2 vuotta niin taksikuskit ovat työttömiä

ViidenTähdenAI

Vaaralliset ja kalliit sekoilijat halutaan pois ratista. Kauppalehti 2.3

äysin autonomiset autot alkavat vallata teitä ensi vuodesta lähtien, mikäli on uskominen Kaliforniassa ja Detroitissa autoteollisuudelle digiohjaamoja suunnittelevan suomalaisen Siili Solutionsin teknologiajohtaja Erkka Niemeä.

Siitä on enää lyhyt matka tilanteeseen, jossa ensimmäiset kaupungit ja alueet kieltävät vaaralliset ihmiskuskit.

Kaikkiaan liki 40 varteenotettavaa yritystä maailmassa kehittää robottiautoja. Kisassa on mukana jokainen merkittävä autonvalmistaja, joukko yhteenliittymiä ja uunituoreita kilpailijoita. Vuositason investoinnit robottiautoteollisuuteen ovat nousseet kymmeniin miljardeihin dollareihin, kun vielä neljä vuotta sitten alaan satsattiin pari sataa miljoonaa.
Turvallisempaa ja tehokkaampaa

Robottiautoja kehittävien yritysten arvostukset ovat ponnahtaneet taivaisiin. Esimerkkejä hulppeista valuaatioista ovat Google Waymon 175 miljardia ja Cruisen 43 miljardia dollaria.

"On aivan selvää, että robottiautot tulevat. Ne ovat edullisempia, turvallisempia, tehokkaampia, ympäristöystävälisempiä ja helppokäyttöisempiä", Niemi sanoo.

"Kuljettajista halutaan eroon, sillä sen myötä kyytipalvelujen hinnat putoavat 10 prosenttiin ja matkaajat saavat mielekkäämpää tekemistä ajamisen sijaan."

Tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia kaupunkiliikenteestä liittyy parkkipaikan etsimiseen. Robottiautojen käyttö mahdollistaa kadunvarsipysäköinnin lopettamisen ja tila voidaan vallata takaisin ihmisille.
Muutaman vuoden sisällä tapahtuu

Kisa on päällä. Ensimmäiset täysin autonomiset autot aloittivat viime vuonna kaupallisen liikenteen Yhdysvalloissa ja kilpailijaryhmittymät kirivät mukaan. Vankan joukon uusia robottiautoja odotetaan olevan tien päällä parin vuoden sisällä.

Niemi on tutkinut eri autovalmistajien ja teknologiayhteisöjen arvioita ja ennakoi sen mukaan, milloin vallankumous alkaa.

"Veikkaukseni on, että robottiautot yleistyvät niin nopeasti, että jo 2020-2030 ensimmäiset kaupungit kieltävät ihmisen ajamat henkilöautot. Se tapahtuu todennäköisesti Yhdysvalloissa", Niemi sanoo.

Maailman miljoonakaupungeista moni sijaitsee auringonpaisteisilla alueilla. Harvaan asutuissa Pohjoismaissa saattavat haasteelliset lumiolosuhteet lykätä autonomisuutta, mutta Niemen mielestä robottiautojen tulo on täysin varmaa.

"Kalifornian ja Kiinan monien alueiden suotuisa ilmasto, järkyttävät ruuhkat, tiivis asutus, pitkät välimatkat ja kammottavat onnettomuustilastot takaavat robottiauto-vallankumouksen."
Arizona, Teksas vai Kalifornia?

Robottiautoteollisuus on pullollaan alliansseja ja kumppanuuksia.

Kiintoisimpia on Niemen mukaan kolme vuotta sitten alkunsa saanut Google Waymon ja Fiat Chrysler Automobilesin (FCA) kumppanuus.

"Waymon 600 henkilöauton laivasto on ajanut enemmän itsenäisiä kilometrejä kuin mikään kilpailijoista. Viime lokakuuhun mennessä se oli kartuttanut 16 miljoonaa kilometriä 25 kaupungin julkisilla kaduilla. Hiljan yritys teki Jaguar Land Rover ja FCA:n kanssa miljarditilauksen kaikkiaan 82 000 sähköauton toimittamisesta. Se lisää Waymon kapasiteetin yli neljään miljoonaan kyytiin päivässä", Niemi laskee.

Laivaston laajeneminen luo yritykselle mahdollisuuden avata kaupallisen palvelun kaupungissa toisensa jälkeen.

"Jossain vaiheessa jokin kaupunki on niin täynnä robottiautoja, ettei sinne enää päästetä ihmisiä sekoilemaan. Arizonassa ja Teksasissa on suotuisimmat sääolosuhteet ja lainsäädäntö, mutta Piilaaksossa innokkaimmat ihmiset. Jokin näistä kolmesta osavaltiosta varmaankin avaa pelin", Niemi arvioi.

Toisena vaihtoehtoisena skenaariona hän pitää kaupunkien bussireittien tai kampusalueiden liikennöintiä yksinomaan autonomisilla shuttle-busseilla.

"Ihminen ratissa saatetaan kieltää eläkeläisyhteisön, yliopiston, golfklubin mailla, tai jollain vastaavalla rajatulla alueella."

Ohion Kolumbuksessa on jo aloittanut pilottiliikenteen ensimmäinen autonominen May Mobility -bussi ja Helsinki kilpailuttaa parhaillaan robottibusseja.

Miljardin auton pelikenttä

Maailmassa on yli miljardia autoa ja lisää valmistetaan 70 miljoonaa vuodessa.

"Optimistinen arvio on, että vuonna 2030 noin 10 prosenttia autoista on autonomisia. Vuonna 2040 tilanne voi jo olla käänteinen eli 90 prosenttia autokannasta on autonomisia", Niemi laskee.

Autonomisuus vaikuttaa voimakkaasti omistajuuteen. Tulevaisuudessa yhä harvemmalla on oma auto.

"Robottiautojen hintojen ennakoidaan olevan niin korkeita, että äärimmäisen harva hankkii sellaisen. Ne tulevat liikenteeseen tilauspohjaisesti alustaoperaattorien välittämänä."

Siihen valmistautuvat asiakasrajapinnassa toimivat kuljetusvälityspalvelut.



Ihminen on aina riski ratissa. Maailman tieliikenteessä menehtyy vuosittain 1,25 miljoonaa ihmistä. Se on vastaava määrä, kuin että joka ikinen tunti vuorokauden ympäri syöksyisi maahan Airbus A318-koneellinen matkustajia. Lisäksi 20-50 miljoonaa ihmistä loukkaantuu tai menettää liikuntakyvyn liikenteessä.

54

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha_gubbe

      Kuljettajista halutaan eroon, sillä sen myötä kyytipalvelujen hinnat putoavat 10 prosenttiin ja matkaajat saavat mielekkäämpää tekemistä ajamisen sijaan."

      Eikös tätä hinnanalennusta luvattu jo viime vuonna tavallisiin kyyteihin, miltä näyttää?

    • Osososoosooso

      Miten ne hinnat kymmeneen prosenttiin tippuvat, kun työn osuus kustannuksista korkeintaan 2/3? No Ok, kyydinvälitys voi tehostua, autot eivät käy kahvitauoilla jne.., mutta silti 10% aika paljon luvattu.

      Kaksi vuottahan tuossa nyt oli bullshittiä, mutta aika nopeasti ne kuitenkin tulevat, se on selvää.

      Itse AP-nilkki vaan vannonut, että tarvitsemme mamuja kuskeiksi, koska työvoimapula.. nyt hän ja lakimiestiiminsä siis aikoo pettää taksia ajamaan alkaneet mamut.

    • hehjaheh

      Kahden vuoden sisällä läskien kuljettaminen kannattamatonta. Tuleeko puntarit ja hinta painon mukaan

    • ViidenTähdenAI

      Kiitos assistentilleni avauksesta.

      Tottahan tämä on, kahdessa vuodessa emme vielä näe muutosta täällä pk-seudulla mutta 2020-luvulla asia tulee etenemään nopeasti. Yllätymme miten nopeasti asiat aina etenevät.

      ”Kaikilla oli joskus filmikamerat, kunnes niitä ei ollut enää kenelläkään.”

      • ViidenTähdenAI

        Sinä nimimerkki kopioija painu helvet... ja keksi oma nimimerikki,

        Minä olen ainoa ja oikea ViidenTähdenAl ex ViidenTähdenTaksari ex ViidenTähdenUber, asiantunitaja joka runnoi läpi liikennekaarihankkeen sekä tulevan eläkeuudistuksen.


    • eikorvaaihmistä

      Robottiautot?? Suomessa? Sallikaa mun nauraa. Jos vähänkin viime viikkojen kelejä olette seuranneet, on täysi umpi-idiootti, joka tähän arktiseen maahan tuo robottiautoja luistelemaan pääteille ja uhkaamaan ihmisten terveyttä ja henkeä tienpäälle. Viikko sitten viikonloppunakin oli Pirkanmaalla niin pääkallokeli, että sinne olis voinut niitä robomobiileja varmaan laittaa paikalleen sutimaan. Ihan pöljän puheita tuollaset roboautohöpinät.

      • ViidenTähdenAI

        Kannattaisi nyt vaan uskoa, että jos kelit ovat sellaiset, että kaljupäinen tolppa-apina pääsee eteenpäin niin aivan varmasti näin tekee myös robottiauto.

        Luulet, että ihmisenä sinulla on jotkut ylivoimaiset kyvyt. Ikävä tuottaa pettymys, mutta olet tietokonetta huonompi kuski.


      • ViidenTähdenAI
        ViidenTähdenAI kirjoitti:

        Kannattaisi nyt vaan uskoa, että jos kelit ovat sellaiset, että kaljupäinen tolppa-apina pääsee eteenpäin niin aivan varmasti näin tekee myös robottiauto.

        Luulet, että ihmisenä sinulla on jotkut ylivoimaiset kyvyt. Ikävä tuottaa pettymys, mutta olet tietokonetta huonompi kuski.

        Lopeta jo! Luuletko että lakimiestiimini katsoo nimimerkkini käyttöä pitkään?

        Sinä nimimerkki kopioija painu helvet... ja keksi oma nimimerikki,

        Minä olen ainoa ja oikea ViidenTähdenAl ex ViidenTähdenTaksari ex ViidenTähdenUber, asiantunitaja joka runnoi läpi liikennekaarihankkeen sekä tulevan eläkeuudistuksen.


      • Anonyymi
        ViidenTähdenAI kirjoitti:

        Lopeta jo! Luuletko että lakimiestiimini katsoo nimimerkkini käyttöä pitkään?

        Sinä nimimerkki kopioija painu helvet... ja keksi oma nimimerikki,

        Minä olen ainoa ja oikea ViidenTähdenAl ex ViidenTähdenTaksari ex ViidenTähdenUber, asiantunitaja joka runnoi läpi liikennekaarihankkeen sekä tulevan eläkeuudistuksen.

        Mites tämä eläkeuudistus jaksaa? Ei ole kuulunut mitään.


      • Anonyymi
        ViidenTähdenAI kirjoitti:

        Lopeta jo! Luuletko että lakimiestiimini katsoo nimimerkkini käyttöä pitkään?

        Sinä nimimerkki kopioija painu helvet... ja keksi oma nimimerikki,

        Minä olen ainoa ja oikea ViidenTähdenAl ex ViidenTähdenTaksari ex ViidenTähdenUber, asiantunitaja joka runnoi läpi liikennekaarihankkeen sekä tulevan eläkeuudistuksen.

        Khihihihi!
        Vai runnoi, lisää taksikiljua koneeseen, niin tää hullu on mielestään Suomen kuningas.


    • Kankkulaan

      Venäläiset alkavat kuitenkin häiritsemään GPS signaalia ja mihin ne on silloin menossa?

    • Anonyymi

      Tietojeni mukaan taksikuskit ovat työttömiä jo keväällä 2020. Aloituksessa puhuin kahdesta vuodesta. Tilanne on muuttunut.

      T. Ystävänne ViidenTähdenUber

    • Anonyymi

      Ei tapahdu.

    • Anonyymi

      Reilu kaksi vuotta mennyt ja kuinka väärässä ViidenTähdenvatipää olikaan.

      • Anonyymi

        Olinko, en ollut.


    • Anonyymi

      Älä unta nää!

    • Anonyymi

      1,9.2021 Yango ja Uber kuskit ovat kaikki työttömiä. Mittaripakko, yrittäjäkoulutus ja kielitaito. 1.5.2021 alkaa jo osa uudesta laista puremaan.

      Perinteisille takseille tulee kiire syksy. Saadaan vaaralliset ja yhteikunnalle kalliiksi tulevat veronkiertäjät pois kadulta. Hyvä uudistus.

      • Anonyymi

        Näin tulee tapahtumaan.


    • Anonyymi

      Taksipesulassa ja taksikiljun valmistuksessa riittää Uer kuskeille kyllä töitä. Lakimiestiimikin kaipaa vahvistusta.

    • Anonyymi

      Mites sille itseohjautuvalle Teslalle kävi jenkeissä? Ikävä onnettomuus. Näiden itseohjautuvien pitäis korvata taksinkuljettajat. Olit 2 vuotta sitten todella pihalla. Toki olet sitä vieläkin.

    • Anonyymi

      Mitä kumman muuntohuumetta nyt on saatu nauttia, onkohan itse robotin tarjoamaa päivähuumetta. Mahtaa olla taikajuomaa. Pelkkä alkoholikin, kun tarpeeksi palon juo.
      Kaikkea kuvittelettekin, kun robotti avaruusaluksella marssiin, sinne menomatkan jos saa tulomatkasta ei niinkään varmuutta ja ja varsinkaan siitä mitä matkalla tapahtuu.

    • Anonyymi

      Sähän olet itse ollut työtömänä jo vuosia.

    • Anonyymi

      No Al? Mites kävikään?

      • Anonyymi

        Olin taas väärässä.


    • Anonyymi

      ei ollu viime yönä itseohjautuvia takseja saatavilla. ei ollut takseja kuskeillakaan koska eihän niitä enää ole, siis kuskeja. itseohjautuvien taksien kysyntä oli siis kovaa nyt yöllä.

      • Anonyymi

        Kyllä, minäkin kuljetin Teslallani kovasti ulkiksia. Kerron sinulle salaisuuden. En koskenut rattiin kertaakaan vaan Teslani ohjasti itse itseään.


      • Anonyymi

        Hieno juttu, etkös olekkaan Westsendissä, Kuusisaaressa tai Duaissa siemailemassa laatujuomia?


      • Anonyymi

        Oho oikeassa oli tässäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho oikeassa oli tässäkin

        Montako itseohjautuvaa taksia olet nähnyt? Oho, et yhtäkään. Oho, väärässä oli tässäkin. Oho, oletko tyhmä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako itseohjautuvaa taksia olet nähnyt? Oho, et yhtäkään. Oho, väärässä oli tässäkin. Oho, oletko tyhmä?

        En Suomessa yhtään mutta ei tuossa aloituksessa Suomesta puhuttu.

        Tossa linkissä taas puhutaan siitä, että Waymo hakee lupia jenkkeihin ja aloittaa taksiliikenteen roboautoilla.

        Eli olihan aloittaja aika täsmälleen oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En Suomessa yhtään mutta ei tuossa aloituksessa Suomesta puhuttu.

        Tossa linkissä taas puhutaan siitä, että Waymo hakee lupia jenkkeihin ja aloittaa taksiliikenteen roboautoilla.

        Eli olihan aloittaja aika täsmälleen oikeassa.

        Osaatko lukea? Et. Oho. Taksikuskit eivät ole työttämiä. Oho. Ei edes jenkeissä. Oho. Onko siellä robottitakseja. Oho. Ei ole. Oho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko lukea? Et. Oho. Taksikuskit eivät ole työttämiä. Oho. Ei edes jenkeissä. Oho. Onko siellä robottitakseja. Oho. Ei ole. Oho.

        No onhan siellä. Waymon itseajavat taksiautot.


    • Pari vuotta on nyt kulunut, ja realismi alkanut ottaa otetta fantasiasta.

      Töitä on vielä tehtävänä itse ajavien autojen tekniikan kehittämisessä, ja tässä Suomi voisi toimia suunnannäyttäjänä ja mittakeppinä, sillä hyvin harvalla edistyneellä länsimaalla on näin surkea ilmasto ja hirvittävät tieolosuhteet.

      VTT on jo Suomen Lapissa todennut, että ollaan vasta alussa.

    • Anonyymi

      Lähelle kymmentä vuotta menee. Silloin puolet työikäisistä on kansalaispalkalla, kun kaikki tavan duunit on automatisoitu.

    • Anonyymi

      Vanhempani ovat varakkaita. Äitini on yli 60 vuotias ja sairaaloisen ylipainoinen. Itse olen todella vahva ja atleettinen. Teen hauiskääntöjä yli 5 kpl 100 gramman lauantaimakkara palalla.

      Eilen päiväkodin pihalla Lassi ja Tuomas heittivät päälleni hiekkaa. Suutuin kovasti ja otin molemmista otteen kiinni. Alkoivat itkemään. Ymmärtäähän tuon kun ovat neljä vuotiaita ja itse olen 18 vuotias. Päiväkodin henkilökunta huusi minulle ja soitti virkavallan paikalle. Ihme touhua.

      Nyt lähden paaluttamaan Uber tolpalle.

    • Anonyymi

      Eipä ole näkynyt roottitakseja, paitsi Jakomäessä.

      • Anonyymi

        Joo Kaiden Nissani.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe