Moikka!
Olen ollut kohta kuukauden verran työpaikallani ja haluaisin irtisanoutua. Minun on tarkoitus tehdä töitä täällä heinäkuuhun asti, mutta olen huomannut, että tämä työ ei ollutkaan mitä luulin. Sopimuksessani lukee, että noudatetaan koeaikaa, mutta koeajan pituutta ei ole määritelty.
Tiedän, että koeajan maksimipituus määräaikaisessa työsuhteessa on puolet taikka 6kk, mutta en tiedä mikä sen minimipituus on. Pitääkö tämän tulkita siten, että noudatetaan koeajan maksimipituutta? Saanko irtisanoutua?
Kiitokset etukäteen!
Apua! Kuinka pitkä koeaika on vähintään määräaikaisessa työsopimuksessa?
3
133
Vastaukset
- N.76
Määrä aikaisessa työ suhteessa ei yleensä päde/ ole mitään koe aikaa / irti Sanomis aikaa yleensä astuu voimaan koe ajan jälkeen mitä ei siis määrä aikaisessa ole eli työnantaja voi myös irtisanoa sinut. Mutta työkkäri laittaa sulle karenssin joka tapauksessa kun olet itse irti sanoutunut joten kannattaa yrittää pyytää työn antajalta todistus missä lukee että määrä aikainen työsuhde on päättynyt. Toki et tarvitse lupaa irtisanoa työ suhdetta.
- onvelvoittava
Kumpikaan osapuoli - työntekijä tai työnantaja - eivät lähtökohtaisesti voi irtisanoa määräaikaista sopimusta, vaan se päättyy, kun määräaika päättyy. Työsopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä saattaa seurata jopa vahingonkorvausvastuu. Jos työntekijänä haluat irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen, paras tapa on keskustella työnantajan kanssa ja yrittää sopia yhteisesti menettelytavoista.
Määräaikaiseenkin työsopimukseen voidaan liittää kuitenkin koeaika. Sinun tapauksessasi koeikaa ei ole sopimuksessa, joten ainoa mahdollisuutesi on koettaa sopia asia työnantajasi kanssa keskustellen. - Gbk
Jos koeajasta on sovittu työsopimuksessa, mutta sen pituutta ei ole kirjattu työsopimukseen, eikä sen pituudesta myöskään ole erikseen puhuttu, niin oletus on, että se on puolet määräajasta, jos määräaikaisen työsuhteen pituus on alle 1 v, muuten 6 kk.
Ennen koeaikapurkua voisit yrittää sopia työnantajan kanssa määräajan lyhentämisestä so. työsuhteen päättymisestä sovittua aiemmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924