Budjetointi

Köyhempi

Ihmettelen sitä, etteivät ihmiset tiedä mihin heidän rahansa riittävät ja mihin heidän tulisi varautua. Huokaillaan, kun tulee ylläreinä milloin mitäkin: pesukone hajoaa, auto pitää katsastaa tai lapselle hankkia isommat kengät. Aivan kuin nämä olisivat jotain yllättäviä ilmestyksiä. Ja taas ja taas ollaan suossa rahoineen. Vipataan sieltä ja täältä ja ongelmat vain pahenee. Kädestä suuhun eläessä ja katastrofeja vältellessä velkaantuu ja ajaa itsensä umpikujaan ennemmin tai myöhemmin. Pahimmillaan tähän samaan syssyyn pusketaan maailmaan uutta suuta ruokittavaksi.

Voisiko ajatella, että lähtökohtaisesti lasketaan kaikki pakolliset ja tiedossa olevat menot vuodessa yhteen, jaetaan summa kahdellatoista ja laitetaan se kahdestoistaosa kuukausittain sivutilille. Sieltä sitten maksellaan asumiskulut, laskut ja nämä ”yllättävät” jutut kuten pesukone tai auton katsastus.

Joka kuukaudelle tehdään myös tulojen mukainen budjetti päivittäishankintoihin. Tässä kohtaa elämä on valintoja: joko poltat savuna ilmaan sen 200€ kuukaudessa tai ruokit silläkin rahalla itsesi ja lapsesi hyvin ja ravitsevasti. Parhaiten käyttörahat riittävät kun nostat ne käteisenä ja annat itsellesi luvan käyttää vain tietyn summan viikossa. On tutkittu, että käteisellä maksaminen aktivoi aivojen kipualueet. Ostoksesta todella tulee sinulle arvokkaampi ja harkitset paremmin mihin roposi käytät.

Jos näyttää sille, että vuoden menot ylittävät tulot, on vain kaksi vaihtoehtoa: lisätä tuloja tai karsia menoja. Perinteisesti menojen karsiminen on helpompaa kuin tulojen lisääminen. Silloin todella täytyy puntaroida onko varaa esim. autoon ja jos ei, niin millainen asuinpaikka mahdollistaa liikkumisen yms.

Budjetoimalla velkaantumisen riski pienenee ja pienistäkin tuloista pystyy säästämään puskuria pahemman päivän varalle. Kysymys on ihan perus matematiikasta, joka opetetaan jo alakoulussa.

Itselläni on läheisiä juurikin kuvailemassani tilanteessa. Lähtökohtaisesti omat tuloni ovat vain murto-osa heidän tuloistaan, mutta rlämän laskuopissa onkin sitten vissi ero. Sydäntä raastaa seurata sitä ahdinkoa vuodesta toiseen. Jo aikaa sitten olen lakannut puhumasta taloudenhallinnan puolesta. Olen perustanut itselleni tilin, johon budjetoin pienen summan kuukausittain. Sieltä lainaan heille rahaa tarvittaessa ja usein myös maksan sieltä ruokakassin tai tarpeellisia tavaroita, kun se paha päivä sattuu.

24

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzzqqq

Juuri noin, kirjoitit tosi tärkeästä asiasta kuinka oman talouden saa toimimaan.

• Pitkäaikatyötön

"Budjetoimalla velkaantumisen riski pienenee ja pienistäkin tuloista pystyy säästämään puskuria pahemman päivän varalle. Kysymys on ihan perus matematiikasta, joka opetetaan jo alakoulussa."

Joitakin vuosia sitten kerrottiin, että talouden hallintaa ei peruskoulussa opeteta. Eli jos ei ymmärrä, miten sitä alkeismatematiikkaa sovelletaan, siitä ei hyödy. Ei muuta kuin soveltamaan!

Toisaalta budjetoinnille on myös vaihtoehto. Ensin karsitaan menoja oikein raskaalla kädellä periaatteella "jos se ei ole välttämätön, älä osta". Samalla jaetaan pakolliset menot eri kuukausille mahdollisimman tasaisesti ja aletaan seurata tilin saldon kehittymistä jonakin tiettynä kuukauden päivänä. Jos saldo kehittyy nousevasti, lisäsäästöjä ei tarvita. Jos saldo ei muutu, tarkistetaan olemassaolevan puskurin riittävyys. Jos kehityssuunta on aleneva, karsitaan lisää menoja.

Tätä olen menestyksekkäästi soveltanut, sillä luottotietoni ovat pysyneet puhtaina ja kaikki velat on maksettu. Tärkeintä on kuitenkin kiinnostua oman talouden hoitamisesta. Välineet siihen ovat olemassa.

• nykypäivänääää

Kyllähän monia ihmisiä löytyy jotka eivät polta tupakkia eikä alko maistu mutta peleihin sitten menee rahat ja siihen päälle pikavippiä,- sitten sanotaan että tuli lasku.
      Toimeentulotuki yksinasuvalle n, 500eur kk niin jos vaikka johonkin muihin menis vielä 100eur ni käyttöön jää vielä 400eur.

• eiurieuieuier

Itse en tarvi budjettia, osaan käyttää rahaa erittäin hyvin. Koskaan ei tili ole miinuksella, en käy alennusmyynneissä koska ne ei ole ale tuotteita. Ostan ulkolaista ruokaa joka on halvempaa.

Olen erittäin nuuka ihminen. Ihmettelenkin ihmsiiä mihin budjettia tarvitaan, jokainen joka tienaa tai saa etuuksia, pitää osata käyttää rahaa ilman mitään vippas konsteja. Olen aina osannut käyttää rahaa jo pienestä pitäen. Olen tarkka asiakas, ostan jos tarvin en koskaan mainoksen uhrina.

Tuttavatkin sanovat ettei tykkää lähtä mun kanssa mihinkään kun en koskaan osta mitään, oeln vaan seurana. Ei haittaa, tuhlatkoon he jotka ovat typeriä.

• taloustarkka

Toisten ei tarvi budjetoida, ostokset ja talouden tasapaino on koko ajan hanskassa.
      Mutta niille, joilla ei ole sitä taitoa, budjetti olisi järkevä teko. Ja ensimmäiseksi muistaa sen, että ei osta mitään mitä ns. luulee tarvitsevansa, vaan ostaa vain sen mitä ilman ei tule toimeen.
      Nyt se varsinkin on tärkeää, kun uutisoitiin, että Suomessa on pohjoismaiden pienimmät palkat.
      Ei ihme, että täällä ei pärjätä muuten kuin tiukalla budjettikurilla.
      Säästäminen pitää aloittaa nyt heti, eikä tilipäivänä. Ei pidä mennä kauppaan ostamaan jotain pientä kun hiukasee. Ottaa vaikka lasillisen vettä, niin se tunne menee ohi.

• 10eurpv

Jos toimeentulotuella niin eikös sillon päiväkohtainen rahamäärä 10eur sopiva tai 70eur viikko. Ni kyllä tuolla pärjää ja ruokaa ostaa kummasti.
      Kaupungilla kun liikun niin ihmisillä tosi huono tapa kun ostavat kioskilta kahvin mukamas niin kiireinen ettei kerkiä keittää kotona.

• säästäkää

Se kahvikin tekee vuoden mittaan ison summan jos sen jättää ostamatta kioskista ja pistää vaikka säästölippaaseen niin näkee vuoden lopulla mitä säästää pelkällä kahvilla. Puhumattakaan muusta turhasta pikkuostoksesta.

• exfattig

Kun menimme naimisiin 1969 laadin taulukon kuluryhmittäin johon päivittäin merkitsimme sen päivän kulutEnnen nettiaikaa seuranta oli paperilla josta yein kuukausittain yhteenvedon.
      Vaimoni oli pienipalkkainen mutta minä ansaitsi non 2 x työpaikkamme perhaat asentajat.

Huvituksiin, ravintoloihin, sosiaaliseen elämään meni hämmästyttävän paljon. Pienellä pohdinnalla ja suunnittelulla pääsimme järjestelyyn tuntematta menettävämme yhtään mitään. Vain harkintaa ja suunnittelu joka pian osoittautui tarpeettomaksi koska se oli eläntapa.
      Myöhemmin olemme eläneet muutamia todellisen puutteen vuosia mutta ne johtuivat taloveloista ja yhden pankinjohtajan valehtelusta jonka vuoksi jouduin tekemään mittavan vekselin.

Omaksuimme automaattisesti elämäntavan, että teemme hankintamme vain OMIEN TODELLISTEN TARPEIDEMME mukaan. Se riittää bydjetoinniksi.

• Köyhempi

”Joitakin vuosia sitten kerrottiin, että talouden hallintaa ei peruskoulussa opeteta. Eli jos ei ymmärrä, miten sitä alkeismatematiikkaa sovelletaan, siitä ei hyödy. Ei muuta kuin soveltamaan!”

Soveltamista tosiaan vaatii! Toisaalta läpi peruskoulun opetetaan myös syy-seuraussuhteita, jonka auttaa myös hahmottamaan rahankäyttöä.

• kirjanpitäjääiti

Normaali ihminen ei tarvi budjetointia. Normaali ihminen osaa hallita taloutensa. Kun raha loppuu pivää ennen palkkapäivää tai etuuksia, on kuukauden tilinpäätös mennyt tasan eli loistavasti. Ei velkaa eikä voittoa.
      Tietysti toivoo aina että jäisi yli, mutta jos tulot on niin pienet niin ei voi paljon jäädä yli. Kunhan ei ole alijäämää.

Kun tili on tasan, olet loistava talousnero.

• TyötönRambo

Siis ensin maksat laskut. Sitten katsot montako päivää on jäljellä seuraavaan tuloon, yleensä se 28 päivää. Jaat jäljelle jääneen summan noitten päivien määrillä ja thats it! Siinä on paiväbudjetti.

Ja jos jotain konetta ym. tarttee niin Tori.fi on täynnä halpaa tavaraa ja lähellä!

• vaikkaruokaaa

Vaikka esimerkiksi ruoka niin siihen saa menee vaikka kuinka paljon ja sitten herkut mutta eihän siinä järkeä että aneemista on.
      Isoja satseja tehdä ja laittaa pakkaseen ja jos ei pakastinta niin syö vaikka kahtena päivänä samaa.
      Jos käryttää vaikka sätkää ja juo 24 pack olutta viikossa ni noi tekee kuukaudessa jo sen 200eur elikä sen määrän mitä yksinasuva syö jo hyvin.

• Anonyymi

Usein kuulee sanottavan, ettei köyhä pysty säästämään. Juurikin köyhän täytyy säästää, jotta voi varautua yllättäviin menoihin. Mitä epävarmempi elämäntilanne, sitä tärkeämpi on pitää puskuria yllä.

• Anonyymi

Riippu aivan käyhästä. On kyhiä joilla raha ei yksikertaisesti riitä edes normaaliin elämiseen, vaan on pakko elää kädestä suuhun, kaikki menee eikä riitäkkään. Mistäs säästät. Siitä nykyhallitus melkein ex hallitus on pitänyt huolen, ettei käyhä saa voida hyvin.

Ne jotka on töissä ei välttämättä tule palkallaankaan toimeen, ehkä he jotenkin pystyvät säästämään edes vähän, mutta on turha puhua vähävairaisten säästämisestä, se ei yksinkertaisesti onnistu. Kyllä siitä voi jutella ja kehottaa, mutta se ei vaan yksinkertaisesti onnistu. On turha edes vaatia semmoista jos tulot on alle tonnin kuussa tai vähemmän. ei suomessa sellaisella summalla elä.

KÖYHÄ EI PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Siksi on tt tuki ym etuudet joita pitää hakea. Kumma on se että käyhiä haukutaan lisi pummeiksi ym... säälittävää.

Se joka huutelee että säästäkää käyhät, sopii ensin itse kokeilla, miten onnistuu ja puhua vasta sitten. Yksin eläjä ehkä mutta ei perheellinen pysty. Turhaa syyllistämistä.

• Anonyymi

Tutustupas vaikka Mihin se raha menee? -blogiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippu aivan käyhästä. On kyhiä joilla raha ei yksikertaisesti riitä edes normaaliin elämiseen, vaan on pakko elää kädestä suuhun, kaikki menee eikä riitäkkään. Mistäs säästät. Siitä nykyhallitus melkein ex hallitus on pitänyt huolen, ettei käyhä saa voida hyvin.

Ne jotka on töissä ei välttämättä tule palkallaankaan toimeen, ehkä he jotenkin pystyvät säästämään edes vähän, mutta on turha puhua vähävairaisten säästämisestä, se ei yksinkertaisesti onnistu. Kyllä siitä voi jutella ja kehottaa, mutta se ei vaan yksinkertaisesti onnistu. On turha edes vaatia semmoista jos tulot on alle tonnin kuussa tai vähemmän. ei suomessa sellaisella summalla elä.

KÖYHÄ EI PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Siksi on tt tuki ym etuudet joita pitää hakea. Kumma on se että käyhiä haukutaan lisi pummeiksi ym... säälittävää.

Se joka huutelee että säästäkää käyhät, sopii ensin itse kokeilla, miten onnistuu ja puhua vasta sitten. Yksin eläjä ehkä mutta ei perheellinen pysty. Turhaa syyllistämistä.

Itse huudat nälkäisenä ja janoisena.

• Anonyymi

Tein tuollaisen minimalistisen budjettipohjan kun ei itselle löytynyt oikein sopivaa enkä monimutkaisista kaavioista ja isoista sarake määristä välitä. Kaavat on siis pohjassa valmiiksi tehty ja käyttö mahdollisimman yksinkertaistettu ja helppoa. Syötä vain kuukauden tulot ja menot ja pohja laskee jäädänkö kaikkinensa plussalle vai miinukselle. Löytyy etsystä www.etsy.com NoodiDesign nimellä. Noin kahvipaketin verran on hintaa. Saa ladattua sen heti itselle.

• Anonyymi

Sen mukaan pitäisi elää mitä rahaa tulee niin eipä mitään kulutusjuhlia pidetä jos toimeentulotuella.

• Anonyymi

Kyllä sinä tiedät mihin rahasi tuhlaat!!! Sinä voit varmasti jättää osan ostoksista ostamatta, ei kakkea tarvi saada.
      Jätä viinat ja tupakat pois niin uskon että rahaa riittää enempi ruokaan ja tarpeelliseen.

Ihmettelen että et hoksaa sitä vaan kyselet täällä. Maksa ensin kaikki laskut ja vasta sitten jaat rahasi viikoille. Ei kaikki ole tuhlareita joten ota meistä oppia, aina joku auttaa kun kerrot.

Me kaikki ihmetellään sinun rahan köyttöäsi, kannattaa säästä eikä juosta heti alkoon ostoksille. Surullistahan se on, mutta koita muuttaa sitä tapaasi olla. Tsemppiä, hyvää terapiaahan tuo on sinulle kun kerrot, mutta työ on sinun tehtävä itse. Me voimme vaann kertoa mitä pitää tehdä.

• Anonyymi

"Jätä viinat ja tupakat pois niin uskon että rahaa riittää enempi ruokaan ja tarpeelliseen."

Jätä itse niin ei tarvitse ruokajonosta hakea 5 kassia vaan välillä tuet oman tuppukylän salea/k-kauppaa.

• Anonyymi

Ketkä me?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jätä viinat ja tupakat pois niin uskon että rahaa riittää enempi ruokaan ja tarpeelliseen."

Jätä itse niin ei tarvitse ruokajonosta hakea 5 kassia vaan välillä tuet oman tuppukylän salea/k-kauppaa.

Jos minulle vastasit niin sorry, tuon sulle pahan mielen, en käytä viinaksia! Ei kuulu minun sivistyneeseen elmääni eikä terveeseen arvopohjaani. Lisäksi rahat menivät hukkaan. Meillä ei edes vieraille tarjota koskaan alkoholia. Vie sinä vaan rahasi alkoon, niin saat päänsäryn suurkulutuksestasi.
        Totta tuen ruokakauppoja, mutta en alkoholin suhteen vaan ruuan. Minusta alkot pitää lopettaa, niitä ei normaali kansa tarvi.

• Anonyymi

Jakaa pakollisten menojen jälkeen rahat tasaisesti joka viikolle, niin ei ongelmia.
      Menot pitää vain sovittaa tulojen mukaan niin ei synny konkurssitilannetta.

• Anonyymi

Kyllä ihmisten pitää oppia varautumaan tulevaan eli järjestämään itselleen
      taloudellinen puskurivarasto, minkä turvin voi selvitä sellaisesta
      taloudellisesta takaiskusta, minkä joku yllätysmeno voi aiheuttaa.
      Vaikka autoremontti tai pesukoneen hajoaminen voi olla sellainen
      ongelma, mikä syö leijonan osan aiotusta lomabudjetista.
      Sitten on pelimerkit sekaisin ja naama lurpallaan. Tilanteen hoitamiseksi
      tarvitaan sitä jemmarahaa, millä asia helposti hoituisi pikinmiten.
      Jos ei jemmarahaa ole niin on "koko kesä pilalla". Niin siinä käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe