Jag anser nog att vanlig svenskspråkig privatperson inte behöver ta emot

intevårtfel

beskyllningar att vi fordrar att det ska finnas obligatorisk skolsvenska.
Kritisera istället beslutsfattarna,de finskspråkiga majoriteten i riksdagen som inte är villiga att slopa de obligatoriska språken.

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oskyldigamänniskor

      Det är så lämpligt med syndabockar .

      • dåligaval

        Det är förstås litet pinsamt när de språkaktivas inröstade representanter inte gör några konkreta beslut för att slopa pakkoruotsi.


      • ingetintresse
        dåligaval kirjoitti:

        Det är förstås litet pinsamt när de språkaktivas inröstade representanter inte gör några konkreta beslut för att slopa pakkoruotsi.

        De aktiva får inte riktigt med sig beslutsfattarna på sitt korståg mot obligatoriska språken.


      • 098765ewr45
        ingetintresse kirjoitti:

        De aktiva får inte riktigt med sig beslutsfattarna på sitt korståg mot obligatoriska språken.

        Sedan får oskyldiga svenskspråkiga människor lida för att de som "bestämmer" anser att obligatorisk skolsvenska ska finnas på läseordningen.
        Man får så gärna kritisera pakkoruotsi,men låt bli att blanda in människor som inget samband har med språkundervisningen.


      • kustbo10
        098765ewr45 kirjoitti:

        Sedan får oskyldiga svenskspråkiga människor lida för att de som "bestämmer" anser att obligatorisk skolsvenska ska finnas på läseordningen.
        Man får så gärna kritisera pakkoruotsi,men låt bli att blanda in människor som inget samband har med språkundervisningen.

        Man borde kunna hålla isär språkundervisningen i finskspråkiga skolor och den svenskspråkiga befolkningen.


      • kritiken
        kustbo10 kirjoitti:

        Man borde kunna hålla isär språkundervisningen i finskspråkiga skolor och den svenskspråkiga befolkningen.

        Också man borde inte jämföra Sverige och Finland, två helt olika land i språkförhållanderna.


      • lamflamf
        kustbo10 kirjoitti:

        Man borde kunna hålla isär språkundervisningen i finskspråkiga skolor och den svenskspråkiga befolkningen.

        Det tycks dom inte kunna,de blandar friskt allt till samma soppa.


    • Känn dig som en hjälte istället. 100 % av de finskspråkiga skolbarnens föräldrar valde svenska åt sina barn.

    • asia.päätetty

      Naulan kantaan; jos suomenkieliset haluaisivat muuttaa opetusta, se olisi jo muutettu, aivan turhaa jatkuvasti jankuttaa samaa "pakkoruotsia" kuukausitolkulla.

      • besökare

        I minst tio år på de här spalterna,i synnerhet på SFPforumet.


      • manstruntarireglerna
        besökare kirjoitti:

        I minst tio år på de här spalterna,i synnerhet på SFPforumet.

        Den förra språkpolitkspalten stängdes på grund av alla otaliga kränkande inlägg från de språkaktiva.


      • troligen
        manstruntarireglerna kirjoitti:

        Den förra språkpolitkspalten stängdes på grund av alla otaliga kränkande inlägg från de språkaktiva.

        Få se om den här går samma väg ?


    • osakligt

      Man blir så urled på det här predikandet,nästan som någon sektledare skulle härja på forumet.

      • väckelsemöten

        Det är livligast på veckosluten.


      • bensinpåbrasan

        Det här svenskhatet är skrämmande.


      • redan
        väckelsemöten kirjoitti:

        Det är livligast på veckosluten.

        Nya skumma öppningar kommer hela tiden.


      • 3113w
        redan kirjoitti:

        Nya skumma öppningar kommer hela tiden.

        De är mycket aktiva idag igen.


      • 0989876rte

        Inte vill de aktiva diskutera,endast ge order och predika.


      • sanningen
        0989876rte kirjoitti:

        Inte vill de aktiva diskutera,endast ge order och predika.

        Påminner om någon sektledare.


    • varfinnsde

      Jag har inte sett ett enda svenskspråkigt inlägg där någon flaggar för pakkoruotsi .

    • förståndet

      Helt orimligt skylla på svenskatalade när det är andra som bestämmer.

      • svårtspråk

        Jag avskydde finskalektionerna i skolan,men inte hatade jag ändå finskspråkiga människor eller finska språket.


      • ledsamt
        svårtspråk kirjoitti:

        Jag avskydde finskalektionerna i skolan,men inte hatade jag ändå finskspråkiga människor eller finska språket.

        Det känns som om några använder pakkoruotsi endast som en förevändning att få skriva negativt om hela den svenskspråkiga befolkningen.


      • 3113w
        svårtspråk kirjoitti:

        Jag avskydde finskalektionerna i skolan,men inte hatade jag ändå finskspråkiga människor eller finska språket.

        De språkaktiva klarar inte av att skilja på språkundervisning och onödiga angrepp på oskyldiga svenskspråkiga människor.


    • neutral

      Även om man besöker den här spalten så behöver man inte ha någon åsikt om pakkoruotsi ,varken för eller emot.
      All språkdiskussion kretsar inte omkring pakkoruotsi,även om aktivisterna anser det.

    • måstesäga

      Språkaktiv värkar vara lite dum, skyller fel träd år efter år.

      • idisslande

        Man upprepar samma ramsor år efter år,ibland gräver man fram någon professors eller docents uttalande fär många år sedan.
        Sällan några egna tankar.


    • majoritet

      Språkpassiva borde inse att finskspråkiga bestämmer i Finland, inte någon annan.

      • kielipassivismi

        Kielipassiivit eivät hyväksy sitä, että enemmistö päättää. Kielipassiivit haluaisivat yksin päättää Suomen asioista.


    • neutralamatör

      Jag tvingar ingen att studera obligatorisk skolsvenska,och jag anser att inte är tvungen att kritisera den heller,jag blandar mig inte i vad yrkesmänniskor har beslutit.

      • slopaellerhållkvar

        Pakkoruotsi hör inte till frågor som berör en vanlig svenskspråkig normfinländare.
        Ingen praktisk betydelse i vardagen


      • Anonyymi
        slopaellerhållkvar kirjoitti:

        Pakkoruotsi hör inte till frågor som berör en vanlig svenskspråkig normfinländare.
        Ingen praktisk betydelse i vardagen

        Vi har alldeles tillräckligt bekymmer med pakkosuomi.


    • ujcv

      Kieliaktiivin epätoivo näkyy siinä, et hyökkäilee tavallisten ihmisten kimppuun, kun oma mielipide jää päättäjien keskuudessa pieneen vähemmistöön. Ei asioita voi hoitaa tuolla tavalla demokratiassa, syyttämällä kanssaihmisiä.

      • fegtbeteende

        Så fungerar aktivister.Oskyldiga människor får lida.


      • bnmyu33
        fegtbeteende kirjoitti:

        Så fungerar aktivister.Oskyldiga människor får lida.

        Det är nog så fegt och orätt.


    • cålle-å

      Jag tror det kan vara bra och sant.

      • taktik

        Så skålar vi på det.


    • medborgare

      Man kan ju vända på steken och påstå att alla förändringar till det sämre för den svenskspråkiga befolkningen (Vasasjukhus, slopandet av tingsrätter, stängandet av BB i Borgå och Ekenäs tex.)det är ALLA finskspråkigas fel ?
      I ert namn har era partier genomfört förändringarna.

      • alternativ

        Varför inte ställa upp och försvara den svenskspråkiga befolkningens rättigheter ?
        För att vara ärliga så finns det finskspråkiga som gör det.


      • tvärtom
        alternativ kirjoitti:

        Varför inte ställa upp och försvara den svenskspråkiga befolkningens rättigheter ?
        För att vara ärliga så finns det finskspråkiga som gör det.

        Sådana underverk sker nog inte bland språaktivisterna.


      • Anonyymi
        alternativ kirjoitti:

        Varför inte ställa upp och försvara den svenskspråkiga befolkningens rättigheter ?
        För att vara ärliga så finns det finskspråkiga som gör det.

        Dom är vi tacksamma över att de finns,också här på spalten.


      • Anonyymi

        Man borde kunna hålla isär politiska beslut och privatpersoner,så svårt är det inte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man borde kunna hålla isär politiska beslut och privatpersoner,så svårt är det inte.

        Det kan aktivisterna inte,allt blandas ihop.


    • intevårtfel

      Vi behöver inte ställa upp som syndabockar för att de språkaktiva inte är nöjda med den finskspråkiga majoritetens beslut i fråga om språkundervisningen.

      • Anonyymi

        Det behöver faktiskt en vanlig privatperson inte godkänna.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe