Oliko Joona kalan vatsassa 3 päivää ja yötä a) kuolleena tuonelassa vai b) elävänä?

Joona 2:2
Hän rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisuksissa

Monet Raamatun versiot kääntävät tämän sanalla: sheol, mikä tarkoittaa tuonelaa. Laitan linkin biblehub-tiedostoon, jossa eri käännöksiä voi tarkkailla.

https://biblehub.com/jonah/2-2.htm

Esim. King James 2000 version sanoo tämän kohdan: "And said, I cried by reason of my affliction unto the LORD, and he heard me; out of the belly of sheol cried I, and you heard my voice."

Tuossakin on sana "sheol", jolla tarkoitetaan kuolleiden asuinpaikkaa.

Tämä oli merkki, josta Jeesuskin mainitsi. Jeesus oli myös kuolleena 3 päivää ja 3 yötä.

14

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joona haudattiin, kun hänet heitettiin mereen. Kala nielaisi hänet. Oliko hän kalan vatsassa tuonelassa? Mikä on tuonela? Laitan alle hyvän videon, joka käsittelee havainnollisesti aihetta.

      https://www.youtube.com/watch?v=gBx5aZZU6Sk

      Videossa Joona todellakin on kuolleena tuon 3 päivää ja 3 yötä. Tämä stemmaisi sen kanssa, että Jeesus oli myös kuolleena 3 päivää ja 3 yötä.

    • Jokainen ymmärtää, että kalan vatsassa ei olla elävänä vaan kuolleena. Eihän Jeesuskaan ollut elävänä haudassa!!!

      • Loehs

        Kuolleet eivät huuda eivätkä kerro olevansa levien ympäröimänä. Onko tuonelassa leviä? Näyttääkö kalan vatsa kalan vatsalta vaiko tuonelalta? Miltä tuonela näyttää?


      • Loehs kirjoitti:

        Kuolleet eivät huuda eivätkä kerro olevansa levien ympäröimänä. Onko tuonelassa leviä? Näyttääkö kalan vatsa kalan vatsalta vaiko tuonelalta? Miltä tuonela näyttää?

        Tuo on kyllä totta.


      • Anonyymi
        Yksi_usko kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta.

        On löydetty mies valaan vatsasta elävänä seuraavana päivänä!! Tästä voi lukea Googlettamalla 'mies valaan vatsasta elävänä' esimerkiksi. Hän kertoi, että siellä oli pimeää, mutta pystyi kyllä hengittämään hyvin. Ei siis ole mikään ihme, jos Jumala järjesti kalan nielaisemaan Joonaan ja sitten että tämä oksensi hänet ulos kolmen päivän päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On löydetty mies valaan vatsasta elävänä seuraavana päivänä!! Tästä voi lukea Googlettamalla 'mies valaan vatsasta elävänä' esimerkiksi. Hän kertoi, että siellä oli pimeää, mutta pystyi kyllä hengittämään hyvin. Ei siis ole mikään ihme, jos Jumala järjesti kalan nielaisemaan Joonaan ja sitten että tämä oksensi hänet ulos kolmen päivän päästä.

        No kun kuukletti asiaa, niin median raportoimana valaan kitusiin joutunut sanoi päässeensä valaan kitusista heti samalla pois kun valas huomasi liian ison suupalan haukanneensa ja avasi kitusensa.
        Ei siis seuraavana päivänä.


    • Jos Joona oli kuolleena, niin miten hän rukoili samaan aikaan. Jos Joona oli elävänä, niin miten hän olisi ollut merkki Jeesuksen kuolemasta. Jeesus nimittäin oli kuolleena.

    • Videossa mainittiin myös se, että Joona saarnasi Ninivessä, että elleivät he tee parannusta, niin Ninive hävitetään 40 päivän kuluttua. Tässä tapauksessa kansa teki parannuksen eikä Niniveä hävitetty. Jos muutetaan päivät vuosiksi, niin mitä tapahtui 40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen? Jerusalem hävitettiin. Eikö niin?

    • Kirjakääröt

      Joon.2:3 Biblia (1776) Ja sanoi: minä huusin Herraa minun ahdistuksessani, ja hän vastasi minua; minä parruin helvetin vatsasta, ja sinä kuulit minun ääneni.

    • Kirjakääröt

      Joon.2:7 Biblia. Minä vajosin vuorten perustukseen asti; maa salpasi minut teljillänsä ijankaikkisesti; mutta sinä otit minun elämäni ulos kadotuksesta, Herra minun Jumalani. Kirjoitetaan: iankaikkisesti.

    • vastaan_c

      Kala veti Joonan väärään kurkkuun. Kalan mahassa Joona hönö ei olisi selviytynyt.

      c) Joona olis siis kalan henkitorvessa.

    • Elohme

      Joonahan oli hain varsassa ja tuli peräpäästä loppuun käytettynä eikä saarnannut enää mitään.
      Tämä totuus löytyy myös Raamatusta.

    • varokaa.itseänne

      " Mikä on tuonela ?" Ja millaista on tuonelassa ? Karjalan profeetta Helena Konttinen saateltiin toimintansa aikana, oma tietoisuus lakkautettuna, tuonelan "vasemmalle puolelle." Kuvaukset olosuhteista eivät ole kevyttä luettavaa.

    • Voihanvitalis

      Matt.12:40 Biblia (1776) Sillä niinkuin Jona oli valaskalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin pitää myös Ihmisen Pojan maan sydämessä kolme päivää ja yötä oleman. Valaat (Cetacea) on vedessä elävien nisäkkäiden lahko.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1915
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1700
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      78
      1573
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1432
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      311
      1369
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1202
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1019
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      1007
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      906
    Aihe