Mitä mieltä te katolilaiset olette: koen olevani katolilainen kaikinpuolin. Jakaan uskonne. Tietenkin olen hyvin alkumetreillä tässä asiassa. Olen tutkinut ja kysellyt asioista jotka mieltäni on askartanut. Olen lukenut katekismusta ja paljon muuta kirjallisuutta. Asuinpaikkani on hyvin kaukana seurakunnasta, en ole kirkon jäsen vielä. Kysymys: teenkö väärin mielestänne jos sanon olevani katolilainen?
Olen katolilainen
Liitynkatoliseenkirkkoon
12234
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Nyt sinä siellä pohjoisessaNainen siellä laita viesti!
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Mahdatko ymmärtääEttä olet samassa korissa kaikkein rakkaimpien kanssa. Öitä.
- Tunnetko piston sydämessäsiTunnetko piston sydämessäsi?
- Hyttikallion koulu homeessaHyttikallion koulu on homeessa ja opettajat on painostettu olemaan hiljaa asiasta, myöskään mitään korjauksia ei ole tehty, vakavia tapaturmia tapahtunut kun turvavälineet ovat lähteneet irti yms. Ilmeisesti halutaan kä…
Vastaukset 12
Vanhimmat
Sinun ei kannata kiirehtiä asioiden edelle. Jos nimimerkkisi "Liitynkatoliseenkirkkoon" on totta, sitten sinusta on vielä tulossa katolilainen. Onnitteluni siitä! Olet ottanut oikean askeleen palatessasi takaisin esivanhempiemme katoliseen uskoon.
Katolilaiseksi tuleminen vaatii kuukausien valmistautumisen ja myös ripittäytymisen ennen kirkkoonottoa, vahvistuksen sakramenttia ja ensikommuuniota. Kaikki nämä eivät ole tunneasioita, vaan objektiivisia tosiasioita.
Voit toki sanoa tunnustavasi katolista uskoa, mutta kuten sanottua katolilainen et vielä ole.
Niin, näin olen itse myös asian ajatellut. Vuosia olen jo tutkinut katolisen kirkon uskoa joten mikään yhden impulsiivisen hetken huumasta ei ole kyse. Olen aloittanut maksaa "jäsenmaksua" omalta osaltani tukeakseni seurakuntaa. Yhtaikaa on todella turhauttavaa ajatella esm.jonkun kysyessä niin täytyy vastata: olen protestantti. Mitä en todellakaan ole muuten kuin viraston paperilla.
Minusta on hienoa, että ymmärrät jo ennen kirkkoonottoa alkaa maksaa jäsenmaksua. Näin osoitat, että otat vakavasti tulevat velvollisuutesi katolilaisena.
Minun puolestasi voit unohtaa "viraston paperit" ja keskittyä olennaiseen. Muistathan myös sen, että JOKAINEN pätevän kasteen saanut on jo tavallaan Kristuksen kirkon eli katolisen kirkon yhteydessä. Kirkkonotossa sinut otetaan sitten kirkon TÄYTEEN yhteyteen. Iloitsen kanssasi!
Kiitos kannustavasta kommentista!
Voit kertoa totuuden eli sen, että olet taustaltasi pakkoluterilainen mutta nyt palaamassa suomalaisten esi-isiemme katoliseen uskoon.
Sinun ei tarvitse perustella mitään. Jotkut pakkoluterilaiset ja vastenmieliset "uskikset" kysyvät, miten ihmeessä olet katolilainen... Itse kieltäydyn sanomasta muuta kuin: Miten ihmeessä itse voit olla pakkoluterilainen? Katolilaisuus on kaikista uskonnoista suomalaisin. Pakkoluterilaisuus on pelkkä saksalainen uususkonto, jonka ruotsalaiset tuottivat tänne valtiollisella väkivallalla.
Katolisuus harhauttava uskonto ! Sen tulet vielä kerran huomaamaan.
Esi-isiemme uskonto oli pakanallisuutta. Mutta olet oikeassa että jopa siihenkin kannattaa palata ennemmin kuin katolilaisuuteen joka pakolla maahamme tuotiin mutta sitten jumalien kaitselmuksesta maastamme lähes kokonaan poistettiin.
Väärin. Pakanallusuus on vain sinun uskontosi...
Oletko rasisti? Eivätkö sinun mukaasi muualla syntyneet saisi asua maassamme?
Tunnustuskirjoista viimeisessä, Yksimielisyyden ohjeessa mainitaan Jeesuksen syntyneen Marian neitsyyttä vahingoittamatta ja että Maria on säilynyt neitsyenä: ”Jo äidinkohdussa [Kristus] osoitti jumalallisen majesteettinsa siinä, että neitsyt synnytti hänet neitsyyttänsä menettämättä. Maria on todella Jumalan äiti, mutta on silti säilynyt neitsyenä.” (YO 8, Kristuksen persoona)
Raamatun tuki Marian ainaiselle neitsyydelle
Uuden testamentin kirjoituksissa on erityisesti kaksi asian kannalta merkityksellistä kohtaa.
AINANEN VANHAPIIKA AINAINEN NEITI AINANEN NEITI AINEINEN NEITSYT
EI OLE KOSKAA SYNNYTÄNNYT MITÄÄN ON VÄÄRÄ MARIJA
TAPIO
Tämän palstan lukujoita eivät luterilaiset tunnustuskirjat kiinnosta.
MITEN AINNAINEN NEITI VOI SYNNYTTÄÄ---- ELI SUOMEKSI VANHAPIIKA