Uuno Turhapuro (1973) - Mitä pielessä? (Spoilereita myös)

BogBoomers

Tämä Uuno Turhapuro -leffa on mainiota viihdettä, joskin ihmettelen, että se edelleen pyörii tänä SJW:iden ja feministien luvattuna aikana.

Leffa näyttää alustavasti hapuilevan siihen, mistä tuli tämän ehkä suomalaisen elokuvaviihteen huomattavin leffasarja. Elokuvaa katsoessa saa sen vaikutelman, että Uuno brändinä etsii vielä suuntaansa, mutta ihan lupaava alku tämä on ollut sarjalle.

Luulen kylläkin, että tänä aikana, kun metoo-kampanjat pyörivät ja yksi sun toinen teko mieheltä nähdään "mikroaggressiona" tms naisia kohtaan, tämä elokuva ei läpäisisi feminististä elokuvasensuuria sen enempää kuin kahvi läpäisisi lupia elintarvikeviranomaisilta jos se tänään tuotaisiin lupapöydälle.

Mutta enemmittä puheitta yksittäisistä...


1. Uuno ilman verkkopaitaa.
2. Uuno suutelee morsianta jo ennen papin lupaa
3. Mikäköhän Uunon kodin kaljapullopyramidin tarkoitus on, sen lisäksi että näyttää katsojalle että kalja maistuu Uunolle.
4. "Tarzan ja valkoinen nainen...?" Tämä ennen SJW-hörhöjen kulta-aikaa.
5. Tee-se-itse-viulu? Tässä vaiheessa siis katsojalle selviää, että Uuno on muusikkona samanlainen ihmelapsi omatekoisella postimyyntiviululla ja nopealla kirjekurssilla sen soittamisessa kuin keltaisen/oranssin vyön karateka Daniel LaRusso Karate Kidissä.
6. Uuno julistaa verensä kiehuvan rakkaudesta ja syöksyy Elisabethin päälle. Aviollisen raiskauksen yritys. Aikana kun feministit eivät vielä olleet keksineet laittaa kyseistä rikosnimikettä lakiin.
7. Sörsselsönin nimi on erilainen tässä elokuvassa kuin tulevissa.
8. Uunon hahmo lähtee kummallisille urille myöhemmissä leffoissa, kun hänet kuvataan niissä appiukkonsa perinnön perään. Tässä leffassa hän itse asiassa tekee vapaaehtoistyötä ilman palkkaa Härskille.
9. Elisabeth osoittaa uunoa haulikolla. Laiton uhkaus aseella. Aikana jolloin ihmisillä Suomessakin saattoi vielä olla aseita kotonaan.
10. Ratikan kuljettaja on kauniimpi kuin yksikään todellisuudessa toiminut ratikankuljettaja.
11. Uuno saivartlee rahasta ratikankuljettajan kanssa vaikka hänen ei edes tarvitse maksaa.
12. Elisabeth on mustasukkainen koiralle?
13. Uunon kategorinen valitusten kielto
14. Mitä ihmettä Elisabeth tekee peruukilla?
15. Sormella osoittelua
16. Uuno korvenraivaajamies? Selittänee ulkonäön, mutta tekisi mieli nähdä minkälaisen korven Uuno on raivannut.
17. Uunon verkkopaita näyttää olevan ehjä
18. Uuno puhuu, että vaimon pitää tanssia alasti pöydällä. Tämä leffa tuskin menisi nykyään feministisen sensuurin läpi. Varsinkin kun Uuno puhuu naisista eukkoina ja akkoina.
19. Taksinkuljettaja itse asiassa vaivautui kuljettamaan Härskin
20. Sisätupakointia
21. Härski lienee maan ainoa tupakoitsija joka on töissä korjaamolla ja käyttää tupakanpidikettä
22. Uunon soittonäytös on 27. päivä? Samaa kuuta? Kelta-oranssivöisen karateka Danielin musikaalinen vastine...
23. Naisten kauppajuoruilua
24. Uuno ei tajua sen vertaa musiikista, että tietäisi Bachin ja Beethovenin säveltävän. Että säveltäjät eivät ole mitään laulajia. Ja tämä tietenkin menee musiikkikaupan työntekijöihin täydestä. Lollolloo...
25. Elisabeth sanoo avioliittoaan epäonnistuneeksi. No shit Sherlock
26. Lisää laitonta uhkailua aseella
27. Uunon johtajantulot ovat nyt vaimon palkka ja tulevaisuudessa kansaneläke.
28. Uuno, joka elää vaimonsa palkalla, sanoo tätä heikoksi luonteeksi
29. Elisabeth itse asiassa nielee Uunon painajaisesityksen
30. Uunon toinen henkseli on siirtynyt verkkopaidan päälle
31. Uuno vakavissaan selittää puhelimessa, että ei ehdi selittää asiaa josta soitti koska oli syömässä
32. Uuno itse asiassa vaivautuu käyttämään ruokaliinaa verkkopaidan kanssa
33. Lisää sisätupakointia
34. Aviollinen raiskausyritys nr2
35. Uuno puhuu naisten logiikasta dieettilogiikkansa jälkeen
36. Aviollista väkivaltaa. Elisabeth kuristaa Uunoa
37. Uuno siis tunnustaa syöneensä eväät koska oli surullinen niiden syömisestä
38. Uuno pelkää että hänen saamansa kukkakimppu tekee vaimon surulliseksi, mutta ei se jos hän antaa kukat toiselle naiselle.
39- Uuno itse asiassa flirttailee toisen naisen kanssa vaimonsa läsnäollessa
40. ...mutta joutuu livistämään pajatsoa pelaamaan
41. Nuoret kyvyt eivät vaikuta kovin nuorilta
42. Ketasen "Aiemmin se onnistui varmasti" klisee
43. Uuno on vaivautunut siistiytymään ja pukenut puvun päällensä.
44. Ja näin kuukauden harjoitelleesta viulistista tuli mestariviulisti...
45. Lettunen olisi varmaan sittenkin selviytynyt Härskiä paremmin onnitteluista.
46. Kerrontaa...
47. Uuno-leffojen "On tää nyt merkillistä" klisee
48. Uunolla on mielenkiintoinen ruokavalio vatsahaavaiseksi

1

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulle se on OK että sitä leffaa esitetään edelleen telkkarissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      453
      4907
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1752
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1367
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1020
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe