Pajatso-pelin ohjelmointi

aloittelevakoodari

Onkohan kuinka vaikeaa? Pitäisi ainakin laskea putoamisnopeus g-arvon perusteella. Ilmanvastusta ei tarvinne huomioida? Lähtövoima olisi sitten sivusuuntaisen liikkeen muuttuja? Miten lasketaan kolikolle uusi suunta sen törmätessä johonkin? Pystyykö tekemään Pythonilla?

20

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpointa: arvo random() illa se slotti, mihin kolikko putoaa.

      Ei tarvita kvanttifysiikkaa. Tarvitaan vain Math.random() -funktio.

      • nuopitäisihuomioida

        Sitten vaan piirtäisi jonkun lentoradan sille "kolikolle" ;:D

        Mutta jos pitää ottaa huomioon kolikoiden mahdollinen kuluneisuus, senkin perusteella että miten kauan on ollut käytössä arvioiden minä vuonna se kolikko on lyöty, monimutkaistaisi hieman.

        Lyönnin voimakkuus ja kiihtyvyys pitäisi tietysti laittaa hiiren liikettä lukien kuitenkin.


      • Anonyymi
        nuopitäisihuomioida kirjoitti:

        Sitten vaan piirtäisi jonkun lentoradan sille "kolikolle" ;:D

        Mutta jos pitää ottaa huomioon kolikoiden mahdollinen kuluneisuus, senkin perusteella että miten kauan on ollut käytössä arvioiden minä vuonna se kolikko on lyöty, monimutkaistaisi hieman.

        Lyönnin voimakkuus ja kiihtyvyys pitäisi tietysti laittaa hiiren liikettä lukien kuitenkin.

        Se kolikko lentää lasin alla parabelirataa.

        Olis varmaan helppoa piirtää näytölle kolikko, joka lentää sopivin parametrein parabelirataa, ja parametrit vähän random() :illa sävytetyt.

        Pythonissa on hyvät grafiikkakirjastot, tutustu niihin.


    • knfkzkzkz

      Ihan varmasti se Pythonilla onnistuu, ei tuohon teknisiä rajoitteita ole.
      Mutta on tuo kuitenkin melko haastavaa aina saada luonnollista liikettä aikaan.
      Varmaan kannattaa googlettaa muiden tekemiä koodena..
      pygame gravity voisi olla sopivat hakusanat..

    • dgdfgdfgdfg
    • jasso-mestari

      Teeppä luonnollinen. Poraa markkaan reikä ja siihen pätkä siimaa. Lyöt ohi päävoiton ja vetelet keskelle päävoittoväylään, yhä uudelleen.

      • jkxkzlmzmzmd

        oonkin miettinyt, miksi norskeilla on kruunukolikoissa reikä, mutta tuohan se.


      • ei_taitopeli

        Joskus kuulin että lasia painamalla voi ohjata, ei se toimi. Toinen on että rautapoletti ja mangneetti, voisi toimia jos pääsee lyömään. Olen kyllä nähnyt jassoja jotka on totaalisesti tyhjennetty jollain tavalla.
        Jassossa oli myös epäkesko osa, joka lyödessä arpoi voiman, joten tarkinkaan ei pärjännyt.


      • fyuifukjfhuk

        Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.


      • ei-tipe-tapeja
        fyuifukjfhuk kirjoitti:

        Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.

        Ei saa laittaa tubevideoita, vielä vähemmän pajatsokikkoja.


    • suunnanmuutos

      Jos vasemmalle liikkuvan kolikon kohta 225-astetta ("lounas") osuu vaakasuuntaisessa liikkeessä pisteeseen, niin mikä on sen nopeusvektorin kulma sen jälkeen? Osuma voidaan olettaa kimmottomaksi. Johonkin yläviistoonhan se pomppaa.

    • vyysikko

      pinnan tangenttiin nähde sama kulma.
      kysy lisää.

    • Hohhoijaati

      Miten vaikeesti homman haluaa tehdä?
      Lataa valmis koodi vapaan lähekoodin pajatsosta ja katso miten se on kyhätty.
      sellaisia on ainakin pari, mitä tavannut.

    • oikeaonhauskempi

      Vaikeampi ja hauskempi pelata on rakentaa itse digitaalitekniikkaan perustuva elektroninen pajatso, jota pelataan oikeilla rahoilla.

      Vieläkin vaikeampi on tehdä täysin mekaaninen pajatso itse jota pelataan oikeilla rahoilla.

      Tietokonepohjainen pajatso on vähän kuin joku tietokonepohjainen minigolf-peli, verrattavissa sellaiseen.

    • ghighg

      Vaatii yliopistotason matematiikkaa ja differentiaaliyhtälöiden ratkomista numeerisesti eli ei kannata lähteä edes yrittämään peruskoulu/lukio-opeilla vaan käyttää jotain valmista fysiikkamoottoria ja silloinkin pitää ymmärtää mitä on tekemässä.

      • trollerson

        Höpö höpö, tottakai kannattaa yrittää, siinähän sitä oppii.

        Perus fysiikkamoottorin yksinkertaisella integroinilla tekee hyvin helposti.

        Matematiikka on erittäin yksinkertaista, kun laittaa koneen tekemään kovan työn ja sehän käy nykykoneilta keveyesti.

        Siinä vain silmukassa lasketaan vaikuttavat voimat, joista saadaan massan kanssa kiihtyvyys, josta saadaan nopeus, ja pienellä aika askeleella noin laskettaessa tulee oikein hyvän näköinen simulaatio. Tarkkuus riippuu integrointimenetelmästä ja aika-askeleen pituudesta.

        Aloittaja voi aloittaa vaikka tästä:

        https://www.youtube.com/watch?v=sKCF8A3XGxQ&list=PLW3Zl3wyJwWOpdhYedlD-yCB7WQoHf-My


      • voisitullahauskapeli

        Aika hyvä idea tehdä tyttösille tuollainen oma peli taas, kun sehän onnistui erittäin hyvin se onnenpyörä.

        Mutta noin korkeaa laskentaa... voisi tehdä vain hauskan pelin pajatsosta, ajattelisin.


    • jooaikahyväideatuo

      Pajatso voisi olla aika hyvä jossa siinä huomioidaan vasikka-radomaattisestikin kolikoiden yksilöllisiä luonteita... mutta: aika hyvä peli-idea tyttösille harrastaa ja tehdä.

    • Anonyymi

      Ei tarvita differentiaaliyhtälöitä.

      Kolikko lentää ballistista eli parabelirataa.

    • Anonyymi

      Kolikko lentää joka kerta erilailla koska lyöntilaitteessa on 5 osaa joista epäkesko välikiekko muljahtaa joka kerta eri asentoon joten kahta samanlaista lyöntiä ei tuöe ikinä peräkkäin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe