Millä autolla pystyy ajamaan sisäkurvin penkkaan?

Takaavetää

No, vastaus on etuvetoinen auto.
Todistin kerran silminnäkijänä kuinka etuveto taittoi 90-risteykseen hiukan liian vauhdikkaasti.
Ensin se puski, kuljettaja painoi hädissään jarrua (varmaan ABS) ja käänsi epätoivoisesti rattia.
Sitten kun renkaat nappas kiinni sitä oltiinkin hangessa.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4x4

      Kenelle kirjoituksesi haluat osoittaa? Yritätkö kenties esittää takavetoisen paremmuutta mitä tulee liukkaalla kelillä ajamiseen vai oliko tarkoituksesi jotenkin korostaa omaa, kuvitteellista ja muita parempaa ajotaitoasi ja vittuilla muille, jotka siis ovat kuvitelmissasi sinua huonompia kuljettajia?

      • Takaavetää

        Minua huonompaa kuljettajaa tuskin löytyy mistään.


    • tietäätietää

      Sinnehän se takavetoinen auto nimenomaan puskee, kun pito irtoaa takapyöriltä ja auto yliohjautuu, eikä tumpelolla kuskilla riitä käsiä tekemään ratilla vastakorjausta.

      • yliohjaavat_itäautot

        Kyllä yliohjautuminen onnistuu etuvedollakin. Moottorijarrutusta ratin kääntö samaan aikaan toimii hyvin. Lisäksi osa autoista on perusluonteeltaankin yliohjaavia eli persus tuppaa lähtemään ensimmäisenä luistoon, jos ei vedätetä reippaasti kaasulla.

        Esim. minulla oli taannoin etuvetoinen tojoloota, joka oli talvella kuin varsi edellä heitetty vasara. Japsit haki yliohjaatuvuudella ketteryyttä kadunkulmakäännöksiin, mutta talvella tämä meni överiksi, kun perä pyrki sivulle heti, kun jalan nosti kaasupolkimelta. Kerran kävin jääradalla leikkimässä ja olihan se hauskaa, kun etuveto meni koko ajan 4-pyöräluisussa ja ohjaus hoidettiin kaasupolkimella. Vaan se normaali liikenne... jos risteyksestä käännyttäessä piti yllättäen löysätä kaasu esim. edellä ajavan tupeltaessa, tuloksena oli välitön 180° käännös.

        Uusissa autoissa on toki ajonvakautus, minkä pitäisi spinnaus estää, mutta on joillain malleilla ollut autolehtien koeajoissakin siinä ja siinä, pysyykö hallinnassa. Varmaan paskoilla renkailla spinnaus onnistuukin. Biomassa mielestähän renkaat on aina hyvät, kun ne on jyrsimet. Silloinkun, kun jyrsimet ovat jo rippikouluikäiset ja nastat löytyvät muiden autojen tuulilaseista.


    • Nastoilla

      Ohjuksia on paljon liikenteessä, kankeita paska möykkyjä!

    • autokoulusuck

      Ja kun näitä vaan tulee...että mitä sitten.
      Kaikista tyrimisistä ei jaksa enään kiinnostua mutta kun oikeen miettii miten ylipäättä tämän päiväisen vaikka 2010- lukuisen auton saisi käyttäytymään vaikak noin kun kaikenmaailman estot ja ajonhallinnat korjaa kaiketi lähes kaikki virheet ainakin n. 60 km/h ajoneuvon hallinan menettäminen pitäisi kriminalisoida kunnolla vaatii jotain aivan törkeitä virheitä ja omia outoja ratkaisuja jollaisen näin joskus vaimoni korkeastikoulutettu siskonsa ajoi a3 audillaan olin takapenkillä seuraamassa tilannetta kun menimme kotiseudullaan kioskille, keli oli normaali talvinen keli ; auto joutui urista johtuvaan perän pieneen irtoamiseen niin tämä nainen käänsi rattia vastaan aivan järkyttävän nopeaan ja monta kierrosta sekä samalla teki sen äärimmäisen autokoulussa opetetun virheen; painoi kytkimen pohjaan, auto abs.Ista ja ajonhallinasta huolimatta käyttäytyi holtittomasti liukuen "vapaalla" kytkin pohjassa toiselle, onneksi tyhjälle kaistalle.
      Karjaisin tälle kuskille että mitä helvettiä sinä teit kaikki virheet mitä olla ja voi, niin johan tuli selitystä kuin persujen vaalipuheissa mutta mitään järkevää , sanoin että kokeile nyt uudestaan ei tuossa nopeudessa voi saada noin hyvää autoa pienellä luistolla pois ajokaistalta, ja ajettiin tuo sama kurvin tapaine uudestaan ja taas pikkaisen peräirtosi linjalta niin kamala korjausliike ja kytkintä pohjaan siis niin perusteellisesti meitä opetetaan autokouluissa väärin seuraavalla kerralla pyysin ajamaan edelleen samma nopeutta ja jos perä tuntuu luistavan ratilla korjataan nopeasti mutta vai vähän ei puoltakaan kierrosta ja kaasulla pidetään auto kokoajan sopivasti vetämässä niin tilanne on hallussa, kytkimen pohjaan painaminen etuvetoisesta on asioiden pahentamista,
      herran haltuun siis.
      Kyllä se otti aikaa hänellä oppia pois "opetetusta" täysin järjen vastaisesta autokouluopista mutta jos tuo porilainen opettaja oppi edes jotain niin maailma on pikkaisen parempi paikka.

      • KijroitusTiatoKuniaan

        Ajotaito on tietysti tärkeä ominaisuus mutta mitä mieltä olet omasta kirjoitustaidostasi on meinaan vittumaista ja rasittavaa lukea kun koko kirjoitus on kirjoitettu yhteen pötköön todella epäselvää sönkötystä jos on tarve kommentoida näillä palstoilla kannattaisi se tehdä se niin että muutkin saavat siitä selvää ilaman että tarvii lukea kirjoitus useampaan kertaa jos siihen ei itse pysty niin kannattaa kysyä vaikka joltain alakouluikäiseltä lapselta apua sillä ne osaa jo kirjoittaa paremmin.


      • autokoulusuck
        KijroitusTiatoKuniaan kirjoitti:

        Ajotaito on tietysti tärkeä ominaisuus mutta mitä mieltä olet omasta kirjoitustaidostasi on meinaan vittumaista ja rasittavaa lukea kun koko kirjoitus on kirjoitettu yhteen pötköön todella epäselvää sönkötystä jos on tarve kommentoida näillä palstoilla kannattaisi se tehdä se niin että muutkin saavat siitä selvää ilaman että tarvii lukea kirjoitus useampaan kertaa jos siihen ei itse pysty niin kannattaa kysyä vaikka joltain alakouluikäiseltä lapselta apua sillä ne osaa jo kirjoittaa paremmin.

        Perkellee!!


      • DGC

        Tulee tästä tapauksesta mieleen muuan lumisateinen päivä Kehä II:n sillalla (Turun moottoritien ylittävä). Vastaan tuli B-mallin Vectra, aika kevytperäinen auto etuvetoiseksi. Kun se lähti sivuluisuun, kuski alkoi tehdä kummallisia korjausliikkeitä, jotain kytkimen ja vastaohjauksen tyyppistä vissiin. Ehdin sanoa kolme kertaa hitaasti "Paina kaasua!", ennen kuin se kääntyi täysin poikittain ja törmäsi sillankaiteeseen. Onneksi oli omalla kaistallaan silloin, kun oli minun kohdallani.


      • Fnfnfnfnng
        DGC kirjoitti:

        Tulee tästä tapauksesta mieleen muuan lumisateinen päivä Kehä II:n sillalla (Turun moottoritien ylittävä). Vastaan tuli B-mallin Vectra, aika kevytperäinen auto etuvetoiseksi. Kun se lähti sivuluisuun, kuski alkoi tehdä kummallisia korjausliikkeitä, jotain kytkimen ja vastaohjauksen tyyppistä vissiin. Ehdin sanoa kolme kertaa hitaasti "Paina kaasua!", ennen kuin se kääntyi täysin poikittain ja törmäsi sillankaiteeseen. Onneksi oli omalla kaistallaan silloin, kun oli minun kohdallani.

        No ymmärtäähän sen jos ooppelilla ajaa et ajotaidot ei oo kondiksessa


      • OnhanNäitä

        Taidat olla tätä old skool-tyyppiä kuten täälläkin. Juu mitä kuullut nykyautokoulun joistakin "opetuksista", niin onhan siihen sanomista, ensinnäkin esim. autot ovat nykyään enimmäkseen etuvetoisia, jolloin tuo "kytkin pohjaan kun auto karkaa käsistä"oppi ei Todellakaan toimi, se on takavetoisen ohje. Lisäksi nykyään opettavat ajovalojen käytöstä; vaihdettava kohdattaessa pitkät takaisin päälle hieman ennen auton etupäätä lähestyttäessä", joka aivan sairasta. Nimittäin ajoturvallisuudella ei sitten mitään tekemistä, koska vastaantulija kaikesta huolimatta sokaistuu ikävällöä tavalla ja ei kenenkään etu. Jos maltamme vaan tämän "vanhan autokoulu opin mukaan vaihdetaan pitkät päälle vasta kuljettajien ohittaneen toisensa, toimii erittäin hyvin. Tämä ei vaaranna ketään. Lumituiskeellakin pöllyävä lumi vain heikentää näkyvyyttä ja pitkät eivät sitä ainakaan helpota. Siis vanha koulukunta ajaa autoaan kohteliaammin kuin tämä "märkäkorva"-polvi.


    • onhannoita.tosiaankin

      Kyllä se perä edellä penkkaan mennyt alkaa nykyaikana olla useimmiten takavetoinen saksalainen, jonka kuljettaja ei tajua fysiikasta mitään. Fysiikan lakien ylittämistä ei korjaa edes nykyaikaisimmitkaan ajovakauden hallintalaitteet.
      Ja tuo kytkin pohjaan ohje on juuri etuvetoisille tarkoitettu. Taitava kuljettajahan pystyy ohjaamaan takavetoista pelkästään kaasun avulla, jopa automaattiautoakin jollaisia alkaa olla suurin osa uusista autoista. Vain pikkupojat tarvitsevat polkuauton!!!

      • OnhanNäitä

        Edellä kirjoitetun mukaisesti perä edellä penkkaan mennyt auto on useimmiten takavetoinen, en kiistä, mutta seuraavasti olen vahvasti toista mieltä, toki mielipiteeni yhtä vahvassa uskossa kuin sinun, mutta autokoulussa opitun ja käytännössä todetun mukaisesti uskallan olla mielipiteeni takana.

        Elikkäs nyt on siellä kyllä tarkistettava fysiikan lait toisen kerran, nimittäin aikuisten oikeesti oikeesti tuolla kytkimen painamisella pohjaan etuvetoisen lähtiessä käsistä on Hullua jollei jopa sairasta. Kuten jo aiemmassa kommentissani sanoin, tuollainen kytkimen painaminen pohjaan toimii takavetoiseen autoon, ei missään nimessä etuvetoiseen.
        Ainoa järkevä toiminta on ottaa jalka pois kaasulta ja ohjata tien suuntaisesti. Tämä toimii myös käytännössä.

        Mitä vaihteisiin tulee on ylimielistä koppavuutta tyrmätä huonoiksi tai "polkuautoiksi manuaalivaihteistoja. Manuaalivaihteiset ovat ns. aitoja rattimiesten autoja, vielä "äijempää" jos ei mitään ajoa helpottavia avustimia kuten luistonesto, sutimisenesto jne. Tässäkin samoilla linjoilla kanssasi. Mutta edelleen tämä kytkinjuttu, huomaathan pikku erheesi? Eihän tämä vakavaa jos edes nyt sen sisäistät.
        Toivottavasti pääset jossain välissä toteamaan tämän "ohjeesi" ennenkuin tulet oikein liikenteeseen missä ajetaan oikeilla autoilla oikeissa olosuhteissa oikeilla tilannenopeuksilla vallitsevilla nopeusrajoituksilla kelillä kuin kelillä. Siis mikä oli pointtisi? Takavetoinen perä edellä enimmäkseen penkassa, vai? Juu edelleen siitä kanssasi samaa mieltä.

        Automaattilaatikollista autoa ajavat yleensä nousukkaat ja luulevat olevansa "taviksia" parempia. Näin ei aina ole, mutta tietyn automerkin hankkineet ovat osoittautuneet malttamattomiksi ja kärsimättömiksi liikenteessä. Automaattilaatikoiden yleistyessä on jopa harvinaista saada manuaalivaihteinen auto nykyään ja nuo viiksivaihteetkin ovat sellaisen omaavassa harvemmin käytössä kun ilman niitäkin pärjää.
        Ennen ns. liikuntarajoitteiset ajoivat automaativaihteisilla kun kropan toiminta rajoittanut ajamista perinteisesti, nykyään "vemppojen" autosta tehty "luxusta", sopii toki joillekin, mutta menettäähän tälläinen automatisointi ajamisen iloa. Jos vaivatonta haluaa on julkiset olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe