Koraanissa puhutaan Allahista ja Raamatussa Jahvesta

poistakaa.kipinkapin

Ovatko nämä sama persoona? Perustele vastauksesi.

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalia on vaikka millä mitalla. Ei ne mitään persoonia ole.

      • homolle

        Sinäkään et sitten ole persoona koska ihmisiä ja homoja on vaikka millä mitalla.


      • homolle kirjoitti:

        Sinäkään et sitten ole persoona koska ihmisiä ja homoja on vaikka millä mitalla.

        Heh. En taida tajuta. Tuhannet jumalat tuskin ovat mitään persoonia. eikä niitä missään näy. Minä ja sinä olemme persoonia ihan näkyvästi.


      • homolle
        torre12 kirjoitti:

        Heh. En taida tajuta. Tuhannet jumalat tuskin ovat mitään persoonia. eikä niitä missään näy. Minä ja sinä olemme persoonia ihan näkyvästi.

        E taida tajuta, että miljardit ihimsetkään eivät sitten ole mitään persoonia.


      • homolle kirjoitti:

        E taida tajuta, että miljardit ihimsetkään eivät sitten ole mitään persoonia.

        Sinä usko.vainen tässä et taaskaan tajua mitään. 🤪


      • homolle kirjoitti:

        E taida tajuta, että miljardit ihimsetkään eivät sitten ole mitään persoonia.

        Heh. Siis että todellakin ovat!


    • swdeswwde1

      Allah oli vain arabien Jumala josta tuli myöhemmin yleismaailmallinen ja sama JHWH n tapauksessa.
      HeimoJumalia molemmat. Israelin Jumalalla on kuitenkin monta nimeä sen mukaan mitä hän tekee.
      Olen se joka olen(olen aina ollut ja tulen olemaan) on Jumalaa tarkoittava vertaus ja sillä todennäköisesti tarkoitetaan salattua Jumalaa jolla ei ole nimeä.
      Ovat sama asia nykyään kun ne tarkoittavat yleisjumaluutta.

      • Jumala ei ole nimi vaan arvo. Ihan kuten esim. presidenttikin😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jumala ei ole nimi vaan arvo. Ihan kuten esim. presidenttikin😉

        Jumala mikään arvo ole. Arvon myöntävät ihmiset toisille ihmisille, vaikkapa nyt sotilasarvot, arvonimet jne. Jumala on suomen kielen nimitys itse Luojalle, joka sekin on nimityksemme Korkeimmalle jne. Jumala on Yksi, Jumala on kaiken Lähde, Jumala on meidän alkuperämme mutta on jotakin meille käsittämätöntä. Kaikenlainen tivaaminen Jumalan "persoonasta" on täysin naurettavaa saivartelua. Me emme tiedä Jumalan "persoonaa". Me emme ole koskaan Jumalaa nähneet, emmekä todennäköisesti suoraan näe edes ikuisuudessa. Me olemme luotuja, Hän on Luoja. Hän ei meidän "arvonimiämme" kaipaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jumala ei ole nimi vaan arvo. Ihan kuten esim. presidenttikin😉

        Tässä saatat olla ihan oikeassa.

        Kun Israelilla ei ollut johtajaa, niin Raamatun mukaan he valitsivat uusia jumalia. Jumala on siis maan johtaja.


      • bismillah kirjoitti:

        Jumala mikään arvo ole. Arvon myöntävät ihmiset toisille ihmisille, vaikkapa nyt sotilasarvot, arvonimet jne. Jumala on suomen kielen nimitys itse Luojalle, joka sekin on nimityksemme Korkeimmalle jne. Jumala on Yksi, Jumala on kaiken Lähde, Jumala on meidän alkuperämme mutta on jotakin meille käsittämätöntä. Kaikenlainen tivaaminen Jumalan "persoonasta" on täysin naurettavaa saivartelua. Me emme tiedä Jumalan "persoonaa". Me emme ole koskaan Jumalaa nähneet, emmekä todennäköisesti suoraan näe edes ikuisuudessa. Me olemme luotuja, Hän on Luoja. Hän ei meidän "arvonimiämme" kaipaa.

        Kyllä se vaan arvo on ennemmin kuin nimi. Raamatun Jumalalla on nimi ja montakin nimeä. Mutta mikä on Koraanin jumalan nimi 🤔❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä se vaan arvo on ennemmin kuin nimi. Raamatun Jumalalla on nimi ja montakin nimeä. Mutta mikä on Koraanin jumalan nimi 🤔❓

        Kuka on väittänyt että olisi kyse nimestä? Jumala on suomen kielen nimitys Korkeimmasta, ei se ole Hänen nimensä. Emme me tiedä Hänen nimeään, mitä väliä sillä edes olisi.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä se vaan arvo on ennemmin kuin nimi. Raamatun Jumalalla on nimi ja montakin nimeä. Mutta mikä on Koraanin jumalan nimi 🤔❓

        Israelin Jumala on suomeksi vain Israelin Jumala. Raamatun mukaan siihen aikaan kaikilla kansoilla oli oma jumalansa. Nykyään ei ole.


      • Koraanin jumalasta en tiedä, Koraanilla tuskoin on jumalaa, mutta meillä on Jumala, eikä Hänellä ole nimeä siinä mielessä kuin me nimen käsitämme. Jos Hänellä olisikin nimi, emme sitä tiedä. Meille riittää, että Hän on Jumalamme. Jos sinua Koraani noin kiinnostaa lue itse sieltä mitä mielesi halajaa.


      • bismillah kirjoitti:

        Koraanin jumalasta en tiedä, Koraanilla tuskoin on jumalaa, mutta meillä on Jumala, eikä Hänellä ole nimeä siinä mielessä kuin me nimen käsitämme. Jos Hänellä olisikin nimi, emme sitä tiedä. Meille riittää, että Hän on Jumalamme. Jos sinua Koraani noin kiinnostaa lue itse sieltä mitä mielesi halajaa.

        Raamatun Jumala on itse sanonut nimensä Raamatussa, etkö tiedä sitä🤔❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Raamatun Jumala on itse sanonut nimensä Raamatussa, etkö tiedä sitä🤔❓

        Tai tiesitkö. että Raamatussa oleva Israelin Jumala oli Raamatun mukaan mies, joka asui Jerusalemissa, hänelle tuotiin kultaa ja lautasia.

        Herran edessä hypittiin ja hän keräsi kansalta rahaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Raamatun Jumala on itse sanonut nimensä Raamatussa, etkö tiedä sitä🤔❓

        Niinkö, onkohan todella? Mikä se on, jos suvaitset valistaa meitä?


      • bismillah kirjoitti:

        Niinkö, onkohan todella? Mikä se on, jos suvaitset valistaa meitä?

        2,.Mooses 3:14

        Jeesus käytti myös itsestään tätä nimeä🤓


      • wirttuaskari
        torre12 kirjoitti:

        Israelin Jumala on suomeksi vain Israelin Jumala. Raamatun mukaan siihen aikaan kaikilla kansoilla oli oma jumalansa. Nykyään ei ole.

        Arttu Wiskaria lainatakseni, mun jumala on perjantainen humala.


      • ettäsilleesti

        Muslimit uskovat Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaan. Allah ei ole jumalan nimi, vaan sana tarkoittaa jumalaa arabiaksi. Arabikristityt palvelevat myös Allahia.

        Islam sai alkunsa Aabrahamin orjattaren pojan Ishmaelin jälkeläisten parissa. Aabrahamin mustasukkainen vaimo karkotutti orjattarensa ja tämän pojan erämaahan. Kun Ishmael oli erämaassa kuolemaisillaan janoon, niin äiti rukoili Aabrahamin Jumalaa. Jumala kuuli rukouksen ja lupasi, että Ishmaelista kasvaa suuri kansa, joka tulee olemaan kantapäät vastakkain (=riidoissa) veljensä Iisakin perillisten (=israelilaisten) kanssa.

        Kristinuskoa, juutalaisuutta sekä islamia kutsutaan yhteisen historian vuoksi kirjan uskonnoiksi. Ne perustuvat osittain samoihin teksteihin, ja niissä uskotaan samaan Jumalaan. Jeesus erottaa uskonnot toisistaan. Hän on kristityille Jumalan poika, muslimeille profeetta, juutalaiset eivät Jeesusta tunnusta. Islamia pidettiin jopa aluksi kristinuskon harhaoppina.


      • bismillah kirjoitti:

        Jumala mikään arvo ole. Arvon myöntävät ihmiset toisille ihmisille, vaikkapa nyt sotilasarvot, arvonimet jne. Jumala on suomen kielen nimitys itse Luojalle, joka sekin on nimityksemme Korkeimmalle jne. Jumala on Yksi, Jumala on kaiken Lähde, Jumala on meidän alkuperämme mutta on jotakin meille käsittämätöntä. Kaikenlainen tivaaminen Jumalan "persoonasta" on täysin naurettavaa saivartelua. Me emme tiedä Jumalan "persoonaa". Me emme ole koskaan Jumalaa nähneet, emmekä todennäköisesti suoraan näe edes ikuisuudessa. Me olemme luotuja, Hän on Luoja. Hän ei meidän "arvonimiämme" kaipaa.

        Hyvin sanottu.


      • jjeeves kirjoitti:

        Hyvin sanottu.

        Muslimit kutsuivat juutakaisia Kirjan kansaksi ja kateuksissaan kopioivat Raamattua Koraaniin. Muhametilla ei riittänyt äly keksiä kokonaan omaa uskontoa....🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Muslimit kutsuivat juutakaisia Kirjan kansaksi ja kateuksissaan kopioivat Raamattua Koraaniin. Muhametilla ei riittänyt äly keksiä kokonaan omaa uskontoa....🤓

        "Muhametilla ei riittänyt äly keksiä kokonaan omaa uskontoa"

        Ei Raamatun kirjoittajillakaan äly riittänyt. Luomiskertomuskin on babylonialainen tuliainen pakkosiirtolaisuuden ajoilta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Muslimit kutsuivat juutakaisia Kirjan kansaksi ja kateuksissaan kopioivat Raamattua Koraaniin. Muhametilla ei riittänyt äly keksiä kokonaan omaa uskontoa....🤓

        No kenen äly riitti kristinuskon keksimiseen?


      • bismillah kirjoitti:

        "Muhametilla ei riittänyt äly keksiä kokonaan omaa uskontoa"

        Ei Raamatun kirjoittajillakaan äly riittänyt. Luomiskertomuskin on babylonialainen tuliainen pakkosiirtolaisuuden ajoilta.

        Muhametti oli pelkkä luku ja kirjoitustaidottomia riitelijä 🙂


      • jjeeves kirjoitti:

        No kenen äly riitti kristinuskon keksimiseen?

        Ei sitä tarvinnut keksiä se on todellista 🤓


    • Valitut_valehtelijat

      Noi on noita luuloja ja kuvitelmia. Sekopää jorinoita.

      Juutalaisessa Jehova raamatussa puhutaan jahvesta.

      • Alunperin raamatunteksti sisälsi vain konsonantit. Nimi Jehova on syntynyt siten, että juutalaiset pyrkivät olemaan lausumatta Jumalan nimeä, joten nimen יהוה, JHWH, kohdalla Raamatun teksteja lukiessa lausuttiin "nimi".

        Kun heprean vokaalien ääntämys alkoi kielen hävitessä unohtua, masoreetit varustivat vuosina 800 - 1000 j.Kr. konsonanttitekstin vokaalimerkeillä, jolloin Jumalan nimeen lisättiin alkuperäisten konsonanttien lisäksi sanan "nimi" vokaalit. Kun tämä sitten unohdettiin luettiin Jehova.

        Kielitieteilijät ovat arvelleet, että alkuperäinen nimi olisi ollut Jahwæ.


    • W-Dediaa

      Allah-sana jätetään usein kääntämättä kuin sillä viitataan käsitykseen jumalasta, Arabian kielen Allah-sana voidaan kuitenkin kääntää suoraan Jumala-sanaksi, koska Allah ei ole erisnimi. Allah-sanaa käytetään aina viittaamaan, myös juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalaan.

      • Ymmärtääkseni nyt ei puhuta nimistä vaan persoonista😉 Putinkaan ei ole Suomen presidentti.


    • Kyllä vain, samasta mielikuvitusystävästä on kyse.

      Kristinuskonharhaisten kannalta on tietysti varsin epämukavaa muhammadin (lhsll) saama ilmoitus, jonka mukaan hän on viimeinen profeetta.

      Satuihin, jeesus mukaanlukien, uskovien tulisi ottaa tosissaan muhammad (lhsll), koska hän sentään vöitti saaneensa jumalalta viimeisen profeetan arvon.

      Ja jos joku ihmettelee tuota lhsll lyhennettä, käytän sitä aina islam palstoilta poistetuksi joutuvissa kommenteissani. Se tulee lukea 'Lillukoon Hän Sian Lietelannassa'.

    • Kirjakääröt

      2Moos.3:14 Jumala vastasi Moosekselle: Minä olen se, joka minä olen. Ja hän sanoi vielä: Sano israelilaisille näin: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne. Minä olen, hebreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve.

      • deeeeeeedede

        Minä on vain itse hän. Jeesusta ei kuitenkaan näkynyt mailla eikä halmeilla. lepäsi varmaan kun oli luonut kaiken.


    • Kaikki muslimit, monet kristityt ja useimmat uskontotieteilijät ovat sitä mieltä, että samasta jumalasta on kyse, mutta häntä koskevat väitteet ja pyhät kirjoitukset eroavat. Jostain syystä vanhoillisimmat kristityt eivät voi tätä näkemystä hyväksyä vaan loukkaantuvat siitä verisesti.

    • kamelikansansadut-

      Samaa julmaa hiekkakansaa, perimässä se kamelinveri kulkee.

