"Pakollinen" sapatti ja kymmenykset

Hot-Ellen_harhoissa_ovat

Adventtikirkko ja sen pastorit eivät juuri mainitse, että ennen kastetodistuksen allekirjoitusta henkilön odotetaan maksavan "vapaaehtoisia" kymmenyksiä seurakuntansa rahastonhoitajan kautta. Jos henkilö ei suorituksia maksa, hänen asemansa pienessä seurakunnassa hankaloituu huomattavasti: hän saa kokea halveksuntaa ja henkistä painostusta mukautua kymmenysten sääntöön. Mooseksen aikana kymmenykset olivat ylläpitomaksu elämiseen leeviläisille ts. juutalaisten pappissuvulle. Kiinnostuneille jätetään myös kertomatta, että Adventtikirkko katsoo ainoana omistavansa totuuden, koska kirkon oppia ohjaa profeetta E. G. White opetukset. Kirkosta ei ole mahdollista erota huomaamattomasti, vaan henkilö saa lähtiessään kokea muiden ylimielisyyttä ja halveksuntaa hänen hyljätessään "totuuden" ja "pelastuksen" ainoan kanavan. Jos henkilö seurakuntaelämänsä aikana laiminlyö sapatin viettämisen, uskotellaan hänen pelastuksensa käytännössä olevan mennyttä.

Whiten asemaa kuvastaa kirkon kanta, jossa häntä pidetään Moosekseen, Jeremiaan ja Johannes Kastajaan verrattavissa oleviin henkilöihin; ks. Advent Review, June 4, 1992, sivut 3, 9. vastoin virallisten sivujen ilmoitusta Raamatun ensisijaisuudesta, vuonna 1981 Adventtikirkon virallinen Ministery Magazine -lehden lokakuun numero ilmoitti Whiten saamien ilmestysten olevan samanarvoisia Raamatun ilmoituksen kanssa: "We believe the revelation and inspiration of both the Bible and Ellen White's writings to be of equal quality".

25

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokeiden-adventtitotuus

      Piitäköhän Raamattu paikkaansa...
      "Että he ovat sokeita sokeiden taluttajia"?

    • 7. pvn adventistikultin voisi lakkauttaa kuten muutkin turhat ja vaaralliset usk. kultit.

    • liukaskielinen.pastori

      Harhaoppi on siinä mielessä jännä ilmiö että sitä pitää kynsin hampain puolustaa ja kieltää sen olemassaolo sekä myös harhaoppi on oikean ja harhan sekoitusta.

      "Adventtitotuuteen" uskominen vaatii
      A. Hyväuskoisuutta
      B. Sokeutta
      C. Rahaa rutkasti

    • Whitea ei verrata koskaan Raamatun suuriin profeettoihin A- kirkossa.

      Kymmenet miljoonat A-kirkkokaiset ovat tutkineet Whiten kirjoituksia 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan.

      White ei ole kirjoittanut riviäkään 1863 rekisteröidyn Afventtikirkon teologiaa.

      Hänen kirjoja ei Suomessa myydäkään enää koska evankeliumin välineet, ja kieli on muuttunut niin paljon.

      • käärmeetkiemurtelevat

        SDA Organisaatio kertoo että Ellen White
        - Totuuden Valo
        - Oikea Profeetta

        Uskotko perseneitsyt hotellijariseni Ellen Whiteen?


      • Yksi_usko
        käärmeetkiemurtelevat kirjoitti:

        SDA Organisaatio kertoo että Ellen White
        - Totuuden Valo
        - Oikea Profeetta

        Uskotko perseneitsyt hotellijariseni Ellen Whiteen?

        White ei ole kirjoittanut, että häneen (siis Whiteen) pitäisi uskoa vaan Jeesukseen. Tämä käy ilmi selkeästi hänen kirjoistaan. Hän on kirjoittanut, että hänen omatkin kirjoitukset pitää koetella Raamatulla.


    • Adventisti

      Sen verran tuli taas aloituksessakin harhaoppia, että pitää korjata aloittajan väärinkäsityksiä. Itseasiassa aloittaja on pihalla kuin lumiukko kirkon käytännöistä.

      "Adventtikirkko ja sen pastorit eivät juuri mainitse, että ennen kastetodistuksen allekirjoitusta henkilön odotetaan maksavan "vapaaehtoisia" kymmenyksiä seurakuntansa rahastonhoitajan kautta."

      Kymmenyksistä puhutaan kasteluokalla. Se on osa vakioidun opetusmateriaalin opetusta. Kymmenyksiä ei hoideta paikallisseurakunnissa. Itse kukin saa ,aitella kymmenysrahoja yhdekle unionin tilille eikä kukaan paikallisseurakunnassa sa tietää kuka maksaa kymmenyksiä ja kuka ei.

      "Jos henkilö ei suorituksia maksa, hänen asemansa pienessä seurakunnassa hankaloituu huomattavasti: hän saa kokea halveksuntaa ja henkistä painostusta mukautua kymmenysten sääntöön."

      Yksilöön kohdistuvaa halveksuntaa ja henkistä painostusta ei voi syntyä, koska kukaan ei tiedä ketkä seurakunnassa maksavat kymmenyksiä ja ketkä eivät. Näin ollen kymmenyksien maksamattomuus ei vaikuta millään tavalla jäsenen asemaan.

      "Mooseksen aikana kymmenykset olivat ylläpitomaksu elämiseen leeviläisille ts. juutalaisten pappissuvulle."

      Ei ollut maksu. Kymmenykset annettiin ruokana papeille ja muille temppelitoimistusta suorittaville, koska heidän aikansa kului tempppelityöhön eikä heillä ollut itsellään mahdollisuuksia viljellä maata tai kasvattaa karjaa. Kyse oli vaihdantataloudesta, jossa papit saivat ruokaa ja muu kansa temppelipalveluksia.

      "Kiinnostuneille jätetään myös kertomatta, että Adventtikirkko katsoo ainoana omistavansa totuuden, koska kirkon oppia ohjaa profeetta E. G. White opetukset."

      Ei pidä paikkaansa. Adventtikirkko opettaa, että kaikista kirkkokunnista löytyy pelastettuja. Toisin sanoen myös muiden kirkkojen opeilla pelastutaan. Muillakin seurakunnilla on siis muitakin totuuksia. Whitellä ei ole mitään tekemistä Adventtikirkon opinkohtien kanssa.

      "Kirkosta ei ole mahdollista erota huomaamattomasti, vaan henkilö saa lähtiessään kokea muiden ylimielisyyttä ja halveksuntaa hänen hyljätessään "totuuden" ja "pelastuksen" ainoan kanavan."

      Eimpidä paikkaansa. Tiedän useamman seurakunnasta eronneen ja voinkertoa, että kukaan ei kysele eronneitten perään. Eroaminen hoidetaan maistraatin nettisivujen kautta niin, että vain kirkon sihteeri ja paikallisseurakunnan vanhin saa tiedon eroamisesta. Kun kukaan muu ei tiedä eroamisesta. Mitään ylm ielisyyttä tai halveksuntaa ei näiden eronneitten ystävieni kohdalla ole tullut. Päin vastoin, halutessaan edelleen käydä seurakunnassa, he saavat edelleen täyden rakkauden seurakunnan jäseniltä.


      "Jos henkilö seurakuntaelämänsä aikana laiminlyö sapatin viettämisen, uskotellaan hänen pelastuksensa käytännössä olevan mennyttä."

      Missään ei kukaan koskaan ole tällaiata minulle sanonut. Olen useaan otteeseen elämässäni jättänyt kirkossa käymisen väliin eikä kukaan koskaan ole tullut asiasta mainitsemaan sanallakaan.

    • 1234567---

      Kirjoituksessasi ei mikään pidä paikkaansa.
      Naiset ovat Raamatun vastaisesti pastoreina, joten ei kymmenyksille. Kukaan ei aja piiskan kanssa takaa.

      • Adventisti

        Raamattu ei kiellä naisilta pastoreiden työtä. Olet väärässä.


      • eiraamatussa
        Adventisti kirjoitti:

        Raamattu ei kiellä naisilta pastoreiden työtä. Olet väärässä.

        Niinpä, ei yhtään pastoria löydy Raamatusta.


      • 1234567---
        Adventisti kirjoitti:

        Raamattu ei kiellä naisilta pastoreiden työtä. Olet väärässä.

        Viisaitakin löytyy, jotka ymmärtävät, että nainen ei voi olla pastori.

        Nykyaikalehdestä 12/2018 luettua: Valtaenemmistö jäseniä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Australiassa kannattaa naispappeutta, KUN TAAS VALTAOSA AFRIKKALAISIA VASTUSTAA SITÄ. Muu maailma jakautuu tasaisemmin kahtia, Mm. Etelä-Amerikan osaston jäsenistä 52 % puoltaa ja 48% VASTUSTAA TOIMIMISTA PASTORINA.

        Epäjärjestys valloillaan ! Kor. 14:33. SILLÄ EI JUMALA OLE EPÄJÄRJESTYKSEN JUMALA, VAAN RAUHAN JUMALA.
        NIINKUIN KAIKISSA PYHIEN SEURAKUNNISSA. 34.Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, SILLÄ HEIDÄN EI OLE LUPA PUHUA, VAAN OLKOOT ALAMAISET NIINKUIN LAKIKIN SANOO.

        Näitä pidetään esillä kaikkialla, aina ajan loppuun saakka.


    • Näin.uskon

      Hebrealaiskirjeen 4. luku opettaa uuden liiton "sapatinlepoa" joka-aikaiseksi sydämen lepotilaksi.

      Seurakunnassa tulee pitää raamatullinen uuden liiton opetus, että sapatin pitäminen jonain määrättynä viikonpäivänä on yhdentekevää. Yksilöuskovat saavat valita uuden liiton sapatin, joka on sydämen lepo Jeesuksessa. Mutta jokainen voi valita myös viikon seitsemännen päivän lepopäiväkseen, kunhan ei ala esittää sitä Jumalan tahtona..
      Sapatin vietto oli tärkeää Adamin suvun aikaisessa lakiliitossa. - Nyt olemme uusia luomuksia Jeesuksessa, ja elämme taivaallisissa. ... Kiitos Jumalalle!
      Jokainen saa pitää toisen päivän toista parempana, mutta sillä ei ole vähäistäkään merkitystä hengelliseen elämään. Alkuseurakunnan opetus oli näin:
      "Toinen pitää yhtä päivää toista parempana, toinen pitää kaikkia päiviä yhtä hyvinä. Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka kiinnittää huomionsa tiettyihin päiviin, tekee sen Herran tähden." Room. 14:5,6.
      Edellisessä linkissäni tuo asia selviää kokonaan Raamatun opetusten pohjalta.
      Elämme Jumalan valrtakunnan kansalaisuudessa.
      "Miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden (lakiliiton päivien) orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa." Gal. 4:9-11.

      • <<Seurakunnassa tulee pitää raamatullinen uuden liiton opetus, että sapatin pitäminen jonain määrättynä viikonpäivänä on yhdentekevää.>>

        Tämä ei ole hebrealaiskirjeen opetus, toisin kuin luulet. Tästä Hebrealaiskirjeen 4. luvusta on hyvä opetus Baruch Kormanilta.

        https://www.youtube.com/watch?v=o3MwpWY2EOQ&index=8&t=0s&list=PLWJxj34m-8MXymPD0Uif-taou43gXSUdF

        Kirje on kirjoitettu hebrealaisille ja terminologia on tarkoitettu heille. Tässä Baruch terottaa alkuun sitä, että on ymmärrettävä ero Jumalan palvomisen ja sapatin levon kohdalla. Joka päivä palvotaan Jumalaa. Ja sapatin lepokaan ei tarkoita sitä, että seisomme paikoillamme tekemättä mitään.


      • <<"Miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden (lakiliiton päivien) orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa." Gal. 4:9-11. >>

        Tuossa on omaa lisäystä (suluissa oleva), joka on väärinymmärrystä. Tuo Raamatun kohta menee: Gal. 4:9-11 "8 Silloin, kun ette vielä tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalina sellaisia, jotka eivät mitään jumalia ole. 9Mutta nyt te tunnette Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi? 10 Te pidätte tarkoin silmällä päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia. 11 Pelkään pahoin, että olen tehnyt teidän takianne turhaa työtä."

        Gal 4:9-11 ei ole kyse Toorasta. Toorassa ei puhuta edes määrävuosista. Tässä puhutaan ihmisten tekemistä päivistä, esim. viime vuonna tähän aikaan jne... Galatalaiset olivat tehneet Toorasta pelastuksen välineen. Tästä oli kyse. Baruch Korman opettaa videossa Galalaisten 4:ttä lukua alla olevassa videossa.

        https://www.youtube.com/watch?v=MSqMad933GQ


      • <<Room. 14:5,6.>>

        On muistettava, että tämä on apostoli Paavalin puhetta Roomassa olevalle ryhmälle, joten täytyy tietää tuosta ryhmästä ja sen erikoispiirteistä.

        Kirjotan Bacciocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai poimintoja Roomalaiskirjeestä:

        "Roomassa fanaattinen ja harhaoppinen ryhmä, joka huomattavassa määrin muistutti Kolossan vastaavaa ryhmää, ajoi ankaraa vegetarismia, kieltäytymistä viinistä ja tiettyjen päivien viettoa (Room. 14:1-10, 21). Luultavasti Paavali tässä (kuten Kol. 2:16) yhdisti toisiinsa syömisen ja syömättömyyden toisaalla ja päivien vieton toisaalla. Jos tämä tulkinta on oikea, silloin Room. 14:5,6:n mainitsemat ”päivät” tuskin voivat sisältää sapattia, sillä tiedämme että sapattia vietettiin juhlinnan päivänä eikä paastopäivänä.

        Roomassa ongelma oli ilmeisesti vähäisempi kuin Kolossassa tai Galatiassa. Askeettiset opettajat olivat luultavasti siellä vähemmän vaikutusvaltainen vähemmistö eivätkä ”propagoineet sellaista seremonialismia, joka oli tähdätty ristin ytimeen”. Tämä ilmenee apostolin käyttämästä suvaitsevasta ja pidättyvästä kielestä: ”Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; jo joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa” (Room. 1:5,6).

        Periaate, jonka mukaan kunkin on toimittava oman vakaumuksensa mukaisesti ja kunnioitettava toisten erilaista näkökantaa (Room. 14:3,10, 13-16, 19-21) ruokavaliota ja päivien valintaa koskevassa kysymyksessä, on Roomalaiskirjeessä selvästi vastakkainen uskon kautta vanhurskauttamista koskevan periaatteen kanssa. Viimeksi mainitussa Paavali ehdottomasti kieltäytyy tekemästä kompromissia, edellisessä hän tunnustaa yksilön omantunnon lopulliseksi auktoriteetiksi. Mistä tämä ilmeinen eroavuus johtuu? Vastaus on löydettävä Paavalin käsityksistä siitä, mikä on pelastuksen kannalta olennaista ja mikä epäolennaista. Usko Jeesukseen Kristukseen pelastuksen perustuksena on Paavalille olennainen periaate, jota ei voida asettaa kyseenalaiseksi (vrt. Room. 3:22, 26, 27, 28, 31; 4:3, 13, 22-25; 5:1).Mutta koska jokainen yksilö kokee ja ilmaisee uskon eri tavoin, tapa millä uskoa harjoitetaan on epäolennainen. ”Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma”, Paavali sanoo (14:5). Perustavana periaatteena, jota apostoli korostaa, on halu kunnioittaa Herraa, toimia ”Herran tähden” (14:6,7).

        Voimme kysyä, saattoiko Paavali tämän periaatteen mukaisesti hylätä sapatin vieton. On vaikea uskoa, että hän olisi pitänyt sen noudattamista esteenä Herran kunnioittamiselle, kun hän itse ”tapansa mukaan (Apt. 17:2) tapasi juutalaisia ja sapattina synagoogassa (Apt 18:4). W. Rordorf väittää, että Paavali oli omaksunut kaksinaisen asenteen. ”Heikoille” juutalaiskristityille hän antoi vapauden noudattaa lakia sapatti mukaan luettuna. Toisaalta ”vahvoille” pakanakristityille hän soi ehdottoman ”vapauden kaikesta lain noudattamisesta”, etenkin sapatin noudattamisesta. Voidaanko tällainen johtopäätös oikeutetusti tehdä Roomalaiskirjeen 14. luvusta? Huomatkaamme, että ristiriita heikkojen ja vahvojen välillä ruoka- ja päiväkysymyksessä liittyy hyvin etäisesti, jos lainkaan, Mooseksen lakiin. Heikko, joka syö ainoastaan vihanneksia (14:2), ei juo viiniä (14:21) ja ”pitää yhden päivän toista parempana” (14:5), ei voi tällaisten vakaumustensa tueksi vedota Vanhaan testamenttiin. Missään ei Mooseksen laki vaadi tueksi ankaraa vegetarismia, täydellistä kieltäytymistä viinin käytöstä eikä myöskään määrättyjen paastopäivien viettämistä. Vastaavasti toinen, joka uskoo saavansa syödä kaikkea” (14:8) ja ”pitää kaikki päivät yhtä hyvinä”, ei tällä käyttäytymisellään ilmaise vapauttaan Mooseksen laista vaan sellaisista askeettisista uskomuksista, jotka ilmeisesti olivat peräisin juutalaisista lahkoista. Kysymyksessä ei siis lainkaan ole vapaus noudattaa lakia tai vapaus olla sitä noudattamatta, vaan kysymys on epäolennaisista omantunnonkysymyksistä, joita eivät säätele jumalalliset periaatteet vaan inhimilliset päätöksen ja ennakkoluulot. Koska nämä toisistaan poikkeavat käsitykset ja tavat eivät loukanneet evankeliumin olennaista sisältöä, Paavali neuvoo molemminpuoliseen suvaitsevaisuuteen ja kunnioitukseen tässä asiassa. ”.


    • Ruupo-kustaa

      Minua on mietityttänyt pitemmän aikaa kuinka Herra loi sähkön.
      Olen kysynyt oppineilta, olen saanut vain ympäripyöreitä selittelyjä.
      Löytisikö Raamatusta Herran sana, vaikka pieni, jossa asiaan tulisi selko?

      • sähköt.vedetty

        Löytyyhän se.
        1Mo 1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli
        ts. piuhat oli valmiina.


    • Ketoosi

      Suvussa on kaksi uskoon hurahtanutta. Vuosikymmenten saatossa on saatu nädvä vaikka millaisia käänteitä.
      Rahaa on mennyt kymmenyksiin, ilmaista työtä ja ovelta ovelle-tomintaa Sympatian muodossa on ollut.
      Vanhemman naisen kirjahyllyt koostuvat advarikirjoista. Eivät ole muuten halvinta kamaa, Alfaa ja Omegaa ym.sontaa.
      Lapsilleen sitkeästi tilaa Nykyajan. Kymmenet vuodet luukku on kolahtanut.
      Pieni eläke ei tahdo riittää arjen menoihin, mutta lauantaina toinen sukulainen vie hoippuvan ihmisen kuulemaan sanaa ja avaamaan kukkaron nyörejä.
      Advarikirkosta ei ole milloinkaan ojennettu auttavaa kättä, ainoastaan kukkalähetystö on käynyt teetä juomassa kun tasavuodet ovat tulleet täyteen.
      Veikkaan äitiään auttaneiden lasten jäävän mopen osalle, kun perintöä jaetaan...

      • Ahneet-lahkot

        Huijarilahkojen metkut tiedetään. Lahkon valtaapitävät ovat valmiit jopa jouduttamaan vanhuksen poismenoa, kunhan vanhuksen nimi on ensin testamenteissa ja lahjakirjoissa.
        Adventtikirkon ja muiden lahkojen päätehtävä on kerätä rahat pois lahkoon kusetetuilta sekä käyttää heitä hyväksi kaikin tavoin lahkon bisneksen pyörittämisessä.

        On myös monia tapauksia, jossa pyrkimyksenä on ujuttaa ns. "oma mies" esim. johonkin vakavaraiseen säätiöön ja tyhjentää vähitellen se säätiö varoistaan.


    • rahastusta

      Kymmenyksiä ei tarvitse Adventtikirkolle maksaa.

      • näin.se.menee

        Ei kymmenykset ole pakollisia maksuja. Kirkollisvero on, sillä se otetaan suoraan tilistä.


      • SDArahastaa

        Tyhmille tiedoksi nyt puhutaan adventtikirkon kymmennyksistä.
        Ei kirkollisvero ole kymmenykset ja eikä myöskään 10%.

        Tohtori adventisti tiivistää....
        Flink: "Kymmenyksien maksamamatta jättäminen on varastamista Jumalalta".


      • pyhpy2348723942398
        SDArahastaa kirjoitti:

        Tyhmille tiedoksi nyt puhutaan adventtikirkon kymmennyksistä.
        Ei kirkollisvero ole kymmenykset ja eikä myöskään 10%.

        Tohtori adventisti tiivistää....
        Flink: "Kymmenyksien maksamamatta jättäminen on varastamista Jumalalta".

        Jumala sanoo Raamatussa, että kymmenysten palauttamatta jättäminen on häneltä riistämistä. Siis varastamista.


      • 1234567---
        pyhpy2348723942398 kirjoitti:

        Jumala sanoo Raamatussa, että kymmenysten palauttamatta jättäminen on häneltä riistämistä. Siis varastamista.

        Jumalan seurakunnassa ei ole naiset pastoreina. Eikä sitä löydy Raamatustakaan. Joten ei kymmenyksiä naispastoreille, eikä niille miespastoreille, jotka hyväksyvät naiset pastoreiksi.


    • <<Jos henkilö seurakuntaelämänsä aikana laiminlyö sapatin viettämisen, uskotellaan hänen pelastuksensa käytännössä olevan mennyttä.>>

      En ota tuohon kantaa, mutta siihen otan, että sapatti on todella tärkeä. Alla olevassa videossa Baruch Korman opettaa sapatista. Suomenkielinen tulkkaus.

      https://www.youtube.com/watch?v=OcJBn2Uq3zI

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3096
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2523
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2511
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2178
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      472
      1810
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      246
      1791
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      104
      1761
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1634
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1577
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      23
      1407
    Aihe