Onkos tässä nyt mitään järkeä? Tarkoitan lähinnä tuota käsijarrusta aiheutuvaa hylkäystä!
Huom: Itsellä meni katsastus "heittämällä" läpi, joten sen takia en tässä kirjoittele.
https://www.is.fi/autot/art-2000006015397.html
Uudet Katsastusmääräykset
21
264
Vastaukset
- SaksalainenParasKaikessa
ON! Nyt saadaan ne saksalaisautojenkin anteeksiannetut piiloviat vihdoinkin päivänvaloon!
Kauan ovat jo päässeetkin syynistä läpiilman seuraamuksia!- audistii
No tarkoitat mitä? piilovika vai onko piilovika niin piilossa katsastusinssikään ei löydä kun on tottunut vaikka hakkaamaan reikiä turkissa koottuun toyotaan.
Antaako muutkit katsastusmiehet kuin vain pirkkalassa toyotien yariksien etupuslien ja palkistojen ruostevauroita anteeksi tai ei näe niitä vaarallisina mutta pikku käsijarrujen heitto onkin sitä vaikka fordissa sitäkö tarkoitit.
- Ruostekakki
Hengenvaarallinen ohjus jos kun kässäri ei pidä, esim. Uimarannalla yks akka jäi alle ja menetti ainoan henkensä!
- Tietova
Ja ameriikas yks juutalainen myös kun kävi postilaatikolla?
- IhanOikeestiHei
Olisko linjoilla ketään omilla aivoilla ajattelevaa joka pystyisi myös kirjoittelemaan järkeviä?
- Paskakas
Minimitehovaatimushan käsijarrulle on ollut aikaisemminkin, eli 16% auton kokonaismassasta. Jos tämän alle on jääty, on katsastuspäätös ollut hylätty. Ajokieltoon uusien määräyksien mukaan määrätään auto jossa jäädään alle puoleen tuosta minimitehosta, eli 8% auton kokonaismassasta. Jos jarruvoima on yli 8% mutta alle 16% niin käsijarru arvostellaan hylättynä.
Onko missään katsastusarvosteluissa mitään järkeä? Miksi turvavöiden tulee olla ehjiä jos niitä ei käytä? Miksi nopeusmittarin pitää toimia jos ei aja nopeusrajoitusten mukaan kuitenkaan? Miksi lukkiutumattomien jarrujen pitää toimia jos ajaa vain kuivalla säällä taajamassa? Miksi niskatuet pitää olla etuistuimissa, eihän ne muuta tee kuin heikentää näkyvyyttä taakse? Miksi jarruneste pitää vaihtaa jos jarrut kumminkin toimii?
Katsastuksen arvosteluperusteilla EU ja täkäläiset viranomaiset asettavat sen laatutason, jolle haluavat jäsenvaltioiden teillä liikkuvan kaluston sijoittuvan. Jos oman auton laatutason määrää autoilijan lompakko, niin voi olla vaikea kuroa laatueroja umpeen. - läpändeeraus
Kyllähän Paskakas asiaa kirjoittaa. Juuri noin se menee . Kässäri toimii hätävarana jos käyttöjarrut menee epäkuntoon. Tosin sähköinen seisontajarru ei sovellu hätäjarruksi auton ollessa liikkeellä.
- IhanOikeestiHei
Tarkennan vielä sen verran että mun pointti oli siinä, että onko se käsijarrun ongelma senlaatuinen vika/puute jonka perusteella auto määrätään välittömään ajokieltoon? En oikeastaan ajattele asiaa pelkästään katsastuksen näkökulmasta vaan liikenneturvallisuuden joka oli mun ajatuksen lähtöjohta. En myöskään ottanut kantaa mihinkään muihin katsastusmääräyksiin.
Omasta mielestä ei todellakaan, vaan korjauskehotus ja uusintanäyttö, eli hylkäys uusintanäytöllä olisi riittävä. Jos tätä korjausta (uusintanäyttöä) ei tee niin autohan menee kuukauden kuluttua "automatic" ajokieltoon.
Eräässä artikkelissa mainittiin, että viiden vuoden tilastoissa on kaksi tapausta, jolloin pysäköitynä ollut ajoneuvo on lähtenyt vierimään ja aiheuttanut henkilövahingon, eli suhde on noin 1200 kuollutta joista 2 tämän takia. Kaiken lisäksi näissä tapauksissa kuljettaja on itse jo tehnyt virheen siinä kohtaa, että on jättänyt vaihteen kytkemättä päälle! Käsijarrun toimimattomuus on ollut vasta toissijainen tekijä. Jos tällä matematiikalla lähdetään määräämään ajokieltoja niin aika hiljaista tuolla liikenteessä tulee olemaan.
Tämä on taas tyypillinen osoitus siitä, kun virkamiesten pitäisi jotain palkkansa eteen tehdä niin tämähän on melko helppo toimenpide toteuttaa ja valvoa. Todelliset ongelmat tuolla liikenteessä ovat ihan muualla ja tällainen kenotekoinen epäolennaisiin asioihin puuttuminen ei paranna liikenteen kokonaisturvallisuutta millään tavalla.
Yksittäinen eniten kuolemia aiheuttava tekijä liikenteessä on ALKOHOLI, keskimäärin joka kolmannessa kuolonkolarissa on alkoholi osallisena! Siitä huolimatta alkolukkoja ei saada pakollisiksi eikä tuomioita riittävän koviksi. Lisäksi kiistattomat tutkimukset osoittavat, että pienikin alkoholin määrä veressä vaikuttaa ajosuoritukseen huonontavasti kuitenkaan promillerajaa ei saada laskettua 0.2:een tai nollaan – MIKSI?- TotuusSattuuQC
Yksittäinen asia voi toki olla varsin harvinainen onnettomuuden aiheuttaja mutta jos lopetamme kokonaan kaikkien näiden "pikkuvikojen" syynäämisen niin äkkiä meillä on kymmenen tai kaksikymmentä "pientä" vaaran aiheuttajaa liikenteessä ja sitten niiden kokonaisvaikutus onkin jo aika iso.
- ffffffffffffffff
Ajoneuvon pitää olla aina liikenneturvallisessa kunnossa. Ei siihen pitäisi tarvita mitään korjauskehoitustakaan, jos pitää ajoneuvonsa kunnossa huoltamalla sitä säännöllisesti. Itsestäänhän se ei pysy kunnossa. Tietenkin voi myös hakea vikalistan katsastuskonttorilta, mutta mitä järkeä on sitten valittaa kun sen saa.
- ammattikortti
Takana 2 miljoonaa km meillä ja muualla. Koskaan en ole käkkää käyttänyt, eikä koskaan ole iso eikä pieni karannut saati tappanut.
- TotuusSattuuQC
Sinä et myöskään ole kuollut liikenteessä tuon 2 miljoonan kilometrin aikana mutta aika moni muu on kuitenkin heittänyt henkensä sinä samana aikana liikenteessä. Joten se oma kokemus ei takaa ettei jollekin muulle voisi käydä pahasti.
- hälläväliäonout
Jos käsijarru ei toimi kun auto viedään katsatukseen kertoo se siitä ettei omistaja välitä mitään koko autosta ja sen kunnosta.
Nämä hälläväliäasenteet pitää karsia 100%
Sama koskee autoja joilta puuttuu ties miten kauan se toinen ajovalo tai ne ylikirkkaat valot on suunnattu toisten kuskien kiusaksi häikäisemään!
Nämä jälkimmäiset pitäisi ottaa tiensivuun ja autosta kilvet irti ja ajoneuvo hinattava romuttamoon, sekä kuskille vankeutta tieliikenteen tahallisesta vaarantamisesta!- vwkuski
Miten se nyt noin pänniiikään , ei minua haittaa naapurin mesen toimimaton kässäri mitenkään mutta se kun joku qausqai ajelee 67km/h ja ohi ei pääse (keltainenviiva) tai kun se ohituskaistan kohdalla nostaa nopeuden peräti 84 km/h ja moni moni toyotisti haittaa ajamalla alinoputta ja hitaalla muutenkin , se haittaa, ylikirkkaita valoja näkee on todella harvoin ja härnäämiseski vielä moninverroin harvemmin mutta takasumuvaloa ei kukaan tarvi, käsijarua kyllä.
- ammattikortti
Mihin sitä käsijarrua tarvitaan? Ykkönen päälle ja siinä pysyy, automaatissa se on asento P. ps. Marsuni käkkä on aina toiminut syynissä. Kyllä on kansanautoilijalla asiat kurjalla kannalla. Myy se kupla ja siirry villariin.
- järkeäpäähän
ammattikortti kirjoitti:
Mihin sitä käsijarrua tarvitaan? Ykkönen päälle ja siinä pysyy, automaatissa se on asento P. ps. Marsuni käkkä on aina toiminut syynissä. Kyllä on kansanautoilijalla asiat kurjalla kannalla. Myy se kupla ja siirry villariin.
Mutta se automaattivaihteiston lukitseva tappi voi ajan myötä väsyä ja lopulta rikkoutua. Jos auto jätetään usein pelkästään P-asennon varaan ja käsijarrua ei käytetä lainkaan. Sen rikkoutuneen vaihteiston sisällä olevan lukitustapin uusiminen ei sitten ole mikään halpa remontti.
https://www.youtube.com/watch?v=uh0Cbv4fmFA
Käsijarrua tulisi aina käyttää riippumatta siitä, että onko auto automaattivaihteinen vai manuaalivaihteinen.
https://www.youtube.com/watch?v=05D5ALzdFGE
- k.atsastaja
Kansalaiset ovat vaan niin helvetin tyhmiä ja yksinkertasia tässä seisontajarruasiassa! Ettekö helvetti tajua, että se p-asento automaatissa EI KORVAA SEISONTAJARRUA?! Manuaalissa vaihde päällä vielä vähemmän pitää autoa paikoillaan.
- IhanOikeestiHei
Sulla taitaa vaihdelaatikko olla paskana jos ei "ykkösellä" pysy paikoillaan?
- TotuusSattuuQC
IhanOikeestiHei kirjoitti:
Sulla taitaa vaihdelaatikko olla paskana jos ei "ykkösellä" pysy paikoillaan?
Vaihteistoa ei ole suunniteltu auton paikkallaanpitämiseen, käsijarru on. Siihen on olemassa joku oikea syy, että käsijarru on jokaisessa autossa pakollinen varuste.
- Stiinaxi
oletko kokeillut pyörittää renkaita kun tomaatin P on päällä. Renkaat pyörivät ilman mitään jarruvaikutusta. Jätä auto jyrkkään jäiseen mäkeen niin voit löytää autosi mäen alapäästä.
Käytännössä alasliukua vastustaa vain yhden renkaan kitkavoiman suuruinen voima lisättynä tasauspyörästön pienellä ahdistuksella., jos seisontajarru päällä näitä voimia on kaksi.
Lisäksi laatikon lukkosalpa ei ole tarkoitettu siihen tarkoitukseen. - Sähköhätä
En tiedä sattuuko kukaan täällä tietämään, mutta myös sähköinen käsijarru on hätäjarru.
Auton ollessa liikkeessä, pidät tavallista pidemmän hetken jarrua nappulaa pohjassa/ylhäällä (riippuen merkistä) niin sekä etu että takajarrut menevät päälle.
Hätäjarrutoiminto käyttää siis ABS/ESP yksikön kautta käyttöjarruja.
En tosin suosittele ketään kokeilemaan ominaisuutta ellei auto ole muutenkin romutuskunnossa.
Tämän takia sähköisen käsijarrun vikaantuessa vikakoodina voi olla: Hätäjarrun toimintahäiriö.
Nämä kuviot tulee siis EU/YK:n asetuksesta.
Ja kyllä aika moni EU:n asetus on peräisin Yhdistyneiden kansakuntien asetuksesta.
Eli kannattaa siis haukkua myös YK:ta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822