Vihreää valoa Loviisan ydinvoimalalle

Jatkolupa

34

170

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Ydinvoimailija

        Päin vastoin erittäin hyvä syy suomelle.

        Loviisa tuottaa varmasti ja turvallisesti edullista sähköä. Mikä parasta sähkö on liki päästötöntä.

        Miksi ajaa alas yksi maailman turvallisimmista ja huippukunnossa oleva laitos? Laitosta operoidaan rautaisella ammattitaidolla.

        Loviisa on luotettavampi ja turvallisempi kuin koskaan, vetää vertoja 2000 luvulla suunnitelluille laitoksille.

        Laitosta on modernisoitu ja uusittu läpi koko käyttöiän ja pidetty erinomaisessa kunnossa!


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Ei se noin ole. Muutama tärkeä laite on ollut jo pitkään elinkaarensa lopussa, mutta niitä ei ole modernisoitu koska se on suuri ja kallis projekti. Ulkomailta ei sopivia härveleitä saa, joten työtä riittää. Kaikki on tehtävä ns. räätälintyönä.


      • Ydinvoimailija

        Voitko kertoa mikä muutama laite on elinkaarensa päässä ja jonka modernisointi olisi liian kallista eikä niitä ole modernisoitu/vaihdettu? Odotan mielenkiinnolla.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Vaikkapa latauskoneet. Sähköpuoli on 60-70-luvulta, ja varaosia ei ole olemassakaan. 10 vuotta sitten piti toinen olla modernisoitu, mutta hommaa on siirretty monta kertaa.


      • Ydinvoimailija

        Latauskoneella on kuitenkin pystytty toimimaan tuo viimeinen 10 v.ei ehkä ihan niin hyvin kuin olisi mennyt strömsössä. Mitään isoa ongelmaa koneen kanssa ei kuitenkaan ole ollut, enemmänkin henkistä tuskaa ja käytettävyysongelmaa, latauksen viivästymistä. Kokonaisaikatauluun ja tuotantoon sillä ei ole , ainakaan suuremmin, ollut vaikutusta. Minun mielestä varaosien suhteen tilanne ei ole niin lohduton kuin annat ymmärtää.

        Yhtenä syynä on ollut automaation vaikeahko hyväksyttävyys. Taitaa olla automaation osalta kakkosturvaluokkaa joka on suht vaativa. Nyt kun automaatiouudistus on takana ja tiedetään hyväksyttävyysasiat niin tuo puoli on ainakin hanskassa.


      • Ydinvoimailija
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Vaikkapa latauskoneet. Sähköpuoli on 60-70-luvulta, ja varaosia ei ole olemassakaan. 10 vuotta sitten piti toinen olla modernisoitu, mutta hommaa on siirretty monta kertaa.

        Oliko muita kuin latauskone? Kun sekään ei ihan sitten kuitenksan ole ihan niin draamaa kuin annat ymmärtää


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Muita on turhaa luetella. Yhteistä monille on se, että suunnittelijoiden mukaan niiden käytöiäksi haluttiin 30 vuotta, ja se on tullut täyteen aikoja sitten.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
        Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään.


      • Osa-aikaeläkeläinen
        Ydinvoimailija kirjoitti:

        Latauskoneella on kuitenkin pystytty toimimaan tuo viimeinen 10 v.ei ehkä ihan niin hyvin kuin olisi mennyt strömsössä. Mitään isoa ongelmaa koneen kanssa ei kuitenkaan ole ollut, enemmänkin henkistä tuskaa ja käytettävyysongelmaa, latauksen viivästymistä. Kokonaisaikatauluun ja tuotantoon sillä ei ole , ainakaan suuremmin, ollut vaikutusta. Minun mielestä varaosien suhteen tilanne ei ole niin lohduton kuin annat ymmärtää.

        Yhtenä syynä on ollut automaation vaikeahko hyväksyttävyys. Taitaa olla automaation osalta kakkosturvaluokkaa joka on suht vaativa. Nyt kun automaatiouudistus on takana ja tiedetään hyväksyttävyysasiat niin tuo puoli on ainakin hanskassa.

        Eivät latauskoneetkaan huippukunnossa ole, kuten todettua. Siitähän on kyse. Vaikea on kuvitella että nykyisillä koneilla pärjätään vielä 10 vuotta, jos on tarkoitus olla modenisoimatta niitä, ja jatkoaikaa laitoksille ei haeta.


      • Ydinvoimailija
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
        Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään.

        En ole alan miehiä,
        Mutta latauskone ei ole aiheuttanut tuotannon menetyksiä. Kone on sen öiki 40 v vanha ja siinä on ollut liene vikoja, ei kuitenkaan peruuttamattomia.. uusi se ei ole se on selvää.

        Latauskonehanke oli vireillä vajaa 10 v sitten en tiedä miksi ei tuolloin mennyt eteenpäin.


      • Ydinvoimailija
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Muita on turhaa luetella. Yhteistä monille on se, että suunnittelijoiden mukaan niiden käytöiäksi haluttiin 30 vuotta, ja se on tullut täyteen aikoja sitten.

        No

        30 v käyttöikä ei ole kovin kummoinen elinikä mekaanisille komponenteille/laitteille jotka ovat suht tasaisissa olosuhteissa ja joita huolletaan säännöllisesti.

        Sähkö ja automaatiojärjestelmät on eri asia. Automaatiouudistus taklasi kriittisimmät järjestelmät. Paljon varmaan jäi tehtävää. En kuitenkaan usko että homma loppuisi tähän.


      • Ydinvoimailija
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Et näköjään ole alan miehiä. Nykyiset latauskoneet ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällisiä, joten niiden modernisointi on monipiippuinen juttu.
        Latauskone kun hajoaa pahasti kesken latauksen, homma alkaa kestämään.

        Käyttäjäystävällisyys ei kuitenkaan estä toiminnallisuutta. varmasti latauskonetta voi modernisoida. hanketta ei ole nähty niin tarpeelliseksi kuin joitain muita vastaavan kokoluokan hankkeita. Rahaa ei kuitenkaan ole rajattomasti käytössä. Muutama vuosi sitten sähkönhinnoissa oltiin suht alhaisella tasolla joka omalta osaltaan on hillinnyt investointeja.

        Latauskoneen automaation korkea turvaluokka ja käynnissä ollut automaation modernisointi hanke on vienyt aitomaatiosuunnitteluresursseja.

        Ei se viulukaan ole käyttäjäystävällinen tai viulun ja käyttäjän välinen käyttöliittymä, useimmissa tapauksissa, toimii kankeasti.... käyttäjäystävällisyys ei varmaankaan ole syy modernisoinnille.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Latauskoneen modernisoinnissa suurin ongelma on saada suunnittelijat ymmärtämään mitä koneen pitää missäkin tilanteessa tehdä.
        Nykyinen ajoa ohjaava aparaatti alkaa sekin olla loppu, reistailee jatkuvasti. Sen tukikin on loppumassa, ja silloin .. no, antaa olla.


    • Järkihoi

      Suomessa sammutetaan ensin hiilivoimalat, Saksassa sammutetaan ensin ensin ydinvoimalat.


    • NakkiPyörähti

      Loviisan voimala saa jatkolupia maailman tappiin asti koska ei olla keksitty tapaa millä se voitaisiin purkaa.

      • Pahimmassa tapauksessa jatkoluvan saannin jälkeen Suomi on Loviisan ydinjätetuotantolaitosten, joita leikkisästi myös ydinvoimaloiksi kutsutaan, ydinsaasteen saastuttama.


      • Hakukoneisto

        Älä viitsi toistaa. Asiaa on käsitelty toisessa ketjussa, eikä se, ettet osaa tai halua hakea tietoa purkusuunnitelma tarkoita, ettei sitä ole!


      • Ydinvoimailija

        Väärin

        Loviisalla ollut käytöstäpoisto/purkusuunnitelma jo 90-luvulta saakka. Samoin rahoitus sen toteuttamiseksi.


    • Nakkisoppaa

      "Loviisan voimala saa jatkolupia maailman tappiin"

      Hieno homma. Loviisasta maailman tappiin asti sähköä silloinkin kun tuulimyllyt seisoo eikä aurinko paista.

      • UpeaTilanne

        Tuonnin määrä vähenee. Ylen mukaan tuontia ili miljardin euron verran vuodessa, joten sitä aukkoa nyt peitetään.


    • Kiitosta

      Ydinvoima pelastaa maailman.

    • Eivaaraa

      Putket heiluu 10cm

      • Hoitoneuvo

        Jos noin voimakas krapula niin käy hoidattamassa ongelmasi.


    • PiikkariNakki

      Nyt keksin tavan jolla Loviisan voimalarakennukset voidaan purkaa vaarattomasti.
      Ne peitetään pressuilla ja pistetään virolaiset rakennusmiehet piikkaamaan.

    • Noinkohan

      Loviisan suojarakennus muodostuu betonisiilosta, jonka sisällä on teräksaestä tehty siilo kupoli. Molemmat ovat puhtaita. Teräs voidaan kierrättää ja betonisiilo vaikkapa räjäyttää. Voidaan tietysti säilyttää ja käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen.

    • EiNakkiTuotaUsko

      Noinkohan?

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kyllä terässuojakuori ihan puhdas on. Laitoksen purkamisessa ei räjäytellä, vaan purku tapahtuu sahaamalla yms. hallitulla menetelmällä.


      • NakkikastikeOnHyvää

        Juu, kiva.
        Virolaiset rakennusmiehet siis sahaavat ja piikkaavat hallitusti pressun alla.


    • herkkusinappi

      Ei vielä, rakas Nakkikastike. Sahaus ja piikkaus alkaa vasta muutaman kymmenen vuoden päästä.

    • Sven-Dufva

      Montakohan teistä hengissä jos sattuu kuukauden tai parin sähkökatkos ???

    • Loviisa-yksi-parhaista

      Viherpipertäjien(kin) on pakko hyväksyä ydinvoima, koska se on ainoa PERUSvoiman tuotantotapa, joka ei vaikuta ilmaston lämpenemiseen.
      Ilmeisesti tomppeleinkin poninhäntäpipertäjä on alkanut oivaltaa, että jopa sähköauton akut on ladattava sähköllä, joka on lähtöisin jostakin muualta peräisin kuin vain blondin pistorasiasta.
      Samoin eniten on huolestuttava tuontisähkön osuudesta, joka oli tammikuussa jo suurempi kuin ydinvoimamme. Luuleeko viherpipertäjien piipittäjäkaarti, että se olisi kokonaisuudessaan kenties tuulta ja aurinkoa. Saanen nauraa luulolle,
      Tosiaan, Loviisa ja Olkiluoto ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä käyttökertoimillaan MAAILMAN tehokkaimpiin ydinvoimaloihin.
      https://energia.fi/files/1409/a_pikatilasto_tammikuu.pdf

      https://www.talouselama.fi/uutiset/fortumin-loviisan-ydinvoimalat-estivat-kuuden-miljoonan-hiilidioksiditonnin-paastot-ilmakehaan-sahkoa-syntyi-lahes-8-terawattituntia/1023430b-5843-34d1-99e1-b8c26b12732c

    • Loviisan-dilemma

      Viherpipertäjien ajatusmaailmaan on aina kuulunut sellainen naiivi (= lapsellisen yksinkertainen) ajatusmalli, jonka mukaan neljä uutta ydinvoimalaa (reaktoria) olisivat jotenkin vaarallisempia tai ainakin pahempia kuin neljä vanhaa (ydinreaktoriamme siis),
      Minun ymmärrykseeni uppoavaa selitystä en ole pipertäjiltä ikinä kuullut, vaikka tuota samaa mantraa nuo tuntuvat höpöttävän edelleenkin.
      LIsäksi kaikkein hulluimmat lettipäät julistivat jo 1980-luvulla kuinka pelkällä tuulella voidaan ihaan oikeesti pyörittää paperikoneitammekin. :--) :--) :--)
      Varsinkin vassarivihreille juuri Loviisan pömpelit ovat ikuinen ja erittäin kiusallinen dilemma, koska ne ovat alkuperältään neuvostoliittolaisia ja siitä huolimatta (tai juuri siksi) ne ovat eräät maailman luotettavimmista ydinvoimaloista höystettynä mm. suomalaisella elektroniikalla ja pumpuilla sekä huolto-ohjelmalla. Kuten tietysti myös ruotsalaislähtöiset Olkiluodonkin pömpelit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe