Pääsiäislammas voitiin syödä kahtena eri aikana!!!

Pääsiäislammas syötiin Ensimmäisen (=Nisan) kuun 15. päivänä. Jumala antoi toisen mahdollisuuden niille, jotka eivät tuolloin voineet syödä pääsiäislammasta. He voivat syödä sitä toisen kuun 14. päivänä!

Lähde: Joseph Shulam: Kuinka muukalaisten tulisi suhtautua Tooraan. Hän oli puhumassa Kajaanissa, ja tämä on tulkattu Suomeksi.

78

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On se sitten kumma, kun tuo Shulam ja perinteinen juutalaisuus ei syö pääsiäislammasta TOORAN osoittamaan aikaan!

      2. Moos. 12:6-8
      6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
      7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
      8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.

      15. Nisan on sapatti. Silloin ei paisteta mitään.

      • Yksi.Nimi.ylitse.muiden

        Älä sinä nyt hermostu hyvä mies!

        Kyllä pääsiäislampaasta riittää syömistä useammaksikin päiväksi. Ja vähän kun keittää perunoita ja kasviksia jatkeeksi, niin hyvin riittää....ja siihen kun vielä lisää viiniä kyytipojaksi, niin unohtuu koko syöminenkin.

        Eikä nuo Shulamin jutut ole nyt niin sataprosenttisen varmoja.

        Joten tutkipa, mitä Baarushca asiasta kertoo.

        Tässä on häneltä erinomainen video aiheesta.

        www.totuussiitäsyötiinköpääsiäislammaskahtenavaiyhtenäpäivänä.com


      • Huomaatko?

        <<Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.>>

        Lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä.

        <<Ja he syökööt lihan samana YÖNÄ>>

        Lammas syötiin 15. pnä, koska vuorokausi oli jo vaihtunut.


      • KaksiHärää
        Yksi_usko kirjoitti:

        Huomaatko?

        <<Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.>>

        Lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä.

        <<Ja he syökööt lihan samana YÖNÄ>>

        Lammas syötiin 15. pnä, koska vuorokausi oli jo vaihtunut.

        Laammas tuli teurastaa 14. päivän iltahämärässä, siitä onko kyse päivän alusta vai lopusta kinasteltiin vielä toisella vuosisadalla ennen kuin juutalaiset pääsivät "oikeasta ajadta" yhteisymmärrykseen. Galilealaiset ja samarialaiset olivat teurastaneet jo päivän alussa, kun Juudeassa lammas teuradtettiin vasta sen lopussa. Tietysti kumpikin ryhmä luuli tuolloin olevansa oikeassa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Huomaatko?

        <<Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.>>

        Lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä.

        <<Ja he syökööt lihan samana YÖNÄ>>

        Lammas syötiin 15. pnä, koska vuorokausi oli jo vaihtunut.

        Jos lampaan teurastaa vasta 14. vrk päättyessä iltahämärissä, ei sitä millään ehdi paistaa ennen 15. sapatin alkua. Jokainen ymmärtää tämän. Itse yritin pelkästään paistaa lammasta ja sehän kestää monta tuntia. Ajatteletko, että vaikka 15. on sapatti yö, silloin saa silti paistaa ja leipoa?

        Toisekseen Yahushua söi pääsiäisaterian aivan oikeana ajankohtana 14. yöllä, kuten Mooses kehoittaa. Otetaan Mestarista esimerkkiä, ei juutalaisista perinnäissäännöistä ;)


      • Jopi48
        Yksi_usko kirjoitti:

        Huomaatko?

        <<Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.>>

        Lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä.

        <<Ja he syökööt lihan samana YÖNÄ>>

        Lammas syötiin 15. pnä, koska vuorokausi oli jo vaihtunut.

        2Moos.12:10 Älkää jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.


      • Lisäys. Jos lammaspaistiin menee maksimissaan (pienellä lämmöllä) aikaa 3 tuntia. Jos lammas teurastetaan iltahämärässä. Milloin Israelissa alkaa hämärtää? Luulen, että lammas ehditään myös paistaa ennen sapattia. Tämä illalla paistettu lammas syötiin sitten yöllä 15. päivänä.


      • Jopi48 kirjoitti:

        2Moos.12:10 Älkää jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.

        <<2Moos.12:10 Älkää jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa. >>

        Niin. Jeesus kuoli ristillä pääsiäisenä Nisan kuun 14. päivänä. Jeesus haudattiin ennen sapatin alkua saman päivän illalla. Tällöin Israelilaiset paistoivat lampaan? Olenko oikeassa? Tämä lammas syötiin sitten yöllä. Mitään ei saanut jättää. Tämä kaikki liittyi Jeesuksen kuolemaan. En nyt tiedä, mitä nämä kaikki rituaalit kuvastivat. Kaikella on kuitenkin tarkka merkitys.


      • Jopi48 kirjoitti:

        2Moos.12:10 Älkää jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.

        Juurikin näin. Ja koska 15. Nisan on sapatti ja sapattina tulenteko on kielletty, niin tämänkään takia 15. Nisan ei voi olla oikea yö syödä pääsiäislammas.

        2. Moos. 35:3
        Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."


      • SAI kirjoitti:

        Juurikin näin. Ja koska 15. Nisan on sapatti ja sapattina tulenteko on kielletty, niin tämänkään takia 15. Nisan ei voi olla oikea yö syödä pääsiäislammas.

        2. Moos. 35:3
        Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

        <<Juurikin näin. Ja koska 15. Nisan on sapatti ja sapattina tulenteko on kielletty, niin tämänkään takia 15. Nisan ei voi olla oikea yö syödä pääsiäislammas.>>

        Nythän sinä itse väität Raamattua vastaan. Jos Raamattu käskee teurastaa lampaan

        <<Jos lampaan teurastaa vasta 14. vrk päättyessä iltahämärissä, ei sitä millään ehdi paistaa ennen 15. sapatin alkua. Jokainen ymmärtää tämän. Itse yritin pelkästään paistaa lammasta ja sehän kestää monta tuntia. Ajatteletko, että vaikka 15. on sapatti yö, silloin saa silti paistaa ja leipoa?>>

        Raamatussa ei sanottu, että lammas piti teurastaa 14. vrk:n päättyessä iltahämärissä. Raamatussa sanottiin, että lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä. Sen jälkeen lammas käskettiin syödä yöllä. Tämä yö oli tietenkin 15. päivä. Uskon, että lammas ehdittiin nopeasti valmistaa tuossa ajassa ennen sapatin alkua.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Juurikin näin. Ja koska 15. Nisan on sapatti ja sapattina tulenteko on kielletty, niin tämänkään takia 15. Nisan ei voi olla oikea yö syödä pääsiäislammas.>>

        Nythän sinä itse väität Raamattua vastaan. Jos Raamattu käskee teurastaa lampaan

        <<Jos lampaan teurastaa vasta 14. vrk päättyessä iltahämärissä, ei sitä millään ehdi paistaa ennen 15. sapatin alkua. Jokainen ymmärtää tämän. Itse yritin pelkästään paistaa lammasta ja sehän kestää monta tuntia. Ajatteletko, että vaikka 15. on sapatti yö, silloin saa silti paistaa ja leipoa?>>

        Raamatussa ei sanottu, että lammas piti teurastaa 14. vrk:n päättyessä iltahämärissä. Raamatussa sanottiin, että lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä. Sen jälkeen lammas käskettiin syödä yöllä. Tämä yö oli tietenkin 15. päivä. Uskon, että lammas ehdittiin nopeasti valmistaa tuossa ajassa ennen sapatin alkua.

        Sanot:
        "Raamatussa sanottiin, että lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä. Sen jälkeen lammas käskettiin syödä yöllä."

        Ei sanota näin. Jätät Pyhästä Sanasta pois yhden tärkeän sanan. Tuo sana on "samana". Lammas käsketään syödä samana yönä kuin se teurastetaankin. Samana yönä, eli 14. Nisan yönä. :)

        Mutta mulle ihan sama enää minä yönä kukin mitään syö tai paistaa. Viettäähän katoliset ja koko kristikunta muutenkin väärää pääsiäistä.


      • SAI kirjoitti:

        Sanot:
        "Raamatussa sanottiin, että lammas piti teurastaa 14. pnä iltahämärässä. Sen jälkeen lammas käskettiin syödä yöllä."

        Ei sanota näin. Jätät Pyhästä Sanasta pois yhden tärkeän sanan. Tuo sana on "samana". Lammas käsketään syödä samana yönä kuin se teurastetaankin. Samana yönä, eli 14. Nisan yönä. :)

        Mutta mulle ihan sama enää minä yönä kukin mitään syö tai paistaa. Viettäähän katoliset ja koko kristikunta muutenkin väärää pääsiäistä.

        <<Samana yönä, eli 14. Nisan yönä. :)>>

        Melkein olin jo kanssasi samaa mieltä, mutta en kuitenkaan. Muistetaan, että vuorokausi vaihtuu illalla, auringon laskusta. Kun lammas siis teurastettiin iltahämärässä, niin tuolloin oli 14. päivä ihan lopuillaan. Lammas ehdittiin teurastaa ja valmistaa. Mutta sitten vaihtuu vuorokausi (illasta). Seuraava yö on pakosta 15. päivä. Eihän lammasta toki voitu syödä ennen teurastusta. :)


      • <<On se sitten kumma, kun tuo Shulam ja perinteinen juutalaisuus ei syö pääsiäislammasta TOORAN osoittamaan aikaan!>>

        Luulen, että asiaan löytyi ratkaisu. Siis, että miksi näin on.

        Vastaus löytyi Israel Apu -sivuston sivulta, josta lainaus. "Milloin hyvänsä Hillel II kalenteri poistetaan käytöstä tulevaisuudessa ja palataan havainnoimaan ja ilmoittamaan uudenkuun päivät, sen on tapahduttava uudelleen koollekutsutun sanhedrinen arvovallalla."

        (lähde: http://www.israel-apu.fi/kirjoittaja/jared-abram-seltzer/hillel-ii-kalenteri-ja-tooran-kaksoisjaksot/)

        Voisiko todellakin olla niin, että toorakalenterista ei puhuta, koska sillä ei ole sanhedrinen arvovaltaa. Mitä tulee linkitsemääni toorakalenteriin, niin siinä opetetaan virheellisesti Jeesuksen syntyneen syksyllä. Jonathan Cahn on tästä eri mieltä ja opettaa Jeesuksen syntyneen keväällä. Kevät on ainoa oikea vaihtoehto useastakin syystä:
        - lampaita ei laidunnettu talvella ulkona öisin, vaan lampaat oli suojassa (esim. luolissa)
        - lampaita on ollut vaikea astuttaa ilman kiima-aikaa ja lampaan kiima-aika sattuu syksyyn, jolloin lampaat syntyvät keväällä
        - olisiko astuttaminen edes onnistunut (ilman kiima-aikaa), tuolloin ei varmasti ollut vielä keinosiemennystä
        - keväällä syntyvät lampaat pääsevät syömään pian tuoretta vihreää ruohoa, jolloin ne tulevat vahvoiksi
        - uhrilampaat teurastettiin vuoden vanhoina (ei 1,5 -vuotiaina), jolloin uhrilampaiden täytyi syntyä keväällä
        - Jeesus ei voinut syntyä juhlien aikaan, koska miehet olivat Jerusalemissa. Nisan kuun 1. pv:nä ei kuulu olla Jerusalemissa, joten tämäkin stemmaa
        - Lehtimajanjuhlan aikaan Maria tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä


    • PieniLaskutoimitus

      Jos 10 pappia teurastaa 10 aina 15 minuutin välein, ehtii yhdessä iltahämärässä teurastamaan vain 80 karitsaa.

    • Jobinpostia

      2Moos.12:43 Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö. 2Moos.12:48

      • Ympärileikkaamaton muukalainen ei saanut osallistua ensimmäiselle pääsiäiselle. Joseph Shulam opetti, että toisena pääsiäisenä myös muukalainen saattoi syödä lammasta ja leipäkin sai olla myös muutakin kuin happamatonta. :)


    • Voihanvitalis

      4Moos.9:14 Ja jos muukalainen asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin. 2Moos.12:49

      • Ympärileikkaamaton muukalainen sai osallistua tuohon myöhempään pääsiäiseen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Ympärileikkaamaton muukalainen sai osallistua tuohon myöhempään pääsiäiseen.

        Muukalaiset saivat osallistua jo ensimmäiseen pääsiäiseen, kuten voihanvitalis lainaa. Elä höpötä kun et tiedä.


      • Exap kirjoitti:

        Muukalaiset saivat osallistua jo ensimmäiseen pääsiäiseen, kuten voihanvitalis lainaa. Elä höpötä kun et tiedä.

        Ei saanut osallistua ellei ollut ympärileikattu. Sitten sai tietenkin. Mutta ympärileikkaamattomat muukalaisetkin saivat osallistua toiseen pääsiäiseen.


      • Exap kirjoitti:

        Muukalaiset saivat osallistua jo ensimmäiseen pääsiäiseen, kuten voihanvitalis lainaa. Elä höpötä kun et tiedä.

        Huomasitko?

        "viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan;"

        Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö".

        Kyse oli siis pääsiäislampaan syömisestä. Pääsiäislammasta ei saanut syödä muukalainen ellei ollut ympärileikattu, mutta toisena pääsiäisenä tällainen muukalainen sai syödä pääsiäislammasta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Huomasitko?

        "viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan;"

        Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö".

        Kyse oli siis pääsiäislampaan syömisestä. Pääsiäislammasta ei saanut syödä muukalainen ellei ollut ympärileikattu, mutta toisena pääsiäisenä tällainen muukalainen sai syödä pääsiäislammasta.

        Takennan kommenttiani: "Kyse oli siis pääsiäislampaan syömisestä."

        Eli siis pääsiäisen viettoon osallistumisesta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Takennan kommenttiani: "Kyse oli siis pääsiäislampaan syömisestä."

        Eli siis pääsiäisen viettoon osallistumisesta.

        Tarkennan kommenttiani. Kyse on ensimmäisen pääsiäisen viettoon osallistumisesta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Huomasitko?

        "viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan;"

        Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö".

        Kyse oli siis pääsiäislampaan syömisestä. Pääsiäislammasta ei saanut syödä muukalainen ellei ollut ympärileikattu, mutta toisena pääsiäisenä tällainen muukalainen sai syödä pääsiäislammasta.

        "Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö"."

        Ja satuitko katsomaan asiayhteyden, tässä tapauksessa ajankohdan ?

        No et tietenkään.

        2 Moos 12:43 "Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö;"

        ULLATUS-ULLATUS: tämä oli Egyptistä lähdön päivänä. Kyseessä on siis se, kuka sai ja kuka ei saanut syödä pääsiäislammasta sinä Egyptistä lähdön yönä.

        On taas ihan eri asia miten asiasta määrättiin pääsiäisen MUISTOpäivänä israelilaisille.

        Mutta toki et tietenkään lukenut edes seuraavia jakeita:
        "44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        45 Loinen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
        46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
        47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
        48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
        49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne.""

        No kun sitten menään siihen Egyptistä lähdön muistojuhlaaan , niin 4 Moos 9:14 sanoo:
        "Ja jos muukalainen asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoot teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin."

        Eli missä on ongelma ? Sinun juutalaisissa opettajissasi.


      • Exap kirjoitti:

        "Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö"."

        Ja satuitko katsomaan asiayhteyden, tässä tapauksessa ajankohdan ?

        No et tietenkään.

        2 Moos 12:43 "Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö;"

        ULLATUS-ULLATUS: tämä oli Egyptistä lähdön päivänä. Kyseessä on siis se, kuka sai ja kuka ei saanut syödä pääsiäislammasta sinä Egyptistä lähdön yönä.

        On taas ihan eri asia miten asiasta määrättiin pääsiäisen MUISTOpäivänä israelilaisille.

        Mutta toki et tietenkään lukenut edes seuraavia jakeita:
        "44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        45 Loinen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
        46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
        47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
        48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
        49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne.""

        No kun sitten menään siihen Egyptistä lähdön muistojuhlaaan , niin 4 Moos 9:14 sanoo:
        "Ja jos muukalainen asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoot teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin."

        Eli missä on ongelma ? Sinun juutalaisissa opettajissasi.

        Sinäkö tiedät juutalaisuutta paremmin kuin juutalaiset rabbit. Oho. Mene opettamaan sitten rabbeja. Voin kyllä sanoa: Olet täydellisesti väärässä ja rabbi ovat täydellisen oikeassa.


      • Exap kirjoitti:

        "Ja käsky ja säädös oli: "Kukaan muukalainen älköön siitä syökö"."

        Ja satuitko katsomaan asiayhteyden, tässä tapauksessa ajankohdan ?

        No et tietenkään.

        2 Moos 12:43 "Ja Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön siitä syökö;"

        ULLATUS-ULLATUS: tämä oli Egyptistä lähdön päivänä. Kyseessä on siis se, kuka sai ja kuka ei saanut syödä pääsiäislammasta sinä Egyptistä lähdön yönä.

        On taas ihan eri asia miten asiasta määrättiin pääsiäisen MUISTOpäivänä israelilaisille.

        Mutta toki et tietenkään lukenut edes seuraavia jakeita:
        "44 mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
        45 Loinen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
        46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
        47 Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
        48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
        49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne.""

        No kun sitten menään siihen Egyptistä lähdön muistojuhlaaan , niin 4 Moos 9:14 sanoo:
        "Ja jos muukalainen asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoot teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin."

        Eli missä on ongelma ? Sinun juutalaisissa opettajissasi.

        Jos pakana ympärileikkautti itsenä, niin tietenkin hekin voivat silloin osallistua 1. pääsiäiselle. Muussa tapauksessa heille oli varattu jälkimmäinen pääsiäinen. Tähän jälkimmäiseen pääsiäiseen osallistuivat myös ne ympärileikatut, jotka eivät päässeet tai voineet muuten osallistua ensimmäiseen pääsiäiseen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Sinäkö tiedät juutalaisuutta paremmin kuin juutalaiset rabbit. Oho. Mene opettamaan sitten rabbeja. Voin kyllä sanoa: Olet täydellisesti väärässä ja rabbi ovat täydellisen oikeassa.

        No jos sinun "tulkintojasi" on ymmärtäminen, niin taidan sitten ymmärtää messiaanisia paremmin.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Jos pakana ympärileikkautti itsenä, niin tietenkin hekin voivat silloin osallistua 1. pääsiäiselle. Muussa tapauksessa heille oli varattu jälkimmäinen pääsiäinen. Tähän jälkimmäiseen pääsiäiseen osallistuivat myös ne ympärileikatut, jotka eivät päässeet tai voineet muuten osallistua ensimmäiseen pääsiäiseen.

        Toivotonta on tämä kanssasi keskustelu.

        Koeta nyt sisäistää, ettö 2 Moos 12 puhuu ajasta ENNEN lain antamista, eikä laista.


      • Exap kirjoitti:

        Toivotonta on tämä kanssasi keskustelu.

        Koeta nyt sisäistää, ettö 2 Moos 12 puhuu ajasta ENNEN lain antamista, eikä laista.

        Samat sanat. Sinun kanssasi keskustelu on täysin toivotonta, sillä et tiedä mitään siitä, mitä Messiaaniset juutalaiset tai Jeesukseen uskovat juutalaiset opettavat. Kaikki se Raamatun syvällisyys on sinulle täyttä utopiaa - ei ummarra.:)


    • No kylläpä tästä nyt vaan jaksaa olla vääntöä.

      Alkuperäinen ilmaisu oli kirjallisesti otettuna "kahden illan välissä", eli se kattoi (tarvittaessa) koko 14. päivän. Lammas syötiin 15. päivänä. Vallalle asettui kuitenkin uskomus, jonka mukaan 14. nisan ennen klo 12:00 teurastettua uhrilammasta ei voitu pitää pääsiäislampaana, joten käytännössä tapa eteni sinne klo 12 jälkeiselle ajalle.

      Katsotaanpa vertailun vuoksi toista kohtaa, joka myöskin osoittaa mahdottomaksi ajatuksen, että lammas olisi syöty 14. päivänä.

      2 Aik 30:
      "15 Sitten he teurastivat pääsiäislampaan toisen kuun neljäntenätoista päivänä. Ja papit ja leeviläiset häpesivät ja pyhittäytyivät ja toivat polttouhreja Herran temppeliin.
      16 Ja he asettuivat paikoilleen, niinkuin heidän velvollisuutensa oli Jumalan miehen Mooseksen lain mukaan. Papit vihmoivat veren, otettuaan sen leeviläisten käsistä.
      17 Sillä seurakunnassa oli monta, jotka eivät olleet pyhittäytyneet; niin leeviläiset huolehtivat pääsiäislammasten teurastamisesta kaikille, jotka eivät olleet puhtaita, ja niiden pyhittämisestä Herralle.
      18 Sillä suurin osa kansasta, monet Efraimista ja Manassesta, Isaskarista ja Sebulonista, eivät olleet puhdistautuneet, vaan söivät pääsiäislampaan toisin, kuin kirjoitettu oli. Hiskia oli näet rukoillut heidän puolestaan sanoen: "Herra, joka on hyvä, antakoon anteeksi
      19 jokaiselle, joka on kiinnittänyt sydämensä Jumalan, Herran, isiensä Jumalan, etsimiseen, vaikka onkin pyhäkköpuhtautta vailla".
      20 Ja Herra kuuli Hiskiaa ja säästi kansaa."

      Tämän jälkeen (15. päivänä), lammas oli valmistettu ja syötiin, auringon laskettua. Samalla alkoi 7 päivän juhla. Happamattoman leivän juhla alkoi jo 14. päivänä kodin puhdistamisella hapatetusta taikinasta ja happamattomien leipien leipomisesta 15. päivän sapattia varten.

      Joh evankeliumi väittää synoptisista poiketen, että Jeesus olisi kuollut 14. päivänä, kun taas synoptisten mukaan Jeesus söi pääsiäislampaan ajallaan opetuslasten kanssa.

      Tämä on kiistämätön ristiriita riippumatta siitä mitä päivänumeroita haluaa käyttää.

      • <<Happamattoman leivän juhla alkoi jo 14. päivänä>>

        Sinulla on kyllä tuossa väärä tulkinta. Happamattoman leivän juhla alkoi vasta pääsiäisen jälkeisenä päivänä. Ei pääsiäisenä. Tämä on salentti.


      • Tämä ristiriita johtuu siitä, että tässä on Raamatussa virheellinen ilmaisu. Asia on niin kuin Baruch Korman opettaa.

        Muistutan Exapia vielä siitä, että päiviä ei voi muutella mielensä mukaan, koska kaikki viittaa täsmälleen Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Jeesus kuoli pääsiäisenä tarkalleen samaan aikaan kuin juutalaisten tuli teurastaa lammas (14. Nisan kuuta). Jeesuksen hautaamisen valmistelu tehtiin tarkalleen samaan aikaan kuin lampaan valmistaminen. Pysytkö kärryllä? Arvaatko, mistä tapahtumasta kertoo lampaan syöminen yöllä (15. Nisan kuuta)? Jeesus nousi kuolleista täsmälleen ensisadon päivän juhlana (17. Nisan kuuta). Ensisadon juhlaa vietetään happamattoman leivän viikon 3. päivänä (siis tuolloin Jeesus oli ollut kuolleena 3 yötä ja 3 päivää). Happamattoman leivän viikko kertoo Jeesuksen synnittömyydestä eli siitä, että Jeesus on Jumala (koska vain Jumala voi olla synnitön). Pysytkö kärryllä? Laitan linkin Toorakalenteriin, jossa nämä päivät on selvästi esillä. Päiviä ei siis todellakaan muutella mihinkään suuntaan, koska ne kertovat tarkalleen Jeesuksen uhrista meille.

        http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2019M1


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tämä ristiriita johtuu siitä, että tässä on Raamatussa virheellinen ilmaisu. Asia on niin kuin Baruch Korman opettaa.

        Muistutan Exapia vielä siitä, että päiviä ei voi muutella mielensä mukaan, koska kaikki viittaa täsmälleen Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Jeesus kuoli pääsiäisenä tarkalleen samaan aikaan kuin juutalaisten tuli teurastaa lammas (14. Nisan kuuta). Jeesuksen hautaamisen valmistelu tehtiin tarkalleen samaan aikaan kuin lampaan valmistaminen. Pysytkö kärryllä? Arvaatko, mistä tapahtumasta kertoo lampaan syöminen yöllä (15. Nisan kuuta)? Jeesus nousi kuolleista täsmälleen ensisadon päivän juhlana (17. Nisan kuuta). Ensisadon juhlaa vietetään happamattoman leivän viikon 3. päivänä (siis tuolloin Jeesus oli ollut kuolleena 3 yötä ja 3 päivää). Happamattoman leivän viikko kertoo Jeesuksen synnittömyydestä eli siitä, että Jeesus on Jumala (koska vain Jumala voi olla synnitön). Pysytkö kärryllä? Laitan linkin Toorakalenteriin, jossa nämä päivät on selvästi esillä. Päiviä ei siis todellakaan muutella mihinkään suuntaan, koska ne kertovat tarkalleen Jeesuksen uhrista meille.

        http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2019M1

        Tuo loppu jäi vajaaksi. Pääsiäisjuhla kertoo siis Jeesuksen uhraamisesta meidän syntiemme tähden. Nyt tuli ajatus oikein.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tuo loppu jäi vajaaksi. Pääsiäisjuhla kertoo siis Jeesuksen uhraamisesta meidän syntiemme tähden. Nyt tuli ajatus oikein.

        Et ole vieläkään vastannut mitä käännöstä Korman käyttää. Viittaan siihen Mark. 14:12.

        Kertoisitko?


      • SAI kirjoitti:

        Et ole vieläkään vastannut mitä käännöstä Korman käyttää. Viittaan siihen Mark. 14:12.

        Kertoisitko?

        Ei aavistustakaan. Luulen, että on hänen oma tulkintansa, sillä muutoin asialla ei ole päätä eikä häntää. Mutta tämä on taas minun omaa tulkintaani Kormanin käyttämästä Raamatusta. Korman yleensä kommentoi monia käännöksiä, että mitä mieltä hän minkin käännöksen totuudenmukaisuudesta. Korman käyttää lukuisia käännöksiä. Hän itse on muistaakseni sanonut, ettei käytä mitään käännöstä vaan alkuperäistä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tämä ristiriita johtuu siitä, että tässä on Raamatussa virheellinen ilmaisu. Asia on niin kuin Baruch Korman opettaa.

        Muistutan Exapia vielä siitä, että päiviä ei voi muutella mielensä mukaan, koska kaikki viittaa täsmälleen Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Jeesus kuoli pääsiäisenä tarkalleen samaan aikaan kuin juutalaisten tuli teurastaa lammas (14. Nisan kuuta). Jeesuksen hautaamisen valmistelu tehtiin tarkalleen samaan aikaan kuin lampaan valmistaminen. Pysytkö kärryllä? Arvaatko, mistä tapahtumasta kertoo lampaan syöminen yöllä (15. Nisan kuuta)? Jeesus nousi kuolleista täsmälleen ensisadon päivän juhlana (17. Nisan kuuta). Ensisadon juhlaa vietetään happamattoman leivän viikon 3. päivänä (siis tuolloin Jeesus oli ollut kuolleena 3 yötä ja 3 päivää). Happamattoman leivän viikko kertoo Jeesuksen synnittömyydestä eli siitä, että Jeesus on Jumala (koska vain Jumala voi olla synnitön). Pysytkö kärryllä? Laitan linkin Toorakalenteriin, jossa nämä päivät on selvästi esillä. Päiviä ei siis todellakaan muutella mihinkään suuntaan, koska ne kertovat tarkalleen Jeesuksen uhrista meille.

        http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2019M1

        "Muistutan Exapia vielä siitä, että päiviä ei voi muutella mielensä mukaan, koska kaikki viittaa täsmälleen Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Jeesus kuoli pääsiäisenä tarkalleen samaan aikaan kuin juutalaisten tuli teurastaa lammas (14. Nisan kuuta). "

        Jos näin olisi, niin Mark evankeliumi, jonka mukaan jeesus käski valmistaa pääisiäinlampaanm olisi puhdasta harhaoppia.
        "12 Ja ENSIMMÄISENÄ happamattoman leivän päivänä, KUN PÄÄSIÄISLAMMAS TEURASTETTIIN, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
        13 Niin hän lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin, niin teitä vastaan tulee mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä.

        Koetapa nyt jo ymmärtää, että Nisan 14, pääsiäislampaa teurastamisen päivä, oli Jeesuksen kokolailla elinpäivä. Häet tapettiin vasta sitä seuraavana päivänä. --> Joh antaa väärää tietoa: Jeesus SÖI ehtoollista pääsiäisenä, aivan oikena päivänä, ja Joh on harhaoppia.


      • such_a_mess
        SAI kirjoitti:

        Et ole vieläkään vastannut mitä käännöstä Korman käyttää. Viittaan siihen Mark. 14:12.

        Kertoisitko?

        Kormanilla on oma käännös, jota hän käyttää. Tässä linkki siihen.

        www.kormans.mess.translation.com/bible


      • such_a_mess kirjoitti:

        Kormanilla on oma käännös, jota hän käyttää. Tässä linkki siihen.

        www.kormans.mess.translation.com/bible

        Ahh, juu, aika pahalta näyttää.

        Matt 27:37 "Ja he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, messiaanisten juutalaisten kuningas."

        Joh 4:22 "Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tmessiaaniset unnemme. Sillä pelastus on messiaanisista juutalaisista."

        Joh 7:15 "Niin messiaaniset juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: "Kuinka tämä osaa kirjoituksia lähes yhtä hyvin kuin me messiaaniset, vaikkei ole oppia saanut?" "

        Joh 10:19 Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden, sillä vain messiaaniset juutalaiset ymmärsivät mitä Jeesus tarkoitti.

        Joh 11:45 "Niin messiaaniset juutalaiset, jotka olivat tulleet Marian luokse ja nähneet, mitä Jeesus teki, uskoivat häneen."

        Onpa tosiaan aika vänkä käännös.


      • such_a_mess kirjoitti:

        Kormanilla on oma käännös, jota hän käyttää. Tässä linkki siihen.

        www.kormans.mess.translation.com/bible

        Höpsis.


      • Exap kirjoitti:

        Ahh, juu, aika pahalta näyttää.

        Matt 27:37 "Ja he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, messiaanisten juutalaisten kuningas."

        Joh 4:22 "Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tmessiaaniset unnemme. Sillä pelastus on messiaanisista juutalaisista."

        Joh 7:15 "Niin messiaaniset juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: "Kuinka tämä osaa kirjoituksia lähes yhtä hyvin kuin me messiaaniset, vaikkei ole oppia saanut?" "

        Joh 10:19 Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden, sillä vain messiaaniset juutalaiset ymmärsivät mitä Jeesus tarkoitti.

        Joh 11:45 "Niin messiaaniset juutalaiset, jotka olivat tulleet Marian luokse ja nähneet, mitä Jeesus teki, uskoivat häneen."

        Onpa tosiaan aika vänkä käännös.

        Höpsis, höpsis.


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Muistutan Exapia vielä siitä, että päiviä ei voi muutella mielensä mukaan, koska kaikki viittaa täsmälleen Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Jeesus kuoli pääsiäisenä tarkalleen samaan aikaan kuin juutalaisten tuli teurastaa lammas (14. Nisan kuuta). "

        Jos näin olisi, niin Mark evankeliumi, jonka mukaan jeesus käski valmistaa pääisiäinlampaanm olisi puhdasta harhaoppia.
        "12 Ja ENSIMMÄISENÄ happamattoman leivän päivänä, KUN PÄÄSIÄISLAMMAS TEURASTETTIIN, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
        13 Niin hän lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin, niin teitä vastaan tulee mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä.

        Koetapa nyt jo ymmärtää, että Nisan 14, pääsiäislampaa teurastamisen päivä, oli Jeesuksen kokolailla elinpäivä. Häet tapettiin vasta sitä seuraavana päivänä. --> Joh antaa väärää tietoa: Jeesus SÖI ehtoollista pääsiäisenä, aivan oikena päivänä, ja Joh on harhaoppia.

        Sinä et tuota asiaa ymmärrä, mutta Korman ymmärtää.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Sinä et tuota asiaa ymmärrä, mutta Korman ymmärtää.

        Minä ja Raamattu ymmärrämme tasan samalla tavalla. Jos Korman ymmärtää eri tavoin, niin hän taas ei ymmärrä. Mutta jos taasen se on SINUN Korman-ymmärryksestäsi kiinni, niin sinun väittämäsi on tyypillisesti puutaheinää, koska et ymmärrä sen paremmin Raamattua kuin Kormani videotakaan. Joten periaatteessa Korman voi olla oikeassa, mutta vain sinä väärässä. Sitä on nähty täällä ihan tarpeeksi.

        Joten jätäpä kommentoimatta, jos sinulla ei ole vähintäänkin Raamatun lainaustasi väitteidesi tueksi. Kormanin videoista kun et mitään ymmärrä. Abrahamin kuusi poikaa ja silleen...


      • Exap kirjoitti:

        Minä ja Raamattu ymmärrämme tasan samalla tavalla. Jos Korman ymmärtää eri tavoin, niin hän taas ei ymmärrä. Mutta jos taasen se on SINUN Korman-ymmärryksestäsi kiinni, niin sinun väittämäsi on tyypillisesti puutaheinää, koska et ymmärrä sen paremmin Raamattua kuin Kormani videotakaan. Joten periaatteessa Korman voi olla oikeassa, mutta vain sinä väärässä. Sitä on nähty täällä ihan tarpeeksi.

        Joten jätäpä kommentoimatta, jos sinulla ei ole vähintäänkin Raamatun lainaustasi väitteidesi tueksi. Kormanin videoista kun et mitään ymmärrä. Abrahamin kuusi poikaa ja silleen...

        <<Minä ja Raamattu y>>

        Sinä ja Raamattu! Huh, huh. Sinulla se onkin oma Raamatunkäännös, esim. Jeesus ei ole Jumala tai Pyhä Henki ei ole Jumala jne... sitä rataa on helppo jatkaa....


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Minä ja Raamattu y>>

        Sinä ja Raamattu! Huh, huh. Sinulla se onkin oma Raamatunkäännös, esim. Jeesus ei ole Jumala tai Pyhä Henki ei ole Jumala jne... sitä rataa on helppo jatkaa....

        Käytän pääosin 1938 käännöstä. Sen tukena tosin usein myös KJV;tä, josta et ymmärrä hölkäsen pöläystä. Sen siläksi amplified bibke on hyvä, josta toki et ymmörrö senköön vertaa. Sitten biblia 1776 on usein varsin hyvä käännös. Lisäksi on monia hyviä käännöksiä, joita ei lieene tarvetta erikseen sinulle edes mainita,

        Mutta alkukieliset teksit ovat usein kaikkein antoisimpia. Mitenkäs sinä, katsotko usein kreikan tekstiä ?


      • Exap kirjoitti:

        Käytän pääosin 1938 käännöstä. Sen tukena tosin usein myös KJV;tä, josta et ymmärrä hölkäsen pöläystä. Sen siläksi amplified bibke on hyvä, josta toki et ymmörrö senköön vertaa. Sitten biblia 1776 on usein varsin hyvä käännös. Lisäksi on monia hyviä käännöksiä, joita ei lieene tarvetta erikseen sinulle edes mainita,

        Mutta alkukieliset teksit ovat usein kaikkein antoisimpia. Mitenkäs sinä, katsotko usein kreikan tekstiä ?

        Noi voi turkanen, Pitäisi varmaan kirjoittaa omalla näppiksellä...


      • SAI kirjoitti:

        Et ole vieläkään vastannut mitä käännöstä Korman käyttää. Viittaan siihen Mark. 14:12.

        Kertoisitko?

        Korman sanoo, ettei hän käytä mitään käännöstä. Hän lukee alkuperäistä tekstiä ja arvioi kaikkia muitakin käännöksiä. Hän on muuten niin VIISAS!!! Hän tutkii, mikä voi tai mikä ei voi pitää paikkaansa ja huomauttaa tästä. Hän sanoo kyllä, että mistä käännöksestä milloinkin on kyse tai milloin on hänen omaa arviotansa. Niin että silleen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Korman sanoo, ettei hän käytä mitään käännöstä. Hän lukee alkuperäistä tekstiä ja arvioi kaikkia muitakin käännöksiä. Hän on muuten niin VIISAS!!! Hän tutkii, mikä voi tai mikä ei voi pitää paikkaansa ja huomauttaa tästä. Hän sanoo kyllä, että mistä käännöksestä milloinkin on kyse tai milloin on hänen omaa arviotansa. Niin että silleen.

        "Korman sanoo, ettei hän käytä mitään käännöstä. "

        "Hän sanoo kyllä, että mistä käännöksestä milloinkin on kyse tai milloin on hänen omaa arviotansa."

        Mutta henkilö joka ei käytä MITÄÄN käännöstä, ei kyllä todellakaan voi arvioida mistä käännöksestä milloinkin on kyse.

        Joten ei se Korman ihan niin viisas ole kuin kuvittelet. Nooh, onhan näitä puoskareita nähty, samoin kuin heihin ihastuneita.


    • Jopi48

      2Moos.12:46 Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta viekö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko. Joh.19:36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitukset kävisi toteen: Älköön häneltä luuta rikottako. 4Moos.9:12

      • Aivan. Mielenkiintoinen tuokin seikka, ettei luita saanut rikkoa myöskään lampaalta, joka syötiin. Tämän tuli kuvata niin tarkasti Jeesuksen kuolemaa, hautaamista ja ylösnousemista. Maailmanhistorian ja meidän pelastumisemme kannalta tärkeintä asiaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Aivan. Mielenkiintoinen tuokin seikka, ettei luita saanut rikkoa myöskään lampaalta, joka syötiin. Tämän tuli kuvata niin tarkasti Jeesuksen kuolemaa, hautaamista ja ylösnousemista. Maailmanhistorian ja meidän pelastumisemme kannalta tärkeintä asiaa.

        Haluaisitko tarkemmin tutkia tuota kohtaa, jonka mukaan mielestäsi Jeesukselta ei saanut luita rikkoa ? Pieni varoitus tosin mukaan: voit pettyä pahasti.


      • Exap kirjoitti:

        Haluaisitko tarkemmin tutkia tuota kohtaa, jonka mukaan mielestäsi Jeesukselta ei saanut luita rikkoa ? Pieni varoitus tosin mukaan: voit pettyä pahasti.

        Jeesukselta ei rikottu luita, niin VT:n kirjoituksissa oli sanottu jo ammoisina aikoina.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Jeesukselta ei rikottu luita, niin VT:n kirjoituksissa oli sanottu jo ammoisina aikoina.

        Ihanko totta, että VT:ssä mainitaan Jeesus nimeltä ?

        Taidat nähdä nyt näkyjä ?


      • Exap kirjoitti:

        Ihanko totta, että VT:ssä mainitaan Jeesus nimeltä ?

        Taidat nähdä nyt näkyjä ?

        Sinä kun et tiedä, että pääsiäislammas kuvasi juuri Jeesusta.:)


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Sinä kun et tiedä, että pääsiäislammas kuvasi juuri Jeesusta.:)

        Vaan minä kun tiedän, ettei VT:ssä mainittu Jeesusta nimeltä.

        Yhtä hyvin voisin väittää, että pääsiäislammas oli Osama bin Laden, jonka USA teurasti taannoin, jotta koko maailma pelastuisi.

        Taas sama asia sinun kanssasi: kun sinulle huomautetaan virheistäsi ja oikomisistasi, niin sinä et edes tajua olleesi väärässä.


    • Nyt on happamattoman leivän viikko menossa ja omerin laskennan 4. päivä!

      Jos ette päässeet vielä mukaan, niin toista pääsiäistä voitte viettää sitten kun on pitkäperjantai. Tämä on pakanoiden pääsiäinen (tai ympärileikkaamattomien) tai niiden ympärileikattujen juutalaisten, jotka eivät jostain syystä (matka tai ei ollut vielä valmis hengellisesti) olleet valmiita tuohon ensimmäiseen pääsiäiseen. Mutta miten on omerin laskemisen kanssa? Voiko silloin aloittaa myös omerin laskeminen? Ei kait. Ja helluntailla ei ole toista vaihtoehtoa. Eli vain pääsiäisen suhtteen päivän muuttamien käy eli se on mainittu kirjoituksissa.

      • Muuten en ole vielä avannut luukkuja!!! Ajattelin viettää tänä pääsiäisenä sitä pakanoiden pääsiäistä, joten en arvannut avata luukkujakaan. Mutta ilmeisesti tällöin ei lasketakaan Omeria (ainakaan Toorakalenterin mukaan). Joten nyt siis lasketaan omeria. Laskeeko joku toinenkin omeria? Ja onko teillä helluntaikalenteria tai omerin kalenteria?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Muuten en ole vielä avannut luukkuja!!! Ajattelin viettää tänä pääsiäisenä sitä pakanoiden pääsiäistä, joten en arvannut avata luukkujakaan. Mutta ilmeisesti tällöin ei lasketakaan Omeria (ainakaan Toorakalenterin mukaan). Joten nyt siis lasketaan omeria. Laskeeko joku toinenkin omeria? Ja onko teillä helluntaikalenteria tai omerin kalenteria?

        Siis omeria lasketaan helluntaihin. Muuten ihmettelen, miksi Jeesukseen uskovat juutalaiset eivät noudata Toora-kalenteria??? SAI-nimimerkki! Onko se Toorakalenteri varmaan se oikea ja miksi juutalaiset, jotka uskovat Jeesukseen, eivät sitä noudata???


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Siis omeria lasketaan helluntaihin. Muuten ihmettelen, miksi Jeesukseen uskovat juutalaiset eivät noudata Toora-kalenteria??? SAI-nimimerkki! Onko se Toorakalenteri varmaan se oikea ja miksi juutalaiset, jotka uskovat Jeesukseen, eivät sitä noudata???

        Samaa olen ihmetellyt itsekin suuresti jo monta vuotta. Suurin osa juutalaisista kunnioittaa tässä kalenteri asiassa enemmän rabbi Hilleliä, joka muutti Jumalan asettaman kalenterin 300-luvulla.

        Kuule Yksi_usko, ystävä. Toorakalenteri on 100% oikea, koska se on Pyhien Kirjoitusten mukainen perustuen ohran kypsymiseen. En voi käsittää, kuinka juutalaisetkaan eivät noudata enää Tooraa.


      • SAI kirjoitti:

        Samaa olen ihmetellyt itsekin suuresti jo monta vuotta. Suurin osa juutalaisista kunnioittaa tässä kalenteri asiassa enemmän rabbi Hilleliä, joka muutti Jumalan asettaman kalenterin 300-luvulla.

        Kuule Yksi_usko, ystävä. Toorakalenteri on 100% oikea, koska se on Pyhien Kirjoitusten mukainen perustuen ohran kypsymiseen. En voi käsittää, kuinka juutalaisetkaan eivät noudata enää Tooraa.

        Näin kerran videon, jossa joku Messiaaninen juutalainen ihmetteli sitä, että miksi kristityille on tärkeämpää noudattaa oikeaa kalenteria kuin juutalaisille. Messiaaniset juutalaiset (Jonathan Cahn ja Baruch Korman ym) kyllä sanovat, että kalenteri alkaa keväällä. MUTTA juhla-aikoja ei noudateta Toora-kalenterin mukaisesti. Voisiko se johtua siitä, että heille (siis Messiaanisille juutalaisille) on vain niin tärkeää, että juutalaiset kääntyvät Jeshuaan uskoviksi, etteivät he halua tässä vaiheessa tuoda muita muutoksia esille? Siinä olisi varmaan yksi kynnys lisää, jos alettaisiin julistaa oikeita Raamatullisia juhla-aikoja. Toisaalta ehkä he julistavat juuri niin kuin pitääkin. Ei juhlia vaan Jeshua Messiasta. Juhlat eivät kuitenkaan pelasta ketään.


      • SAI kirjoitti:

        Samaa olen ihmetellyt itsekin suuresti jo monta vuotta. Suurin osa juutalaisista kunnioittaa tässä kalenteri asiassa enemmän rabbi Hilleliä, joka muutti Jumalan asettaman kalenterin 300-luvulla.

        Kuule Yksi_usko, ystävä. Toorakalenteri on 100% oikea, koska se on Pyhien Kirjoitusten mukainen perustuen ohran kypsymiseen. En voi käsittää, kuinka juutalaisetkaan eivät noudata enää Tooraa.

        Muuten yritän etsiä jossain vaiheessa erään Baruch Kormanin videon, jossa hän opetti jotain juhlapäiviin liittyvää - kuten että mitkä tekijät mihinkin vaikuttavat. Palaan asiaan kun etsin videon.:)


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Muuten yritän etsiä jossain vaiheessa erään Baruch Kormanin videon, jossa hän opetti jotain juhlapäiviin liittyvää - kuten että mitkä tekijät mihinkin vaikuttavat. Palaan asiaan kun etsin videon.:)

        Joo, on tietysti tärkeämpää kääntyä ensin uskoon Yahushuaan Messiaaseen, kuin juhliin. Silti olisi opetettava aina Raamatun mukaisesti kaikki asiat.

        VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua.

        Mutta katsopa sinä Sak. 6:9-13. Tuo Joosua, joka siinä kruunataan on heprean kielisessä Raamatussa Yahushua, Uusi Verso. Raamattu siis kertoo meille tarkasti Messiaan Nimen. Se ei ole Jeshua, kuten monet juutalaiset ym. israelystävät sen lausuvat.

        Tässä huomaammekin, että edes juutalaisten opetuksesta emme voi hyväksyä kaikkea. Ole siunattu.


      • SAI kirjoitti:

        Joo, on tietysti tärkeämpää kääntyä ensin uskoon Yahushuaan Messiaaseen, kuin juhliin. Silti olisi opetettava aina Raamatun mukaisesti kaikki asiat.

        VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua.

        Mutta katsopa sinä Sak. 6:9-13. Tuo Joosua, joka siinä kruunataan on heprean kielisessä Raamatussa Yahushua, Uusi Verso. Raamattu siis kertoo meille tarkasti Messiaan Nimen. Se ei ole Jeshua, kuten monet juutalaiset ym. israelystävät sen lausuvat.

        Tässä huomaammekin, että edes juutalaisten opetuksesta emme voi hyväksyä kaikkea. Ole siunattu.

        "VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua."

        Jos itse tunnet Raamattua niin hyvin, että olet löytänyt VT:n messiaaksi mainitun nimen "Jeesus", niin jaa toki se kohta meille muillekin, jotka eivät kyseistä kohtaa ole löytäneet.

        Tai lakkaa valehtelemasta. VT:ssä kun on ihan yhtä usein mainittu messiaaksi "Muhammad Ali" kuin "Jeesus"kin.


      • SAI kirjoitti:

        Joo, on tietysti tärkeämpää kääntyä ensin uskoon Yahushuaan Messiaaseen, kuin juhliin. Silti olisi opetettava aina Raamatun mukaisesti kaikki asiat.

        VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua.

        Mutta katsopa sinä Sak. 6:9-13. Tuo Joosua, joka siinä kruunataan on heprean kielisessä Raamatussa Yahushua, Uusi Verso. Raamattu siis kertoo meille tarkasti Messiaan Nimen. Se ei ole Jeshua, kuten monet juutalaiset ym. israelystävät sen lausuvat.

        Tässä huomaammekin, että edes juutalaisten opetuksesta emme voi hyväksyä kaikkea. Ole siunattu.

        Aivan niin. Tästä kertoo yksityiskohtaisesti (sana sanalta) myös Baruch Korman. Myös Sakarjan 3. luvussa kerrotaan Jeesuksesta. Olen laittanut tiedostoon Baruch Kormanin videoita oikeaan järjestykseen. Tämä helpottaa jonkun tietyn kohdan etsimistä. Baruch Kormanílla on todella opettamisen lahja, ei voi muuta kuin ihailla häntä ja hänen opetustaan. Niin tarkka se on.

        (lähde: https://www.youtube.com/watch?v=3qzrXXmzziM)

        Voi kun olisi enemmän aikaa käydä läpi näitä videoita. Oikein sydämeni palaa totuuteen!!!

        Exap on niin omassa opissansa, jota täällä on toitottanut vuodesta toiseen. Ei enää ole pokkaa kääntää kelkkaa (ainakaan julkisesti).:)


      • SAI kirjoitti:

        Joo, on tietysti tärkeämpää kääntyä ensin uskoon Yahushuaan Messiaaseen, kuin juhliin. Silti olisi opetettava aina Raamatun mukaisesti kaikki asiat.

        VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua.

        Mutta katsopa sinä Sak. 6:9-13. Tuo Joosua, joka siinä kruunataan on heprean kielisessä Raamatussa Yahushua, Uusi Verso. Raamattu siis kertoo meille tarkasti Messiaan Nimen. Se ei ole Jeshua, kuten monet juutalaiset ym. israelystävät sen lausuvat.

        Tässä huomaammekin, että edes juutalaisten opetuksesta emme voi hyväksyä kaikkea. Ole siunattu.

        Baruch Kormanin opetus räjäyttää tajunnan! Herra siunatkoon Jeesukseen uskovia juutalaisia. Herra suokoon, että kaikki juutalaiset löytäisivät Jeesuksen!


      • SAI kirjoitti:

        Joo, on tietysti tärkeämpää kääntyä ensin uskoon Yahushuaan Messiaaseen, kuin juhliin. Silti olisi opetettava aina Raamatun mukaisesti kaikki asiat.

        VT:ssa muuten mainitaan tuleva Messias ihan nimeltä. Exapin on taas turha herjata, etteikö niin olisi. Ei tunne kaveri Raamattua.

        Mutta katsopa sinä Sak. 6:9-13. Tuo Joosua, joka siinä kruunataan on heprean kielisessä Raamatussa Yahushua, Uusi Verso. Raamattu siis kertoo meille tarkasti Messiaan Nimen. Se ei ole Jeshua, kuten monet juutalaiset ym. israelystävät sen lausuvat.

        Tässä huomaammekin, että edes juutalaisten opetuksesta emme voi hyväksyä kaikkea. Ole siunattu.

        Baruch Korman opettaa myös, että Sakarjan 3. luvussa ei ole kysettäkään ettei olisi kysymys Jeshuasta (Jeesuksesta). Kyllä on vahvaa leipää nyt tarjolla!

        (lähde: https://www.youtube.com/watch?v=wYYqKeLRoIc9


      • et.oo.tosissas

        "Jos ette päässeet vielä mukaan, niin toista pääsiäistä voitte viettää sitten kun on pitkäperjantai."

        Hahahahaaa....


      • et.oo.tosissas
        Yksi_usko kirjoitti:

        Muuten en ole vielä avannut luukkuja!!! Ajattelin viettää tänä pääsiäisenä sitä pakanoiden pääsiäistä, joten en arvannut avata luukkujakaan. Mutta ilmeisesti tällöin ei lasketakaan Omeria (ainakaan Toorakalenterin mukaan). Joten nyt siis lasketaan omeria. Laskeeko joku toinenkin omeria? Ja onko teillä helluntaikalenteria tai omerin kalenteria?

        "Muuten en ole vielä avannut luukkuja!!!"

        Hahahahaaa....


      • perse.edellä.puuhun
        Yksi_usko kirjoitti:

        Siis omeria lasketaan helluntaihin. Muuten ihmettelen, miksi Jeesukseen uskovat juutalaiset eivät noudata Toora-kalenteria??? SAI-nimimerkki! Onko se Toorakalenteri varmaan se oikea ja miksi juutalaiset, jotka uskovat Jeesukseen, eivät sitä noudata???

        "Muuten ihmettelen, miksi Jeesukseen uskovat juutalaiset eivät noudata Toora-kalenteria??? "

        Ehkä nuo sentään tajuavat, että Vanhan liiton juhlista on kyse ?


      • maailmankirjat.sekaisin
        SAI kirjoitti:

        Samaa olen ihmetellyt itsekin suuresti jo monta vuotta. Suurin osa juutalaisista kunnioittaa tässä kalenteri asiassa enemmän rabbi Hilleliä, joka muutti Jumalan asettaman kalenterin 300-luvulla.

        Kuule Yksi_usko, ystävä. Toorakalenteri on 100% oikea, koska se on Pyhien Kirjoitusten mukainen perustuen ohran kypsymiseen. En voi käsittää, kuinka juutalaisetkaan eivät noudata enää Tooraa.

        "En voi käsittää, kuinka juutalaisetkaan eivät noudata enää Tooraa."

        https://www.youtube.com/watch?v=YnGaMMTq8x4


      • orgastinen.sessio
        Yksi_usko kirjoitti:

        Baruch Kormanin opetus räjäyttää tajunnan! Herra siunatkoon Jeesukseen uskovia juutalaisia. Herra suokoon, että kaikki juutalaiset löytäisivät Jeesuksen!

        "Baruch Kormanin opetus räjäyttää tajunnan!"

        Mahtaa olla orgastinen kokemus! Siinä jää omakin äijä kakkoseksi kun Baaruschka tulee...


      • piimätyttö

    • Vittuuntunutt

      Vittuako noista israelilaisten turhista juhlimisista paasaatte! Pelastus ei ole niistä kiinni!

      • Ei olekaan, mutta onhan tärkeää tietää niistä. Siis että miten on oikein Raamatunmukaista.


      • kyseessä.addiktio

        Juhlimisaddiktiosta kärsivien on keksittävä tilalle "oikeita" juhlimisen aiheita, kun ovat joutuneet luopumaan pakanallisten juhliensa vietosta.

        Juhlimisaddiktien juhlista paasaamisessa taas on kyseessä sama juttu kuin päihderiippuvaistenkin touhuissa.

        Alkoholistin tai narkkarin on houkuteltava muutkin käyttämään päihteitä, sillä yksin juominen tai narkkaaminen ei ole mukavaa. Halutaan kuulua johonkin joukkoon, omaan ryyppyremmiin tai uusjuutalaisjuhlijoihin. Siksi päihderiippuvuuksistakin toipuvien on kartettava entisiä juoppo- tai huumekavereitaan, etteivät nämä vedä heitä takaisin entiseen liemeensä.

        Nämäkin juhlimisaddiktit menevät perse edellä puuhun, kun palaavat takaisin Vanhan liiton aikaisiin juhliin.


    • Kirjakääröt

      Joh.19:36 Biblia (1776) Sillä nämät ovat tapahtuneet, että Raamattu täytettäisiin: ei teidän pidä luuta rikkoman hänestä. 2Moos.12:46. 4Moos.9:12

      • Näin on. Jeshualta ei rikottu luita. Sen vuoksi pääsiäislampaaltakaan ei saanut rikkoa, koska se viittasi tuohon Jeesuksen uhriin.


    • Totuus.on.tämä

      "Herra suokoon, että kaikki juutalaiset löytäisivät Jeesuksen!"

      Jeesuksen luut ovat jo aikaa sitten palaneet tuhkaksi, joten hänen löytämisensä on täysin mahdotonta.

    • Jobinpostia

      Room.9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös. Room.11:26 ja kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjotettu on: Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      93
      3213
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1787
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1647
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      90
      1480
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1457
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      409
      1354
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1270
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1127
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      344
      959
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      272
      946
    Aihe