Apua! Kuinka pitkä koeaika on vähintään määräaikaisessa työsopimuksessa?

JaniinaKoo

Moikka!

Olen ollut kohta kuukauden verran työpaikallani ja haluaisin irtisanoutua. Minun on tarkoitus tehdä töitä täällä heinäkuuhun asti, mutta olen huomannut, että tämä työ ei ollutkaan mitä luulin. Sopimuksessani lukee, että noudatetaan koeaikaa, mutta koeajan pituutta ei ole määritelty.

Tiedän, että koeajan maksimipituus määräaikaisessa työsuhteessa on puolet taikka 6kk, mutta en tiedä mikä sen minimipituus on. Pitääkö tämän tulkita siten, että noudatetaan koeajan maksimipituutta? Saanko irtisanoutua?

Kiitokset etukäteen!

3

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.76

Määrä aikaisessa työ suhteessa ei yleensä päde/ ole mitään koe aikaa / irti Sanomis aikaa yleensä astuu voimaan koe ajan jälkeen mitä ei siis määrä aikaisessa ole eli työnantaja voi myös irtisanoa sinut. Mutta työkkäri laittaa sulle karenssin joka tapauksessa kun olet itse irti sanoutunut joten kannattaa yrittää pyytää työn antajalta todistus missä lukee että määrä aikainen työsuhde on päättynyt. Toki et tarvitse lupaa irtisanoa työ suhdetta.

• onvelvoittava

Kumpikaan osapuoli - työntekijä tai työnantaja - eivät lähtökohtaisesti voi irtisanoa määräaikaista sopimusta, vaan se päättyy, kun määräaika päättyy. Työsopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä saattaa seurata jopa vahingonkorvausvastuu. Jos työntekijänä haluat irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen, paras tapa on keskustella työnantajan kanssa ja yrittää sopia yhteisesti menettelytavoista.
      Määräaikaiseenkin työsopimukseen voidaan liittää kuitenkin koeaika. Sinun tapauksessasi koeikaa ei ole sopimuksessa, joten ainoa mahdollisuutesi on koettaa sopia asia työnantajasi kanssa keskustellen.

• Gbk

Jos koeajasta on sovittu työsopimuksessa, mutta sen pituutta ei ole kirjattu työsopimukseen, eikä sen pituudesta myöskään ole erikseen puhuttu, niin oletus on, että se on puolet määräajasta, jos määräaikaisen työsuhteen pituus on alle 1 v, muuten 6 kk.
      Ennen koeaikapurkua voisit yrittää sopia työnantajan kanssa määräajan lyhentämisestä so. työsuhteen päättymisestä sovittua aiemmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6336
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4062
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3373
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      13
      3044
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2332
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2317
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162