Joutuuko matkustajat oikeasti työntämään bussia?

Ylellä juttu liukkaista kaduista ja kuvassa muutamia henkilöitä on työntämässä linja-autoa. Onko tämä lavastettu "kuvituskuva" vai joutuuko bussin matkustajat aikuisten oikeasti työntämään bussia jos kuljettaja käskee? Onko matkustajalla oikeus kieltäytyä työntöhommista vaikkapa terveydentilan perusteella?
Kysymyksestäni voi tietysti päätellä että en käytä busseja vaan ajan itse omalla autolla ja talvella käytän nastarenkaita autossa.
Ilmoita


14 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Mielestäsi siis parempi että matkustajat istua kokottävät bussissa, räpläävät kännykkään” ja valittavat bussin myöhästymisestä kun juuttunut liukkaaseen paikkaan? Toinen vaihtoehto että muutama käy tuuppaamassa bussia eteenpäin.
1 VASTAUS:
No eikö nyt nykyteknologia kykene älykkäämpään toimintaan, esim. hiekoitusautomaatti joka ripottelisi hiekkaa vetävien pyörien eteen ja vaikka taaksekin.
+Lisää kommentti
On aivan itsestään selvää, että matkustajat työntävät bussia, jotta bussin matka voisi jatkua. Ja sanoohan sen jo järkikin, että esim. selkävaivaisten matkustajien ei tarvitse mennä bussia työntämään. Mutta terveiden matkustajien on aiheellista toimia niin, että matka voi jatkua. Kun bussi ei ole mikään täysihoitola.
3 VASTAUSTA:
Ei helv... kuulostaa joltain 1930-luvun touhulta. Kymmenien tonnien bussin työntäminen liukkaalla tiellä voi olla jopa vaarallista touhua jos bussi lähteekiin luisumaan kohti työntäjiä, saattavat jäädä alle jos eivät pääse ajoissa pois alta!
Sorastuslaitteet pakollisiksi busseihin vähintään vetävien pyörien etupuolelle.
Mitä hyötyä tuollaisesta laitteesta olisi vetävien pyörien takapuolella?

Lisäksi autoteitä ei enää hiekoiteta, ihan hyvästä syystä, eli hiekan aiheuttamien kiveniskeytymien aiheuttamien vaurioiden vuoksi (tuulilasivauriot ja maalipinnanvaurikt joista ruostuminen alkaa).
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mitä hyötyä tuollaisesta laitteesta olisi vetävien pyörien takapuolella?

Lisäksi autoteitä ei enää hiekoiteta, ihan hyvästä syystä, eli hiekan aiheuttamien kiveniskeytymien aiheuttamien vaurioiden vuoksi (tuulilasivauriot ja maalipinnanvaurikt joista ruostuminen alkaa).
Luit ilmeisesti huonosti, sorastuslaite VÄHINTÄÄN vetävien pyörien etupuolelle jolloin laite hiekoittaisi tietä samalla kun bussi etenisi mutta että bussi edes lähtisi liikkeelle, vetävien pyörien alle tulisi saada hiekkaa, tämä onnistuisi jos vetävien pyörien takapuolellakin olisi sorastuslaite, peruuttaisi bussia sitten kymmenen senttiä niin renkaat olisivat hiekkaisella pitävällä pinnalla.
Sen tosin voisi tehdä manuaalisestikin ottamalla hiekkaa etupuolen sorastuslaitteesta ja heittämällä sen renkaan takapuolelle.
Hiekka tietysti painaa jonkinverran mutta ei kai sitä suuria määriä tarvitsisikaan olla mukana vai onko nykyään niin että joka ikisellä bussipysäkillä ja liikennevaloissa matkustajat käsketään työntämään? Sehän on ruumiillista työtä josta tulisi saada palkka!
+Lisää kommentti
Bussi ei lähde yllättäen taaksepäin liukumaan. Jos mäki on jyrkkä, on turhaa touhua koko työntäminen. Paikalle kutsutaan hinausauto, jonka odottaminen sitten kestää. Mutta odotusajan voidaan olla bussissa lämpimässä. Suoralla työntämisestä on hyötyä, koska bussi tarvitsee vain vähän työntöapua. Jos jostain ihmeen syystä paikalle ei saada hinuria, asia kuuluu pelastusviranomaisille, kuten kaikki muutkin liikenneonnettomuudet ym senkaltaiset asiat. hiekasta sen verran, että se on painavaa tavaraa. Enemmän on hyöytyä perunasäkeistä. Ovat kevyempiä säilöä ruumaan.
Ilmoita
Se on köyhille oikein. Niin että TYÖNTÄKÄÄ KÖYHÄT!
Ilmoita
Varakas työntää kyllä yhtä hyvin siinä kun joku köyhempikin, mikäli aikoo päästä eteenpäin, vai haluaako jäädä odottelemaan.
Varakkaalle voisi sutaista kelkereihin vähäsen Talkoo-Taavetin tärpättiä, niin tulee pikkasen volyymia siihen työntöön eikä köyhempiä tarvitakaan kun jo yksinkin työntää liikkeelle kun pikkasen polttelee.
Ilmoita
Kuljettaja on bussissa päällikkö.
Jos päällikkö käskee niin bussia työnnetään, taikka ihan mitä vaan muuta.
Näin sanoo laki.
3 VASTAUSTA:
Matkustajat eivät ole töissä bussikuskille. Esitä lakipykälä jossa matkustajat velvoitetaan noudattamaan kuljettajan käskyjä.
Mutta bussi ei myöskään ole mikään täysihoitola. Matkustajilla on oltava oikea vastuuntunto bussikyydin toimivuudesta.
:D
Aitoa neuvostoliittolaista asiakaspalvelua näköjään tapaa vielä linja-autossa... matkustajat eivät ole asiakkaita vaan kuljettajan käskytettävissä olevia työläisiä, mitään teknologiaa ei kehitetä eikä käytetä esim. liukkaudentorjuntaa vaan tehdään niinkuin on "ennenkin" tehty maailman tappiin saakka... sillä aikaa koko muu maailma on edennyt jo seuraavalle vuosituhannelle...

Missään muualla ei tule kysymykseenkään että asiakas joutuisi tekemään työtä tarvitsemansa palvelun saadakseen.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Joutuuko matkustajat oikeasti työntämään bussia?

Ylellä juttu liukkaista kaduista ja kuvassa muutamia henkilöitä on työntämässä linja-autoa. Onko tämä lavastettu "kuvituskuva" vai joutuuko bussin matkustajat aikuisten oikeasti työntämään bussia jos kuljettaja käskee? Onko matkustajalla oikeus kieltäytyä työntöhommista vaikkapa terveydentilan perusteella?
Kysymyksestäni voi tietysti päätellä että en käytä busseja vaan ajan itse omalla autolla ja talvella käytän nastarenkaita autossa.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta