Normaali- vai erityisluokka?

oui

Kumpi sopii mielestänne paremmin aspergerille, jolla ei ole oppimisvaikeuksia? Vai onko täysin yksilöllistä? Pitääkö paikkaansa, että erkkaluokkien opetus on usein hieman helpotetumpaa ja hitaampaan tahtiin etenevää kuin yleisopetuksen, vaikka paperilla opetussuunnitelma olisikin sama. Onko erityispuolelta täysin samat jatko-opintomahdollisuudet? En ainakaan itse tiedä yhtään lukioon jatkanutta, joka olisi saanut päättötodistuksen pienluokalta. Osa on pystynyt jatkamaan tavalliseen ammattikouluun, mutta eivät kaikki, vaan osalle on ollut ainoana vaihtoehtona erityisamikset. Ja koska erityispuolella kaikki oppilaat ovat tavalla tai toisella poikkeavia, niin saako sieltä helposti huonompia käytösmalleja siitä, miten toimitaan sosiaalisissa tilanteissa ja kommunikoidaan muiden ihmisten kanssa?

47

5042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AhTaHi

      Itse olin aikoinaan erityiskoulussa, mutta nykyään toivon, että olisin ollut tavallisessa opetuksessa. Kyllä normali peruskoulu antaa elämään paremmat lähtökohdat kuin erityiskoulu. Erityiskoulusta ei voi esimerkiksi hakea lukioon tai ainakin se on paljon vaikeampaa kuin normaalista koulusta. Jos ei ole vakavia oppimisvaikeuksia, niin ilman muuta suosittelen laittamaan asperger-lapsen normaaliluokalle.

      • Anonyymi

        Riippuu ihan millainen ihminen on, toiselle on ihan helpp olla mukana tavallisessa luokassa, toisille taas ei


    • Asphäiritsee

      Asp lapsi aina erityisluokalle. Niin paljon perässä muita, häiritsee vain terveitten lasten opiskelua.

      • Anonyymi

        Vai että muiden perässä. Olen asperger-ihminen, joka yritettiin siirtää erityisluokalle. Pienen muotovirheen vuoksi päätös saatiin purettua ja olin aina luokkani paras keskiarvon suhteen, koska sain niitä stipendejä.


      • Anonyymi

        Ei muuten niin ole että ” aina” joten olet yleistämässä juuri sitä mistä ihmiset eivät pahemmasti tiedä mitään. On aaseja joilla ei ole mitään vaikeuksia oppia koulussa ja jotka eivät häiritse muita . Se riippuu aina ihmisestä, joten huutele tyhjään yleistämiselläsi


    • jhkjkl

      Mikäli lukio on tavoitteena, niin mielellään normaaliluokkaan, ainakin viimeistään yläkoulussa.

    • ex-hoitaja

      Ystäväni lapsi oli ala-asteen erityisluokilla, tosin eri diagnoosilla, ja sitten palautui yläasteella normiluokille. Jatkoi ammatilliseen ja suoritti ohessa yo-tutkinnon. Ei sillä ole kirjoituksissa mitään merkitystä mistä koulusta tulee, vain yo-kokeiden tulokset merkitsevät, jos haluaa lakin. Erityisluokka tukee nuorta jolla on ongelmia ja auttaa pärjäämään ja siirto sieltä normiluokille tapahtuu ammatti-ihmisten arvion perusteella.
      Aspegren voi aiheuttaa ongelmia normiluokilla, ehkä syrjintää ja kiusaamistakin....riippuu oireiden määrästä, mutta itse laittaisin ensin erityiskouluun. ja kuuntelisin ammatti-ihmisten mielipiteitä kyseisen lapsen kohdalla.

      • Anonyymi

        Ei kuitenkaan pidä kasvattaa pumpulissa kiusaamispelkojen ja ennakkoluulojen takia. Tämä on maailma. Erityisluokissa ja - kouluissa voi olla se riski, että suurin osa oppilaista voi olla täysin heikkolahjaisia tai kehitysvammaisia, joiden ehdoilla sitten mennään eikä älyllisesti normaalille aspergerille ole haastetta. Sama koskee liikuntavammaakin: ei lapsen tulevaisuuden pidä kärsiä fyysisen vamman takia, jos ei mitään monialaisia ongelmia ole oppimisessa.


    • Minunmielipiteeniontämä

      Sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä ja myös monesta muusta tekijästä (opettajasta, luokasta, luokkatovereista ja siitä, minkälainen erityisluokka olisi kyseessä). Erityisluokkia on hyviä ja huonoja, kuten normaaliluokkiakin. Kannattaa myös ottaa huomioon, ettei siellä erityisluokalla tarvitse välttämättä olla koko kouluaikaa, vaan se voi olla myös hyvä väliaikainen ratkaisu, jonka jälkeen voi siirtyä tai palata yleisopetukseen, kun tarvetta erkkaluokalle ei enää ole.

    • Yleinenkäytäntö

      Yleinen käytäntö tuntuu olevan, että samoihin erityisluokkiin sekoitetaan erilaisista vaikeuksista kärsivät oppilaat. Vaikea kuvitella, että aistiyliherkkä assi pystyisi keskittymään luokassa, jossa on esim. käytös- ja tunne-elämän häiriöistä kärsiviä oppilaita. Tai jos muut luokan oppilaat kärsivät oppimisvaikeuksista ja opiskelevat yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaisesti, niin miten assi voi saada siellä tarpeeksi laadukasta ja "haasteellista" opetusta?

    • Äitixxxxx

      Ehdottom normi luokka! Mun autisti on huippulahjakas ja on aina ollut normiluokalla, vaikka ei hallitse sosial taitoja. Haluaa yliopistoon ja auttelee muita koulussa kun oppii muita nopeammin. Osaa muuten tosi hyvin opettss. Ei mitään käytöshäiriöitä, tunnila kuulemma tosi skarppi. Oon paljon opett erityisluokkia ja tosiaan oman kokem perusteella niihin laitetaan kaikki joilla on jotain ongelmia. Opettaminen on ihan mahdottonta kun yksi on kuusta ja toinen maasya, käytöshäiriöoset tunnilla tappelevat verissäpäin. On varmaan poikkeuksia mutta tämä mun kokemus. En ikinä laittais lastani erityisluokalle. Se ei ole kenenkään etu. Siellä oppilaiden oikeusturvs ja mahdollisuudet asianmuk oppimiseen ovat hyvin huonot. Rehtori sanoo että anna häiriköiden juosts käytävillä, muuten niiden vanhemmat tulee koululle valittamaan. Iso sääli. Joka luokalla on kuitenkin ollut niitä jptka olisivat halunneet oopia, mutta kun ei ole työrauhaa ja open aika ei riitä kaikille. Sympatiat erityisluokkien lasten puolella, ansaitsisivat parempaa.

      • Anonyymi

        Erityisluokissa se on arvoituksellista, että saako oppilas tarvitsemaansa opetusta, jos onkin vain lukihäiriöinen tai on as. Olin puolipakolla ensin erityiskoulussa lukihäiriön takia. Se paikka oli enimmäkseen säilytyspaikka ongelma lapsille. Ei vaadittu edes yrittämään. Vanhemmat sentään sai mut takaisin tavalliseen kouluun ja olivat valmiita jopa harkitsemaan kotiopetusta. Tuskin olisi moni kuuluisa lukihäiriöinenkään saanut pestiään erityiskoulun käyneenä. Tiedän jopa tapauksia joissa erityiskoulua tai - luokkaa on suositeltu, vaikka lapsella on vain liikuntavamma. Toki ymmärtäisin jos olisi liikuntavamman lisäksi pahoja oppimisvaikeuksia mutta harvoin liikuntavammaisella sitäkään häikkää on.


    • Ilonenäiti

      Meidän asperger-poika kävi koulun normaaliluokalla. Siitä lukioon ja yliopistoon. Kohta väittelee tohtoriksi. Kaikki on mennyt hyvin ja koko ajan parempaan suuntaan, mutta nämä on niin monen asian summia.

      Pojan neljä ensimmäistä ikävuotta olivat todella vaikeat. Huutoa päivin ja etenkin öisin. Voimakas aistiyliherkkyys. Ei katsonut silmiin, ei kontannut, ensiaskel 1,5 vuotiaana, ei jokellellut, ensimmäinen sana lähes kolmevuotiaana. Huoli oli suuri ja hoito oli uuvuttavaa. Tässä oli vain muutamista ongelmista ja hankaluuksista.

      Hän pystyi keskittymään hyvin asioihin jotka kiinnostivat. Esim legot, piirtäminen ja puusta rakentaminen. Kuuden ikävuoden paikkeilla hänen oireensa alkoivat helpottua. Diagnoosin hän sai 5 vuotiaana ja niihin aikoihin aloitettiin psykologin terapia 2 x viikossa.

      Hän meni pienen paikkakunnan normaaliluokkaan. Oppilaita n 20 ja aivan ihana opettaja. Hän ymmärsi pojan erityislaadun ja annankin hänen panokselleen suuren arvon. Asiat olisivat voineet mennä aivan toisinkin.

      Ala-aste meni ok. Ei hyvä, ei huono koulumenestys. Yritettiin satsata kaverisuhteisiin, koska sosiaalisuus oli ja on hänen heikoin alueensa. Hänellä olikin yksi oikein läheinen kaveri ja muutama "etäisempi".

      Yläasteen koulumenestys oli parempi. Häntä ei patistettu eikä vaadittu sen kummenpaa , mutta hän kiinnoustui matematiikasta ja siihen liittyvästä. Ja hän alkoi olla niissä hyvä.

      Lukio meni koko ajan paremmin. Ei kavereita juurikaan, mutta hän nautti opiskelusta ym. Hän kehitti hyvän opiskelutekniikan eli tulosta syntyi ilman valtavaa panostusta. Hän ehti harrastaa monenmoista. Iloinen toiveikas poika.

      Lukion jäkeen hän oli vajaan vuoden töissä ja sitten armeijaan. Se tuli suoritettua, vaikka välillä keskeyttäminen oli lähellä. Yliopistoon ja sieltä huippu paperit. Töihin ja jatko-opintoihin ja nyt siis tohtorin paperit kohta kädessä. Seurustelee.

      Tätä kun luen ja ajattelen, niin kaikki on mennyt todella hyvin. Ja kuinka suuri oli huoli muinoin. Ja syystäkin, hän oli ja on erikoinen kaveri. Mutta hänellä on vahvuuksia ja vahvuudet ovat kantaneet häntä hyvin. Ja heikkouksien kanssa hän pärjää. Hän ei ole seurallinen eikä sosiaalinen, mutta miksi pitäisi? Kaikki eivät ole ja jokaiselle pitäisi olla paikka maailmassa.

      Kaiikea hyvää jokaiselle erityiselle lapselle ja vanhemmille!

      • KaikkiJärjestyy

        Niin paljon tuttuja elementtejä... Meillä tosin poika liikkui ihan liikaakin pienenä, ja ensimmäiset 10 vuotta olivat järkyttävän vaikeita. Meidän perheessä ei nukkunut kukaan öisin, poika huusi vuosi tolkulla suoraa huutoa yökaudet ja pelkäsi omaa varjoaankin.

        Nyt poika on normi kutosella ja elämä on vihdoin alkanut helpottaa merkittävästi. On vahva lääkitys ja terapia, ja onneksi ne auttavat hyvin pahimpiin oireisiin. Poika on lahjakas kuin mikä ja haluaa insinööriksi. En kyllä ole kuvitellutkaan että häntä hyväksyttäisiin armeijaan, tuo oli minulle yllätys, että autistikin voi sinne päästä. En kyllä usko että meidän autistia ottavat...

        Teille joilla on kotona pieni autisti ja kaikki on raskasta ja vaikeaa, niin tod.näk. elämä teilläkin helpottaa myöhemmin. En olisi voinut kuvitellakaan vielä viisi vuotta sitten, että meidän poika on joskus näin hyvässä kunnossa, ja äärettömän suloinen napero!


    • Anonyymi

      Alakoulu on ihan ok käydä erkkaluokalla, mutta yläkoulu kannattaa kyllä ehdottomasti käydä normaaliluokalla, ellei ole isoja oppimisvaikeuksia. Erkkaluokissahan on vielä yläkoulussakin luokanopettaja, joka opettaa ainakin lähes kaikkia oppiaineita ja on taatusti merkitystä opetuksen tason suhteen, että opettaako aineita niihin perehtyneet aineenopettajat vai luokan-/erityisopettaja, jolla ei ole niihin syvempää osaamista ja asiantuntemusta. Nuori ei myöskään opi välttämättä ottamaan enemmän vastuuta, mikäli hänellä on vielä yläluokillakin sama opettaja ja luokkahuone.

    • Anonyymi

      En osaa antaa aivan aloittajan asiaan kantaa, mutta

      meidän lapset kävivät tukiopetuksessa aina kun pääsivät, vaikka ei ollut mitään oppimisongelmia. Nyt ovat tietysti vielä paljon lisää opiskelleet ja kaikki ainakin yli 8000 e kk palkalla vakityössä.

      ehkä erityisluokka olisi parempi, jotta saa pyytää yksilöllisempää huomiota ja opetusta.
      Lapsena on tärkeitä opetella perusteet kunnolla, lukeminen , kielioppi, laskeminen, eteenpäinmeno ei ole niin tärkeää.

    • Anonyymi

      Normaaliluokkaan ilmanmuuta.
      Muistakseni laillisten velvoitteidenkin mukaan opetuksen tulee olla kaikille soveltuvaa .

      "poiuytrdfghj"

      • Anonyymi

        Jos on nornaali äly niin silloin ilman muuta normaaliluokkaan.
        Erityisluokka on v'hän tunteellisesti loukkaava älykkäälle.

        "poiuytrdfghj"


    • Anonyymi

      Mikäli erityisluokan perusteet ovat tarpeeksi painavat, niin toki sinne, mutta ensisijaisesti normaali yleisopetusluokka on mielestäni parempi vaihtoehto. Kun ei koulun jälkeenkään ole olemassa mitään erityistyöelämää tai muutakaan erityiselämää, vaan pitää olla tekemisissä ja tulla toimeen ns. "normaalien" ihmisten kanssa. Ja vaikka erityisluokalta jatkaisi ihan normaaliamikseen tai lukioon, niin onhan se aika iso muutos siirtyä pienestä, korkeintaan 10 oppilaan ryhmästä, jossa yksi opettaja ja luokkatila, isoihin ryhmiin, joilla vaihtuvat opetustilat ja lähes joka aineessa eri opettaja.

    • Anonyymi

      Yksilöllistä. Osa pärjää hyvin normaaliluokassa, osa puolestaan tarvitsee ehdottomasti pienluokan. Riippuu paljon oireiden voimakkuudesta sekä siitä, onko Aspergerin lisäksi myös muita ongelmia (oppimisvaikeudet, ADHD jne.).

    • Anonyymi

      Itse en yhtään ymmärrä miksi jotkut haukkuu pienluokkalaisia, mitä haukuttavaa heissä on koska se on vaan hyvä niille että menee pien opetukseen jos ei pärjää yleis opetuksessa. Kun itse olen ala asteella ollut yleisopetuksessa ja sitten siirryin yläasteelle pienluokkaan vaikka en milllään ois halunnu mut se kuitenki tuntui hyvältä mulle! Mutta oon kyllä kuitenkin aika monessa aineessa yleisopetuksessa

      • Anonyymi

        Miten tämä viesti liittyi tähän keskusteluun? Onko tässä keskustelussa joku haukkunut pienluokkalaisia? Itse en ole sellaista viestiä huomannut. Ei se ole pienluokkalaisten haukkumista, jos suosittelee Asperger-henkilön laittamista yleisopetukseen.

        Totta kai on niin, että jos joku ihminen ei kerta kaikkiaan pärjää yleisopetuksessa, niin hänelle on hyvä päästä erityisopetukseen. Eiköhän kuitenkin ole niin, että suurin osa Asperger-ihmisistä pärjäisi oikein hyvin yleisopetuksessa. Koulupaikkaa valitessa pitäisi katsoa ihmisen yksilöllisiä ominaisuuksia, eikä vaan laitaa heti erityisopetukseen, jos on joku diagnoosi.

        Itse olin erityisopetuksessa, mutta olen nyt aikuisena aivan vakuuttunut siitä, että olisin pärjännyt yleisopetuksessa. Uskon myös, että elämäni olisi parempaa, jos olisin ollut yleisopetuksessa.

        Siitä olen toki samaa mieltä, että jos ja kun jotkut haukkuu erityisoppilaita, niin se on tosi tymää. Tässä keskustelussa sellaista ei kuitenkaan ole ollut havaittavissa.


    • Anonyymi

      Jos Aspergerin lisäksi ei ole muita diagnooseja/ongelmia, niin ilman muuta normaaliluokkaan, ja tarvittaessa mahdollisuus tukitoimiin (esim. avustajapalvelut ja kuulosuojainten käyttö aistikuormituksen helpottamiseksi). Erityisopetus on suunnattu ennemminkin sellaisille, joilla on oppimisvaikeuksia, ja harvemmin Asperger on niin "lamauttava", että erityisopetusta tarvitsisi sen vuoksi.

      • Anonyymi

        Tai sanotaan, että ennemminkin heikkolahjaisia, joilla on nykyisen poliittisen korrektiuden mukaan laajoja oppimisvaikeuksia. Lukihäiriöinen tai hahmotushäiriöinen voi taas olla keskinkertainen tai hyvinkin älykäs. Sääli, että nämäkin laitetaan jonkun heikomman aineksen sekaan oppimatta mitään paitsi ehkä jotain leikkikoulun juttuja. Kuitenkin on niin paljon tunnettuja lukihäiriöisiä kuninkaallisista alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sanotaan, että ennemminkin heikkolahjaisia, joilla on nykyisen poliittisen korrektiuden mukaan laajoja oppimisvaikeuksia. Lukihäiriöinen tai hahmotushäiriöinen voi taas olla keskinkertainen tai hyvinkin älykäs. Sääli, että nämäkin laitetaan jonkun heikomman aineksen sekaan oppimatta mitään paitsi ehkä jotain leikkikoulun juttuja. Kuitenkin on niin paljon tunnettuja lukihäiriöisiä kuninkaallisista alkaen.

        Ei ole vain 2 kategoriaa, kuten kuvasit. On myös sellaisia jotka eivät halua joutua osaksi koneistoa ja oppivat ennemmin itse asioita kuin laitoksessa. On myös kotiopetuksesta perustavia, vaikka se yleensä kumpuaakin enempi vanhemmista se valinta. Koululaitokset ovat auttamatta vanhentunut järjestelmä. Nykyään kuitenkin esim. ihan youtubestakin voi oppia vaikka miten käyttää Exceliä, tai kieliä, monesti tehokkaammin kuin koulussa, kunhan vain malttaa pysyä poissa aivoja sulattavista kissavideoista jne.


    • Anonyymi

      Minulle suositeltiin että yläkoulussa kannattaisi mennä erityisluokalle. Oppimisvaikeuksia ei ollut mutta olin monesti vastahakoinen ja erityiskohtelua vaativa (edelleen pätee nuo)

      Lukioon hain ja pääsin. Siellä joutui erikseen kaikkien opettajien kanssa käymään läpi erityiskohteluni. Voitte kuvitella miten kiusallisia seuraavat vuodet olivat minulle ja toisille. Tuolloin tajusin myös että yläkoulussa ei opiskeltu asioita joita lukiossa pidettiin jo itsestäänselvänä tietona.

    • Anonyymi

      Puolensa ja puolensa tässäkin: erityisluokassa olisi toisaalta pienemmät ryhmäkoot ja luultavasti vähemmän aistiärsykkeitä, mutta sitten taas opetussuunnitelma menee heikompien ehdoilla ja erityisluokkaankin sullotaan nykyään käytöshäiriöiset ja täysin heikkolahjaiset, jotka ovat käytännössä apukoulutasoista porukkaa.

      Harvoin kun assilla on häikkää älyllisellä puolella, eikä oppimisvaikeudet tietyllä alueella vielä tarkoita älykkyyden alenemaa. Yleisopetuksessa olisikin se hyvä puoli, että siellä taatusti saisi haastetta ja myös hakeminen lukioon, jos se kiinnostaa, ja ehkä myöhemmin korkeakouluun helpottuu. Tämäkin on toki kiinni siitä, että onko opetussuunnitelmaa täysin helpotettu. Jos on, niin se vaikeuttaa pärjäämistä tavallisissa jatko-opinnoissa.

      Nämä on aika tapauskohtaisia asioita. Jos löytyy käytöshäiriöitä assin lisäksi, niin silloin ei normaali luokka ole oikea paikka. Jos taas ei aiheuta suurta järjestyshäiriötä normaalilla luokalla, niin on varmaan mahdollisuudet pärjätä.

    • Anonyymi

      Aloittajalle tämä tulee myöhössä, mutta josko jollekin toiselle olisi vastauksestani hyötyä. Omalla lapsellani on Asperger, ja ekalle luokalle mennessä yritettiin tyrkyttää erityiskoulua. Onneksi sanoimme jyrkästi ei! Koko peruskoulun ajan oli luokkansa priimus lukuaineissa (motoriikkaa vaativissa huonompi) ja nyt aloittaa huippulukiossa. Aspergerit ovat usein lahjakkaita. He eivät todellakaan ole luokan häiriköitä, kuten joku täällä väitti, mieluummin syrjäänvetäytyviä ellei liitännäisdiagnoosina ole ADHD. Normaali luokka on myös psyykkisesti hyvä ympäristö assille, koska ympärillä on vain henkisesti lapsen tasolla olevia ikätovereita, sosiaaliset taidot heikkenevät entisestään.

    • Anonyymi

      Sanoisin, että jos on pelkkä AS, niin mahdollisuudet sopeutua yleisopetukseen ovat paremmat. Mutta AS ei suojaa komorbiditeeteiltä eli liitännäis-/samanaikaisongelmilta (ADHD, käytöshäiriöt, oppimisvaikeudet jne.).

    • Anonyymi

      Itse kun peruskoulussa opiskelin erityisluokalla, niin esimerkiksi kun olin 9lk tein 4lk tehtäviä (mikä on tosi naurettavaa mielestäni) ja todellisuudessa olisin pystynyt opiskelemaan vaikkapa haastavampiakin tehtäviä. No mutta joka tapauksessa peruskoulussa on tullut jatko-opintoihin ongelmia, sillä tosi surkeasti osaa niillä eväillä mitä annettiin peruskoulusta.

    • Anonyymi

      Riippuu ihan yksilöstä, luokasta, koulusta, opettajasta, kuinka pahoja aistiyliherkkyyksiä on, onko mahdollista saada tukitoimia tavalliseen luokkaan jne. Ei voi mitenkään yleistää. Osa asseista pärjää hyvin yleisopetuksessa, osa puolestaan tarvitsee ehdottomasti pienluokan.

    • Anonyymi

      Pienluokka (erityisluokka) on ihanteellinen sellaiselle assille,
      jonka aivot kuormittuvat tosi paljon meluisassa isossa
      normaaliluokassa.

      Voin sanoa, että meluisassa isossa luokassa jokainen
      assi ylikuormittuu.

      • Anonyymi

        "Pienluokka (erityisluokka) on ihanteellinen sellaiselle assille,
        jonka aivot kuormittuvat tosi paljon meluisassa isossa
        normaaliluokassa."

        Tässä on nyt kuitenkin se puoli, että erityiskoulusta on vaikeampi päästä lukioon kuin normaalikoulusta. Eikö kuitenkin lukio olisi usein assille parempi jatko-opintovaihtoehto kuin ammattikoulu, kun ottaa huomioon, että monet assit ovat enemmän teoreettisia kuin käytännöllisiä ihmisiä? Voin omasta kokemuksestani sanoa, että ei ne erityisluokatkaan aina niin erityisen hiljaisia ole.


    • Anonyymi

      Tärkeintähän on se, että asperger-oppilas pystyy oppimaan
      mahdollisimman hyvin. Se voi tapahtua vain ilman liiallisia häiriötekijöitä.

      Aspergerit ovat muuten aivan ylivoimaisia itseopiskelussa, vars. silloin kun
      erityiskiinnostus on suuri kuten aspergereille on tyypillistä.

    • Anonyymi

      Yksilöllistä. Itselleni tavallinen luokka oli ehdottomasti oikea vaihtoehto, vaikka hälinä ja muut oppilaat väsyttivätkin. Mutta on niitä häiriötekijöitä erityisluokillakin, luokasta riippuen jopa enemmän kuin normiluokalla.

    • Anonyymi

      Ei muuten pidä paikkaansa tuo, etteikö erityis-/pienluokalta voisi jatkaa lukioon. Kaikilla pienluokkalaisilla ei ole yksilöllistettyjä oppiaineita, osa suorittaa ihan saman oppimäärän kuin "tavallisissakin" luokissa olevat, he vain tarvitsevat syystä tai toisesta pienempää ryhmää. Esim. Kirjolla-sarjassa kaikki miespuoliset olivat käyneet koulunsa erityisluokassa, ja jatkaneet sieltä lukioon.

      • Anonyymi

        "Ei muuten pidä paikkaansa tuo, etteikö erityis-/pienluokalta voisi jatkaa lukioon. Kaikilla pienluokkalaisilla ei ole yksilöllistettyjä oppiaineita, osa suorittaa ihan saman oppimäärän kuin "tavallisissakin" luokissa olevat, he vain tarvitsevat syystä tai toisesta pienempää ryhmää. Esim. Kirjolla-sarjassa kaikki miespuoliset olivat käyneet koulunsa erityisluokassa, ja jatkaneet sieltä lukioon."

        Kukaan ei ole tässä keskustelussa väittänytkään, että erityiskoulusta ei voisi hakea ollenkaan lukioon. Tässä keskustelussa on vain todettu se, että erityiskoulusta on vaikeampaa hakea lukioon kuin normaalista koulusta ja se kyllä pitää paikkaansa.

        Voi olla, ettei kaikki erityisoppilaat opiskele mukautetun oppimäärän mukaan, mutta suurin osa kyllä opiskelee. Puhun nyt omasta kokemuksesta. Itse olin aikoinaan erityiskoulussa ja ainakin omalla luokallani kaikki oli mukautetussa opetuksessa. Itsekin opiskelin mukautetun oppimäärän mukaan, vaikka nyt aikuisena olen varma, että olisin pärjännyt yleisopetuksen oppimäärällä hyvin.


    • Anonyymi

      "Asperger-oppilas, jolla on oppimisvaikeuksia" on
      myytti. Jokainen assi on hyvin kiinnostunut jostain, yleensä
      enemmän kuin yhdestä asiasta.
      Assin "oppimisvaikeudet" johtuvat yleensä siitä, että
      normaalissa koulussa (normaalissa luokassa on aivan liikaa
      häiriötekijöitä, jotka ylikuormittavat assin aivoja.

      Erityisluokka, vars. asperger-luokka, on assille paras.

      On kiinnitettävä huomio myös siihen, miten hyvät
      tai huonot ovat opettajien AS-tiedot ja koko
      autismikirjoisuuden ymmärtäminen.

      "Tärkeintähän on se, että asperger-oppilas pystyy oppimaan
      mahdollisimman hyvin. Se voi tapahtua vain ilman liiallisia
      häiriötekijöitä." (ote tästä ketjusta)

      Tuo on totta. Häiriötekijänä voi - vastoin yleistä käsitystä -
      olla myös opettaja, jos hän ei ole todella sisäistänyt
      ja ymmärtänyt autismikirjon perusproblematiikkaa ja
      sen syitä.

      • Anonyymi

        On aivan varmasti totta, että Asperger-lapsi oppii parhaiten ympäristössä, jossa ei ole liikaa häiriötekijöitä. Onko tähän kuitenkaan ainoa ratkaisu erityisluokat. Eikä ihan normaaleja luokkia voisi kehittää niin, että niissä olisi nykyistä vähemmän häiriötekijöitä? Luulisin, että siitä hyötyisi ihan kaikki oppilaat, siis myös neurotyypilliset. Sitä paitsi voin kokemuksesta sanoa, että ei ne erityisluokatkaan aina niin rauhallisia ole.


      • Anonyymi

        Minun mielestä tämän anonyymin 21.11.2023 klo 9:06 kirjoittama viesti on sisäisesti ristiriitainen. Viestin alussa todetaan, että Asperger-oppilas, jolla on oppimisvaikeuksia, on myytti. Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Asperger ei todellakaan ole oppimisvaikeus, vaan asseilla on päinvastoin usein jopa muita paremmat oppimistaidot etenkin mielenkiinnon kohteissaan. Kuitenkin tuon viestin johtopäätös oli, että erityisluokka on asseille paras vaihtoehto. Näen tuossa ristiriidan. Minun järkeni sanoo, että erityisluokkaa tarvitsevat he, joilla on oppimisvaikeuksia (ja heistäkin nimenomaan he, joilla on oikeasti vakavia sellaisia), eikä suinkaan he, joilla oppimisvaikeuksia ei ole.

        Sopii kysyä, että onko kuitenkaan Asperger-lapselle hyväksi olla luokalla, jolla kaikilla muilla oppilailla on oppimisvaikeuksia. Meinaan suhtautuisin aika epäileväisesti siihen, tekeekö Asperger-lapsen kehitykselle hyvää, jos muut lapset hänen ympärillään eivät ole älyllisiltä kyvyiltään samalla tasolla hänen kanssaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestä tämän anonyymin 21.11.2023 klo 9:06 kirjoittama viesti on sisäisesti ristiriitainen. Viestin alussa todetaan, että Asperger-oppilas, jolla on oppimisvaikeuksia, on myytti. Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Asperger ei todellakaan ole oppimisvaikeus, vaan asseilla on päinvastoin usein jopa muita paremmat oppimistaidot etenkin mielenkiinnon kohteissaan. Kuitenkin tuon viestin johtopäätös oli, että erityisluokka on asseille paras vaihtoehto. Näen tuossa ristiriidan. Minun järkeni sanoo, että erityisluokkaa tarvitsevat he, joilla on oppimisvaikeuksia (ja heistäkin nimenomaan he, joilla on oikeasti vakavia sellaisia), eikä suinkaan he, joilla oppimisvaikeuksia ei ole.

        Sopii kysyä, että onko kuitenkaan Asperger-lapselle hyväksi olla luokalla, jolla kaikilla muilla oppilailla on oppimisvaikeuksia. Meinaan suhtautuisin aika epäileväisesti siihen, tekeekö Asperger-lapsen kehitykselle hyvää, jos muut lapset hänen ympärillään eivät ole älyllisiltä kyvyiltään samalla tasolla hänen kanssaan.

        Typerä kommentti. Ei as ole lähtökohtaisesti parempi tai huonompi kyvyiltään kuin ympärillä olevat muut lapset. Ei erityisluokalla eikä tavallisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerä kommentti. Ei as ole lähtökohtaisesti parempi tai huonompi kyvyiltään kuin ympärillä olevat muut lapset. Ei erityisluokalla eikä tavallisella.

        "Typerä kommentti. Ei as ole lähtökohtaisesti parempi tai huonompi kyvyiltään kuin ympärillä olevat muut lapset. Ei erityisluokalla eikä tavallisella."

        Jos Asperger-lapsella ei ole mitään sen isompia oppimisvaikeuksia ja hän on luokalla, jolla kaikilla muilla oppilailla on selkeitä oppimisvaikeuksia, niin silloin hänen oppimiskykynsä kyllä ovat lähtökohtaisesti parempia, kuin muilla lapsilla ympärillään. Ei tästä mihinkään pääse. Tämä ei tietenkään tarkoita, että näillä muilla lapsilla ei voisi olla muita kykyjä, joita tällä Asperger-lapsella ei satu olemaan, eikä myöskään sitä, että tämä Asperger-lapsi tai ne muut lapset olisivat ihmisinä yhtään sen parempia tai huonompia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Typerä kommentti. Ei as ole lähtökohtaisesti parempi tai huonompi kyvyiltään kuin ympärillä olevat muut lapset. Ei erityisluokalla eikä tavallisella."

        Jos Asperger-lapsella ei ole mitään sen isompia oppimisvaikeuksia ja hän on luokalla, jolla kaikilla muilla oppilailla on selkeitä oppimisvaikeuksia, niin silloin hänen oppimiskykynsä kyllä ovat lähtökohtaisesti parempia, kuin muilla lapsilla ympärillään. Ei tästä mihinkään pääse. Tämä ei tietenkään tarkoita, että näillä muilla lapsilla ei voisi olla muita kykyjä, joita tällä Asperger-lapsella ei satu olemaan, eikä myöskään sitä, että tämä Asperger-lapsi tai ne muut lapset olisivat ihmisinä yhtään sen parempia tai huonompia.

        Vielä typerämpi jatkokommentti. Ei jaksa edes perustella miksi..


    • Anonyymi

      Tärkeintähän asperger-oppijalle on aina se,
      että hän aistiherkkänä voi opiskella häiriöttömässä
      ympäristössä.

    • Anonyymi

      Eiköhän sekin ole itse ihmisen kyvyistä riippuva asia, se joka kykenee seuraamaan opetusta tavallisessa luokassa voi tietysti siellä olla. Taas ne joilla on suuria keskittymisvaikeuksista ja pikku asiakin häiritsee saavat parhaan opetuksen erikois luokassa

    • Anonyymi

      Normaaali:)

    • Anonyymi
      UUSI

      Riippuu ihan yksilöstä. Diagnoosi ei kerro kaikkea ihmisestä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe