Onko ostaminen ja omistaminen väärin?

Kameli

Ostin tänään auton. Se on hienon värinen ja se on busines varusteltu. Sillä on hyvä ajaa. Se on turvallinen ja tilava ja mielestäni kaunis autoksi. Se on kuin uusi vaikka sillä on ajettu jo 100 000 km. Sain sen aivan törkeän huokeaan hintaan. Tingin sen hinnan vanhana ammattiostajana niin alas, että mummoanikin olisi hävettänyt tuon kaupallisen alistamisen määrä. Myyjä ei voinut muuta kuin myydä sen minulle oikein esulliseen hintaan. Toki hinnasta olisi pystynyt tinkimään vielä reilut parisensataa euroa mutta pitihän molemmille osapuolille jäädä hyvä mieli. Olen tehnyt muitakin mieluisia hankintoja. Merkkivaatteita, koska köyhällä ei ole varaa huonoon. Harrastusvälineitä yms.

Onko uskovalle väärin ostaa asioita, joista hän pitää ja joista hän saa tyydystä? Onko väärin käyttää Jumalan hänelle suomia euroja asioihin, joista pitää? Minusta ei. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että on oikein pitää se elintaso, jonka Jumala on aiemminkin sinulle antanut ja sinua siunannut, jos siihen pystyy. Siinä ei ole mitään väärää. Mutta antamisen armolahjaa on käytettävä eikä sitä saa unohtaa. On runsain mitoin annettava niille, jotka sitä tarvitsevat. On annettava niin, että antaminen ihan kirpaisee. Ei siksi, että pitäisi hyvitellä Jumalaa vaan siksi, että jos et anna, jokin muu on sinulle tärkeämpää kuin oma itsesi.

Ei tarvitse olla rikas auttaakseen mutta pitääkö luopua kaikesta ja elää askeettisesti päästäkseen neulansilmästä läpi?

13

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaihdan auton uutten 2-3 vuoden välein. On hienoja ajettavia ja vaivattomia pitää, kun määräaikaishuollot riittävät eikä tarvitse korjata mitään...

• Tuhlausta

Rahan tuhlausta. Auto on kulkuväline, ei varallisuuden mittari.
        Uuden ja käytetyn auton väliin on vielä maksettava huomattava summa rahaa.

• Kameli
        Tuhlausta kirjoitti:

Rahan tuhlausta. Auto on kulkuväline, ei varallisuuden mittari.
        Uuden ja käytetyn auton väliin on vielä maksettava huomattava summa rahaa.

Flexifuelin öljynvaihtoväli on 10 000km. Tosin, jos ajaa lyhyitä matkoja kerrallaan, niin bensa-autossakaan 10 000km öljynvaihtoväli ei ole ollenkaan huono idea.

• <<Onko uskovalle väärin ostaa asioita, joista hän pitää ja joista hän saa tyydystä? Onko väärin käyttää Jumalan hänelle suomia euroja asioihin, joista pitää? Minusta ei. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että on oikein pitää se elintaso, jonka Jumala on aiemminkin sinulle antanut ja sinua siunannut, jos siihen pystyy. Siinä ei ole mitään väärää. Mutta antamisen armolahjaa on käytettävä eikä sitä saa unohtaa. On runsain mitoin annettava niille, jotka sitä tarvitsevat. On annettava niin, että antaminen ihan kirpaisee. Ei siksi, että pitäisi hyvitellä Jumalaa vaan siksi, että jos et anna, jokin muu on sinulle tärkeämpää kuin oma itsesi.>>

Mielestäni ei pitäisi tuhlata. Tämän sanon itselleni, koska tuhlaan ja tuhlaaminen saa aikaan vain pahan mielen. Minulla on jo kaikkea enkä tarvitsisi mitään. Tässä asiassa en ole päässyt "kuiville" vaikka olen rukoillutkin sitä. Jos ostaa silloin kun todella tarvitsee jotakin ja siihen on varaa, niin se on ok. Sitten kun ostelee tyydyttääkseen kaiken maailman mielihalujansa, niin se ei ole ok. En tarkoita sitä, että ostelisin kaikkea mahdollista ja yli varojan. Niin en tee, mutta ostelen sellaista, mitä minulla saattaa jo olla. Vaikka kippaankin kirpputoreille ja kierrätyskeskukseen ylimääräiset, jotta tavaraa ei kertyisi liikaa, niin voisin tällaisen kierron lopettaa. Ystävätkään eivät enää jaksa ottaa vastaan, kun heille mieluusti tavaroitani tuputan.

<<Ei tarvitse olla rikas auttaakseen mutta pitääkö luopua kaikesta ja elää askeettisesti päästäkseen neulansilmästä läpi>>

Ei tarvitse luopua kaikesta. Sinä varmaan tiedät, milloin jokin juttu on liikaa. Sitten vain poikki.

• Adventisti

Minä taistelen jokaisen ruokaostoksia suuremman ostoksen kanssa, että onko oikein laittaa rahaa tähän ostokseen. Vai kuuluisiko minun laittaa ne rahat ihmisten auttamiseen tai evankeliumiin.

Vaikka olen laskennallisesti ns. köyhä, en elä sillan alla enkä joudu käyttämään tukia. Ja saatan ostaa laadukkaita vaatteita ja kulutushyödykkeitä. Mutta mietin kyllä usein että mikä on kohtuullista. Annan välillä pois liikaakin enkä meinaa pärjätä sillä mitä jäljelle jää.

Antaminen on kivaa mutta niin on muutama muukin asia.

• Adventisti kirjoitti:

Minä taistelen jokaisen ruokaostoksia suuremman ostoksen kanssa, että onko oikein laittaa rahaa tähän ostokseen. Vai kuuluisiko minun laittaa ne rahat ihmisten auttamiseen tai evankeliumiin.

Vaikka olen laskennallisesti ns. köyhä, en elä sillan alla enkä joudu käyttämään tukia. Ja saatan ostaa laadukkaita vaatteita ja kulutushyödykkeitä. Mutta mietin kyllä usein että mikä on kohtuullista. Annan välillä pois liikaakin enkä meinaa pärjätä sillä mitä jäljelle jää.

Antaminen on kivaa mutta niin on muutama muukin asia.

<<Antaminen on kivaa mutta niin on muutama muukin asia. >>

Kovin jäi kiinnostamaan.....

• <<Ei tarvitse olla rikas auttaakseen mutta pitääkö luopua kaikesta>>

Jumala on Raamatussakin antanut rikkautta, esim. kuningas Salomonille. Hän rukoisi viisautta, ja hän osasikin käyttää viisaasti saamansa rikkaudet. Alla olevassa videossa käsitellään sitä, että tekeekö Jumala rikkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=Z6AHWZiRNFA

• Tänne on kommentoitu omia mielipiteitä.

Mitä Jeesus sanoi omistamisesta ? laittakaapas lainauksia ja verratkaa kommentteihinne.

• Adviss

Luukas 12:13-21
        Joku kansanjoukosta sanoi Jeesukselle: ”Opettaja, sano veljelleni, että hän jakaisi kanssani perinnön.” Mutta Jeesus vastasi hänelle: ”Ihminen! Kuka on asettanut minut teidän tuomariksenne tai jakomieheksenne?” Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” Ja hän kertoi heille vertauksen: ”Rikkaan miehen maa tuotti hyvin. Hän mietti mielessään: ’Mitä minä teen, kun minulla ei ole paikkaa, mihin kokoaisin satoni?’ Sitten hän sanoi: ’Minäpä teen näin: puran aittani, rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken viljani ja omaisuuteni. Sitten sanon itselleni: Sieluni, nyt sinulla on varastossa paljon hyvää moneksi vuodeksi. Lepää, syö, juo ja iloitse!’ Mutta Jumala sanoi hänelle: ’Sinä mieletön! Tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois. Kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ Näin käy sen, joka kerää aarteita itselleen mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan luona.”

Ilmi selvästi Jeesus sanoo tuossa, että pelastuminen on tärkeämpää kuin omaisuuden kerääminen. Paavali sanoo, että tyytykää siihen mitä teillä on. Eli jos on saanut paljon, niin silloin on paljon. Jos on saanut vähän, tyyyköön vähempään. Raamattu varoittaa monessa kohtaa ahneudesta ja rahan keräämisestä. Kyse on silti asenteesta. Jos huomaat,että ostoksesi muuttavat ajatusmaailmaasi tai jopa luonnettasi, niin silloin pitäisi hälytyskellojen soida. Jos hankkimasi auto on mielestäsi hieno ja kallis, se ei tee sen ostamisesta ja omistamisesta väärää mutta jos sillä ajeleminen/sen omistaminen saa sinut tuntemaan itsesi jotenkin paremmaksi kuin muut niin siinä voipi olla kadotus lähellä, sillä siinä toteutuu "Älä katso henkilöön"'-synti.

• valinnut

Mielenkiintoista on se, että Johannes Kastaja, Jeesus ja Paavali ovat ristiriidassa keskenään.

Johannes: Antakaa puolet (jos on kaksi takkia, niin toinen antakaa)

Jeesus: Myy kaikki ja anna kaikki!

Paavali: Sopeutukaa kaikkeen (jos on paljon niin saa omistaa paljon; jos on vähän, niin saa omistaa vähän, mutta siihen pitää tyytyä): rikas antakoon paljon almuja ja köyhä sen mukaan kuin varoja on.

Kristitty ei tietenkää näe mitään ristiriitaa tässä, koska ei pidä Jeesuksen sanoja (myy kaikki ja anna lahjaksi köyhille) yleisenä kaikkia koskevana käskynä. Se sopi tilanteeseen, jossa rikas luuli pääsevänsä sisälle Jumalan valtakuntaan noudattamalla Mooseksen lain käskyjä, mutta Jeesus osoitti, että kukaan ei sinne pääse muuten kuin Jumalan armosta. Jeesus opetti siis armosta pelastumista samoin kuin Johannes ja Paavali ja profeetat ennen heitä.

Matteuksen evankeliumi:
        19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."

Tuo siis vastauksena kysymykseen: "Kuka sitten voi pelastua?"

Jeesus ei siis opettanut pelastumista lain pitämisen ja hyvien tekojen kautta, vaikka pitikin niitä seurauksena siitä, että joku on Jumalan palvelija ja saa Jumalalta voimaa hänen tahtonsa tekemiseen maan päällä. Jeesuksen ja Raamatun mukaan kukaan ei voi pelastua, ellei Jumala armossaan häntä pelasta. Pelastunut ihminen tekee sitten uskon tekoja, jotka Jumala hänessä voimallaan (pyhällä hengellä) vaikuttaa.

Ei tämä sen kummempaa ole.

• Steyr

Sanoisin, että tuollaiset n. 100 000 km auton mittarissa ei ole kuin vasta sisäänajokilometrejä, mutta sitten, kun ajat autollasi vaikkapa 350 000 km tai yli, niin jo vain olet saanut tuntuman autoosi ja oppinut tuntemaan sen metkut yms. lastentaudit.

Kun uskovaisille on Isä Jumalan armosta siunaantunut varallisuutta tarpeellinen määrä johonkin hankkeeseen, niin uskovan on turha alkaa vatuloimaan sitä, että olisiko hänen annettava kyseiset Isä Jumalan siunaamat varat vaikka köyhäin avustamiseen, vai laittaisiko ne hankkeeseensa, jonka on jo päättänyt tehdä. Ja koska on jo päättänyt hankkia ostoksensa, niin ei sitä noin jälkeenpäin ole syytä alkaa katumaan, sillä esim. auton omistaminen on monelle syrjäseudulla asuvalle aivan välttämätön. Eikä autottomuus ole monelle kaupunkilaisellekaan aivan vieras asia, vaikka bussit kulkevat ja silviistee.
      Se köyhäin avustaminen jokapäiväisesti vaatii aivan erityisen jämäkkää otetta asiaan. Ja sen lisäksi mahdollinen köyhäin avustaminen vaatii ehdottomasti Isä Jumalan siunauksen asialle. Ja kuka mahdollisesti tuntee tarvetta sellaiseen, niin esimerkkiä voi katsella ja kuulostella Hurstin toiminnasta Pääkaupunkiseudulla. Kännyllä vaan Hurstin väki kuulolle ja kysymään toimintamallia. Siitä se asia lähtee etenemään, joka on saanut asian sydämelleen ja Isä Jumalan siunauksen siihen.

• Kameli

Nykypäivän autot eivät kestä juuri yli 300 000km kun rupeavat ruostumaan ja hajoilemaan joka paikasta. Ennen Toyota, Volvo ja Mersu olivat laatuautoja, jotka kestivät pitkään. Nykyään Toyotaa tehdään Turkissa, Mersuun käytetään Renaultin osia ja Volvoa tehdään kiinassa. Laatuun ei voi enää luottaa. Autokorjaamon mukaan VW konsernin autot hajoaa selvästi ennen muita autoja ja BMW:t jo takuuaikana. Lähes kaikkien automerkkien tuotteiden elektroniikka hajoaa jo 200 000 kilometrissä.

Oma hyvin pidetty Ford Focus hajoaa käsiin 245 000 kilometrissä. Kaikki hajoaa yhtä aikaa: ohjaustehostin, ilmastointi, katalysattori, kytkin, jarrusatulat, pyöränlaakerit 50 000km välein puhumattakaan muista kuluvista osista. Ja auto on ihan ruosteessa. Korjaamon mukaan tyypillistä Fordia. Auton arvo on parisen tonnia ja korjaukset maksavat enemmän.

Osta siinä sitten auto kun sika on joka toisessa säkissä.

• Steyr
        Kameli kirjoitti:

Nykypäivän autot eivät kestä juuri yli 300 000km kun rupeavat ruostumaan ja hajoilemaan joka paikasta. Ennen Toyota, Volvo ja Mersu olivat laatuautoja, jotka kestivät pitkään. Nykyään Toyotaa tehdään Turkissa, Mersuun käytetään Renaultin osia ja Volvoa tehdään kiinassa. Laatuun ei voi enää luottaa. Autokorjaamon mukaan VW konsernin autot hajoaa selvästi ennen muita autoja ja BMW:t jo takuuaikana. Lähes kaikkien automerkkien tuotteiden elektroniikka hajoaa jo 200 000 kilometrissä.

Oma hyvin pidetty Ford Focus hajoaa käsiin 245 000 kilometrissä. Kaikki hajoaa yhtä aikaa: ohjaustehostin, ilmastointi, katalysattori, kytkin, jarrusatulat, pyöränlaakerit 50 000km välein puhumattakaan muista kuluvista osista. Ja auto on ihan ruosteessa. Korjaamon mukaan tyypillistä Fordia. Auton arvo on parisen tonnia ja korjaukset maksavat enemmän.

Osta siinä sitten auto kun sika on joka toisessa säkissä.

Autoissa on aina kuluvia osia. Toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Mutta ei ne uudetkaan autot ole aina mitään laatuautoja. Esim. uusissa Nissan Qashqai malleissa on hyvin paljon etupään vikoja, (nivelet, jarrut, laakerit, yms).

Minulla on Volvo V70 vm. 99, jolla oli ostohetkellä ajettu 318 000 km. Vaihdoin itse siihen jakohihnan ja apulaitehihnan ja rullat ja vesipumpun, jotenka sen puoleen saa ajella huoletta. Nyt mittarissa on yli 350 000 km. Moottorin vikavalo palaa silloin tällöin, mutta sitten kun sammuu itsekseen, se pysyy sammuksissa viikkosotalla. Lambda maksoi maltaita, mutta ei vika siinä ollut. Tietsikkavika. Olis ehkä softa ajettava sinisellä, niin se siitä asettuisi. Mutta muutoinhan tuo on pelittänyt jokseenkin kunnolla, kun muistaa ajallaan öljyt ja suodattimen vaihtaa. No sen tässä huomasin, että parkkipolttimoitten pohjat täytyy uusia, kun olivat niin hapertuneet, että reunat lohkeili eikä lasikantapolttimo saa kunnolla kontaktia. Parkkivalon palamattomuus vaikuttaa katsastuksessa hylkäävästi.

Jos olisi vara ostaa vähän ferskimpi pirssi, niin hybridi olisi etusijalla. Volvon hybridi maksaa ihan sikana, mutta Toyota on huomattavasti edullisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      98
      7673
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5532
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4693
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      69
      3425
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2778
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2418
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2382
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2254
    Aihe