Porinapata L

Ali-Baba

Kunhan tuo edellinen saa 300 täyteen, niin jatketaan tästä samoin ajatuksin kuin aina aikaisemmin, eli ketään ei tälle ketjulle ole kielletty, eikä kielletä kirjoittamasta. Kommentteja saa kukin "pyytämänsä" mukaan. Moni pois"häädetty" kirjoittaja voisi yrittää löytää takaisin. Ja jos on kovasti erimielisyyksiä, niin aina kannattaa yrittää sietää toisiaan, jos se vain on mahdollista. Ainahan se ei tietenkään ole.

299

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edson

      En minäkään ole kieltänyt ketään kirjoittamasta, ainoastaan kehottanut kestämään kuin nainen.

      No okei, en enää ehdottele edes ammun kirjoitusaiheita, mutta takaan, että isken heti ja jopa vähän ennen. Nyt se on ollut poistelemassa kirjoituksiani tuolta toisaalta ja parast aikaa miettii koko suku aamiaispöydässä valitusta Julkiseen Sanaan. Tai etuskunnan oikeusasiamiehelle, niinku. Tai sit on rustaamassa K- kauppamme ilmoitustaululle jotain, toivon, että ilmoituksen poistumisestaan koko pitäjästä.

      Joo ja "kommentteja saa pyytämänsä mukaan" ammu, ja saa vaikkei pyydäkään.

      Sietämisestä.

      En siedä sinisiä, perussuomalaisia enkä ammua. Loppujen lopuksi siis siedän aika paljon.

      • amummu

        Kuules nyt, äijänrohjake. Ei kirjoituksiasi kannata poistattaa, ei minun eikä kenenkään muunkaan - paitsi robo voi olla joskus toista mieltä. Yleisen edun nimissä on vain mainio asia, jos ne pysyvät näkyvillä. Joku satunnainen matkaajakin, nääs, täällä poiketessaan huomaa, kuinka loistava kirjoittaja olet, ja jää vaikka sanailemaan kanssasi. Me muuthan sinun ylittämättömät kykysi jo tiedämme.


    • Ali-Baba

      Kun Edsolven, Pehmoisten majakka, kävi astumassa 300 täyteen vanhassa ketjussa niin siirrä sieviläisten ihailijan Dr. Huisen tiedoksi tähän uuteen yritykseen kappaleen sieltä:
      "Sitten meillä kaikilla kuten Herra Huulla on omat suosikkikenkänsä jotka aina ja aina uudestaan haluavat vanhoihin jalkoihin. Minullakin nämä Sievin slipper tyyliset. Ne lähtevät nyt eläkkeelle ja otin kaapista esiin iskemättömät tarranauhalla suljettava Jomokset ja Slipper tyyliset Merrelit, Molemmat menivät nyt myös jonkin verran laihtuneihiin jalkoihin vaivatta. Talvikengätkin hyvin mahtuvat, mutta eivät villasukan kanssa. RIP sieviläiset. Täyteen palvelleena eli n. 10 vuotta kovassa kulutuksessa."

      • Cee-Lila

        Minulla on vuonna 2005 ostetut Ortonin nahkaiset kävelykengät vieläkin käytössä. Ne sopivat parhaiten edelleenkin jalkaani kaikenlaisten operaatioiden jälkeen ja pystyn niillä kävelemään. Monet kengät olen sen jälkeen ostanut ja kaikki vienyt joko roskikseen taikka Uffan keräykseen käyttämättöminä tai kerran käytettyinä.


      • Cee-Lila
        Cee-Lila kirjoitti:

        Minulla on vuonna 2005 ostetut Ortonin nahkaiset kävelykengät vieläkin käytössä. Ne sopivat parhaiten edelleenkin jalkaani kaikenlaisten operaatioiden jälkeen ja pystyn niillä kävelemään. Monet kengät olen sen jälkeen ostanut ja kaikki vienyt joko roskikseen taikka Uffan keräykseen käyttämättöminä tai kerran käytettyinä.

        Lisään vielä, että parhaat talvinilkkurit minulla on ollut Ara-merkkiset. Minulla on yhdet Arat vieläkin, mutta ne eivät ole niin ihanat jalassa kuin kahdet ekat Arani.


      • Mareel

        Niinpä niin


      • edson
        Mareel kirjoitti:

        Niinpä niin

        Kerro lisää. Vai onko sulla kengännauhat umpisolmussa?


    • edson

      Hyvä, että siirsit nuo jalkineet tänne

      Täällä en enää viitsi kehua kumisaappaita ja varsinkaan ottaa niitä jalasta lämpiminä kesäpäivinä. Tai siis otan ne jalasta, mutta en täällä.

      Kyl mää niin oon ihastunnu minun perintäsaappaisiini eli appiukolta saatuihin lapikkaisiin. Ei ne sovi frakin kanssa, mutta en mä käy oopperassakaan, joten ... Hyvää musaa voi ne jalassa kuunnella kotonaankin. Ihan sama ku tänään naisten alppiyhdistelmää tai miestenkö se olikin.

    • Ali-Baba

      Halipatsuijaa hyvät ja pahat herrat sekä hyvännäköiset muijat kuten esimerkiksi cee joka kertoi hänellä olevan hyvä näkö:))))

      Laitan tähän tämän bbc.com linkin: https://www.bbc.com/ kun siellä on usein aivan loistavia paikka ja matkakertomuksia kuten tänäänkin se featured video siellä alempana. Ne on tietysti englanniksi, mutta kuvat ja maisemat ovat kaikkien luettavissa, jos vaan on aikaa piipahtaa avaussivua katsomassa mitä minäkin päevänä esitetään.

      Ketään en käske, mutta annan vihjeen hioenosta sisällyksestä jos intoa on

      • edson

        Paha "herra" katsoi käskemättä yhden BBC featured- klipin ja nyt siellä oli pienen lapsen pelastaminen

        Nyt ku meit on ollut täällä vain kolme lahkeellista, niin sopis asettaa mietintä Sergio Leonen hengessä että kukas meistä on se ruma?


    • Ali-Baba

      Näistä uusista nyt käyttöön oyttamistani kengistä Jomokset ovat saksalaisia ja tarranauhasulkemisella. Erittäin vahvaa tekoa eli dzengat taatusti kestävävär pidempään kuin minilla on vuosia. Merrelit taas amerkkalaisia. Yhtälaikka erinomaisen laadukasta ja vahvaa tekoa. Hiukan painavat. Muistuttavat kärjeltään niitä takavuosien leveäkärkisiä Eccoja.
      Talvikengat taranauhasululla ovat vielä lähes iskemättömät ja sandaakeita h´ja kesäkenkiä on vielä muutama pari
      Hienot silkki-ja batiikipaitani mahtuvat nyt ylettömän hawaijilaislöysästi päälle. Siitä pidän, mutta itse suunnittelemani pitkät housut eivät oltu tehty kattamaan noin suurta vyötörönmitan pudotusta ja voi olla että osa linkoutuu UFA kaappiin jos niin isoja ufaaiaskkaista sitten löytyy. Kaikki päällystäkit ovat minimaininnakllakin ylen tilavia, mutta sopii miulle. Nykykyosossa alan saada kaupan mittoja ja nehän saa pilahinnalla räätälintekemiin ja itse valittuihin kankaisiin verrattuna, voit soveltaa pukeutumistyyliä. Nyt on minullekin jo ilmestynyt yksi vanha heila onnea onkimaan ja testaamaan onko ukko tarpeeksi pöpöytynyt että lähettää rahhoo pyydettäessä. No niin ei ole muistini heikentynyt. Hyvä yritys likalta kumminkin.

      Tuli sen verran jano, että pistelin 50 ml ruiskulla puolisen litraa tuoremehuja kurkun kautta alas ja huuhtelin koko suuta niillä mehujen mauilla.

    • edson

      Minä en nyt tiedä noista kengistä, saati kengännauhoista, paitti että kengännauhat joskus saattavat kestää kenkiä kauemmin

      Sen tiedän, että ammulla olisi siellä nypläyskerhossa yks ainakin Elämän kumppani, jolla omien sanojensakin ja kirjoitustensa mukaan on myös tyhjä pää, että horiop, hyppääs tukemaan.

      Min oon pitänyt yksiä juhlakenkiä kuin kukkaa kämmenellä ja lainannut niitä mm. yhelle pojalleni. Merkistä en tiijä, mutta nahkaiset ovat. Ja mikä vielä lisää noiden kenkien säilömisintoa on se, että olen nekin saanut, vaan en muista enää keneltä.

      Saksasta ostin mukavat sandaalit oottamaan aina kesää eli siis talvehtimaan. Nyt ne oottavat ja talvehtivat jo kolmatta talvea. Kumppani sano, että merkkituote ja osta het, niitä et Suomesta tuohon hintaan saa. Näin tein.

    • edson

      Tsiisus

      Tarkastelin poijan juoksu / pyöräily / uinti / juoksumatto / punttisali / sisäpyöräily tilastoja viimeiseltä kolmelta viikolta. Siellä jossain jo nurmikko vihertää, mutta tiet ja jalkakäytävät petollisen liukkaat. Joskus.

      Tekniikka eli digitalisaatio on mainio väline pitkien etäisyyksien yhteydenpitoon ja tulostenkin vertailuun. Samalla oppii erityissanastoa

      Esimerkiksi juoksumatto = treadmill ja minulle kuitenkin sopivampi on magic carpet

    • edson

      Ja sitte luonnontieteellispoliittiseen katsaukseen

      "Luonto elvyttää, jos sille antaa mahdollisuuden"

      Mutta hallituksen elvytysvarat menneet metsäteollisuuden tukiin, apteekkarien ja listautumattomien yritysten suojeluun ja nyt viimeiseen muttei vähäisempään eli korruptioon sotesta ja sen yksityistämisestä.

      Ja eihän edes hyönteiset jaksa tällaista menoa katsella

    • edson

      Ja nyt luontoa ilman politiikkaa

      "Lunta riittää koko maassa reiteen asti, ja puiden oksilla olevat lumimassat ovat vaarassa pudota kulkijan niskaan. "

      Jos sais valikoida, niin mieluiten metsästäjän niskaan ... en voinut pidätellä eli sinisten ja persujen niskaan kans, eritoten Sonnin ja Elon niskaan. Mikä onni olisikaan elää sonnittomassa ja elottomassa maassa. Silloin ei tarttis ammujakaan

    • edson

      Nyt keskityn nahkaan

      ja nahkasoffaamme. Ens kerran pärkkeletto puffelin nahasta. Ei kestä suamen ammujen nahka

    • ylivoimainenkyky

      Viimoiseksi muttei vähäisimmäksi

      "Me muuthan sinun ylittämättömät kykysi jo tiedämme."

      Älä ny ammu ittees "muihin" vertaa, sillä sinä ammu tiedät vain, kuinka märehditään. Hetkonen … Älä ny ammu ittees … eiku anna palaa

      Pysyttele kirjoituksissa vaikka kengissä, mutta älä välttämättä hengissä.

      • edson

        Ja hei täällä'hän ylettömän nättii runouttakin

        Tuosta vaan vääntämään vaikka oopperaa

        "Pysyttele kirjoituksissa vaikka kengissä, ammunnahkakengissä, mutta älä välttämättä hengissä."


    • edson

      Iltavuoro kehiin

      Olen oman risuni juhannuskokkoon kantanut

    • Ali-Baba

      Noista kauniista runoista ihan toisenlaiseen kauniiseen. Lähetin sen BBC pääsivun, mutta olisi pitänyt lähettää tämä bbcearth: https://www.bbcearth.com/
      Täällä löytyy valikossa ne hienot luonto ohjelmat ja matkaohjelmiakina, joita siitä pääsivulta ei aina helposti löydä. Tästä voi valita haluansa katseltavaks klikkaamalla aiheen ruutua tai käynnistyskolmiota.

      Polle polkaise nyt ihan helposti uomastaan liikenteeseen. nyt oli kaikki sen verran kovaa, Siellä on toki vielä paksuja kovia koppuramaisia kerrostumia jotka voivat vielä pehmetä sohjoksi mihin rengas voi upota. Toivottavasti niin ei käy. Huomennahan alkaa taas pehmenemään ja aatoa tarveis kun arvauskeskuksessa sama vuoronjakaja naareskeli että voe voe se onkin vasta huomenna puolilta päiviltä kun tulee uusia aikoja jakoon. Ei auta kun mennä taas kun ei soittaakaan voi

      Siis iltavuoro on tullut hommiin

    • edson

      Kiitos iltavuorolle

      Minäpäs lähdin piiitkästä aikaa rapsuttamaan Tere Sammallahden partaa tuonne US puheenvuoroon.

      Paljon jäi sanomatta tai oikeastaan auttamatta, neuvomatta, mutta ensin täytyy kepillä kokeilla jään kestävyyttä ja sitten huitasta sillä kepillä kovempaa

      • edson

        Kyllä on US:n keskustelupalstakin heikko jäiltään

        Het upposin, kun kävin siellä. Ei ketäny jää pientä naputtelöun poikastakaan. En kiroillut, en edes pyytänyt apua : Jumal'auta. Pelkästään ohjasin ja annoin vinkkejä. Tästä päättelin, että ylimielisiä nuo kokkarit.


      • Ali-Baba

        jos kävit eka kertaa kirjautumassa us lehteen ja kommentointiin, niin paljon mahdollista, että kommentti on mennyt tarkastukseen. ne aina tarkastavat tulijan.

        itsekään en nyt voi siellä kommentoida kun kirjaudun face bookilla sissään, mutta face bookissa on taas, eikä eka kerta, jotain ongelmia, miksi se on suljettu ennen kuin tarkastavat, facebookia taas en käytä mihinkään muuhun kuin juurikin tuohon kirjautumispalveluun. facebookin mukaan tilillä oli havaittu "epäilyttävää" liikennettä ja siksi kuvatarkistus ennen avausta.

        Se on se facebookkikin tullut ihan hysteeriseksi sen jälkeen kun jäivät kiinni tietojen myymisestä Trumpin ja venäläisten vaalimustamaalausorganisaatioille.

        Viimeksi taisi kestää 3 päivää, ennen kuin face aktivoitiin takaisin


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        jos kävit eka kertaa kirjautumassa us lehteen ja kommentointiin, niin paljon mahdollista, että kommentti on mennyt tarkastukseen. ne aina tarkastavat tulijan.

        itsekään en nyt voi siellä kommentoida kun kirjaudun face bookilla sissään, mutta face bookissa on taas, eikä eka kerta, jotain ongelmia, miksi se on suljettu ennen kuin tarkastavat, facebookia taas en käytä mihinkään muuhun kuin juurikin tuohon kirjautumispalveluun. facebookin mukaan tilillä oli havaittu "epäilyttävää" liikennettä ja siksi kuvatarkistus ennen avausta.

        Se on se facebookkikin tullut ihan hysteeriseksi sen jälkeen kun jäivät kiinni tietojen myymisestä Trumpin ja venäläisten vaalimustamaalausorganisaatioille.

        Viimeksi taisi kestää 3 päivää, ennen kuin face aktivoitiin takaisin

        Ookoo, kiiti

        Laitoin vielä sellasen kuvan, että sävähdyttää. Minulla oli muistaakseni kauan sitten jo omat tunnukset, sillä siellä oon käynyt ennenkin. Jutustelemassa joo.

        Meil on sellaset muutamat ryhmät facessa, mihin kuulun ja niissä käyn päivittäin.


    • Ali-Baba

      Ne jepulis. Heti alkoi "järki" toimia yövuoron lähentyessä ja keksin Pehtoorille todella hyödyllisen vanhan kierrätyspuutavaran käyttöön ihan omaan tarpeeseenkin.

      Eli luoda kävelykeppejä kierrätyspuutavarasta

      https://www.youtube.com/watch?v=zv8ESro5Cz0

    • edson

      Kävelykeppi

      Jees, mainio väline, tekee sen sitten kierrätyskamasta tai vaikka löytämästään sopivasta oksasta. Sisällä tarpeeksi pitkä jääpiikki, niin sopii lättähattujen kokeilla. Tosin jos sillä sitten tökkää, niin ei varmaan mene selityksenä perille se, että piikki on kävelykeppiin laitettu jään paksuuden kokeilemiseen.

      Mitä enemmän sinä lähettelet näitä puuntyöstöjuttuja, sitä enemmän muistuu mieleeni vaatimaton ja lyhyt puusepän taipaleeni. Ja entisen kotini autotalli, mikä oli tosi mainio paikka. Puun sai hyvin kuivattua pannuhuoneessa

      Olen kauan miettinyt myös kainalosauvojen tekoa. Onnistuis näissäkin puitteissa.

      • edson

        Nyt olen katsonut klippiä 4 min ja palaa "nuoruus yhä vahvemmin mieleen.

        Katson nykyään kuitenkin näitä puutöitä sillä silmällä, että lämmitettävää tilaa ja monen sortin sähkötyökaluja en enää käytä kuin ... päähän pistosta, siis päähänpistosta. Sirkkeli, oikotasohöylä ja vannesaha ja käsisähköhöylä ja ...

        Paitsi lämmitettävää tilaa puutöille en voi käyttää päähänpistostakaan, kun sitä ei ole eikä tule. Ei edes teollisuuslämmitintä pörräämään jalkojen juureen.

        Kun juniori oli nuori, niin silloin hän olisi kaivannut kunnon suojan tekemisharrasteilleen, mutta sekin jäi tekemäti. Tavallaan harmi. Rahat silloinkin vähissä ja elukkasuoja tarvittiin. Tarkoitan, että poika tartti pienehkön ja hieman lämmitettävän tilan. Kylmä vaatimaton talli kyllä on ja kelpasi osittain. Minä en voinut kuvitellakaan, että teini-ikäinen nassikka kulkee tällä hetkelläkin niitä teitä, mitä pientä silloin harrasteena teki.


    • edson

      Katselin ja kuuntelin eilen viimeistä Mielensäpahoittajaa. Siinä kosmologi Kari Enqvist kertoi yhden tärkeän ja kauhian uhkan eli ne voimakkaimmat ja suurimmat auringon ... mitä ne ny olikaan, purkausaallot. Niin että niiden on ennustettu joskus polttavan porolle koko hienon digitaalis-sähköisen maailmamme.

      Herää kysymys, että olisiko sittenkin kynä, paperi ja posteljooni se paras vaihtoehto? Niin, että tässä skrivaisin a neloselle ja lähettäisin tänne ikimerkkisen postimerkin saattelemana kaikki höpötykseni, häh

    • ali-baba

      Iltavuoro on lähtenyt käyntiin vaikka minulle yleensä yövuoro on tuotteliain.
      Kävin arvarissa hakemassa seuranta-ajan lääkärille niistä toissaviikonvaihteen vaivoista ja viime perjantain verikokeista. Nyt onnistui ajanvaraus: Niin ja 4 viikon päähän. Auta armias jos olisi joku akuutimpaa hoitoa vaativa sairaus niin tervariin ei mitään asiaa vaan on aina mentävä päivystyssairaalaan, kuten itseasiassa olenkin tehnyt.
      Parkista on nyt päässyt vaivatta sisään ja ulos vaikka se iso aurausvalli sen edessä onkin. Viikonlopun föhn tuuli sulattanee niitä vallejakin. On se Föhn ihmeellinen. Ensteks kylmenee ja sit kuumenee!.

      Face bookin sain taas palautettua n. 3 päivän oman kuvan tarkastuskierroksella. Ainoa epäilyttävä liikenne mitä itse ymmärrän siellä tapahtuneen on se, että en ole sitä itse lainkaan käyttänyt muuhun kuin US kirjautumiseen, mikä siis nyt taas toimii ja voi kommentoida jos löytyy mielenkiintoinen aihe

    • edson

      föhn tuuli

      Tuolla toisaalla on ollut myös föönattavaa. Vienyt kallista aikaani turhankin paljon. Melkein tuntuu siltä, että siellä valuu meikit pitkin poskia.

      Ihan kivasti ne US kommentit sinne tipahti. Nyt täytyy vaan keskittyä asialliseen leukailuun ja perustella myös. Ensin otan kaikki kokkarit oikeaan kämmeneen ja puristan. Sitten puolue kerrallaan.

      Toisaalta. Voi olla, että täytyy unohtaa kaikki nuo poliitikot ja keskittyä pelkästään ilmaston muutokseen ja sen todellisiin ennusteisiin. Se nääs ei enää ole mistään muovinkierrätyksestä kiinni.

    • Ali-Baba

      Amummu voisi, jos joutaa selvittää kansantajuisesti miten Föhn toimii nimenomaan Kölivuoristossa mistä se meille välillä tuulahtaa

      Ja Pehtoori Edsollvent voisi valaista meitä siitä, missä pyyhältää hänen moottoripyörämatkailija veljensä ja kuinka hän on edennyt. Sehän olisi matkakertomusta autenttisimmillaan.

      Vaikka taitaa vaikeaa olla niin yritetään nyt jotenkin tulla toimeen toistemme kanssa. Lopultahan me olemme vain virtuaalisia toisillemme. Minäkään en juurikaan voi ihan satunnaista pikapiipahdusta lukuunottamatta sinne toiselle ketjulle mennä kirjoittamaan, kun melkoisen pian kävisivät sopankeittäjä apurineen kimppuun mielikuvituksellisilla ja keitetyillä syillä

      Siis rauhaa kansoille

      • edson

        Oon sanani sanonut tuolla föönaus ja papiliotti kerhossa. Toistaiseksi

        Rauha.

        Tuo on vaikeata, sillä ite en ulkoisessa elämässäkään keskustele kuin tavallani ammun kaltaisten tyyppien kanssa. Niin monta oksettavaa juttua hän on vuosien varrella pannut tulemaan. Joku voisi sanoa, että antaa kaikkien kukkien kukkia, mutta mä oon toista mieltä.

        Ja sitten motoripyörän selkään.

        Talviteloilla kuulemma.


      • amummu

        Ali, meni vastaukseni toisen viestisi kommentteihin, mutta alempaa se löytyy, ellei nyt sitten joku sitä poistata;))


    • Ali-Baba

      Yövuoro tiedottaa pehtooreille:
      Tässä vähän kookkaampien tai sanotaanko kannatavan kokoisten viljelysten sadon liikutuskalustoa:
      https://www.youtube.com/watch?v=iruC9nVpAa8
      Eiköhän sellainen maatalouspitäjä kuin Behmoinen ole tällaisia tulvillaan, jotta sato saadaan tänne kaupunkilaisten ruokapöytiin.
      Jos ilmastonmuutos oikeesti etenee "hallitusti", niin ehkä jo 50 vuoden kuluttua meilläkin kasvaa maissi ihan kunnolla. Nythän se kasvaa jo aika hyvin Latviassa asti ja melkoisesti Eestissäkin. Meillä vaan parilla koepläntillä.
      Mutta tämänhän me ennustimme jo ajat sitten, että ennen pitkää Pehmoisissakin kasvavat kriikunat, päärynät, luumut jne mennen tullen. Panaaneja saadaan vielä odottaa melkoinen aika

      Minä jos nyt olisin 15 vuotias niin valitsisin peruskaloreikseni Perunaa, lanttua, naurista, porkkanaa punajuurta, kurkkua, sieniä, marjoja, omenoita luumuja viinimarjoja, karviaisia, palsternakkaa , purjoa, pippuria tuontina. No suolakin tuodaan, Siihen ei paljoakaan tarvitsisi järvi kalaa, silakkaa, kassikirjolohta ja kestävästi pyydystettyä villiä lohta ja niitä hienoja kylmien vesien kaloja; Halibuttia, turskaa, seitä, koljaa ja montaa muuta mitä olisi kestävästi mahdollista kalastaa, jos sitä ei kalastettaisi kassilohien sapuskaksi. Suomen kaloista ravittaisiin haluttaessa erinomaisen tehokkaast koko kansakunnan proteiinin ja hyvien rasvojen tarve ja voisimme jättää maidon lapsille ja kahviin tai pitkään säilyviin jugurtteihin ja juustoihin.

      Joukkoon muutama tehokas broilerintuotantolaitos ja lammasta, hevoista. Hevoinenkin on loistavaa kulinaarista lihaa, Porojen määrä pitäisi pakkovähentää kolmastosaan ja aslakit tehdä hoivayhtiöt ja pudottaa hintaan mokomasta lihansilpusta ainakin 30% alaspäin

      Muuten tilakokojamme olisi suurennettava yhteispelloilla yhteitoimnnalla niin suuriksi, ettö tuotanto ja tilavalmistus ja suoramyynti voitaisisiin suorittaa tehokkaasti ja tuloksellisest.
      Nyt se on sama myös metsätsuojelun osalta virallinen metsänhoito tuottaa vähimmällä vaivalla kaupaksi menevää tavaraa heikoimmalla tuloksellalla. Ja jos ei jakseta tai hoitaa laatua niin mennään sitten kepulien systeemillä siitä mikä varmastimkäymkaupaksimelimhiilyö,polttavalla hakkeella mja pelletillämja juurikinmnilmastinntaooioksi.
      Jos pretzele kykenisitte oikeaan analyysiinn niin kykenisitte toiteamaan että meidän Nesteemme on ainoa niin vastuuton energiayhtiö, että se käyttöö öljypalmujätteitä ja itse palmuöljyä äärettömän pahalla tuotantihiilijalanjaööe ns (propagoitu) puhtaaseen uusiutuvaan biopolttoaineeseen mikä on todellisuudessa ilmastipiri osoittan samalla että esimerkiksi Sanna Marin on totaalisesti ulapalla jopa vaihtoehdoistakin joilla olisi konkreettista vaikutusta ilmastoon

      Kuinka voi ola mahdollista että yhdenkään teoriassa edes huumorintajuttoman vajavan puolueen ykköskellokkaatbovat täysin tietämättömiä mikä vaikiutaa ja kuinka paljon

      • edson

        Tiedotukseen tutustun, kaksi kahvikupposta menee ainakin

        "kaupunkilaisten ruokapöytiin"

        Sekä maalla että kaupungissa täytyy immeisen saada murua rinnan alle. Mutta hei, mitkä valtavat rekat, lentokoneet kuljettavat ees taas sitä sun tätä murua sinne rinnan alle. Elämme kestämättömässä kulutuksen oravanpyörässä myös elintarviketarjonnassa. Kun katsoo keskisuuren kauppaketjun yhtä kauppaa ja sen hyllyjä, niin herää 100 kysymystä ainakin. Niissäpä muuten bongaamista ja ylöskirjoittamista. Varmaan unhoittui joku sektori tässä tästä kuljetusrumbasta. Jos on totta, että vielä veroeuroilla tuetaan alkutuottajaa, siis senkin maitolitran, mikä menee / meni Venäjälle, niin ... eli yritän sanoa jostain vientituista myös.

        Ei tämä meno kylläkään lopu, sillä Sonnikin tarttee kaviaarinsa.


      • edson

        Nyt sitten kehumaan sinun tuota "Minä jos nyt olisin 15 vuotias niin valitsisin peruskaloreikseni " osuutta. Pelkkää asiaa.

        Minä, jos olisin 15 vuotias, en ees aattelisi ruokaa. No ehkä tonnikala / riisillä mentäisiin ensin seikkailuihin. En muista enää, mikä oli se aamupala, missä oli ne sen ajan vitamiinit itselleni, jotta jaksoi mennä sinne sun tänne, parhaimpana aikana urheilukentälle tai pelaamaan raskasta sulkapalloa tai uimaan HTU:n seurassa viittäkymmentä metriä. Tai ihastumaan likkoihin Hämikselle tai Natsalle

        Kyllä kuitenkin suuri osa nykyviistoistavuotiaista on astetta fiksumpaa muutenkin kuin aikakauteni murkkuteinit. Sanoo ammu mitä sanoo. Pakko oli laittaa.


    • edson

      Sanna Marin

      Voi äitee, kyllä demarit riemuitsevat, kun vaalikarja laittaa numeroita lippuihin. Kuvittelevat, että nyt sitä sitten ruoriin tarttuu älykästä porukkaa. Ja hirveetä sählistä näiden polttomoottoreiden alasajossa. Puolueet suorastaan hädässään hymyilevät ja vakuuttavat että kun näin ja näin tehään niin maalima pelastuu... Sinisiä ja perseitä en kuuntele missään aiheessa, se on jämpti näin

      Kerran istuttiin näiden kumppanin sisarusten ja veljien kanssa samassa pöydässä ja muitakin "turpeesta" eläviä oli paikalla. Kun kysyin, että onko järkeä sellun viennissä, niin sain suorastaan vihan päälleni. Juurta jaksain selitettiin, että havuittemme sellu on hyvää tavaraa. Yksi kundi oli harvesterikuski, yksi aika suuri metsän omistaja ja perintötilan yksi perijöistä, muut kiertäneet lujasti tahkoa.

      Ja apuva, Pekkarinen pyrkimässä EU virkaan. Kertoiko niinkin, että kyllä siellä ikäihmisiä kaivataan, sillä Berlutskoonikin on sinne pyrkimässä. Joka tapauksessa satavarma olen, että äänestän EU vaaleissa mieluummin kuin etuskuntavaaleissa. Tietäen, ettei yksi ääni kesää tee. Vaikeeta on kuitenkin sielläkin, sillä kokkareiden kanssa yhteistyötä tekee unkarilaiset. Jumal'auta, pidän peukkuja, että Macronin Eurooppa saisi tuulta siipiensä alle. Taas kylläkin demarit ovat ihan jees, jos aattelee EU:ta ja sen yhtenäisyyttä. Hirttotuomio populisteille UGH

    • edson

      metsänhoito

      Odotan myrskytuhoja sekä omalle läntille että naapurin metsään. Niistä polttopuita. Sitten pelkkää sähköä, jos energia/siirtomaksut ovat lämmityksen osalta samaa luokkaa kuin nyt on puun osalta. Ei tuu muuten koskaan olemaan, joten tervetuloa myrskyt.

      Myrskyistä on sekin hyöty, jos hyvin käy. Siis kaatuu puut lomamökkien päälle, niin päästään mökkituristeistakin. Hiljenee mukavasti maantietkin, kun turhakeet eivät parveile kuin kusiaiset omilla reiteillään.

    • edson

      "Suomen kaloista ravittaisiin haluttaessa erinomaisen tehokkaast koko kansakunnan proteiinin ja hyvien rasvojen tarve ja voisimme jättää maidon lapsille ja kahviin tai pitkään säilyviin jugurtteihin ja juustoihin."

      Järki kasvattaa särkeä

      Maito

      Jätän vuohenmaidon, toistan, jätän vuohenmaidon lapsille ja aikuisille. Niityt lampaille. Ammut ja Sonnit, kuula kalloon. Tai siis se piikki otsaan. Sikoja en ehdi ny miettiin, mutta ainakin ensi jouluna soitan sen "Sika" biisin täälläkin, jos siis elän.

    • edson

      Hiihtoloma

      Ei jumal'auta, ei se hesaan satanut lumi riitä, vaan pitää tungeksia lentoasemalla. Tällaisia päästään jäätyneitä meil ja maailmal on niin paljon, ettei raid pysty mihinkään. Arsenikki käyttöön horiop.

      Perunannosto loma käyttöön näille pölvästeille.

    • Ali-Baba

      Siitä yksilöllisyydestä puheenollen, niin kyllä täällä on iät ajat ollut selvää, että kaikki keskustelijat ovat ihan yksilöitä ja itsenäisiä ja eivät suinkaan ole joka asiasta edes samaa mieltä, mutta osaavat miesten tavalla siitä huolimatta keskenään keskustella latomatta rautakangilla.
      Se että joku olisi johtaja on ihan naislähtöinen ajatus ja toisaalta erään käyttämä tapa yrittää saada leimattua ja hajaannutettua puhdasta ilkeyttään. On kyllä varmaan jo kantapään kautta oppinut että perusteeton hajoita ja hallitse ei onnistu
      Meillä on kaikilla oma tyylimme lähestyä asioita ja ongelmia ja se hyvä yritys voi sitten tarkoituksen vastaisesti poikia lisäongelmia. Ne ratkeavat silloin vain niin että yksinkertaisesti sivuuttaa itselleen epämiellyttävät kommentit ja jatkaa eteenpäin. Silloin ne pahatkin kommentit ennenpitkää vähenevät

      Edelleenkin ystävänpäivän rauhaa kansoille ja yksilöille

      • edson

        Ero meinaan on niin suuri ja kasvava. Kerron.

        Mä käytän aidostikin rautakankea ja yksi kevytkolaa. Ei vaan mahduta samaan junaan, se on ihan matti se.


      • Cee-Lila

        "Edelleenkin ystävänpäivän rauhaa kansoille ja yksilöille", kiitos samoin, etenkin sinulle Ali.


      • edson
        Cee-Lila kirjoitti:

        "Edelleenkin ystävänpäivän rauhaa kansoille ja yksilöille", kiitos samoin, etenkin sinulle Ali.

        Onks sulla asiaakin? Puhkaise

        Kuuluuks sunkin kansoihin kaikki kansat? Ei oo meinaan tullu "asiaa" kuin Ausseista, rangaistusvankilasta. Kai sä toivot niitten pakolaispolitiikallekin jatkoa, vai kässäsitkös yhtään? Hih hih, juu, hyvää ystävänpäivää vaan Australiallekin.

        Ehkä säkin voit toivottaa, kuten teennäisesti toivotti ammu, voimia kaikkien kuolleiden laulajien omaisille. Voi pyhä sylvi sentään

        Shit Valentine's Day sinullekin ja varo puhkaisemasta kutimilla sokeeta silmääsi


      • Cee-Lila
        edson kirjoitti:

        Onks sulla asiaakin? Puhkaise

        Kuuluuks sunkin kansoihin kaikki kansat? Ei oo meinaan tullu "asiaa" kuin Ausseista, rangaistusvankilasta. Kai sä toivot niitten pakolaispolitiikallekin jatkoa, vai kässäsitkös yhtään? Hih hih, juu, hyvää ystävänpäivää vaan Australiallekin.

        Ehkä säkin voit toivottaa, kuten teennäisesti toivotti ammu, voimia kaikkien kuolleiden laulajien omaisille. Voi pyhä sylvi sentään

        Shit Valentine's Day sinullekin ja varo puhkaisemasta kutimilla sokeeta silmääsi

        Minulla ei ole sokeata silmää, kyllä sillä hyvin näkee, vaikka ei niin hyvin kuin oikealla, nekin tekevät nääs yhteistyötä. Ja kutonut en ole mitään moneenkymmeneen vuoteen, eli ei ole pelkoa kudinpuikoistakaan.


      • edson

        Jahas, joku pyyhkäs taas taivaan tuuliin eriävän mielenpiteeni

        Tästähän sen huomaa, ettei eriäviä mielenpiteitä sallita. Tehdäänkö tästäkin nypläyskerho?

        "iät ajat ollut selvää, että kaikki keskustelijat ovat ihan yksilöitä ja itsenäisiä ja eivät suinkaan ole joka asiasta edes samaa mieltä, mutta osaavat miesten tavalla siitä huolimatta keskenään keskustella latomatta rautakangilla."

        Yksilön tajuun, itsenäisyyden tajuun, mutta että keskustella nyt sitten sellaisen kanssa jolla ei mitään kantaa mistään. Ei anteeksi. Onhan kanta sentään oppilaiden tönimisen puolesta, lentämisen puolesta, turhakkeiden eli kesämökkiläisten puolesta, lasketteluun ja oopperaan matkustamisen puolesta ja ties mistä muusta puolesta, ai niin oikein sanotun suomen kielen puolesta ja miniää vastaan eli vastustakin täällä ja elämässä , missä ei edes tunneta miniää. Koita ny tollasen kanssa sit keskustella, häh.

        Se, että et kerro suoraan nimeltä Auroraa eli sitä, joka kertoo johtajista, siis sitä ihmettelen. Toinen, siis se rautakangen käyttäjä ja hajoittaja olen minä. Pistä reilusti nimmarit esiin, en kavahda. No leimaan tasan tarkaan nuo ammun tapaiset jatkossakin polttoraudalla. Se, että jos se sitten erottaa eikä rakenna, se ei ole minun huoleni.

        On muuten jännä juttu muutenkin. Kukahan se olikaan, joka ei myös uskalla tai viitsi sanoa muuta kuin, että jokainen kerätkööt omat roskansa. Eli tyrehdyttää kokonaan roskien keruun ja saastuttamisen yleisen pohdinnan sen myötä ja siirtää sen yksilötasolle. Nää on kuitenkin niitä polttavia aiheita, joiden ratkaisusta en ole nähnyt kuin ammun yhden kommentin : se meni siihen tapaan, että vihreät ovat täysiä hörhöjä ja kehotti minuakin liittymään uudestaan puolueeseen, vaikka en tajua mitään. Siis koita nyt sitten keskustella tuollaisen tyhjäpään kanssa yhtään mistään. Samaa tapaa viljeli ilvesmetsästäjä weepeli, kukkahattuja vihasi enemmän kuin minä mulkeroita.


      • edson
        Cee-Lila kirjoitti:

        Minulla ei ole sokeata silmää, kyllä sillä hyvin näkee, vaikka ei niin hyvin kuin oikealla, nekin tekevät nääs yhteistyötä. Ja kutonut en ole mitään moneenkymmeneen vuoteen, eli ei ole pelkoa kudinpuikoistakaan.

        Eiks sulla ollu muuta asiaa kuin kertoa sukkapuikkojen puutteesta tai että näet?

        No sitä saa, vaikka ei ole tilannutkaan


      • amummu

        Pyysit minua kertomaan Föhn-ilmiöstä. Kiva pyyntö. Kyllähän siitä saa tietoa netistäkin, mutta pistänpä tässä lyhyesti ilmiön kuvauksen. Skandinaviassa Föhn syntyy niin, että ilma Atlantilta virtaa Köli-vuoriston yli. Siinä se joutuu vuoriston pakottamana nousevaan liikkeeseen, alkaa jäähtyä (kostea-adiabaattisesti, n. 0,5C/100m), muodostuu pilviä, jotka vuoriston rannikon puoleisella osuudella eli n. tuulen puolella sataa. Kosteus siis vähenee. Kun ilma jatkaa kulkuaan, vuoriston toisella, tuulensuojan puolella se taas joutuu laskevaan liikkeeseen, jonka aikana ilma lämpenee (nyt kuiva-adiabaattisesti, n. 1C/100m, eli enemmän kuin se toisella puolella oli jäähtynyt) lähtötilanteeseen verrattuna lämpimämmäksi. Skandinaviassa tuo lämpeneminen voi olla kymmenenkin astetta. Meillä Föhn vaikuttaa Lapissa ja Länsi-Suomessa.

        Muistan työajoiltani talvisen (aika ääri)tapauksen, missä Roviskon kentällä yksi lentsikka seikkaili radalla liukkauden takia. Sitä ihmeteltiin kovasti, kun säähavainnoissa ilman lämpötila oli 8C (mitataan aina kahden metrin korkeudelta) ja silti kiitorata osoittautui jäiseksi. Alueella vallitsi Föhn, joka lämmitti ilman po. lämpötilaan, mutta maanpinta silti oli nollan tienoissa ja rata liukas. Kunnossapito tuli silloin yllätetyksi, mutta Föhn-ilmiön vaikutukset kyllä jäivät ikimuistoon.
        Hyvää päivää!


      • Cee-Lila
        edson kirjoitti:

        Onks sulla asiaakin? Puhkaise

        Kuuluuks sunkin kansoihin kaikki kansat? Ei oo meinaan tullu "asiaa" kuin Ausseista, rangaistusvankilasta. Kai sä toivot niitten pakolaispolitiikallekin jatkoa, vai kässäsitkös yhtään? Hih hih, juu, hyvää ystävänpäivää vaan Australiallekin.

        Ehkä säkin voit toivottaa, kuten teennäisesti toivotti ammu, voimia kaikkien kuolleiden laulajien omaisille. Voi pyhä sylvi sentään

        Shit Valentine's Day sinullekin ja varo puhkaisemasta kutimilla sokeeta silmääsi

        Ei ollut mitään asiaa sinulle, vastasin vain sinun 12:48 kirjoitukseesi minulle.


    • edson

      Nyt yksi miettintö maakaasusta / biokaasusta

      Kuulemma maakaasulla ajetaan 20 % siistimmin eli päästöttömämmin kuin dieselillä. Ja kuulemma biokaasulla tulevaisuudessa jopa 100 % päästöttömämmin kuin dieselillä

      Oliko se nyt niin, että biokaasulla ei kuitenkaan päästä kuin puolet matkasta verrattuna dieseliin.

      Ensinnäkin päästin hörönaurun, kun kuulin tuon 100 % siisteyden. Nauroinkohan turhaan? Toiseksi. Mistä saadaan sitä mädätysainetta ja muuta sontaa, mistä tehään biokaasua? Tuntuu sekin jotenkin siltä, että kierrämme kehää.

      En ole kaasun vastustaja, en dieselin, en bensan, en vedyn, en sähkön, en ikiliikkujan, mutta ainoa keino on rajoittaa kaikkea liikkumista vain ns. tarpeellisiin liikkumisiin. Joku ehkä voi kysyä tarpeellisuudesta, jos kysyy, niin vastaan. Ensi eduskuntavaali ehdokkailta kuitenkin täällä tulen kysymään, myös näiltä metsien raiskaajilta ja lypsäjiltä ja asetan sanat niin, että ehkä heittävät ulos tilaisuudesta. Ei se tartte kirosanoja, vaan sopivia sanoja. Meinaan että ulos lentää pikkuserkkuja kuhisevasta massakokouksesta normaalilla puheellakin. UGH ja sopivan kokoinen egoni

    • edson

      Ehdotus

      Jos joku haluu kuulla ammun selostuksen fööntuulesta, niin eikös ammu vois sillä nypläystauolla kertoo fööneistään ja sit sinne menee joku kuuntelemaan luentoo, joka sitä kaipaa.

      Hyvä Ali, olet joskus kutsunut tänne tiettyjä nimmareita. Eli siis jättänyt joitakin kutsumatta. Minä taas kehotan joitakin pysymään poissa. Mitä eroo ?

      • amummu

        Juu, kerron kyllä kun pidän luentoa, en tosin tuolla toisaalla tai täällä enkä Föhnistä. Sen sijaan minua pyydettiin valmistelemaan semmoinen erään yhteisön kokoukseeen. Että tämmöstä tänään.


      • edson
        amummu kirjoitti:

        Juu, kerron kyllä kun pidän luentoa, en tosin tuolla toisaalla tai täällä enkä Föhnistä. Sen sijaan minua pyydettiin valmistelemaan semmoinen erään yhteisön kokoukseeen. Että tämmöstä tänään.

        Toivotaan, että saat lentämisen päästötkin nollattua. Samoin hotellien, turistien ... tai no, eihän se ole agendasi.

        Anna tulla "asiat" esiin, jos on asiaa, vai onko salaista tiatoo? Jos on taloyhtiön kokous, niin muita ehkä kiinnostaa.


      • amummu
        amummu kirjoitti:

        Juu, kerron kyllä kun pidän luentoa, en tosin tuolla toisaalla tai täällä enkä Föhnistä. Sen sijaan minua pyydettiin valmistelemaan semmoinen erään yhteisön kokoukseeen. Että tämmöstä tänään.

        jäi pois yksi varsinainen asiasana: luento käsittelee ilmastonmuutosta Ja juu, ei ole taloyhtiön kokous.


      • Ali-Baba

        Kannatankin yleisen tason rauhaa. Ymmärrän hyvin, että jokaisella on omat tapauksensa joiden kanssa ei kykene "pehmeään kirjeenvaihtoon"
        Olenhan myös selkosuomella todennut että minulle ei ole mitään mahdollisuutta mennä pääkokin ja apurinsa palstoille enemmän missään muodossa esiintymään kun vaan vaanitaan ja odotetaan että sanankin voisi tulkita niin että siitä saa nostettua sekä vääristellyn että täysin suhteettoman metelin.
        Ei se minusta ole kohtuutonta niissä oloissa pyytää sellaisia kirjoittelemaan joiden kanssa minulla ei ole keskustelu-tai kanssakäyntiongelmaa ja samalla pitää ovi auki kenen tahansa kirjoituksille jos ne pysyvät erossa pinnojen keruusta, manipuloinnista, vääristelystä ja valheesta sekä eksessiivisestä huomion kerjuusta.

        Höh, siitähän löytyy heti uusi nimi Bändille: Huomion kerjuu! Entisen elon kerjuun korvaajaksi.
        Laulajaksi Tauno Pähkä!

        ps. Olipa hirmuiset kinokse eikan katolta pihalla valahtanut. Hetken pelotti että polle jää hänen pihalleen jumiin. Sen verran oli lumi vienyt autotallin edustaltakin tilaa.

        Hyvää ystävän päivää kaikille ystävällisille


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        Kannatankin yleisen tason rauhaa. Ymmärrän hyvin, että jokaisella on omat tapauksensa joiden kanssa ei kykene "pehmeään kirjeenvaihtoon"
        Olenhan myös selkosuomella todennut että minulle ei ole mitään mahdollisuutta mennä pääkokin ja apurinsa palstoille enemmän missään muodossa esiintymään kun vaan vaanitaan ja odotetaan että sanankin voisi tulkita niin että siitä saa nostettua sekä vääristellyn että täysin suhteettoman metelin.
        Ei se minusta ole kohtuutonta niissä oloissa pyytää sellaisia kirjoittelemaan joiden kanssa minulla ei ole keskustelu-tai kanssakäyntiongelmaa ja samalla pitää ovi auki kenen tahansa kirjoituksille jos ne pysyvät erossa pinnojen keruusta, manipuloinnista, vääristelystä ja valheesta sekä eksessiivisestä huomion kerjuusta.

        Höh, siitähän löytyy heti uusi nimi Bändille: Huomion kerjuu! Entisen elon kerjuun korvaajaksi.
        Laulajaksi Tauno Pähkä!

        ps. Olipa hirmuiset kinokse eikan katolta pihalla valahtanut. Hetken pelotti että polle jää hänen pihalleen jumiin. Sen verran oli lumi vienyt autotallin edustaltakin tilaa.

        Hyvää ystävän päivää kaikille ystävällisille

        Jumal'auta, siis vain ystävällisille ystävänpäivää

        Sehän menee sit samanlailla, ku hyvää joulua uskovaisille.

        Vaadin. Pirun päivää kalenteriin. Ja isäinpäivän poistoa. Meinaan vaan, että saattais turha kulutus vähentyä


      • edson
        amummu kirjoitti:

        jäi pois yksi varsinainen asiasana: luento käsittelee ilmastonmuutosta Ja juu, ei ole taloyhtiön kokous.

        Asiasana ja sen sisältöö olisi kiva kuulla, jollei salaista tietoa. Ja kuinka laajasti sitä ilmastomuutosta on setvitty

        Jos yhtä laajasti kuin urheilupiirien käsienpesutilaisuuksissa, niin en odota ihmeitä


    • edson

      Ei hitsi, ny täällä alkaa olla tiatooki. Kyl muakin fööni kiinnostaa, sillä ilmiönä kait aika paikallinen eli missä vuoria siellä fööniä.

      Ihan samoin kuin golfvirta kiinnosta

      Samoin metaanin vapautuminen

      Aiheita piisaa.

      • Ali-Baba

        Eikös Edsonni olekin helpottunut olo, kun metaani vapautuu estoitta ;)


    • edson

      ”Haluan säilyttää vähäisen itsekunnioitukseni”
      Aki Kaurismäki luopuu taiteen akateemikon arvonimestä vastalauseena hallituksen metsä- ja kaivospolitiikalle.

      Twenty points

      • Ali-Baba

        Minä ja vastustan rajusti hallituiksen metsä-ja biomassapolitiikkaa ja nostan hattua Kaurismäelle ainakin tuon metsä"proteesin" osalta. Kaivosasiat eivä ole ihan niin yksiselitteisiä. Niitä olisi takasteltava sekä politiikkana että yksityistapauksina hiukan erikseen

        Klapit yksitystalouksien käytössä kuitenkin hyväksyn melko rajoituksitta

        Se on se Salmisaaren kokoinen laitos mikä metsälle muunnettuna nielaisisi rekallisen haketta tai pellettiä eli metsää 12 minuutissa täysteholla toimiessaan. Sellaista metsän polttamista ei kenenkään ilmasto ja metsät pitkään kestäisi


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        Minä ja vastustan rajusti hallituiksen metsä-ja biomassapolitiikkaa ja nostan hattua Kaurismäelle ainakin tuon metsä"proteesin" osalta. Kaivosasiat eivä ole ihan niin yksiselitteisiä. Niitä olisi takasteltava sekä politiikkana että yksityistapauksina hiukan erikseen

        Klapit yksitystalouksien käytössä kuitenkin hyväksyn melko rajoituksitta

        Se on se Salmisaaren kokoinen laitos mikä metsälle muunnettuna nielaisisi rekallisen haketta tai pellettiä eli metsää 12 minuutissa täysteholla toimiessaan. Sellaista metsän polttamista ei kenenkään ilmasto ja metsät pitkään kestäisi

        Joo toi Salmisaari on tulevaisuuden mielenkiinnon kohde. Pakko kirjoittaa näin, koska en sitä ole seurannut. Sitä paitsi, ei tule olemaan elämäni aikana sellaista jehua, joka polttopuun polton tulee minulta kieltämään. Itse en enää käy puulämmitteisessä saunassa, turistit käyvät.

        Mutta yksi asia. Arvauskeskus. Miksi pitää halveerata? Vaihtoehtoja on kaupungissa missä määrin tahansa. Voi mennä sille huonolle yleislääkärille arvattavaksi tai sitten superhyvälle sinne yksityiselle. En kuitenkaan tekisi tuollaista jakoa, sillä tällä hetkellä ja jo vuosia ovat nämä arvaajat arvanneet hyvin tapaustani ja hyvin on kunnallinen hammaslääkäri asiansa hoitanut. Samoin oli Hesassa, hammastieteen laitos hoiti ainakin aikoinaan hyvin hampaani, sillä pelkästä kättelystä joutuu yksityisellä hammaslääkärillä maksamaan, siltä tuntuu, kun kuulee niiden laskutuksista.

        Terveyskeskuksia on helppo ajaa alas, tekee vain niinku sdp edellisellä hallituskaudella eli karsii kovalla kädellä kuntien rahoitusta.

        Sitten koulutusasia. Mainio Biodee, en tiedä, miten tämä ruotsalaisten kansanedustaja kirjoitetaan, kysyi kyselytunnilla, että koska päästään yhä parempaan ilmiöoppimiseen kouluissa ja sain mainion vastauksen nykyiseltä opetusministeriltä. Tähän kun lisätään vielä digitaalisuuden kaikki mahdollisuudet, niin ei tartte sykolokeja sotkemaan kaikkea opetusta. Kymppiluokka toivottomille ja rähisijät ulos luokasta.


      • Ali-Baba

        Se arvauskeskus ei ole mitenkään tarkoituksella halventava vaan kansallinen yleisilmaus mikä taitaa juurikin johtua siitä että sinne pääseminen ja koko julkisen perusterveydenhuollon suuri ongelman on juuri se pääsy sinne, mikä on osin arvauksien varassa. En itsekään ole toista maata tavannut missä veisi 4 viikkoa saada aika terveyskeskuslääkärille pidemmästä puhumattakaan. Lähestulkoon kaikkialla muualla pääsee lääkäriin, väöhintäinkin kohtuuhintaiseen lääkäriin pääsääntöisesti samana päivänä.

        Tätä puutetta meidän pitäisi parantaa julkisella puolelle eikä sionkaan ajaa pörssifirma sotea mikä sata varmasti johtaa hintopjen moninkertaistumiseen ja julkiselle tarjottujen alihankintapalvelujen rajuun heikkenemiseen kuten on käynyt vanhustenhoivassakin pörssiyhtiöittämisen myötä.

        Julkista pitäisi vahventaa. Lääkäreitä pitäisi kouluttaa paljon lisää, jotta paikoista edes näyttäisi olevan kilpailua. Sitten pitäisi palauttaa aitojen ammatinharjoittajalääkärien koti ja pienklinikkavastaanotot tukemaan julkista.
        Loppuisi arvaukset saako hoitoa vai ei!


    • Rähinätön

      "Kymppiluokka toivottomille ja rähisijät ulos luokasta."

      Sinä lentäisit ekana sieltä ulos, jos tällä hetkellä koulua kävisit.

      • semi-ego

        Mä en ole koskaan lentänyt ulos edes ravintolasta saati kouluista tai duunijestoista.

        Mä oon kävelly kyllä ulos. Tai hei, taisin lentää ulos riparilta kerran.


    • Ali-Baba

      "Sitten koulutusasia. Mainio Biodee, en tiedä, miten tämä ruotsalaisten kansanedustaja kirjoitetaan,"

      Se oikein kirjoitetaan: Bidé

      • edson

        Kiva vastaus, mutta oliko tuo sinun ainoa sanomasi ilmiöopetuksesta kera digioppimisen?

        Kyl mä nyt mieleni pahoitin


      • Ali-Baba

        Olisi sekundäärisiä ajatuksia, mutta kun mainintakin Bidéstä saa minut sanattomaksi
        Olipa mukava keli. Ajelehdin ihan Kauppatorin maisemissa, Klliossa ja Kalasataman liepeillä.
        Opetuksesta yleisesti: Minun kouluja käydessäni se oli laadultaan hyvin heikkoa. Esimerkiksi kielten opetuksessa panostettiin vain kielioppivirheistä rakaisuun ja itse kommunikaatio kielellä laiminlyötiin täysin Muussakin panostettiin enemmän ulkoaopetteluun kuin aitoon osaamiseen


    • Ali-Baba

      Edsonni!
      Niinkuin sinullekin selvää on että täällä ketjulla ei kukaan kenellekäään ohjeita jaa, niin ohjeen asemesta yleisellä tasolla ehdottaisin, että kirjoittelisemme taas jonkun aikaa maailmapolitiikasta, luonnosta, ilmastosta, teknologiasta, valtion johtamisesta ja tulevaisuuden suunnittelusta galaktisessa visiossa.
      Ja jätetään nämä "suorat" kommentit satunnaisiksi ja lyhytkestoisiksi menneiden hyvien aikojen muistojen kunnioittamiseksia. Niitä aikoja kun emme enää takaisin saa alkuperäisestä Hesarin elämän melko suuresta kirjoittajajoukosta joiden kirjoitusten suureen pataan mahtui "yksilöllisiäkin" ilmauksia. Tämä on vain totuuden hyväksymistä, kun on aivan selvää että pilaantuneet eräät henkilökirjoittajavälit eivät koskaan palaudu edes kohtuulliseksi sanailuksi

      Riittäisi tässä ihan kiistattomiakin asioita puntaroitavaksi tai asioita joiden pikkuerimielisyyksien kanssa kukin hyvin pystyy elämään.

      Sitten seuraamaan universumin trendejä ja etsimään hienoja puita Pehtoorin virtuaali tehtaalle työstettäväksi tai Dr. Huisen virtuaali pörssisoteyhtiön kautta maksimaaliseen tulokseen ja arvonnousuun

    • Ali-Baba

      Yövuoron lähestyessä esittelemme kaikelle kansoille ja kaikkien Spedejen pajoihin kemian ihmeitä kuten vanhan läpiruostuneen mutta muuten hienon lihamyllyn puhdistamisen tavallisella ruokasoodalla galvaanisesti ja kunnostamisen taas toimivaksi.
      Siinä taas jauhautuisi naariit, porgandit ja jopa hirveen peräkin hienoksi jauhelihaksi,

      Siitäpä tuli mieleeni, että en pahus pääse enää nauttimaan kunnon tartar pihvistä, mikä on lähes taivaallisen makuista
      https://www.youtube.com/watch?v=XqPYPmDwX8U

      Juuri nyt ei löytynyt mitään kansallisessa, galaktisessa mittakaavassa puhumattakaan kansantajuista

      • edson

        Löysitpäs

        Löysit sen ruokasoodan, ihan on kansantajuista.

        Sana kansallinen viittaa kansaan, mistä taas äkkiä tulee mieleen vain koti, uskonto ja isänmaa tai että kansa tietää


    • Ali-Baba

      Kun edullinen ja maukas peruselintarvikkeiden tuotantokysymys on jo planeetallista luokkaa, niin Saksa on tunnettu erittäin tehokkaasta ja hyvämakuisesta elintarviketuotannosyaab. Tässä filmissä pitäis vilahel koneita millä hyö niitä hoi hommia hoitaa.
      Hyö myös tuttavat karjojensa lannoista biokaasua sen sijaan että valuttaisivat lietelannan pelloille liikalannoitukseen ja sitä kautta jokiin ja järviin. Heijän tilansa harjoittavat elintarvikkeiden kuluttajatuotantoa ja myyntiä suoraan kuluttajille. Sieltä irtoaa pitkälleviedyistä luhaNJALOSTEISSA , JUUSTOISTA, PIIMISTÄ,voista , ruokaöljyistä, jukurteista ja jopa malaisleivistä alkaen loisteliasta tavaraa verrattun meidän harvojen suurten leipätehtaittemme massatuotantoon
      Kyllä meilläkin osataan jos halutaan, Esimerkiksi Joutsenon ohrariesta silloin vanhoina hyvinä aikoina oli aivan mahottoman makuelämyksen antava rieska. Ja niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, suomalaisen hernesvellin veroista ei muualla kyetä kokoamaan
      Paljolti ruoan loppuherkullisuuden määrittää kaksi tekijää, käytetty kypsytysaika ja lämmön lähde tai oikeammin lämmönlähteen aallonpituus. Mausteilla on osansa, mutta suolan lisäksi ei juurikaan pippuria enempää ulkomaidejn mausteita tarvita. Kotimaisiata keittojuureksista ja yrteistä sekä eräistä marjoista saa mahtavan makukirjoon jopoa Miselin tähti ravintiolaan
      Kotimainen kumina mitä huonosti osataan mausteena käyttää on aivan huippuluokan maustaja juustoja myöten
      Suomalaisista huipputuotteista on pakko mainita vcielä aito lettipulla kunnonnvaivauksella ja rusinoilla. PaREMPAA SOKERILEIPURITUOTETTA SAA HAKEA. Sitten taas jos kakkuja,leivoksia, viinereitä tmd haluasa niin Tanska, ranska,Belgia, Italia ovat ne maat

      • edson

        "Hyö myös tuttavat karjojensa lannoista biokaasua sen sijaan että valuttaisivat lietelannan pelloille liikalannoitukseen ja sitä kautta jokiin ja järviin."

        Minusta tuo on kehä. Eli mitä enemmän karjaa, sitä enemmän biokaasua

        Myynti suoraan kuluttajille vaatisi mielestäni joukkokuljetusta kuluttajan luo ja vielä hyvin järjestettyä sellaista. Ehkä jokin piste lähellä kuluttajia, mihin sitten viljelijät tuovat omia tuotteitaan.

        Vertaisin myös märehtijän maitoa esimerkiksi vuohen maitoon, ihan siitäkin syystä, että yltiöpäinen liika lihantuotanto saataisiin kohti kohtuuta.

        Mutta aah, lettipulla. Kauppoihin pliis sitä jauhoa, mitä leipuritkin käyttävät. Tästä en osaa sanoa tarkemmin. Nimittäin mitä enemmän leivot itse, sitä vähemmän taas syntyy turhaa liikennettä.


    • Ali-Baba

      Haa, ja kun yövuoro muuttuikinnoikeaksi työvuoroksi, niin jos tuulimmeitä suosii se tuomtaas Huuskiksen seestyneitä/toiveikkaita ajatuksia arfvioitaviksemma trooppiselta rannikoltamme. Naantalista jo sainkin ja kävin ystävänpäiväkommunikaatiota, samoin viimeiseltä Hampurilaiselta korviketyttöuystävättäreltäni, joka hönkin lie jo aika aikuinen. Ainakin ilmoitti viinin maistuvan ja mielellään ottavansa apua vastaan lisäviinin hankkimista varten jois liikaa rahhoo sukanvarressa olisi. No onhan sitä vähän, mutta ei kyllä viiniin!

    • edson

      Kuulin juuri

      Ensimmäisestä Karmutuulesta kahdeksan viikkoa, niin järvi aukee. Eli eli ...

      • edson

        Tässä voisi olla ulos ahdingosta tie eli paluu johonkin mielenkiintoisampaan, jopa entisiin aikoihin. Itselleni puhun.

        Tähän saattaisi kuulua myös merkit symboleina

        Samoin kuin istuminen kohta kannon päälle. Jotenkin mainiosti sanoo mies telkussa, että metsä ei ole velkaa meille mitään


      • edson
        edson kirjoitti:

        Tässä voisi olla ulos ahdingosta tie eli paluu johonkin mielenkiintoisampaan, jopa entisiin aikoihin. Itselleni puhun.

        Tähän saattaisi kuulua myös merkit symboleina

        Samoin kuin istuminen kohta kannon päälle. Jotenkin mainiosti sanoo mies telkussa, että metsä ei ole velkaa meille mitään

        Jatkuu lainauksella

        "Kaksi nuorta miestä Porkkalasta

        Frans Hällström ja Gustaf Johansson tulivat Porkkalasta ja ostivat 1938 maata Jollaksesta, Degerön kylästä. Ajatuksena oli perustaa venetelakka ja sen he tekivätkin. He ehtivät juuri ennen sodan syttymistä valmistaa muutamia veneitä, mutta sitten tuli kuuden vuoden keskeytys. Telakan nimi Vator tuli sanoista VArv ja moTOR."

        Kertoisin vielä ainakin itselleni, että 33 entistä nuorta nähtävästi kokoontuu vuosittain paikkakunnalla muistelemassa 1950-60 lukuja ainakin. Minä yhtenä.

        Vanhuuden merkki selvästi, kun palataan nuoruuteen.


    • edson

      "Sitten pitäisi palauttaa aitojen ammatinharjoittajalääkärien koti ja pienklinikkavastaanotot tukemaan julkista."

      Mikä estää nykyäänkään yksityisen lääkärin pienklinikkavastaanottoa?

      Ne verovarat, mitä syydetään näihinkin yksityisiin vastaanottoihin mahdollisessa tulevaisuudessa, ne yhtä hyvin voitaisi syytää terveyskeskuskehittämiseen eli ...

      - yleislääkärin perse ylös terveyskeskuksen tuolista ja kotikäynnit tietyin, suunnitelmallisin väliajoin
      - lisää lääkäreitä
      - terveyskeskuksiin tarpeen mukaan tai "lukujärjestyksen" mukaan erikoislääkärien vastaanottoja eli heidät voisi tavata tiettyinä päivinä ja he siis kulkisivat, eivät potilaat muuanne kuin terveysasemalle.
      - eli satsaus vain yhteisten veroeurojemme järjestämään terveyskeskushoitoon

      Näinhän se menee koulutuksessakin, vai onko seuraava yksityistämishanke yksityiset peruskoulut?

      • Ali-Baba

        "Mikä estää nykyäänkään yksityisen lääkärin pienklinikkavastaanottoa? "

        Tämä onkin se erittäin mielenkiintoinen kysymys. Mikä estää sen juuri Suomessa, kun missään muualla maailmassa ei estä.

        Estääkö politiikka, estävätkä lääkärit itse Pelkääkö vetelä valvonta, ettei kykene itsenäisiä toimijoita pakottamaan ohjeisiinsa?

        Voi olla että kysymykseen emme koskaan saa vastausta vaikka tiedämme, että erinomaisesti toimii julkisen tukena kaikkialla muualla. Itseasiassa Skandinaviassa mitä meilläkin ensin aina matkitaan, kaikkein vähiten


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        "Mikä estää nykyäänkään yksityisen lääkärin pienklinikkavastaanottoa? "

        Tämä onkin se erittäin mielenkiintoinen kysymys. Mikä estää sen juuri Suomessa, kun missään muualla maailmassa ei estä.

        Estääkö politiikka, estävätkä lääkärit itse Pelkääkö vetelä valvonta, ettei kykene itsenäisiä toimijoita pakottamaan ohjeisiinsa?

        Voi olla että kysymykseen emme koskaan saa vastausta vaikka tiedämme, että erinomaisesti toimii julkisen tukena kaikkialla muualla. Itseasiassa Skandinaviassa mitä meilläkin ensin aina matkitaan, kaikkein vähiten

        Tietääkseni ympyrätalossa on vielä yksityistä vastaanottoa, sinnehän voi mennä, mutta että verorahoilla sitä ei pidä tukea, vaan koko terveyskeskusjärjestelmää uudistettakoot ja sujuvoitettakoot.

        Maassamme on tarpeeksi niitä, jotka kykenevät käyttämään yksityistä. Eli avoin tieto varoista terveyskeskuksille ja sitten sieltä määritetään, saako kunnallis/valtiollista hoitoa vai ei.

        Sama kuin asunnoissa. Ei kaupungin asuntoihin niitä, joilla hyvä taloustilanne. Rakentakoot bisneksiään muualla, vaihdelkoon keskenään asuntojaan voitontavoittelu ylimmäisenä tavoitteena.


    • edson

      "yleisellä tasolla ehdottaisin, että kirjoittelisemme taas jonkun aikaa maailmapolitiikasta, luonnosta, ilmastosta, teknologiasta, valtion johtamisesta ja tulevaisuuden suunnittelusta galaktisessa visiossa."

      Milläs keskustella, kun asiallinenkin viesti poistetaan heti, jos metaanilähde eli siperia ei sovi pirtaan.

    • semi-ego

      Valtioiden johtamisesta

      Perässähiihtovaltiosta Suomestako? Siis pitäisi keskustella. No en nyt tuhraa aikaa kuin omaan mielenpiteeseen aiheesta.

      - toivottomat eli persut ja siniset saareen ja onneksi niitä saaria on muuallakin kuin meidän aluevesillämme.
      - EU pienemmäksi ja Unkari heti ulos ja jos Puola alkaa ryttyillä enemmän, niin ulos kans. Puolaan kuitenkin puolueeton tarkastusryhmä, joka katsoo sen, kuinka hyvin toimii tuomiovalta ja sananvapaus. Oikeastaan vain Baltian maat ovat entisistä ajoista upeasti selvinneet ja ovat todella plussaa ainakin minun kurkulleni
      - Jos Italia menee kuralle, niin menkööt. Jollei italialaiset tajua populistien aiheuttamaa tuhoa, niin tuhoutukoot
      - Ehdottomasti syvempää liittovaltiota Euroopasta
      - Ne valtiot, jotka eivät tähän yhdy, menkööt ja perustakoot neukkujen kanssa uuden uljaan liitoutuman

      UGH

      • Ali-Baba

        elähän nyt ego-edsonni heti liittovaltiota ala prustamaan näillä lähtökohdillas.
        miustakin liittovaltio voisi olla oikein ja alunprin liittovaltioksi suunniteltuna ihan hyvä ainakin suuremman liiton toimintamalli.
        se vaan silloin pitäisi tietoisesti heti alusta suunnitella sellaiseksi jotta sen parhaat hallinto ja kannustuspuolet tulisivat hyödyksi
        Nyt esimerkiksi EU on yritetty muiluttaa lobbaripiirien haluilla liittovaltioksi kaikkine kaupallisen unionin huonoine ja huonosti liittovaltioon sopivine direktiiveineen.
        otetaan se truppaland esimerkiksi. siellä osavaltioilla on monessa asiassa suurempi paikallisvalta

        kun viittasit noihin 2ulostettaviin visegrad maihin niin se juuri kertoo että tästä joukosta ei näillä direktiiveillä voida liittovaltiota tehdä vaan jos tehdään nuokin maat joutuvat yhtäläiseen vastuuseen omista toimistaan
        kuin euroopan unionin mailla. on paljon yleisdirektiivejä sitovina jotka eivät johonkin maahan kunnolla paikallistilan vuoksi istu. en nyt listaa niitä asioita mutta paljon on ja erityisesti ilmasto , energia ja maatalouspolitiikassa. kun taas kunnollista ja tarpeellista rajasuojaa eikä puolustus ja ulkopolitiikkaa ole

        neukkulan kanssa ei koskaan mitään wotkaturistia intensiivisempää liittoa ja vierailutkin vain vanhaan hyvään tyyliin että vierailuanomuksissa piti olla ainakin 3o urheiluseurojen leimaa

        Italiasta puheenollen, niin ei se hirveen kuralle mene. Siellä on ja tuo ilmaisutapa vähän teatraalinen, mutta erittäin taitavaa teollisuusväkeäö ja suuryrityksiä mitkä toimivat tuolla rahamaailmassa hienosti tärkeillä aloiulla kuten juurikin ne teolliset vedentuottotehtaat, energialaitteistot, autot, loisto ja merivoimatelakat, lentokoneteollisuuttakin melkoisest muodista nyt puhumattakaa. Ja niinkuin tiedäämme il Vino on parhaimmillaan juuri Italiassa

        Niillä on pitkät historialliset perinteet olla kansakuntien kärjessä ja kehityksenkin kärjessä ajoittain. Sitten on tietysti ajoittain ne perluskonit.


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        elähän nyt ego-edsonni heti liittovaltiota ala prustamaan näillä lähtökohdillas.
        miustakin liittovaltio voisi olla oikein ja alunprin liittovaltioksi suunniteltuna ihan hyvä ainakin suuremman liiton toimintamalli.
        se vaan silloin pitäisi tietoisesti heti alusta suunnitella sellaiseksi jotta sen parhaat hallinto ja kannustuspuolet tulisivat hyödyksi
        Nyt esimerkiksi EU on yritetty muiluttaa lobbaripiirien haluilla liittovaltioksi kaikkine kaupallisen unionin huonoine ja huonosti liittovaltioon sopivine direktiiveineen.
        otetaan se truppaland esimerkiksi. siellä osavaltioilla on monessa asiassa suurempi paikallisvalta

        kun viittasit noihin 2ulostettaviin visegrad maihin niin se juuri kertoo että tästä joukosta ei näillä direktiiveillä voida liittovaltiota tehdä vaan jos tehdään nuokin maat joutuvat yhtäläiseen vastuuseen omista toimistaan
        kuin euroopan unionin mailla. on paljon yleisdirektiivejä sitovina jotka eivät johonkin maahan kunnolla paikallistilan vuoksi istu. en nyt listaa niitä asioita mutta paljon on ja erityisesti ilmasto , energia ja maatalouspolitiikassa. kun taas kunnollista ja tarpeellista rajasuojaa eikä puolustus ja ulkopolitiikkaa ole

        neukkulan kanssa ei koskaan mitään wotkaturistia intensiivisempää liittoa ja vierailutkin vain vanhaan hyvään tyyliin että vierailuanomuksissa piti olla ainakin 3o urheiluseurojen leimaa

        Italiasta puheenollen, niin ei se hirveen kuralle mene. Siellä on ja tuo ilmaisutapa vähän teatraalinen, mutta erittäin taitavaa teollisuusväkeäö ja suuryrityksiä mitkä toimivat tuolla rahamaailmassa hienosti tärkeillä aloiulla kuten juurikin ne teolliset vedentuottotehtaat, energialaitteistot, autot, loisto ja merivoimatelakat, lentokoneteollisuuttakin melkoisest muodista nyt puhumattakaa. Ja niinkuin tiedäämme il Vino on parhaimmillaan juuri Italiassa

        Niillä on pitkät historialliset perinteet olla kansakuntien kärjessä ja kehityksenkin kärjessä ajoittain. Sitten on tietysti ajoittain ne perluskonit.

        Ennen kun lasken levolle eli aamuvuoro koht kuorsaa, niin

        "otetaan se truppaland esimerkiksi. siellä osavaltioilla on monessa asiassa suurempi paikallisvalta "

        Kyllä kyllä, paikallisvalta häärää itekseen esimerkiksi kaiken energiatehokkuuden ja ilmastoparannusten lisäämiseksi, mutta keskusvalta lyö suorastaan, siis EU:ssa, rautakangella päähän niitä valtioita, jotka eivät toteuta tätä kehitystä.

        Sama juttu kaikenlaisen rahanpesun ja korruption kitkemiseksi, maajussien liikojen ahneuksien hillitsemiseksi jne. Tuotannon muutamisesta savupiipputeollisuudesta koulutuksen avulla huipputeknologiaan ...

        Ja ehoton yhteisvastuu kärsivistä

        "kun viittasit noihin 2ulostettaviin visegrad maihin niin se juuri kertoo että tästä joukosta ei näillä direktiiveillä voida liittovaltiota tehdä "

        Eli ulos ne maat.

        Italia häärätkööt hyvällä teknologiallaan, mullakin "mainio" ducato 2.8 diesel, peltoautona, tosin ilman motoria, mutta tankki on, mutta ei vanteita eli fiat tempra ja kumppani ajo tietty unolla, mutta jos velkaantuvat, niin niitä korkojaan sitten maksakoot ite.


    • ali-baba

      Kylläpä hölvähti tuota aikaa . Kuckoohan on jo yli neljä vaikka ajttelin sen olevan orkeintain 2.

      Tänmään pitäis viedä rollaattori matkaan jos vaikka ostelis enemmän liidelin maanmainioita tuoremehuja, omppua, omena, marjam veriappelsiini ja muuta vitaminoituja mehuseoksia ja kaakaota jos taas olis ilmaantunna liikkeisiin. Siitä saa hyvin kaloreita. Toisaalta sitä vois valamistaa ittekin liitelinmkaakaojauheesta ja lisätä, vaikka hunajaa ja sokereia jouikkoon löytääkseen niitä kdonnrnneita kaloreja, Pitäis niitäkin kyää enemmän koittaa ohtoo pehmeistä rasvoista ja proteiineistä kuin sokeriloista

    • Ali-Baba

      BBC esittää tässä eräänlaisen katsauksen Tsgernobylin tilaan 30 vuotta sen huolimattomuus ja vastuuttomuusaiheutetun grafiittireaktorin räjähdyksen vuoksi
      Luonto on 30 vuodessa jo varsin hyvin toipunut ja itseasiassa nauttii olostaan.
      Tosin aina se on tiedetty, että jos ihminen jotain tuollaista aiheuttaa niin suhteellisen lyhyessä ajassa viidakko tai metsä on kasvanut yli ja haudannut kaiken alleen.

      Kun ydinsäteilyn massakäyttäytyminen ajan suhteen pitäisi olla ainakin kaikkien ydinasioihin tutustuneiden tiedosssa niin ihmettelen tuota julmetun kallista ja joskus vielä uusittavaa suojakupua ratkaisuksi. Minä olisin tehnyt ne pakolliset esisuojaukset niinkuin tehtiin ja alkanut sen jälkeen systemaattisesti muodostaa vanhan reaktorin päälle raskaan rakennusjätteen täyttömäkeä mitä olisi vahvistettu ylöspäin noustessa kivimurskalla ja sellaisill betonista tehdyillä aallonmurtajien piikkisidoselementeillä ja vanhalla poistettavalla betonilla ja lopulta multa päälle ja puita kasvamaan. Sellainen mäki olisi vaatinut suhteellisesti ottaen pikkiriikkisen palan Ukrainaa mutta itse mäki ehkä vielä 100 vuotta aidattuna myöhemmin vaikka talven laskettelurinteeksi.

      Sinne olisi vanha ongelma kadonnut täältä ikuisuuteen
      https://www.bbc.com/news/science-environment-47227767

    • Ali-baba

      BBC´stä tähtitieteeseen. Kuka muistaa mikä oli Oumuamua ?
      Mistä tuli, minne meni

      • Dr.Whoo

        Sekö oli se aurinkokunnan ulkopuolelta tullut omituinen lituska kappale, "aurinkovarjo-vakoilijasatelliitti".

        Tiesittekö muuten, että maailmankaikkeuden sadat miljardit galaksit ovat täynnä elämää?
        Täyttä hulluuttahan olisi olettaa muuta.


      • Ali-Baba

        Se avaruussikarihjan se oli. Hyvin on lehdet luettu ja uutiset kuunneltu.

        Niin, ottaen huomioon pelkästään galaksien määrän niin olisi todellinen hämmästys ellei niiltä sadoilta miljardeilta planeetoilta jostain löytyisi meidän tuntemaamme orgaanista elämää.

        Elämäähän voi varmaa esiintyä ihan vaihtoehtoisissa muodoissa joissa atomit ja molekyylit ovat rak,entuneet meille tutun hiilipohjaisesti


    • Ali-Baba

      Pitää tulla tähän vahdinvaihtoon klo 24´jäksi
      Täs pojille ja miksei myös kivoile tytöille vilminpätkää ihanista puista, puun massakäsittelyä ja puun live todettavaa laatua Itävallassa ja Saksassa,
      Saksalaisilla on muuten enmmän sahoja ja metsäoikeuksia kuin juuri kenelläkä'än ns. "isometsäisestä" Pohjolasta. Nykyiset jäljellejääneet metsät hoidetaan oikein eikä mitään suuria avohakkuita lainkaan tehdä. Saksalla noita sahoja en erityisesti omassa maassaan, mutta Puolassa, Itävallassa, Romaniassa ja taitaa olla Belgiassakin. Paljon puuta tuovat jatkojalostettavaksi ja siitä voiton ottamiseksi. Paljon myös käyttävät omia suuria laatupuuvarastojaan ja ottavat nykyisin vain sen käyttöön minkä metsä ja sen pohja kestävät
      https://www.youtube.com/watch?v=bo8E1YsY7hk

    • No niin, koiravahti käynnistyi. Heti tuli päivän uusin keskusteluaihe esille:
      https://yle.fi/urheilu/3-10649484
      Onko Caster Semenya mies vai nainen.
      Lääketieteellisesti hänellä on piilokivekset ja miehen testosteroniarvot.
      Mutta kun hänet eka kerran töllössä näin ajattelin, että ompa kumma nainen. puhuu kuin mies, kävelee ja juoksee kuin mies ja näyttää mieheltä. Voisiko se olla siis mies.

      Mitä arvoisa raati tähän lausuuuu?

    • Ali-Baba

      Se on todella filosofinen kysymys tämä millä tertosterinini pitoisuudella ihminen akaa miehen bvoimillas, mujjistyutytaamnaista

      Luulen erttä aihetta on veivattuntasipumussuunnasn pitopisiidestas riippuen puolellke rtau tioóiselle.
      Parasta tässä.kuitenkin on, että tersortoronin normaalitason mies kyllä tunnistaa aidot naiset ja suvunjatkajat
      Baiset tunnusrtacarvuseb ahbeeb barsusstyuseb retjunb seurtaujksineen ja sillin ollinkiin jo kusen lähteilläö.
      Kannattaa aina pitää mielessään, että eivät miehet suinkaan iitä typerimpioäplöe vaan naistennkasvattamia jolloinnheiudät tunnistavat usein retkun siksi testosteroni nulliksi

      • Ali-Baba

        Tuo on pakko kirjoittaa uudestaan sillä minun lyöntihäiriöiden lisäksi nyt on kyllä Gatesin sisä
        änkätketti kielentarkastusohjelama käynyt lukemassa koko homman gatesiksi ja toteuttanyt kysymättä omakorjauksia, mitä se välillä tekee:

        Se on todella filosofinen kysymys tämä millä testosteriini pitoisuudella ihminen alkaa miehen voimilla, muiistuttaa naista

        Luulen erttä aihetta on veivattuntaipumussuunnan pitopisiidestas riippuen puolelle tai toiselle.
        Parasta tässä.kuitenkin on, että testosteronin normaalitason mies kyllä tunnistaa aidot naiset ja suvunjatkajat
        Naiset tunnustavat ahneet dominoivat retkut seurauksineen ja silloin ollaankiin jo kusen lähteillä.
        Kannattaa aina pitää mielessään, että eivät miehet suinkaan niitä typerimpiä olee vaan naistennkasvattamia, jolloin heidät tunnistavat usein retkuksin siksi testosteroni ohjatuksi nullikaksi


    • Ali-Baba

      No nytpä kerron minkälaista etua on maailmalla vietetyistä vuosista eläkeja sairauspäivillekin.
      Kun tiesin mikä voide toimiin omaan tarkaann rajattuun nahkan juivumisongelmaan, mutta ei saa Suomesta vaikka ihan perushoit halpa tavara onkin, niin netti kaverille Persiinalaiselle torilla ja pyytää tätä käymään apteekissa ja hommata samalla resepti ukaan lähetyksen. Entinen koulutettavani eli "pomo" lupasi homman hoitaa. Jos saan tavaran, niin ei tarvitse pienen terveyskeskuksennyleislääkäriä laittaa miettimään jotain mikä teoriassa toimisi.
      Kaikilla ei ole mahdollisuuksia hoitaa asioita näin jos ei suomen lääkärikunnalta apua löydy

      Erittäin hyvien kokemusten vuoksi minulla on hyvä luotto Persiinalaisen torin maahanmuuttajatohtoreihin.

    • Ali-Baba

      Tietääkö kukaan tarvitseeko ikääntyessä vähemmän unta- Olen tässä havainnut, että sitä ollaan aika huolestuttavan usein jo muutaman tunnin unen jälkeen täydessä kirjoitusvedossa aamuvuoron alussakin.
      Vai olisiko niin, että maailmassa nuorison vuoksi alkaa syntyä koko ajan lisää parannettavaa ja sitä on nyt tehtävä vuorotta?

      • Dr.Whoo

        Mie en yleensä nuku kuin 5-6 tuntia yössä, joskus vähemmänkin. Enemmän pitäis nukkua, kyllä sen huomaa päivän mittaan omassa vireystilassa onko univajetta vai ei. Olen myös hyvin herkkäuninen, herään pienestäkin häiriöstä, uudelleen nukahtaminen voi olla erittäin vaikeaa. Unilääkkeitä en ole koskaan edes kokeillut.
        Kakruna ja teininä kyllä uni maittoi, ylös sängystä ei meinannut päästä edes rautakangella vääntämällä. Kyllä siis unen määrä vähenee iän myötä.


        Jaa Caster Semenya?
        Sukupuolen määrittely lienee nykytiedon valossa vaikea juttu, kromosomeissakin voi olla pieniä poikkeamia jolloin joku voi muistuttaa fyysisiltä ominaisuuksiltaan enemmän vastakkaista sukupuolta kuin mitä pelkästään jalkojen välistä voisi päätellä.

        Puhumattakaan sitten psyykkisestä puolesta. Esm. raavas karvainen äijänköriläs voi tuntea itsensä naiseksi. Jopa siinä määrin, että muuttaa sukupuolensa kirurgisesti. Huh. No mikäs siinä, jos on absoluuttisen varma että niin haluaa tehdä.

        Toistaiseksi itse olen viihtynyt enemmän tässä nykyisessä sukupuoli-identiteetissäni.


    • Ali-Baba
      • Cee-Lila

        Onneksi eivät asu Townswillessä, vaan paljon etelämpänä lähellä Sydneytä.


    • Dr.Whoo

      Tuo avaruusjuttu on yksi mieliaiheitani, olisi ollut kiva miettiä noita juttuja enemmänkin. Esim. miksi emme ole kuulleet vielä yhtään selvää signaalia muualta?

      Ongelmahan on pelkästään etäisyys. Voi olla että lähin elämää ylläpitävä planeetta on vaikka kuinka kaukana, kenties puhutaan valovuosista, tai tuhansista valovuosista. Avaruutta on "kuunneltu" aktiivisesti vasta joitakin kymmeniä vuosia. Viesti muualta kulkee korkeintaan valon nopeudella, joten voi mennä muutama tuhatkin vuotta ennenkuin "puhelu" menee/tulee perille. Eli se, ettei viestejä ole toistaiseksi kuultu, ei kerro mitään siitä kuinka paljon muualla maailmankaikkeudessa on elämää.

      Kokonaan oma kysymys on sitten se, että johtaako evoluutio aina lopulta sellaiseen älylliseen elämään, joka voisi meidän kanssamme kommunikoida? Tuskin.

      Ja, köh, tuosta edellisestä kappaleesta voisin taas johtaa erään sutkauksen, mutta antaapa olla tällä kertaa, itsesuojeluvaistoni on nimittäin kehittynyt..

    • edson

      Johan on juttua galakseista testosteroidiin ja siitä uniin ja saksan mettiin

      Sen voin sanoa, että unien laatu ainakin heikkenee iän myötä. En oo nähny pitkään aikaan hulahulahameita

      Tuo sukupuoli. Jaa-a. Vaikka se ruotsin hen saikin valtavan vasta-aallon, niin asialla olivat.

    • edson

      Viestitys muualta

      Olen niin yksinkertainen, että riittää se pieni katko, kun haastattelevat suorassa lähetyksessä immeistä tois puol jostain.

      Joudun kuitenkin totuuden eteen, jos joku sieltä toispuol hiton kaukaa tulee tänne pakolaisstatuksella. Eli siis omalta osaltani jelppaan jos vain voin.

      • Dr.Whoo

        Jos oikein kaukaisia vieraita tulee, tuskin niillä on pakolaisstatusta. Voivat sen sijaan esimerkiksi haluta syödä lounaaksi avuliaita Edsoneita?


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Jos oikein kaukaisia vieraita tulee, tuskin niillä on pakolaisstatusta. Voivat sen sijaan esimerkiksi haluta syödä lounaaksi avuliaita Edsoneita?

        Äläpäs ole varma. Vain ihminen kuulemma syö ihmistä - eiku söi

        Lähestyn aihetta sen kautta, että täällä meidän tantereella on niin valtava yritys ja pinnistys ja suoranainen kohkaaminen saada paskaa leviämään äänen nopeudella ... eiku valon, ja metaani ja kevytmuovihiukkaset ja ydinjäte on jo päässyt ties kuin pitkälle ja ties kuin suurina annoksina ja ties vaikka avaruuden raukalle rajalle asti. Tämä taas aiheuttaa, saattaa aiheuttaa, aiheuttanee kärsimystä ja epäinhimillistä hätää ja surua ja äärimmäistä tuskaa ja niin he saapuvat, nämä epä-ihmiset epäinhimillisine kärsimyksineen ja tuskineen ilmakehällemme sopimaan ainakin rauhasta. He ottavat suuren riskin, paremminkin tähän sopii avaruuden nimissä äärettömän riskin, sillä paskaplänttisuomessakaan ei asiakirjoissa tunneta inhimillistä tai epäinhimillistä kärsimystä


      • Dr.Whoo

        Saattaa olla niin, että kaukaiset vieraat ovat kyllin fiksuja etteivät anna kuulua itsestään ennen kuin ihmiskunnan uhka on poistunut tältä planeetalta. Eikä tarvinne odottaa kauan.

        Jos tulisivat nyt, niin amerikan oranssi nero julistaisi tosi ison hätätilan, jotta voisi rakentaa kupolin koko jenkkilän yläpuolelle.


    • Dr.Whoo

      Entä mitä pitäisi ajatella ulkoministeri Sonnin ideasta, että vahustenhoito ratkaistaisiin tuomalla Suomeen Filippiiniläistä halpatyövoimaa korvaamaan laiskottelevat suomalaiset hoitajat?

    • edson

      Oranssi nero ja kuplahalli ja Sonni

      Tsiisus, mainioita ilmaisuja. Esimerkiksi Alin markkeeraama edsonni on aivan sukupuoleton noihin verrattuna. Samaistuspintaa ehkä kuplahallin ja minun välillä on kulpien tuottamisessa, paitti että halli ei kupli, vaan sortuu

      Kyllä on hätä housussa sinisillä, kun koettavat päästä tapetille eli esiin kaikenlaisilla ehotuksilla. Sadoilla hävittäjillä ja filippiiniläisillä. Kumppanii lohduttelin eilen, kun on koko ikänsä vääntänyt, 13 vuotiaasta asti töitä, ja viime vuodet palveli kotisairaanhoidossa. Lohduttelin, että tuollaiseen Sonniraatokärpäseen puree hyvin hyttyslätkä, ei tartte ees raidii.

      • Ali-Baba

        Edsonnillajan ei olekaan mitään tekemistä minkään Sonnin, Soinin tai Sonnisen kanssa vaan se Edson kirjoitettuna foneettisesti karjalaisittain


    • edson

      Ny on pakko heittää positiivia eli

      nuorisossamme on tulevaisuus. Tarkoitan siis valistuneissa sellaisissa. Nyt pitkästä aikaa kauppaan etsimään tilpehöörästä sitä tarpeellista

    • Ali-Baba

      Merkillisen nopeasti on tämä lauantai kulunut. Ollaan taas iltavuorossa jo pitkään ja Kasakin paukutteli ronssille
      Onneksi oranssi nero on ollut suhteellisen hiljaa tänään. Sekin vielä joutuu tutustumaan semmoisiin asioihin kuin demokratia kleptokratian sijasta.
      Toisaalta rattoisastihan sen executive aika kuluu kun sillä on golf simulaattori walkoisessa talossa.

    • Ali-Baba

      Nythä mie vast huomasin eka kerran tänä vuonna teevee ohjelmia katsoessani että National Geographicilta tulee 0045 Amazonin kadonneet kaupungit. Jos ei herrat olis siihen aikaan kuorsausvuorossa niin se olisi varmaankin mielenkiintoinen katsottava, luulen ;)

    • Ali-Baba

      Tässä dieselherroille hienoa kuvaa Hampurin satamassa museoituna olevan Cap san Diego ns. Bananenjäger aluksen MAN dieselistä toiminnassa. Vaikkei tää suuren suuri diesel ole niin irtoaa siitä sentään reippaat tuhat hevosvoimaa per sylinteri, joita on 9 kipaletta.
      Alus on sitä kauneinta sen ajan alustyyppiä ja silloin melko nopeaeli yli 20 solmun matkavauhtiin kykenevä kun Panaaneja piti saada nopeasti "Itäsaksalaisille".. No olikeastaan jo ennen sitä aikaa
      https://www.youtube.com/watch?v=RKKxVFSKges

      Nykyisin laivoissa on hyvin pienet miehistöt. Taitaa järjestään jäädä alle 15. Minun aktiiviaikoinani 30 oli ihan normaalia. Palkat olivat silloin sen verran pienemmät että oli varaa pitää täysmiehistöjä silloisille rahtituloille. Kuitenkin niillä palkoilla, ilmaisella työasunnolla ja muonituksella varsin hyvin tultiin toimeen jo 60 luvun alussa. Aikaisemmin on ollut vähän ongelmaa erityisesti muonituksen kanssa, eivätkä muutkaan olosuhteet ihan Hiltoneja vastanneet mutta jo rautalaivojen ilmestyttyä melko kestettäviä

    • Ali-Baba

      Kyllä näyttää Fidelin maastakin lihaa löytyvän ainakin videoklippeihin.
      Tosiasiallisestihan kuubalaiset ovat varsin tehokkaita tuottajia ja hyvin mielikuvituskykyisiä, mistä elanto ja nälkä tyydytetään. Heillähän on aina illut erittäin korkea koulutustaso. Lääkereiden lainaamisellakin Fidel tienasi suuret vientitulot. Kuuba on tavallaan kuin filippiinit. Paras vientituote on erinomaisen hyvin koulutettu työvoima.

      Ilmeisesti Kubanon tyyppisissä maissa myös perhe ja suku antaa perusturvan ja tuen. Siinä mielessä meidän systeemimmehän on oikeastaan aika kommunistinen eli vastuu ihmisistä on siirretty yhteisölle ja valtiolle. Hyvä toki niin, mutta tämän systeemin ongelma on että se ei kestä kovin suurta välistävetäjien osuutta, koska joku aina joutuu kaikesta maksamaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=76Mp2HIWqLE

    • Ali-Baba

      Ja yävuaro aktiivisen esittelee miten maailmalla eletään. Tässä veli venäläinen innovoi mökkiläisille ihan mahtavan pikasavustamon ihan pieneen nurmikkonuotiooon. Vanha kannellinen panni ja pari ritilää nostojalolla ja siinhä hää. Nopiasti syntyy sitä mahdollisesti maailam parasta ruokaa eli juuri savustettua affenaa,
      https://www.youtube.com/watch?v=sHOazH3q6OA
      Ei pitäisi proteiinin pula näiden järvien alueilla lainata jos on sen verran kädellinen että osaa jonkunlaisen koukun luoda ja pätkän siimaa, Tai vaihtoehtoisesti risuista ja tuohesta rysän tai katiskan tapaisen. Tulenteko on sitten vielä ihan erikseen, mutta jostain juuri kuulin että nuorten poikien kivekset ovat kuin hiillos ja iän myötä lämpö vähenee ja hallinta kasvaa.

      Harmittaa kun ei voi itse olla enään kuin visioiden ja neuvojen antaja. Onneksi on suhteita maailmalla ja tilasin Dubaista itselleni takuu toimivan ihovoiteen sen yhden kohdan kuivumista hoitamaan. Kuriirilla tulee. Koko voidetta ei ole edes Suomen lääkeluettelossa kuten ei ole montakaan ihon ja limakalvojen hoitoainetta. Esimerkisi aivan loistava ientulehdusten hoitoaine, Enoxolone, ei löydy suomesta mutta ilman reseptiä Ranskasta missä se on kehitetty.
      Meillä on myös sappivaivoihin oikeastaan yksi lääke, Takedan Litalgin. Maailmalla monia muita ja sivuoireitta toimivia. Minullekin Litalgin aiheuttaa heti oksentamista, Yksi niitä harvoja lääkkeitä mitkä eivät minulle sovi. Täytyy seuraavan mahdollisen sappikoliikin tullessa mennä hakemaan reseptillä Eestistä. Sitä vielä löytyy Buscopania meillä lopetettavien lääkkeiden listassa. Jos ei muu auta mutta toimivan tietää niin mentävä ihan lääkärille Eestiin tai Lättiin. Venäjälläkin on muuten kunnon droppeja, mutta viisumibyrokratian vuoksi sitä ei voi edes harkita

      Joo itseasiassa sen teenkin kun varmaan tuleekin muuta asiaa Eestiin kuten Matusalamin hakua niin samalla voisui selvittää vierailtavan lääkärin ja hoitaa oikeatb peruslääkkeet tämän ikäisen hyvinvointiin.

      Kirjoitankin huomenna sivunmittaisen perusselvityksen englanniksi liäkereille siellä ja hoidsn homma.. Ei tarvita kuin erikois ihonhoitotuotteita, spiritus fortista ihan ihon desiinfiointiin ja nukkumiseen riittävän vahvat tropit. Jonkunlainen laimea ilopillerim olisim paikallaan kun ei tämä vähäpuheisen sosiaalinen elämä ole koko ajan riittävän täyttävää
      Turkissa ja EU ulkopuolella on ilo käydä apoteekissa kun apteekkari on lähes lääkäri eikä ajattele miten saisin tuoltakin otettua ois "koukuttavan pahan muta hyvän lääkkeen

      Jahka keksin hyvät reitit niin ohjaan muillekin Baltian matkailijoille

      • edson

        Tsiisus, hieno video venäläisestä affenan savustajasta

        Tiedän Hesassa ne affenapaikkoja. Mukaan höylättyjä leppäklapeja ja lapinleuku ja ruostumattomasta tehty savustamo. Siihen vain toinen ritilä ja sit Hesan eräälle hiekkaiselle rannikolle, missä löytyy myös tuulensuojakiviä. Kaksi mato-onkea ja matoja ja ei se lahnakaan pahaa oo. Kiveksien mausta ei hajuakaan. Ehkä savustettuna silmiä mieluummin.

        Droppeja ulkomailta, on kivaa luettavaa, mutta minulta menee muuten tajunnan tuolle puolen.

        Tulevanakin Balttia matkailijanakin koluan niitä herkkukalapöytiä, jos löydän ja netistä löydän, jollei Balttia yhdy eli mene Venäjän nettiin. No ei taatusti mene


    • Dr.Whoo

      Vaihteeksi positiivinen ajatus sotesta: ei mene läpi tämän hallituksen aikana. Koko kansan terveyspalveluja ei siis toistaiseksi myytäne yksityisten rahastajien (käytännössä ulkomaisten sijoitusyhtiöiden) lypsylehmäksi, kuten vanhustenhoidolle on jo tehty. Näin uumoilen mie ja moni muu, viimeksi muutosjohtaja Markus Sovala, valtiovarainministeriön osastopäällikkö. Taitaa olla kyllä alunperin kepulaisia hän.

      Sorry nämä omat kuivat horinani. Mutta mahtuuhan tänne.

    • edson

      Koska olen itsekeskeinen kukko, niin pyydän kauniisti :) ...

      foneettisesti karjalaisittain muutettas foneettisesti hesalaisittaiseksi, sillä Venäjä odottaa, että se karjala palautettas, että saisivat yhtenäisen Karjalan

      Muuten kaikki jees ja iltavuoro taas pukannut perkaamista

      PS. Ei oo kuivaan horinaa meinaan vanhustenhoito. Ite koitan tähdätä lähdön jonnekin päärynäpuun alle. Hoitotestamenttiin kirjoitan, että näpit irti minusta. Ei saakeli sellaseen mestaan kitumaan, missä näytetään vanhaa suamileffaa, lauletaan virsiä ja läpytetään käsiä sävelten tahdissa

    • edson

      "Hoitaja vie vanhuksia kukkakauppaan, leipoo pullataikinan ..."

      Siin sen näkee, ei pokeripöytään vie ei. Saati kiertoajeluule panimoon. Pitää vaan läträtä taikinan kanssa

      No jos tulee se "saa ite valita" niin sitten rannikolle, ylin kerros, missä minibaarikaappi, kaukoputki ... ja tietty henkkohtaisia palveluseteleitä, mitkä voi vaihtaa taksiseteleiksi, niin tuttujen kavereiden kanssa ei varmaan jäädä leipomaan

    • edson

      Kuhan Ali herää, niin tiedoksi

      Johdan ylivoimaisesti nypläys ja dödökerhon "kuka on pahin" tilastoa 3-1 ja kohta ovellani kolokuttaa polliisi ja julkinen sana

    • edson

      Iltapäivällä Honkakodissa Kouvolassa leivotaan yhdessä pullaa ja – Toiset eivät osaa tai pysty enää ilmaisemaan tahtoaan. Sitten luemme kasvoilta, varsinkin ruokailutilanteessa, Volanen sanoo.

      Vai lukevat kasvoilta, anna mun nauraa. Ymmärtävätkö lukemaansa? Haluun rasvaista ruokaa ja kunnon paukut päälle ja nyt en sitten tarkoita ihan mitä paukkua tahansa. Voin vain kuvitella, jos ilmaisen tahtoni, mitä tapahtuu. Ei varmaan järkätä jälkiruoaksi rättipokeripöytää, ei.

    • edson

      "Kuolemaan johtaneet rinnetapaturmat ovat Suomessa harvinaisia"

      Unohtavat kaikki säärten murtumiset sun muut kolhut päähän. Tosin tiedän, että yhellä pitsinnyplääjällä on suhe sekä rinteisiin että kesämökkiin eli siis jo on kolauttanut päänsä pahasti jo seimiaikana. Ei muuta ku päin mäntyä, ei enää tunnu missään.

      Uutisointia ennen hiihtolomia.

      Pitäkää turvavälit autoilijat, kun kiiruhdatte rinteille. Joku voi kuolla siinä rynnistyksessä valtateillä ja onkin kuollut - eikä ne ole ne kuolleet ainoastaan poroja. Eli siis hällä väliä, vaikka Suamessa onkin lunta joka puolella niin rinteisiin pitää päästä, jopa Sveitsiin lentäen. Sellasta on tämä hurlumhei ja oottakaamme kesäviikonloppuja, niin ryntäykset kesämökeille pitävät kuolintilastotkin jollain lailla voimissaan. Silloin tähtäimessä näillä päästä grillille, vaikka grillejä on lähialueillakin. Kattosivat vaikka Grillit huurussa sarjaa neloselta.

      Pakatkaa autonne niin, ettei kapsäkki rojahda niskaan ja tarkistakaa, että on öljyä motorissa, tankki täynnä (ny en tarkoita sitä teevee ohjelmaa) ja ilmaa renkaissa. Ilmaa päässä ei tartte tarkistaa, sitä löytyy varmasti

      Tervetuloa myös kiinalaiset toivottaa turhakkeet

    • Ali-Baba
      • edson

        Ei hitto

        Nuo tapaukset olivat vielä parempia kuin venäläisten autoilijoiden kohellukset


    • Ali-Baba

      Täällä me maan matoset mietimme suuria asioita kuten onko Raision keskustassa tilaa kolmelle grillikioskille, voiko Njurmeksen suopursu hyvin.
      Sitä pohtiessamme emme lainkaan huomaa, että jos ostamme silmien horisonttia taivaalle niin näemme historiaa syntyvistä tähdistä, galakseista ja kaiken siis tapahtuneena miljardeja, miljardeja vuosia sitten. Moni tapahtuman seuraus varmasti jo kadonneena myös miljardeja vuosia sitten

      Se kuvaa ajan luonnetta. Viesti jatkaa matkaa vaikka itse lähettäjää ei enää aikoihin ole ollut.
      Pitäisköhän pyytää Valtaoja kunniajäseneksi näihin syvälle luotaaviin keskusteluihin-
      http://but.fi/7yd

      ps. jotta menisi täysin syväluotaavaksi niin todettakoon, että ainoa mistä ei jää edes viestiä on uusiutuva materiaali!

    • Ali-baba

      Kun pyydettiin Valtaojaakin avuksi Cosmoksen salojen avaamiseen, niin häntä odotellessa tehdäänb vierailu maamme entisten itäosien ihmeellisen ihanaan luontoon ja sen antimiin:
      Фильм "Хлебное дерево Сибири"
      https://www.youtube.com/watch?v=AolzCCoXNgg

    • Ali-Baba

      Kun metsät, luonto, ilmasto ja osin rationaalinen ja oikein hoidettu maanviljelyskin ovat kemian ja energian lisäksi aiheita joissa jatkuvasti seuraan eri maiden toimintatapoja ja niiden seurauksia niin tässä koiravahdissa palasin Uuteen Seelantiin eka kerran sitten vuosien 65-66 jolloin seilailimme sinne , sen maan lähes jokaiseen satamaan fosfaattia Makatealta tuoden yleiseen lannoitustarpeeseen.
      Maa oli silloin vielä Kuningatar Elizabethin alusmaa ja minulla on tallella lähes kaikki silloiset kolikkiorahat peipennystä 2.5 shillinkiin ennenkuin lähtöni jälkeen muuttivat NZ dollariksi. Sellaisia rahoja mitä siellä ei ole noin 50 vuoteen ollut käytössä. Olisivat jo tavallaan erittäin arvokkaita numismaatikkopiireissä joko NZ, Australiua tai jopa itse UK harraselijoille

      Uusi Seelantihan on kaksiosainen saari pääsaariltaan. Etelässä lunta ja pakkastakin ja lampaita jotka laivataan Bluffista, maan eteläisimmästä satamasta, missä myös kävin (Invergargill)
      Eteläsaari on erittäin vuorinen monen maiseman ja sään maa. Siellä kuitenkin osataan ja kyetään Suomen palkkatasolla tuottamaan lihaa, voita, meijerituoitteita ja monia hedelmiä käytännössä ilman tukia. Pohjossaari missä pääkaupunki Wellington ja suuri kansainvälinen kaupunki Auckland sijaitsevat on ripoteltu täytee varsin korkeita tulivuoria hedelmällisine rinteineen. Lämpötila taas sellainen että monet vähän eksoottisemmat hedelmät kasvavat siellä erinomaisesti kuten keltainen Kiivi Pohjoissaarella on myös pätkittäin tasaisempaa maata mulle viljaviljelyllekin. Maitokarjaa on kuitenkin joka puolella, osin jopa metsissä vapaana ja villinä kuten vuohia ja hirviä (saksanhirvi) kaikkien lihaa tuotetaan ammattimaisesti, ilman tukia ja koko maailman markkinoille vaikka viljelyolot vuoristoisuuden vuoksi ovat erityisen vaativat ja maat aika vähän. Ilmasto kuitenkin suosii
      Se suosii myös metsää ja yllätys yllätys metsää on sekä omaan, että vientitarpeeseen, mutta tietenkään sitä ei käytetä kaupallisteolliseen energiantuotantoon vaan jalostetaan monta astetta korkeammin.

      Pienestä filminläjäyksestä näette taas kerran eroon suomalaiseen metsiä ja metsäpohjia tuhoavaan korjauskäytäntöön. Vain kypsiä puita korkeassa laadussa korjataan. Uutta istutetaan heti tilalle, mutta ei maahan mikä on rikottu kuten meillä tehdään ja lasketaan samalla maan sisältämä suuri hiilidioksidivarasto irti. Kannot jäävät pääsääntöisesti maahan kuten pääsääntöisesti muuallakin maailmassa paitsi Suomessa ja kukaties Ruotsissa. Silloin hiilidioksidi pysyy maapohjassa ja uudella on valmiina ravinteita kasvuun. Samoin suuria avohakkuita ei harrasteta kuin Suomessa säännönmukaisesti ja jossain Alaskassa, Kanadan arktisella alueella ja Siperiassa, missä metsäalaa taas on miljoonia neliökilometrejä ilman ihmisiä jolloin suurikin avhakuu ilman kantojen poistoa sallii luonnon loikkia avohakkuiden ohi turvassa

      Kirjoitan ja kerron näistä asioista faktojen ryydittämänä siksi, että meille on vuosikymmeniä valehdeltu metsien tilasta ja hoidosta. Metsiemme tila on lyhyesti sellainen että verrattuna normaaliin tämän alueen metsään sisältöä on täysikasvuiseen ja siis korjauskelpoiseen metsään verrattuna ehkä 25-30% pitäisi olla sisällöstä. Kansalaisille Kepu ja metsänomistajapoliitikot ja metsähallitus valehtelevat sutena kasvutilastoilla, joilla taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä metsässä oikeasti on tai kuinka se toimii kokonaisuutena hiilen sitojana
      Yksi NZ metsäkooste mallina. Latasin niitä joukon varastoon jos joku kiinostuu näkemään miten sielläkin hommat mallikkaasti hoidetaan ilam elättisiirtoja

      https://www.youtube.com/watch?v=nC2Otx24Z98

      Tämä oli sen verran pitkä asiakirjoitus, että tallennan tämän siltä varalta että robo ei kestä asiaa

      • edson

        Uusi Seelanti

        Monen suomalaisenkin toivemaa, olen kuullut.

        Huomioita. Jollei oteta huomioon, että hieman ehkä maan mainos, niin miksi tukkipuuna vievät ilman jalostusta? No olihan siinä sahatavaraakin

        Tuo metsitys, mitä siitä selvää sain, sopisi kyllä joka puolen maailmata. Siis kummut sun muut sopivat maat vaan puille.


      • edson
        edson kirjoitti:

        Uusi Seelanti

        Monen suomalaisenkin toivemaa, olen kuullut.

        Huomioita. Jollei oteta huomioon, että hieman ehkä maan mainos, niin miksi tukkipuuna vievät ilman jalostusta? No olihan siinä sahatavaraakin

        Tuo metsitys, mitä siitä selvää sain, sopisi kyllä joka puolen maailmata. Siis kummut sun muut sopivat maat vaan puille.

        Kaivelin huvikseni hetken Uudesta Seelannista Hösärissä kirjoitettuja artikkeleita ja sieltä pääkirjoitusosioista.

        Kuulemma. "Esimerkiksi Uusi-Seelanti houkuttelee yrittäjiä tie­tyille innovatiivisille aloille." Eli kysyntää ainakin ja varmaan aika tarkkaa meininkiä, kuka sinne pääsee, kuka ei.


    • edson
    • Ali-Baba

      Ouno, niin kaakana on välimeri. Bulgariakin on hyvä maa turiosteille. Halpaa ja melkein suomalaista jauhomakkartaa kaupoissa.

      Tässä kuitenkin kopioituna viesti kansallisista muisteloista Rovaniemen kirjeenvaihtajaltani, Puhuvalta karhulta;
      "Taivaannaula

      Huomenna on Sipin eli Siprin päivä. Kanoja ja sikoja ruokittiin sydäntalven aika sisällä, mutta Sipistä alkaen ne saivat etsiä osan ruuastaan ulkosalta. Siihen aikaan kun kanat vielä osasivat puhua, ne ohjeistivat Varsinais-Suomessa hoitajaansa: »Ruoki minua Sipin päivään asti ja heitä sitten hännästä hangelle».

      Siat kulkivat entisaikaan vapaana suurimman osan vuotta ja söivät tunkioista. Uudet ostetut porsaat tuotiin taloihin kevättalvella. Porsaat vietiin tupaan ja niiden kärsät mustattiin uunin reunasta, jotta ne saivat uunista voimaa elämäntaipaleelle. Porsaat saivat elellä tuvassa, jossa niitä hellittiin runsaalla maidolla ja kokkelilla. Käytiinpä tupaporsas sylissä välillä saunassakin, jossa se ensin vihdottiin ja sitten pestiin.

      Kukkoja ja kanoja pidettiin kanaloissa tai pirtin lattian alla olevassa tyhjässä tilassa, josta ne päästettiin tupaan syömään. Kesäisin myös kanat kulkivat vapaana pihapiirissä. Kanojen munat ovat olleet uuden elämän ja kevään symboleita, joissa on suojaavaa elinvoimaa.

      Kevään ensimmäisen munan piilottaminen veräjän alle suojeli karjaa kesällä susilta ja karhuilta. Karja voitiin myös suojata kiertämällä se kananmuna kourassa, jonka jälkeen muna vietiin lahjana metsänhaltijalle muurahaispesään.

      Sipin päivän säästä on luettu kaskenpolton enteitä. Jos Sipin päivänä on niin kova tuuli, että lunta lentää reenraiteen yli, niin kesällä kaskituli lentää metsässä ojan yli. Sanottiin myös, että jos Sipinä sataa lunta, niin puolet talven lumista on vielä tulossa.

      Suojasää Sipin päivänä on sen sijaan hyvän ja varhaisen kevään merkki. Jos räystäistä tippuu Sipinä vettä sen verran, että kana saa juodakseen, tulee hyvä vuosi ja kana munii hyvin. Samaten suojasää ja vesisade merkitsevät sitä, että maassa on ruohoa jo toukokuun alkupuolella ja puiden lehdet ovat silloin hiirenkorvan kokoisia."

      • edson

        Tsiisus taas, jos Sipinä sataa lunta, niin ... satakoot. Tupaporsaana vaan käännän kylkeä.

        Noi on kivoi, nuo menneen ajan muistelokset. Kun osais kaikki maailman kielet, niin voe voe, sais kyllä sellaista tarinaa ympäri maalimua, että oksat pois. En viitti tarkista sitä, miksi sanotaan "oksat pois". Pois risut ja männynkävyt, sen tiedän.


    • Ali-Baba

      "Huomioita. Jollei oteta huomioon, että hieman ehkä maan mainos, niin miksi tukkipuuna vievät ilman jalostusta? No olihan siinä sahatavaraakin"

      No joo, itse filmi oli vain metsäntuotrannon mainospätkä. Minne suu puu lähtee tukkina ei siitä selvinnyt. Hyvin luultavasti maan toisessa osassa sijaitsevalle jatkojalostustehtaalle kun Maan sisällä lähes kaikki tavara kulkee laivoilla teollisuus ja maatalouskeskuksista toiseen.

      Itse aikoinaan vierailin satamissa: Lyttelton, Dunedin, Bluff ja Pohjoissaarella New Plymouth ja Tauranga

      Voivathan ne tietysti jotain havupuulaatua viedä tukkinakin, mutta en usko paljoa. Tukin ja sahatavarankin viennissä kun ei vielä ole juurikaan jalostusarvoa. Kovin vähän sitä on sellussakin.
      Hunekaluissa, rakennuspuussa, muotolaudoissa, lankuissa ja listoissa jo alkaa jalkostusarvoa olemaan. Täysi se on vasta kun likkeelle lähtee valmiita ikkunaraamia ja ovea tai taloelementtejä tai kokoa itse hirsi rakennuspaketteja

      Pitääpä vierailla Uudessa Seelannissa uudestaan yövuoran tienoilla tarkistamassa metsän käyttödataa

    • edson

      Näin ylenantaa yle : "Suremme jokaista menetettyä hotelliyötä"

      Voe voe. Mä en sure kuin sitä, että jos joutuu joskus pakosti hotelliin. Samassa artikkelissa surraan myös kylpylöiden kävijämäärän vähenemistä.

      Voe voe, mä suren sitä, jos en pääse joskus aitoon turkkilaiseen saunaan. Tai sit vaikka Turkkiin. Ei tu mieleen meinaan letkajenkka, ku kattelee napatanssii ja imee hetken vaikka tai'anomaista tuhannen ja yhen yön ilmapiirii

      • edson

        Lisää Virosta

        "Väestön ikääntyminen on kylpyläyrittäjälle siunaus"

        Hitsi, ottaisivat selvää, mikä meittin suomalaisten kirous on ikääntymisessä ja homma hoituis Virossa, ehkä.

        No summasummaarum. Yrittäjillä se senkun näkymät paranevat


    • Ali-Baba

      Laitanpa vielä tässä iltavuorossa yhden esimerkin uuden Seelannin tuoteinnovaatioista puun jalostusarvon nostamisen saralla. Lockwood puurakentaminen. Tekniikka on teoriassa tiedossa myös Suomessa, mutta ei erinäisten riitojen vuoksi oikein koskaan päässyt liikkeelle vaikka se sopisi erinomaisesti tännekin. Luulen että tuolla hakusanalla löytyy suomalaistenkin harrastelua asian kanssa. Mutta anyway, uussellantilainen se on
      Lisäksi kävi jo selväksi valtion virallisesta datasta, että erilaisia paneleita ja erikoisrakennustarvikkeita tehdään puusta. Sellaisia joita ostamme ulkomailla, kuten Saksassa tuotettuna Bauhauseista. Myös sellua ja paperia ainakin kotitarpeisiin.
      Ero on siinä, että meidän puustamme ylivoimainen enemmistö menee matalan jalostusasteen bulkkituotantoon tai nolla jalostusasteen ilmaa pilaavaan kaupalliseen energiaan eli paljolti lämmön tuotantoon ja herra meitä varjelkoon yrityksiin nesteyttää puuta muka uusiutuvaksi polttoaineeksi sekä koko metsäluonnon että lopulta myös ilmaston pilaamiseksi

      https://www.youtube.com/watch?v=WmrNxF6rDLQ

    • Ali-Baba

      Edelleenkin iltavuorossa ja Uudessa Seelannissa. Olen ihan äimän käkenä nyt tutustuttuani maan metsäteollisuuteen, mikä oli aikaisemmin jäänyt lampaiden, saksanhirvien, lehmien, voin,maidon , kiivien ja muiden hedelmien jalkoihin.

      Kyllä tehdään puusta ja paljon. Sitä näyttää lähtevän myös tukkitasolla todellisina suurlaivauksina minullekin tutuista satamista. Silloin ei vaan asiaa osannut tarkkailla kun mielessä olivat perhoset eikä puut!
      https://www.youtube.com/watch?v=fkDdrMtmkyk

      Pitää vielä yrittää selville mihinkä nuo tukit oikein niillä laivoilla lähtevät. Sehän jo kävi selväksi, että jalostettua puuta lähtee vientiin merkittävästi!

    • Ali-Baba

      No niin, kun selvittää niin viisastuu: tuonnehan menevät ainakin maan suurimman tukinviejän tukit:
      China, Thailand, Korea, India and Vietnam. Tenco are also participants in the Japanese, Malaysian, Indonesian and Filipino log and lumber markets.

      Tämä taas kertoo melko tuoreen Uuden Seelannin virallisen kannan ja saman syyn mistä en olisi uskonut heidän raakatukkia maasta vievän. No toisaalta varmasti on saatu kohtuullinen hintakin
      Tuo osallisuus Jaappanin, Malesian ja Indonesian sekä Filippiinien tukkimarkkinoille tarkoittaa myös noiden maiden erikoispuiden kauppaa ja välittämistä
      Tenco are a major market participant in the log and lumber markets of China, Thailand, Korea, India and Vietnam. Tenco are also participants in the Japanese, Malaysian, Indonesian and Filipino log and lumber markets.

      http://www.wpma.org.nz/news/new-zealand-will-no-longer-tolerate-raw-log-exports-minister-warns/

      Mielenkiintoista kuitenkin on se, että maailmalta kävelee edelleenkin aivan ihmeellistä tietoa esiin jos vähänkin käy sivuja kääntämässä Onneksi sentään tiesin sen miten suuria puutavaratuottajia ovat Eteläamerikan ja Pohjoisamerikan maat, Keski, jopa Etelä Eurooppakin Aasiasta ja Siperiasta puhumattakaan.

      Kyllä olisi parempi meidänkin metsillemme, että toisimme tukkia noilla suiurlaivoilla sekä sellupatoihin, että mekaanisen puunjalostusteollisuuden korkeasti jalostettaviksi ja tienaisimme rahan siitä välistä emmekä omat metsämme loppuun kaluamalla. Kaikkiheán me tiedämme että esimerkiksi Jaappanissa on vähän raaka aineita mutta ostavat raaka aineet ja myyvät niistä tekemänsä tavarat valmiina tuotteina kovaan hintaan

    • Ali-Baba

      Dodiin, nyt ollaan taas koiravahdin puolella ja ainakin Uuden Seelannin yllätykset on käsitelty. Lisätietoja enää vain pyydettäessä.
      Nyt on hakusessa seuraava kohde.
      Vanhana etelänmerien fosfaatinkuljettajana minua kihelmlisi aloittaa kova polemiikki Kokkareiden Norjan Yaralle pilkkahintaan Kemiran silloisen maatlouskemian paloittelusta periaatteella parhaat palat kokoomuskavereille ja ne missä ei ymmärretty olevan suunnaton tulevaisuuden rikkaus kuten Soklin apatiitissa norjalaisille jotka hyvissä varoissa asian ymmärsivät ja jättivät Soklin kasvamaan mahtavaa korkoa ja fosfaatin vähenemistä muista maailman lähteistä.

      Meillä siinä menetetiin mahtavan maatalouskemian kokonaisuuden rakentaminen oman raaka ainepohjaan ja varallisuuteen. Takaisin ei saada muuten kuin erittäin kovan luokan hallituksen takaisin kansallistamisella

      No niin harva ymmärtää tuon asian kokonaismerkityksen kansallisesti että voi olla minunkin aiheellista jättää se tuleville sukupolville

    • edson

      Uusi Seelanti, oi niin kaukana

      Joku "setä" selvitti metsien tilaa, vaaroja sun muita tässä eilennä vai sitä ennen. Teeveessä.

      Kertoi eteläisen Saksan ja sen ympäristön eli siis Itävalta, Sveitsi metsätuhoista aivan viime aikoina.

      Juu ja yks ryömi eli rämpi suomalaisessa metässä just kans ja kirosi, että helekutin tuloeläimet, kunhan lumipeite sulaa.

    • edson

      Piänhiukkaset joo

      Kyllähän tarkasti ovat laskeneet, 200 kuulemma kuolee just puunpolton takia vuosittain. Ei muuta ku maskit kasvoille ja menoks. Hätätapaus ja ei tartte noudattaa neuvoa, että kasvot paljaaksi, että supo tunnistaa.

    • Ali-Baba

      Nyt on sen verran räkäinen ilma että edes pienhiukkaset eivät piristä. Mitään hyviä asioiden tarkasteluideoitakaan ei tällaisella säällä ole. Pitäisiköhän turvautua pariin Rhummiin.

      Sen itävallan, saksan ja sveitsin sekä puolankin ajoittain esiinnostetut tuholaistuhot ovat itseasiassa ikivanhaa ja tietyin välein toistuvaa tietoa. Se on vähän kuin heinäsirkat muinaisessa Epygtissä

      Meilläkin niitä välillä sattuu ja esimerkiksi kirjanpainajan tai jonkun sienitaudin kohteeksi joutuneet metsä pistetään silloin lähes säännönmukaisesti lihoiksi ja saastunut alue istutetaan uusiksi. Eivät ne tuholaisiskut koskaan ole koko maata kattavia vaan nykykontrollein jäävät plänteiksi. Puolassakin ihan viime vuonna nousi melkoinen äläkkä siitä että hallitus halusi tuholaisperusteilla kaataa vanhaa Bielowitsan ikimetsää ihan kunnolla. Siinä tuli asetelma missä hallitus halusi rahat puista ja luonnonsuojelijat säilyttää ikimetsät luonnon omissa käsissä. Olen sillä tavalla luonnon kannalla, että se osaa tuollaiset hommat ajan kanssa hoitaa. Tappiot ovat vain tilapäisiä. Missään ei ole mikään tuholaislaji koskaan pistänyt kaikkia metsiä sileäksi

      Paljon enemmän kuin tuholaiset minua huolettaa esimerkiksi suomalaisten rypsiviljelijöiden halu käyttää mehiläisiä tappavia neonokotinoidi tuholaismyrkkyjä saadakseen rypsiään sen kasvun äärimaisemissa muutettua rahaksi. Kasvattaisivat mieluummin vaikka nauriita tai öljyhamppua

      Voisi Tohtor Huu käydä injektoimassa jotain mielenkiintoisia jutunaiheita tai vaikka ihan kosmisia tänne

    • Ali-Baba
    • Ali-Baba
      • Cee-Lila

        Olimme kerran Teneriffalla ja olimme matkalla Teidelle, meillä oli ruokailu järjestetty sinne jonnekin vuoristoreitille pieneen ravintolaan. Meitä oli bussilastillinen, ei kovin suuri bussi ollut. Ateria oli ankean näköinen, lautasella oli keitetty perunanlohko, ruskeata lientä ja kanin rintapala luineen. Ei ollut houkuttelevan näköistä syötävää. Lisäksi joku sanoi, ettei kaikilla ollut lautasella edes kania, vaan joku sai jonkun kulkukoiran lihaa ja joillakin jopa kissaa. Tiedä sitten. Emme olleet siis Kiinassa vaan ihan Kanariansaarilla ja vuosi oli 1988, muistan hyvin, koska veljeni kuoli noin 3 päivää ennen matkaamme. Teiden huipulle emme päässeet sillä vaijerihissillä, koska tuuli liikaa. Se ravintola, missä olisi pitänyt siihen hissiin päästä, oli korkein etappimme, mutta se Lumumba oli hyvää ja lämmitti kivasti. Mutta vessa oli rahastuslaitos, siellä mummo oli käsi ojossa ottamassa rahaa ja antoi jokaiselle vessaan menijälle kaksi palaa vessapaperia. Kaikkea sitä mieleen muistuukin ja näistä Alin linkittämistä kanoista ja kaneista.


    • Ali-Baba

      Tosi yllättävää. että taas oli Ceen ihan mukava kommentti poistettu. Onneksi ehdin sen lukaista
      Uskon kyllä, että silloin joskus on siellä Kanarian vuorilla juurikin saattanut tapahtua niin että laihaa ruskeaa lientä ja satunnainen kanin luu on lautaselle iskeytynyt ja se "mummo" on ollut käsi ojossa parin vessapaperipalan kanssa rahaa keräämässä. Näitä vessamummoja olen muuallakin matkoillani tavannut. Nykyisin esimerkiksi Saksassa vessamummojen virkaa hoitavat raha automaatit jotka avaavat portin.

      Tuossa venäläisessä kani ja kana filmissä oli hauskasti kombinoitu juuri sellainen ilmastoystävällinen lihantuotantovisio millä pystyttäisiin tarvittaessa vähentämään märehtijä ja sikakarjan metaanin tuotantoa sekä suoraan että välillisesti

      Minusta Ceen kannattaisi jo kysyä ylläpidolta miksi noita ihan normaaleja kirjoituksia poistetaan. Onko esimerkiksi lähettävässä koneessa joku mukaan lähtevä virus tms liite josta et itse ole tietoinen. Mahdollisesti olisi ajettava kone täyskattavan puhdistusohjelman läpi. Niitä helposti löytyy netistä ihan ilmaiseksikin

      • Cee-Lila

        Minulla on koneen omien turvien lisäksi esim ilmainen avast ja se esim tutkii sähköpostini mennen tullen. En tajua näitä poistoja, että sekin minkä tänään sinulle vastasin on poistettu. Se tieto oli puhdasta faktaa, mutta se oli tietysti oletusta se koira tai kissa ruuaksi käytettynä mutta tietyissä itämaissa sekään ei olisi. Viimeksi asia oli haloo Etelä-Korean olympialaisissa. Silloin vannottiin, ettei koiria syötetty kisavieraille eikä urheilijoille.


      • Ali-Baba

        Kun niissä sinun monien kirjoitustesi poisoissa ei ole järkeä, eikä mitään edes keinoälylle ohjelmoitavaa poistokriteeristöä niin tulee tietysti mieleen se haitallisen liitteen mahdollisuus, minkä keinoäly saattaa tunnistaa.
        En itsekään tiedä onko se mahdollista mutta huolimatta Avasteista jotka yleensä ovat erittäin hyviä koneelle voi pujahtaa joku niinsanottu troijalainen tai malware jollaisia laitetaan tai lähtee koneelta itse tietämättä sieltä lähetettyjen viestien näkymättömänä liitteenä
        En usko että koirien tai kissojenkaan mainitseminen voi olla poiston syy.

        Ei sellaisen erillisen troijalaisten poiston tekeminen juuri tuollaisilla mainitsemieni ilmaisten ohjelmien avulla ainakaan vahingollista ole. Itsellänikin on aktiivinen virustorjuntaohjelma mutta siitä huolimatta malwarebytes löysi yli 100 ns. epäilyttävää troijalaista. Saattoivat kaikki olla ihan normaalien cookien tapaisia ohjaustroijalaisia, mutta puhdistus mikä puhdistus. En niitä edes yksitellen tarkastanut vaan kaikki pois kun ne cookiet eli keksit tulevat uudestaan jos jonkun vierailupaikan taas avaa.


    • Ali-Baba
    • Ali-Baba
    • Ali-Baba

      Nyt on taas Trumppi asialla. Pohjoisamerican "Ilmasto" on ihan kaamoksessa
      Nyt amummu heti korjaamaan polaaripyörteet ja suihkuvirtaukset niin ettei meilläkään joka toinen päivä satais tihkua ja joka kolmas kuivaa pakkasta. Niin, ja huwaa englanninkielen harjoitusta

    • Ali-Baba
    • edson
      • edson

        Lisää mukavata elämisen kuvausta, Roud Trip to Spain. Sama perhe matkalla. Mies puhuu hyvin

        Jeee, voittaa telkun matkaohjelmat yks nolla. Hirvee halu minulla kokeilla vastaavaa ja vielä ehkä eri näkövinkkelistä. Pienien paikkakuntien pienissä kahviloissa. Pienien kujien penkeillä. Okso viidare. Kaiken kaikkiaan pieni on kaunista ja hitaasti meno leppoisaa.

        Ilmiöoppimista parhaimmillaan. Netti mukana tietty.


      • edson
        edson kirjoitti:

        Lisää mukavata elämisen kuvausta, Roud Trip to Spain. Sama perhe matkalla. Mies puhuu hyvin

        Jeee, voittaa telkun matkaohjelmat yks nolla. Hirvee halu minulla kokeilla vastaavaa ja vielä ehkä eri näkövinkkelistä. Pienien paikkakuntien pienissä kahviloissa. Pienien kujien penkeillä. Okso viidare. Kaiken kaikkiaan pieni on kaunista ja hitaasti meno leppoisaa.

        Ilmiöoppimista parhaimmillaan. Netti mukana tietty.

        Poistivat paskiaiset eli robot viestin, missä oli vain google kartta ja omat pisteet siellä. Tykkään tästä nyky googlemapista

        Tosin se kerää vain kahden vuoden kulkemiset, siis itsestään. Vanhemmat menevät poistoon. Siis autokamera on ihan jees, samoin kuin kännyt videointi


      • edson
        edson kirjoitti:

        Lisää mukavata elämisen kuvausta, Roud Trip to Spain. Sama perhe matkalla. Mies puhuu hyvin

        Jeee, voittaa telkun matkaohjelmat yks nolla. Hirvee halu minulla kokeilla vastaavaa ja vielä ehkä eri näkövinkkelistä. Pienien paikkakuntien pienissä kahviloissa. Pienien kujien penkeillä. Okso viidare. Kaiken kaikkiaan pieni on kaunista ja hitaasti meno leppoisaa.

        Ilmiöoppimista parhaimmillaan. Netti mukana tietty.

        Lisää.

        Näin info on nykypäivänä mukavaa. Tässä matkan kuljettajan selvitystä hinnoista

        "Tässä hieman meidän menomatkan hintoja.
        Turku-Tukholma auto 2hlöä A-luokan hytillä 114€ Silja bonuspisteitä.
        Ruotsin ja Tanskan siltamaksut ja Tanska - Saksa lauttamaksut hoidimme siis tuolla Bropassilla.
        Yksittäinen Öresundin sillan ylitys maksaa 6-9 metrin autolla normaalisti 100€/suunta, mutta kun tilaa tuon Bropassin, niin maksaa 46€/suunta
        Bropassin vuosimaksu on 42€. Siellä on myös erilaisia paketteja Öresund silta eri lautta vaihtoehtoja, jos tietää tarkat ajankohdat milloin on menossa yli.
        Lisätietoa passista ja hinnoista tuosta linkistä: https://www.oresundsbron.com/en/start
        Rödby - Puttgarden lautta 2hlöä auto maksoi n.100€/suunta.
        Ruotsin laivamatkojen hinnat vaihtelevat tietenkin paljon ajankohdasta ja hytti ym. valinnoista, ja auton koosta. Meidän auto on hieman alle 7,5 metriä pitkä.
        Me ollaan aina menty meidän Euroopan matkoilla Ruotsin ja Tanskan kautta (jotenkin ollut meille luontevin reitti), mutta monet menevät suoraan laivalla Saksaan ja jatkavat siitä eteenpäin."


    • edson

      Näin meillä : lock-wood kuhmoinen oy ja siitä on aikaa

      Naureskelivat muutamat, kun yhtiö oli ostamassa oksatonta nuorta mäntyä ensiraivausmäntyä. Vaikka se mänty tiputtaakin oksat, niin kyllähän niiden jälki näkyy puuta sahattaessa. Isossa männyssä saattaa olla vain ulkokerros oksatonta.

      No huonosti kerrottu, mutta hällä välii oksista. Kalliit puuntyöstöön tarkoitetut lock-woodin hankkimat jotkin koneet ja teräkset makasivat ulkosalla pitkään konkurssin jälkeen. Ja rahaa paloi

      • Ali-Baba

        Eräällä toisella Metsäteollisuuden blogipalstalla keskustelinkin koneellisen puunjalostuksen jalostusasteen noston ja puun laadun tarpeesta. Hän joka silloin keskusteli taisi olla aikoinaan sekaantunyt tuohon Suomessa huonon lähdön saaneeseen Lockwood bisnekseen. Silloin itselläni ei ollut hajuakaan, että se oli uusiseelantilainen alunperin

        Sen mahdollisesti suomalaiset kilpailijat halusivat pois markkinoilta mutta samalla ilmeisesti onnistuivat kaatamaan myös takavuosina suunnitteilla olleet liimapuupalkkitehtaat, joilla tavoiteltiin samalaista rakentamista.

        No onneksi pelittää alkuperämaassaan eli Uudessa seelannissa

        Puhaltelipa tuuli reippaahkosti. Kävin verenluovutuksen lisäksi tekemässä mukavahkon maisemakierroksen ja ostoksilla Korsoon Liiterissä


    • Ali-Baba

      Mutta täspä maanmainio maantie, lähes vetten päällä, ajo"himoisille" diesel homisteille:
      http://www.bbc.com/travel/story/20190219-norways-beautiful-but-treacherous-road
      Dieseleistä puheenollen niin serkku eenokki eteläkarjalasta on löytänyt oikein sopivan 1.9 litraisen diesel Lagunan melko tuoreena ja sopivan ostoskassin hinnalla, joten saatan itsekin siirtyä diesel käryttäjien joukkoon kohta puoleen. Pitäisi vaan kommertaa sinne kaakon suuntaan noutamaan se. Juuri katsastettukin eli ei tarvi sitäkään heti murehtia, Viininpunainen

      • edson

        Näkyy sijaitsevan Trondheimin eteläpuolella. Jos joskus kuljen tuon kalliin ja pitkän matkan esim Oslo-Vuoreija pitkin rannikkoa, niin pikku koukkauksineen matkaa tulee varmaan 5 000 km

        No mitä näen, koen?

        Hienoja maisemia tietty - kylmää vettä, mutta kirkasta sellaista - jyrkkiä mäkiä - mutkia - hyviä parkkeja --- niin ja näen siis lompakon tyhjenevän. Lisäksi enemmän sateisia päiviä kuin aurinkoisia sellaisia.

        Mikä tarve sinulla dieseliin?


    • Ali-Baba

      Tästä Cap San Diegosta löysin vielä filmin missä se museoliikenteessä Elbe joella. Tämän näytän siksi ett' vaiikka ketään muuta ei laivat kiinnostaisikaan niin tämä alus oli sen ajan huippu teknologian ja aluskaudeuden edustaja kun minäkin nuorena poikana merille läsiv keväällä 62
      Oli paljon muitakin omalla tyylillään huippukauniita alusia mutta useimmat kuitenkin juuri päättyen ajanjaksoon kun höyrylaivat hävisivä. Niitähän oli kymmenittäin sielä Suomewnkin laivastossa vuonna 63 mutta jo vuonna 65 lähest tyystin kadonneett.
      Kap San Diego poli sen verran modernin ajan tuote, että siinä oli jo hienot diesel koneet. Mannit ja ALUS ITSE RAKENNETTUNA maaliskuussa 1963 Dieseleiden käytön voimakkaaseen lisäykseen. Tosin hikidieseleitö oi jo vuodekta 459, Samoin muuten smana vuonna rakennettuja oljystimmareita kuten Yrsa mista minä ja Einari fundamentalin mereimiestaidin opimme, ja innostui, menemeääm laivanpäällystökouluitukseen. Osa meistä jäi alalle tuhnuamaanmutta osa oppikieliä ja kulttuureita ja ryhtyi energianateriaalien kuljettahjasta energian parantajaksi

      En voi sanoa, että pahaa olisi ollut, Vaikeeta o´välillä kim hommat pitim tarkaista toimivaksinitse

    • Ali-Baba

      "vieraukka kouilullamkuuntekenassaniuekestänimloisykuhjyiustehbbtalojenT

      Tulkkaus eteläkarjalaksi;

      Vierailla koululla illan kuuntelemassa mikä on purku uhattujen talojen 16-20 tilanne ja koska ne mahdollisesti puretaan

      Ihan turha muuttomurhe, mutta n ollut jo olemassa silloinkun tähän muutin. Pääasiahan on että uusi tulee tilalle, mutta byrokratiaa tulee varmasti ja se ei ole suurimoia intohimojani

    • edson

      Ihan hämeen hitaudella ja stadin slangin sekoituksella ... eiku hirveellä sekakielellä voisin tuohon purkamiseen virkata eiku kutoa pari sanasta.

      Jos todella purkamisen tarvetta, niin purkuun vaan.

      Mutta jos ja kun kulkee Euroopan pikkuisten kylä ja kaupunki "pahasten" näkymien läpi, niin voe voe, siellä historia rehottaa. Jopa ent. itäblogin mailla. Kysynkin itseltäni, että miksi minä siellä kipuaisin johonkin linnan pihalle tai kirkon kuistille? Voe voe, kun on nähtävää silmän täydeltä muutakin.

      Ny on kevät ja taas iski kuume ja eräänlainen murhe kans. Kaks viikkoo, niin aurinko sillä korkeudella täällä "ei missään", että hyvästi talvi, sano.

    • edson

      Odotettavissa iltaan asti

      Aurinkoa ja Seefeldiä. Poika oli viikko takaperin tuolla ja otti kuvia. Ihmetteli paikan pienuutta. Viestitti laskettelun riennoista, mihin minä kolmen vaarakolmion myötä eli kera tekstasin.

      Varo lumivyöryjä
      Varo sisäsuksivirhettä
      Varo niitä rinteiden puolivälikrouveja

      Pojal on himasta muutama poronkusema hienoille laskettelupaikoille ja on vielä nuoruuskin plussana.

    • edson

      Hesari : Perussuomalaisten kannatus nousee, ja kampanja tiivistyy Ouluun: ”Ihan tavalliset keski-ikäiset ihmiset ovat nyt vihaisia”

      Heh heh, vai tavalliset ihmiset. Heh joo. Kampanja vois tiivistyä helvettiin

      Siel kommenteissa joku horisi, että Soini pilasi yhden suuren puolueen mahdollisuudet ... ties mihin. Jumal'auta, jos näitä "tavallisia ihmisiä" sikiää yhtään enää, sillä ei ne tavallisia ole.

      UGH

    • edson

      Hesari : Varuskunnan terveysasemalta katosi keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä

      Ei oo helppoo, kun ei pääse hyökkäämään. Vakiväessä alikessusta ylimpään sotamarsalkaan on jatkuva odotus piinaavaa ja pitää saada ainakin kokaa. Ei upseerikerhon paukut enää riitä.

      Puolseiskas sanoi Juha Hurme sen, mitä armeijasta pitää todeta. Minä totean lisäksi, että ... no en totee.

    • Ali-Bab

      se on sitten eka kerran eläissään käyty kunnallisessa kaavoitus ja korjausrakennussuunnittelun asukastiedotustilaisuudessa kun tämä ja pari naapuritaloa menevät lopulta purkuun ja uudelleenrakentamiseen kun sattuvat si9jaisemaan sellaisella hellsinskin alueella mitä halöutaan tiivistää ja minne on asuntokysyntää eli on kaupungin sisäkiskon aseman vieressä, Pohjois Haagan asema, Kaaren keskus , kehä 1, vihdintie, hämeenlinnan tie välissä.
      Talot itse vain 70 luvun lopussa rakennettuja ja minun mielestäni aivan erinomaisessa kunnossa ja asunnot hienosti suunniteltuja mutta eivät vastaa nykyajan esteetön kulku eli isot kylpytilat ilman kynnyksiä etc
      No ihan heti ei tarvitse pakata sillä pakkausilmoitus tulee aikaisintaan v. 21 ja sittenkin homma hoituu niin että Heka antaa siirtoasunnon ja maksaa jopa muutoinkin sinne.
      Jos siis edes kolmen vuoden päästä pihisee. Siis homma hallinnassa ja voi keskittyä ihan muuhun.
      ps. Tilaisuus oli muuten Haagan yhteiskoululla Pietari Hannikaisen kadulla. Pitkä aika on siitäkin kuin minkäänlaisessa koulussa vierailin, mutta kyllä se heti jotenkin tutulta vaikutti.

      Seuraava operaatio on sen pollen hoito vanhasta pollesta uudempaan vanhaan polleen. Sekin taitaa olla jo järjestymässä mutta pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja käydä vanhassa kotikaupungissa.

      Se on asia niin, että tuo liikkeellelähtö on tullut aina vain vieroksuttavammaksi. Pitää siis vaan tarttua itsestään kiin ja heti kun on päässyt rattiin niin kaikki alkaa rullaamaan.

      Teillä maalaisilla ei tuollaista ongelmaa ole kun on sheriffikin potkimassa istuimeen että koetas kuhnuri tehdä vähän hommias ja Huulassa tiukka emäntä vaatimassa että nyt äijä tienaamaan rahaa ja arvonnousua omistajallesi!

    • Ali-Baba

      ps. Tuosta varuskunnan lääkevaraston hupenemisesta johtuen on minunkin pakko tunnustaa, että olen tässä metsien lisäksi katsellut maailman sotamaiden ilmavoimien ja merivoimien kalustoja

      Niistäkin ilmenee mielenkiintoisia faktoja joita kaikkia ei ihan ensiajatuksella tile edes mieleen
      Kuten esimewrkiksi sellainen että niihin näennäisesti helkkurin kalliiseen suunniteltuun 4 korvettiin tulee 32 korkean ilmatorjunnan huippuohjusta jollaisia meillä ei nyt ole ja ne integroidaan koko maan ohjustorjuntajärjestelmään.

      Se antaa jo melkoisen lisän 4 tärkeän kohteen ohjuspuolustukselle sekä hyökkäysohjuksia kuten Iskander ja korkella lentäviä lentokoneita vastaan vaikkapa Helsingin alueella, Turun alueella, Olkiluoto-Rauma-Pori alueella ja Tornio-Kemi-Oulu alueella.

    • Ali-Baba
    • edson

      Asemista

      Niin kauan ku henki pihisee tai kortti menee, niin tärkein asemani on kotipiha, missä seisoo nelipyöräkoti oottamassa kohdatakseen ennalta määräämättömiä pysäkkejä.

      Sitte, kun alkaa koriseen, on taksiasema seuraava tärkeä asemani.

      Joten : vastaanvanlaisia https://www.youtube.com/watch?v=RXvEXiYH80Q&feature=youtu.be&fbclid=IwAR37icSbNWvtEUWo68x1iYicTCMEnRBaiBoW1YZbqPywqkOhuskZaqglTw0 ja tekstejä Karavaanarit ulkomailla

      Pyssyistä

      Tunkekoot puolustusministeri ja ulkoministeri ja eurooppaministeri kranaatin suuhunsa. Kerran se kirpaisee.

      • Ali-Baba

        Kyllähän tuon vilmin kaltaista roud trippailua itse kukin harrastaisi vaikka ei näin vilposessa, siilä olin jo pihoilla ja oli kyllä "virkistävää" ihan tarpeeksi. Takasin tultuani päätin kaivaa vähän paksumman talvipaltoon esiin. Nyt kun on näin solakka niin omat läskit ei enää riitä lämmittämään, on puettava!
        Metsästäjistä en kyllä piittaa itsekään ellei metsästä siksi ettei muulla tapaa ruokaa ole.

        Noita puolustusvoimia kuitenkin ymmärrän sillä ihan viimeisenä haluaisin että vanja eno tulisi meitä hallitsemaan. Ruotsalaisetkin vielä jotenkin menettelisi, jos puhuisivat englantia. Tosin osaan pirun hyvin ruotsiakin siellä paikanpäällä aikoinaan opittuna ummikkopaikassa.

        Eikös muuten nyt ole jo Perjantai?


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        Kyllähän tuon vilmin kaltaista roud trippailua itse kukin harrastaisi vaikka ei näin vilposessa, siilä olin jo pihoilla ja oli kyllä "virkistävää" ihan tarpeeksi. Takasin tultuani päätin kaivaa vähän paksumman talvipaltoon esiin. Nyt kun on näin solakka niin omat läskit ei enää riitä lämmittämään, on puettava!
        Metsästäjistä en kyllä piittaa itsekään ellei metsästä siksi ettei muulla tapaa ruokaa ole.

        Noita puolustusvoimia kuitenkin ymmärrän sillä ihan viimeisenä haluaisin että vanja eno tulisi meitä hallitsemaan. Ruotsalaisetkin vielä jotenkin menettelisi, jos puhuisivat englantia. Tosin osaan pirun hyvin ruotsiakin siellä paikanpäällä aikoinaan opittuna ummikkopaikassa.

        Eikös muuten nyt ole jo Perjantai?

        "sillä ihan viimeisenä haluaisin että vanja eno tulisi meitä hallitsemaan."

        Mul on tyly käsitys kaikista hallitsemaan pyrkijöistä. Koska rakkaudessakin on kaikki sallittua, niin kyllä sodassakin niin pitäisi olla.

        Eli kunnon kemiallinen ase vaan ja jos joku työntää nokkaansa pidemmälle kuin se muuten ylettyisi, niin suihketta, mutta ei kainaloon.

        Samalla minuu niin naurattaa, että ei ne hallitsijat mihinkään yksin pääsisi, jos ei karjaa olisi tukena sohloilla sohimassa.

        Eli kun immeisiä eli karjaa on muutenkin tarpeeksi, niin ei pieni suihke ole pahitteeksi. Mutta että kaikenlaisia liidokkeja sun muita panssareita ... pelkkää tuhlausta.

        Ny on joo perjantai ... muistaakseni. No on se, kumppani huusi keittiöstä, että on se.


    • Ali-Baba

      No Edsonni! onkos meidän hiihtokisamme nyt edenneet ennakko-odotusten mukaisesti vai paraneeko huomenna lauantaina?

    • Dr.Whoo

      Jaahas, olinkos huomaavinani hienoista kalabaliikkia herrojen ja rouvien kesken tuolla toisaalla? Itsehän olenkin enempi tällainen kaunosielu, herkkä runoilijaluonne joka ei tohdi poikkipuolista sanaa kenestäkään sanoa. Tutkailen vain tähtiä, ja huomaan olevani universumin planetaarisiin ilmiöihin verrattuna yhtä merkityksetön kuin pieru saharassa. Semmoisessa mittakaavassa myös pikku riidat virtuaalisella viihdepalstalla tuntuvat aika mitättömiltä.

      Mutta mutta, tohtori kun olen, niin suosittelen numeroa isompaa pipoa suunnilleen kaikille. Minulla onkin jo niin iso että pyörii päässä. Myös putelista otin varmuuden vuoksi pari siivua, lääkkeeksi.

      Mutta kyl miekiin ihmettelen että mitäs sille weepelille oikeastaan on tapahtunut? En ikinä usko, että hän olisi luopunut leikistä kenenkään täällä olevien kirjoitusten vuoksi.

      • amummu

        Kyl sen pipon pitää jo senkii takii olla vähän väljä, et ilma eristää, kylmääkin.

        En minäkään oikein jaksa uskoa, että sen oloinen ihminen kuin Weepeli näistä kähinöistä välitti. On tullut elämään muita toikkoja. Mikä perin positiivista.

        Täytyy tunnustaa, että minäkin kävin äsken Tullis-putelilla, lääkettä pettymykseen, kun meni mökkikeikka nk. persiilleen. Piti maistaa onko tuliaisiksi saatu T ehtaa tavaraa. Puteli odotti oven takana, kun kotiin tulin. Pettymys vaihtui iloon. Hyvät ystävät ovat kullan arvoisia.


      • Ali-Baba

        Kiva kun piipahdit täälläkin valittelemassa pieleen mennyttä mökkikeikkaa ja antamassa hyvän ohjeen ilman lämpöä eristävästä vaikutuksesta liian tiukkaan päähineeseen verrattuna.

        Kun näyttää olevan pienet lämmikkeet suosiossa niin taidanpa minäkin pistäytyä Rhummi putelilla ihan pikku siivuilla

        Hauskaa mitalisato viikonloppua :))

        ps. Dr. Whoo. Eihän siellä mikään kalabaliikki ollut, ihka tavallinen ajoittain toistuva mutta joka kerta yhtä turha asioiden oikean tilan selvittely ja yhteiskirjoitusyritys. Sellainen mitä itsekin olet välillä tehnyt


    • Ali-Baba

      Tässä kotikokeille vähän mallia, miten Jelena naapurimaasta tekee kotona ihan tavallisiin lasisiin säilykepurkkeihin kestävästi säilöttyä "karjalanpaistilihaa" sellaisenaan joskus ruokailun kanssa tai lisukkeena jopa voileivän päällä käytettäväksi.
      https://www.youtube.com/watch?v=061FsUakSrw
      Vjenäjällä vielä osataan näitä kotona selviytymisjuttuja aika hyvin. Noh! ei mikään ihme sillä onhan heikäläisten systeemi vähän epävarma sapuskankin suhteen
      Tosin ovat kyllä aina suhteellisen hyvin osanneet säilykeruokaa tehdä lihasta, kalasta ja kasviksista isommillekin joukoille

      • edson

        Kyl tuo lasipurkkisäilöntä on ihan sellanen hyvä tapa varmaan verrattuna esim. metalliseen säilykepurkkiin ... mut kun sen ilmatiiviys minuu askarruttaa.

        Kyllähän veli ja sisar venäläinen on aikojen saatossa joutunut kaikenlaista kehittämään, varmaankin. Oli aikoja, milloin kauppaan jonotettiin vuorokausi ja sit päästiin tyhjien hyllyjen ääreen.

        Voe voe, mitä tällä hetkellä tapahtuu Venezuelassa? Melkoista poliittista painia siitä, ettei vaan ruokaa saisi. Tältä se näyttäytyy, vaan mikä sitten onkaan ... jos on


    • aurora5

      Tähtien katsoja, herra Who

      Minäpä kerron, mitä täällä alhaalla tapahtuu. Kuten tiedät, joukossamme vaikuttaa todellinen myrskyjen mies ja kosmopoliitti, ylivertainen juutubin käyttäjä monsieur A. Viikon verran hän jaksaa seurata naispuolisen kirjoittajakunnan kesyjä artikkeleita kotiaskareistaan, mutta viikon lopulla hänellä alkaa niin sanotusti keittää. Silloin on saatava vähän ejakuloida. Sopivan läheltä on houkuteltavissa paikalle helppo uhri, jonka voi pahoinpidellä, toki vain sanoilla, mutta niin törkeillä, että lammaskin siitä suuttuisi.

      Näin alkaa kalabaliikki, jonka ainoa voittaja on itseensä tyytyväinen monsieur A ja häviäjiä kaikki muut. Ketjujen henki on jälleen pilattu koko viikonlopuksi, jotta yksi herra saa nautintonsa.

      Ei ihan #metoon mukaista toimintaa.

      • edson

        Minusta on kiva, kun tulit tänne myös kirjoittamaan.

        Nappaan sieltä kudontapiiristä kirjoittamastasi erään ohjelman uusinnasta. Täälläkin toivotetaan tervetulleeksi se uusinta.

        Oon ollut turhan tyly sinua kohtaan, se vaan lähti lapasesta jossain vaiheessa. Kannustan kuitenkin nostamaan mielialaa ja unohtamaan solvaukset sun muut. Ei helppoa, mutta kuitenkin. Jos tuntuu joskus ahistavalta siellä toisaalla, niin eiku tänne vaan.

        Onhan sentään kirjoitettu aikojen saatossa mielestäni huomattavasti enemmän plussaa kuin miinusta. Ja mielestäni meillä oli aika, jolloin weepelillä, sulla ja mulla toimi jotenkin hyvin tuo aatostenjuoksukin. Se, mitä kirjoitin facen viesteistämme, oli tökeröä puolestani. Ja hiukkaa enemmänkin väritettyä.

        Tsemppiä


      • Dr.Whoo

        Auroralta kysyisin, että mikäs estäisi puhaltamasta henkiin tyyniä ja myrskyjä? Voisi olla hyvä olla olemassa sellainenkin ketju, ikäänkuin "varaventtiilinä". Eikä sellainen ketju estä osallistumasta mihin tahansa muuhun ketjuun. Lupaan miekin silloin tällöin pistäytyä, jos nimittäin asiassa pysytähän. Ja vain kohtuudella muita haukutahan.


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Auroralta kysyisin, että mikäs estäisi puhaltamasta henkiin tyyniä ja myrskyjä? Voisi olla hyvä olla olemassa sellainenkin ketju, ikäänkuin "varaventtiilinä". Eikä sellainen ketju estä osallistumasta mihin tahansa muuhun ketjuun. Lupaan miekin silloin tällöin pistäytyä, jos nimittäin asiassa pysytähän. Ja vain kohtuudella muita haukutahan.

        Kannatetaan

        Ja pelkkää asiaahan sitä ja kohtuudella tätä. Kattelin sen Alin lähettämän tuben ja siinä painekattilassahan on varoventtiili. Se viheltää jos ...


      • Ali-Baba

        Lieksan vihreä skinhead on varmaankin työelämässään ollut fiktiivisen runouden esilukija ja siitä on päähän jäänyt tukevasti se fiktio. Suorastaan messiaanisena tehtävänä levittää joka paikkaan mistä saattaisi löytää altistuvan sielun!
        Ainoa missä pahasti viiraa on muisti. Ei muista lainkaan mitä pahuuksia on useammallekin ihmiselle ladellut ja ihan autenttista ilkeyttään.

        Kiva että käy täälläkin yrittämässä positiivisen henkensä levittämistä. Täällähän ovat aina olleet ovet auki joka kirjoittajalle. Samalla tietysti vastaushanat


      • Ali-Baba

        Onneksi minua ei juuri tarvittaisi kuvailemaan totuutta sinusta. Senhän teet ihan itsekin jokaiselle, jolla vähäinenkin itsenäinen ajattelukyky ja inhimillisyys on tallella.


      • aurora5
        Ali-Baba kirjoitti:

        Onneksi minua ei juuri tarvittaisi kuvailemaan totuutta sinusta. Senhän teet ihan itsekin jokaiselle, jolla vähäinenkin itsenäinen ajattelukyky ja inhimillisyys on tallella.

        Sinä annat minusta kuvan kuin olisin jokin hirviö, jota ihmiset säntäävät pakoon. Kummallista, koska ihan inhimilliset ja ajattelukykyiset ihmiset antautuvat mielellään kanssani juttusille sekä kadulla että netin monilla palstoilla.

        Tuolla a-mummu epäili, että jos me riitapukarit tapaisimme silmästä silmään, asenteemme toista kohtaan muuttuisi positiivisemmaksi.

        Enpä suurin surmin ottaisi riskiä, että joutuisimme silmätysten ikinä. Varmaan voittaisi se, joka vetäisisi nopeammin aseensa esiin.


    • edson

      Pipo

      Syytä olla tiukaksi kudottu. Se, että jos kutoja on sitten laskenut kierrokset väärin ja pipo pyörii päässä, niin eiku pyykkipojilla korviin kiinni.

      Rukkaset

      Jos siltä tuntuu, että ny on hiihdetty viimeinen lenkki, niin eiku rukkaset naulaan.

      Weepeli

      Jo tuolla toisaalla arvelin omakohtaisen vaikutukseni olleen suuri siihen, että mies on siirtynyt kokopäiväiseksi kalastajaksi. Ei huonompi ammatti meinaan. Entisenä vedonlyöjänä laitan tännekin tärpin eli syötin eli kirjoitan, että joskus weepeli kertoi kalavaleita. Nimittäin tuota noin, sanoi mustapartainen mies, ja jatkoi, että kirjeenvaihtoamme välittänyt kyyhky lukiessaan minulle saapuvan postin nauroi katketakseen ja kun ei ollut tarkka, niin ammuttiin. Siis metsästysaikana. No metästäjät lukivat kyyhkyn nokassa olleen kirjeen ja sieltä se on luettavissa, Metästäjälehdestä, se kalavale.

    • Dr.Whoo

      Mie vaan tiskaan astioita ja luutalla lakasen lattioita, puhasta pittää olla. Näyttää olevan ulkona plussalla, eilen tähän aikaan -16.

      Mie en koskis pitkällä kepilläkään ikiriitoihinne, oon nimittäin rauhallinen ja pualueeton luanne.

      Sensijaan voin kuvitella että tämän seurakunnan eräät jäsenet nousevat vielä haudastaankin kälättämään toisilleen.

      • edson

        Vai että haudasta kälättämään

        Vai ne, jotka uskovat sielunvaellukseen. Ne, jotka lentävät sieluttomana tuhkana, eivät tule kälättämään ... ei hitto, unohin luiden vaelluksen, ehkä sitten vain ne luut hiukka kolisevat, tiedä häntä.


    • edson

      "Arvoisa rouva puhemies! En ole koskaan ollut sitä mieltä, että ihmiset voidaan asettaa markkinoiden edelle."

      Tää oli tämän viikon ylivoimaisin ilmaus. Kuka oli asialla?

      Ai niin, pärkkuletto, taas meni politiikan puolelle.

      Ali kysy jotain hiihtoennakoista tai siis sinnepäin ainakin. Kyl minuu taas niin mieli saattaa pahastua, kun pelkkää höpinää mitalleista. Ei ne nää enää urheilussa ku voittajat, tokanakin tulo on jo tappio.

      Kyl mä niin tykkään seurata muitakin lajeja, missä ei oo suamalaisii. Tänään tais tulla syöksyäkin. Toisaalta korismatsi ei ollu paha, vaikka siellä oli suamalisiikin pelaamassa.

      • Dr.Whoo

        Joo, on se kauhia ämmä toi Berneri. Ja tämä oli mahdollisimman kaunosieluisesti ilmaistu mielipiteeni.


      • edson
        Dr.Whoo kirjoitti:

        Joo, on se kauhia ämmä toi Berneri. Ja tämä oli mahdollisimman kaunosieluisesti ilmaistu mielipiteeni.

        Sinä ootkin meistä se, jolla on sielu

        Kun hallitusta hoidetaan, kuten bisneksiä, niin kukahan on seuraavaksi "kansasta" YT neuvottelujen kohde? Lomautetaan nyt vaikka ... hei, kuulostaa ihan Jenkkilän touhuita.

        Jos se kalju, munanmuotoinen päältään olisi piäministeri, niin ihan varmaan rakentaisi aidat koko pitkälle itärajalle ja sit ku on lomautettu kaikki, niin aita koko Suomen ympäri.

        Kauhulla odotan persujen nousua. Ei vaan. Naurulla odotan.


    • Ali-Baba

      Kun huomaan, että Lieksassa ottaa u-tubekin koville, eli ei taida olla. Tai sitten ei ole ruokaa mitä valmistaa u-tube ohjeiden mukaan niin lahjoitan tässä lähes keittokirjallisen u-tube soppia sinne osaan Karjalaa mistä pääosa ihmisiä haluaa pois, eikä sinne. No tämän vie robo varmuudella joten se on tallessa pienemmissä pätkissä lähetetäväksi niille jotka ovat tällaisesta ihmisyyden hengissä pysymisen perustekniikasta kiinostuneita

      Tässä taas Tatjana säilöö sitä kanaa. Tätä kannattaisi kokeilla kotonakin
      https://www.youtube.com/watch?v=s6M-OLyx8PQ

      Tässä tehdään korkit löysällä versio jossa korkit kierretään kiinni vasta täyden keittämisajan jälkeen ja steriilit ilmat ja höyryt on laskettu pihalle jollin purkki korkin kiinityksen jälkeen jäähtyessään tiivistää sen vaakkumille eli tyhjiöksi

      Tässä erään jenkkikokin oman puutarhan lasipurkkisäilöntää
      https://www.youtube.com/watch?v=5sxijXfLoz
      Tärkeintä on pestä purkit ja tehdä tässä tapauksessa etikka. vesi ja valkosipuliliemi täyttö ja kannet melkein kiinni ja taas lopullisesti kiinni kun purkit ovat täysin sisältöineen lämösteriloituneet mikä on muutama tunti 180 Fahrenheitissa minimillään mutta tehokkaampi kiehumalämpöisessä eli 100C keitossa mikä lihoilla tms saattaa vaatia avoimella kattilalla jopa 8 tuntia kun ei päästä yli 100C mutta oainekattilassa päästään helposti 120C missä sterilointiaika lyhenee noin kolmannekseen

      Tässä taAS TUOTETAAN VOILEIPÄ PICKLEKSIÄ JOISSA YLEENSÄ ON KURKKU PÄÄROOLISSA MUTTA Khttps://www.youtube.com/watch?v=5sxijXfLozwAikkia jureksia ja kasveja poi pikkelöidä. Salaateista en vaarmuudella sano
      https://www.youtube.com/watch?v=5sxijXfLozw
      Mausteet mieltymyksen mukaan, Suolaa, kmorianteria tms.

      Tässä toisen hyvän päälle ymmärtävän nuoren kokin voileipäkurkkuversio
      https://www.youtube.com/watch?v=U9PQeGY50Lk

      Ja täs kui omaa tomaattisatoa jatkojalostetaan ja säilötään. Akentille ainakin tämä ohje kelpaisi.
      Missä oot Akentti, Tuu takaisin. osa niistä jotka potkivat sinua Linkolan vuoksi eivät tarkoittaneet loukata sinua mutta sattui se ilmaisuvihrepaholainen, mikä rehellisillekin ihmisille voi sattua
      Minä pyydän leveäharteisimpana kaikkien heidän puolestaan anteeksi
      https://www.youtube.com/watch?v=bWtWcg81nzU

      Ja nyt ihan pelkkien tomaattien säilöntä helpost hyvin kuumassa vedessä
      https://www.youtube.com/watch?v=Bmv_Z8IkGpo

      Tässä taas "mummot" säilöö tomaatteja
      https://www.youtube.com/watch?v=EOeqZRkWt30

      Tässä sekä etikkavalmistettuja kasveja että käytettyjä pickleseitä. Kaikista ssa pirkatin hyvää tavaraa pikku harjoituksella ja halvalla jos sesonkina ostaa esimerkiksi kesäkurkut ja muitakin juureksi
      https://www.youtube.com/watch?v=7rCxstMkb0E

      Ja täs suomalaisten, venäläisten ja saksalaistenkin suosikki eli fermentoitu "suolakurkku"
      https://www.youtube.com/watch?v=hQgYj6y0IBg


      Tässä kasvisten säilömisen 11 sääntöä
      https://www.youtube.com/watch?v=vAao7OSdpMY

      Ja täs hedelmien yleissäilöntäohje ilman lisäsokeria tai säilöntäaineita. Kannattaa mujisttaa, erttä voitte kyllä lisätä jonkun verran sokeriakin ja roiskia pikkusen tuoreen sitruunan mehua sekaan ennekuin laitatte korkit löysästi tai heti kiin ja keitätte vaikkapa tunnin lähellä kiehumapistettä niin lisäämänne sokeri hajoaa ja muuttu teknisesti glukoosin ja fruktoosin seokseksi eli siitepölyttömäksi hunajaksi mikä on erittäin voimakas säilöntäaine. Aidon hunajan tiedetään säilyneen saviruukuissa tuhansia vuosia. >Mitä laimeampaa sitä pienempi säilöntälisä.
      https://www.youtube.com/watch?v=r3LBrf2BG3A

      jotta minkä tahansa kasviksen tai hedelmän lasipurkkisäilöntä onnistuisi, niin täää yleis ohjeet
      https://www.youtube.com/watch?v=ftCT-ddzEpo

    • Ali-Baba

      Ja Edsonin huoleen ilmatiiviydestä, niin lasipurkki peltikannella on aina tuollaisen käsittelyn jälkeen ilmatiivis yhdellä ehdolla ja se on sen korkin kumitiivcisteen ehjyys eli mieluiten tiiviste vaihtoon joka kerta kun purkilla säilötään. Ja tietenkin se kangas sinne kuumennusastian pohjalle lasipurkkien alle kun sillä vältetään purkkien säröytyminen.
      Ilman säilöntäaineita oikein tehty umpiointi takaa ainakin vuoden säilyvyyden. Omalla riskillä ja taidolla paljon pidemmänkin

    • Dr.Whoo

      "ps. Dr. Whoo. Eihän siellä mikään kalabaliikki ollut, ihka tavallinen ajoittain toistuva mutta joka kerta yhtä turha asioiden oikean tilan selvittely ja yhteiskirjoitusyritys. Sellainen mitä itsekin olet välillä tehnyt"

      Mie olen jo täysin luopunut toivosta sen suhteen, että tämä joukko sopisi kirjoittamaan samaan ketjuun. Minä (Ceen lisäksi) lienen ainoa, joka pystyisi ilman ylikäymättömiä ennakkoasenteita kirjoittamaan kenen kanssa tahansa. Jokaisella muulla tuntuu olevan vähintään yksi pysyvä "arkkivihollinen", joka käytännössä estää yhden palstan taktiikan.

      Mie taas olen luonteeltani myös oikeassa elämässä sellainen, että saatan sanoa (jossain itseäni potuttavassa tilanteessa) hyvinkin äkkipikaisesti ja suorasanaisesti kelle tahansa mitä asiasta ajattelen, joskus aika ilkeitäkin sanoja käyttäen. Luultavasti pahiten heille joista eniten välitän. Tosin seuraavana päivänä en enää edes muista koko asiaa. Jotka minut tuntevat, tietävät että ainoa oikea suhtautumistapa asiaan on: toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten jos kyse on vakavasta asiasta, siitä puhutaankin ihan eri tavalla.

      • Ali-Baba

        Kohta kilisee, ainakin toiveissa, Suomen hiihtäjien niin ansaittu mitalilaatikko.


      • amummu

        Minäkin pystyisin kirjoittamaan ihan missä ketjussa vain - tai, no, joku raja on - mutta ei ole kohtuullista, että kaksi ketjua kärsisi minun ja edsonin skabasta. Riittää kun Elämä menee pilalle;)Minunhan ei tarvitse kirjoittaa kuin "kissa naukuu", niin sekin voi olla ihan väärä mielipide, ja jo sen takia otollisissa oloissa saan hirttotuomion tai napin otsaan. Että revipä siitä huumorit:))


      • edson
        amummu kirjoitti:

        Minäkin pystyisin kirjoittamaan ihan missä ketjussa vain - tai, no, joku raja on - mutta ei ole kohtuullista, että kaksi ketjua kärsisi minun ja edsonin skabasta. Riittää kun Elämä menee pilalle;)Minunhan ei tarvitse kirjoittaa kuin "kissa naukuu", niin sekin voi olla ihan väärä mielipide, ja jo sen takia otollisissa oloissa saan hirttotuomion tai napin otsaan. Että revipä siitä huumorit:))

        Oot niinku väärän mielipiteen ruumiillistuma koko anoppi

        Noin niinku otollinen olotilasi on lasi vettä ja koura täynnä unilääkkeitä.


    • Ali-Baba

      Vaikka kuinka helistelisi mitalipataa, niin mitään kilkatusta ei kuulu

      • edson

        Kyl kuulu kilkatus

        Jee, Juuhaug. Ja kyl se Iivokin teki kisan, mutta oli maansa myynyt, vaikka en tiijä ees, että hiihtikö vain iteleen. Istuttiin yhden norjalais-suomalaisen kanssa ja mietittiin, että urheilukansa on typerää, Norjassa kuulemma vielä typerämpää kuin Suomessa, mikä kyllä tuntuu aivan mahottomalta. 15 kertaa uusittu tänäänkin Iiron kompurointia. Ja päälle sit Mäntyrantaa.

        Muuten, asiasta toiseen, menkää ny muut kirjottaan sinne Elämään, no häti. Sit ois yks ketju. Mä en ite kärsi mistään ketjusta. Jos ny joku alkaa sit kuitenkin naukua, niin menkööt kissaketjuun.


    • Ali-Baba

      Tänään varmannii alakoo mitalipata kilistä. Johan se oli mahotonta että siellä, vaan nojalaisia saksalaisia, vanja enojen ja >Jernbergien mitlit kilisivät.
      Mehän ollaan kansakuntana niin fiksuja että osataan käydä toisten kimpuun vaikka helsingin kaavoitusasioilla jotka oli alkuperäisessö kerronnassa todettu ihmeen hyviksi vaikka korkeluokkaisia uusia asuntoja halutaan korkealuokkisten vanhojen taloh´jen tilalle paitsi sen hjometalon joss en edes asu.
      Mutta jos otus on läpeensä mätä niin sen mielikuvutus käy hornan kuumana keksimässä epätoivoisesiseti aiheita joilla se kuvittelee toista loukkabansa. Ei ollut edes eka kerta kun asuntvalintaa yritettiin sellaisena käyttää, ja tietenkin turhaan kun asuntohan on joka valittu tai saatu omien halujen perusteella ja jos sieltä joutuu parempaan paikkaan pienemmällä vuokralla ja omistajan kustantamalla muutolla niin aika hyvin ovat pullat uunissa

      • aurora5

        Jos päättää lähteä solvausten tielle, saa kantaa siitä myös seuraukset. Ei kannata silmät pyöreinä ihmetellä, jos vihamies sattuu vastaamaan samalla mitalla.

        Mitä tästä opimme? Emme mitään. Ehkä vähän harkintaa, mistä hölötämme täällä luullen sen kiinnostavan ainoastaan ystäviä. Vihamiehen korvat ovat aina yhtä lähellä.


    • edson

      Juhliiko Suomi kolmea mitalia hiihdon MM-kisojen superpäivänä?

      Näin ylenanti, joopati joo. Muistan, kun kolme mustaa miestä nosti palkintopallilla kädet ylös nyrkissä. Vain dorkat vaeltavat toreille. No yks dorka tännekin enkä tarkoita nyt auroraa.

    • Dr.Whoo

      "Minäkin pystyisin kirjoittamaan ihan missä ketjussa vain - tai, no, joku raja on - mutta ei ole kohtuullista, että kaksi ketjua kärsisi minun ja edsonin skabasta. Riittää kun Elämä menee pilalle;)"

      Just niin, kuka tahansa on varmasti huomannut, että tämä tämmöinen jatkuva kähinä ikäänkuin torpedoi kaiken vapaan ja luontevan keskustelun kummassakin ketjussa. Painotus sanoilla vapaan ja luontevan.

      Tuntuu että porukalta on aikoja sitten kadonnut viimeinenkin pilke silmäkulmista, jos semmoista joskus on ollut. Kenties amummulla toisessa silmässä (ja miulla toisessa) semmoista on havaittavissa yhäkin. Pidetään siitä huoli, ettei se kokonaan sammu. Nimittäin, kun huumori loppuu, peli on menetetty.

      • aurora5

        Solvatakin voisi vähän tyylikkäämmin.' Mätä otus' on sen luokan nimittelyä, että siinä kohteelta hihat palaa ja silmänpilke sammuu, oli aamu kuinka kaunis hyvänsä.

        En aio lopettaa kirjoittamasta ja kommentoimasta täällä, vaikka se olisi ainoa ratkaisu kähinnän päättämiseksi. Teidän 'kilttien' täytyy se vain sietää.

        Myönnän että vähän olen murjaissut siitä purkutalosta mutta toisaalta hänkin on pilkannut uutta kotiseutuani täysin turhaksi ulokkeeksi, josta kaikki muut haluavat pois. Sitä se saattaa helsinkiläisestä ja vapaavuorelaisesta aluepoliittisesta näkökulmasta ollakin, mutta jos hän puolestaan sanoo valinneensa purkutalonsa, miksen minä saisi asua omaksi valtsemallani paikalla ilman että osoitellaan ja haukutaan mädäksi otukseksi. Pientä kohtuullisuutta nimittelyssä, pyydän.

        Lieksan vihreä skinhead oli jo vähän parempi...


      • Dr.Whoo
        aurora5 kirjoitti:

        Solvatakin voisi vähän tyylikkäämmin.' Mätä otus' on sen luokan nimittelyä, että siinä kohteelta hihat palaa ja silmänpilke sammuu, oli aamu kuinka kaunis hyvänsä.

        En aio lopettaa kirjoittamasta ja kommentoimasta täällä, vaikka se olisi ainoa ratkaisu kähinnän päättämiseksi. Teidän 'kilttien' täytyy se vain sietää.

        Myönnän että vähän olen murjaissut siitä purkutalosta mutta toisaalta hänkin on pilkannut uutta kotiseutuani täysin turhaksi ulokkeeksi, josta kaikki muut haluavat pois. Sitä se saattaa helsinkiläisestä ja vapaavuorelaisesta aluepoliittisesta näkökulmasta ollakin, mutta jos hän puolestaan sanoo valinneensa purkutalonsa, miksen minä saisi asua omaksi valtsemallani paikalla ilman että osoitellaan ja haukutaan mädäksi otukseksi. Pientä kohtuullisuutta nimittelyssä, pyydän.

        Lieksan vihreä skinhead oli jo vähän parempi...

        Hä, miekö kiltti? Eipäs solvata kiltiksi.

        Nimittäin, mie kun "solvaan", se tapahtuu juurikin tyylikkäästi ja hienovaraisin sanankääntein. Tosin usein niin hienovaraisesti, ettei kohde edes huomaa tulleensa solvatuksi..
        Tosin joskus on käynyt havaintojeni mukaan myös niin, että tulen solvanneeksi tietämättäni.


    • edson

      Pilke silmäkulmassa

      Totta helevetissä pilkettä mutta ei tartte enää, ku just sytytin hellan. Huomenna taas pilkkeiden tekoon sano.

      • Dr.Whoo

        Sytytit hellan? Eikös ne ole yleensä rautasia noi hellat..palaa huanosti. Paitti jos polttaa vaikka puujalkoja siel.

        Miun pittää ny kuitenkin lähtee kohta höyryyn.


    • Ali-Baba

      No vaikka kuinka helistän mitalipataa niin ei vieläkään kilise.
      Antaa sen Lieksan peräpukaman ihan rauhassa kirjoitella kun ei se luonnolleen mitään voi. Vastataan jotain kivaa jos jaksetaan. Se ei edelleenkään edes ole hajuilla siitä millä se oikeasti on ihmisiä loukannut, eikä sitä tietenkään enää viitsi edes päästää siitä hajuilleen.
      Sillä on 24 tuntia vuorokaudessa aikaa rtutkia tunnetulla suurella mikroskoopillaan kaikkien ja etenkin minun tekstejäni löytääkseen jonkun itsensä huomioonottamisen ja ilkeilyvarastossahan sen laarissa ei reunoja ole. Se yrittää kaikuilla mahdollisilla ja mahdottomilla keinoilla
      Se nyt vaan on sellainen joten meidän on hyväksyttävä että sellaisiakin on. Eihän kenelläkään kovin mukavaa ole peräpukamienkaan kanssa, mutta eivät ne tahdo poiskaan lähteä.
      Nyt seuraavaan mitalihelistelyn odotukseen

      • aurora5

        Miksi jatkuvasti jankutat menneistä asioista? Täällä kaikki muut minun kanssani kirjoitelleet ovat tajunneet että riitoja tulee mutta ne menevät ohi. Olisi kai luonnotonta, jos tällaisessa porukassa mitään kahnauksia ei sattuisi.

        Kyllä minullekin tulee kaikenlaisia nimityksiä mieleen, mutta enpä niitä raaski käyttää. Juuri tuollaisella epätoivoisella haukkumisella todistat meille kaikille, että hyökkäystesi viimeiset henkäykset ovat käsillä.

        Lakkaa vetoamasta täältä lähteneisiin kirjoittajiin. Mikä helvetin heikkojen suojelija olet olevinasi. Viisaasti tekevät akentit ja riitut kun eivät suostu houkutteluihisi. Miksi he tulisivat haukkumaan jotain aikoja sitten unohtamaansa vanhaa naista jonkun miehenpuolen leveiden hartoiden(hah!) suojasta.

        Koeta nyt käydä itse oma taistelusi, ole sen verran mies.


      • amummu

        Tutkimattomia ovat ihmisten tiet. Aloin muistella, mistä sinun ja Auroran skaba alkoi. Taisi olla silloin, kun epäilit Ceen Uuta kädettömäksi tietsikan kanssa kertoakseen meille huolestuneille, miten Cee jaksaa. Minä pöljä tulkitsin sen "kädettömän" enempi huumoriksi kuin parjaamiseksi. Olin ilmeisesti väärässä. Oma skabani E:n kanssa taisi alkaa suunnilleen Mannerheimista.

        Kummassakin tapauksessa riidan "origin" oli joku muu kuin meistä kukaan, siis ihan ulkopuolinen taho, joka ei kanssamme ole sanaa vaihtanut. Miksi se sitten eskaloitui (eikös ole hieno sana, toimittajilta omittu) siksi, mitä se tänä päivänä on, sitä en ymmärrä. Puhin sanoin: olen pieniälyinen karhu.

        Elämän kuviot meillä kullakin ovat niin moninaiset, että näillä foorumeilla niistä ei saa selvää erkkikään. Ihmisen historia, tausta vaikuttaa moneen asiaan, emmekä niistä paljon tiedä täällä. Kun ei keskustelukumppania näe, ei näe kehonkaan kieltä, mikä on yksi oleellinen tekijä sanallisessakin kanssakäymisessä. Sanat ruudulla voivat saada toisen merkityksen, tai ainakin vivahteen, jos niiden sanojan näkisi. Se on minulle yksi syy olla keskustelematta (jorinointi on ihan muuta) kovin vakavalla naamalla näillä foorumeilla. Omia asioitani, ikäviäkin, kyllä voin täällä kertoilla, mutta en varsin ala niitä täällä kenenkään kanssa puida. Kuhan kerron niistä. Eikähän moni niihin kantaa voi ottakaan, kska vain minä tiedän taustat. Jos joku ottaa puruja nokkaan niin ihan vapaasti. Elämän naiset kuitenkin ovat olleet todella ymmärtäväisiä. Kaikilla heillä, niin olen ymmärtänyt, myös taustassaan raskaita kokemuksia, jotka auttavat ymmärtämään muita.

        Sinullakin niitä raskaita kokemuksia on, ainakin nämä viimeisimmät. Muistahan emme juuri tiedäkään. Niillä luultavasti on oma roolinsa sinunkin reaktioihisi erinäisiin asioihin. Tuolla toisaalla jo sanoinkin, että itse vuosien vihan kohteena olleena en enää osaa siitä niin edes suivaantua. Osan pistän menemään silmästä sisään ja toisesta ulos. Osaan on pakko vastata, en nimittäin aina käännä toista poskea, vaikka jumalisempaahan se olisi. Tai voin kääntää kyllä, jos "lyöjä" ymmärtää tekonsa. No, joku ymmärtää, toinen ei. Ihmettelen vain, mistä niin hirmuinen viha poikii, että toivoo toiselle kuolemaa. Sellainen ei ole enää inhimillistä. Diktatuureissa ei saa olla eri mieltä, tai jos on niin henki lähtee.

        Mutta "lopuksi tältä paikalta": kunhan nyt Auroran kanssa skabaatte muutaman vuoden, niin voi olla että pääsette jonkinlaiseen tasapainoon. Tai sitten ette. Tämä foorumihan on onneksi vain täällä, eikä realityssä. Siitä kiitos somelle;))


      • aurora5

        "Auroran kanssa skabaatte muutaman vuoden"

        Nyt alkaa kyllä huumori häämöttää. Kuva jonka näen, on sekamelska rollaattoreita, kipeitä pukamia, letkuja sinne tänne, täysiä pilleripurkkeja, höysteenä rommia ja keskiolutta. Lopulta kaksi ruumisarkkua. Saattajina köyryselkäinen porukka elämäläisiä ja porisijoita. Pappina robo, joka valitsee, pysäyttääkö riettaan touhun heti vai viidestoista päivä.


      • Dr.Whoo

        Joo, tavallaan on aika hupaisaa seurata parien Aurora/Ali ja Edson/Amummu keskinäistä rupattelua.

        Sainkin juuri höyryssä höyrypäisen idean: Jonkun pitäisi ryhtyä kirjaamaan muistiin näitä sanallisia oivalluksia otsikolla: "S24 varttuneempien keskustelijoiden kootut solvaukset". Siinä voisi olla hyvää tutkimusmateriaalia tuleville etymologian tutkijoille.

        Alilta nyt heti voisi laittaa muistiin tuon aika lennokkaan  ilmauksen "Lieksan peräpukama". "Lieksan vihreä skinheadkin" oli hyvä. "Mätä otuskin" menettelee. Mutta naisilta kaipaisin vähän materaalia lisää. Edsoniltakin luulis irtoavan?

        Nämähän olivat nyt vain tämän ketjun viimeisimpiä.


      • amummu
        aurora5 kirjoitti:

        "Auroran kanssa skabaatte muutaman vuoden"

        Nyt alkaa kyllä huumori häämöttää. Kuva jonka näen, on sekamelska rollaattoreita, kipeitä pukamia, letkuja sinne tänne, täysiä pilleripurkkeja, höysteenä rommia ja keskiolutta. Lopulta kaksi ruumisarkkua. Saattajina köyryselkäinen porukka elämäläisiä ja porisijoita. Pappina robo, joka valitsee, pysäyttääkö riettaan touhun heti vai viidestoista päivä.

        Mainio kuvaus, Aurora! Twenty points, sanoi ystävämme Edsonkin. Ainut moka, mikä tekstissäsi on: puuttuu rommin ja keskarin rinnalta Tullis:)) Ei taida osata Lindgrenikään keksiä noin elävää näkymää tulevaisuudestamme.


      • Ali-Baba
        amummu kirjoitti:

        Tutkimattomia ovat ihmisten tiet. Aloin muistella, mistä sinun ja Auroran skaba alkoi. Taisi olla silloin, kun epäilit Ceen Uuta kädettömäksi tietsikan kanssa kertoakseen meille huolestuneille, miten Cee jaksaa. Minä pöljä tulkitsin sen "kädettömän" enempi huumoriksi kuin parjaamiseksi. Olin ilmeisesti väärässä. Oma skabani E:n kanssa taisi alkaa suunnilleen Mannerheimista.

        Kummassakin tapauksessa riidan "origin" oli joku muu kuin meistä kukaan, siis ihan ulkopuolinen taho, joka ei kanssamme ole sanaa vaihtanut. Miksi se sitten eskaloitui (eikös ole hieno sana, toimittajilta omittu) siksi, mitä se tänä päivänä on, sitä en ymmärrä. Puhin sanoin: olen pieniälyinen karhu.

        Elämän kuviot meillä kullakin ovat niin moninaiset, että näillä foorumeilla niistä ei saa selvää erkkikään. Ihmisen historia, tausta vaikuttaa moneen asiaan, emmekä niistä paljon tiedä täällä. Kun ei keskustelukumppania näe, ei näe kehonkaan kieltä, mikä on yksi oleellinen tekijä sanallisessakin kanssakäymisessä. Sanat ruudulla voivat saada toisen merkityksen, tai ainakin vivahteen, jos niiden sanojan näkisi. Se on minulle yksi syy olla keskustelematta (jorinointi on ihan muuta) kovin vakavalla naamalla näillä foorumeilla. Omia asioitani, ikäviäkin, kyllä voin täällä kertoilla, mutta en varsin ala niitä täällä kenenkään kanssa puida. Kuhan kerron niistä. Eikähän moni niihin kantaa voi ottakaan, kska vain minä tiedän taustat. Jos joku ottaa puruja nokkaan niin ihan vapaasti. Elämän naiset kuitenkin ovat olleet todella ymmärtäväisiä. Kaikilla heillä, niin olen ymmärtänyt, myös taustassaan raskaita kokemuksia, jotka auttavat ymmärtämään muita.

        Sinullakin niitä raskaita kokemuksia on, ainakin nämä viimeisimmät. Muistahan emme juuri tiedäkään. Niillä luultavasti on oma roolinsa sinunkin reaktioihisi erinäisiin asioihin. Tuolla toisaalla jo sanoinkin, että itse vuosien vihan kohteena olleena en enää osaa siitä niin edes suivaantua. Osan pistän menemään silmästä sisään ja toisesta ulos. Osaan on pakko vastata, en nimittäin aina käännä toista poskea, vaikka jumalisempaahan se olisi. Tai voin kääntää kyllä, jos "lyöjä" ymmärtää tekonsa. No, joku ymmärtää, toinen ei. Ihmettelen vain, mistä niin hirmuinen viha poikii, että toivoo toiselle kuolemaa. Sellainen ei ole enää inhimillistä. Diktatuureissa ei saa olla eri mieltä, tai jos on niin henki lähtee.

        Mutta "lopuksi tältä paikalta": kunhan nyt Auroran kanssa skabaatte muutaman vuoden, niin voi olla että pääsette jonkinlaiseen tasapainoon. Tai sitten ette. Tämä foorumihan on onneksi vain täällä, eikä realityssä. Siitä kiitos somelle;))

        Ihan vielä kerran selvyyden vuoksi toistan, että minulla ja Auroralla ei ole mitään skabaa ja se mitä on ei ole yhdestäkään toisesta osallistujasta lähtöisin vaan ihan muusta. Ihan aurorasta itsestään lähteneessä sellaisessa ilkeydessä missä raja ylitettiin niin ettei sille anteeksiantoa koskaan tule.
        Kuten olen sanonut voin kyllä sietää hänen kirjoittelunsa mutta se minkä olen hänen luonteestaan ja motiiveistaan tässä vuosien mittaan saanut selville ei kannusta minkäänlaiseen suoraan kommunikointiin edes täällä virtuaalielämässä hänen kanssaan, muuten kuin hyvin kohteliain ja eräällä tavalla kaukoilmaisuin välillä aina muistamasta että siellä on joku suurennuslasi kourassa etsimässä saalista. Vanhoja muistellaan ihan varoitukseksi muille, että se en ole välttämättä minä vaan se voi minä tahansa päivänä olla kuka vaan joka ei häntä nuoleksi tai ylistä hänen arvottomia arvojaan

        Mutta kuten aina taas kerran. Kirjoittamasta ei ketään ole ainakaan täältä miesten ketjupuolelta ehdottanut

        ps. Ja kuten ymmärrätte minä en halua palauttaa esiin miten Aurora aikanaan onnistui minua anteeksantamattomasti loukkaamaan. Hän kävisi välittömästi kaikin voiminsa juuri sillä raatelemaan.


      • aurora5

        Naarastiikeri täällä.

        Alan tuntea itseni suorastaan ylpeäksi. Tuosta raatelukyvystä ei kukaan ole minua aikaisemmin "kehunut", joten ennustuksesi siitä, että myöhemminkään ketään toista raatelisin, tuskin toteutuu.

        Mistä joihinkin miehiin kasvaa tuollainen uho? Et ole tästä maailmasta ollenkaan.

        a-mummunkin selvänäköinen analyysi meidän skismoistamme valuu sinusta kuin hanhen selästä. Olet juuttunut vihaasi kuin ns. junttilan paska ladon seinään.


      • aurora5
        Ali-Baba kirjoitti:

        Ihan vielä kerran selvyyden vuoksi toistan, että minulla ja Auroralla ei ole mitään skabaa ja se mitä on ei ole yhdestäkään toisesta osallistujasta lähtöisin vaan ihan muusta. Ihan aurorasta itsestään lähteneessä sellaisessa ilkeydessä missä raja ylitettiin niin ettei sille anteeksiantoa koskaan tule.
        Kuten olen sanonut voin kyllä sietää hänen kirjoittelunsa mutta se minkä olen hänen luonteestaan ja motiiveistaan tässä vuosien mittaan saanut selville ei kannusta minkäänlaiseen suoraan kommunikointiin edes täällä virtuaalielämässä hänen kanssaan, muuten kuin hyvin kohteliain ja eräällä tavalla kaukoilmaisuin välillä aina muistamasta että siellä on joku suurennuslasi kourassa etsimässä saalista. Vanhoja muistellaan ihan varoitukseksi muille, että se en ole välttämättä minä vaan se voi minä tahansa päivänä olla kuka vaan joka ei häntä nuoleksi tai ylistä hänen arvottomia arvojaan

        Mutta kuten aina taas kerran. Kirjoittamasta ei ketään ole ainakaan täältä miesten ketjupuolelta ehdottanut

        ps. Ja kuten ymmärrätte minä en halua palauttaa esiin miten Aurora aikanaan onnistui minua anteeksantamattomasti loukkaamaan. Hän kävisi välittömästi kaikin voiminsa juuri sillä raatelemaan.

        Tuosta anteeksiantamattomasta loukkauksesta

        Valaise toki meille, minä vuosina tämä vihjailemasi hirvittävä rikos tapahtui. Millä nimimerkillä esiinnyit silloin ja millä nimmarilla minä?

        Minulla on oikeus tietää, mistä minua syytetään. Muutenhan koko syytös jää epämääräisesti leijumaan ja on täysin katteeton.


    • aurora5

      Peräpukamissa on jotain mikä liittää ne meidän keskustelujemme teemoihin. Mieheni kävi aikoinaan poistattamassa nuo epämukavat ulokkeet, ja poisto tapahtui hirttämällä eli naru vain juureen, kuivatus ja nykäys!

      "Hirtä itte pukamas"

      Noista lempinimistä vielä: käytin joskus Ceestä ilmaisua Munkkiniemen kreivitär, kun tiesin hänen asuvan meren rannalla mutten tiennyt missä. Oletan että tuo oli niitä vanhoja pahoja puheitani, joista Ali jaksaa muistuttaa.

    • Ali-Baba

      Huomaan tuosta uutisoinnista, että tähän asti kisat ovatkin olleet esimerkiksi Iivolle vain testikisoja. No ei ihme ettei mitalipannu helise,
      Ulkona olikin reippaan lämpöistä näillä plus asteilla ja esiin kaivamassani talvipompassa. Hyvä ettei hik irronnut.
      Piipahdin ihan Tammiston Tokmannissa etsimässä pakarani alle keinotekoista "läskiä", kun omat ovat haihtuneet ja kova istuin ennenpitkää alkaa tuntumaan "puulta".
      No tottahan löysin hakemani eli sellisen silikonivaahdosta tehdyn retkeilijän makuualustan josta leikkasin sopivia paloja ja ne jeesusteippailin yhteen ja peffletiksi. Ne tavalliset hömppä istuinpehmusteet ovat taas liian pehmeitä. Nyt pitää vaan testailla tätä itse viritettyä super peflettiä mikä on tietenkin kääritty sopivaan froteekankaaseen

    • Ali-Baba

      On tässä sillä lailla hupiakin, kun lukaisee noita "ysköksiä" että olen onnistunut sivistämään kokonaista kuntaa niin, että siellä nyt seurataan suurennuslasi kourassa Uutta Suomeakin, jos löytyisi joku kimppuun käytävä.
      Voipi olla vaan aika rasittavaa käydä läpi kaikki poliitiset artikkelit ja kaikkien kannanotot niihin tai US ylläpitämät blogi palstat. Sinä kuitenkin ei ainakaan tyhmyys enää lisäänny vaan oppii jopa jotain muustakin elämästä ja hyvässä lykyssä ihan asioista
      Edsonille suosittelöin tuota Uutta Suomea siksi, että se vanhana oikeistolaislehtenä onkin nykyisin varsin ei poliittinen lehti, mitä ei paljon ihmisiä lue, mutta yllättävän monet poliitikot lukevat ja kirjoittavat siellä
      Haluatteko että kerron kaikki muutkin paikat missä kirjoittelen kuten useissa Amerikkalaisissa julkaisuissa englanniksi. Siinä voisi etsiessään vaikka oppia englantiakin. Senhän jo tiedättekin, että kirjoittelen Hesarin ja YLE uutisten kommentti osastoilla, Ja luonnollisesti varmuuden vuoksi nimimerkeillä joita kukaan ei tiedä minulle kuuluvan.

      • aurora5

        Yksi yskähdys tuostakin.

        Ja sekö ketään kiinnostaa, minne tuollainen tosikko kirjoittelee ja millä kielellä.

        Uusi Suomi sanomalehtenä oli minulle tuttu ennen kuin olit syntynytkään siellä Lappeenrannassa vai Kemissäkö se oli. Se oli helsinkiläisen sivistyskotimme tärkeä tietolähde kunnes aikuisena tilasin Hesarin sen rinnalle.

        Elämäläisistä kaikkien epäilevän lukevan sanomalehtiä enemmän kuin sinä ikinä, joten älä raukkaparka elvistele silläkin.


    • Ali-Baba

      Nurmekselainen kaikkien korppikotkien matriarkka näyttää olevan nälkäinen ja kärkäs, kun kaikki poronvasatkin alkavat olla nopeampia.
      Yritä jo lopettaa sotkemasta elämäläisiä siihen liemeen mitä olet yrittänyt minulle keittää ja juottaa. Se olisi kohtuullista syyttömille.

      • aurora5

        Älä yritä väistää kysymystäni: millä nimimerkillä kirjoitit sen hirveän rikokseni aikana, ja millä nimimerkillä minä?


      • Ali-Baba

        Turha yrittää onkia. Minä en kuolaavan hyeenan suuhun osia itsestäni enää anna.
        Sinullahan on talletetuna joka sana mitä olen missään julkisella foorumilla elämä keskusteluissa sanonut, alkaen eräistä Kemissä asutuista osalapsuuden vuosista


    • Dr.Whoo

      Kyllä nyt tämänkin päivän sato kertoo selvää kieltä siitä, että ainakaan mie en pärjää verbaaliakrobatiassa alkuunkaan mestareille Alille ja Auroralle:

      - Lieksan peräpukama
      - Lieksan vihreä skinhead
      - Mätä otus
      - Junttilan paska
      - Raukkaparka elvistelijä
      - Korppikotkien matriarkka

      Miehän muistaakseni olen keksinyt vain vaatimattomia arvonimiä, kuten väkäleuka, lentonainen, vatipää, hidalgo Don Quijote..ja siinäkö kaikki?

      Harmi muuten ettei mainio kirjoittaja Inger ole maisemissa, hän antoi minulle muutamankin erityisen mojovan nimityksen jo hesarin aikana, mutten nyt kuolemaksenikaan saa mieleeni mitä ne olivat.

    • Ali-Baba

      Siitä huolimatta että minäkin myönnän erinäisiä kertoja ihmetelleeni itselleni että mitä ihmettä oikein teen täällä kirjoittelemassa, niin aina olen päätynyt siihen tulokseen, että minun näkökulmastani kaikki muut ovat vähintäinkin siedettäviä ihmisiä huolimatta yksilöpiirteistään ja taipumuksistaan.
      Minähän olen oikeastaan ihmisenä analyytikko ja tämä on kyllä analyytikolle raskas paikka. Tosin loistava näköalapaikka ihmisyyden vivahteisiin kaikessa alastomuudessaan.
      No, toistaiseksi olen aina päättänyt jäädä kun viihdyn koneen ääressä. Asemanihan on tosi hyvillä monitoreilla ja ohjelmilla varustettu eli saan tästä kontrolloitua koko tietosysteemiä. Toimistotuoli on erinomainen nahkainen kunnon johtajan tuoli ja hupitoosa kuuluu äänenä tästä kaukosäätimellä kontrolloituna ja kanava valittuna. Niin paljoa vaivaa en ole katsonut tarpeelliseksi nähdä, että tuo 50 tuuman töllö olisi moottorikääntyvä niin että kuvankin saisi käännettyä sen mukaan kummalla puolella oleilee. Nyt kuva on alkovin puolelle ja yövuoron katselua varten. Piipahdan kuvapuolella vain jos on ohjelma minkä ehdottomasti haluan nähdä kuten illan Ratamo...

      Mutta itseasiassa siitä piti kirjoittaa että viimeisimmät nettiylen sääjutut veikkailevat kevään tulevan ja olevan noin kuukauden etuajassa. Onko näin ja mitä sanovat ilmastoasiantuntijamme? Vai onko mentävä sulattamaan kohmeutunut sammakko ja kysyttävä siltä!

    • Ali-Baba

      Tässä pojille mahdollisesti mielenkiintoinen pikku pätkä Amerikan suurilta järviltä talvisaikaan.
      Niillä on siellä siis ihan oma järvijäänmurtajakin sen yhden valtamerikelpoisen suurmurtajan, oliko se nyt Polar Star, lisäksi
      Nuo pitkät laivat joita vilmissä näkyi ovat sellaisa jotka kuljettavat hiiltä, malmeja, mahdollisesti jotain muutakin elevaattorissa liikkuvaa bulkkitavaraa.
      Niissä kaikissa näkyy se erikoispiirre eli yksi suuri kuljetushihnanosturi mikä ylettää sitten pitkälle laiturille ja mikä vetää noista ruumista automaattilastauksella koko laivan pituudelta tavaran sille pituussuunnan kuljetushihnalle mikä päättyy sen nosturihihnan päähän
      Meilläkin voitaisiin sisävedet aivan helposti pitää ympäri vuoden laivauskelpoisina jos olisimme halunneet vesiliikenneinfran maahan Saimaan kanavan lisäksi rakentaa, muttemme ole koskaan rakentaneet vaan kaikki hallitukset ovat suosineet maanteitä ja rekkaliikennettä
      https://www.youtube.com/watch?v=HHKHqaxaH4g

    • edson

      Täällähän on luettavaa, taas .

      Lähin sieltä eilisen aamupäivästä ja hellan sytyttämisestä eli poltosta. Tais tulla ite joskus huomautettua saunan sytyttämisestä ja nyt kastui omat siivet. Hirvee duuni muuten edessä. Ensin puujalkojen veistoon ja sitten niistä pilkkeet ja uuniin

    • edson

      Jatkan hieman sanomalehdistä tai digilehdistä.

      Joskus luin jutut loppuun, nyt en jaksa tai viitti. Silmät säästyy, kun kylkiasennossa ja puolihereillä kuuntelee uutiset ja ajankohtaiset ja sit, ku alkaa uusi muumilaakso, on täysin hereillä.

      Tosin yks miniä postas just Suomen Kuvalehden artikkelin
      https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/maailmanloppu-on-lahempana-kuin-uskotkaan-sen-voi-ymmartaa-jos-kiipeaa-korkealle-kalliolle-helsingin-pasilassa/?fbclid=IwAR0QkNkfUhTLSOYPBoHcZmE3ggor65ayqN1V2Dq9l9XA73oFug1RZqp9xrU

      Ja eilen samainen henkilö "Jos et ole nähnyt törkeän hienoa Gilbert&Georgen näyttelyä HAMissa, niin vielä ehtii sunnuntaina!"

      Eli luettavaa ja koettavaa olisi, mutta että HAM:iin täältä

    • edson

      Voe voe sentään, nyt saa taas viikon "nauttia" Risto-Matti Hakolan kaatumisten uusinnoista. Ja sitä itkun ja parun määrää. Joo ja joku kommentaattori kommentoi jossakin, että jäihän ruotsalaiset ainakin taakse. Voe voe.
      Jos joku on nähnyt kisojen aikana niitä vanhojen tapahtumien kertaamista, niin voe voe sitä riehumista. Jos joku pitää Iivo Niskasen hullunkiillosta silmissä, niin pitäkööt.


      Minä tykkään naisten suhtautumisista omiin suorituksiinsa. Iivon sisko on iloinen urheilija, samoin kauan jo laduilla viihtynyt Roponen. Hyviä vastauksia antaa myös kahjuille toimittajille yhdistetyn miehet

    • edson

      Suuri ajattelija ja keittiösykoloki taas äänessä : "Ihmettelen vain, mistä niin hirmuinen viha poikii, että toivoo toiselle kuolemaa. Sellainen ei ole enää inhimillistä. Diktatuureissa ei saa olla eri mieltä, tai jos on niin henki lähtee."

      Jopa kustantamot julkaisevat valistuneesta itsevaltiudesta kirjoja. Käsiä leikataan ja Baader Meinhof ryhmää huudetaan apuun. Jopa joku saattaa ehdottaa valtiollisia hautajaisia tälle kalastajalle.

      Valistuneet vain ehdottavat valistumattomille niitä keinoja, mitkä auttavat lopullisesti pois ahdingosta, sillä muuta ei todella voi tehdä.

      Mitä tulee "ulkopuolisiin" aiheuttajiin, niin sekin meni sykolokilta poskelleen. Nimittäin tuota noin, se menee niin, että jos joku imee voimansa teurastajasta tai opetusmetodinsa portaikkoon nuoren tyrmäävästä opettajasta ... ja ja ja ... niin ei se ole sen teurastajan tai opettajan vika, vaan itseensä imetyn materiaalin.

      • aurora5

        Minun kai tuohon Linkolaan ja porrasjupakkaan pitäisi ottaa kantaa, mutta en jaksa vastata täällä kuin pääviholliseni herjoihin. Sorry.


      • edson
        aurora5 kirjoitti:

        Minun kai tuohon Linkolaan ja porrasjupakkaan pitäisi ottaa kantaa, mutta en jaksa vastata täällä kuin pääviholliseni herjoihin. Sorry.

        Ei pidä ottaa kantaa

        Teki mieli kyllä ottaa kantaa niihin susi, karhu ja ahma uutisiin, mutta jätin väliin. Ymmärrän, että työpaikkoja on vähän, mutta ... niiden kanssa on vain tultava toimeen ja keksittävä kunnon pelotteet. Siis niille "pedoille". Voisin kertoa lisääkin, mutta kun täällä on käyskennellyt tuo ammu, pääviholliseni ja siellä toisaalla taas on ammua seuraavat ne määkijät.


      • Cee-Lila

        Sinäkin olet sellainen kirjoittaja, että kestät vain yhtä naista kerrallaan ns siedettävänä kirjoittajana. Tästä ei ole kauaa, kun kerroit Auroralle, että minäkin (Cee) olen kirjoittaja, jota varmaan haluat lukea. En muista kummassa ketjussa olimme sillä hetkellä. Aurora oli silloin taas lähdössä pois.

        Nyt kun olet taas lähentynyt Auroran kanssa, olemme me, minä ja Rapu määkijöitä jotka seuraavat ammua, minulle ehdotit jo sokean silmäni puhkaisemista sukkapuikolla kutoessani. Ja minulla ei edes ole vielä sokeaa silmää, onneksi. Muistan kun Aurora silloin nimitti sinua liehittelijäksi, joka on milloin mitäkin mieltä, koska olit taas jotain Elämän naista haalimassa suosioosi. Olet erittäin häilyväinen tyyppi, tänään yhtä, ensi viikolla toista. Pääasia, että olet eri mieltä.


      • edson
        Cee-Lila kirjoitti:

        Sinäkin olet sellainen kirjoittaja, että kestät vain yhtä naista kerrallaan ns siedettävänä kirjoittajana. Tästä ei ole kauaa, kun kerroit Auroralle, että minäkin (Cee) olen kirjoittaja, jota varmaan haluat lukea. En muista kummassa ketjussa olimme sillä hetkellä. Aurora oli silloin taas lähdössä pois.

        Nyt kun olet taas lähentynyt Auroran kanssa, olemme me, minä ja Rapu määkijöitä jotka seuraavat ammua, minulle ehdotit jo sokean silmäni puhkaisemista sukkapuikolla kutoessani. Ja minulla ei edes ole vielä sokeaa silmää, onneksi. Muistan kun Aurora silloin nimitti sinua liehittelijäksi, joka on milloin mitäkin mieltä, koska olit taas jotain Elämän naista haalimassa suosioosi. Olet erittäin häilyväinen tyyppi, tänään yhtä, ensi viikolla toista. Pääasia, että olet eri mieltä.

        Tuosta kirjoituksesta olen eri mieltä


      • edson
        edson kirjoitti:

        Tuosta kirjoituksesta olen eri mieltä

        sillä hyvin olen kestänyt naistani ja hän minua enkä ole häilynyt liki viiteenkymmeneen vuoteen


    • Ali-Baba

      Tässäåä vjenäläinen "muikkupata". Merkillepantavaa on että tuollaista kalaa irtoaisi ihan omista lutakoistakin. Jopa Päijänteestä. Ja niin helppoa tehdä. Sipulia, muikkuja, pippuria, öljyä, suolaa, laakerinlehtiä ja tässä vjenäläinen erikoisuus eli lopuksi vahvaa teetä pannu täyteen enne keittoa.
      Tällaisen saisi aikaan vaikka Turu Ukko!
      https://www.youtube.com/watch?v=8Ia2u8ymrUc

    • Ali-Baba
      • Ali-Baba

        Tuohon mama tyttärineen luo herkkua vähästä on vielä kommentoitava että siinä ei ollut riisiä tms kallista tuonti ryyniäkään vaan ihan ohrasuurimoita joista saa keitettyä jopa riisiä maukkaampaa hiilihydraattilisuketta ihan naapurissa viljeltynä.
        Samaten C vitamiini ja kasvistarpeet olivat selvästi pihapuutrassa viljeltäviä paikallisia rehuja.
        Kaikenkaikkiaan erinomaisempi näytös siitä miten loistaa ja laistavan terveellistä ruokaa voi loihtia ihan pihatarvikkeista. Jopa ne kananmunatkin olisivat voineet olla pihakanalasta ja niihin sekoitettu maito vaikka "pihalehmästä"
        Esimerkiksi Pehtoorin tiluksilla kaikkeen tuohon pitäisi olla välittömät edellytykset. Mistä saada tuollaisia värikkäitä emalipatoja voi olla vaikeampaa. Siihen kenties olisi tehtävä hankintamatka Äänislinnaan!


      • edson
        Ali-Baba kirjoitti:

        Tuohon mama tyttärineen luo herkkua vähästä on vielä kommentoitava että siinä ei ollut riisiä tms kallista tuonti ryyniäkään vaan ihan ohrasuurimoita joista saa keitettyä jopa riisiä maukkaampaa hiilihydraattilisuketta ihan naapurissa viljeltynä.
        Samaten C vitamiini ja kasvistarpeet olivat selvästi pihapuutrassa viljeltäviä paikallisia rehuja.
        Kaikenkaikkiaan erinomaisempi näytös siitä miten loistaa ja laistavan terveellistä ruokaa voi loihtia ihan pihatarvikkeista. Jopa ne kananmunatkin olisivat voineet olla pihakanalasta ja niihin sekoitettu maito vaikka "pihalehmästä"
        Esimerkiksi Pehtoorin tiluksilla kaikkeen tuohon pitäisi olla välittömät edellytykset. Mistä saada tuollaisia värikkäitä emalipatoja voi olla vaikeampaa. Siihen kenties olisi tehtävä hankintamatka Äänislinnaan!

        Juupa niinpä että tiluksilla

        Tulukset ovat aina lähellä, syön sitten suoraan puusta päärynöitä talvella tai kesällä kesäkeittoo

        Ei vaan. Meillä männöö lujaa Suamessa, sillä hetelmiämme eli nauriita ja sun muita kaaleja, senkun hakee kaupasta ja naattii. Paitti että ei oo jälellä naatteja. No eihän ole sisäelimiäkään

        Ei täst tule mitään tästä tosissaan otosta. No meittin jälkeläiset ne joutuvat ottaan tosissaan, veikkaan näin.

        Mutta totta hitossa, kohta on kyseessä varhaisvillivihannesten aika. Kulduurin kuulemma seisautti paikalleen Kaksoisvirroilla maanviljely. Alettiin lypsään kans. Joo ja kun ei tarvinnu juosta riistan perässä, niin jäi aikaa lasten tekoon.

        Juu ja pellot ja kakaralaumat senkun suurenevat


    • Ali-baba

      Ja kun meni tarinat kalan puolelle, niin vetäisen vielä esiin hollantilaisten suuren herkus eli tuoreen matjes sillin, haaring. Sitä saa ensimmäisistä vuoden sillilasteista ja voin taata, että se on kyllä totaalisen suussasulavaa herrain herkkua
      https://www.youtube.com/watch?v=McG3K8qipfM
      Sakutkin saavat hyvää ensi pyyntien sillifilettä aikaan kunhan osaa menna oikeaan aikaan oikeisiin paikkohin jonnekin Bremerhavennin ja Bremenin kaslasatamiin jaolle

      • edson

        Jumanplivita, tuo on minulle uutta. Johtuu siitä, etten oikein ole sillin ystävä ollut koskaan. No okei, abbaa tullut joskus lautaselle laitettua

        Se että ajoittuu se herkku ihan niihin vuoden ensipyynteihinkin. No ei se marraskuun keltavahverokaan ... Tai syyskuun uusi peruna.

        Oikeastaan kysynkin, että onko tuo silli täysin "raaka" ilman mitään maustelisäyksiä? Sisälmykset pois ja suuhun (ko?)


    • edson

      Ennen kuin keskityn yövuoron lähetyksiin, niin kerron hiukka aamustani

      Liityin suomi.fi ja opettelin käyttämään sitä hetken. Totesin, että turha lukea kaikkea ja ns. tutustua niihin mahollisuuksiin. Ottaa aina ajallaan sen tehtävän vastaan digisti, kun on tarvis. Ja ilmoitukset tippuvat sähköpostiin. Kiva katsoa, mitä sinne tippuu. Tippuuko esim. ilmoitus, että nyt voit täydentää verotietojasi vuodelta 2018 eli sitten vaan tiputtamaan oikeaan sarakkeeseen ne kotitalousvähennykseen oikeuttavat menot.

      Shitpapereita ja postilaatikon saranoita säästäen toistaiseksi huudahdan että jeee

      Tosin en ole enää pyyhkinyt edes ensolla enkä uupeeämmällä, mistä olisikin suora aasinsilta eiliseen MOTiin

    • edson

      Ja nyt iltapäivän alkajaisiksi saunaan, jotta ei hiki haise, ku kattoo naisten kymppiä

      Ykkönen Juuhaug, kakkonen ruottalainen, se nuori tulokas ? Ebba ... kolmonen norjalainen Östbergi. Oon pettyny, jos ei Juuhaug voita.

      • edson

        Österbergi sen olla piti

        No katsoin vihjeen saatuani sitä M/S Romantiikkaa ja ensi jakson eka kymppiminuutti jo takas jatkojen kattelun. Seuraava onkin jo valmiina ajastimella. Kuten uudet muumitkin. Vähän on vuosien mittaan väljähtyneen oloinen se Sydämen asialla, mutta olkoot.

        Muuten tuo sauna. Alkaa väljehtyä sekin naatinto, tosin talvi ja sähkösauna on jees ja kun ei pidä orjallisesti kiinni lämmityspäivistä, lämmitysajoista, niin tiistaikin on sopiva. Olis se ny perkuleenmoista, että siivouksellekin olisin määränny jonkun pakollisen päivän.


      • aurora5
        edson kirjoitti:

        Österbergi sen olla piti

        No katsoin vihjeen saatuani sitä M/S Romantiikkaa ja ensi jakson eka kymppiminuutti jo takas jatkojen kattelun. Seuraava onkin jo valmiina ajastimella. Kuten uudet muumitkin. Vähän on vuosien mittaan väljähtyneen oloinen se Sydämen asialla, mutta olkoot.

        Muuten tuo sauna. Alkaa väljehtyä sekin naatinto, tosin talvi ja sähkösauna on jees ja kun ei pidä orjallisesti kiinni lämmityspäivistä, lämmitysajoista, niin tiistaikin on sopiva. Olis se ny perkuleenmoista, että siivouksellekin olisin määränny jonkun pakollisen päivän.

        Samaa mieltä Sydämen asioista, mutta ehkä se väljähtyneisyys johtuu siitä, että sarjan on nähnyt noin kymmenen kertaa. Lisäksi ne maisemat, samaa vihreänharmaata "laakeeta aakeeta". Oon pitänyt meidän mökkitietä huonona, mutta kiitoratoja ovat nummiteihin verrattuna.

        Siivouspäivää ei täälläkään tunneta. Poimin roskan sieltä, toisen täältä kun satun huomaamaan.


      • edson
        aurora5 kirjoitti:

        Samaa mieltä Sydämen asioista, mutta ehkä se väljähtyneisyys johtuu siitä, että sarjan on nähnyt noin kymmenen kertaa. Lisäksi ne maisemat, samaa vihreänharmaata "laakeeta aakeeta". Oon pitänyt meidän mökkitietä huonona, mutta kiitoratoja ovat nummiteihin verrattuna.

        Siivouspäivää ei täälläkään tunneta. Poimin roskan sieltä, toisen täältä kun satun huomaamaan.

        Itse enää en muista, kuinka monta kertaa sitä Sydämen asialla tuli katsottua, mutta sen tiedän, että Poirottia oon katsonut uusintana jo monet kerrat. Siitä huolimatta ... sikakaan ei kyllästy samaan ruokaan.

        Laakeeta aakeeta

        Juupa. Puukin siellä täällä ja sitten ne kinttupolut. Meittin kotitie pysyy "leveähkönä" metsäyhtiöiden ansiosta. No hieman olen auttanutkin, sillä puolen kilometrin matka ei ole liian pitkä käsitöinä katkaista tielle sojottavia lehtipuita tai katkoa kuusen ja männyn oksia. Siis yleensä raivata tien vierustoja. Ne kun huonossa tapauksessa vievät vaikka kuorma-autonkin peilit tai sitten mun kotini peilit.


      • edson
        edson kirjoitti:

        Itse enää en muista, kuinka monta kertaa sitä Sydämen asialla tuli katsottua, mutta sen tiedän, että Poirottia oon katsonut uusintana jo monet kerrat. Siitä huolimatta ... sikakaan ei kyllästy samaan ruokaan.

        Laakeeta aakeeta

        Juupa. Puukin siellä täällä ja sitten ne kinttupolut. Meittin kotitie pysyy "leveähkönä" metsäyhtiöiden ansiosta. No hieman olen auttanutkin, sillä puolen kilometrin matka ei ole liian pitkä käsitöinä katkaista tielle sojottavia lehtipuita tai katkoa kuusen ja männyn oksia. Siis yleensä raivata tien vierustoja. Ne kun huonossa tapauksessa vievät vaikka kuorma-autonkin peilit tai sitten mun kotini peilit.

        Mä lisään vielä, että meidän kotitie siis levenee ainoastaan silloin, kun on hakkuut eli ei läheskään joka vuosi. Silloin teholinko ja iso etuaura viistää tietä metsänkin puolelta, melkein.

        Itse on oikeastaan tottunut vuosien kuluessa niin näkymäänsä, ettei edes noteeraa aina puiden kasvua. Eräs, joka kävi kakskyt vuotta sitten meillä sanoi, että jo on kaventunut tiemme. No hänen silmissään tie kapeni, koska puut olivat kasvaneet. Itse tie ei ole kaventunut.


    • Ali-Baba

      Kun näitä ruokajuttuja tuolta naapurimaaasta kattelee, niin kyllä käy ilmi, että äijätkin osaa tehdä paikallisista aineista tosi hienoa ruokaa mitä eksoottisimmilla ruoan valmistusvälineillä ja tavoilla.
      Tässäkin varsinaista äijäruokaa mitä ihan innolla söisi
      https://www.youtube.com/watch?v=hGTsuLBA4ZQ
      Sen sijaan suomalaisten hiihtäjien mitalipannu ei pahemmin edelleenkään helise.
      Ruotsalaisen Frida Karlssonin tarjous oli todella kova ja ilahduttavakin

      • edson

        Ei siis ... huh huh, kuola valuu eikä oo ehtinny kuin alkua katsella.


    • ali-baba

      Laitanpa vielä yhden vjenäläisen ruoanvalmistusvälineistön ja nyt jo havaitun hyvin yleisen valurautaisen wok pannun tyylisen suuren kuperan padan jossa keitetään joko puulämmitteisen kaminan päällä, kaasulla tai nuotiolla.

      Aivan yleisesti pojalle laitetaan ruokaöljyä missä lihat ensin fiteerataan kypsiksi ennen padan muiden aineksien lisäämista. Mausteet aina lähes samat eli suolaa, mustapippuria ja laakerinlehteä. Kasviksia ilmeisesti sesongin mukaan mutta perunaaa, valkosipulia, sipulia, porkkanoita ja tomaatteja yleisimmin. Kun liikutaan Uzbekistaniin ja Keskiaasiaan niin vehkeet ja yleistapa säilyy samantyyppisenä m,,utta sika katoaa resepteistä ja peruna suuresti korvautuu riisillä. Maustevalikoimakin kasvaa

      https://www.youtube.com/watch?v=F2oA_UeY91I

    • Ali-Baba

      No, kun tässä vielä kekkaloin yövuorossa niin katsoin läpi vielä kiltin uzbekkisedän verion tuosta yleispadasta tuolla tyypillisellä valurautawokilla ja nyt nuotiolla. Tässä ei nyt käytetty kuitenkaan riisiä vaan hiukan laajennettua juuresvalikoimaa perunan lisäksi.
      Tässä myös käytettiin "punaista" lihaa, mutta se oli ihan selvästi lammasta mikä sopii uzbekkienkin yleisimpään uskomukseen

      Kyllä tuollainen ruoanvalmistuspata on todella hyvä oloissa missä tulee omia satoja ja satunnaisesti löydetään lihaakin joukkoon. Puuta tai vaikka kuivattua kamelinkakkaa voi käyttää polttoaineena eli hyvin vähillä tarpeilla ilman massiivista hiilijalanjälkeä, ellei nuotiota sitten sellaiseksilaske, saadaan kerralla melkoiselle porukalle vatsantäytettä
      https://www.youtube.com/watch?v=ovWFNpFL0EI

      Pelastaako Iivo Suomen huamenna

    • edson

      Ei Iivo pelasta, vaan maamiinat ja tomahawkit. Parvihävittäjät ja hyönteismyrkyt kans.

      No tähän päivään ja valtioiden kovaan kisaan kansallislauluineen sun muine lippuineen. Kyl se niin on, että kolmivuotiaana on jo erikoistuttava, jotta maamme laulu raikais. Nuorena on vitsa taitettava ja aika on rahaa. No mulla on kyllä aikaa

      Kyl mä niin iloitsin Pärmän neljännestäkin sijasta. Ja se Karlson on nätti likka, nätimpi ku Juuhauki

    • edson

      Urheilu vs. politiikka

      Sama sävel. Eilen uutisissa tai ehkä aamuteeveessä käytettiin ilmaisua "kaksi suurmiestä kohtaa" Siis Trumppi ja Kimi.

      Ensin tuli mieleen Räikkönen ja sitten oli pakko nauraa jo ilmaisulle suurmies.

    • edson

      Jep joo, miettivät eilen jossain ohjelmassa mielenkuvituksen ja nykyteknologian suomia matkoja

      Tässä onkin turistin ja asujan yksi suuri ero. Turisti haluaa ite nähä viinitynnyrin, asujalle riittää mielenkuvitus ja rypäle kaupasta.

      Tosin nämä matkaajat saavat ehottomasti muista turisteista poiketen plussaa jo pelkästään siitä syystä, että historiallisestikin aatellen karavaani kulkee ilman matkanjärjestäjää tai kiertoajeluja tai opasta
      https://www.youtube.com/watch?v=EmzopjflYkE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1dVz8rhc11bsRwy17CxEvs51AGc7ueqCVka1wMT-u4Uar8XOKvOv8w4kk

      Liian vähän kiinnitetään huomiota siihenkin, että turistien valtavat vyöryt järviemme rannoille kesäisin aiheuttavat muuten puhtaassa ilmassa pienhiukkastulvat, rantojen paskaantumisen, ruuhkautumista sekä maanteillä että rannoilla ja henkisen sonnan hajut. Tätä koitetaan peittää dödöillä ja joku jopa pukeutuu työvaatteisiin ikäänkuin se antaisi jotain kuvaa jostain. Haalareissa istutaan kauhtunu villapaita päällä nuotiolla, perse tiikkisellä tuolilla ja makkaratikut sojottavat kohti liekkejä ja sit jutellaan että mitähän illaksi? Ensin kuitenkin pohditaan, että kuinpäin se makkara on parempi laittaa tikkuun ettei tipu. Sit mietitään jo tulevaa, että täytyisköhän lähteä huomenna kaupunkiin, siellä olis tarjouksessa ...

    • Ali-Baba

      Untako näin ha haaveilin, kun olin ihan kuulevani mitalipannusta jonkinlaisen messingin kalketta.
      Johaugista puheenollen niin ei muuten edusta minunkaan makuani naiskauneudesta, mutta se Ruotsin Frida kylläkin sellaista sööttiä tyttömäistä kauneutta
      Olenkohan sittenkin aikomassa yrittää katsastaa vanhan sotaratsun, Polleen, kun kerran tänään vaihdoin siihen tuulilasinpyyhkijätkin kun niillä vanhoilla katsastusmies olisi reputtanut sen pelkästään niistä. No vielä on 10 päivää aikaa ihmetellä katsastanko vai upgreidaanko uudempaan vanhaan

    • Ali-Baba

      Ei maha mittään, mutta pakko on vielä kerran laittaa yksi vjenäläisen keittiön vilmi kun tässä erityisen selvästi näkee niiden juurikin tähän eräänlaisen wok valupannan ja sen pystykamiinan yhteistoiminta, mikä on suorastaan nerokasta vähän "maaläheisempään" olotilaan. Sillä yhdistelmällä, kuten olemme nähneet pystyy tekemään totaalisia herkkuja ilman hirvaitä voimalaitoksia tai keittiöelektroniiikkaa ja välineitä. Ihan perusraaka aineita ja vähän suolaa ja mielikuvitusta niin a vot. Vastaavia kamiinoita en muista meillä nähneeni vaikka tietenkin minun ikäiset ihmiset jokainen on kokenut puulämmitteiset talot, kakluunita ja hellat joiden irroitettavien kiekkojen paikalle tietenkin olisi tuollaisia wok pannujakin voinut sijoittaa. Siksi kai ne irroitettavat valukiekot olivatkin, mutta en muista niitä koskaan tuolla tavalla käytetyn
      https://www.youtube.com/watch?v=RnoLA15jVK8

    • Ali-Baba

      Urheiluyleisön (satunnaisen) hiihtourheiluanalyysi (pikainen):

      Meillä, siis Suomella, on tällä hetkellä kaksi maailmanmestaruus mahdollisen mitalitason urheilijaa:
      Juha Mieto ja Siiri "Äitee" Rantanen :) (Nimet saa vaihtaa halutessaan)

    • Ali-Baba

      Ja ettei koko ajan tulisi silliä ja vjenäläistä wok pannua niin täshä käteville kyläsepille esimerkiksi Lahden pohjoispuolella esimerkkiä siitä miten puusta huvikseen ihan pikkutyökaluilla luodaan käyttötaidetta
      https://www.youtube.com/watch?v=__bmvTIgu5I

    • Ali-Baba

      Tästä en edes enää muista mitä viimeksi taululle kopioin, mutta puun liikkumista maailma merillä kyllä olin tutkiskelemassa. Menköön liikkeelle sekin. Saattoihan se olla vuohen grillaamistakin

      https://www.youtube.com/watch?v=Mzyb8PncsNk

      • edson

        Kaksi asiaa tulee mieleen

        Entisajan ahtaajat eivät olisi seisseet satamassa odottamassa, jos pääsis hommiin

        Puu pysyy pinnalla, jollei se ole eebeniä


    • edson

      Hieno tuo puulusikka / kauha. Tuollaista hellisi, jos sitä käyttäisi. Uri Keller ei ihan helposti sitä mutkalle taivuttelisi

      Eilennä taisin nähä telkussa, kun mies jossain päin maailmaa toisti toistamistaan, ettei kone voi tehdä samanlaista kuin hän käsin. Veisteli oven koristeita tai kait paremmin sanottuna koristeellisia ovia

      Sain lääkkeeni paperipussissa

      • edson

        Mietintöjä

        Käsin voi tehä kaikenlaista. Yhtä harrastusta aina vaan ihmettelen. Pullon sisään tehtyjä aluksia tai siis niiden tekijöitä.

        Samoin pölypesä-ryijyjä

        Persialaisia mattoja en ihmettele. Mutta kuinka ne saadaan lentämään?


      • edson
        edson kirjoitti:

        Mietintöjä

        Käsin voi tehä kaikenlaista. Yhtä harrastusta aina vaan ihmettelen. Pullon sisään tehtyjä aluksia tai siis niiden tekijöitä.

        Samoin pölypesä-ryijyjä

        Persialaisia mattoja en ihmettele. Mutta kuinka ne saadaan lentämään?

        Toiseks tärkein unohtu

        Jääveistokset. Tai jopa linnat. "Linnoissa kreivien häät vietetään ..." ja nykyään televisiossa

        Lapsena kaiverrettiin isoihin lumikasoihin lumilinnoja varmaan aatoksella, että oispa talvi ikuinen. Nyt saa lumet sulaa rauhassa, kirjoitti kateellinen, joka ei pysy enää suksien päällä


    • edson

      Kaks tai kolme pikaista huomiota politiikasta

      Onko Soini katolisten hätäkokouksessa?

      Oravien jälkiruoka eli Terho valutti pitkää kyyneltä muistellessaan työttömyysaikaansa. Raskasta oli raskasta. Voi raukkaa, ei löytänyt edes siivojan pestiä, tai siis ei huomannut, että siivoojia etsitään tekeen duunii.

      Onko vaalit lähestymässä, kun kolme toopee sieltä nuijien puolueesta ei tiijä tarkalleen että kannataakos sitä yksityissotea vai ei vai sittenkin ehkä? Niil on ollu neljä vuotta koht aikaa miettii, mutta milläs mietit, ku ei ole, millä miettiä

    • edson

      Ja nyt sitte urheilua

      "Hiihtofanit olivat täysin eri mieltä kuin Ylen asiantuntijat ja Suomen päävalmentaja – tässä on lukijoiden valinta naisten viestijoukkueeksi"

      Paskat lukijoista tai päävalmentajasta. Nyt se on silviisiin, että kannatas panostaa hen- ihmisiin ja varsinkin sellasiin, että hiukka enempi sitä toista hormoonii. Hiihto on kiinni hormonitasapainoilusta. Ja hapenotosta ja astmasta. Mä tiedän, koska oon astmaatikko. Ny siis kirjoitan meittin naisten puolesta. Miähis kannattas kloonata Iivoja. Samalla syssyllä vähän geenimuunteluu, ettei klooni raivois niin paljon voitettuaan ja olis ilosempi, kun pääsee ees maaliin.

    • edson
    • Ali-Baba

      Hyvinhän on robo pitänyt nuokin liitteet esillä. Tosin otin niistä kopiot heti kun ne ilmestyivät.
      Nyt on taas aika kokouksen,
      Ehkä sillä välillä mitalipannuun tulee lisää helinää!

      • Cee-Lila

        Oli hyvät linkit Edsonilta, Linkolan kirjasta ja tyttärensä artikkeli metsänhakkuista Suomenluonnosta.

        Katsoin tuon yhden videosi lihanpaistosta. Siinä kaminan vokkipannussa keitettiin ensin isoja perunoita öljyssä ja sen jälkeen lihoja. Kaikki lopuksi vielä kuumennettiin uudelleen ja onneksi oli runsaasti vihreätä vielä koko komeuden päälle samoin runsas salaatti. En tiedä, oliko se "vokki"pannu rautaa vai teflonpinnoitettu, mutta hiukan epämääräiseltä sen pinta vaikutti. Jos teflonpannun pinta vaurioituu, niin se on poisheitettävää laatua, koska sen sisus on myrkyllistä. Saman asian olen todennut lukuisista streetfood ohjelmista kaukoidästä, että astioiden "puhtaudella" ei ole niin suurta väliä. Tokihan se kuumuus tappaa basilleja, mutta ei niitä ruoka-astioiden vikoja. Sama jos emalikattilan sisäosasta on emali lohjennut, se on ruoka-astiaksi kelpaamaton.

        Kuulen mielelläni taas kokoustamisesi referaattia.


      • Ali-Baba

        Ihan aluksi noista vjenäläistenj wokkipadoista. Niistä joita niiden kaminoidenkin päällä käyttävät.
        Kyllä ne ovay joko selvää valurautaa tai sitten sitä mahdollisesti teflonin näköön sekaantuvaa alumiinivalua.
        Eivät pinnoitetut wokkipadat kestäisi tuota käsittelytapaa mutta valumateriaalista tehdyt kylläkin kaikki lämmönlähteet. Venäjällä on hirmuisesti omaa alumiinituotantoa ja siten myös valu alumiinista valmistusta. Se kun sattuu olemaan heidän sotateollisuutensa kriittisiä käyttömetallilinjoja eli tarvitaan paljon ja osataan valmistaa paljon erilaiseen tarkoitukseen.

        Joissain noissa u pätkissä esitellään pelkästään miten noita heidän wokkejaan käsitellään käyttöönottovalmiiksi ja melkein joka filmissä näkyy kun he pyörittävät sitä pohjalla laitettua kuumaa eli yli 100C ruokaöljyä koko wokin pinnalla. Se tappaa heti kaikki m,ahdolliset pöpöt

        Kokouksessa olikin peräti 5 henkilö. Vanhat 3 Koota kaikki entisellään mutta paikalla oli myös pitkän hoitopäivän lähihoitaja ja itse Amiraalin sisko. Amiraali täyttää sunnuntaina 80 vuotta.


    • Ali-Baba

      Kun Cee kyseli noista Vjenajän wokkien materiaaleista, niin laitan vielä yhden utuben mistä erityisen selvästi näkee, että kyseessä on valu alumiinista tehty pata ja se musta mikä sisäpinnoilla näkyy ei ole teflonia tai muuta pinnoitetta vaan kuumassa kiinnihiiltynyttä öljyä tai keitetyistä lihoista lähtöisin olevaa rasvaa
      https://www.youtube.com/watch?v=M79kyVsnxAk

      • Cee-Lila

        Kiitos videosta. Samannäköinen pata oli kuin edellisessäkin, minkä katsoin. Amiraali täyttää siis 80 sunnuntaina. Vietetäänkö hänelle synttärit? Muistan, kun appi täytti 80, hän oli silloin Koskelan sairaalassa, koska jalat olivat pettäneet alta noin puoli vuotta aiemmin. Kun appi täytti 85, ne vietettiin hänen kerrostaloasunnossaan Käpylässä, josta ei ollut edes hissiä alas pääsyyn, 90, ne vietettiin hänen omassa senioriasunnossaan, josta oli hyvä pääsy ulos isolla hissillä, samoin 95-vuotispäivät, mutta 96-v-päivät vietettiin Malmin sairaalan yhdellä osastolla, ja kaikissa näissä synttäreissään on tytär Ausseista ollut paikalla. Hän oli apen lempilapsi.


    • Ali-Baba

      Olen tässä tekemisen puutteessa helistellyt mitalipataa mutta ei kuulu moniäänistä kilkatusta.

      Amiraali viettää merkkipäivänsä hoitajiensa ja siskonsa kanssa

    • Ali-Baba

      Tästäpä onkin näytettävä rouva Ceelle vielä tosi hieno valurautapannu. Yleisesti nähdään nimittäin, että kaikkein paras paistettu ruoka saadaan valurautapannussa tai padassa tehtyä ja kaasuliekillä
      https://www.youtube.com/watch?v=41Bs-XhWXU8

      Merkille kannattaa myös laittaa, että paistettavaksi laitettuja lohkottuja perunoita ei suinkaan ollut kuorittu vaan kuorineen paistoon sillä kaikki perunan tärkeimmät hivenaineet ovat juuri tuossa kuoren alla tai itse kuoressa. Öljyssähän perunat voi paistaa joko raakana tai keitettynä

      • Cee-Lila

        Herkullisen näköiset perunat tuossa valmistui, itse en paistaisi ihan noin ruskeiksi. Välillä paistan vokkipannussa raakoja perunaviipaleita öljyssä, lisään suolaa, valkosipulisilppua, hieman rouhittua mustapippuria ja timjamia. Paistan miedolla lämmöllä puoli tuntia kanne alla. Rautapannua en omista tällä hetkellä, ovat liian painavia. Rautapata minulla on, missä teen silloin tällöin karjalanpaistia. ja tulee sähköuunissakin todella mureaksi, kun pitää tarpeeksi kauan ja miedolla lämmöllä.


    • Ali-Baba

      Örjan yritti houkutella minua sunnuntaiksi piipahtamaan Amiraalikahveilla, mutta sanoin että nykyautolla ei ole enää takeita ennenkuin olen saanut uuden alle ja aikaa on 11. 03 asti. Se on viimeinen katsastettu päivä vanhalle Pollelle. Kaikenlaista sitä joutuu puuhailemaan, mutta nyt sain itseäni jo sen verran niskasta kiinni että meilasin pariinkiin paikkaan Citroen kyselyt Picasso versiot nääääs.

    • edson

      Jahas, täällä taas wokataan, kokataan, muttei rokata

      Parasta urheilunähtävää on joidenkin lasten ihan aito ilo juu, ja ne filminpätkät, missä taaperot ottavat ensi kosketuksiaan hiihdon saloihin.

      Ite veikkaan itselleni, että viimoiset kekkerit tuli istuttua omien vuosien johdosta eli kulumisista viime vuoden lopulla. Kaffeet toki kotona hörpätään, jos muistetaan, eikä mitään lattea sen paremmin ku norsun ulosteissa muhineista jauhettua.

      No sitä kyl juhlistan kumppanin kanssa taas tämän vuoden 1.12. Ai mitä, no sitä. Katuvalojen loisteesta kuun suomaan valoon.

      Loppujen lopuksi pariin kymmeneen viime vuoteen on sisältynyt kaikenlaista ja oikeastaan nousujohteista ja siitä iloitsen.

    • edson

      Ei tartte paljon päässä viirata, kun voidaan lausua esimerkiksi nuoresta hiihtäjättärestä, että kaikki hiihtivät ohi, kun Piippo käveli

      Ei tartte paljon päässä viirata, jos ryhtyy urheilutoimittajaksi tai selostajaksi.

      Ei tartte paljon päässä viirata, että kuvitellaan vieläkin, että valtaosa ihmisistä on kiinnostunut maan saamista mitalleista sun muista lisäaineista.

      Urheiluahan ei voi katsoa loistavina suorituksina. Onneks voi.

    • edson

      Kun katsoo kevätpölyä sisäilmassa, voi todeta, että ... jaa-a

      niin ekaks tulee mieleen pölykeuhkot. Tokaks tulee mieleen josko laskisi verhot. Kolmanneks tulee mieleen, että täytys tehrä jotain ja niin vasta kolmanneks mieleentulleen ohjauksella ryhyttiin hommiin.

      Tästä aasinsilta Vallan linnakkeeseen ja ruuhmaihmisten juoksunjalkaa tekemisiin ja kestämisiin. Birgitte ja Katrine, tsemppiä teille

    • edson

      Ei postausta ilman politiikkaa

      Kuulin enskäden tiatoo syväkurkultani siitä, miks Kim jätti Trumpin.

      Tämä pätkempi suurmies sano suorat sanat hujopille, mitkä kuuluivat seuraavasti

      "Saatanan hujoppi, turpa kiinni, anna olla neuvomati. Sä et tiedä g- voimista mitään etkä uuden tallin määräyksistä tai pilttuukeskusteluista"

      Näin siis kolahti ovi hujopin nenään, suoraan pläsille neli klyyvarille.

    • edson

      https://yle.fi/uutiset/3-10664476

      Ja muistokirjoitusta laatimaan.

      Mutta ennen sitä pitää löytää arkunkantajat. Hirvee tunku kyl on, koska "kansan" syvistä riveistä, sysi-Suomesta, on pitkä rivi jo osallistujaehdokkaita, mutta harvat ja valitut ilmoitetaan ajallaan Perussuomalainen-lehden etusivulla.

      • Cee-Lila

        Ukkolan bogi oli aivan hyvä, juuri sitä itseään. Arkunkantajakin aina löytyy ja kun tuhkauttaa itsensä, ei tarvita niitäkään kun tuhkaus tapahtuu samalla hautausmaalla kuin siunaus, mikäli sitäkään vainaja haluaa.

        Itse olen nähnyt monta vainajaa, ensimmäinen oli äitini, toinen oma poikamme, kolmas oli veljeni, neljäs anoppini ja viimeisin oli appi. Siinä he olivat hengettöminä, eivät sanoneet enää mitään. Harvoin enää arkkua avataan ennen hautaustilaisuutta, joten suurin osa niistä, joiden hautajaisissa olen ollut, en ole ruumiina nähnyt. Kaikista heistä on muistot jäljellä, ei heitä hautausmaalla tarvitse käydä muistelemassa.

        Tuota poliittista loppukaneettiasi en kyllä ymmärrä. En ole tuota Li Anderssonin ja Tapio Suomisen haastattelua nähnyt.


    • Ali-Baba

      Täälähän on hillunut Edson ja kirjoitellut sitä sun tätä vaikka ei ole edes mitalien saannista hätä.
      Mulla taas auto ajatuksissa kiireitä pissa. Autoa en kuitenkaan liisaa
      Käteisellä ostan ja muovirahasysteemille kostan.
      Onneksi autoja on kaupan
      Niin että niillä täyttäisi vaikka Romantic lautan

      • Cee-Lila

        Liisattu autokin on todella hyvä idea nykyään. On koko ajan uusi pikku auto alla, vuodeksi liisattu esim 199 e/kk/ tai 149 e/kk kun auto on toista vuotta liisattuna. Maksat vain bensat ja yhden huollon ja tietenkin vakuutuksen.


    • Ali-Baba

      "pissa" : tuo kirjoitsvihre on korjattava ennenkuin kaikkein tarkkanäköisimmät alkavat siitä huumoria keittää.
      Sen piti tietenkin lukea: piisaa eli kiireitä piisaa

    • Ali-Baba

      Kohta menee tämäkin ketju nykykriteereillä uusiksi. Kuhan Dr. Huu käy muutaman kommentin innokkaana skrivaamassa niin siinähän se. No onneksi ketjun avaaminen on helppoa puuhaa

    • Ali-Baba

      Kävin tuossa helistelemässä hiihdon mitalipannua, mutta ei siellä helise muuta kuin yksinäinen Helinä keiju :(

    • Ali-Baba
    • Ali-Baba

      Virta vei, virta toi Canadassakin vanhoina hyvinä aikoina
      https://www.youtube.com/watch?v=FJDD9VCSfpY
      Ja muuten jos joku ei tiennyt niin Saksan oman puunjalostusteollisuuden vienti on suurempi kuin Suomen eli on siellä kyllä osattu omatkin metsät hoitaa ja hallitusti hyödyntää

    • Ali-Baba

      Ja tässä alkuillan viihteeksi vjenäläiset taas hjuvittelemassa
      https://www.youtube.com/watch?v=wlNIxVshQ3Q
      Ostanko toisen Rellun vai hankinko Sitikan?
      Menenkö jo huomenna kauppaan hiippailemaan vai venytänkä vielä maanantaille"
      Onko niin että päätös paranee mitä pidemmälle sen lykkää?

      • amummu

        Sitikat on tehty ihmiselle!


      • Cee-Lila

        Rellukin on ranskainen auto, kaiketi sekin ihmisille? Yksi sukulainen on vannoutunut sitikan ystävä.


    • Ali-Baba

      Kyllä Sitikka on tyylikäs auto. Ensimmäinen autoni oli Citroen ID 19 ja se oli aivan mahtava.
      Nyt vaan on päätettävä ihan rationaalisti edullisin ostoskassi jäljellä olevaan melko vähään käyttöön eikä alettava elvistelemään. Tärkeintä on, että mahdollisimman vähän jättää tielle!
      Ehkä vielä ensi kesänä saisi päräyteltyä vähän maanteitä pitkin maisemia katsomassa

      • amummu

        Kyllä ranskalaiset yleensäkin on tehty ihmisille. Ovat mukavia. Paras oli meidän eka yhteinen ranskis, juuri tuo "Iidu". Sen mukavammaksi ei enää auto tule. Ei sellaisia enää taideta osata valmistaakaan.


    • Ali-Baba
    • Ali-Baba

      siellä ne valkohäntäpeurat taas popsii porkkanoita ja säilöheinää Eestin ruokintapaikalla. nytkin oli komea suuri sonni porkkanoilla.
      no niitä syötetään ja sitten jossain vaihessa osa satoa laitetaan kauppalihoiksi jota löytyy kaupoistakin pödra liha säilykkeenä. villisikaakin löytyy säilykkeenä.
      meillä ei peurat, villisiat tai hirvetkään ihan hevillä kauppaan pääse vaan yleensä kauppojen hirvenliha milloin saatavissa on ruotsalaista. meillä metsästäjät pistävät lähes kaiken omiin pakastimiinsa

      mie taas tyydyn ihan katselemaan niitä noista kameroista. Sveitsissä olen viimeksi syönyt villisikaa jo ihmisikä sitten

    • Ali-Baba
    • edson

      Minäpäs lähden tässä ihan terveysasioilla, en onnellisuusasioilla. Siis tarvitsemmeko sotea, kysyn vaan?

      https://yle.fi/uutiset/3-10666671

      Eli terveydenhoitoamme kiitetään. Ja astmaa saatu kansallisella ohjelmalla parannettua. Syytä olis tietotaitoa viedä vaikkapa Norjaan. Se terveydestä, nyt sairauksiin.

      Kysyin whatsapissa Seefeldin asiantuntijoilta toivossa, että saan nallen. Kysyin, että mikä vakava sairaus vaivaa kommentaattori Jauhojärveä, kun latelee ala-arvoisia mietteitään esimerkiksi nuoresta naishiihtäjä Piiposta? En saanut nallea, nyyh.

      Mitähän cee tarkoitti : "Tuota poliittista loppukaneettiasi en kyllä ymmärrä. En ole tuota Li Anderssonin ja Tapio Suomisen haastattelua nähnyt."

      • Cee-Lila

        "Mutta ennen sitä pitää löytää arkunkantajat. Hirvee tunku kyl on, koska "kansan" syvistä riveistä, sysi-Suomesta, on pitkä rivi jo osallistujaehdokkaita, mutta harvat ja valitut ilmoitetaan ajallaan Perussuomalainen-lehden etusivulla."

        Tuota poliittista loppukaneettiasi en kyllä ymmärrä.

        Miten liittyy linkkaamaasi Ukkolan artikkeliin: Sinut haudataan kohta.

        Arvelin Anderssonin ja Suomisen haastattelun avaavan sitä, mutta en ole katsonut. Sori, että olen täällä mitään sinulta kyselemässä. Lupaan parantaa tapani ja lopettaa sinulle kirjoittelun, vaikka joskus jopa kiinnostaa ajatuksenjuoksusi.


    • Ali-Baba

      Taas olen yrittänyt mitalipannua helistellä, mutta sama yksinäinen helinäkeiju siellä itkee ettei oo seuraa.
      Muuten sain kyllä puristettua itsestäni harvinaisia tehoja eli olen käynyt "puhelemassa autoista" peräti kolmessa paikassa eri puolilla eli Hertsikassa, Dickursbyssä ja Sulasaa Hyrylässä. Pollen korvaaja lähenee. Se lähenee toista Rellua. Huomenna voi pitää välipäivän autoista ja käydä ehkä maanantaina hoppa hoitelemassa kotiin.
      Vaihdan tässä kohtapuoleen tämänkin porinan seuraavaan porinaan, jotta muuttuu nopeammin selattavaksi

    • Ali-Baba

      Eihän täällä vielä olekaan kuin 297 kommenttia. Tuo toinen kirjanpito näyttää myös robon poistamat jutut

    • Sampi-ei-ole-kala

      Ja nyt on 299 kommenttia, iiha hiiha!

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe