Miten jehovan todistajat reagoivat?

Mitenkä.lie

Uskonnollisissa lahkoissa Suomessa mm. adventistien keskuudessa armeijaan suhtaudutaan nuivasti ja varsinkin jos uskovainen suorittaa armeijassa aseellisen palveluksen. Usea adventtinuori Suomessa suorittaa siksi siviilipalveluksen.

Jehovan todistajat sen sijaan kieltäytyvät myös siviilipalveluksesta ja suorittavat "vankilapalveluksen".

Miten mahtaa jehovilla nyt käydä?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006016993.html

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adventtiliikkeessä ei ole käskyjä annettu asiassa.

      Adventtiliikkeessä ihmiset tekevät uskossa itse omia ratkaisujaan.

      Ei ole käskytetty.

      • Jarin-hukattu-elämä

        Sinä Jari et osaa edes lukea.
        Aloituksessa ei missään kohdin puhuttu käskemisestä, vaan siitä, että suhtautuminen asepalvelukseen ja armeijaan on Suomen adventtikirkossa nuivaa.

        Opettele Jari ensin lukemaan ennenkuin suollat paskavalheitasi palstalla!


      • Jarin-hukattu-elämä kirjoitti:

        Sinä Jari et osaa edes lukea.
        Aloituksessa ei missään kohdin puhuttu käskemisestä, vaan siitä, että suhtautuminen asepalvelukseen ja armeijaan on Suomen adventtikirkossa nuivaa.

        Opettele Jari ensin lukemaan ennenkuin suollat paskavalheitasi palstalla!

        Pidä akka tai ukko turpas kiinni, ja opettele kohteliaaksi ja kaunis-siivo-puheiseksi.

        Täällä ei pidä tuoda henkilökohtaisia mieltymyksiään suhteessa luonnolliseen henkilöön esiin nimimerkin takaa.


      • Jarin-hukattu-elämä kirjoitti:

        Sinä Jari et osaa edes lukea.
        Aloituksessa ei missään kohdin puhuttu käskemisestä, vaan siitä, että suhtautuminen asepalvelukseen ja armeijaan on Suomen adventtikirkossa nuivaa.

        Opettele Jari ensin lukemaan ennenkuin suollat paskavalheitasi palstalla!

        Pitäisikö uskovaisten suhtautuminen asepalvelukseen olla aktiivista mielestäsi?
        Millä perusteella.

        Olen itse nähnyt sotaveteraaneja, kun olen 60- vuotias. Olen syntynyt 1200 talon sotaveteraanien rakentamaan kylään.
        Vain sotaveteraanit saivat 1200 tonttia 1940-1950 luvuilla.

        En viisastele koskaan sodankäynnillä tässä suhteessa. Arvostan armasta Suomen maata, joka on ollut vasta vuodesta 1918 itsenäisenä 100 vuotta.
        Sotaan lähteneillä nuorilla ei ollut vaihtoehtoja.
        - En koskaan moralisoi enkä viisastele Suomen sodilla

        Aina Suomenmaa on ollut, mutta pohjoismailla oli yhteinen kuninkaallinen hallinto.
        Myös Venäjän keisarillinen valta ollut on.


      • Jarin-hukattu-elämä kirjoitti:

        Sinä Jari et osaa edes lukea.
        Aloituksessa ei missään kohdin puhuttu käskemisestä, vaan siitä, että suhtautuminen asepalvelukseen ja armeijaan on Suomen adventtikirkossa nuivaa.

        Opettele Jari ensin lukemaan ennenkuin suollat paskavalheitasi palstalla!

        Olen nähnyt niin eteviä uskonnon johtajia että tuhoavat nuorempansa uskon markkinoilla johtajuuksillaan.


      • No_häh
        Jarin-hukattu-elämä kirjoitti:

        Sinä Jari et osaa edes lukea.
        Aloituksessa ei missään kohdin puhuttu käskemisestä, vaan siitä, että suhtautuminen asepalvelukseen ja armeijaan on Suomen adventtikirkossa nuivaa.

        Opettele Jari ensin lukemaan ennenkuin suollat paskavalheitasi palstalla!

        Haloo!! Ensin kirkolla pitäisi ylipäätään olla jokin asenne, jotta se voisi olla nuiva. Adventtikirkolla ei ole tähän asiaan minkäänlaista kielteistä asennetta, joten miten se voisi olla edes nuiva?

        Jehovantodistajat puolestaan alkavat linnareissuille.


    • auttaa

      Kyllä Jehovan Todistajat voivat auttaa siviilipalvelulla maataan!

      • Mutta mitään perustelua sivarista vapauttamisesta ei ole.

        On se jo aikakin päästä yhdenvertaisuuteen, myös uskonasioissa. Ei jehovantodistajilla ole osoitettavasti sen kummempaa jumalaa kuin muillakaan.


    • Varusmiespalveluksen voi vakaumuksellisista syistä suorittaa myös aseettomana, mitä jotkut adventistit suosittelevat. Itse kävin aseellisen palveluksen, mutta kun tuli käsky kertausharjoituksiin, kysyin mahdollisuutta suorittaa se aseettomana. Suhtautuivat hyvin, mutta oli pienemmän riesan tie hoitaa viikon metsäkeikka aseellisena. Olin vähän huono ampumaan intissä enkä saanut siitä kuntsareita. Ampumaharjoitukset olivat vastenmielisiä. Lihaskunto ja cooperin testi olivat kuitenkin hyviä, minkä vuoksi en liikkunut häntäporukoissa.

      • Adviss

        Aseista voi kieltäytyä armeijan käymisen jälkeenkin. Näin minä tein. Ei ole tullut kutsuja minkäälaiseen armeijan toimintaan. Voisin kyllä olla sodan aikana koulutustani vastaavissa sivarityyppisissä hommissa vaikka armeijassakin.


    • Steyr

      Tuosta asiasta keskustelun aloittajan on nyt syytä kysyä jehovantodistajilta itseltään, sillä ei adventisteilla ole tarvetta valistaa kysyjää asiassa. Adventistit huolehtivat omista asioistaan ja jehovantodistajat omista asioistaan. Että näin se menee.

    • Suomessa on ns. kansansuvereniteetti.
      Kansa käyttää välillistä ja välitöntä vaikuttamisen eri mahdollisuuksia.
      Maassa lakia säätää eduskunta. Ministeriö toimeenpanee lakisäädökset.
      Kansa on valinnut lainsäätäjänsä lainsäätäjät.

      Olen ollut tyytyväinen maan oikeusmoraalietiikkaan.
      Oikeusvaltio, - hieno hallintokulttuuri tänker jag.

      En ole vähääkään perehtynyt kuitenkaan ko. asepalvelusta koskevaan lainsäädäntään.

      Jehovan todistajille ja kaikille muillekin löytyy lainsäätäjän antamat vaihtoehdot.

      Olen oman asepalvelukseni suorittanut 1978-1979 rannikkotykistössä.
      Jälkiraukkiin ei enää pääse, heh.


      ---- ~~~ ✓✓✓✓ Pst ; - Uskonnolliset organisaatiot pyrkivät normituksillaan tietenkin ohjaamaan arvoja, valintoja ja käyttäytymistä.
      Lainsäätäjä pyrkii samaan.
      Ongelma minun mielestäni on että uskovaisten organisaatioissa vallitsee käskytyksen vuoksi; " mikä oikein mikä väärin," -"Mitä saa- ja mitä ei saa tehdä," ihmisten oma suhde elävään Jumalaan - Jeesukseen häiriintyy ihmisten käskytyksessä organisaatio normituksissa, kun ns. uskovaisen Raamatun Jeesus uskonto perustuu henkilökohtaiseen suhteeseen elävään Jumalaan -Jeesukseen - ja ihmisen tulee tässä elävässä rakkaus-suhteessa uskossa itse suorittaa omat valintansa joka päivä vargedag everyday.

      Olen elämäni varrella ikään kuin saanut tarpeekseni " mikä oikea uskonto" ja " kaikki muut harhaoppisia," ja "meidän usko ainoa oikea," - missioista, - Höh- ----- ••••✓✓✓✓ Pst.; - Ainoa oikea usko lapsukaiset on elävä rakkaus-suhde elävään Jeesukseen -Jumalaan.
      Ainoan oikean uskon haltijoita on erilaisissa Raamattua lukevissa piireissä yksilöinä, ja kotioloissakin noita olevaisia hiippailee.
      Näillä ainoan oikean uskon haltijoilla on erilaista toisistaan poikkeavaa tietoa ja ymmärrystä kaikessa taivaan kannen alla.

    • iloitsenpuolestasi

      Ainoa adventistiuskovainen on uudestisntynyt eikä
      - uskonnollinen
      - nimiadventististi
      - joka ei alistu seurakunta kuriin

      Tälläiset pitäisi erottaa adventtikirkon jäenyydestä jos eivät itse älyä erota

    • pyhpyh239487293479823

      Luultavasti menevät jälleen suoraan vankilaan. Heidän kantansa tuskin muuttuu.

      • Tämä-on-faktaa

        Ei ole enää tilaa vankiloissa, joten päätös perustuukin siihen, että jehovien on valittava joko armeijan palvelus tai sivari, ei vankilaa. 2 vaihtoehtoa siis.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe