Loviisan ydinvoimala saamassa jatkoluvan. Vihreätkin kannattavat jatkolupaa, mikäli Stukin turvallisuusarvio on myönteinen.
" Tuleva hallitus näyttäisi Loviisan ydinvoimalalle vihreää valoa – jatkoluvat olisivat kiinni vain Säteilyturvakeskuksesta "
https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/tuleva-hallitus-nayttaisi-loviisan-ydinvoimalalle-vihreaa-valoa-jatkoluvat-olisivat-kiinni-vain-sateilyturvakeskuksesta/815734/
Vihreää valoa Loviisan ydinvoimalalle
34
100
Vastaukset
Erittäin huono uutinen Suomelle ja suomalaisille:
https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/tuleva-hallitus-nayttaisi-loviisan-ydinvoimalalle-vihreaa-valoa-jatkoluvat-olisivat-kiinni-vain-sateilyturvakeskuksesta/815734/- Ydinvoimailija
Päin vastoin erittäin hyvä syy suomelle.
Loviisa tuottaa varmasti ja turvallisesti edullista sähköä. Mikä parasta sähkö on liki päästötöntä.
Miksi ajaa alas yksi maailman turvallisimmista ja huippukunnossa oleva laitos? Laitosta operoidaan rautaisella ammattitaidolla.
Loviisa on luotettavampi ja turvallisempi kuin koskaan, vetää vertoja 2000 luvulla suunnitelluille laitoksille.
Laitosta on modernisoitu ja uusittu läpi koko käyttöiän ja pidetty erinomaisessa kunnossa! - Osa-aikaeläkeläinen
Ei se noin ole. Muutama tärkeä laite on ollut jo pitkään elinkaarensa lopussa, mutta niitä ei ole modernisoitu koska se on suuri ja kallis projekti. Ulkomailta ei sopivia härveleitä saa, joten työtä riittää. Kaikki on tehtävä ns. räätälintyönä.
- Ydinvoimailija
Voitko kertoa mikä muutama laite on elinkaarensa päässä ja jonka modernisointi olisi liian kallista eikä niitä ole modernisoitu/vaihdettu? Odotan mielenkiinnolla.
- Osa-aikaeläkeläinen
Vaikkapa latauskoneet. Sähköpuoli on 60-70-luvulta, ja varaosia ei ole olemassakaan. 10 vuotta sitten piti toinen olla modernisoitu, mutta hommaa on siirretty monta kertaa.
- Ydinvoimailija
Latauskoneella on kuitenkin pystytty toimimaan tuo viimeinen 10 v.ei ehkä ihan niin hyvin kuin olisi mennyt strömsössä. Mitään isoa ongelmaa koneen kanssa ei kuitenkaan ole ollut, enemmänkin henkistä tuskaa ja käytettävyysongelmaa, latauksen viivästymistä. Kokonaisaikatauluun ja tuotantoon sillä ei ole , ainakaan suuremmin, ollut vaikutusta. Minun mielestä varaosien suhteen tilanne ei ole niin lohduton kuin annat ymmärtää.
Yhtenä syynä on ollut automaation vaikeahko hyväksyttävyys. Taitaa olla automaation osalta kakkosturvaluokkaa joka on suht vaativa. Nyt kun automaatiouudistus on takana ja tiedetään hyväksyttävyysasiat niin tuo puoli on ainakin hanskassa. - Ydinvoimailija
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Vaikkapa latauskoneet. Sähköpuoli on 60-70-luvulta, ja varaosia ei ole olemassakaan. 10 vuotta sitten piti toinen olla modernisoitu, mutta hommaa on siirretty monta kertaa.
Oliko muita kuin latauskone? Kun sekään ei ihan sitten kuitenksan ole ihan niin draamaa kuin annat ymmärtää
- Osa-aikaeläkeläinen
Muita on turhaa luetella. Yhteistä monille on se, että suunnittelijoiden mukaan niiden käytöiäksi haluttiin 30 vuotta, ja se on tullut täyteen aikoja sitten.
- Osa-aikaeläkeläinen
Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään. - Osa-aikaeläkeläinen
Ydinvoimailija kirjoitti:
Latauskoneella on kuitenkin pystytty toimimaan tuo viimeinen 10 v.ei ehkä ihan niin hyvin kuin olisi mennyt strömsössä. Mitään isoa ongelmaa koneen kanssa ei kuitenkaan ole ollut, enemmänkin henkistä tuskaa ja käytettävyysongelmaa, latauksen viivästymistä. Kokonaisaikatauluun ja tuotantoon sillä ei ole , ainakaan suuremmin, ollut vaikutusta. Minun mielestä varaosien suhteen tilanne ei ole niin lohduton kuin annat ymmärtää.
Yhtenä syynä on ollut automaation vaikeahko hyväksyttävyys. Taitaa olla automaation osalta kakkosturvaluokkaa joka on suht vaativa. Nyt kun automaatiouudistus on takana ja tiedetään hyväksyttävyysasiat niin tuo puoli on ainakin hanskassa.Eivät latauskoneetkaan huippukunnossa ole, kuten todettua. Siitähän on kyse. Vaikea on kuvitella että nykyisillä koneilla pärjätään vielä 10 vuotta, jos on tarkoitus olla modenisoimatta niitä, ja jatkoaikaa laitoksille ei haeta.
- Ydinvoimailija
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään.En ole alan miehiä,
Mutta latauskone ei ole aiheuttanut tuotannon menetyksiä. Kone on sen öiki 40 v vanha ja siinä on ollut liene vikoja, ei kuitenkaan peruuttamattomia.. uusi se ei ole se on selvää.
Latauskonehanke oli vireillä vajaa 10 v sitten en tiedä miksi ei tuolloin mennyt eteenpäin. - Ydinvoimailija
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Muita on turhaa luetella. Yhteistä monille on se, että suunnittelijoiden mukaan niiden käytöiäksi haluttiin 30 vuotta, ja se on tullut täyteen aikoja sitten.
No
30 v käyttöikä ei ole kovin kummoinen elinikä mekaanisille komponenteille/laitteille jotka ovat suht tasaisissa olosuhteissa ja joita huolletaan säännöllisesti.
Sähkö ja automaatiojärjestelmät on eri asia. Automaatiouudistus taklasi kriittisimmät järjestelmät. Paljon varmaan jäi tehtävää. En kuitenkaan usko että homma loppuisi tähän. - Ydinvoimailija
Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:
Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään.Käyttäjäystävällisyys ei kuitenkaan estä toiminnallisuutta. varmasti latauskonetta voi modernisoida. hanketta ei ole nähty niin tarpeelliseksi kuin joitain muita vastaavan kokoluokan hankkeita. Rahaa ei kuitenkaan ole rajattomasti käytössä. Muutama vuosi sitten sähkönhinnoissa oltiin suht alhaisella tasolla joka omalta osaltaan on hillinnyt investointeja.
Latauskoneen automaation korkea turvaluokka ja käynnissä ollut automaation modernisointi hanke on vienyt aitomaatiosuunnitteluresursseja.
Ei se viulukaan ole käyttäjäystävällinen tai viulun ja käyttäjän välinen käyttöliittymä, useimmissa tapauksissa, toimii kankeasti.... käyttäjäystävällisyys ei varmaankaan ole syy modernisoinnille. - Osa-aikaeläkeläinen
Latauskoneen modernisoinnissa suurin ongelma on saada suunnittelijat ymmärtämään mitä koneen pitää missäkin tilanteessa tehdä.
Nykyinen ajoa ohjaava aparaatti alkaa sekin olla loppu, reistailee jatkuvasti. Sen tukikin on loppumassa, ja silloin .. no, antaa olla.
- Järkihoi
Suomessa sammutetaan ensin hiilivoimalat, Saksassa sammutetaan ensin ensin ydinvoimalat.
Todella huono uutinen Suomelle ja suomalaisille, vaikkakin odotettu:
https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/tuleva-hallitus-nayttaisi-loviisan-ydinvoimalalle-vihreaa-valoa-jatkoluvat-olisivat-kiinni-vain-sateilyturvakeskuksesta/815734/
Tuo merkitsee pitkälle jatkuvaa ydinonnettomuuden mahdollisuutta Suomessa.
Ydinonnettomuus voi vaarantaa koko Suomen talouden ja jopa oman puhtaan ruuan tuotannon, sekä ydinpakolaisuutta Suomesta ulkomaille
- NakkiPyörähti
Loviisan voimala saa jatkolupia maailman tappiin asti koska ei olla keksitty tapaa millä se voitaisiin purkaa.
Pahimmassa tapauksessa jatkoluvan saannin jälkeen Suomi on Loviisan ydinjätetuotantolaitosten, joita leikkisästi myös ydinvoimaloiksi kutsutaan, ydinsaasteen saastuttama.
- Hakukoneisto
Älä viitsi toistaa. Asiaa on käsitelty toisessa ketjussa, eikä se, ettet osaa tai halua hakea tietoa purkusuunnitelma tarkoita, ettei sitä ole!
- Ydinvoimailija
Väärin
Loviisalla ollut käytöstäpoisto/purkusuunnitelma jo 90-luvulta saakka. Samoin rahoitus sen toteuttamiseksi.
- Nakkisoppaa
"Loviisan voimala saa jatkolupia maailman tappiin"
Hieno homma. Loviisasta maailman tappiin asti sähköä silloinkin kun tuulimyllyt seisoo eikä aurinko paista.- UpeaTilanne
Tuonnin määrä vähenee. Ylen mukaan tuontia ili miljardin euron verran vuodessa, joten sitä aukkoa nyt peitetään.
- Kiitosta
Ydinvoima pelastaa maailman.
- Eivaaraa
Putket heiluu 10cm
- Hoitoneuvo
Jos noin voimakas krapula niin käy hoidattamassa ongelmasi.
- PiikkariNakki
Nyt keksin tavan jolla Loviisan voimalarakennukset voidaan purkaa vaarattomasti.
Ne peitetään pressuilla ja pistetään virolaiset rakennusmiehet piikkaamaan. - Noinkohan
Loviisan suojarakennus muodostuu betonisiilosta, jonka sisällä on teräksaestä tehty siilo kupoli. Molemmat ovat puhtaita. Teräs voidaan kierrättää ja betonisiilo vaikkapa räjäyttää. Voidaan tietysti säilyttää ja käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen.
- EiNakkiTuotaUsko
Noinkohan?
- Osa-aikaeläkeläinen
Kyllä terässuojakuori ihan puhdas on. Laitoksen purkamisessa ei räjäytellä, vaan purku tapahtuu sahaamalla yms. hallitulla menetelmällä.
- NakkikastikeOnHyvää
Juu, kiva.
Virolaiset rakennusmiehet siis sahaavat ja piikkaavat hallitusti pressun alla.
- herkkusinappi
Ei vielä, rakas Nakkikastike. Sahaus ja piikkaus alkaa vasta muutaman kymmenen vuoden päästä.
- Sven-Dufva
Montakohan teistä hengissä jos sattuu kuukauden tai parin sähkökatkos ???
- Loviisa-yksi-parhaista
Viherpipertäjien(kin) on pakko hyväksyä ydinvoima, koska se on ainoa PERUSvoiman tuotantotapa, joka ei vaikuta ilmaston lämpenemiseen.
Ilmeisesti tomppeleinkin poninhäntäpipertäjä on alkanut oivaltaa, että jopa sähköauton akut on ladattava sähköllä, joka on lähtöisin jostakin muualta peräisin kuin vain blondin pistorasiasta.
Samoin eniten on huolestuttava tuontisähkön osuudesta, joka oli tammikuussa jo suurempi kuin ydinvoimamme. Luuleeko viherpipertäjien piipittäjäkaarti, että se olisi kokonaisuudessaan kenties tuulta ja aurinkoa. Saanen nauraa luulolle,
Tosiaan, Loviisa ja Olkiluoto ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä käyttökertoimillaan MAAILMAN tehokkaimpiin ydinvoimaloihin.
https://energia.fi/files/1409/a_pikatilasto_tammikuu.pdf
https://www.talouselama.fi/uutiset/fortumin-loviisan-ydinvoimalat-estivat-kuuden-miljoonan-hiilidioksiditonnin-paastot-ilmakehaan-sahkoa-syntyi-lahes-8-terawattituntia/1023430b-5843-34d1-99e1-b8c26b12732c - Loviisan-dilemma
Viherpipertäjien ajatusmaailmaan on aina kuulunut sellainen naiivi (= lapsellisen yksinkertainen) ajatusmalli, jonka mukaan neljä uutta ydinvoimalaa (reaktoria) olisivat jotenkin vaarallisempia tai ainakin pahempia kuin neljä vanhaa (ydinreaktoriamme siis),
Minun ymmärrykseeni uppoavaa selitystä en ole pipertäjiltä ikinä kuullut, vaikka tuota samaa mantraa nuo tuntuvat höpöttävän edelleenkin.
LIsäksi kaikkein hulluimmat lettipäät julistivat jo 1980-luvulla kuinka pelkällä tuulella voidaan ihaan oikeesti pyörittää paperikoneitammekin. :--) :--) :--)
Varsinkin vassarivihreille juuri Loviisan pömpelit ovat ikuinen ja erittäin kiusallinen dilemma, koska ne ovat alkuperältään neuvostoliittolaisia ja siitä huolimatta (tai juuri siksi) ne ovat eräät maailman luotettavimmista ydinvoimaloista höystettynä mm. suomalaisella elektroniikalla ja pumpuilla sekä huolto-ohjelmalla. Kuten tietysti myös ruotsalaislähtöiset Olkiluodonkin pömpelit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174096
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731597Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231137- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104850
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810