    • Jumalalla.on.Poika

      Jumalan yhteyteen on mahdollista päästä ainoastaan Jeesuksen ja ristin sovitustyön kautta. allah ei ole ollenkaan Jumala.

    • Kristinuskontoinen

      Ajakaa vieraat jumalat pois elämästänne.

    • Tarkkaväännös

      Ps.82:1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä. Ps.82:1 Biblia (1776) Asaphin Psalmi. Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa: hän on tuomari Jumalain seassa.

    • Näkijä1

      Allah on kuu/kuun jumala/Jumala. Alunperin Allahilla tarkoitettiin tuota. Arabit palvoivat häntä kuun jumalana/Jumalana.

    • Arabiankielisessä Raamatussa Jumala on Allah. Niinsevaanmenee.

    • Suomessa puhutaan Jumalasta. Onkohan sama persoona kuin Raamatun Jahve tai Koraanin Allah?

      • Jumala on Raamatun Jahve Koraanin Allah on Muhanedin keksintö .


    • hyvin.perusteltu

      "Ovatko nämä sama persoona? Perustele vastauksesi." Eivät ole.
      Allah= al-ilah = the god

      Allahia on palvottu jo ennen Muhammedin syntymää Meccassa ja oli alueen ihmisten 360 jumalan pomo-jumala. Jahve ei ole Allah, eikä Allah ole Jahve. Allah on täysin pakanallinen jumala.

      • Juuri näin 🤓


    • Jopi48

      2Moos.34:14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala. 2Moos.20:5. Naah.1:2

    • Minä olen Jeesukseen uskova, miksi missään nimessä en voi hyväksyä Koraanin Issa (Jeesuksen) puheita Marian suurassa. Vastasyntynyt Jeesus (Issa) julistaa Allahin kunniaa. Melkein ainut kohta samana Koraanin Jeesuksella on se, että myös Raamattu käyttää jonkinlaista neitseestä syntymistä. Senkin neitseessä syntymisen kohdalla liberaaliteologi voi ymmärtää Marian kohdalla sanan neitsyt tarkoittavan nuorta naista. Jos näin on niin Jeesuksen seuraajana en löydä yhtämäkohtia Koraanin ja UT:n jumalakäsityksiin. Issa on Islamin profeetta, mutta Raamatussa hän on Jumalan kolmaspersoona: Poika, Jeesus Kristus, Messias.

    • Jobinpostia

      2Moos.15:11 Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa! Kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä jalo; sinä ylistettävissä teoissa peljättävä, sinä ihmeiden tekijä. 1Aik.16:25. Ps.96:4

    • jeesusfani1

      Allah ja Jahve sama Jumalako?

      Ainakin Paavin mukaan ovat sama jumala, koska netistä löytyy eräs Paavin puhe, taustalla iso kyltti, jossa luki, että Jumala ja Allah ovat sama

      Paavin haaveenahan on saada yhdistettyä kristinuskon oppi islamin oppiin, josta opista käytetään nimitystä Krislam. Siitä on kuulemma olemassa jo raamatunkäännöskin.

      Muslimien tradition mukaan Aabraham ja Ismael rakensivat Kaaban (nykyinen Mekka), joka kuutiomainen rakennelma on rakennettu Allahille, ja johon ismaelin jälkeläiset menivät suutelemaan mustaa kiveä ja rukoilemaan Allahia.
      Mekan arabit palvoivat ennen Muhammedia noin 360 jumalaa, joista kuunjumala Allah, oli ylitse muiden.
      Kuunjumala Allahista tuli tärkein siksi, että Mekan arabit uskoivat mustan kiven pudonneen kuusta, ja pitivät siksi sitä pyhänä.

      Muinaiset kuunjumalaan uskovat pyhiinvaeltajat kesäpäivän seisauksen jälkeisenä uudenkuun aikana menivät suutelemaan mustaa kiveä kävellen Kaaban ympäri seitsemän kertaa. Aiemmin kiertäminen tehtiin alasti, mutta Muhammed muutti käytännön vaatetukseksi. Kun Muhammed otti uskontonsa tunnukseksi kuunsirpin, sekin on todiste siitä, että Allah on muinainen kuunjumala.
      Muslimien perimätiedon mukaan Allahilla oli myös kolme tytärtä.

      Tuskin Krislam-uskon-oppi Paavista huolimatta ei tule saamaan jalansijaa länsimaissa, koska melko ateistiset länsimaalaiset tuskin "miekankaan" uhalla lähtisivät pyhiinvaellusretkelle Mekkaan kiertämään 7 kertaa Kaaban pyhää mustaa kiveä.

    • Obadja151cm

      Raamatun Jumala ei hyväksy valehtelua koskaan kenellekään.

      koraanin allah sallii valehtelun kumartajilleen.

      Oikea Jumala on Raamatun Jumala.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe