Olin viikonloppuna Pariisissa ja osallistuin sunnuntain päämessuun Notre-Damen katedraalissa. Yhteen iltamessuun taas pääsin osallistumaan Sacré Coeurin basilikassa, siinä valkoisessa Montmartren kukkulalla sijaitsevassa kirkossa. Tulipa taas kerran todettua, että kyllä on upeaa olla katolilainen!
Näissä kaikissa messuissa oli todella upea kirkkomusiikki, ei vain gregoriaanista laulua vaan modernia kirkkomusiikkia. Se kuulosti upealta! Miksi meillä Suomessa ollaan liian kiinni gregorianiikassa? Joskus tuntuu siltä, että sitä tyrkytetään kaikkialla... Itse kuulisin mielelläni myös polyfoniaa, mutta ennen kaikkea moderni kirkkomusiikki puhuttelee.
Katolinen kirkkomusiikki on upeaa, koska katolinen liturgia on niin hieno, harras ja rukouksen täyttämä!
Upea kirkkomusiikkimme
6
61
Vastaukset
- katolistaviisautta
Gregoriaaninen musiikki on yksinkertaisesti ylivertaista!
- JohannaÄllä
"Tulipa taas kerran todettua, että kyllä on upeaa olla katolilainen!"
Saman saamme todeta joka päivä! Jumalan armo täyttää meidän sydämemme kiitollisuudella, jolla ei ole mitään loppua. Yli 500 pimeyden vuoden jälkeen saamme taas tunnustaa esi-isiemme katolista uskoa ja elää sen todeksi.
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä kirkkomusiikista. Jos messussa on gregoriaanista laulua, sen pitää olla korkeatasoista eikä vain parin hassun ikämiehen urkuparvelta vetämää vinkumista. Itse asiassa toivon itsekin moniäänistä musiikkia. Gregoriaaninen laulu sopii paremmin luostareihin kuin seurakuntiin.- SusiK
Itse en ole kuullut meillä Suomessa korkeatasoista gregorianiikkaa, Virossa olen.
- Pe7
Ja loistava konserttiurkumusiikki kruunaa kaiken, urut ovat Jumalan ääni
- katolistaviisautta
Näin on. Ortodoksien kirkkolaulu on kyllä kaunista, mutta pitempään en jaksaisi sitä kuunnella.
- Uusikatolilainen
Onko nyt niin, että paaston aikana urut saavat vain säestää laulua? Ei siis urkusooloja?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337313Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654430Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553473Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972134Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361783Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201731- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791495Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436