Kokemuksena voin kertoa jos aikomuksenne on saada "oikeutta" Avin ( Aluehallinto) tai osittain samaa päällekkäistä "työtä" tekevät virastot ( lue "suojatyöviranomaiset) eivät toimi juuri mitenkään yksityisen henkilön kantelun tai muulaisen reklamaation kautta esim. monenlaiseten terveyden- tai vanhuspalveluasioissa yms. ja niissä esiintyvissä kupruissa kuten hoidon puutteeta, tai virheistä yms. epäkohdista.
Olen tehnyt ns. kantelun omaisen kotihoidon puutteista jne., ja epätasa-arvoisista käytännöistä ja sittemmin eri asioina Valviraan myös terveyskeskuslääkärin (ostopalvelua ns. keikkalääkärin ollessa päivystyksessä E-P:n kunta/kaup.n terv. keskuksessa).
Avin vastaus oli sen kaltainen kun asiani vietiin jatkotarkasteluun jopa kuntatasoslle - että vaikka kyseessä oli lähiomainen - äiti, ja myös oma kohteluni asiaan liittyen ja näiden toimijoiden asenne kyseisen kuntayhtymän vanhuspalveluun liitttyen oli lopputulema eli Avin päätös että "minä kantelijana en voi saada omassa enkä äidin asiaan liittyen tehtyyn ja käsiteltyn päätöksestä tietoa, koska äidin "tietosuoja" on näissä kysymyksissä tärkein ja niitä asiaan liityviä asiakirjoja ei voida minulle luovuttaa!
Olin vahvasti eri mieltä - olin asianosainen todellakin ja ja tunnen ja tiedän myös omaiseni asiat hyvinkin jopa paremmin kuin mitä he nyt käsittelivät!
Tällainen on todella demokratian vastaista, ja byrokraattista jos mikä!
No sittemmin olin puolestaan Valviraan tekemäni kantelun ( joksi niitä selvityspyyntöjä kutsutaan) kanssa yhteydessä, - kun samainen omainen oli kovissa säryissään ollut pitkään, ja hänen olotila muuttui sietämättömäksi ja jouduttiin tilaamaan ambulanssi joka vei hänet viikonlopulla kuntakseksuksen (JIK- alueen yksi kuntakeskus ) terv.keskuksen päivystykseen.
Siellä oli joku kieltä taitamaton ( hoono soomi) jonka kautta ei apua tullut edes tilapäisen kivunlievityksen verran! Sellainen olisi ollut esim. kortisonipistos kaikessa yksinkertailuudessaan!
Tämä passitti hänet kotiin, saattamaan omilla kulkuneuvoillaan tulleet omaiset hoitivatkin vanhuksen kotiinsa.
Hänen kehoitettiin varaamaan kyllä aika omasta - silloin toiminnassa olleesta terv. asemalta, johon saikin ajan 2 -viikon kuluttua!
No tämä oli jälleen ja puolestaan senkaltainen juttu, että asiasta oli pakko reklamoida, sellainen oli potilasasiamies - mutta kun mm. kuntayhtymän potilasasiamiestä oli kehoitettu olematta asiasta mitään mieltä, - ja samoin paikallisenman terveyskeskuslääkäriä oli kehoitettu kuntayhtymästä ( joka on parasta mainitakin joka on JIK-kuntayhtymä E-Pohjanmaalla) olemaan vastaamatta minulle (!?) kun kertaisin alkuun sinne asiantilaa ja kokemuksia tästä tapahtumasta Kurikan ja Jalasjärven terv. keskusten osalta!
Tämä onneton "tossukka" nyt jo entinen Jalasjärven terv.keskuksen ylilääkäri mies, - totteli ja ei ottanut mitään kantaa JIK-yhtymän ylilääkäri-naisen määräyksen takia!
No Valvira ei käsitellyt tätä tapahtumaketjua lainkaan sellaisena ja uutena ilmiantona huonosta kunnallisesta terveyspalvelu-kokemuksesta, - vaan kun Helsinkiin kohdistettu kantelu ja seikkaperäsinen tapahtumakerronta - menikin Valviran "sivukonttoriin" Rovaniemelle jossa asian käsittelyyn ottamattomuudesta päätti sikäläinen 'päällikkö' Esa Koukkari joka on jonkuntason lakimies ja samalla lupa-ja valvontaviranomainen!
Tämä (lesta hlö ) eräänlainen suojatyövirkamies lähetti avustajiensa avustamana lausunnon _ "minun asiani on jo käsitelty L-S Avissa, ja he eivät ota asiaan kantaa enempää jo käsiteltyyn asiaan!
No huhuh! Jopas oli taas tulkintaa, joka osoitti tämä onneton muka valvontatyötä tekevä mies ja alaisensa tarkastajat eivät edes ole lukeneet mitä mulla on sanottavaa ja mistä asiasta!
Ei auttanut jälkivaatimuksena toteaminen nämähän olivat KAKSI ERI ASIAA ja kokeusta saman kuntayhtymän alaisissa paikoissa !
No vielä yritin asiani kanssa Sosiaali-ja terveysministeriöön - koska HE PUOLESTAAN "VALVOVAT" näitä kahta töydellisen byrokatian ja itsesuojeluvirastoa!
Voitte arvata asia ei edennyt, ja kahdelle eri nais-virastopäällikölle osoittamani viestit meni kolmannen käsittelyyn - joka kehoitti vaan viemään asiani Eduskunnan oikeusasiamuehelle!
Mutta ei ottanmut mitään kantaa siihen että miten he aikovat antaa valvomilleen virastoille ( päällekkäisille toimijoille !) Valviralle ja Länsi-ja Keski-Suomen Aluehallitovirastoon!
Sitten alkoi tulla jo "eräänöainen virasto- ja virkamies" kiintiö täyteen, en jaksanut enää samaa asiaa omalla tavallaan viedä kanteluna oikeusasiamiehen käsittelyyn!
Ja tämä on se mitä kansalaiset pelkäävät, tätä jakuvaa byroktariaa!
Kokemus Avista ja Valviran toiminnasta valvontaviranomaisena!
1
179
Vastaukset
- Valvira-ilmoitti-itsensä
Kysymme siis milloin Valviran ja eri Avi'en (aluehallintovirastot) maakunnissa, toimintaa ja etenkin valvonnan leväperäisyyttä ja laiminlyöniten välinpitämättömyyttä aletaan tutkia todella ihan poliisien toimesta myös!?
Sillä nyt toivottavasti toteutvat moninkertaiset ja mutkikkaat Valviran havahduttua omien toimintjensa tutkintaan rikosten jatkettuna tutkintana on oikea teko!
Mutta miten todentaa Vaviran jopa niin valvjuen kuten Sosiaali-ja terveysministeriöiden valvonnan laiminlyönnit vuosikymmenienn ajalta!?
Rikostutkinnat vanhenevat pääosin 5:ssä vuodessa joten nyt jo olemassa olevien tutkintatapausten osalle voidaan todeta "voimavarojen" puuttuessa ei tutkinta tehdä!
"Korpit eivät toisten korppien silmiä noki" pätee hyvin näissäkin!
Sillä valtionhallinnon virat aika monet kunta-ja kaupukien työntekijöihin kohdistuneet lait ja säännöt on suojatyön omaista - irtisanomissuojineen!
Siksikään ei mm. kunnissa palkata todella työtä tekeviä ihmisiä koska heidän irtisanominen on hankalaa jopa mahdotonta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181