Olen katolilainen

Liitynkatoliseenkirkkoon

Mitä mieltä te katolilaiset olette: koen olevani katolilainen kaikinpuolin. Jakaan uskonne. Tietenkin olen hyvin alkumetreillä tässä asiassa. Olen tutkinut ja kysellyt asioista jotka mieltäni on askartanut. Olen lukenut katekismusta ja paljon muuta kirjallisuutta. Asuinpaikkani on hyvin kaukana seurakunnasta, en ole kirkon jäsen vielä. Kysymys: teenkö väärin mielestänne jos sanon olevani katolilainen?

14

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katolistaviisautta

      Sinun ei kannata kiirehtiä asioiden edelle. Jos nimimerkkisi "Liitynkatoliseenkirkkoon" on totta, sitten sinusta on vielä tulossa katolilainen. Onnitteluni siitä! Olet ottanut oikean askeleen palatessasi takaisin esivanhempiemme katoliseen uskoon.

      Katolilaiseksi tuleminen vaatii kuukausien valmistautumisen ja myös ripittäytymisen ennen kirkkoonottoa, vahvistuksen sakramenttia ja ensikommuuniota. Kaikki nämä eivät ole tunneasioita, vaan objektiivisia tosiasioita.

      Voit toki sanoa tunnustavasi katolista uskoa, mutta kuten sanottua katolilainen et vielä ole.

      • Liitynkatoliseenkirkkoon

        Niin, näin olen itse myös asian ajatellut. Vuosia olen jo tutkinut katolisen kirkon uskoa joten mikään yhden impulsiivisen hetken huumasta ei ole kyse. Olen aloittanut maksaa "jäsenmaksua" omalta osaltani tukeakseni seurakuntaa. Yhtaikaa on todella turhauttavaa ajatella esm.jonkun kysyessä niin täytyy vastata: olen protestantti. Mitä en todellakaan ole muuten kuin viraston paperilla.


      • katolinen_rouva

        Minusta on hienoa, että ymmärrät jo ennen kirkkoonottoa alkaa maksaa jäsenmaksua. Näin osoitat, että otat vakavasti tulevat velvollisuutesi katolilaisena.

        Minun puolestasi voit unohtaa "viraston paperit" ja keskittyä olennaiseen. Muistathan myös sen, että JOKAINEN pätevän kasteen saanut on jo tavallaan Kristuksen kirkon eli katolisen kirkon yhteydessä. Kirkkonotossa sinut otetaan sitten kirkon TÄYTEEN yhteyteen. Iloitsen kanssasi!


      • Liitynkatoliseenkirkkoon
        katolinen_rouva kirjoitti:

        Minusta on hienoa, että ymmärrät jo ennen kirkkoonottoa alkaa maksaa jäsenmaksua. Näin osoitat, että otat vakavasti tulevat velvollisuutesi katolilaisena.

        Minun puolestasi voit unohtaa "viraston paperit" ja keskittyä olennaiseen. Muistathan myös sen, että JOKAINEN pätevän kasteen saanut on jo tavallaan Kristuksen kirkon eli katolisen kirkon yhteydessä. Kirkkonotossa sinut otetaan sitten kirkon TÄYTEEN yhteyteen. Iloitsen kanssasi!

        Kiitos kannustavasta kommentista!


    • JohannaÄllä

      Voit kertoa totuuden eli sen, että olet taustaltasi pakkoluterilainen mutta nyt palaamassa suomalaisten esi-isiemme katoliseen uskoon.

      Sinun ei tarvitse perustella mitään. Jotkut pakkoluterilaiset ja vastenmieliset "uskikset" kysyvät, miten ihmeessä olet katolilainen... Itse kieltäydyn sanomasta muuta kuin: Miten ihmeessä itse voit olla pakkoluterilainen? Katolilaisuus on kaikista uskonnoista suomalaisin. Pakkoluterilaisuus on pelkkä saksalainen uususkonto, jonka ruotsalaiset tuottivat tänne valtiollisella väkivallalla.

      • aikojen.lopulla

        Katolisuus harhauttava uskonto ! Sen tulet vielä kerran huomaamaan.


      • isiemmePakanuus

        Esi-isiemme uskonto oli pakanallisuutta. Mutta olet oikeassa että jopa siihenkin kannattaa palata ennemmin kuin katolilaisuuteen joka pakolla maahamme tuotiin mutta sitten jumalien kaitselmuksesta maastamme lähes kokonaan poistettiin.


      • Asky

        Väärin. Pakanallusuus on vain sinun uskontosi...


      • Asky

        Oletko rasisti? Eivätkö sinun mukaasi muualla syntyneet saisi asua maassamme?


    • tapioniin

      Tunnustuskirjoista viimeisessä, Yksimielisyyden ohjeessa mainitaan Jeesuksen syntyneen Marian neitsyyttä vahingoittamatta ja että Maria on säilynyt neitsyenä: ”Jo äidinkohdussa [Kristus] osoitti jumalallisen majesteettinsa siinä, että neitsyt synnytti hänet neitsyyttänsä menettämättä. Maria on todella Jumalan äiti, mutta on silti säilynyt neitsyenä.” (YO 8, Kristuksen persoona)
      Raamatun tuki Marian ainaiselle neitsyydelle
      Uuden testamentin kirjoituksissa on erityisesti kaksi asian kannalta merkityksellistä kohtaa.

      AINANEN VANHAPIIKA AINAINEN NEITI AINANEN NEITI AINEINEN NEITSYT
      EI OLE KOSKAA SYNNYTÄNNYT MITÄÄN ON VÄÄRÄ MARIJA

      TAPIO

      • Asky

        Tämän palstan lukujoita eivät luterilaiset tunnustuskirjat kiinnosta.


    • tapioniin

      MITEN AINNAINEN NEITI VOI SYNNYTTÄÄ---- ELI SUOMEKSI VANHAPIIKA

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3518
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      192
      1621
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1307
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe