EVOLUUTIOUSKONTO on ihmisperäinen, luonnon kokemukseen perustuva, missä arvailut tuonpuoleisesta syntyivät pelottavien luonnonmullistusten näkemisestä (hengetkö hallitsee myrskyjä tai sadetta pellolle) sekä sukulaisten normaalista kuolemasta (mietittiin, onko ihmisen uloshengitys hänen henkensä). Myöhemmin oletettiin, että voitaisiin ehkä hallita tai lepyttää näkymättömiä henkiä (sadetanssi, parannusloitsut, veriuhrit alttarilla - itse asiassa papeille tuloja lampailla ja kanoilla). Jumalia oli monilla nimeltään, jokaisella heimolla ensin omansa, kunnes joku valveutuneempi julistaja osasi yhdistää nämä yhden suuremman ylijumalan alaisuuteen. Kaikkialla maailmassa uskonto lähti näin liikkeelle, missä vähemmän missä enemmän taikauskoisella tavalla (luultiin, että eri taikavälinein saadaan suopeita tuloksia aikaan).
ILMOITUSUSKONTO puolestaan on ei-ihmisperäinen alkuperältään. Se tulee planeetan ulkopuolelta, mikä on ymmärrettävää, koska jumaluuden tehtävä on tuoda itsensä julki, jos se kerran on olemassa - eikä salattava sitä. (Näkemys ei sovi sellaisille, jotka muutoinkaan eivät pidä todennäköisenä elämän asuttamista muualla kuin Maapallolla.) Korkeampaa tietoa ei kuitenkaan voida ihmiskunnalle antaa liian varhaisessa vaiheessa, koska sanasymbolit puuttuvat: et pysty keskustelemaan toisen ihmisen kanssa, jos sanasto puuttuu (voit testata sitä vaikkapa vieraskielisen kanssa). Miten voisit kivikauden ihmiselle viedä uskonnon tietämystä? Miten voisit hänelle selittää edes tietokoneen mystistä kuvaa!
Jos annat hänelle Paasilinnan romaanin, hän ilahtuu ja heittää sen nuotiolle ja käristää sillä jäniksen.
Uskontosuuntia on vain kaksi, vaikka uskontoja on satoja.
7
81
Vastaukset
Ilmoitususkonto... eli vähän niinkuin raamattu? Ja tarkoitat että nämä ilmoitususkonnon jutut pitää ottaa todesta, vai oletko sitä mieltä että nämä ulkoavaruuden kaveritkaan eivät ole vielä sillä tasolla että tietäisivät kaikesta kaiken?
Ja eikö evoluutiouskonto kulje kohti ilmoitususkontoa? Totta kai kulkee, sillä oletuksella että me kehitytään koko ajan ja ollaan kykeneviä pääsemään sille tasolle jollain aikakaudella. Tietty sehän ei kulkisi kohti asiavirheellistä (rumasti sanottuna valheellista) ilmoitususkontoa.- Anonyymi
Todella epäonnistunut veikkaus tuo aloitus.
- Anonyymi
Evoluutio ei ole uskonto. Se on havaintoihin, sekä faktoihin perustuva tieteellinen teoria. Vain Uskonto on uskonto. Siihen liittyy uskomuksia yliluonnollisiin näkymättömiin asioihin. Tietenkin uskovilla on aina mahdollisuus lyödä todisteet pöytään..
- Anonyymi
Ateismiuskonto on epämääräinen senkin tähden, että ateisteja ei yleensä ole. Sellaisiksi itseään väittävät elävät valheessa. Siis he eivät todellisuudessa ole uskomattomia.
Jumala on luomisen yhteydessä asettanut ihmisen persoonallisuuteen kaipauksen elää Luojansa yhteydessä. Tuo paikka on tyhjä, kunnes ihminen ottaa vastaan pelastuksen Jeesuksen veriuhrin armossa.
Lue muutaman rivin kirjoitus ja katso video, miten voit tulla Jumalan lapseksi:
http://Jeesus-on-Herra.com/ei-uskoville/
Taivas on todellisuutta!
Kadotus on todellisuutta!
Sinä saat valita näistä kahdesta vaihtoehdosta.- Anonyymi
Elät itse jossain valheessa, jos kuvittelet, ettei ole tosiateisteja. Mä olin uskovainen ja nyt oon saanu rauhan ateismista.
- Anonyymi
Totta. Uskon samoin.
- Anonyymi
Aramean kieli on todistettu kielitieteellisesti Uuden Testamentin alkuperäiseksi kieleksi.
https://ut-arameasta.blogspot.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382292Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671557Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 631124
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171108TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852