Loviisan ydinvoimala.

NakkiTyösuunnittelijana

Siitä on Wikissä höpötystä joten minun ei tarvitse:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Loviisan_ydinvoimalaitos

Ongelmana on nyt käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus koska laki kieltää sen roudaamisen Venäjälle entiseen malliin. Pysyvää sijoituspaikkaa ei olla vieläkään saatu aikaiseksi mikä on todella merkillistä.

Loviisa tulee kuitenkin tiensä päähän lähitulevaisuudessa; siitä kai kaikki ovat yksimielisiä? Siitä tulee siis rakennustorso tai mikä lienee oikea nimitys?
Minua kiinnostaa että onko sen purkutyöstä tehty minkäänlaisia järkeviä suunnitelmia?
Jostain luin että se voitaisiin tehdä kurottajilla ns. etäpurkuna pressuilla suojattuna.
En usko sen olevan mahdollista vai vaikuttaako se järkevältä?

Toinen maalaisjärkeeni käyvä keino olisi koko laitoksen ylle rakennettava betonikupu mikä tosin pitäisi uusia vähintäin kerran sadassa vuodessa.
Siihen voitaisiin tehdä vaikka pyllymäki lapsille ja pienehkö pujottelurinne ja näin Valtiomme saisi siitä kipeästi kaivattuja lisätuloja.

Viimeinen vaihtoehto on tietenkin nykyisten ulkorakenteiden jatkuva huolto seuraavat 100 000 vuotta vai mikä lie oikea aika?

11

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NakinAamukahvissaPlöröt

      Olen tottunut saamaan vastauksia kirjoitelmiini mutta sohaisinko nyt ampiaspesään eikä arvon hra ydinvoimalobbareilla ole vastausta kysymykseeni?

      Olen selvittänyt että mikään pressujen alla tehtävä purkutyö tule kysymykseenkään.

      Betonikuvun rakentaminen olisi varmaankin maamme betonihistorian mittavin rakennustyö maassamme. Nykybetoni ei useinkaan kestä edes sataa vuotta. Se on merkillistä koska jopa roomalaisten betoni oli paljon kestävämpää ilman raudoituksiakin.
      Joku on väittänyt että Gizan pyramidikivetkin olisivat silloista betonia. Tiedä nyt sitten vaikka olen 2 x niitä käynyt kummastelemassa.

      Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jää nykyisten rakennuskompleksien säilyttäminen sellaisenaan ja niiden jatkuva huolto maailman tappiin saakka.

      Milloin Loviisan voimala suljetaan? Olen ymmärtänyt että se hurisee jo nyt yliajalla erilaisin päivityksin. Näin ei kai voida toimia enää montaa kymmentä vuotta?
      Onko Loviisan voimalaa rakennettaessa edes mietitty mitä tehdään kun se joudutaan sulkemaan?

    • PöyristynytNakki

      Ydinvoimalajätteiden loppusijoituspaikkaa ei ole, niitä säilytetään välivarastoissa?
      Mitä ihmettä?
      40:ssä vuodessa ei olla vielä niille keksitty ikuista varastoa....?

      Loviisan voimala rakennettiin ja silloin Neuvostoliitto lupasi ottaa kaikki jätteet itselleen.
      Venäjä ei paskojamme enää otakaan.....DDD, viisas päätös heiltä.

      Loviisan rakennuskompleksien tultua tiensä päähän ei siis kukaan tiedä mitä niille tehdään?

      USKOMATONTA!

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Tuntemani henkilö tarkasti jo 80-luvulla ensimmäinen version purkusuunnitelmasta, ja ihan toimiva se kuulemma oli. Menetelmät ovat kehittyneet, joten parempi suunnitelma on jo rustattu. Käytetty ydinpolttoaine odottaa vielä ratkaisua.

    • Hakukoneisto

      Et viitsisi itse googlata, ei se niin vaikeaa ole, kokeile vaikka "Loviisa ydinvoimala purkusuunnitelma". Viimeinen päivitys suunnitelmaan on valmistumassa tänä vuonna.

      • NakkiHyppäsiKattilasta

        Mitään purkusuunnitelmaa ei tuolla haulla löydy enkä usko sellaista olevan olemassakaan.
        Kun voimala rakennettiin niin tuumailtiin että tuleva teknologia ratkaisee ongelman.

        Otaniemen pikkuisen puhisijan purkutyöstä höpötellään tässä:
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/19/ydinreaktorin-sateilevat-hautajaiset

        Sitä on pidetty harjoituksena muiden isompien laitosten purulle mikä kertoo hienosti missä mennään; voi luojani!


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Ihmettelinkin miksi se netissä olisi. Olen minä sen ensimmäisen version katsellut läpi. Sen päälaatija sanoi joku vuosi sitten että tuon 80-luvun version voi heittää roskiin. Hän on rustannut uuden version jo joku vuosi sitten.


      • tifoso1

        Ydinvoiimalan käytöstäpoisto suunnitelma on melkoisen työpanoksen (kokonaisuus laskien varmaan kymmenien tuhansien tuntien työpanos vuosien mittaan) jälkeen syntyvä dokumentti eikä niitä yleensä ole ollut tapana jaella internettiin ilmaiseksi.
        Loviisan uusin käytöstpoisto suunitelma on valmsitunut joulukuussa 2018, ja siitä voi pyytää omaa versiota Fortumilta/TEMin kirjaamosta. En sitten tiedä kummasta sen saa nopeammin ja halvemmalla. Seuraava versio siitä tulee viimeistään vuonna 2024.

        Olkiluodon 1-2 ja 3 yksikön käytöstäpoistosuunnitelmat ovat myös olemassa ja niitä päivitetään 6 vuoden välein. Niiden osalta en kyllä muista ulko päivitysajankohtia.

        Voimalan purun jälkeen alueella voi olla käytetynåpolttoaineen välivarasto ja voimalaitosjäteluola käytössä muutaman kymmenen vuotta ennen kuin polttoaine on jäähtynyt tarpeeksi loppusijoitusta varten.
        Suomessa purkujäte tullaan sijoittamaan voimalaitospaikoilla sijaitseviin voimalaitosjätteenloppusijoitustiloihin.


      • Hakukoneisto
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Ihmettelinkin miksi se netissä olisi. Olen minä sen ensimmäisen version katsellut läpi. Sen päälaatija sanoi joku vuosi sitten että tuon 80-luvun version voi heittää roskiin. Hän on rustannut uuden version jo joku vuosi sitten.

        En minä väittänyt, että koko suunnitelma löytyy netistä, mutta tuolla haulla löytyy esim Atomiteknillisen seuran aineistoja, vaikkapa Elina Kälviäisen luentoaineisto suunnitelman päivityksistä. Laitoin alunperin linkinkin, mutta se oli kai sääntöjen vastaista.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Eihän purkuhomma juuri työtä kummempaa ole, mitään kiirettäkään kun ei ole. Muutama kohta suunnitelmassa on sellaisia että hoitunevat ajan kanssa, mutta parempikin keino on, kunhan hoksaavat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4325
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2679
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2431
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      435
      1669
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      169
      1537
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1534
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      101
      1338
    9. 79
      1291
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1249
    Aihe