti, että aikoo ajaa 1,6 €/km niin ehkä se onnistuu pelkkiä viikonloppuja ajamalla, mutta esim. TH:n hinnoilla ja kokopäiväisenä se ei ole mahdollista ilman isoa välityskeskusta.


      • Ossososoososo
        öalsdghköasldgh kirjoitti:

        Käytin Uberia. Slushin aikaan, pikkujouluviikonloppuisin ja varsinkin uutenavuotena se oli todella kannattavaa, mutta ilman kertoimia hyvinkin turhaa. Suurin osa ajasta Uberin hinnoissa ei ollut kertoimia. Kyllä sen kautta keikkoja saa, mutta pääosin kyydit lyhyitä ja jos sai kentälle keskustasta, niin siitä jäi käteen Uberin provision jälkeen noin 25 €. Ja jos kentältä ei saanut paluuta niin voitte laskea miten kannattavaa on ajaa reilu 40 km 25 €:n liikevaihdolla. Joulukuun alussa alko kentällä näkymään iltaisin todella paljon enemmän autoja Muut-jonossa. Loka- ja marraskuun sieltä pysty illalla hakee keikan läpiajoilla.

        Yangon kyytejä subventoidaan ja niistä maksetaan ainakin alkuun kuskeille enemmän mitä kyyti asiakkaalle maksaa, mutta jossain vaiheessa se varmasti tulee muuttumaan. Itsellä oli tarkoitus käydä ajamassa hetki ennen alan vaihtoa ja siksi en jaksanut edes alkaa miettimään Taxifyta ja muita alalle tulleita ride sharing vaihtoehtoja. Pitää kyllä ihmetellä miksi porukka hankkinu yli 50k€ autoja Uberia varten.

        Kassat oli ehkä sellasen 25% - 30% pienemmät kuin TH:n alaisuudessa. Hiljaisena aika ero oli suurempikin. Jos tarkoitus olisi ollut pysyä alalla niin tuskin olisin lähtenyt kokeilemaan. Pääsääntöisesti laidoilta ajettiin tyhjänä takasin ja ajetut/maksetut oli jossain 40 % tietämillä. Ajaminen on huomattavasti tehokkaampaa keskuksen alaisuudessa kun voi saada hyvin pyörimään myös laidoilla.

        Joku tossa alempa kirjoitti, että aikoo ajaa 1,6 €/km niin ehkä se onnistuu pelkkiä viikonloppuja ajamalla, mutta esim. TH:n hinnoilla ja kokopäiväisenä se ei ole mahdollista ilman isoa välityskeskusta.

        Tack.

        Olinkin kuullut tuosta kentän tyhjästä nelosjonosta ja ajattelin perustaa osin sen varaan bisneksen. Ei siis toimi enää, ikävämpi homma.

        Kyllä tuo keskusten ulkopuolella yrittäminen siis vaatisi jotain extraa, pelkkä auto, Uber ja tolpat ei oikein toimi.

        Miten muuten ne parhaat vuorot Uberilla, olivatko parempia kuin TH:lla?

        Sinänsähän tuo -25-30% kassoihin ei vielä olisi ihan mahdoton, mutta jos samalla ajoa suhteessa enemmän eli kuluja enemmän ja sitten se Uberin komissio, niin persiilleen menee.


      • Dilbeilhdilhdilhshl

        Jos pelkkää Uberia ajaisi niin juoksu olisi varmasti hyvin paljon alle 1€/km. Itse ajoin suurimmaksi osaksi tolppa-ajoa, koska pikkujouluaikana sitä oli saatavilla. Joitain hetkiä kun ajoin pelkkää Uberia, ansio oli alle 20 €/h.

        Uudenvuoden yön ajoin paremmalla ansiolla kuin koskaan TH:n alaisuudessa. Mutta niitä öitä on maks pari vuodessa. Vappu lienee seuraava ajankohta kun surget nousee sinne 5.0x. Uudenvuoden hinnoilla asema-aukio - lauttasaari oli noin 60 €. Ja ansio oli joku 110 € provisioiden jälkeen. Mutta yksittäinen hyvä yö ei kuitenkaan ihan hirveen pitkälle kanna.


      • AjatteleAjattele
        Ossososoososo kirjoitti:

        Tack.

        Olinkin kuullut tuosta kentän tyhjästä nelosjonosta ja ajattelin perustaa osin sen varaan bisneksen. Ei siis toimi enää, ikävämpi homma.

        Kyllä tuo keskusten ulkopuolella yrittäminen siis vaatisi jotain extraa, pelkkä auto, Uber ja tolpat ei oikein toimi.

        Miten muuten ne parhaat vuorot Uberilla, olivatko parempia kuin TH:lla?

        Sinänsähän tuo -25-30% kassoihin ei vielä olisi ihan mahdoton, mutta jos samalla ajoa suhteessa enemmän eli kuluja enemmän ja sitten se Uberin komissio, niin persiilleen menee.

        Ainako vaan ”ajattelet” peruustaa pisneksen? Vieläkö todella kuvittelet, että taksialalle kannattaa perustaa mitään pisnestä?

        Jatkahan ajattelua, johan täällä oletkin vuosia ”ajatellut” milloin mitäkin.


      • Soososososos

        Kuulehan vajakki, tänäkin vuonna on perustettu esimerkiksi ravintoloita, joista kasvaa miljoonabisneksiä. Vaikka ala on hyvin kilpailtu, eikä ole valtion takaamia kiintiöitä suojaksi ja ala on maailman vanhin.

        Sinä kun et ole koskaan harkinnutkaan yrittämistä, niin tällainen ajattelu menee tietysti korkealta ja kovaa yli rasvaisen hilseesi.


    • anonyymi_HHO

      Basic keskihintainen farkku ja osakasko on 1500

    • Joooo7777

      Kiitos asiallisesta vastauksesta.
      Sesonkina kun ajoit pikkujoulu aikaan ni silloin tilit pitäs olla paremmat ku nyt tammi helmikuussa.
      Mut hyviä pointteja kannattaa huomioida kassat pienenee ku ei välitystä takana.
      Kun ei ole hyviä asiakassuhteita valmiina.

    • Taksari777

      Ei stemmaa, missä renkaat ynms?
      Tuolla kassalla ei tonnilla paljon huolleta.
      ja meinaakko että se kympin auto kestää ilman murheita noita kilsoja?
      Auton ylläpito on kallista, vanha auto on arvaamaton.
      Jopa uudet tahtoo porsia, mitä milloinkin.

      • Dodododldkdkdld

        Se kymppi olisi paras kai laskea arvonalenemana. Mutta ei taida riittää? Paitsi ehkä jossain halvassa autossa?


    • anonyymi_IdD

      Mulla on auto, ekstrakukuja tulee vakuutuksesta 80 eur kuussa verrattuna aiempaan. Aion ajaa 1, 60 egee kilsa ja siitä vähennän 0,41 eur per kilsa kuluja. Jää 1,19 per kilsa. Toki alvi veks. Yel mulla on tousesta firmasta joten en tarvi. Maksupäätteestä kuluja 1,95 % liikevaihdosta. Tavoitteena ajaa pystytaksia 1500 eur kuussa.

      Luulen, että onnistuu.....

    • Taksari777

      Ja ei villinä noihin kassoihin mitenkään, aika hyvä tuntuma että villinä 60 jo saavutus, eipä siitä hyvää palkkaa jää.
      Joo, joku vetää aina enemmän ja kassakeskustelut on mitä on... Eihän kukaan aja huonompaa kassaa kuin kollega.
      Ei tolpalta kultaa vuolla, kun osuu se tunnin, kahden kierto ja siihen väliin noita kympin kyytejä niin mitäs tulee päiväkassaa?
      On osunut mulla th.n autollakin kymppi per tunti päiviä joskus niin villillä se tulee varmasti eteen.
      Nyt villit törttöilee tunkion pilalle, tukkimalla ja estämällä liikenteen asema-aukiolla, muutosta tulee varmasti ja mistä villinä sen jälkeen keikkaa?
      Tää homma ei ole vielä tässä mitä nyt nähty, kassoista ei ole taetta tulevaisuudessa.

      • MenkääOikeisiinTöihin

        Taksilakia tullaan tasan satavarmasti rukkaamaan, nyt ei voi kukaan hyvin. Ei asiakas, ei kuskit, mikään ei suju. Kelakyydit on mitä on, alalle on tullut ja tulee lisää välistävetäjiä, vaikkei ala ole ollut ennenkään mikään kultakaivos. Nuoret miehet pilaa elämänsä halveksittuna taksikuskina, kun voisi kouluttautua parempiinkin ammatteihin. Miksi näin, en tiedä, tai sitten ymmärrys on hukassa? Veikkaan jälkimmäistä.


      • Kkfkfkfkfkffkkf
        MenkääOikeisiinTöihin kirjoitti:

        Taksilakia tullaan tasan satavarmasti rukkaamaan, nyt ei voi kukaan hyvin. Ei asiakas, ei kuskit, mikään ei suju. Kelakyydit on mitä on, alalle on tullut ja tulee lisää välistävetäjiä, vaikkei ala ole ollut ennenkään mikään kultakaivos. Nuoret miehet pilaa elämänsä halveksittuna taksikuskina, kun voisi kouluttautua parempiinkin ammatteihin. Miksi näin, en tiedä, tai sitten ymmärrys on hukassa? Veikkaan jälkimmäistä.

        No itse en ainakaan pääse muihin töihin, kun ei tässä maassa ole sellaista koulutus-työ-putkea, mistä sinäkin puhut. Kouluja on käyty, mutta kun ei kyseessä lääkis, eikä suhteita tai oikean alan kokemusta, niin se on sitten taksi tai työttömyys.


      • OikeisiinTöin
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        No itse en ainakaan pääse muihin töihin, kun ei tässä maassa ole sellaista koulutus-työ-putkea, mistä sinäkin puhut. Kouluja on käyty, mutta kun ei kyseessä lääkis, eikä suhteita tai oikean alan kokemusta, niin se on sitten taksi tai työttömyys.

        Olisiit ees bussikuski....


    • Jesus445

      Nuo välistävetäjät pärjää tässä hommassa, ei muut.
      kun keikkaa olisi muutoinkin joka tolpalla, välistävetäjä tarjoaa alihinnoiteltua keikkaa sulle.
      Kun keikkaa ei ole tolpilla, ei sitä tunnu olevan välistävetäjälläkään.
      Näin se toimii.

    • Asiat-kuntoon-ja-ajoon

      Itse ajelen viikonloppuisin yksityisesti. Itselläni on firman (tmi) pankkitilillä (Holvi) on kertynyt noin 1300 euroa (huom. ilman veroja), vaikka olen ajellut joka viikonloppu 6 kk ajan. Ajan yleensä vain lauantai-sunnuntai välisen yön. Joskus vielä lauantai aamupäivän tai sunnuntai iltapäivän. Tuosta lähtee vielä verot maksuun, niin eipä sinne paljoa jää. Suurimpina kuluina luvanvarainen vakuutus, huoltokulut ja autolaina joihin menee aika suuri summa rahaa taksituloihin nähden. Tuosta jäljellä olevasta summasta lähtee vielä piakkoin verot pois. Voisi olla ehkä hiukan kannatavampaa jos ajelisin enemmän?

      Rahaa ei tule kuin ovista ja ikkunoista. Itseasiassa tuntuu aika plus miinus nollalta kun kuitenkin muistaa, etten ole tuon takia viettänyt yhtäkään kunnnollista vapaata viikonloppua puoleen vuoteen. Mutta plussana on toki se (vapaus), ettei kukaan määrää milloin ja missä ajan taksia. Mitä laskeskelin, niin saisin saman tai itseasiassa paremmat tienestit olemalla töissä viikonloppuisin kaupan kassalla.

      Sitä itsekin ihmettelen (kuten joku edellä), että miten ihmeessä jollain takseilla on varaa ostella 40-60 k€ autoja. Mun tienesteillä mentäisiin siinä vaiheessa rankasti miinuksen puolella.

      • toiminiment

        Tämähän on se SUURIN PIILEVÄ ongelma jota ihmiset eivät tajua.

        Ei UBER tai TAXIFY ole Suomessa mitään viikonloppukuskien paratiiseja.

        Fakta on se että Suomessa uudistuksen jälkeenkin luvan hankkiminen kestää 2-3kk ja maksaa 500 €, jonka jälkeen maksat 2-3k€ vuodessa taksivakuutusta.

        Tohon vielä päälle toiminimen kulut (800-1500€ vuodessa) ja sitten mahdolliset välitys kulut (Uberilla 25% ja Taxify 10%). Ei kyllä hyvin pärjää jos ajaa vain viikonloput.

        Ei taksiuudistus tehnytkään "Kuka tahansa voi ajaa taksia", vaan nyt vaan kenellä tahansa on mahdollista perustaa taksibisnes ja lähteä ajamaan omalle firmalle. Muistaahan sitten että auton pitää olla ajossa 20h per päivä :)


    • Jeesaavielävähän

      Kiitos rehellisen oloisesta kommentista.

      Minkä verran sun keskimääräinen kassa on illassa, eli verollinen tulo?

      Entä kuin paljon ajat kilsoja keskimäärin illassa?

      Teetkö missäpäin suomea?

      • Asiat-kuntoon-ja-ajoon

        Itselläni tämä on vain lisätyö josta kylläkin pidän todella paljon. Ainoaksi työksi tästä ei mielestäni ole, koska tulot ovat niin matalat. En esimerkiksi uskaltaisi lähteä ajamaan taksia päivätyöksi (päätuloksi).

        Viikolla ilta-ajot (johon päivätyön lisäksi oli mahdollisuus tehdä) olivat mielestäni kannattamattomia työmäärää nähden. Nostavat vain turhaan veroja jos vaikka teet 300-500 viikossa euroa enemmän. Verottaja rankaisee kun suuremmalla verolla vaikka viikolla teit todellisuudessa tunteja siivoojan palkalla. Veron pitäisi pikemminkin laskea kun teen niin paljon puoli-ilmaista työtä. Sitten vielä sen (suuremmat verot) päälle itselleni ei jäänyt yhtään vapaa-aikaa. Kotona piipahdin vain suihkussa, syömässä ja nukkumassa, eikä omille harratuksille tai asioille jäänyt juurikaan aikaa.

        No itse asiaan.

        Viikolla tolppa-ajoja ei saa kirveelläkään mistään jos et kuulu suurempiin tilaukskeskuksiin. Taksitolpilla seisoo niin legacy kuin yksityiset taksit tuntikaupalla. Ainoa tulonlähde ovat näinä hiljaisina aikoina Taxify ja Uber. Niilläkin sai välillä odotella asiakasta 15-45 min. Illassa sain kassaan noin 50-100 euroa. 100 euroa oli siis huipputulos kun todellisuudessa summat jäivät yleensä jotain noiden väliin. Ajoaika oli noin 20:00-1:00. Saatoin aloittaa joskus ehkä tuntia aikaisemmin tai lopettaa tuntia myöhemmin. Eli puhutaan jostain 5-6 tunnin työstä josta sait veronalaista tuloa keskimäärin 75 euroa. Huonolla tuurilla (50€/6h) sain siis vain 8,5 euroa veronalaista tuloa tunnissa.

        Perjantaina-Lauantaina yökassaan (23:00-06:00) tulee veronalaista tuloa noin 100-150 euroa. Lauantaina-Sunnuntai yönäkassaan (23:00-06:00) saa taas noin 150-250 euroa. Alkuilta tulee ajaa Uberillä ja Taxifyllä ja loppuilta 2:00-5:00 tolpalta (taksikupu, mittari, kuittikone ja hinnastot näkyvillä).

        Sunnuntai iltapäivänä (mahdollista jos on tehnyt lyhyemmän vuoron edellisenä yönä) tulot oli jotain 50-100 euroa. Niitäkään en tee enää niin säännöllisesti.

        Kyydissäni on ollut myös Lähitaksin kuskeja. He ovat kertoneet että Lauantai-Sunnuntai välisenä yönä kassaan voi jäädä 400 euroakin. Vaikka ajaisit renkinä niin saisit tuosta summasta 140 euroa itsellesi. Tällöin sinun ei tarvitse maksaa auton vakuutuksia, kirjanpitoa, autolainaa, auton pesuja jne. En siis näe rahallisesti tuota renkinä ajamistakaan minään huonoja juttuja. Itse vain tahdon tehdä taksiajoja ilman työvuoroja ja silloin se itselleni sopii.

        Ajelen Helsingissä, mutta asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Omalla pienessä kunnassa ei olisi tarpeeksi ajoja niin että se kannattaisi. Ajokilometrejä en ole paljoa seuraillut. Enemmän on kiinnostanut montako tuntia joudun tekemään töitä saadakseni x summan rahaa.

        Mainittakoon että Uber ei suosittele taksivarusteiden tai merkkien käyttöä. Suomessa eivät ole voineet kieltää niitä lain mukaan, mutta niiden käyttö näkyä asiakkailta tulevilta arvosanoissa. Jos arvosanat kärsii, niin silloin saat vähemmän Uber kyytejä. Tämä tarkoittaa että joudut tekemään aikamoista jumppaa jotta saat hinnastot (hyvä olla magneettiset) ja kuvut pois aina ennen Uber kyytiläisen noutoa.

        Niin kuin olen monesti sanonut, niin jopa kaupan kassalla voit saada paremmat ja varmemmat tulot. Se miksi ylipäätään ajan Taksia (lisätyönä) on se, että pidän siitä.


      • Uliuliuli
        Asiat-kuntoon-ja-ajoon kirjoitti:

        Itselläni tämä on vain lisätyö josta kylläkin pidän todella paljon. Ainoaksi työksi tästä ei mielestäni ole, koska tulot ovat niin matalat. En esimerkiksi uskaltaisi lähteä ajamaan taksia päivätyöksi (päätuloksi).

        Viikolla ilta-ajot (johon päivätyön lisäksi oli mahdollisuus tehdä) olivat mielestäni kannattamattomia työmäärää nähden. Nostavat vain turhaan veroja jos vaikka teet 300-500 viikossa euroa enemmän. Verottaja rankaisee kun suuremmalla verolla vaikka viikolla teit todellisuudessa tunteja siivoojan palkalla. Veron pitäisi pikemminkin laskea kun teen niin paljon puoli-ilmaista työtä. Sitten vielä sen (suuremmat verot) päälle itselleni ei jäänyt yhtään vapaa-aikaa. Kotona piipahdin vain suihkussa, syömässä ja nukkumassa, eikä omille harratuksille tai asioille jäänyt juurikaan aikaa.

        No itse asiaan.

        Viikolla tolppa-ajoja ei saa kirveelläkään mistään jos et kuulu suurempiin tilaukskeskuksiin. Taksitolpilla seisoo niin legacy kuin yksityiset taksit tuntikaupalla. Ainoa tulonlähde ovat näinä hiljaisina aikoina Taxify ja Uber. Niilläkin sai välillä odotella asiakasta 15-45 min. Illassa sain kassaan noin 50-100 euroa. 100 euroa oli siis huipputulos kun todellisuudessa summat jäivät yleensä jotain noiden väliin. Ajoaika oli noin 20:00-1:00. Saatoin aloittaa joskus ehkä tuntia aikaisemmin tai lopettaa tuntia myöhemmin. Eli puhutaan jostain 5-6 tunnin työstä josta sait veronalaista tuloa keskimäärin 75 euroa. Huonolla tuurilla (50€/6h) sain siis vain 8,5 euroa veronalaista tuloa tunnissa.

        Perjantaina-Lauantaina yökassaan (23:00-06:00) tulee veronalaista tuloa noin 100-150 euroa. Lauantaina-Sunnuntai yönäkassaan (23:00-06:00) saa taas noin 150-250 euroa. Alkuilta tulee ajaa Uberillä ja Taxifyllä ja loppuilta 2:00-5:00 tolpalta (taksikupu, mittari, kuittikone ja hinnastot näkyvillä).

        Sunnuntai iltapäivänä (mahdollista jos on tehnyt lyhyemmän vuoron edellisenä yönä) tulot oli jotain 50-100 euroa. Niitäkään en tee enää niin säännöllisesti.

        Kyydissäni on ollut myös Lähitaksin kuskeja. He ovat kertoneet että Lauantai-Sunnuntai välisenä yönä kassaan voi jäädä 400 euroakin. Vaikka ajaisit renkinä niin saisit tuosta summasta 140 euroa itsellesi. Tällöin sinun ei tarvitse maksaa auton vakuutuksia, kirjanpitoa, autolainaa, auton pesuja jne. En siis näe rahallisesti tuota renkinä ajamistakaan minään huonoja juttuja. Itse vain tahdon tehdä taksiajoja ilman työvuoroja ja silloin se itselleni sopii.

        Ajelen Helsingissä, mutta asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Omalla pienessä kunnassa ei olisi tarpeeksi ajoja niin että se kannattaisi. Ajokilometrejä en ole paljoa seuraillut. Enemmän on kiinnostanut montako tuntia joudun tekemään töitä saadakseni x summan rahaa.

        Mainittakoon että Uber ei suosittele taksivarusteiden tai merkkien käyttöä. Suomessa eivät ole voineet kieltää niitä lain mukaan, mutta niiden käyttö näkyä asiakkailta tulevilta arvosanoissa. Jos arvosanat kärsii, niin silloin saat vähemmän Uber kyytejä. Tämä tarkoittaa että joudut tekemään aikamoista jumppaa jotta saat hinnastot (hyvä olla magneettiset) ja kuvut pois aina ennen Uber kyytiläisen noutoa.

        Niin kuin olen monesti sanonut, niin jopa kaupan kassalla voit saada paremmat ja varmemmat tulot. Se miksi ylipäätään ajan Taksia (lisätyönä) on se, että pidän siitä.

        Onpa muuten järkyttävän huonot kassat. Tuollaisesta viikonloppuyön 23-6 vuorosta pystyi jo 10v sitten taksoilla tekemään jopa 500e kassan, 450e oli normi.
        Tietysti sitten taas saattoi lama-aikana hiljaisimmillaan jäädä 300e paikkeille noin lyhyestä vuorosta.

        Eihän tuossa työnä tai bisneksenä ole noilla kassoilla mitään järkeä. Ne siivoojatkin tienaavat paljon paremmin.


      • Uiulilululo
        Uliuliuli kirjoitti:

        Onpa muuten järkyttävän huonot kassat. Tuollaisesta viikonloppuyön 23-6 vuorosta pystyi jo 10v sitten taksoilla tekemään jopa 500e kassan, 450e oli normi.
        Tietysti sitten taas saattoi lama-aikana hiljaisimmillaan jäädä 300e paikkeille noin lyhyestä vuorosta.

        Eihän tuossa työnä tai bisneksenä ole noilla kassoilla mitään järkeä. Ne siivoojatkin tienaavat paljon paremmin.

        Nojoo, ei se 450e nyt ihan normi ollut 7 tunnista, mutta kymmenestä oli.


      • kljsdflkjsdf
        Asiat-kuntoon-ja-ajoon kirjoitti:

        Itselläni tämä on vain lisätyö josta kylläkin pidän todella paljon. Ainoaksi työksi tästä ei mielestäni ole, koska tulot ovat niin matalat. En esimerkiksi uskaltaisi lähteä ajamaan taksia päivätyöksi (päätuloksi).

        Viikolla ilta-ajot (johon päivätyön lisäksi oli mahdollisuus tehdä) olivat mielestäni kannattamattomia työmäärää nähden. Nostavat vain turhaan veroja jos vaikka teet 300-500 viikossa euroa enemmän. Verottaja rankaisee kun suuremmalla verolla vaikka viikolla teit todellisuudessa tunteja siivoojan palkalla. Veron pitäisi pikemminkin laskea kun teen niin paljon puoli-ilmaista työtä. Sitten vielä sen (suuremmat verot) päälle itselleni ei jäänyt yhtään vapaa-aikaa. Kotona piipahdin vain suihkussa, syömässä ja nukkumassa, eikä omille harratuksille tai asioille jäänyt juurikaan aikaa.

        No itse asiaan.

        Viikolla tolppa-ajoja ei saa kirveelläkään mistään jos et kuulu suurempiin tilaukskeskuksiin. Taksitolpilla seisoo niin legacy kuin yksityiset taksit tuntikaupalla. Ainoa tulonlähde ovat näinä hiljaisina aikoina Taxify ja Uber. Niilläkin sai välillä odotella asiakasta 15-45 min. Illassa sain kassaan noin 50-100 euroa. 100 euroa oli siis huipputulos kun todellisuudessa summat jäivät yleensä jotain noiden väliin. Ajoaika oli noin 20:00-1:00. Saatoin aloittaa joskus ehkä tuntia aikaisemmin tai lopettaa tuntia myöhemmin. Eli puhutaan jostain 5-6 tunnin työstä josta sait veronalaista tuloa keskimäärin 75 euroa. Huonolla tuurilla (50€/6h) sain siis vain 8,5 euroa veronalaista tuloa tunnissa.

        Perjantaina-Lauantaina yökassaan (23:00-06:00) tulee veronalaista tuloa noin 100-150 euroa. Lauantaina-Sunnuntai yönäkassaan (23:00-06:00) saa taas noin 150-250 euroa. Alkuilta tulee ajaa Uberillä ja Taxifyllä ja loppuilta 2:00-5:00 tolpalta (taksikupu, mittari, kuittikone ja hinnastot näkyvillä).

        Sunnuntai iltapäivänä (mahdollista jos on tehnyt lyhyemmän vuoron edellisenä yönä) tulot oli jotain 50-100 euroa. Niitäkään en tee enää niin säännöllisesti.

        Kyydissäni on ollut myös Lähitaksin kuskeja. He ovat kertoneet että Lauantai-Sunnuntai välisenä yönä kassaan voi jäädä 400 euroakin. Vaikka ajaisit renkinä niin saisit tuosta summasta 140 euroa itsellesi. Tällöin sinun ei tarvitse maksaa auton vakuutuksia, kirjanpitoa, autolainaa, auton pesuja jne. En siis näe rahallisesti tuota renkinä ajamistakaan minään huonoja juttuja. Itse vain tahdon tehdä taksiajoja ilman työvuoroja ja silloin se itselleni sopii.

        Ajelen Helsingissä, mutta asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Omalla pienessä kunnassa ei olisi tarpeeksi ajoja niin että se kannattaisi. Ajokilometrejä en ole paljoa seuraillut. Enemmän on kiinnostanut montako tuntia joudun tekemään töitä saadakseni x summan rahaa.

        Mainittakoon että Uber ei suosittele taksivarusteiden tai merkkien käyttöä. Suomessa eivät ole voineet kieltää niitä lain mukaan, mutta niiden käyttö näkyä asiakkailta tulevilta arvosanoissa. Jos arvosanat kärsii, niin silloin saat vähemmän Uber kyytejä. Tämä tarkoittaa että joudut tekemään aikamoista jumppaa jotta saat hinnastot (hyvä olla magneettiset) ja kuvut pois aina ennen Uber kyytiläisen noutoa.

        Niin kuin olen monesti sanonut, niin jopa kaupan kassalla voit saada paremmat ja varmemmat tulot. Se miksi ylipäätään ajan Taksia (lisätyönä) on se, että pidän siitä.

        "Jos arvosanat kärsii, niin silloin saat vähemmän Uber kyytejä."

        Tämä toteutuu vaan jos asiakkaat peruvat kyydin huonon arvosanan takia. Uber ei vähennä ajotarjouksia arvosanan perusteella vaan ajotarjoukset tulevat ihan täysin lokaation mukaan. Tämä sanottiin myös Uberin infossa kun sitä kysyttiin.


      • Ltxltx
        Asiat-kuntoon-ja-ajoon kirjoitti:

        Itselläni tämä on vain lisätyö josta kylläkin pidän todella paljon. Ainoaksi työksi tästä ei mielestäni ole, koska tulot ovat niin matalat. En esimerkiksi uskaltaisi lähteä ajamaan taksia päivätyöksi (päätuloksi).

        Viikolla ilta-ajot (johon päivätyön lisäksi oli mahdollisuus tehdä) olivat mielestäni kannattamattomia työmäärää nähden. Nostavat vain turhaan veroja jos vaikka teet 300-500 viikossa euroa enemmän. Verottaja rankaisee kun suuremmalla verolla vaikka viikolla teit todellisuudessa tunteja siivoojan palkalla. Veron pitäisi pikemminkin laskea kun teen niin paljon puoli-ilmaista työtä. Sitten vielä sen (suuremmat verot) päälle itselleni ei jäänyt yhtään vapaa-aikaa. Kotona piipahdin vain suihkussa, syömässä ja nukkumassa, eikä omille harratuksille tai asioille jäänyt juurikaan aikaa.

        No itse asiaan.

        Viikolla tolppa-ajoja ei saa kirveelläkään mistään jos et kuulu suurempiin tilaukskeskuksiin. Taksitolpilla seisoo niin legacy kuin yksityiset taksit tuntikaupalla. Ainoa tulonlähde ovat näinä hiljaisina aikoina Taxify ja Uber. Niilläkin sai välillä odotella asiakasta 15-45 min. Illassa sain kassaan noin 50-100 euroa. 100 euroa oli siis huipputulos kun todellisuudessa summat jäivät yleensä jotain noiden väliin. Ajoaika oli noin 20:00-1:00. Saatoin aloittaa joskus ehkä tuntia aikaisemmin tai lopettaa tuntia myöhemmin. Eli puhutaan jostain 5-6 tunnin työstä josta sait veronalaista tuloa keskimäärin 75 euroa. Huonolla tuurilla (50€/6h) sain siis vain 8,5 euroa veronalaista tuloa tunnissa.

        Perjantaina-Lauantaina yökassaan (23:00-06:00) tulee veronalaista tuloa noin 100-150 euroa. Lauantaina-Sunnuntai yönäkassaan (23:00-06:00) saa taas noin 150-250 euroa. Alkuilta tulee ajaa Uberillä ja Taxifyllä ja loppuilta 2:00-5:00 tolpalta (taksikupu, mittari, kuittikone ja hinnastot näkyvillä).

        Sunnuntai iltapäivänä (mahdollista jos on tehnyt lyhyemmän vuoron edellisenä yönä) tulot oli jotain 50-100 euroa. Niitäkään en tee enää niin säännöllisesti.

        Kyydissäni on ollut myös Lähitaksin kuskeja. He ovat kertoneet että Lauantai-Sunnuntai välisenä yönä kassaan voi jäädä 400 euroakin. Vaikka ajaisit renkinä niin saisit tuosta summasta 140 euroa itsellesi. Tällöin sinun ei tarvitse maksaa auton vakuutuksia, kirjanpitoa, autolainaa, auton pesuja jne. En siis näe rahallisesti tuota renkinä ajamistakaan minään huonoja juttuja. Itse vain tahdon tehdä taksiajoja ilman työvuoroja ja silloin se itselleni sopii.

        Ajelen Helsingissä, mutta asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Omalla pienessä kunnassa ei olisi tarpeeksi ajoja niin että se kannattaisi. Ajokilometrejä en ole paljoa seuraillut. Enemmän on kiinnostanut montako tuntia joudun tekemään töitä saadakseni x summan rahaa.

        Mainittakoon että Uber ei suosittele taksivarusteiden tai merkkien käyttöä. Suomessa eivät ole voineet kieltää niitä lain mukaan, mutta niiden käyttö näkyä asiakkailta tulevilta arvosanoissa. Jos arvosanat kärsii, niin silloin saat vähemmän Uber kyytejä. Tämä tarkoittaa että joudut tekemään aikamoista jumppaa jotta saat hinnastot (hyvä olla magneettiset) ja kuvut pois aina ennen Uber kyytiläisen noutoa.

        Niin kuin olen monesti sanonut, niin jopa kaupan kassalla voit saada paremmat ja varmemmat tulot. Se miksi ylipäätään ajan Taksia (lisätyönä) on se, että pidän siitä.

        Jos lähitaksin kuskilla JÄÄ kassa 400 euroon, täytyy todella ajaa keikkaa karkuun. Tai sit ajaa tosi lyhyttä vuoroa


    • kiittilisäyksistä

      Itsellä se tilanne, että minun ei tarvitse maksaa yel:iä, auto löytyy pihasta, joten ainoat kulut ovat vakuutuksen nousu 900 eurolla vuodessa verrattuna nykyiseen tilanteeseen sekä tietenkin listääntyvät pesu ja poltto-ainekulut. Taksikupu pitää hommata.

      Maksupäätteena menee izettle ja siihen tökkään kuittikirjoittimen kiinni. Kustannus on kolmisen sataa siitä kertahankintana ja sitten 1,95 % korttimaksusta. Kirjanpidon osaa jokainen asiaan vihkiytyvä tehdä itse. Sitä voi tehdä samalla kun odottelee asiakasta tolpalla.

      Minun kuukausikuluni nousevat siis noin 200 euroa vrt nykyiseen tilanteeseen, eli minun tulee ajaa keskimäärin yksi viikonloppuyö saadakseni homman plusmiinus nollaan kuukaudessa.

      Loppu onkin sitten polttoainekuluilla vähennettyä voittoa.

      Tuli pari kysymystä mieleen. Oletko hankkinut auton vain taksikäyttöä varten vai olisiko se sinulla muutenkin. Mikäli et toimi leasingilla, niin osa voitoistasi on sitoutunut autoon pääomana kun olet lainaa lyhentänyt.

      Ihmettelen vähän verotusjuttuasi.... Verot maksetaan tuloista joten tietenkin sinun pitää yrittää maksimoida maksamasi verot. Niin saat itsekin enemmän. Mitä enemmän maksat veroja, sen enemmän paukkuu rahaa myös omalle tilille. Ei verottaja kaikkea vie. Tietenkin jossain kohdalla siinäkin tulee mielekkyyden katto vastaan, mutta kuitenkin.

      Itse voisin ajatella rengin hommia jos saisin auton käyttööni 24/7 jotta voisin ajaa sillä aina silloin kun sattuu elämän tilanteeseen sopimaan sekä vain niitä viikonlopun 00:00 - 07:00 välisiä aikoja mutta vähän kitsaasti suhtautuvat moiseen.... :D

      • onkohan

        Onko autosi yrityksen vai itsesi nimissä? Otatko km korvauksena vai polttoainekuluina?
        Eikö tuossa ole aika merkittävää kirjanpitoduunia? Eikö joku halpa kirjanpitäjä olisi helpompi?

        Mitkä on hintasi? Luotatko vain tolppakeikkaan?


      • Tassavastaus
        onkohan kirjoitti:

        Onko autosi yrityksen vai itsesi nimissä? Otatko km korvauksena vai polttoainekuluina?
        Eikö tuossa ole aika merkittävää kirjanpitoduunia? Eikö joku halpa kirjanpitäjä olisi helpompi?

        Mitkä on hintasi? Luotatko vain tolppakeikkaan?

        En liity mihinkään välityskeskukseen.... Pelkkää täsmäpoimintaa paikallistuntemukseen liittyen. Lätkäpelit, junat, lentokenttä ja viikonloppuisin yöt alkaen 23:00.

        Auto on oma ja firmahan on tmi eli oma jokatapauksessa.

        En ole pk-seudulta vaan aktiivisesta keskiluokan kaupungista jossa paljon tapahtumia. Tavoitteena lisätienestit.


    • PortSop

      Mä ajattelin Seinäjoelle perustaa oman taksiyrityksen. En ottaisi välityspalvelua. Vaan lehti-ilmoituksen tekisin paikallisiin lehtiin ja hinnat siihen sekä puhelinnumero mistä tavoittaa. Niin ja nettiin joku sivusto, mistä voisi halukkaat tilata taksin vaikka hiiren klikkauksella.

      Siinä sitten ajelisi tilattuja ajoja, ja tekisi sen lisäksi täsmäiskuja tapahtumien ja baarien pääovien eteen, ja huutelis ikkunasta että tartteeko kukaan kyytiä.

      Kuinka toimisi?

      • ÄläViitsiTrollata

        Kokeile ihmeessä. Muutama kuukausi ja vouti kolkuttelee ovella.


      • Oisosososos

        Vaikea vastata kysyntään yhdellä autolla. Tulee päällekkäisiä tilauksia, joudut myymään eioota, eivät soita uudestaan eioon perään.


      • päivystäaina

        En suosittele. Noin toimittiin jo 1950-luvulla. Sitoo 24/7 että saa jotain (ehkä) aikaan-siis rahaa.


    • ghygugugu

      450 euroa kassa vuoroa kohden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2797
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1360
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    Aihe