Painetaanko lentokoneen nokkia alaspäin pitkillä

hähähähähähähähäähä

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkjhgggf

      Oman kokemuksen mukaan kone lentää yleensä aivan vaakatasossa paitsi nousuissa ja laskuissa. Maa ei siis kaarru siltäkään osin.

      • JärkiKäteenNyt

        Tässä kaksi hömelöä flättäriä todistaa vahingossa maan kaareutumisen, vaikka tarkoituksena on tietenkin osoittaa, ettei maa kaareudu. Vanha koe, joka on tunnettu jostain 1800-luvun lopulta lähtien. Sen on niin helppo, että jokainen flättäri voi kokeilla itse.

        https://youtu.be/RMjDAzUFxX0


    • MahdotonPallomaa

      Kaikista erikoisinta on kuinka horisontti pysyy täsmälleen katsojan silmien korkeudella suoraan eteenpäin katsoessa riippumatta siitä katsooko maanpinnalta tai lentokoneen ikkunasta. Jos Maa olisi pallo niin horisontin pitäisi pudota alaspalaspäin ylöspäin mentäessä, mutta näin ei kumminkaan todellisuudessa tapahdu.

      • perus.asiat.haltuun

        Tämäkin on lukuisissa YouTube videoissa oikeiden lentäjien toimesta debunkattu; horisontti ei ole samalla korkeudella yläilmoissa, ja odotus siitä että koneen nokkaa pitäisi jotainkin maagisesti erikseen laskea pallolla lennettäessä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä mitenkä painovoima tai lentokone toimii.

        Jatketaanko keskustelua sitten kun olet hankkinut keskustelun mielekkyyden kannalta välttämättömät perustiedot?


    • palloviski

      No ihan taatusti. Samoin kuin laivat joutuvat säätämään koko ajan pituuskallistusta painolastisäiliöillä. Joskus ovat unohtaneet, ja Turusta lähtenyt laiva on ollut Tukholman kohdalla jo kymmeniä metrejä ilmassa. Aika hankala homma kun laskusilta ei ole yltänyt laituriin.

    • TotuusSattuuQC

      "Automaattiohjaus käsittääkseni ei ota huomioon ilmanpaineita eikä korkeutta maasta.
      Se pitää vain koneen vaakatasossa siipien asentoja vertaamalla:"

      Käsityksesi on väärä. Autopilotti pyrkii nimenomaan pitämään asetetun lentokorkeuden joka siis mitataan mm. ilmanpaineen avulla.

      Toisekseen alkuperäinen ajatuksesi siitä miten nokkaa pitäisi jatkuvasti painaa alaspäin on irrelevantti koska ilmakehän turbulenssin ja ilmavirtauksien takia lentokone ei muutenkaan lennä suoraan pientä hetkeä pidempään ja nokan suuntaa pitää joka tapauksessa näiden takia jatkuvasti vähän korjailla oli maa sitten litteä tai pallo.
      Kaikki kaareutumisen auheuttamat korjaukset siis "hukkuvat" näihin paljon suurempiin korjauksiin jota lentosuuntaan jatkuvasti muutenkin tehdään.

      • HurskasKaktus

        Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
        Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe.


      • HurskasKaktus kirjoitti:

        Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
        Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe.

        Normaalisti autopiloteissa on useampia moodeja, se useimmin käytetty pitkillä matkoilla ottaa lentäjältä suunnan ja korkeuden ja sitten mittaa gyroskooppi-kompassilla ja ilmanpainemittarilla että suuntima ja korkeus pysyy koko ajan oikeana joka on hyvin tärkeää lennettäessä pitkiä matkoja

        Se tila että pitäisi vain lentokoneen siivet tasoissa ei ole käytössä muuta kuin harjoituslennoissa.

        https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/advanced_avionics_handbook/media/aah_ch04.pdf


      • HurskasKaktus kirjoitti:

        Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
        Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe.

        Miten sinä nyt noin menet itseäsi jalkaan ampumaan ihan ilman pakkoa? Korkeusmittarit perustuvat ilmanpaineelle.
        Ei olisi ollut vaikea tarkistaa ennen höläyttämistä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Korkeusmittari


    • vss

      Autopilotti lentää konetta katsomalla useita järjestelmiä. Johan aloituksen artikkelissakin sanotaan näin:

      "Toisaalta modernin liikennekoneen autopilotti on monipuolinen, koneen järjestelmiin vahvasti integroitu kokonaisuus, joka voi jopa tehdä lähestymisen ja laskun täysin automaattisesti mittarilento-olosuhteissa."

      • HurskasKaktus

        Älä näsäviisastele.
        Tietysti liikennekone saadaan hallitusti alas automaattisesti.

        Sillä nyt vain ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kone lentää tuntikausia vaakasuoraan. Ilmanpaineen seurantaa siinä ei käytetä.


      • HurskasKaktus kirjoitti:

        Älä näsäviisastele.
        Tietysti liikennekone saadaan hallitusti alas automaattisesti.

        Sillä nyt vain ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kone lentää tuntikausia vaakasuoraan. Ilmanpaineen seurantaa siinä ei käytetä.

        Korkeusmittari seuraa ilmanpainetta ja pilotti seuraa korkeusmittaria, olipa puikoissa pilotti tai autopilotti.


    • SERA2

      Jospa ensin määriteltäisiin mitä tarkoittaa "vaakasuoraan".

      Varmaankin tarkoittaa "vakiokorkeudella".

      Vakiokorkeudella, mutta mistä? Ei ainakaan maasta, muuten lentoradasta tulisi aika mielenkiintoinen vuoristossa.

      Kun lueskelee SERA-lentosääntöjä, siellä kerrotaan että siirtokorkeuden alapuolella korkeus mitataan keskimääräisestä merenpinnasta. Se taas selviää lennonjohdon antamasta vallitsevasta paineesta, QNH:sta. Matkalentokorkeuksilla korkeus mitataan standardipaineella. Siis nimenomaan paineella. Ei esimerkiksi GPS:llä tai radiokorkeusmittarilla.

    • Lentokoneiden korkeusmittarit toimivat ilmanapineen perusteella.
      Ennen lennolle lähtöä tehdään lähtöcheck, jonka yksi tärkeä vaihe on tarkistaa lähtökentän ilmanpaine (QNH) sekä korkeusasema vertailutasoon nähden, jotka molemmat syötetään korkeusmittariin, jopka täten kalibroituu näyttämään lentokorkeuden vertailutasoon nähden oikein.
      Vertailutasona käytetään standardinollatasoa.
      Matkan varrella lentäjä saa säännöllisesti torneilta maanpinnan ilmapainetiedot reitiltään. Jos paine oleellisesti on muuttunut, korkeusmittaria säädetään vastaavasti.
      Isoissa liikennekoneissa osa näistä toimista tapahtuu automaattisesti.
      Konetta ohjataan matkalla pitämään kulloisenkin koneesta vastuussa olevan tornin määräämä lentopinta. Torni on sama kuin lennonjohto. Lentopinta on korkeus, joita samassa käytävässä on useita turvallisella etäisyydellä toisistaan.

      Ei koneita lennetä niinkuin maasturilla Mongoliassa. Eikä kippari vahdi, ettei pallo kaarra alta pois, vaan pitää tornin antaman lentokorkeuden, joka kyllä mitataan ilmanpaineen avulla.

    • MH370
      • vaaterissa.avaruuteen

        Ai putosiko se? Eikös se pitänyt vaakatason, maa kaartui alta pois ja katosi avaruuteen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2931
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      180
      1719
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1597
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1575
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1279
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      335
      1121
    7. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1004
    8. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      92
      995
    9. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      93
      946
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      920
    Aihe